تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

تلویزیون کیولد ارزش خرید دارد؟ بررسی+ قیمت

راهنمای کاربردی
تلویزیون کیولد چیست؟ فناوری کیولد به نوع پنل مربوط می‌شود. قیمت مدل‌های ارزان‌قیمت و متوسط تلویزیون‌های کیولد در حد تلویزیون‌های میان رده سونی و ال‌جی است و در کل می‌توان گفت با توجه به کیفیت بالای خود قیمت منصفانه‌ای دارند.

تصلا-تلویزیون‌های کیولد (QLED) یا کیو ال ای دی که سامسونگ طلایه‌دار صنعت ساخت آنها است، با رنگ‌های غنی و روشنایی بسیار بالای خود توانسته‌اند نظر مثبت بسیاری از مصرف‌کنندگان را جلب کنند. در این مطلب قصد داریم با ساختار، ویژگی‌ها و مزایا و معایب این تلویزیون‌ها و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها با سایر انواع تلویزیون آشنا شوید.

هر آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • تلویزیون کیولد چیست؟
  • معرفی فناوری کیولد به‌صورت مختصر
  • فناوری نئو کیولد چیست؟
  • فناوری QD-OLED چیست؟
  • نحوه کار تلویزیون‌های کیولد
  • آیا کیولد بهتر از LED است؟
  • آیا تلویزیون‌های کیولد به‌اندازه تلویزیون‌های اولد خوب هستند؟
  • تفاوت تلویزیون‌های کیولد SUHD با سایر تلویزیون‌های دارای این فناوری
  • قیمت تلویزیون‌های کیولد چقدر است؟
  • عمر تلویزیون‌های کیولد
  • آیا کیولدها ارزش خرید دارند؟

تلویزیون کیولد چیست؟

کلمه QLED مخفف عبارت quantum dot light-emitting diode به معنی دیوید منتشرکننده نور نقطه کوانتومی است. تلویزیون‌های کیولد نیز مانند تلویزیون‌های LED هستند با این تفاوت که در آنها از لایه‌ای تحت عنوان نقطه کوانتومی استفاده شده است (در ادامه در مورد این لایه توضیح خواهیم داد)؛ اما فعلاً در همین حد بدانید که این لایه هر چیزی را که روی نمایشگر نمایش داده می‌شود، مثل رنگ‌ها و روشنایی را تقویت می‌کند،

اگرچه وجود فناوری کیولد در بسیاری از تلویزیون‌های جدید، ویژگی هیجان‌انگیزی است؛ اما قابلیت معجزه‌آسایی نیست. به بیان دیگر این فناوری تنها باعث تقویت عملکرد تلویزیون شده است و فناوری کاملاً نوین و جدیدی نیست. در حقیقت عملکرد تلویزیون‌های کیولد نسبت به بسیاری از تلویزیون‌های موجود در بازار بهتر است، اما این تلویزیون‌ها لزوماً بهترین تلویزیون‌های موجود در بازار نیستند.

فناوری‌های زیاد جدیدی در حوزه ساخت تلویزیون ایجاد شده است که آشنایی با تمام آنها در زمان خرید تلویزیون لازم نیست؛ اما فناوری کیولد یکی از فناوری‌های کلیدی ایجادشده در این حوزه است و درصورتی‌که قصد خرید تلویزیون دارید، بهتر است اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید.

معرفی فناوری کیولد به‌صورت مختصر

در یک جمله می‌توانیم بگوییم فناوری کیولد به نوع پنل مربوط می‌شود. اکنون این فناوری بیشتر در تلویزیون‌های رده‌بالا و پرچم‌دار سامسونگ استفاده می‌شود؛ البته برندهای دیگر مثل تی سی ال، هایسنس و شارپ نیز تلویزیون‌های کیولد را روانه بازار کرده‌اند، اما در حال حاضر فروشنده اکثر این تلویزیون‌ها سامسونگ است. بهترین و گران‌قیمت‌ترین تلویزیون‌های سامسونگ یعنی تلویزیون‌های ۸K این برند مثل مدل‌های Q800T و Q950TS نیز دارای این فناوری هستند؛ البته بسیاری از تلویزیون‌های کیولد کنونی سامسونگ ۴K هستند. اکنون‌که به‌صورت ساده و خلاصه با کیولد آشنا شدید، اجازه دهید ببینیم این فناوری می‌تواند شما را از کیفیت تلویزیون شگفت‌زده کند یا نه

