تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

چگونه کولر را سرویس کنیم؟

راهکار جلوگیری از برق گرفتگی هنگام سرویس کولر

راهنمای تعمیر و نگهداری
برق گرفتگی موقع سرویس کولر از جمله مشکلاتی است که آمار آن در فصل گرما افزایش پیدا می‌کند. کولرهای آبی هر سال قبل از راه‌اندازی نیازمند سرویس هستند. درصورتی‌که با نحوه صحیح سرویس کولر آبی آشنا نباشید و اصول ایمنی لازم برای انجام این کار را رعایت نکنید، خطر برق گرفتگی هنگام سرویس کولر شما را تهدید می‌کند.

تصلا-برق گرفتگی موقع سرویس کولر از جمله مشکلاتی است که آمار آن در فصل گرما افزایش پیدا می‌کند. کولرهای آبی هر سال قبل از راه‌اندازی نیازمند سرویس هستند. درصورتی‌که با نحوه صحیح سرویس کولر آبی آشنا نباشید و اصول ایمنی لازم برای انجام این کار را رعایت نکنید، خطر برق گرفتگی هنگام سرویس کولر شما را تهدید می‌کند.

در این مطلب قصد داریم شما را با روش‌هایی آشنا کنیم که با بهره‌مندی از آن‌ها می‌توانید خود را در برابر خطر برق‌گرفتگی در هنگام سرویس کولر آبی مصون نگه دارید؛ البته قبل از پرداختن به این روش‌ها توصیه می‌کنیم سرویس کولر آبی خود را به یک سرویس‌کار ماهر و مجرب بسپارید تا هم با سرویس صحیح کولر آبی خود، عملکرد آن را تقویت کنید و مصرف برق آن را کاهش دهید و هم از خطر برق‌گرفتگی هنگام انجام این کار در امان بمانید. در هنگام انتخاب سرویس‌کار حتماً فردی را انتخاب کنید که در مرکز خدمات پس از فروش شرکت سازنده کولر فعالیت کند و مورد تأیید شرکت باشد.

شاید سرویس کولر آبی در ظاهر کار ساده ای به نظر برسد و هر فردی تصور کند به‌راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد؛ اما درصورتی‌که با اصول ایمنی این کار آشنا نباشید، به‌راحتی قربانی برق‌گرفتگی می‌شوید. جالب است بدانید هر سال با آغاز فصل گرما و تابستان، برق گرفتگی هنگام سرویس کولر آبی، آمار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. برق‌گرفتگی شدید در هنگام سرویس کولر حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

 

حتما بخوانید: علت صدای زیاد کولر آبی

روش‌های جلوگیری از برق‌گرفتگی در هنگام سرویس کولر آبی

درصورتی‌که فکر می‌کنید خودتان به‌راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید، قبل از انجام هر کاری ابتدا راهنمای ایمنی کولر را مطالعه کنید و تمام موارد مذکور در این راهنما را با دقت رعایت کنید.

در ضمن قبل از شروع سرویس‌کاری حتماً برق را قطع کنید، دستکش و کفش عایق بپوشید و سپس کار خود را شروع کنید. درصورتی‌که قطع برق امکان‌پذیر نیست، حداقل برق کلید کولر را قطع کنیم. همچنین توصیه اکید داریم قبل از شروع کار، سیم‌کشی منتهی به کولر را بررسی کنید تا از عدم وجود اتصالی در مسیر سیم‌کشی مطمئن شوید.

علت صدای زیاد کولر آبی

توجه به نکات زیر نیز در هنگام سرویس کولر آبی اهمیت زیادی دارد:

