تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

آیا تلویزیون ویروس می‌گیرد؟

راهنمای تعمیر و نگهداری
آیا تلویزیون ویروس می‌گیرد؟ این سؤالی است که معمولاً افرادی که تلویزیون هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت دارند، از خود می‌پرسند و حتی ممکن است این سؤال برای خود شما هم پیش آمده باشد. به‌طور خلاصه باید بگوییم پاسخ این سؤال مثبت است.

تصلا– آیا تلویزیون ویروس می‌گیرد؟ این سؤالی است که معمولاً افرادی که تلویزیون هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت دارند، از خود می‌پرسند و حتی ممکن است این سؤال برای خود شما هم پیش آمده باشد. به‌طور خلاصه باید بگوییم پاسخ این سؤال مثبت است.

بسیاری از افراد نمی‌دانند تلویزیون‌های هوشمند نیز مانند گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها در معرض خطر آلوده‌شدن به ویروس و بدافزار هستند و درست به‌اندازه این وسایل در برابر ویروس‌ها آسیب‌پذیر هستند. در سال ۲۰۱۹ دو برند تلویزیون اعلام کردند تلویزیون‌های هوشمند آن‌ها به ویروس و بدافزار آلوده شده است.

در این مطلب قصد داریم ببینیم تلویزیون‌های هوشمند چگونه به ویروس آلوده می‌شوند، آیا آلوده شدن آن‌ها به ویروس خطرناک است و باید در مورد این موضوع هوشیار باشیم یا خیر و چگونه می‌توان از تلویزیون‌های هوشمند در برابر ویروس‌ها و بدافزارها محافظت کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • چگونگی آلوده‌شدن تلویزیون‌های هوشمند به ویروس و بدافزار
  • آیا نفوذ ویروس و بدافزار به تلویزیون‌های هوشمند خطرناک است؟
  • روش‌های مقابله با نفوذ ویروس و بدافزار به تلویزیون‌های هوشمند

چگونگی آلوده‌شدن تلویزیون‌های هوشمند به ویروس و بدافزار

نفوذ ویروس‌ها و بدافزارها به تلویزیون‌های هوشمند دارای سیستم‌عامل، مخصوصا تلویزیون‌های اندروید، کاملاً محتمل است و اصلاً دور از انتظار نیست. مدتی پیش سامسونگ در  توییتی از کاربران تلویزیون‌های هوشمند خود خواست این تلویزیون‌ها را اسکن کنند تا از عدم وجود ویروس در آن‌ها مطمئن شوند.

در ضمن مدتی پیش بدافزاری به تلویزیون‌های دارای سیستم‌عامل Fire TV نفوذ کرد که این تلویزیون‌ها را در معرض خطر آلوده‌شدن به ویروس اندرویدی ماینر (استخراج‌کننده) ارز دیجیتال قرار می‌داد. به دلیل اینکه این بدافزار بر پایه سیستم‌عامل اندروید ایجاد شده بود، امکان آلوده شدن تلویزیون‌های اندرویدی به آن نیز وجود داشت. نشانه وجود این بدافزار در تلویزیون‌های هوشمند نمایش پیام «تست» و نمایش آیکون سبزرنگ ربات اندروید به‌صورت اتفاقی بود.

در کل هر دستگاه مجهز به سیستم‌عامل با قابلیت اتصال به اینترنت، در برابر ویروس‌ها و بدافزارها مصون نیست و امکان آلوده شدن آن‌ به ویروس و مختل شدن عملکرد آن‌ به اشکال مختلف وجود دارد.

