تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

چرا تلویزیون تصویر دارد اما صدا ندارد

راهنمای تعمیر و نگهداری
چرا تلویزیون تصویر دارد اما صدا ندارد؟ صدا نداشتن دلایل متفاوتی دارد، از تنظیمات اشتباه گرفته تا ایراد داشتن کابل‌ها و نقص فنی پنل تلویزیون. برای برطرف کردن این مشکل نیز راهکارهای متعددی از ریست کردن تلویزیون تا تعویض کابل‌ها وجود دارد.

تصلا-چرا تلویزیون تصویر دارد اما صدا ندارد؟ صدا نداشتن دلایل متفاوتی دارد، از تنظیمات اشتباه گرفته تا ایراد داشتن کابل‌ها و نقص فنی پنل تلویزیون. برای برطرف کردن این مشکل نیز راهکارهای متعددی از ریست کردن تلویزیون تا تعویض کابل‌ها وجود دارد.

بدون تردید تصویر نداشتن تلویزیون مشکل آزاردهنده‌ای است؛ اما وقتی آزاردهنده‌تر می‌شود که تلویزیون صدا داشته باشد، اما تصویر نداشته باشد. در این مقاله قصد داریم دلیل این مشکل و همچنین راه‌حل‌های مؤثر برای رفع آن را بیان کنیم.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

  • دلایل تصویر نداشتن تلویزیون
  • روش‌های مؤثر برای رفع مشکل تصویر نداشتن تلویزیون

دلایل تصویر نداشتن تلویزیون

این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. در این بخش ابتدا در مورد مشکلات ساده احتمالی توضیح خواهیم داد که خودتان می‌توانید آنها را به‌سادگی برطرف کنید. توصیه می‌کنیم درصورتی‌که فاقد تصویر است، اما صدا دارد قبل از مراجعه به تعمیرگاه موارد زیر را بررسی کنید؛ شاید مشکل به‌راحتی برطرف شود.

شل بودن کابل یا آسیب دیدن آن

درصورتی‌که هنوز از گیرنده‌های دیجیتال یا سایر دستگاه‌های قدیمی فاقد پورت HDMI یا تلویزیون‌های قدیمی CRT فاقد این پورت استفاده می‌کنید و برای اتصال دستگاه‌های مختلف به تلویزیون خود، هنوز هم از کابل‌های قدیمی دوفیش موسوم به کابل RCA استفاده می‌کنید و تلویزیون شما صدا دارد ولی تصویر ندارد، ممکن است فیش مربوط به تصویر شل شده باشد یا از جای خود خارج شده باشد یا آسیب دیده باشد و به همین دلیل تصویر قطع شده باشد، اما همچنان صدا در حال پخش باشد

اما چنانچه از کابل HDMI برای متصل کردن دستگاه‌های دیجیتالی خود به تلویزیون استفاده می‌کنید، چنانچه این کابل معیوب شود یا آسیب ببیند یا شل شود، صدا و تصویر با هم قطع می‌شوند؛ زیرا این کابل صدا و تصویر را از یک کانال منتقل می‌کند و بخش انتقال‌دهنده صدا و تصویر مانند کابل دوفیش از یکدیگر جدا نیستند.

فعال بودن گزینه عدم نمایش تصویر در تنظیمات مربوط به حالت صرفه‌جویی انرژی تلویزیون

تقریباً در تمام تلویزیون‌های دارای حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی که با عنوان حالت اقتصادی یا حالت اکو (Eco mode یا Energy saving mode) شناخته می‌شود، گزینه‌ای وجود دارد که با فعال شدن آن، تصویر تلویزیون دیگر نمایش داده نمی‌شود؛ اما صدای آن همچنان پخش می‌شود. فعال بودن یا نبودن این گزینه را باید در تنظیمات مربوط به حالت اقتصادی که در بخشی که با عنوان حالت اقتصادی (Eco mode یا Energy saving mode) ایجاد شده است، بررسی کنید. درصورتی‌که گزینه مربوط به قطع تصویر فعال باشد، با غیرفعال کردن آن تصویر را بلافاصله می‌بینید.

