تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

انقلاب ال‌جی در تکنولوژی ساخت تلویزیون‌

بررسی و مقایسه تلویزیون ال‌جی با برندهای معروف

راهنمای خرید
وقتی قصد خرید تلویزیون داریم، مقایسه تلویزیون‌ ال‌جی با سامسونگ و سونی یکی از کارهایی است که انجام می دهیم. در این مطلب قصد داریم موضوعات مربوط به تلویزیون‌های ال جی ‌را به‌طور کامل بررسی کنیم.

تصلا– اگر قصد خرید تلویزیون ال‌جی را دارید، در این مطلب ابتدا مقایسه تلویزیون‌ ال‌جی را به‌صورت کلی و مختصر با تلویزیون‌های دو رقیب سرسخت این شرکت، یعنی سامسونگ و سونی انجام می دهیم و با جدیدترین فناوری های تلویزیون‌های ال‌جی آشنا می‌شویم.

ال‌جی طی سال‌های اخیر پیشتاز در زمینه تکنولوژی تلویزیون بوده است. این غول فناوری کره‌ای جزو نخستین شرکت‌هایی است که تلویزیون OLED یا اولد را تولید و عرضه کرد. شروع عرضه این تلویزیون‌ها نقطه آغاز انقلابی بزرگ در صنعت تلویزیون‌سازی و ساخت نمایشگر بود. موفقیت این تلویزیون‌ها به‌قدری بود که سایر شرکت‌های مطرح سازنده تلویزیون ازجمله سونی، فیلیپس، پاناسونیک و شیائومی نیز به ساخت این تلویزیون‌ها روی آورده‌اند.

ال جی یکی از برترین برندها در زمینه تولید تلویزیون محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر تلویزیون‌های بسیار باکیفیتی را عرضه کرده است. تلویزیون‌های رده‌بالای این شرکت همیشه در صدر فهرست بهترین تلویزیون‌های جهان قرار دارند. در مقایسه تلویزیون ها ، این غول فناوری کره‌ای یکی از بهترین تولیدکنندگان پنل تلویزیون نیز به شمار می‌رود و پنل‌های مورد استفاده توسط برندهای مطرح سازنده تلویزیون از جمله سونی را تأمین می‌کند. حال با مقایسه تلویزیون ها ببنید آیا متقاعد خواهید شد تا از برند ال جی خریداری کنید؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون . بهترین تلویزیون چه ویژگی هایی دارند؟

مقایسه تلویزیون‌ ال‌جی با سامسونگ و سونی

شاید سوال شما هم این باشد که عمده ترین تفاوت تلویزیون‌های ال‌جی با تلویزیون‌سامسونگ و سونی چیست؟ در این بخش مقایسه تلویزیون در زمینه ساخت فناوری  کیفیت کلی تصویر، سیستم‌عامل و امکانات جانبی انجام می دهیم.

مقایسه تلویزیون ال‌جی با تلویزیون‌سامسونگ

کیفیت تصویر و فناوری ساخت

مقایسه تلویزیون ال‌جی با تلویزیون‌سامسونگ

تلویزیون‌های رده‌بالای ال‌جی اولد و تلویزیون‌های رده‌بالای سامسونگ کیولد (QLED) هستند. فناوری ساخت این دو نوع تلویزیون کاملاً با یکدیگر متفاوت است.

مقایسه تلویزیون ال جی با سایر برندها نشان می دهد، تلویزیون‌های اولد ال جی دارای کیفیت تصویر فوق‌العاده بالایی هستند و در زمینه نمایش جزئیات صحنه‌های تاریک عملکرد بسیار خوبی دارد. در این تلویزیون‌ها از نور پس‌زمینه استفاده نشده است و خود پیکسل‌ها توانایی تولید نور را دارند و به‌ اصطلاح خودنورده هستند.

در ضمن در این تلویزیون‌ها برخلاف تلویزیون‌های دارای نور پس‌ زمینه، امکان خاموش کردن هر یک از پیکسل‌ها به‌صورت جداگانه وجود دارد. به همین دلیل این تلویزیون‌ها قادر به تولید رنگ مشکی مطلق و ایجاد کنتراست باورنکردنی (نقاط تیره کاملا تیره و نقاط روشن کاملا روشن هستند) هستند.

در اولدها به‌ هیچ‌ وجه شاهد مشکل آزاردهنده نشت نور در صحنه‌های تاریک نیستیم. در ضمن زمان پاسخگویی اولدها بسیار عالی و تقریباً آنی است. به همین دلیل این ‌ها برای بازی کردن هم بسیار مناسب هستند.

البته با توجه به اینکه تلویزیون‌های اولد هنوز در ابتدای راه پیشرفت هستند، معایبی نیز دارند، اساسی‌ترین عیب تلویزیون‌های اولد، مشکل احتباس تصویر (Screen retention) یا به‌ جاماندگی تصویر روی نمایشگر است.

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که تصویر یا متن ثابتی یا ویدیوهایی با بخش یا بخش‌های ثابت نظیر لوگو، کادر ثابت یا نوار زیرنویس (مثل شبکه‌های تلویزیون) برای مدت طولانی (مثلاً سه یا چهار ساعت) در تلویزیون نمایش داده شوند، شبحی از تصاویر روی نمایشگر باقی می‌ماند؛ بنابراین اولدها برای نمایش محتوای ثابت اصلاً مناسب نیستند.