زمانی که تلویزیون به اینترنت متصل است، هکرها به‌راحتی می‌توانند به سیستم‌عامل آن نفوذ کنند

در ضمن امکان جاسوسی از طریق تلویزیون‌های هوشمند نیز محتمل است و باید در مورد این موضوع نیز هوشیار باشید؛ مثلاً درصورتی‌که تلویزیون شما از گوگل اسیستنت و سایر دستیارهای صوتی مجازی جهت کنترل شدن با فرمان‌های صوتی پشتیبانی می‌کند، ممکن است هکرها و افراد سودجو به میکروفون تعبیه‌شده روی تلویزیون یا ریموت کنترل آن دسترسی پیدا کنند و با شنود شما از طریق میکروفون، از شما جاسوسی کنند. تلویزیون‌های مجهز به وب کم نیز می‌توانند به ابزاری برای جاسوسی از شما تبدیل شوند؛ البته امروزه تقریباً هیچ یک از تلویزیون‌های هوشمند دارای وب کم نیستند.

زمانی که تلویزیون به ویروس یا بدافزار آلوده شود، ممکن است دیگر نتوانید به تنظیمات دسترسی پیدا کنید و با مشکلاتی مثل ایجاد فشار روی سیستم‌عامل یا کند شدن سرعت آن مواجه شوید.

آیا نفوذ ویروس و بدافزار به تلویزیون‌های هوشمند خطرناک است؟

اگرچه آلوده شدن تلویزیون‌های هوشمند به ویروس و بدافزار کاملاً محتمل است، اما از سوی دیگر ساخت ویروس و بدافزاری که بتواند در سیستم‌عامل تلویزیون‌های هوشمند عمل کند و بتواند آن‌ها را با موفقیت آلوده کند، برای توسعه‌دهندگان ویروس دشوار است.

از سوی دیگر  باید شرایط خاص برای نفوذ هکرها به تلویزیون‌های هوشمند ایجاد شود؛ مثلاً باید ابزاری در اختیار داشته باشند تا بتوانند از طریق آن با استفاده از کامپیوتر به سیستم‌عامل تلویزیون دسترسی پیدا کنند و آن را آلوده کنند.

در ضمن تراشه‌های تلویزیون‌های هوشمند طوری طراحی شده‌اند که امکان نوشتن اطلاعات روی آن‌ها وجود ندارد و تنها می‌توانند اطلاعات را بخوانند. به همین دلیل توسعه‌دهندگان ویروس‌ها و بدافزارها باید طوری کدهای ویروس و بدافزار را از نو بنویسند که بتوانند تلویزیون را آلوده کنند.

در کل ویروس‌ها و بدافزارهایی که به سیستم‌عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند نفوذ می‌کنند، باعث آسیب جدی به آن‌ها نمی‌شوند

روش‌های مقابله با نفوذ ویروس و بدافزار به تلویزیون‌های هوشمند

شما می‌توانید با رعایت موارد بسیار ساده، از نفوذ ویروس‌ها و بدافزارها به تلویزیون هوشمند خود به‌راحتی جلوگیری کنید. این موارد شامل موارد زیر می‌شود:

  • به‌روزرسانی سیستم‌عامل تلویزیون را فراموش نکنید. توصیه می‌کنیم در صورت انتشار نسخه جدیدی از سیستم‌عامل تلویزیون‌تان، آن را حتما به‌روزرسانی کنید. این کار باعث افزایش امنیت سیستم‌عامل، رفع حفره‌های امنیتی آن و آسیب‌پذیری آن می‌شود.

البته در هنگام به‌روزرسانی سیستم‌عامل باید با احتیاط کامل عمل کنید. در زمان به‌روزرسانی سیستم‌عامل تلویزیون، دستگاه به هیچ وجه نباید خاموش شود. درصورتی‌که آپدیت را به‌صورت آفلاین  با استفاده از فلش مموری و سایر ابزارهای ذخیره‌سازی انجام می‌دهید، به هیچ وجه نباید در حین فرایند آپدیت، حافظه دربردارنده فایل آپدیت را از تلویزیون جدا کنید و یا تلویزیون را خاموش کنید.