در ضمن برخی از تلویزیون‌ها دارای سنسورهایی هستند که قابلیت تشخیص حضور یا عدم حضور انسان در مقابل تلویزیون را دارند و درصورتی‌که این سنسورها فعال باشند، چنانچه فردی مقابل تلویزیون نباشد، تلویزیون را خاموش می‌کنند یا تصویر آن را قطع می‌کنند.

عدم پشتیبانی از فرمت تصویر

گاهی اوقات زمانی که صدای یک شبکه یا فایل‌های ویدیویی در حال پخش را می‌شنوید، اما تصویری نمی‌بینید، ممکن است گیرنده دیجیتال تلویزیون یا دستگاه گیرنده دیجیتال از فرمت تصویر شبکه در حال پخش یا محتوای در حال پخش پشتیبانی نکند؛ اما از فرمت صوتی در حال پخش پشتیبانی کند؛ به‌عنوان مثال چنانچه تلویزیون شما پس از دریافت شبکه‌های HD صداوسیما، صدای آنها را پخش می‌کند، اما تصویر آنها را نمایش نمی‌دهد، گیرنده دیجیتال شما از فرمت HEVC پشتیبانی نمی‌کند یا تلویزیون شما دارای پنل ۱۰ بیتی یا پنل ۸ بیتی مجهز به فناوری ۸bit +frc نیست و به همین دلیل تنها صدا را می‌شنوید و تصویر را نمی‌بینید.

درصورتی‌که هر سه مورد مذکور را بررسی کردید و مطمئن شدید مشکل مربوط به این موارد نیست. تصویر نداشتن تلویزیون می‌تواند به دلایل زیر باشد

معیوب بودن پاور یا منبع تغذیه تلویزیون

یکی از دلایل رایج تصویر نداشتن تلویزیون، معیوب بودن پاور آن است. لازم به ذکر است برخی از تلویزیون‌ها دارای چند پاور هستند که با برد Tcon به یکدیگر متصل شده‌اند، درصورتی‌که پاور مربوط به تصویر دچار مشکل شود، صدای تلویزیون همچنان پخش می‌شود.

معیوب بودن بک لایت

در تلویزیون‌های LCD یا LED قطعه‌ای به‌ نام بک لایت وجود دارد که نور تلویزیون را تأمین می‌کند و درصورتی‌که این قطعه دچار مشکل شود، تلویزیون دیگر تصویر ندارد، اما صدای آن بدون مشکل پخش می‌شود. خوشبختانه این قطعه قابل تعمیر و تعویض است و با تعمیر یا تعویض آن مشکل تصویر برطرف می‌شود. در تلویزیون‌های قدیمی CRT هم آسیب دیدن لامپ تصویر CRT می‌تواند باعث قطع تصویر تلویزیون شود

آسیب دیدن پنل

چنانچه تصویر تلویزیون بلافاصله پس از سقوط آن از ارتفاع، یا ضربه دیدن یا برخورد شدید اجسام سنگین با آن مثل توپ یا تمیز کردن تلویزیون با مواد پاک‌کننده قوی دارای الکل قطع شد و صدای آن همچنان پخش می‌شود و یا درصورتی‌که مدتی پس از آسیب دیدن تلویزیون به دلایل مذکور، تصویر آن قطع شد. به‌احتمال بسیار زیاد پنل آن آسیب دیده است و چاره‌ای جز تعویض پنل یا تعویض خود تلویزیون دارید.

در برخی از موارد مثل پاک کردن تلویزیون با مواد پاک‌کننده قوی دارای مواد شیمیایی مضر برای نمایشگر تلویزیون یا وارد شدن ضربه به آن یا سقوط آن از ارتفاع، ممکن است ظاهر نمایشگر تلویزیون کاملاً سالم و بدون مشکل به نظر برسد و هیچ نوع شکستگی یا جای ضربه‌ای روی آن وجود نداشته باشد؛ اما به‌احتمال بسیار زیاد پنل آسیب دیده است و باید آن را تعمیر یا تعویض کرد؛ البته به دلیل اینکه پنل تلویزیون قطعه بسیار گران‌قیمتی محسوب می‌شود و بخش زیادی از قیمت تلویزیون در حقیقت قیمت پنل آن است. تعمیر یا تعویض پنل کار چندان عاقلانه‌ای نیست و توصیه می‌کنیم در صورت آسیب دیدن آن به فکر خرید تلویزیون جدید باشید!