اول از همه باید این نکته حائز اهمیت را بیان کنیم که فناوری کیولد را نباید با فناوری اولد یا OLED که شکل مخفف organic light-emitting diode (به معنی دیود ارگانیک منتشرکننده نور) است. اشتباه بگیرید. این فناوری به‌نوعی فناوری رقیب کیولد است و در این مقاله وارد جزئیات مرتبط با آن نمی‌شویم و تنها آن را به‌صورت مختصر و ساده با کیولد مقایسه می‌کنیم

اجازه دهید کمی تخصصی‌تر در مورد فناوری کیولد توضیح دهیم و نحوه کار آن را با نحوه کار تلویزیون‌های LCD معمولی مقایسه کنیم.

فناوری کیولد تا حدود زیادی نتیجه کار روی فناوری نقطه کوانتوم محسوب می‌شود که سامسونگ در چند سال گذشته برای تقویت کیفیت تلویزیون‌های خود روی آن کار کرده است.

جالب است بدانید که فناوری کیولد سامسونگ، فناوری کیولد به معنای حقیقی آن نیست. همان‌طور که گفتیم واژه QLED شکل مخفف عبارت quantum dot light-emitting diode به معنی دیوید منتشرکننده نور نقطه کوانتومی است؛ یعنی در این فناوری از دیودهایی استفاده می‌شود که خودشان نور تولید می‌کنند؛ اما در فناوری مورد استفاده توسط سامسونگ از چنین دیودهایی استفاده نشده است.

این شرکت برای تأمین نور تلویزیون‌های کیولد خود از یک سیستم نور پس‌زمینه متشکل از دیودهای تولیدکننده نور استفاده کرده است (درست مانند سیستم نور پس‌زمینه مورداستفاده در تلویزیون‌های LED LCD متداول).

دیودهای این سیستم تامین‌کننده نور در اغلب تلویزیون‌ها در لبه‌های پنل تعبیه شده‌اند و در برخی از تلویزیون‌ها هم در تمام نقاط پشت پنل توزیع شده‌اند. این سیستم نور پس‌زمینه جدا از لایه نقطه‌ای کوانتومی است.

در حقیقت هدف سامسونگ از استفاده از واژه کیولد، نوعی برندسازی برای تلویزیون‌های رده‌بالای خود بوده است؛ البته بهره‌مندی از این فناوری جدید در تلویزیون‌های سامسونگ که در حقیقت یک لایه فلزی نقطه کوانتومی است، باعث تقویت غنای رنگ‌ها و کنتراست آنها به میزان قابل توجهی شده است.

در حقیقت استفاده از این فناوری که سامسونگ آن را کیولد نامیده است، باعث شده است عملکرد دو فناوری انقلابی در تلویزیون‌های مدرن امروزی، یعنی فناوری‌های HDR و ۴K در مقایسه با عملکرد آنها در تلویزیون‌های LCD LED غیر کیولد متداول به میزان چشمگیری بهتر شود.

در ضمن در تلویزیون‌های کیولد سامسونگ از دستیار مجازی اختصاصی این برند، یعنی بیکسبی و حالت محیطی (Ambient Mode) استفاده شده است که باعث شده است مطابقت عملکرد این تلویزیون با شرایط محیط پیرامونی خود کمی بهتر شود. لازم به ذکر است در زمان فعال شدن حالت محیطی، نور تلویزیون متناسب با نور محیط پیرامون آن به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود و به این صورت در هر محیطی با میزان متفاوتی از نور، نور تلویزیون کاملاً مناسب است.

فناوری نئو-کیولد (Neo-QLED)

سامسونگ در سال ۲۰۲۱ از نسخه ارتقایافته‌ای از فناوری کیولد تحت عنوان نئو کیولد رونمایی و تلویزیون‌های جدید دارای این فناوری را معرفی کرد. سامسونگ تلویزیون‌های دارای فناوری نئو-کیولد را با عنوان تلویزیون‌های مینی LED معرفی کرده است.

