تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

مصرف اینترنت تلویزیون‌های هوشمند چقدر است ؟

راهنمای کاربردی
تلویزیون‌های هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و می‌توانید با متصل کردن آن‌ها به اینترنت، فیلم‌ها، سریال‌ها و ویدیوهای مختلف را با آن‌ از طریق سرویس‌های استریم ویدیوی ایرانی و خارجی مشاهده کنید و با آن‌ها وب‌گردی کنید. ممکن است از خود پرسیده باشید مصرف اینترنت تلویزیون‌های هوشمند چقدر است؟

تصلا-تلویزیون‌های هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و می‌توانید با متصل کردن آن‌ها به اینترنت، فیلم‌ها، سریال‌ها و ویدیوهای مختلف را با آن‌ از طریق سرویس‌های استریم ویدیوی ایرانی و خارجی مشاهده کنید و با آن‌ها وب‌گردی کنید. ممکن است از خود پرسیده باشید مصرف اینترنت تلویزیون‌های هوشمند چقدر است؟

در این مطلب قصد داریم به این سؤال پاسخ دهید و علاوه بر پاسخ به این سؤال ببینیم برای استفاده از قابلیت‌های تلویزیون هوشمند که برای بهره‌مندی از آن‌ها باید این تلویزیون‌ها را به اینترنت متصل کنیم، چقدر اینترنت نیاز داریم، چگونه می‌توانیم اینترنت مصرفی تلویزیون‌های هوشمند را محاسبه کنیم، چگونه می‌توانیم اینترنت مصرفی تلویزیون های هوشمند را کاهش دهیم و میزان اینترنت مصرف‌شده تلویزیون‌های هوشمند را مشاهده کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • میزان مصرف اینترنت در تلویزیون‌های هوشمند در هنگام پخش ویدیوهای آنلاین
  • میزان مصرف اینترنت تلویزیون‌های هوشمند در هنگام وب‌گردی
  • میزان مصرف اینترنت تلویزیون‌های هوشمند در هنگام آپدیت کردن آن‌ها
  • میزان مصرف اینترنت تلویزیون‌های هوشمند در هنگام انجام بازی‌های آنلاین
  • نحوه محاسبه حجم اینترنت موردنیاز تلویزیون‌های هوشمند
  • روش‌های کاهش اینترنت مصرفی تلویزیون‌های هوشمند
  • نحوه مشاهده میزان اینترنت هوشمند در تلویزیون‌های هوشمند

میزان مصرف اینترنت در تلویزیون‌های هوشمند در  پخش ویدیوهای آنلاین

قطعاً یکی از اهداف اصلی برای متصل کردن تلویزیون‌های هوشمند به اینترنت، مشاهده ویدیوهای آنلاین از طریق آن‌ها است و بیشترین میزان مصرف اینترنت این تلویزیون‌ها هم مربوط به تماشای ویدیوهای آنلاین است. میزان مصرف اینترنت تلویزیون‌های هوشمند در هنگام تماشای ویدیو با آن‌ها به رزولوشن، فریم‌ریت، بیت‌‌ریت و مدت‌زمان ویدیوی در حال پخش با آن بستگی دارد. حجم اینترنت مصرفی پخش آنلاین ویدیوهای اس‌دی، اچ‌دی، فول اچ‌دی، ۲K و ۴K متفاوت است.

میزان مصرف اینترنت پخش آنلاین ویدیوهای SD

میزان مصرف اینترنت در هنگام پخش ویدیوی دارای رزولوشن SD به‌طور متوسط ۲۷۰ مگابایت برای هر ساعت است؛ البته در صورت پخش ویدیو با رزولوشن ۱۴۴p مصرف اینترنت تنها به ۸۰ مگابایت به ازای هر ساعت، با رزولوشن ۲۴۰p در حدود ۲۲۵ مگابایت برای هر ساعت، با رزولوشن ۳۶۰p در حدود ۳۱۵ مگابایت برای هر ساعت و با رزولوشن ۴۸۰p در حدود ۵۶۲ مگابایت برای هر ساعت است. رزولوشن ۴۸۰p رزولوشن رایج و متداول برای تماشای ویدیوهای SD است.