ممکن است این مشکل پس از گذشت مدت کوتاهی خودبه‌خود برطرف شود؛ اما امکان به‌جاماندگی تصویر برای همیشه نیز وجود دارد؛ در صورت ایجاد چنین مشکلی تعمیر تلویزیون اصلاً صرفه اقتصادی ندارد؛ بنابراین خرید این تلویزیون‌ها می‌تواند انتخاب پرخطری باشد؛ البته می‌توان با مراجعه به تنظیمات تلویزیون و انتخاب گزینه OLED Panel settings و پس از انتخاب گزینه Logo Luminance Settings و انتخاب گزینه low در این بخش، تاحدودی از این مشکل جلوگیری کنید. کاهش روشنایی تلویزیون نیز برای جلوگیری از این مشکل بی‌تأثیر نیست.

در مقایسه تلویزیون اولد و کیولد درمیابیم، یکی دیگر از معایب این تلویزیون‌ها روشنایی نسبتا پایین آنها در محیط‌های روشن است. این تلویزیون‌ها به دلیل اینکه فاقد نور پس‌زمینه هستند، در محیط‌های تاریک روشنایی بیشتری دارند.

در مقابل تلویزیون‌های کیولد سامسونگ نیز مزایا و معایب خود را دارند. طراحان کیولدهای سامسونگ معتقدند استفاده از نور پس‌زمینه برای حفظ و روشنایی بالای تلویزیون ضروری است. برخورداری کیولد از نور پس‌زمینه باعث شده است روشنایی آنها به میزان محسوسی از تلویزیون‌های اولد بیشتر باشد.

در ضمن مشکل آزاردهنده احتباس تصویر به‌ هیچ ‌وجه در این تلویزیون‌ها دیده نمی‌شود؛ اما در مقابل عملکرد آنها در ایجاد رنگ مشکی مطلق و کنتراست بالا با تلویزیون‌های اولد قابل ‌مقایسه نیست. در ضمن در کیولدها به دلیل برخورداری از نور پس‌زمینه، نقاط تیره و تاریک کاملاً مطابق انتظار نمایش داده نمی‌شود و کمی روشن به نظر می‌رسد.

در کل هر دو نوع تلویزیون دارای کیفیت تصویر بالایی هستند و جزئیات را به‌خوبی نمایش می‌دهند؛ بنابراین هردو فناوری انتظارات کاربران حرفه‌ای را به میزان زیادی برآورده می‌کنند؛ اما اولدها یک سر و گردن بالاتر از هستند؛ البته کیولدها به میزان محسوسی مقرون به‌صرفه‌تر از اولدها هستند و به همین دلیل بیشتر افراد تمایل به خرید آنها دارند. در ضمن عمر کیولدها نیز بیشتر است.

بیشتر بخوانید: مشخصات فنی تلویزیون ایکس ویژن سری ۸+مزیت‌ها و معایب

ویژگی‌ها و قابلیت‌های جانبی Hdr

در مقایسه تلویزیون ، یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی بین این تلویزیون‌های ال‌جی و سامسونگ، فناوری‌های مورداستفاده آنان برای پردازش و نمایش هر چه‌بهتر محتوای HDR است؛ تلویزیون‌های رده‌بالای ال‌جی دارای فناوری دالبی ویژن (Dolby Vision) هستند و تلویزیون‌های سامسونگ از فناوری HDR 10 plus بهره می‌برند.

این دو فناوری عملکرد مشابهی دارند و هر دو کیفیت تصویر فوق‌العاده بالایی را ارائه می‌دهند؛ اما دالبی ویژن دارای گاموت رنگ ۱۲ بیتی و HDR 10 plus دارای گاموت رنگ ۱۰ بیتی است.

به همین دلیل دالبی ویژن فناوری پیشرفته‌تری محسوب می‌شود؛ در ضمن محتواهای دالبی ویژن نسبت به محتواهای HDR 10 plus به میزان بیشتری تولید شده‌اند. البته قیمت تلویزیون‌های دارای فناوری دالبی ویژن، نسبت به تلویزیون‌های دارای HDR 10 plus بیشتر است.

Hdr10+ چیست

در بررسی تفاوت ها و مقایسه تلویزیون این دو برند می‌توان به سیستم‌ عامل آنها اشاره کرد. تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی از سیستم‌ عامل web OS بهره می‌برند و تلویزیون‌های ۴K هوشمند سامسونگ دارای سیستم‌ عامل Tizen هستند که هر دو عملکرد خوبی دارند؛ اما به‌طورکلی Web OS رابط کاربری ساده و کاربرپسندتری نسبت به تایزن دارد.

در این سیستم‌ عامل در پایین نمایشگر نوار وظیفه‌ای دیده می‌شود که کمترین فضای ممکن را اشغال کرده است و تمام سرویس‌‌ها و اپلیکیشن‌ها در آن قرار گرفته‌اند.

کاربران می‌توانند با اسکرول افقی در بین آ‌نها با ریموت کنترل جادویی مانند موس کامپیوتر به تمام آیتم‌ها به‌راحتی دسترسی پیدا کنند. در ضمن منوی استارت این سیستم‌ عامل برخلاف منوی استارت تایزن تمام صفحه ‌نمایش را اشغال نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: بررسی و مقایسه تلویزیون‌های سام الکترونیک و جی پلاس/ کدام را بخریم؟

تلویزیون ال جی بهتره یا سونی ؟

برای مقایسه و تفاوت بین تلویزیون سونی و ال جی چندین فاکتور وجود دارد که عبارتند از:

کیفیت تصویر و فناوری ساخت

تصویر 3 مقایسه اولد ال جی با اولد سونی

مقایسه تلویزیون ال جی و سونی نشان می دهد، با وجود اینکه در تلویزیون‌های سونی نیز از پنل‌های ال‌جی استفاده شده است، اما تلویزیون‌های سونی به لطف برخورداری از پردازنده‌ها و فناوری‌های تقویت‌ کننده کیفیت تصویر و صدای اختصاصی سونی، کیفیت تصویر بهتر با رنگ‌های طبیعی‌تر و زنده‌تری را ارائه می‌دهند.