تفاوت اصلی این تلویزیون‌ها با تلویزیون‌های LED متداول، تعداد دیودهای LED استفاده‌شده در سیستم نور پس‌زمینه آنها است. تعداد این دیودها در تلویزیون‌های مینی LED نسبت به تلویزیون‌های LED متداول حدوداً ۱۰ برابر شده که باعث ایجاد سه مزیت شاخص در این تلویزیون‌ها شده است.

این سه مزیت شامل افزایش دقت نوردهی تلویزیون به میزان بسیار زیاد، افزایش زاویه دید آن و کاهش شدت مشکل نشت نور شده است. به بیان ساده‌تر در تلویزیون‌های مینی LED یا Mini LED، نور پس‌زمینه تا میزان زیادی دقیقاً به همان قسمت‌هایی منتقل می‌شود که باید روشن باشند و بخش‌هایی که باید تیره و تاریک باقی بمانند، تا حد امکان تاریک باقی می‌مانند.

در ضمن در این تلویزیون‌ها کیفیت تصاویر در هنگام مشاهده آنها از زوایای کناری در مقایسه با تلویزیون‌های LED متداول دارای پنل VA، کمتر افت می‌کند و رنگ‌های مشابه یکدیگر کمتر تغییر می‌کند (مثلاً رنگ سیاه از زوایای کناری خاکستری دیده نمی‌شود).

کاهش مشکل نشت نور در تلویزیون‌های مینی LED هم یکی دیگر از مزایای شاخص آنها نسبت به تلویزیون‌های LED متداول است. در تلویزیون‌های مینی LED هنگامی‌که تصویری بسیار روشن با پس‌زمینه‌های بسیار تیره نمایش داده می‌شود (مثلاً صحنه قرص ماه در میان آسمان شب)، شاهد هاله نور آزاردهنده‌ای در اطراف قسمت یا قسمت‌های بسیار روشن تصویر دیده می‌شود.

این مشکل در اکثر تلویزیون‌های LED، مخصوصاً تلویزیون‌های دارای سیستم نور پس‌زمینه LED اج یا LED-edge که دیودهای تولیدکننده نور در آنها تنها در لبه‌های پنل قرار دارند، به‌وضوح دیده می‌شود و باعث می‌شود کنتراست تصویر که یکی از شاخصه‌های اصلی تصویر باکیفیت محسوب می‌شود، به میزان قابل توجهی کاهش یابد که اصلا اتفاق خوشایندی نیست؛ البته شدت مشکل نشت نور در تلویزیون‌های LED متداول دارای سیستم نور پس‌زمینه لوکال دیمینگ (Local Dimminig) که با نام Direct Full Array backlight نیز شناخته می‌شود، تا حدود قابل توجهی کاهش داده شده است.

یکی دیگر از مزایای شاخص تلویزیون‌های مینی LED سامسونگ پوشش کامل و ۱۰۰ درصدی طیف رنگ DCI-P3 است که باعث می‌شود این تلویزیون‌ها بتوانند رنگ‌های کاملاً طبیعی و نزدیک به واقعیت نمایش دهند و تصاویر کاملاً زنده و شبیه به آنچه در دنیای واقعی می‌بینیم، نمایش داده شوند.

در ضمن تلویزیون‌های نئو کیولد سامسونگ، جزو بهترین تلویزیون‌های گیمینگ هستند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازی با کنسول‌های مدرن نسل نهمی، یعنی ایکس باکس سری ایکس ایکس و پلی‌استیشن ۵ هستند؛ زیرا تعدادی از این تلویزیون‌ها دارای پورت HDMI 2.1 و قابلیت نمایش تصاویر ۴K با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز هستند.