میزان مصرف اینترنت پخش آنلاین ویدیوهای HD و Full HD

میزان مصرف اینترنت پخش ویدیوی دارای رزولوشن ۷۲۰p با فریم‌ریت ۶۰ فریم در ثانیه (پایین‌ترین رزولوشن ویدیوی HD) در حدود ۱.۸۶ گیگابایت و با فریم‌ریت ۳۰ فریم در ثانیه در حدود ۱.۲۴ گیگابایت برای هر ساعت است. مصرف اینترنت ویدیوی دارای رزولوشن ۱۰۸۰p (ویدیوی Full HD) با فریم‌ریت ۶۰ فریم در ثانیه ۳.۰۴ گیگابایت برای هر ساعت و با فریم‌ریت ۳۰ فریم در ثانیه ۲.۰۳ گیگابایت در ساعت است.

میزان مصرف اینترنت پخش آنلاین ویدیوهای ۲K

میزان مصرف اینترنت پخش آنلاین ویدیوهای ۲K با رزولوشن ۱۴۴۰p با فریم‌ریت ۳۰ فریم در ثانیه، ۴.۲۸ گیگابایت در ثانیه و با فریم‌ریت ۶۰ فریم در ثانیه ۶.۰۸ گیگابایت برای هر ساعت است.

مصرف اینترنت پخش آنلاین ویدیوهای ۴K

میزان مصرف اینترنت آنلاین ویدیوهای دارای رزولوشن ۲۱۶۰p با فریم‌ریت ۳۰ فریم در ثانیه ۱۰.۵۸ گیگابایت و با فریم‌ریت ۶۰ فریم در ثانیه ۱۵.۹۸ گیگابایت در هر ساعت است.

میزان مصرف اینترنت پخش ویدیوهای HDR

لازم به ذکر است در صورتی‌که قصد داشته باشید ویدیوهای اچ‌دی، فول اچ‌دی، ۲K و ۴K را با استاندارد HDR به‌صورت آنلاین مشاهده کنید، مصرف اینترنت در مقایسه با زمان پخش آنلاین آن‌ها با استاندارد SDR به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

همان‌طور که گفتیم میزان بیت‌ریت ویدیوی در حال پخش، نیز در میزان مصرف اینترنت پخش آنلاین آن‌ها= تأثیر دارد و هرچقدر بیت‌‌ریت یک ویدیو بیشتر باشد، اینترنت مصرفی پخش آنلاین آن بیشتر می شود. تعیین کردن میزان بیت‌‌ریت در سرویس‌های استریم ویدیو امکان‌پذیر نیست.

پهنای باند مناسب برای پخش آنلاین ویدیوهای دارای رزولوشن مختلف

برای پخش روان ویدیوهای اچ‌دی، فول اچ‌دی، ۲K و ۴K باید اینترنتی با پهنای باند مناسب داشته باشید. حداقل پهنای باند مناسب برای پخش روان و بدون قطعی ویدیوهای دارای رزولوشن ۷۲۰p و ۱۰۸۰p در حدود ۵ مگابیت در ثانیه است (سرعت دانلود شما باید حداقل ۶۴۰ کیلوبایت در ثانیه باشد).

حداقل پهنای باند مناسب برای پخش ویدیو دارای رزولوشن ۱۴۴۰p در حدود ۷.۸ مگابیت در ثانیه (یعنی حداقل سرعت دانلود اینترنت شما باید در حدود یک مگابایت در ثانیه باشد) و پهنای باند توصیه‌شده برای پخش ویدیوی دارای این رزولوشن، ۱۵.۸ مگابیت در ثانیه (با حداقل سرعت دانلود ۲ مگابایت در ثانیه) است.

حداقل پهنای باند مناسب برای پخش آنلاین ویدیوی دارای رزولوشن ۲۱۶۰p هم ۲۵ مگابیت در ثانیه (با حداقل سرعت دانلود ۳.۲ مگابایت در ثانیه) است. لازم به ذکر است پهنای باند مناسب موردنیاز برای پخش ویدیوهای دارای رزولوشن‌های مختلف در حالت HDR به میزان ۲۰ درصد بیشتر از پهنای باند لازم برای پخش آن‌ها در حالت SDR است.

میزان مصرف اینترنت تلویزیون‌های هوشمند در هنگام وب‌گردی

در مورد این موضوع نمی‌توانیم عدد دقیقی را بیان کنیم؛ زیرا میزان مصرف اینترنت در هنگام وب‌گردی بسته به محتوایی که در حال مشاهده آن هستید، متفاوت است؛ اگر در هنگام وب‌گردی تنها صفحات دربردارنده متون را باز و مطالعه می‌کنید، متوسط میزان مصرف اینترنت مرورگر در هر ساعت ۶۰ مگابایت  است؛ اما مسلماً چنانچه در هنگام وب‌گردی معمولا ویدیوی آنلاین تماشا یا از صفحاتی با تصاویر متعدد و حجیم بازدید می‌کنید، مصرف اینترنت شما به میزان قابل‌توجهی بیش از عدد مذکور است.