در مقابل رنگ‌های تلویزیون‌های ال‌جی بیشتر اشباع شده‌اند – برخی از افراد معتقدند رنگ‌های اشباع‌شده تلویزیون‌های ال‌جی تند، غیرطبیعی و مصنوعی هستند و برخی دیگر این رنگ‌ها و درخشش آنها را دوست دارد-  و روشنایی آنها نیز بیشتر است.

بیشتر بخوانید: بهترین سیستم عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند کدامند؟

سیستم ‌عامل

تلویزیون‌های هوشمند ۴K سونی دارای سیستم‌ عامل اندروید تی‌وی هستند و تعداد اپلیکیشن‌های عرضه‌شده برای این سیستم‌ عامل یا سازگار با آن بیشتر از اپلیکیشن‌های قابل‌استفاده با Web OS است؛ اما در مورد سادگی رابط کاربری باز هم برتری با Web OS است.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های جانبی

برگ برنده مقایسه تلویزیون ال‌جی در مقابل سونی در این بخش وجود پورت HDMI 2.1 در تلویزیون‌های اولد این برند است. متأسفانه این پورت در هیچ یک از تلویزیون‌های ۴K سونی دیده نمی‌شود. وجود این پورت برای انتقال محتوای ۴K با ۱۲۰ فریم در ثانیه و همچنین انتقال صدای دالبی اتموس با بیت‌ریت بالا از تلویزیون به سیستم‌های صوتی ضروری است.

یکی دیگر از برتری‌های شاخص تلویزیون‌های ۴K رده بالای ال‌جی نسبت به تلویزیون‌های سامسونگ و سونی برخورداری از پلتفرم هوش مصنوعی AI ThinQ جهت تقویت هوشمندسازی تلویزیون و استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی در پردازنده‌های این تلویزیون جهت ارتقای کیفیت تصویر و صدا است.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب خرید تلویزیون ۸k

جدیدترین فناوری‌های تلویزیون‌های ال‌جی در مقایسه تلویزیون ها

پردازنده هوشمند آلفا ۹ (α (Alpha) 9 intelligent processor)

Alpha 9 - LG

پردازنده آلفا ۹ که نسل دوم و سوم آن نیز عرضه شده است، جدیدترین پردازنده تلویزیون‌های ال‌جی است. از ویژگی‌های شاخص این پردازنده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویژگی‌های نسل اول

قابلیت Quad Step Noise Reduction

پردازنده  با استفاده از این قابلیت نویز و دانه‌های تصویر و نویز مربوط به ایجاد سایه رنگ‌های اضافی را که در حقیقت همان رنگ‌های ناهماهنگ با تصویر هستند، با پردازش تصویر در چهار مرحله حذف می‌کند.

ویژگی Frequency-based sharpness Enhancer

آلفا ۹ با بهره‌گیری از این لبه‌ها هر یک از بخش‌های تصاویر را برای تقویت وضوح، جزئیات، بافت و همچنین ایجاد عمق بیشتر و واقعی‌تر کردن تصاویر، برجسته می‌کند.

قابلیت Object Depth Enhancer

جدیدترین پردازنده تلویزیون‌های ال‌جی با استفاده از این ویژگی بخش اصلی تصویر را از پس‌زمینه آن جدا و سپس لبه‌ها و بافت‌های آن را به‌ دقت پردازش می‌کند. در مرحله بعد هر یک از این بخش‌ها به‌ صورت جداگانه پردازش می‌شوند تا تفاوت بین بخش اصلی تصویر و پس‌زمینه مشخص‌تر و لبه‌ها واضح‌تر شوند. این کار به‌منظوره افزایش عمق و همچنین آشکار کردن جزئیات پنهان انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: قصد خرید تلویزیون HDR دارید، این مطلب را بخوانید

True Color Accuracy Pro

جدول رنگ مورد استفاده توسط پردازنده هوشمند آلفا ۹ در حدود ۷.۳ برابر پیچیده‌تر از جدول مورداستفاده در تلویزیون‌های قدیمی است و این موضوع باعث می‌شود رنگ‌ها بدون اینکه تحت تأثیر منفی قرار گیرد، بیشتر به واقعیت نزدیک شوند.

HFR یا High Frame Rates

آلفا ۹ با این فناوری قادر است تصاویر را با ۱۲۰ در ثانیه پخش کند و تصاویر دارای حرکت سریع روان نمایش داده شوند.

ویژگی‌های نسل دوم پردازنده

lg ai tv

نسل دوم آلفا از هوش مصنوعی جهت افزایش کیفیت تصویر و صدا در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کند و ویژگی‌های آن به شرح زیر است:

AI Picture

نسل دوم آلفا ۹ از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و فناوری یادگیری عمیق و همچنین تحلیل محتوا و نور محیط برای بهینه‌سازی شفافیت، وضوح، جزئیات و روشنایی تصویر به‌ منظور ارائه تصاویر کریستالی استفاده می‌کند. در ضمن این فناوری به آلفا ۹ کمک می‌کند میزان کیفیت محتوای در حال نمایش را تشخیص دهد و با بهینه‌سازی کیفیت وضوح آن، از هر منبع ورودی تصویری کریستالی را تحویل دهد.

بیشتر بخوانید: بررسی و راهنمای خرید تلویزیون سونی  

AI Brightness

آلفا ۹با استفاده از حسگر نور محیط تلویزیون، میزان نور تصاویر را به‌ صورت خودکار تنظیم می‌کند تا تصاویر در تمام محیط‌ها با نور مختلف، روشن و واضح نمایش داده شوند.

