تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

آیا تولیدات داخلی لوازم خانگی توانایی پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان را دارند؟

مسیر ناهموار برندسازی لوازم خانگی ایرانی

اخبار تصلا
برندهای لوازم خانگی ایرانی بیشتر از سوی چه قشری خریداری می‌شود؟ در حال حاضر که به دلیل تحریم، واردات لوازم خانگی به کمترین میزان ممکن رسیده است، نیاز قشرهای مختلف چگونه پاسخ داده می‌شود؟ براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان این صنعت، ۲۵ درصد خریداران لوازم خانگی ایرانی از اقشار ضعیف، ۶۰ درصد از اقشار متوسط و ۱۵ درصد از اقشار قوی‌تر جامعه هستند.

تصلادر حال حاضر تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز قشر ضعیف جامعه است. نیاز اقشار متوسط نیز توسط چند شرکت انگشت‌شمار که کیفیت تولیدات‌شان قابل مقایسه با محصولات مشابه اروپایی و حتی آمریکایی است، تامین می‎شود.  تحریم‌ها فرصتی است که هم راستا با تولید لوازم خانگی با فناوری روز دنیا، نیاز داخل لوازم خانگی پاسخ داده شود. اما آیا برندهای لوازم خانگی ایرانی توانایی این تامین نیاز را دارند؟ آیا اگر در این مسیر به درستی پیش برویم، دستیابی به بازارهای صادراتی منطقه امکان‌پذیر است؟

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این زمینه معتقد است باید برای صنعت لوازم خانگی به دنبال ایجاد برندهای جهانی باشیم.

برندهایی که علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخل در بازارهای جهانی عرضه شوند. برندهایی که بتوانند سبد کاملی از محصولات لوازم خانگی تولید کنند و متکی به تک محصول بودن نباشند. به گفته وی تولید لوازم خانگی باید کالاهای کوچک تا بزرگ را شامل شود.

آرمان خالقی در رابطه با ظرفیت تولید لوازم خانگی در ایران می‌گوید: در کشور ما واحدهای کوچک و بزرگ لوازم خانگی بسیاری مشغول به فعالیت هستند که ظرفیت بالایی برای تولید لوازم خانگی دارند. با راهکارهایی که می‌توان به این واحدها برای افزایش تولید ارائه کرد، اشتغالزایی را نیز در کنار تولید تقویت می‌کنیم.

وی ادامه داد: تحقق این امر هم با ایجاد صنایع بزرگ لوازم خانگی ممکن است که می‌توانند تولید انبوه داشته باشند و هم از طریق تولید مشترک واحدها میسر می‌شود. باید در تولید لوازم خانگی به استاندارد قابل قبولی برسیم تا امکان عرضه جهانی آن وجود داشته باشد.

با این حرکت هم تولید و عرضه افزایش خواهد یافت و قیمت‌ها نیز متعادل و مناسب خواهد شد و هم ظرفیت اشتغالزایی در این صنعت رشد خواهد کرد.

عضو هیات‌ مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: تولید با متمرکز شدن قطعه‌سازی صرفه اقتصادی پیدا خواهد کرد و این اقدامات توجیهی برای قطعه‌ساران خواهد شد تا تولید را افزایش و از واردات بی‌نیاز شوند.

خالقی ادامه داد: برخی برندها در کشور وجود داشتند که سابقه آنها به ۵۰ سال یا بیشتر می‌رسد و حال اثری از آنها وجود ندارد. نباید منتظر مردن برندهای لوازم خانگی باشیم و باید با مدیریت صحیح برای ماندگاری آنها اقدام شود.

وی با تاکید بر اهمیت نوع مدیریت واحدهای تولیدی در کشور، ادامه داد: بروکراسی دولتی باعث شد شرکتی مانند ارج نتواند به سرعت خود را با تغییرات بازار هماهنگ کند و در چنین وضعیتی شرکت‌های گرفتار در تصمیم‌گیری‌های دولتی محکوم به شکست هستند.

این در حالی است که در صنعتی مانند لوازم خانگی شاهد قاچاق گسترده کالا هم هستیم و در لوازم خانگی کوچک و متوسط قاچاق کالا به سادگی صورت می‌گیرد که این باعث ضربه زدن به تولیدات داخلی شده است.

