تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

«تصلا» دلایل تجمع فروشندگان لوازم خانگی در امین حضور را بررسی می‌کند

گرانی و مالیات؛ بلای جان کسبه/اعتراض فروشندگان به جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق

اخبار تصلا
علت تجمع کسبه امین حضور چه بود؟ کسبه امین حضور معتقدند افزایش مالیات و گرانی،فروش لوازم خانگی را به حداقل رسانده است. اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی اعتراض صنف فروشندگان لوازم خانگی، جمع آوری کالای قاچاق از سطح بازار باشد. کسبه امین حضور معتقدند برخورد با کالای قاچاق نباید در سطح عرضه باشد. از طرفی تولیدکنندگان نسبت به وفور کالای قاچاق در بازار و عدم برخورد با آن گلایه‌مندند.

تصلا– تعدادی از کسبه لوازم خانگی و الکترونیکی در تهران و اراک دیروز (۲۲ خرداد ۱۴۰۱) در واکنش به افزایش هزینه مالیات، فروشگاه‌های خود را برای ساعاتی تعطیل و تجمعاتی را برگزاری کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان و بازنگری در نحوه اجرای قوانین مالیاتی شدند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد برخورد تعزیرات با لوازم خانگی با برچسب خارجی و جمع‌آوری اجناس قاچاق از سطح بازار دلیل اصلی اعتراضات کسبه امین حضور باشد.

بر اساس قانون، اصنافی که سالانه کمتر از ۵ میلیارد تومان خرید و فروش یا تراکنش داشته باشند می‌توانند به صورت توافقی مالیات پرداخت کنند اما بیش از این رقم مشمول پرکردن اظهارنامه و اسناد می‌شود. فروشندگان لوازم خانگی معتقدند سقف این رقم باید افزایش پیدا کند. کسبه همچنین نسبت به برخورد با قاچاق در سطح عرضه نیز معترض هستند. به گفته آنها فروش در این روزها به دلیل رکود، گرانی و نحوه برخورد با اصناف شناسنامه‌دار به حداقل رسیده است.

در همین زمینه، اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران، به «تصلا» می گوید: «آنطور که من اطلاع دارم؛ علت تجمع فروشندگان لوازم خانگی بخشی به طرح پیشنهادی وزارت صمت و بخش دیگر به برخورد با مافیای قاچاق کالا که متاسفانه امروز در صنعت لوازم خانگی شاهد آن هستیم، مربوط می‌شود.»

در حالی ظهر دیروز گروهی از مغازه‌داران در خیابان امین حضور، جمهوری و تهرانپارس در پایتخت و همچنین جمعی از کسبه شهر اراک در اعتراض به طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد برای مالیات بر تراکنش‌های بانکی دست به تجمع زدند که به گواه برخی فعالان این بازار وضعیت رکود تورمی، گرانی دلار، برخورد سازمان تعزیرات با کالاهای خارجی و کالاهای ایرانی که شناسه کالا ندارند و همچنین نبود رغبت برای خرید کالای نو و به جای آن تمایل به تعویض و تعمیر توسط مردم از دیگر دلایل این امر عنوان می‌شوند.

آنطور که برخی از رسانه‌های رسمی کشور گزارش داده‌اند؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش چاپ پول بی‌پشتوانه پیشنهاد نصب سامانه پایانه‌های فروشگاهی و طرح مالیات بر تراکنش‌ها را ارائه کرده که در صورت تصویب و اجرای آن قرار است ما‌به‌التفاوت گردش حساب‌های بالای ۵ میلیارد تومان شامل مالیات شود. طرحی که از ابتدای امسال نارضایتی بازاریان را به دلیل عدم تناسب آن با افزایش بی‌رویه قیمت کالاها به دنبال داشته است.

همچنین، کارشناسان می‌گویند اتفاقات سیاسی اخیر از جمله صدور قطعنامه شورای حکام و سرگردانی در احیای برجام و افزایش انتظارات تورمی در جامعه منجر به گرانی دلار شده و در نتیجه ورود این ارز تاثیرگذار بر نظام اقتصادی ایران به کانال ۳۳ هزار تومان، باعث شده تا برخی دلیل این اعتراضات را به افزایش شدید نرخ دلار نسبت دهند.

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی.jpg

پازوکی: درخواست ما بازنگری در مبلغ تراکنش‌های بانکی و ضرایب مالیاتی است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با انتقاد از عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی، می‌گوید: «متاسفانه با وجود پیشنهاداتی که ما به وزارت اقتصاد ارائه می‌کنیم، بازهم مسیر خودشان را می‌روند. متاسفانه فروشندگان در بخش تراکنش‌های بانکی مشکل دارند، چون اجناس به حدی گران شده‌اند که دیگر ۵ میلیارد رقم بالایی محسوب نمی‌شود.»

