تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

تصلا از استراتژی تبلیغاتی دوو گزارش می‌دهد

نگاهی به حضور نیکی کریمی در تبلیغات دوو

نیمکت داغ تِصلا
اواخر بهمن سال گذشته بود که معاونت حقوقی وزارت صمت استفاده از نام برند دوو روی محصولات ایرانی را غیرقانونی اعلام کرد. اما این برند نه‌تنها همچنان به بازار عرضه می‌شود، بلکه گروه صنعتی انتخاب چندی پیش نیکی کریمی را به‌ عنوان سفیر خود انتخاب و در تبلیغات تلویزیونی هم از دوو به‌عنوان برند جهانی یاد می‌کند.

تصلا-حتما شما هم بارها با تصاویر و ویدئوهای متعدد نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان سینما، در بیلبوردهای تبلیغاتی و آگهی‌های تلویزیونی مواجه شده‌اید.

گویا این روزها سفیر برندهای مختلف شدن صرفه بیشتری نسبت به فیلم‌های سینمایی دارد. اما یک انتخاب اشتباه در پروژه‌های تجاری می‌تواند تمام سوابق هنری یک بازیگر و کارگردان را به سیاهه‌ای تبدیل کند که پاک‌کردن آن دیگر امکان‌پذیر نباشد.

کریمی که در سال ۱۳۶۹ با حضور در فیلم عروس نوید ظهور یک پدیده در سینمای ایران را می‌داد، با نقش‌آفرینی در فیلم‌های کارگردانانی چون داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی، مسعود کیمیایی و … توانایی‌های خود را در عرصه بازیگری به رخ همگان کشید.

ساخت فیلم آتابای نشان می‌داد نیکی کریمی در آغاز چهارمین دهه فعالیت هنری خود در حوزه کارگردانی نیز به اوج پختگی رسیده است.

فروش اعتباری ۳۰ساله

اما حضور اولین ستاره زن سینمای ایران پس از انقلاب در یک تبلیغ تلویزیونی حالا می‌تواند سه دهه فعالیت او را هم تحت تاثیر قرار دهد.

گرچه فعالیت سلبریتی‌ها در حوزه بازرگانی و مارکتینگ سال‌هاست جریان دارد و حتی در عرصه جهانی یک تجارت مهم به حساب می‌آید، اما افراد معروف در دنیا با حساسیت ویژه‌ای خود را سفیر یا مبلّغ یک برند معرفی می‌کنند.

به‌عنوان مثال دیوید بکهام، اسطوره فوتبال انگلستان که از محبوبیت جهانی برخوردار است، حتی در تیم‌های متمول پاریس‌سن‌ژرمن، رئال مادرید و منچستر یونایتد هم درآمدی را که امروز از راه تبلیغات کسب می‌کند، نداشت.

اما کمتر کسی به یاد دارد که بکهام اعتبار خود را صرف برندی کند که وجاهت قانونی آن زیر سوال است.

یا کریستیانو رونالدو که با ۴۵۷ میلیون فالوئر در اینستاگرام، غول شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود، در مسابقات یورو ۲۰۲۰ حتی حاضر نشد در میز کنفرانسی که کوکاکولا اسپانسر آن بود به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

تنها به این دلیل که آب را نوشیدنی بهتری نسبت به یکی از محبوب‌ترین نوشابه‌های جهان می‌داند.
برخی تحلیلگران حتی زیان چهار میلیارد دلاری کوکاکولا را بی‌ارتباط با این اقدام رونالدو نمی‌دانند.

همکاری با دوو؛ فعالیتی پرریسک

حال به نظر می‌رسد سلبریتی‌های ایرانی معیار و ترازوی مشخصی برای حضور در تبلیغات برندهای مختلف ندارند. به همین دلیل است که معرفی نیکی کریمی به‌عنوان سفیر دوو، فعالیتی پرریسک در کارنامه این بازیگر و کارگردان مطرح سینما شناخته می‌شود.

چراکه اواخر بهمن سرانجام خبرگزاری تسنیم گزارش داد که معاونت حقوقی وزارت صنعت درج برند دوو روی محصولات ایرانی را غیرقانونی می‌داند. بنا بر اعلام این نهاد دولتی، برای حفظ حقوق مصرف‌کنندگان نباید این‌گونه اقدامات گمراه‌کننده صورت گیرد و لازم است محصول داخلی با نام ایرانی وارد بازار شود.

آیا نیکی کریمی از چنین موضوعی اطلاع دارد؟

تقلب از دست رقیب

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد روی‌آوردن دوو به استراتژی سلبریتی‌مارکتینگ تقلیدی از روی برند رقیب باشد.

پس از آنکه امرسان تصمیم گرفت محصولات خود را توسط لیلا حاتمی به مصرف‌کنندگان معرفی کند، دوو نیز برای عقب‌نماندن از رقیب خود به این متد تبلیغاتی روی آورد.

البته گروه صنعتی انتخاب پیش از این برای تبلیغات اسنوا از بازیگرانی همچون محسن کیایی کمک گرفته بود. اما اکنون مانور تبلیغاتی خود را روی دوو گذاشته است.

شاید استفاده از سلبریتی‌‌ها در این سطح برای تبلیغات در ایران ایده‌ای جذاب و نو باشد، اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که طرفداران این بازیگران قطعا ترجیح می‌دهند بازیگر محبوب خود را در قاب سینما مشاهده کنند تا در تبلیغاتی که گاه سناریوی خاصی هم ندارند.