Dolby Vision HDR

آلفا ۹ با کمک این فناوری تصاویر را بهینه‌سازی می‌کند تا آن‌ها با کیفیتی فراموش‌نشدنی نمایش داده شوند. درضمن این فناوری از قابلیت AI Brightness برای تنظیم نور محتوای در حال نمایش متناسب با نور فضا استفاده می‌کند.

AI sound

نسل دوم آلفا ۹ با استفاده از هوش مصنوعی از طریق تشخیص صدای محتوای در حال نماش، جلوه‌های صوتی به‌ کار گرفته ‌شده و همچنین فرکانس آن، ژانر محتوا را تشخیص می‌دهد و صدا را متناسب با ژانر بهینه‌سازی می‌کند (مثلاً در اخبار و فیلم‌ها و سریال‌های درام دیالوگ افراد را واضح‌تر می‌کند).

در ضمن این پردازنده با بهره‌گیری از فناوری تشخیص فضا، فضای اطراف را تحلیل و صدا را متناسب با ویژگی‌های محیط متوازن می‌کند تا صدا کاملاً با فضا هماهنگ شود. از دیگر قابلیت‌های نسل دوم پردازنده آلفا در زمینه پردازش صدا می‌توان به توانایی تحلیل منبع پخش صدا جهت بهینه‌سازی صدا متناسب با نوع محتوا اشاره کرد. پردازنده هوشمند ال‌جی توانایی ترکیب صدای دوکاناله جهت ایجاد صدای دالبی ۵٫۱ مجازی و فراگیر شدن صدا را نیز دارد.

AI Sound Tuning

نسل دوم آلفا ۹با بهره‌مندی از این قابلیت چیدمان محیط اطراف و محلی را که نشسته‌اید، تشخیص می‌دهد و صدا را به‌گونه‌ای بهینه‌سازی می‌کند که بیشترین لذت را از آن ببرید.

ویژگی‌های نسل سوم پردازنده آلفا ۹

این پردازنده جدیدترین نسل پردازنده آلفا است و می‌تواند محتوای در حال پخش را جهت تصحیح نقایص زنگ و کنتراست و همچنین ارتقای تصویر به‌ وضوح ۴K یا ۸K، به‌صورت آنی و لحظه‌به‌لحظه پردازش کند. از دیگر توانایی‌های جدیدترین نسل آلفا ۹ نسبت به نسخه‌های قبلی می‌توان به حذف نویز پیکسل‌ها، نمایش بهتر جزئیات قسمت‌های تاریک تصویر و غنی‌سازی رنگ‌ها بدون اشباع بیش‌ازحد آنها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تلویزیون‌های هایسنس ارزش خرید دارند؟ /معرفی و بررسی

سایر ویژگی‌های نسل سوم

AI Picture Pro

جدیدترین نسل آلفا ۹ به لطف مجهز بودن به پردازنده آلفا ۹، از توانایی تشخیص چهره‌ها و متون در حال نمایش، تنظیم مناسب آنها و تقویت وضوح آ‌نها جهت ایجاد رنگ طبیعی پوست برخوردار است. این قابلیت برای تشخیص بهتر ویژگی‌های چهره و همچنین خواناتر کردن متون نیز به آلفا ۹ کمک می‌کند.

پردازنده هوشمند ال‌جی برای تشخیص نوع محتوای در حال پخش و بهینه‌سازی تصاویر آن نیز از هوش مصنوعی استفاده می‌کند (این پردازنده قادر است چهار محتوای در حال پخش را تشخیص دهد که شامل فیلم سینمایی، محتوای ورزشی، محتوای استاندارد و انیمیشن می‌شود).

AI Sound Pro

جدیدترین نسل پردازنده آلفا ۹ نیز قادر است صدای محتوای در حال پخش را بر اساس پنج نوع صدا یعنی موسیقی، فیلم، ورزشی، درام و خبر دسته‌بندی و از این دسته‌بندی جهت تقویت وضوح و غنای اصوات، تقویت بافت صدای پس‌زمینه، تقویت دیالوگ‌ها و افزایش حجم چنین صداهایی و همچنین تشخیص صدای پس‌زمینه و ترکیب آن‌ها جهت ایجاد صدای ۵٫ مجازی استفاده کند.

مشخصات سخت‌افزاری پردازنده هوشمند آلفا

  • پردازنده ۴ هسته‌ای با فرکانس ۱۰۰۸ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی دو هسته‌ای ۷۰۰ مگاهرتزی
  • ۳ گیگابایت حافظه رم
  • ۸ گیگابایت حافظه داخلی

مقایسه تلویزیزیون با پردازنده آلفا ۷ با آلفا

برخی از اولدهای ال‌جی مجهز به پردازنده آلفا ۷ هستند که پردازنده نسل قبلی تلویزیزیون‌های ال‌جی محسوب می‌شود و در سه نسل عرضه شده است . آلفا ۷ نیز برای افزایش کیفیت صدا و تصویر از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و تفاوت چندانی با آلفا ۹ ندارد.

هر دو پردازنده دارای پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و حافظه داخلی یکسانی هستند؛ اما رم آلفا ۷ حافظه کمتری دارد (۲ گیگابایت). در ضمن به‌صورت کلی آلفا ۹ دارای فیلترهای بیشتری برای تصحیح و پردازش تصاویر برای نمایش روان آن‌ها است.

