تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

دلالان به اختلاف قیمت کارخانه تا بازار دامن می‌زنند

یکه‌تازی دلالان در بازار لوازم خانگی

اخبار تصلا
بازار لوازم خانگی گرفتار دلال بازی است. دلالان برای رسیدن به سودهای کلان به افزایش قیمت لوازم خانگی از درب کارخانه تا بازار دامن می‌زنند و نظارتی بر این روند نیست. بررسی‌های میدانی از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد بعد از خروج دو برند کره‌ای از بازار به بهانه کمبود عرضه مدیریت بازار به دست دلالان افتاده و آماری که مسئولان از افزایش ظرفیت تولید لوازم خانگی داخلی ارائه می‌دهند با واقعیت بازار و قیمت‌هایی که روزانه افزایش می‌یابد، همخوانی ندارد.

تصلا– سازمان حمایت تنها مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت لوازم خانگی نسبت به سال گذشته را به تولیدکنندگان داده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت لوازم خانگی از سال گذشته تاکنون در چندین نوبت افزایش داشته است که در مجموع بسیار بیشتر از ۲۵ درصد سازمان حمایت است این در حالی است که مسوولان می گویند ظرفیت تولید لوازم خانگی افزایش داشته است..

از طرف دیگر قیمت‌های فروشگاه‌ها با قیمت اعلامی کارخانه از سوی برندها بسیار متفاوت است که این نشان می‌دهد در بازار لوازم خانگی مشابه روندی که در بازار خودرو شکل گرفته است، قیمت‌گذاری دلالان و واسطه‌ها تعیین‌کننده است و به نظر می‌رسد عزم و اراده‌ای نیز برای توقف این روند وجود ندارد و نهایتا این مصرف‌کننده است که دستش از بازار کوتاه شده است و قدرت خرید برندهای داخلی را نیز ندارد.

تولیدکنندگان لوازم خانگی کمبود مواد اولیه تولید، گرانی ارز و سایر هزینه‌های تولید را از جمله دلایلی می‌دانند که باعث افزاش چندین باره قیمت لوازم خانگی در سال جاری شده است. طرح‌های دولت برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از جمله اختصاص ارز و تولید لوازم خانگی ارزان نیز تاکنون نتوانسته است نتیجه‌ای در بر داشته باشد.

اغلب شرکت‌های لوازم خانگی جدول نرخ‌های مصوب خود را مطابق با قیمت‌های ثبت شده در جداول سازمان حمایت اعلام می‌کنند، اما بررسی‌های  از بازار نشان می‌دهد پیدا کردن کالایی با نرخ مصوب چندان آسان نیست. اگر برای خرید هر یک از این اقلام به نمایندگی‌های فروش این شرکت‌ها مراجعه کنید احتمالا با عدم موجودی مواجه خواهید شد یا اگر برای خرید این اقلام اسرار داشته باشید، خرید از واسطه‌ها ارجاع خواهند داد.

وعده بر زمین مانده ثبات قیمت‌ها

عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دوم تیر و درحاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار،وعده ثبات در قیمت‌ها را داد و اظهار کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان،اقدام به قیمت گذاری برای هزار و۵۰۰ قلم لوازم خانگی در قالب ۳۲ شرکت از ۴۰ شرکت موجود در سامانه ۱۲۴ کرده است. کالاها بر اساس معیارهای معین در سامانه ۱۲۴ قیمت گذاری شده اند و مصرف کنندگان در صورت مشاهده هر گونه تخلف می‌توانند از طریق روش‌های از قبل تعیین شده نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کنند.

تابش ادامه داد: برند و قیمت تمام اقلام لوازم خانگی باید در سامانه ۱۲۴ ثبت شود و در صورتی که شرکت یا برندی به غیر از این سامانه ۱۲۴ اقدام به قیمت گذاری کند، سازمان تعزیرات حکومتی و حمایت از مصرف کنندگان با این واحدها برخورد خواهند کرد.

پاسکاری مسئولان درباره افزایش قیمت‌ها

اما این بار بازار در حالی دچار التهاب و گرانی شده است شده که متولیان وزارت صنعت معتقدند تولیدات داخلی جوابگوی نیاز بازار است و از افزایش تولید خبر می‌دهند.