در ضمن قابلیت نرخ رفرش متغیر یا Variable refresh rate یا به‌اختصار VRR نیز در تعدادی از این تلویزیون‌ها دیده می‌شود. این قابلیت باعث می‌شود نرخ رفرش نمایشگر متناسب با تصاویر در حال پردازش در کنسول یا کامپیوتر و در حال نمایش در تلویزیون، به‌صورت خودکار تغییر کند تا تصاویر کاملاً روان نمایش داده شوند و شاهد مشکل پخش تصاویر به‌صورت تکه‌تکه و پارگی نمایشگر (Screen tear) نباشیم (منظور از مشکل پارگی تصویر، تکه‌تکه شدن تصاویر در حال پخش در نمایشگر و تقسیم آنها به چند بخش و ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف تصویر به دلیل ناهماهنگی بین نرخ رفرش نمایشگر و فریم‌ریت پردازنده گرافیکی کنسول یا کامپیوتر در حال پردازش بازی است).

در حقیقت قابلیت نرخ رفرش متغیر باعث می‌شود نرخ رفرش نمایشگر کاملاً با فریم‌ریت پردازنده گرافیکی در حال پردازش بازی، هماهنگ شود و بازی کاملاً روان و بدون لگ پخش شود.

فناوری FreeSync Premium یکی دیگر از فناوری‌های موجود در تلویزیون‌های مینی LED سامسونگ برای تقویت عملکرد گیمینگ این تلویزیون‌ها است که همچون فناوری VRR با هدف اجرای روان بازی‌ها ایجاد شده است. فناوری‌های مذکور در کنار هم باعث شده‌اند تلویزیون‌های مینی LED سامسونگ به تلویزیون‌های گیمینگ بی‌نقصی تبدیل شوند

فناوری QD-OLED

طبق اطلاعات منتشرشده سامسونگ این فناوری را که شکل دیگری از فناوری کیولد محسوب می‌شود، با هدف ساخت تلویزیون‌هایی شبیه به تلویزیون‌های اولد ایجاد کرده است و قصد دارد تلویزیون‌های دارای این فناوری را سال ۲۰۲۳ رونمایی و معرفی کند؛ البته معرفی این فناوری جدید از سوی سامسونگ به معنای فاصله گرفتن آن از فناوری کیولد نیست.

طبق شایعات منتشرشده در سال‌های اخیر، فناوری QD-OLED یک یک فناوری هیبریدی محسوب می‌شود و سامسونگ قصد دارد با بهره‌مندی از آن پنل های مورد استفاده در تلویزیون‌های اولد را همراه با فناوری کیولد در تلویزیون‌های خود استفاده کند.

طبق اطلاعات منتشرشده سامسونگ در تلویزیون‌های QD-OLED از پنل های مورد استفاده در تلویزیون‌های اولد برای انتشار نور آبی استفاده می‌شود و از فیلتر نقطه کوانتومی برای تبدیل این رنگ آبی به سایر رنگ‌ها استفاده می‌شود.

در حقیقت در این تلویزیون‌ها برای حذف سیستم نور پس‌زمینه از پنل‌های تلویزیون‌های اولد استفاده شده است؛ زیرا این پنل‌ها نیازی به نور پس‌زمینه ندارند و LED های موجود در آنها خود توانایی تولید نور را دارند، اما برای تقویت کنتراست تلویزیون همچنان از فناوری کیولد استفاده می‌شود.

انتظار می‌رود استفاده از فناوری QD-OLED سامسونگ منجر به ساخت تلویزیون‌هایی با روشنایی بیشتر و توانایی پوشش طیف گسترده‌‌تری از رنگ‌ها در مقایسه با تلویزیون‌های اولد متداول شود. اگرچه تلویزیون‌های اولد دارای کیفیت تصویر شگفت‌انگیزی هستند و قادر به نمایش رنگ‌هایی با غنای بسیار بالا هستند؛ اما روشنایی کم پاشنه آشیل آنها محسوب می‌شود؛ بنابراین با بهره‌مندی از فناوری می‌توان QD-OLED این عیب غیرقابل اغماض آنها را برطرف کرد.