  • توصیه می‌کنیم در صورت انتشار نسخه جدید برای اپلیکیشن‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، آن‌ها را نیز به‌روزرسانی کنید تا از نفوذ ویروس‌ها، بدافزارها و هکرها به تلویزیون از طریق اپلیکیشن‌هاجلوگیری کنید؛ زیرا در بسیاری از موارد اپلیکیشن‌هایی که دارای امنیت بالایی نیستند، به روزنه‌ای برای نفوذ ویروس‌ها، بدافزارها و هکرها به تلویزیون تبدیل می‌شوند.
  • در صورت تمایل به وب‌گردی با تلویزیون، از مرورگری استفاده کنید که دارای امنیت بالا و آپدیت شده باشد. همچنین در هنگام وب‌گردی با تلویزیون از ورود به سایت‌های نامعتبر مشکوک به آلوده‌بودن به ویروس‌ها و بدافزارها خودداری و از دانلود فایل‌های مشکوک نیز اجتناب کنید.
  • از متصل کردن حافظه‌های ذخیره‌سازی مثل فلش و هارد مشکوک به آلوده‌بودن به ویروس و بدافزار به تلویزیون جداً خودداری کنید.
  • اپلیکیشن‌ها را تنها از اپ‌استورهای موجود در سیستم‌عامل‌های تلویزیون‌ها دریافت و نصب کنید و از نصب اپلیکیشن‌های دریافت‌شده از منابع غیرمعتبر به‌شدت خودداری کنید.
  • در صورت موجودبودن آنتی‌ویروس قابل‌اجرا در سیستم‌عامل تلویزیون، حتماً آن‌ها را دریافت و نصب کنید و تلویزیون را هر چند وقت یکبار با آن‌ها اسکن کنید.
  • تلویزیون‌هایی را خریداری کنید که دارای ویژگی‌های امنیتی باشند؛ به‌عنوان‌مثال برخی از تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ که مجهز به سیستم‌عامل «تایزن» (Tizen) هستند، از سیستم «رمزگذاری سرتاسری» (end to end encryption) بهره می‌برند که به لطف وجود آن در این تلویزیون‌ها، تمام اطلاعات رمزگذاری می‌شوند و تنها سرور خود سامسونگ می‌تواند اطلاعات را رمزگشایی کند؛ بنابراین دسترسی به اطلاعات این تلویزیون‌های توسط هکرها غیرممکن است.

در ضمن در این تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ یک لایه نرم‌افزاری محافظتی قدرتمند نیز وجود دارد. این غول کره‌ای به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت «مک‌آفی» (Mcafee)، شرکت تولیدکننده نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و خدمات امنیتی امضا کرده است و نرم‌افزار آنتی‌ویروس این شرکت‌ را در کارخانه روی تلویزیون‌های هوشمند خود نصب می‌کند.

  • در صورت تمایل به اتصال تلویزیون به اینترنت، آن‌ها را به مودم‌های جدید با امنیت بالا متصل کنید و از متصل کردن تلویزیون به مودم‌های قدیمی که چندان در برابر نفوذ هکرها مقاوم نیستند، خودداری کنید.

سخن آخر

تمام تلویزیون‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل با قابلیت اتصال به اینترنت در برابر ویروس‌ها، بدافزارها و نفوذ هکرها آسیب‌پذیر هستند و حتی امکان جاسوسی کردن از طریق آن‌ها نیز وجود دارد؛ البته نفوذ ویروس‌ها و بدافزارها باعث آسیب جدی به تلویزیون نمی‌شود و تنها در برخی از موارد مختل شدن عملکرد و کاهش سرعت آن  را به دنبال دارد.

برای جلوگیری از آلوده شدن تلویزیون به ویروس و بدافزار باید نکاتی مثل به‌روزرسانی سیستم‌عامل تلویزیون‌های هوشمند، اسکن کردن آن‌ها با نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس، عدم متصل کردن حافظه‌های ذخیره‌سازی مشکوک به آلوده بودن ویروس و بدافزار به تلویزیون و اتصال تلویزیون تنها به مودم‌های جدید با امنیت بالا را رعایت کنید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۴۰۱/۰۳/۲۱
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!