میزان مصرف اینترنت تلویزیون‌های هوشمند در هنگام آپدیت کردن آن‌ها

چنانچه قصد داشته باشید تلویزیون هوشمند خود را به‌صورت آنلاین آپدیت کنید، حجم فایل آپدیت برای تلویزیون‌های هوشمند اندرویدی در حدود ۱٫۸ گیگابایت، برای تلویزیون‌های تایزن (Tyzen) سامسونگ در حدود ۱.۳ گیگابایت و برای تلویزیون‌های وب او اس (Web OS) ال‌جی نیز در حدود ۱.۳ گیگابایت است.

میزان مصرف اینترنت تلویزیون‌های هوشمند در هنگام انجام بازی‌های آنلاین

برخی از تلویزیون‌های هوشمند اندرویدی از بازی‌های اندرویدی نیز پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید با متصل کردن یک دسته کنسول طراحی‌شده برای انجام بازی‌های اندرویدی یا ریموت‌کنترل به آن‌ها، از انجام این بازی‌ها با تلویزیون‌های اندرویدی لذت ببرید. بازی‌های اندرویدی آنلاین حجم قابل‌توجهی از اینترنت را مصرف می‌کنند. اگرچه میزان مصرف بازی‌های آنلاین مختلف متفاوت است؛ اما متوسط میزان مصرف اینترنت محبوب‌ترین بازی‌های آنلاین اندرویدی در حدود ۴۰ مگابایت در هر ساعت است. سیستم‌عامل‌های تایزن و وب او اس نیز دارای بازی‌های آنلاین هستند؛  اما میزان اینترنت مصرفی آن‌ها به مراتب کمتر از بازی‌های آنلاین اندرویدی است.

نحوه محاسبه حجم اینترنت موردنیاز تلویزیون‌های هوشمند

درصورتی‌که از سرویس اینترنت حجمی استفاده می‌کنید و می‌خواهید بدانید حجم اینترنت موردنیاز تلویزیون هوشمند شما چقدر است، باید ابتدا ببینید معمولا چند ساعت ویدیوی آنلاین می‌بینید و می‌خواهید ویدیوها را با چه رزولوشن و فریم‌ریتی تماشا کنید. در ضمن باید تعداد و حجم اپلیکیشن‌هایی که در طول ماه می‌خواهید از اپ استور تلویزیون هوشمند خود دریافت کنید، نیز به‌صورت حدودی مشخص کنید و حجم ترافیک موردنیاز خود را بر اساس موارد گفته‌شده خریداری کنید.

  • روش‌های کاهش اینترنت مصرفی تلویزیون‌های هوشمند

با چند راهکار ساده می‌توانید به‌راحتی مصرف اینترنت تلویزیون خود را کاهش دهید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • غیرفعال کردن قابلیت پخش خودکار در اپلیکیشن‌های استریم ویدیو: در صورت غیرفعال کردن این قابلیت، پخش ویدیو ها در مرورگر ها و  سرویس‌های استریم ویدیو به صورت خودکار آغاز نمی‌شود و با این روش می توانید اینترنت مصرفی تلویزیون خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.
  • عدم دریافت و نصب اپلیکیشن‌های غیرضروری: نصب اپلیکیشن‌های غیرضروری علاوه بر اینکه باعث افزایش مصرف اینترنت تلویزیون می‌شود، اشغال شدن بخش قابل‌توجهی از حافظه آن را نیز به دنبال دارد. با توجه به اینکه حافظه‌های موجود در تلویزیون‌های هوشمند کم و محدود است، اشغال‌شدن حافظه با اپلیکیشن‌های متعدد باعث کاهش سرعت تلویزیون نیز می‌شود.
  • انتخاب رزولوشن‌های پایین در هنگام پخش آنلاین ویدیو: چنانچه در مورد کیفیت ویدیو چندان حساس نیستید و پخش ویدیو با فریم‌ریت ۳۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه برای شما فرقی نمی‌کند، توصیه می‌کنیم رزولوشن استانداردی برای پخش ویدیو انتخاب کنید  که هم کیفیت قابل قبولی داشته باشد و هم باعث افزایش مصرف اینترنت تلویزیون نشود (مثل رزولوشن ۷۲۰p) و فریم‌ریت ۳۰ فریم در ثانیه را برای پخش ویدیو انتخاب کنید.
  • فعال کردن قابلیت صرفه‌جویی مصرف داده (Data Saver) در تلویزیون‌های اندرویدی: درصورتی‌که تلویزیون اندرویدی مجهز به اندروید ۹ و بالاتر دارید، می‌توانید با فعال کردن قابلیت صرفه‌جویی مصرف داده (Data Saver)، میزان مصرف اینترنت تلویزیون خود را مدیریت کنید و کاهش دهید. برای فعال کردن این قابلیت در تلویزیون‌های اندرویدی مذکور، باید پس از ورود به بخش Settings (تنظیمات) و ورود به بخش Network And Internet (شبکه و اینترنت)، گزینه Data Saver (صرفه‌جویی در مصرف داده) را بیابید و آن را فعال کنید. همچنین می‌توانید در این بخش هشداری را تنظیم کنید که پس از رسیدن میزان اینترنت مصرفی به سقف مشخص‌شده، به شما هشدار داده شود.
  • عدم استفاده از VPN در مواقع غیرضروری: چنانچه در تلویزیون هوشمند خود از VPN استفاده می‌کنید، زمانی که به آن نیاز ندارید، آن را قطع کنید؛ زیرا استفاده از VPN باعث افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی مصرف اینترنت می‌شود. دلیل این موضوع رمزگذاری‌شدن اطلاعات در حین استفاده از این نرم‌افزار است.