  • خرید کولر دارای استانداردهای ایمنی لازم: مطمئناً چنانچه وسیله‌ای برقی دارای استانداردهای ایمنی لازم باشد و در هنگام سرویس آن تمام اصول ایمنی را رعایت کنید، خطر برق‌گرفتگی شما را تهدید نمی‌کند.
  • خودداری از ریختن آب روی پوشال با شلنگ یا پارچ
  • مجهز کردن ساختمان به سیم ارت و متصل کردن کولر به این سیم: سیم ارت نشتی جریان الکتریکی را به زمین منتقل می‌کند. اگر کولر به سیم ارت متصل باشد، درصورتی‌که بدنه کولر به دلیل آسیب دیدن روکش سیم‌های داخل آن و لخت شدن یا له شدن آن‌ها، برق داشته باشد. نشتی جریان منتقل‌شده به بدنه به زمین منتقل می‌شود؛ بنابراین از برق‌گرفتگی افراد جلوگیری می‌شود. چنانچه بدنه کولر برق داشته باشد و به سیم ارت هم متصل نباشد، به‌محض تماس دستتان با بدنه کولر، دچار برق‌گرفتگی می‌شوید.
  • مجهز کردن ساختمان به کلید محافظ جان: این کلید برای جلوگیری از برق گرفتگی هنگام سرویس کولر طراحی شده است و درصورتی‌که فرد با بدنه برق‌دار کولر تماس پیدا کند، کلید فوراً عمل می‌کند و برق قطع می‌شود.
  • جلوگیری از ریخته شدن آب روی پمپ و موتور کولر: چنانچه در هنگام سرویس کولر، کولر روشن باشد و آب روی پمپ و موتور ریخته شود، احتمال برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی آن بسیار افزایش پیدا می‌کند. توصیه می‌کنیم همیشه در نزدیکی کولر آبی کپسول آتش‌نشانی Co2 داشته باشید تا در صورت آتش گرفتن کولر بتواند آن را خاموش کنید.
  • کسب اطمینان از سالم بودن سیم‌های کولر: قبل از دست دادن به کولر مطمئن شوید سیم‌های کولر کاملاً سالم هستند و زخمی نیستند؛ درصورتی‌که سیم‌ها آسیب دیده‌اند، از ترمیم آن‌ها با استفاده از چسب عایق خودداری و حتماً آن‌ها را تعویض کنید.
  • کسب اطمینان از برق‌دارنبودن بدنه: سیم‌های داخل کولر که شامل سیم‌های جعبه‌فیوز و سیم‌های متصل به کلید کولر می‌شوند، نباید با بدنه تماس داشته باشند و دارای پوشش عایق و نارسانای کاملاً سالم و بدون آسیب‌دیدگی باشند. در ضمن این سیم‌ها باید دقیقاً در لوله‌هایی که برای نگهداری آن‌ها طراحی و ایجاد شده‌اند، قرار داشته باشند. تماس پوشال نم‌دار با بدنه کولر نیز می‌تواند منجر به انتقال جریان برق به بدنه کولر شود. برای جلوگیری از برق‌دار شدن بدنه کولر، حتماً آن را به سیم ارت متصل کنید.
  • اطمینان از برق‌دارن بودن آب در حال جریان در کولر: برق‌دار بودن آب در حال جریان در کولر نیز می‌تواند خطرآفرین باشد و قبل از شروع سرویس کولر باید از عدم وجود این مشکل خطرآفرین مطمئن شوید. درصورتی‌که قسمت‌طراحی‌شده برای انتقال آب به پوشال‌ها، دچار پوسیدگی و نشتی شود و آب موجود در آن با موتور کولر تماس پیدا کند، برق‌دار می‌شود. در ضمن قرار نگرفتن پمپ کولر در مکان مناسب نیز می‌تواند انتقال جریان برق به آب را به دنبال داشته باشد. لازم به ذکر است که اگر آب برق‌دار کولر روی زمین اطراف کولر جاری شود، جریان برق به نواحی اطراف کولر نیز منتقل می‌شود و درصورتی‌که پابرهنه و بدون دمپایی یا کفش عایق به کولر نزدیک شوید، ممکن است دچار برق‌گرفتگی شوید. درصورتی‌که از برق‌دار بودن یا نبودن آب کولر، مطمئن نیستید، از دست دادن به زدن تشک کولر به‌شدت اجتناب کنید.
  • خودداری از باز کردن دریچه‌های کولر زمانی که کار می‌کند
  • کسب اطمینان از سالم بودن ترمینال‌های متصل‌کننده کابل برق به کولر و فیشی بودن آن ها. در ضمن باید مطمئن شوید ترمینال‌های متصل به بدنه کولر کاملاً سفت و محکم هستند و شل نیستند.

سخن آخر

قبل از آغاز سرویس‌کاری کولر حتماً برق را قطع و نکات ایمنی لازم برای سرویس کولر یعنی استفاده از دستکش و کفش عایق و همچنین استفاده از کلید محافظ جان را رعایت کنید و حتماً کولر را به سیم ارت متصل کنید. درضمن قبل از دست زدن به کولر از برق‌دار نبودن بدنه کولر و آب موجود در آن مطمئن شوید و به هیچ وجه خودتان پوشال‌های کولر را با استفاده از شلنگ یا پارچه آب خیس نکنید. همچنین درصورتی‌که آب کولر از آن خارج شده و روی زمین اطراف آن جاری شده است، هرگز با پای برهنه نزدیک کولر نشوید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 2

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۴۰۱/۰۴/۰۸
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!