مهدی صادقی نیارکی معاون صنایع وزارت صمت در گفت‌وگویی، درباره میزان تولید لوازم خانگی و اختلال در بازار این اقلام گفت: اگر اختلالی در بازار محصولات وجود دارد باید علت آن را مسئولان حوزه بازرگانی جویا شوید، اما در تولید اقلام مهم در لوازم خانگی مثل تلویزیون، لباسشویی و یخچال و فریزر افزایشی بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدهای قابل توجهی داشته‌ایم. امروز در بازار برندهای خارجی وجود ندارند این یعنی تولید کنندگتن ما نه‌تنها سهم خود را ایفا کردند، که جای خالی دو برندی که ایران را ترک کردند را هم پر کردند.

او ادامه داد: با تمام مشکلاتی که در تامین و لجستیک مواد اولیه بنگاه‌ها وجود دارد، مجموع سیاست‌های دولت و کشور منجر به افزایش تولید شده است. در بخش توزیع هم باید اقلام تولیدی در سامانه جامع تجارت ثبت شده و از تخلف در این حوزه جلوگیری شود.

ظرفیت تولید لوازم خانگی ۱۹ میلیون دستگاه است

این مقام مسئول وزارت صمت می‌گوید: با توجه به افزایش نرخ ارز و محدودیت‌هایی که در واردات داشتیم بازار لوازم خانگی تحت تاثیر قرار گرفت. ظرفیت تولید لوازم خانگی در کشور ما حدود ۱۹ میلیون دستگاه بوده و برنامه امسال تولید ما حدود ۱۲ میلیون دستگاه است که بنا بر گفته همکاران ما در ستاد تنظیم بازار این رقم به نیاز بازار نزدیک است. با توجه به ظرفیت خوبی که در کشور نصب شده و رشد تولیدی که امسال داشتیم می‌توانیم امسال پاسخگوی نیاز بازار باشیم.
فروشگاه لوازم خانگی

از طرفی پیش از این سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صمت خبر تامین ارز، فولاد و مواد اولیه تولیدات این حوزه را داده بود. تامین مواد اولیه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بخش تولید است، اما متولیان حوزه بر تامین این مواد اولیه برای واحدهای تولید تاکید دارند پس تولیدات این این حوزه باید بدون دغدغه و دردسر وارد بازار شود و به دست مردم برسد.

شرکت‌های لوازم خانگی مشکلی در مواد اولیه ندارند

محمد رضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت دوم تیر و در تشریح مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: مهمترین تصمیم امروز ستاد تنظیم بازار در اولویت قرار گرفتن بازرسی انبارها و مراکز نگهداری کالاها در سطح کشور است؛ با توجه به اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که برخی دلالان و واسطه‌ها با سوءاستفاده از موقعیت بازار، اقدام به احتکار و عدم عرضه کالا می‌کنند، این ستاد در مصوبه‌ای مقرر کرد همه بازرسان دستگاه‌های نظارتی با بازرسی مستمر از تمام مراکز نگهداری و انبارهای رسمی و غیررسمی برخورد قانونی سختی داشته باشند.

او افزود: همچنین مقرر شد، ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه تولید لوازم خانگی از سوی بانک مرکزی تخصیص و تامین شود و تولید کنندگان لوازم خانگی، سهمیه ویژه ورق فولادی با نرخ مصوب از بورس کالا دریافت کنند.

طبق گفته سرپرست سابق وزارت صمت لاین جداگانه‌ای برای تامین فولاد مورد نیاز خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی ایجاد شده و گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این صنعت هم در جایگاهی کنار صنعت خودرو قرار خواهد گرفت. از مدتی قبل جملاتی تکراری از زبان تولید کنندگان لوازم خانگی می‌شنویم که پیش از این از زبان خودروسازها شنیده بودیم، از مشکل در تامین مواد اولیه گرفته تا حمایت‌های دولتی و اختلاف قیمت کارخانه و بازار.

در حال حاضر بازار لوازم خانگی آشفته و بیش از هر زمان دیگری متلاطم است. آمارهایی که مسئولان از افزایش تولید لوازم خانگی ارائه می‌دهند با وضعیت بازار و قیمت‌هایی که روزانه تغییر می‌کند، همخوانی ندارد. از طرفی به نظر می‌رسد نظارتی بر بازار نیست و اگرچه بخشی از افزایش قیمت‌ها به واسطه دلال‌ها صورت می‌گیرد اما عزم و اراده‌ای هم برای مقابله با آن نیست و تنها مصرف‌کننده است که همچون دیگر بازارها روز به روز قدرت خریدش کاهش می‌یابد.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

مریم بابایی
۱۳۹۹/۰۵/۲۹
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!