البته در حال حاضر سامسونگ تلویزیونی با این فناوری عرضه کرده است و این شرکت هنوز به‌صورت رسمی هیچ زمانی را برای معرفی و عرضه چنین تلویزیون‌هایی اعلام نکرده است؛ اما طبق پیش‌بینی‌های مطرح‌شده ممکن است غول فناوری کره‌ای تولید انبوه تلویزیون‌های QD-OLED را از اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز کند. باید ببینیم آیا این تلویزیون‌ها می‌توانند به رقیب قابل توجهی برای اولدها تبدیل شوند یا نه؟

نحوه کار تلویزیون‌های کیولد

تمام تلویزیون‌های کیولد مجهز به فیلتر نقطه کوانتومی هستند. این فیلتر در حقیقت یک لایه و پوشش متشکل از ذرات کریستالی نیمه‌رسانا است که امکان کنترل دقیق رنگ خروجی آنها وجود دارد. این ذرات در حقیقت جایگزین مدرنی برای فیلترهای رنگ قرمز، سبز و آبی متداول مورد استفاده در تلویزیون‌های قدیمی هستند.

در فیلتر کیولد از یک ترکیب آلومینیومی برای کمک به افزایش کارایی و روشنایی نقاط کوانتومی و همچنین تقویت عملکرد آنها در زمینه عبور نور از خود استفاده شده است. استفاده از این ترکیب آلومینیومی به ایجاد طیف گسترده‌ای از رنگ‌های قابل نمایش و افزایش دقت رنگ تلویزیون منجر شده است.

سامسونگ مدعی شده است در تلویزیون‌های کیولد این برند از فیلترهای جدیدی استفاده شده است که پوشش ۱۰۰ درصدی فضای رنگی DCI/P3 را برای آنها امکان‌پذیر کرده‌اند. پوشش ۱۰۰ درصدی فضای رنگی DCI/P3 نیز به معنی توانایی تولید رنگ مشکی عمیق‌تر و خالص‌تر توسط تلویزیون‌های کیولد سامسونگ و همچنین موفقیت بی‌چون‌وچرا آنها در زمینه نمایش رنگ‌ها به‌صورت کاملاً درخشان در هنگام نمایش محتوای HDR و از همه مهم‌تر افزایش چشمگیر روشنایی تلویزیون است.

تعدادی از تلویزیون‌های کیولد سامسونگ روشنایی خیره‌کننده‌ای دارند و روشنایی آنها به ۴۰۰۰ نیت هم می‌رسد که میزان شگفت‌انگیزی محسوب می‌شود. روشنایی تلویزیون‌های اولد معمولاً زیر ۱۰۰۰ نیت است؛ بنابراین می‌توان گفت روشنایی کیولدهای سامسونگ با اولد ها قابل مقایسه نیست.

لازم به ذکر است که روشنایی مورد نیاز برای نمایش محتوای HDR به‌صورت واقعی ۱۰۰۰ است؛ بنابراین کیولدهای غول فناوری کره‌ای در نمایش محتوای HDR با روشنایی باورنکردنی هیچ مشکلی ندارند.

آیا کیولد بهتر از LED است؟

همان‌طور که گفتیم کیولد فناوری جدیدی نیست و می‌توان گفت در حقیقت جدیدترین فناوری ایجاد شده برای تلویزیون‌های LCD LED است که در دهه اخیر متداول‌ترین نوع تلویزیون‌ها بوده‌اند. درواقع فناوری کیولد تنها فناوری جدیدی برای تغییر در ساختار تلویزیون‌های LCD LED برای ارتقای عملکرد آنها است.

به بیان دیگر تلویزیون‌های کیولد در مقایسه با تلویزیون‌های LCD و LED، رنگ سیاه خالص‌تر و عمیق‌تری تولید می‌کنند، رنگ‌ها را با غنای بیشتری نمایش می‌دهند و دارای زاویه دید بهتری هستند. تلویزیون‌های LCD و LED متداول امروزی در این سه حوزه مشکل دارند و این مشکلات و ضعف‌ها

در تلویزیون‌های کیولد که می‌توان آنها را نسل جدید تلویزیون‌های LED LCD نامید تا حدود زیادی برطرف شده است؛ البته مشکلات مذکور در تلویزیون‌های جدید LEDLCD متداول رده‌بالای برندهای مطرحی مثل سونی، ال‌جی، فیلیپس و حتی خود سامسونگ هم انصافاً به میزان قابل توجهی برطرف شده است

آیا تلویزیون‌های کیولد به‌اندازه تلویزیون‌های اولد خوب هستند؟

همان‌طور که گفتیم نوع پنل های مورد استفاده در تلویزیون‌های کیولد و اولد کاملاً متفاوت است. پنل های اولد در حال حاضر تنها توسط رقیب دیرینه سامسونگ یعنی ال‌جی تولید می‌شود و در حال حاضر تلویزیون‌های اولد به غیر از خود ال‌جی، تنها توسط سه برند سونی، فیلیپس و پاناسونیک تولید می‌شوند.