یکی دیگر از تفاوت‌های بین این دو پردازنده، توانایی آن‌ها در تولید صدای فراگیر مجازی است. صدای تولیدشده توسط آلفا ۹ صدای ۵.۱ و صدای تولیدی آلفا ۷ صدای ۴٫۰ است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون ۴K

AI ThinQ

Al thinq چیست

این ویژگی به‌نوعی پلتفرم هوش مصنوعی ال‌جی است و با بهره‌گیری از آن می‌توانید از قابلیت فرمان صوتی و درخواست صوتی استفاده کنید. تلویزیون‌های ال‌جی به‌مرور زمان برنامه‌ها، فیلم‌های سینمایی و موسیقی موردعلاقه شما را تشخیص می‌دهند و می‌توانید تنها با درخواست صوتی از آنها بخواهید محتواهای مورد علاقه شما را جستجو کنند و نمایش دهند. از دیگر قابلیت‌های AI ThinQ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسهیل استفاده از قابلیت‌های تلویزیون

شما می‌توانید تنها با یک درخواست صوتی ساده حالت تصویر را تغییر دهید تا با نوع محتوای در حال نمایش مطابقت پیدا کند یا از تلویزیون بخواهید در زمان‌های تعیین‌شده خاموش شود.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم تلویزیون ۴k است یا نه ؟

َApple Airplay

با استفاده از این قابلیت می‌توانید ویدیوها تصاویر و برخی از فایل‌های دیگر. دستگاه‌های iOS و مک را در تلویزیون نمایش دهید. برای به‌اشتراک‌گذاری فیلم‌ها و تصاویر دستگاه‌های iOS در تلویزیون باید در بخش Control Center گزینه Airplay را لمس و برای به‌اشتراک‌گذاری فایل‌های دستگاه‌های مک باید نیز باید این گزینه را در نوار منو انتخاب کنید.

زمانی که از قابلیت AirPlay Mirroring استفاده می‌کنید، تلویزیون محتوای استریم‌شده را با همان جهت و همان نسبت تصویر دستگاه به شما نمایش می‌دهد. اگر می‌خواهید محتوا به‌ صورت تمام صفحه یا بزرگ‌تر شود، باید تنظیمات نسبت تصویر یا زوم تلویزیون را مطابق میل‌تان تنظیم کنید.

Airplay 2

با استفاده از قابلیت Airplay 2 می‌توانید فایل‌های موسیقی دستگاه‌های اپل را هم‌زمان در چند تلویزیون یا اسپیکر استریم کنید؛ البته مقایسه تلویزیون ال‌جی نشان می دهد که چند تلویزیون در سال ۲۰۱۹ تولید و عرضه شده‌اند، از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند که شامل تلویزیون‌های زیر می‌شوند:

  • تلویزیون‌های اولد
  • تلویزیون‌های نانو سل سری SM9X
  • تلویزیون‌های نانو سل سری SM8X
  • تلویزیون‌های UHD سری UM7X

بیشتر بخوانید: تلویزیون شیائومی چه ویژگی‌هایی دارند؟  

قابلیت Apple HomeKit

با استفاده از این قابلیت و از طریق اپلیکیشن Home و دستیار مجازی اپل یعنی سیری، تلویزیون‌های سازگار با Airplay را با استفاده از تمام دستگاه‌های اپل (اپل واچ و اسپیکر هوشمند هوم پاد) کنترل کنید. جهت استفاده از این قابلیت باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در تنظیمات تلویزیون گزینه Apple HomeKit راه انتخاب و کد QR را پیدا کنید.
  • در مرحله بعدی پس از نصب اپلیکیشن Home در دستگاه‌های اپل، آیکون + را لمس و گزینه Add Accessory را انتخاب کنید.
  • کد QR نمایش‌داده‌شده در تلویزیون را با دوربین دستگاه اسکن کنید.
  • منتظر بمانید تا فرایند اتصال به تلویزیون انجام شود. پس از تکمیل این فرآیند نام تلویزیون را مشخص و اتاقی را که در آن قرار دارد، مشخص کنید.
  • در پایان گزینه Done را انتخاب کنید.

قابلیت Home Doshboard

با استفاده از فناوری مبتکرانه Home Dashboard می‌توانید وسایل و لوازم‌ خانگی هوشمند را به تلویزیون متصل و آنها را از طریق تلویزیون کنترل کنید.

برای استفاده از این ویژگی ابتدا باید دکمه Home Dashboard را بزنید و پس از آن گزینه Bluetooth Audio Play (برای پخش فایل‌های صوتی در تلویزیون از طریق بلوتوث) یا ورودی موردنظر خود را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید در بخش Home IoT Devices، لوازم‌خانگی ال‌جی مجهز به فناوری AI ThinQ یا وسایل مجهز به فناوری ارتباطی OCF را انتخاب و به تلویزیون متصل کنید.

بیشتر بخوانید: مقایسه و تفاوت تلویزیون‌ OLED ال‌جی و QLED سامسونگ

ویژگی‌های سیستم‌عامل Web OS

تفاوت سری های تلویزیون ال جی

سیستم‌عامل Web OS سیستم‌ عامل مبتکرانه و اختصاصی تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی است که رابط کاربری بسیار سبک و خوبی دارد. این سیستم‌ عامل امکان سوئیچ راحت و سریع بین اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی نظیر نتفلیکس، آمازون ویدیو، اپل تی‌وی، دیزنی Hulu VUDU ،Google Play movies & TV و همچنین LG Channels  و Channel Plus را فراهم کرده است.

در ضمن این سیستم‌ عامل استفاده از ویژگی‌ها و فناوری‌های ارتباطی نظیر اتصال به تلویزیون از طریق بلوتوث، وای فای و میراکست را نیز فراهم کرده است.

با استفاده از قابلیت میراکست هم می‌توانید محتوای گوشی را در تلویزیون نمایش دهید و هم می‌توانید از طریق آن محتوای در حال نمایش در تلویزیون را در گوشی ببینید. جهت استفاده از این قابلیت ابتدا باید گزینه Miracast را در تنظیمات Network  تلویزیون فعال و سپس با گوشی تلویزیون را جستجو آن را پیدا کنید، پس از نمایش نام تلویزیون در گوشی، آن را انتخاب و در تلویزیون نیز گوشی یافت‌شده را انتخاب کنید.