روش‌های برطرف کردن مشکل تصویر نداشتن تلویزیون

چنانچه مشکل تصویر نداشتن تلویزیون مربوط به پنل، مین برد، پاور یا بک لایت باشد و اطلاعاتی در زمینه تعمیر وسایل الکترونیکی نداشته باشید، طبیعتاً کاری از دستتان برنمی‌آید و باید به تعمیرکار مراجعه کنید؛ اما توصیه می‌کنیم قبل از مراجعه به تعمیرگاه، علاوه بر موارد مذکور، چند روش ساده را برای برطرف کردن مشکل قطع تصویر امتحان کنید. این روش‌ها کاملاً ساده هستند و امتحان کردن آنها تنها چند ثانیه یا نهایتاً یکی دو دقیقه طول می‌کشد و امتحان آنها اصلاً ضرری ندارد!

ریست کردن تلویزیون

گاهی اوقات برخی از مشکلات وسایل الکترونیکی که به نظر می‌رسد مشکلات بزرگی هستند و به‌سادگی برطرف نمی‌شوند، پس از ریست کردن آن‌ها با کمال تعجب به‌سادگی رفع می‌شوند و دستگاه بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می‌دهد. تلویزیون هم از این قاعده مستثنا نیست!

ریست کردن تلویزیون بسیار راحت است و تنها دو دقیقه طول می‌کشد. برای انجام این کار تنها کافی است تلویزیون را از برق درآورید و دو دقیقه منتظر بمانید. پس از آن دوباره تلویزیون را به برق بزنید و آن را روشن کنید و ببینید مشکل برطرف شده است یا نه؛ به همین سادگی!

تعویض کابل یا محکم کردن آن

چنانچه از کابل RCA استفاده می‌کنید و فیش مربوط به تصویر این کابل پوسیده و رشته‌رشته شده است، حتماً آن را تعویض کنید و از کابل جدید استفاده کنید. در صورتی فیش سالم است، یک بار آن را در آورید و دوباره جا بزنید.

بررسی پشتیبانی یا عدم پشتیبانی تلویزیون یا دستگاه مدیا پلیر از فرمت تصویر ویدیوی در حال پخش در تلویزیون

چنانچه در هنگام تماشای شبکه‌های HD صداوسیما، تلویزیون صدا دارد، اما تصویری نمایش نمی‌دهد، شبکه در حال نمایش را تغییر دهید و روی یک شبکه SD معمولی بروید و ببینید آیا این مشکل همچنان وجود دارد یا نه.

چنانچه مشکل برطرف شد، اگر متمایل هستید شبکه‌های تلویزیونی را با کیفیت HD تماشا کنید، همانطور که گفتیم باید یک گیرنده دیجیتالی با قابلیت پشتیبانی از فرمت HEVC یا یک تلویزیون جدید با گیرنده دیجیتالی HEVC داخلی و مجهز به پنل ۱۰ بیتی یا ۸ بیتی دارای فناوری ۸bit+FRC تهیه کنید.

درصورتی‌که در هنگام پخش یک فایل ویدیویی در مدیا پلیر گیرنده دیجیتالی خود یا مدیا پلیر هر دستگاه دیگری مثل اندروید باکس، دی‌وی‌دی پلیر، کنسول یا…، تلویزیون صدا دارد، اما تصویر ندارد، مطمئن شوید که دستگاه درحال پخش ویدیو، از فرمت تصویر آن پشتیبانی می‌کند، درصورتی‌که نمی‌دانید دستگاه از فرمت تصویر پشتیبانی می‌کند یا نمی‌کند، می‌توانید با جستجوی نوع، مدل و برند دستگاه پلیر خود در اینترنت از این موضوع مطمئن شوید.