اگرچه تلویزیون‌های کیولد در زمینه نمایش محتوای HDR با روشنایی خیره‌کننده نسبت به تلویزیون‌های اولد کاملاً برتر هستند، اما اگر کیفیت تصویر بیشتر از روشنایی برایتان اهمیت دارد، خرید تلویزیون‌های اولد را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا در پنل های اولد از پیکسل‌های خود نورده استفاده شده است که هر یک از آنها می‌توانند به‌تنهایی روشن یا خاموش شوند؛ بنابراین این تلویزیون‌ها در تولید رنگ مشکی عمیق و خالص و ایجاد کنتراست بسیار بالا برای که دو پارامتر بسیار مهم نمایش تصاویر با کیفیت بالا محسوب می‌شوند، بی‌نقص عمل می‌کنند.

عملکرد تلویزیون‌های LED LCD متداول و تلویزیون‌های کیولد در این دو زمینه اصلاً با تلویزیون‌های اولد قابل مقایسه نیست. در تلویزیون‌های اولد نوردهی با دقت صددرصدی انجام می‌شود و می‌توانید از کنتراست بی‌نهایت این تلویزیون‌ها نهایت لذت را ببرید.

در تلویزیون‌های اولد اصلاً شاهد مشکل نشت نور نیستیم و در هنگام نمایش تصاویری مثل صحنه ستاره‌ها در آسمان شب، از روشنایی خیره‌کننده ستارگان درخشان و تاریکی محض آسمان دربردارنده آنها شگفت‌زده می‌شوید؛ البته ممکن است عملکرد تلویزیون‌های QD-OLED سامسونگ تا میزان قابل توجهی به تلویزیون‌های اولد نزدیک شده باشد؛ اما همان‌طور که گفتیم این تلویزیون‌ها هنوز عرضه نشده‌اند و نمی‌توان در مورد این موضوع با قطعیت سخن گفت.

تفاوت تلویزیون‌های کیولد SUHD با سایر تلویزیون‌های دارای این فناوری

تفاوت تلویزیون‌های کیولد SUHD سامسونگ با سایر کیولدهای سامسونگ تنها به میزان روشنایی آن‌ها محدود می‌شود. میزان روشنایی تلویزیون‌های کیولد SUHD که تلویزیون‌های پرچم‌دار سامسونگ هستند، در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نیت است؛ اما روشنایی سایر تلویزیون‌های این برند در حدود ۱۰۰۰ نیت است.

قیمت تلویزیون‌های کیولد چقدر است؟

در کل قیمت پایه تلویزیون‌های کیولد به میزان قابل توجهی از تلویزیون‌های اولد کمتر است و نسبت به آنها مقرون به‌صرفه‌تر هستند. مدل پایه تلویزیون‌های کیولد سامسونگ مدل Q60T است که اندازه‌های مختلف آن قیمت مناسبی دارند، اما مدل‌های Q70T و Q80T و Q90T و Q95T که مدل‌های رده‌بالاتری هستند، قیمت بالاتری دارند.

مدل‌های ۸K این تلویزیون‌ها یعنی مدل‌های Q700T و Q800TS و Q900TS و Q950TS در حال حاضر قیمت بسیار بالایی دارد، ارزان‌ترین تلویزیون کیولد سامسونگ موجود در ایران یعنی تلویزیون ۵۰ اینچ Q60A در حدود ۲۱ میلیون تومان است و مدل Q70 َ A این اندازه در حدود ۲۶ میلیون تومان است. در کل در حال حاضر مدل‌ها و سایزهای مختلف تلویزیون‌های ۴K و حتی ۸K کیولد سامسونگ در ایران موجود است و با جستجو در اینترنت می‌توانید لیست قیمتی آنها را مشاهده کنید