پس از انتخاب گوشی در تلویزیون، کدی ۶ رقمی در تلویزیون نمایش داده می‌شود که باید آن را در گوشی وارد کنیم و سپس دو وسیله به یکدیگر متصل می‌شوند. قابلیت Built in Wi-FI یکی دیگر از قابلیت‌های ارتباطی تلویزیون‌های ال‌جی است.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب وب او اس امکان جستجوی صوتی، عوض کردن کانال‌ها و بسیاری از قابلیت‌های دیگر است. برای استفاده راحت‌تر از سیستم‌ عامل و راحت‌تر کردن سوئیچ بین اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها و همچنین کنترل راحت‌تر دستگاه‌های هوشمند متصل شده به تلویزیون از کنترل جادویی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آنچه درباره کیفیت تلویزیون سام ایرانی نمی‌دانید

مقایسه تلویزیون ال جی در نصب و استفاده از  دستیار گوگل

در تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی نیز مانند تلویزیون‌های هوشمند بسیاری از برندهای دیگر امکان استفاده از دستیار صوتی گوگل وجود دارد. از قابلیت‌های  گوگل اسیستنت برای کنترل تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی با فرمان‌های صوتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاموش کردن تلویزیون در زمان مشخص‌شده با فرمان Turn off the TV at x time
  • عوض کردن کانال با فرمان Switch to x Channel
  • تماشای برنامه‌های تلویزیونی با فرمان Watch X program
  • تغییر حالت تصویر در حال نمایش با فرمان Change to X mode
  • باز کردن اپلیکیشن‌ها با فرمان Open X app
  • متصل کردن تلویزیون به سایر دستگاه‌ها مثل کنسول‌ها با فرمان Connect to X
  • تماشای برنامه‌ها در سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های خاص با فرمان Watch X program on X app

طبیعتاً باید به‌جای حرف X موارد موردنظرتان را بیان کنید.

برای استفاده از گوگل اسیستنت در تلویزیون‌های ال‌جی تنها کافی است دکمه دارای آیکون میکروفون را روی ریموت کنترل بزنید و پس از پذیرفتن شرایط استفاده از این دستیار مجازی و موافقت با اشتراک‌گذاری اطلاعات، به‌راحتی با فرمان‌های صوتی مختلف به تلویزیون دستور دهید!

بیشتر بخوانید: ترفند تشخیص تلویزیون اصل از تقلبی ال جی

ویژگی Dolby Vision

فناوری دالبی ویژن برای نمایش هرچه بهتر جزئیات محتوای HDR ایجاد شده است و تصاویر این محتوا را فریم به فریم پردازش می‌کند تا دقت رنگ‌ها به حداکثر میزان ممکن برسد، از دیگر قابلیت‌های این ویژگی می‌توان به نمایش ۶۸ میلیارد رنگ، نمایش ۱۰۲۴ سایه رنگ از رنگ‌های اصلی و همچنین افزایش نور تصاویر تا ۱۰۰۰۰ نیت اشاره کرد.

در ضمن برخی از تلویزیون‌های ال‌جی از ویژگی Dolby Vision IQ نیز برخوردار هستند. در تلویزیون‌های دارای ویژگی نور محتوای در حال نمایش با بهره‌گیری از حسگر نور تلویزیون با نور محیط تنظیم می‌شود و کاربران می‌توانند در محیط‌های تاریک نیز به‌ خوبی جزئیات تصویر را مشاهده کند، دالبی ویژن آی کیو رنگ‌ها و کنتراست تصاویر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و آنها را نیز متناسب با نور محیط تنظیم می‌کند.

فناوری دالبی اتموس

فناوری دالبی اتموس جدیدترین فناوری صدای دالبی است و صدایی کاملاً سه‌بعدی و ۳۶۰ درجه ایجاد می‌کند. در تلویزیون‌های ال‌جی دارای این فناوری علاوه بر این که صدا به سمت اطراف هدایت می‌شوند، دو بلندگو نیز وجود دارد که صدا را به سمت بالا هدایت می‌کند و فرد تصور می‌کند صدا را علاوه ‌بر اطراف از سمت بالا نیز می‌شنود که تجربه واقعاً لذت بخشی است.

بیشتر بخوانید: بررسی مدل‌های تلویزیون جی پلاس

حالت فیلمساز (Filmmaker Mode)

ویژگی‌های که به‌ منظور نمایش بهتر فیلم‌های سینمایی ایجاد شده‌اند در بسیاری از موارد عملکرد خوبی ندارند و باعث می‌شوند تصاویر اصلاً طبق آنچه  فیلمسازان انتظار دارند، نمایش داده نشوند.

فیلمسازان معتقدند استفاده از ویژگی‌های مانند تقویت وضوح فیلم یا فناوری‌های مرتبط با نمایش روان و بدون تاری تصاویر دارای حرکت سریع که از آنها به‌عنوان ویژگی‌های Motion-smoothing یاد می‌شود، باعث می‌شود تصاویر آرام نمایش داده شوند و هیجان تماشای فیلم از بین برود. حالت فیلمساز تمام این ویژگی‌ها را غیرفعال می‌کند تا تصاویر را درست طبق انتظار فیلمساز ببینید.

ویژگی Sports Alert

اگر به ورزش علاقه‌مند هستید، می‌توانید زمانی که در حال تماشای تلویزیون هستید، با بهره‌مندی از این قابلیت اطلاعات جدید مربوط به تیم‌های مختلف، زمان شروع مسابقات مختلف و امتیازات کسب‌شده توسط تیم‌های مختلف را مشاهده کنید. در ضمن Sport ALerts امکان دسترسی سریع به بازی‌های لیگ‌های معتبر ورزشی را نیز فراهم کرده است و دیگر نیازی نیست شبکه‌های پخش‌کننده این بازی‌ها را جستجو کنید.