چنانچه با جستجو در اینترنت هم به نتیجه نرسیدید، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای مبدل فرمت تصویر، فرمت فایل ویدیویی خود را به یکی از فرمت‌های تصویر کاملاً متداول و قدیمی که تقریباً تمام دستگاه‌های پلیر از آنها پشتیبانی می‌کنند (مثل فرمت MPEG 2 یا MPEG 4)، تبدیل کنید و دوباره آنها را با پلیر خود پخش کنید تا ببینید مشکل برطرف شده است یا خیر؛ البته تبدیل فرمت تصویر کار زمان بری است (مخصوصاً تبدیل فرمت فایل‌های ویدیوی حجیم با کیفیت) و درصورتی‌که کامپیوتر شما دارای پردازنده قدرتمند و مدرنی نباشد، تبدیل فرمت به کار عذاب‌آوری تبدیل می‌شود.

در ضمن در برخی از موارد ممکن است پلیر شما از فرمت تصویر ویدیوی در حال پخش پشتیبانی کند، اما از کدکی که ویدیو با آن رمزگذاری شده است، پشتیبانی نکند. مثلاً ممکن است فرمت فایل ویدیویی شما MKV یا فرمت دیگری باشد که پلیر شما از آن پشتیبانی و آن را به‌راحتی پخش می‌کند، اما کدکی که با آن رمزگذاری شده است، H 265 یا همان HEVC باشد

در چنین مواردی درصورتی‌که پلیر شما مثلاً تنها از کدک H 264 پشتیبانی می‌کند، قادر به نمایش تصویر ویدیو نیست و تنها می‌تواند صدای آن را پخش کند. در صورت برخورد با چنین مشکلی، چنانچه به‌روزرسانی کدک‌های قابل پشتیبانی توسط دستگاه پلیر شما امکان‌پذیر است، حتماً کدک‌های آن را به‌روزرسانی کنید (انجام این کار در برخی از اندروید باکس‌های مدرن یا تلویزیون‌های هوشمند مدرن مثل تلویزیون‌های اندرویدی امکان‌پذیر است)

سخن آخر

در برخی از مواقع درصورتی‌که تلویزیون صدا داشته باشد ولی تصویر نداشته باشد، می‌توان با انجام کارهای بسیار ساده‌ای مثل سفت کردن کابل در جای خود یا بیرون آوردن و جا زدن آن یا تعویض کابل (البته درصورتی‌که دستگاه یا دستگاه‌های خود را با کابل دو فیش RCA به تلویزیون متصل کرده باشید)، ریست کردن تلویزیون، تغییر فرمت تصویر فایل ویدیویی بدون تصویر که تنها دارای صدا هستند یا تعویض گیرنده دیجیتال یا مدیا پلیر قدیمی و خرید یک دستگاه جدید، مشکل را به‌راحتی برطرف کنید.

اما در برخی از مواقع دلیل این مشکل آسیب دیدن سخت‌افزارهای مهم و اصلی تلویزیون مثل پاور، بک لایت، مین برد یا از همه مهم‌تر پنل تلویزیون است. در چنین مواردی تنها تعمیرکاران مجرب می‌توانند سخت‌افزار معیوبی که مسبب چنین مشکل شده است، تشخیص دهند و آن را تعمیر یا تعویض کنند.

درصورتی‌که تصویر تلویزیون پس از سقوط آن از ارتفاع یا برخورد اجسام سنگین به آن، یا پاک کردن آن با مواد پاک‌کننده قوی دارای الکل و سایر مواد شیمیایی مضر برای نمایشگر، قطع شده باشد، به‌احتمال بسیار زیاد مشکل مربوط به پنل دستگاه است؛ حتی اگر نمایشگر تلویزیون ظاهراً هیچ آسیبی ندیده باشد و هیچ نوع شکستگی یا جای ضربه‌ای روی آن وجود نداشته باشد.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۴۰۱/۰۹/۰۵
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!