عمر تلویزیون‌های کیولد

طبق گفته سامسونگ متوسط عمر مفید تلویزیون‌های کیولد بدون افت کیفیت تصویر در صورت استفاده معمول ۷ تا ۱۰ سال است؛ البته طبیعتاً در صورت استفاده سنگین از این تلویزیون‌ها، عمر آنها نیز به همان نسبت تا حدودی کاهش می‌یابد؛ اما درصورتی‌که استفاده کمی از کیولد های سامسونگ داشته باشید، روشنایی و کنتراست آنها تا بیش از این میزان نیز حفظ می‌شود.

آیا کیولدها ارزش خرید دارند؟

سامسونگ مدعی است که این تلویزیون‌ها دارای بیشترین میزان روشنایی و دقت رنگ هستند و تمام محتواها در محیط‌های مختلف با میزان متفاوت نور با روشنایی و دقت رنگ بالا نمایش داده می‌شوند.

می‌توان گفت این ادعای سامسونگ تا حد زیادی درست است؛ زیرا پنل های کیولد در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته‌اند و سامسونگ در گران‌قیمت‌ترین و رده‌بالاترین تلویزیون خود یعنی Q950T نیز از پنل کیولد استفاده کرده است

بنابراین می‌توان گفت اگرچه کیولد ها در تولید رنگ مشکی خالص و عمیق و ایجاد کنتراست بسیار بالا به‌اندازه اولد ها عملکرد خوبی ندارند؛ اما اگر به روشنایی تلویزیون خود اهمیت می‌دهید، بدون تردید یکی از بهترین انتخاب‌ها هستند.

سخن آخر

کیولد های سامسونگ با ویژگی‌های شاخصی مثل روشنایی بسیار بالا و خیره‌کننده، برخورداری از زاویه دید گسترده و توانایی نمایش رنگ‌های بسیار روشن و غنی نظر افراد مثبت افرادی را که در مورد کیفیت تصویر بسیار حساس هستند، به خود جلب کرده است.

درضمن بهبود عملکرد این تلویزیون‌ها در زمینه دقت نوردهی، تولید رنگ سیاه خالص و عمیق و ایجاد کنتراست بالا در مقایسه با تلویزیون‌های LED LCD متداول از دیگر نقاط قوت کیولدها است. تمام این ویژگی‌ها در کنار هم باعث شده‌اند کیولدها در سال‌های اخیر در زمره بهترین تلویزیون‌ها قرار گیرند.

این تلویزیون‌ها به دلیل برخورداری از روشنایی خیره‌کننده در هنگام نمایش محتوای HDR شما را شگفت‌زده می‌کنند. در ضمن برند اصلی تولیدکننده آنها، غول فناوری کره‌ای یعنی سامسونگ است که نمایشگرها و تلویزیون‌های تولیدشده توسط آن همیشه جزو بهترین نمایشگرها بوده‌اند.

البته این تلویزیون‌ها در زمینه تولید رنگ مشکی عمیق و خالص و کنتراست بی‌نهایت در مقابل اولد ها که عمدتاً توسط رقیب دیرینه سامسونگ یعنی ال‌جی تولید می‌شوند، حرفی برای گفتن ندارند و اگر علاقه‌مند به داشتن تلویزیون با کنتراست بسیار بالا هستید، توصیه می‌کنیم اولد ها را برای خرید انتخاب کنید.

در مورد قیمت کیولدها هم باید بگوییم که قیمت مدل‌های ارزان‌قیمت و متوسط آنها در حد تلویزیون‌های میان رده سونی و ال‌جی است و در کل با توجه به کیفیت بالای خود قیمت منصفانه‌ای دارند.

در مورد طول عمر این تلویزیون‌های رده‌بالای سامسونگ نیز باید بگوییم در صورت استفاده معمول و متداول از آنها می‌توانید تا ۱۰ سال از روشنایی و کیفیت تصویر آنها لذت ببرید و اگر استفاده کمی از آنها داشته باشید، مطمئناً مدت‌زمان بیشتری شما را راضی نگه خواهد داشت.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 1 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۴۰۱/۰۹/۰۲
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!