مخاطبانی که نیکی کریمی را با نقش سارا و لیلا حاتمی را با نقش لیلا در چهارگانه داریوش مهرجویی به یاد می‌آورند، از تماشای آن‌ها در تبلیغات تلویزیونی جا می‌خورند.

سلبریتی‌مارکتینگ در ایران مؤثر است؟

از سوی دیگر، تا به حال مدیران تولیدکنندگان لوازم خانگی از خود پرسیده‌اند که همکاری با بازیگران مطرح چه تاثیری بر میزان فروش محصولاتشان گذاشته است؟

هاتف سروش، مدیر روابط عمومی دوو، در اظهارات اخیر خود، نیکی کریمی را یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین بازیگران سینمای ایران خواند و گفت: کارنامه درخشان او چه در حوزه بازیگری و چه در حوزه کارگردانی باعث شده تا جایگاه بسیار خوبی در میان مردم ایران داشته باشد.

اما این پرسش مطرح است که مدیران دوو چه متر و معیاری را در اختیار دارند که می‌توانند میزان محبوبیت بازیگران را بسنجند؟

شاید نیکی کریمی نزد گروهی از مخاطبان سینما محبوب باشد، اما آیا متقاضیان بازار لباس‌شوئی هم جزو طرفداران او محسوب می‌شوند؟ آیا صرف محبوبیت باعث می‌شود که طرفداران این بازیگر بدون توجه به کیفیت تولید و خدمات، چشم‌بسته اقدام به خرید کالایی کنند که حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد؟

همچنین چه کسی تضمین می‌کند که کارنامه موفق یک بازیگر یا کارگردان در حوزه تبلیغات هم تکرار شود؟

حتی حمید نعمت‌ا… که آثار فاخری در تلویزیون و سینمای ایران از خود بر جای گذاشته، با ورود به این عرصه مورد هجمه شدید مخاطبان و منتقدان قرار گرفت.

طرفداران نیکی کریمی چه می‌گویند؟

حالا به نظر می‌رسد نوبت به نیکی کریمی رسید. او که تیزر تبلیغاتی دوو را در صفحه اینستاگرامی خود به اشتراک گذاشت، کافی است نگاهی به نظرات مخاطبانش در زیر همین پست داشته باشد. نظراتی که نشان می‌دهد حداقل دوو برند مناسبی برای تبلیغ یا حمایت از تولید داخلی نیست.

این‌ها تعدادی از کامنت‌های طرفداران نیکی کریمی است. اکثر کامنت‌های این پست مربوط به افرادی است که حضور نیکی کریمی در آگهی‌های دوو را غیرقابل باور می‌دانند. برخی از این افراد نیز معتقدند که نباید کارنامه کاری را قربانی مسائل مالی کرد.

اما اگر از اثربخشی تبلیغات توسط کریمی بگذریم، برخی مخاطبان اساسا نقدی به حضور این بازیگر در آگهی‌های بازرگانی ندارند. اما معتقدند که این تبلیغات باید متناسب با فعالیت‌ها و البته سبک زندگی وی باشد.

در این بین تیر نقد گروهی هم خود دوو را هدف قرار داده است. این افراد که احتمالا مصرف‌کننده لباسشوئی‌های دوو بوده‌اند، کارآیی این محصول را زیرسوال می‌برند.

اما شاید درست‌ترین کامنت را این مخاطب گذاشته است. کامنتی که به درستی به جعلی‌بودن برند دوو اشاره دارد و می‌گوید اساسا این برند وجود خارجی ندارد که حالا عده‌ای در ایران آن را تبلیغ هم می‌کنند.

دوو برندی خارجی است؟

طبیعتا تبلیغ برندی خاص توسط یک هنرمند یا ورزشکار به‌خودی خود مورد نقد قرار ندارد. اما به نظر می‌رسد این همکاری‌ها برخلاف شعارهایی نظیر حمایت از تولید ملی، بیشتر جنبه مالی و اقتصادی دارند.

تبلیغ برند دوو حالا روی دیگر ماجرا را نشان می‌دهد. برندی که هنوز هویت آن مشخص نیست. مدیران دوو یک روز آن را برندی کره‌ای می‌نامند، روز دیگر از خرید امتیاز آن خبر می‌دهند و گاه بحث اجاره‌ای بودن این برند را پیش می‌کشند.

اما درست زمانی که بحث تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی به میان آمد، گروه صنعتی انتخاب از مانور تبلیغاتی خود را از اسنوا به دوو چرخاند. به نظر می‌رسد در نبود شرکت‌های معتبر خارجی در کشور، تعدادی از شرکت‌های خارجی قصد دارند بدین شکل خود را تنها خارجی موجود در بازار جا بزنند.

طبیعی است که این امر به‌راحتی امکان‌پذیر نباشد. پس برای اقناع افکار عمومی چه کسی بهتر از نیکی کریمی یا دیگر چهره‌هایی که هنوز حداقل محبوبیتی در جامعه دارند. اما آیا این نوع همکاری در نهایت به محبوبیت دوو می‌افزاید یا به تعداد مخالفان سلبریتی‌ها؟

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 1 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

IMG_20190225_204748_094
امیر داداشی
۱۴۰۱/۰۵/۰۳
امیر داداشی؛ فارغ‌التحصیل رشته علوم ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد هستم. فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی در حوزه اقتصاد و صنعت را از سال 92 شروع کردم. طی این مدت با روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری مختلف همکاری داشتم. در حال حاضر هم عضو تیم تحریریه تصلا هستم و اخبار حوزه صنعت لوازم خانگی و الکترونیک را به طور ویژه رصد و پیگیری می‌کنم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!