بیشتر بخوانید: تلویزیون تکنو لایو چه امکاناتی دارند؟

قابلیت Motion Pro

قابلیت Motion Pro تنها مختص اولدهای ال‌جی است و باعث نمایش روان‌تر تصاویر دارای حرکت سریع می‌شود. در تلویزیون‌های دارای این فناوری در میان تصاویر سریع یک فریم سیاه اضافه می‌شوند تصاویر روان‌تر به نظر برسند؛ البته به دلیل اینکه این فریم‌ها سیاه هستند؛ تصاویر کمی تاریک‌تر می‌شوند و مشکل سوسو زدن تصاویر و پرش آنها گاهی اوقات کاملاً محسوس می‌شود.

قابلیت اتصال به اسپیکرهای بلوتوثی

طبق گفته ال‌جی تلویزیون‌های اولد و نانو سل جدید ۲۰۲۰ خود را در مدتی محدود با اسپیکرهای بلوتوثی جدید رایگان این شرکت یعنی اسپیکر XBOOM Go PL5 عرضه می‌کند. این اسپیکرها کاملاً با تلویزیون‌های مذکور ال‌جی سازگار هستند و از توانایی تولید صدای فراگیر استریو در پشت سر مخاطب یا ایجاد صدای فراگیری مانند صدای فراگیر تولیدشده توسط سیستم‌های صوتی برخوردار هستند.

در ضمن کاربران گوشی‌های اندرویدی و iOS می‌توانند با دانلود اپلیکیشن LG XBOOM Go PL5، کنترل این اسپیکرها را کاملا در دست بگیرند و تنظیمات آنها را مطابق میل‌شان انجام دهند، از ویژگی‌های شاخص این اسپیکرها می‌توان به عمر باتری بالای آنها (تا ۲۴ ساعت) و بدنه ضدآب اشاره کرد.

تلویزیون‌هایی که قرار است با این اسپیکرها عرضه شوند، به شرح زیر هستند:

  • ۵۵BXPUA
  • ۶۵BXPUA
  • ۵۵CXPUA
  • ۶۵CXPUA
  •  ۷۷CXPUA
  •  ۵۵GXPUA
  •  ۶۵GXPUA
  •  ۶۵NANO81ANA
  •  ۷۵NANO90

قابلیت تبدیل تلویزیون به تابلوی نقاشی با نقاشی‌های متفاوت (Gallery Mode)

در مقایسه تلویزیون برندهای مختلف در میابیم، تلویزیون‌های اولد ال‌جی زمانی که خاموش هستند، می‌توانند تصاویر زیبایی را که درست مانند یک تابلوی نقاشی زیباست نمایش دهند و در فواصل زمانی مشخص تصاویر را تغییر دهند. این قابلیت زیبایی ظاهری اولدهای ال‌جی را دوچندان می‌کند و زیبای خاصی به دکوراسیون داخلی خانه می‌بخشد

قابلیت Dynamic tone mapping

این قابلیت نوعی پردازش رایانشی است که از الگوریتمی خاص جهت تقسیم‌بندی و تحلیل تصویر اصلی به‌صورت آنی و تغییر نقشه آن استفاده می‌کند. هدف از انجام این کار تغییر سطح سایه رنگ‌ها و رنگ‌های با تن میانی (رنگ‌هایی که نه تیره و نه روشن هستند) و همچنین برجسته کردن برخی از قسمت‌های خاص تصویر به‌ صورت خودکار بر اساس میزان کنتراست هر صحنه است.

قابلیت WISA Ready

تلویزیون‌های اولد ال‌جی با استفاده از این قابلیت می‌توانند صدای ۲۴ بیتی و ۴۸ یا ۹۶ گیگاهرتزی را همزمان به ۸ اسپیکر موجود در همان اتاق انتقال دهد، البته باید برای استفاده از این قابلیت دانگل لازم برای این کار را به‌ صورت جداگانه خریداری کنید.

قابلیت HDMI CEC یا simplinK

simplinK

فناوری HDMI CEC امکان اتصال ۱۵ دستگاه سازگار با یکدیگر از طریق کابل HDMI و کنترل آنها تنها با یک دور فرمان را فراهم می‌کند. در هنگام استفاده از این فناوری در عملکرد هیچ یک از دستگاه‌ها اختلالی ایجاد نمی‌شود.

قابلیت IP Control

این قابلیت به معنای استفاده از یک رابط کاربری مبتنی بر وب برای کنترل یک دستگاه الکترونیکی است. تلویزیون‌های ال‌جی و سایر تلویزیون‌های هوشمند از یک آدرس آی پی و سرورهای داخلی با صفحات پیکربندی‌شده برخوردار هستند که می‌توان از طریق مرورگر در کامپیوتر به آنها دسترسی پیدا کرد.

قابلیت Free Sync

این قابلیت مختص تلویزیون‌های نانوسل ال‌جی است و این تلویزیون‌ها به دلیل برخورداری از این قابلیت گزینه بسیار مناسبی برای بازی محسوب می‌شوند؛ زیرا در هنگام انتقال تصویر از کامپیوتر یا کنسول به این تلویزیون‌ها شاهد اختلال تصویر کمتری هستیم.

قابلیت Free Sync به‌صورت خودکار نرخ رفرش تلویزیون را افزایش یا کاهش می‌دهد تا با نرخ رفرش منبعی که تصویر از آن دریافت می‌شود، کاملاً مطابقت پیدا کند. این عمل از ایجاد ناهماهنگی بین پردازنده گرافیکی و صحنه نمایش و تقسیم صفجه نمایش به دو قسمت (game tearing) و لگ و تأخیر جلوگیری می‌کند.