چرخ تولید لوازم خانگی ایرانی در حال حرکت رو به جلو است

سید علیرضا موسوی مجد، رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در رابطه با مشکلات تولید به “تصلا” گفت: چرخ تولید لوازم خانگی در ایران در حال حرکت است و هرچه بیشتر جلو برویم می توانیم مشکلات بیشتری را در این حوزه حل کنیم.

در حال حاضر تکانه‌هایی خوبی در تولید لوازم خانگی در کشور داشته‌ایم که با تهیه و تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات می‌توانیم امید به جایگزینی دو برند کره‌ای سامسونگ و ال جی را با تولیدات داخلی داشته باشیم. سامسونگ به عنوان بزرگترین تامین‌کننده لوازم خانگی در کشور تا قبل از خروج از ایران ۴۵ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده بود که امروز این ظرفیت باید در اختیار برندهای ایرانی قرار بگیرد.

جهش تولید و کالای قاچاق

موسوی‌ مجد هم چنین در رابطه با رشد و جهش تولید و ارتباط آن با قاچاق اظهار داشت: اگر موضوع قاچاق ساماندهی نشود، ضربه شدیدی به تولید وارد خواهد کرد. امروز کالاهای قاچاق به سهولت وارد تهران و دیگر شهرها می‌شود و با شرایط تورمی و افزایش نرخ ارز، هر روز شرایط بهتری برای قاچاقچیان رقم می‌زند، به طوری که اکنون به طور متوسط قیمت کالاهای قاچاق ۳۰ درصد پایین‌تر از محصولات داخلی است و با افزایش نرخ ارز نیز سود بیشتری به جیب می‌زنند.

با این وجود آمارها حاکی از روند رو به رشد تولید لوازم خانگی ایرانی است.

مثبت بودن رشد تولید انواع لوازم خانگی ایرانی توسط کارخانجات داخلی

آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در ۱۲ ماهه ۹۸، تعداد یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه یخچال فریزر در کشور تولید شد که در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۷.۸ درصدی داشته است.

در سالی که گذشته کارخانجات داخلی موفق به تولید ۷۳۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی شدند که رشد ۳۲ درصدی در مقایسه با سال قبل از آن داشته است.

همچنین تولید کولر آبی در این مدت با رشد ۶.۳ درصدی به ۹۰۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه رسید.

تولید تلویزیون که تا پایان دی ماه سال ۹۸ همواره روندی کاهشی در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ داشت، در ماه یازدهم بالاخره افزایشی شد و با حفظ این روند، سال ۹۸ را با رشد ۶.۳ درصدی به پایان برد.

کارخانجات داخلی توانستند سال گذشته ۸۲۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کنند. محمدرضا شهیدی دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور در این زمینه گفته است: این میزان تولید بسیار کمتر از تقاضای کنونی بازار (دست کم ۱.۷ میلیون دستگاه) است، اما برای سال ۹۹ با جهش خوبی برای تولید ۱.۱ میلیون دستگاه برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۸۶۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه یخچال و فریزر از آغاز سال ۹۷ تا پایان بهمن ماه پارسال است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶، ۱۴.۲ درصد کاهش نشان می دهد. برپایه آمارهای یاد شده، در مدت مشابه سال ۹۶ تعداد یک میلیون و ۱۱ هزار و ۹۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شده بود.

در ۱۱ ماهه پارسال ۷۲۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع تلویزیون توسط کارخانجات داخلی تولید شد که در هم سنجی با سال پیش از آن ۳۵.۵ درصد افت نشان می‌دهد. در مدت مشابه پارسال یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه تلویزیون تولید شده بود.

در حال حاضر نیاز واحدهای تولیدی لوازم خانگی، تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش است. در صورتی که حمایت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد، افزایش تولید و کاهش قیمت را به همراه خواهد داشت.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

مریم بابایی
۱۳۹۹/۰۴/۲۴
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | بررسی وعده‌ها و عملکرد ۵ وزیر و سرپرست وزارت صمت
    سپتامبر 10, 2020

    […] از کالای تولید داخل و برند ایرانی، صیانت از منابع ارزی  و هدایت آن جهت تقویت تولید، […]

لینک کپی شد!