وی اضافه کرد: «وقتی قرار است یک انبار رصد شود، باید در گشت‌های بررسی هم از تعزیرات و پلیس امنیت اقتصادی و هم از سامانه جامع تجارت، شخصی حضور داشته باشد که اگر به کالای ایرانی برخورد کردند، حداقل این کالا حذف نشود و به فروشنده اجازه داده شود که کالایی که در سامانه ثبت کرده، به مردم تحویل دهد.»

وی در پاسخ به این پرسش که نوسانات اخیر ارزی چقدر بر نارضایتی‌ها تاثیر گذاشته، نیز گفت: «گرانی دلار ربطی به ما ندارد؛ افزایش قیمت ارز به بخش تولید مربوط می‌شود نه بخش عرضه. ما کالا را خریداری و آن را می‌فروشیم و اصلا این بحث به ما ربطی ندارد! فکر می کنید دلیل اینکه ما با وزارت اقتصاد بر سر موضوع سود مشکل داریم، چیست؟

الان وزارت اقتصاد درصد سود را که در کتاب مربوطه ۵ درصد اعلام شده به ۵٫۸ درصد افزایش داده است. این در حالیست که با توجه به گرانی بهای کالاها، با یک درصد سود هم به سختی می‌توان کالا را فروخت، چون در بازار رقابت وجود دارد.

وقتی قیمت یک یخچال فریزر معمولی به ۱۰ میلیون تومان رسیده، اگر قرار باشد یک فروشنده ۵۰۰ تومان سود برای خود در نظر بگیرید، مشتری از مغازه‌ای که همین کالا را با ۴۵۰ تومان افزایش قیمت عرضه می‌کند، خریدش را انجام می‌دهد.

همین امر سبب می‌شود تراکنش بانکی از ۵ میلیارد عبور کند، بنابراین فروشنده اول از توافق خارج می‌شود و باید هزینه گزافی بابت مالیات بپردازد. مگر قاچاقچیان تراکنش بانکی ندارند؟ چرا جلوی قاچاق گرفته نمی‌شود؟»

پازوکی در آخر گفت: امروز از ما برای حضور در جلسه‌ای به منظور بررسی وضعیت دعوت شده است که قطعا پیشنهاد ما در ارتباط با بازنگری درباره مبلغ تراکنش‌ها و ضرایب مالیاتی خواهد بود.

فروشندگان لوازم خانگی چه می‌گویند؟

بازار لوازم خانگی

یکی از بازاریان امین حضور در پاسخ به چرایی اعتراضات امروز به ما می‌گوید: «برخورد تعزیرات بخشی از ماجراست، علت اصلی آن به افزایش بی‌رویه قیمت کالاها، نرخ دلار و افزایش مالیات برمی‌گردد.»

این کسبه بازار ادامه می‌دهد: «متاسفانه برخی از برندهای بزرگ که به دنبال انحصار در بازار هستند، باعث هرج و مرج در بازار شده‌اند. همین دخالت‌ها موجب شده  در مجموع فروش به صفر برسد و درآمدها کاهش یابد.»

وی با اشاره به وضعیت تقاضا در بازار نیز، اضافه می‌کند: «مردم حتی با وجود گرفتن وام نیز نمی‌توانند کالای دلخواه خود را خریداری کنند، چون قدرت خرید به شدت کاهش یافته است.»

این فروشنده می‌گوید: «من خودم ساید بای ساید ال جی را دو هفته قبل به قیمت ۴۹ میلیون تومان فروختم، اما بهای همین کالا امروز به ۸۹ میلیون تومان رسیده است.»

گفتنی است؛ این فروشنده در صفحه شخضی خود در فضای مجازی با انتشار یک استوری نوشته است: «فروش تعطیل شد.»

یکی دیگر از فروشندگان برندهای لوازم خانگی به ما می‌گوید: «دیگر چه می‌توان گفت؟ وضعیت بازار نامناسب است.»

وی ادامه می‌دهد: «گرانی افسارگسیخته و مالیات زیاد کاسبی ما را خراب کرده و نه تنها مردم تمایلی به خرید ندارند، بلکه ما مغازه‌داران هم دیگر میل و رغبتی به حضور در مغازه‌های خودمان نداریم.»

بعد از صدمات بی‌شماری که به بازارهای مختلف از جمله لوازم خانگی در نتیجه ورود ویروس منحوس کرونا به کشور وارد شد، حال فشارهای مضاعف بدون بررسی‌های کارشناسی شده، اعتراض بازاریان را به دنبال داشته و باید منتظر ماند و دید که متولیان این امر از جمله وزارت اقتصاد و بانک مرکزی چه تصمیماتی را برای ساماندهی بازار اتخاذ خواهند کرد.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 1 / 5. تعداد آرا: 2

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سوسن یحیی پور
۱۴۰۱/۰۳/۲۳
سوسن یحیی‌پور هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد. فعالیت خبری و مطبوعاتی خودم رو در حوزه بازرگانی و اصناف از سال 94 آغاز کردم. در حال حاضر هم در بخش تحریریه تصلا مشغول به تولید محتوا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!