مشاهده میزان مصرف اینترنت در تلویزیون‌های هوشمند

اگرچه منوها و تنظیمات تلویزیون‌های هوشمند مختلف با سیستم‌عامل‌های متفاوت، متفاوت است؛ اما معمولاً برای مشاهده این اطلاعات باید به تنظیمات شبکه (Network) تلویزیون مراجعه کنید. در ضمن می‌توانید با نصب اپلیکیشن‌های نشان‌دهنده میزان مصرف اینترنت روی تلویزیون‌های هوشمند مخصوصا تلویزیون‌های اندرویدی، از میزان مصرف اینترنت تلویزیون خود مطلع شوید.

برای مشاهده میزان اینترنت مصرف‌شده در تلویزیون‌های اندرویدی، کافی است پس از ورود به تنظیمات تلویزیون (Settings)، با انتخاب گزینه اتصالات (Connections)، میزان مصرف اینترنت را در بخش مصرف داده (Data Usage) مشاهده کنید.

برای مشاهده میزان مصرف اینترنت تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی دارای سیستم‌عامل Web OS باید پس از مراجعه به تنظیمات تلویزیون، ابتدا وارد تب شبکه‌ها (Networks) شوید و پس از ورود به بخش مدیریت داده (Data Manager)، مقطع زمانی موردنظر خود را تعیین و میزان داده مصرف‌شده در آن مقطع زمانی را مشاهده کنید.

برای مشاهده میزان اینترنت مصرفی تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ باید ابتدا با استفاده از دکمه هوم ریموت کنترل، وارد منوی عمومی (General Menu) شوید و گزینه شبکه (Network) را انتخاب و پس از آن میزان مصرف اینترنت تلویزیون را در بخش وضعیت شبکه (Network Status) مشاهده کنید.

سخن آخر

میزان مصرف اینترنت در تلویزیون‌های هوشمند به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل رزولوشن، فریم‌ریت، بیت‌ریت و مدت‌زمان ویدیوهایی می‌شود که آن‌ها را در سرویس‌های استریم ویدیو، به‌صورت آنلاین مشاهده می‌کنید. در ضمن انجام یا انجام ندادن بازی‌های آنلاین با تلویزیون‌های هوشمند، نیز می‌تواند افزایش یا کاهش مصرف اینترنت تلویزیون را تحت تأثیر قرار دهد.

برای کنترل مصرف اینترنت تلویزیون‌های هوشمند، روش‌های متفاوتی وجود دارد که با بهره‌مندی از آن‌ها می‌توانید میزان مصرف اینترنت تلویزیون خود را کاملاً تحت کنترل داشته باشید و آن را کاهش دهید. درضمن می‌توان با انجام تنظیمات ساده، مثل تغییر رزولوشن ویدیوهای آنلاین در حال پخش یا غیرفعال کردن قابلیت پخش خودکار ویدیوها در مرورگرها یا اپلیکیشن‌های استریم ویدیو، نیز میزان مصرف تلویزیون را تا میزان قابل‌توجهی کاهش داد.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 2.7 / 5. تعداد آرا: 3

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۴۰۱/۰۳/۲۴
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!