تلویزیون ۸K

تلویزیون 8K

اولدهای سری Z ال‌جی که با نام LG SIGNATURE نیز شناخته می‌شود، با وضوح ۸K، کنتراست بی‌نهایت، رنگ مشکی عالی، رنگ‌های درخشان و خیره‌کننده، قابلیت نمایش بیش از ۳۳ میلیارد رنگ شما را شیفته خود می‌کند.

تلویزیون Z8 به لطف برخورداری از نسل سوم پردازنده آلفا (این پردازنده به ‌صورت اختصاصی برای پردازش محتوای ۸K ایجاد شده است) و قابلیت استفاده از هوش مصنوعی و فناوری یادگیری عمیق، قادر است هرگونه محتوایی را به رزولوشن ۸K ارتقا دهد (تلویزیون‌های ۴K ال‌جی نیز توانایی ارتقای وضوح محتواهای مختلف به وضوح ۴K را دارند).

در ضمن به دلیل پشتیبانی این تلویزیون از فرمت‌های تصویری HEVC، AV1 و VP9 و توانایی رمزگشایی این فرمت‌ها، می‌توانید محتواهای ۸K موجود در سرویس‌های استریم ویدئو مانند یوتیوب را نیز در این تلویزیون تماشا کنید.

مقایسه تلویزیون ال‌جی برای ارتقای تجربه گیمینگ

در مقایسه تلویزیون ال جی با سونی و سامسونگ این است که تلویزیون ال‌جی بهترین تجربه بازی را برای کاربر ایجاد می کند. بهترین تلویزیون مخصوص بازی تلویزیونی است که قابلیت های زیر داشته باشد:

قابلیت NVIDIA G-SYNC

مقایسه تلویزیون‌ های اولد ۲۰۲۰ نشان می دهد، مدل‌های ZX ،GX و CX و همچنین مدل‌های B9، C9 و E9 دارای قابلیت NVIDIA G-SYNC هستند و  این ویژگی آنها را به گزینه‌ای کاملا ایده‌آل برای بازی تبدیل کرده است. این ویژگی باعث ایجاد کیفیت تصویر عالی، رنگ مشکی بی‌نقص، رنگ‌های روشن و گیم‌پلی روان می‌شود؛ البته تنها دو کارت گرافیک RTX 20 و GTX 16 از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

پورت‌های HDMI به‌روز و پرسرعت

پورت‌های hdmi تلویزیون‌های اولد ال‌جی دارای سه قابلیت بسیار کاربردی هستند که در تقویت وضوح و نمایش روان تصاویر دارای حرکت سریع، پاسخگویی سریع تلویزیون جهت جلوگیری از ایجاد تأخیر در بازی و همچنین انتقال صدای باکیفیت از تلویزیون به سیستم‌های صوتی نقش بسیار مهمی دارند.

این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شود

قابلیت VVR یا Variable Refresh Rate: این قابلیت نرخ رفرش نمایشگر و سرعت نمایش تصاویر را متناسب با نوع محتوا تغییر می‌دهد و باعث می‌شود تصاویر بهتر و روان‌تر نمایش داده شوند.

قابلیت ALLM یا Auto Low Latency Mode: این قابلیت امکان تنظیم خودکار تنظیمات مربوط به تأخیر را فراهم می‌کند تا شاهد نمایش روان و بدون لگ تصاویر باشید و تصاویر با یکدیگر تداخل پیدا نکنند. تلویزیون‌های ال‌جی دارای این قابلیت، تک‌تک سیگنال‌های ورودی از کنسول یا کامپیوتر را پردازش می‌کنند.

قابلیت eARC یا Enhanced Audio Return Channel: این فناوری نسخه ارتقاءیافته فناوری HDMI ARC برای انتقال صدا از تلویزیون به سیستم‌های صوتی است. سرعت و پهنای باند HDMI eARC نسبت به نسخه قبلی افزایش محسوسی داشته است و می‌توانید صدای دالبی اتموس واقعی و ترک‌های صوتی با بیت‌ریت بسیار بالا را به‌راحتی از طریق آن از تلویزیون به گیرنده AV انتقال دهید تا صدایی با شفافیت و جزئیات باورنکردنی بشوید؛ البته طبیعتاً گیرنده AV نیز باید از این فناوری پشتیبانی کند.

بیشتر بخوانید: کیفیت تلویزیون های اسنوا چگونه است؟ + قیمت

زمان پاسخگویی بسیار کم

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم یکی از نقاط قوت اساسی اولدهای ال‌جی و سایر اولدها، زمان پاسخگویی بسیار کم آنهاست. زمان پاسخگویی‌های اولدهای ال‌جی تنها یک میلی‌ثانیه است که باعث می‌شود از بازی‌های روان و بدون لگ با تصاویری واضح و تاری بسیار کم نهایت لذت را ببرید؛ مخصوصاً در بازی‌های هیجان‌انگیز مثل بازی‌های ریسینگ و شوتینگ.

قابلیت HGIG Profile

تلویزیون‌های ال‌جی با بهره‌مندی از این قابلیت کیفیت بازی‌های HDR را ارتقا می‌دهند تا گیمرها بهترین تجربه ممکن  از این بازی‌ها را داشته باشند و کاملاً محو جزئیات آنها شوند. ال‌جی برای ایجاد این قابلیت از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان و شرکت‌های فعال در زمینه بازی‌های HDR کمک گرفته است.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۰۶/۰۳
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | بهترین تلویزیون‌های ۲۰۲۱ کدامند؟
    ژوئن 22, 2021

    […] بیشتر بخوانیم: بررسی و مقایسه تلویزیون ال‌جی با برندهای معروف […]

لینک کپی شد!