تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

تفاوت مایکروفر و ماکروویو چیست؟

طرز استفاده از مایکروفر و معرفی انواع ماکروفر

راهنمای استفاده
مایکروفر دستگاهی است که به واسطه بسیاری از ویژگی‌های منحصر به فرد آن از جمله مصرف انرژی بهینه و کم، زمان کوتاه پخت غذا و ... به یکی از تجهیزات ثابت و بسیار کاربردی آشپزخانه‌ تبدیل شده است. مطمئنا اگر طرز استفاده از مایکروفر را بدانید، کار با آن راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد شد.

تصلا– با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های مایکروویو به عنوان وسیله‌ای برای پخت و پز آسان توسط بسیاری از شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی در اختیار مردم قرار گرفت. با یادگیری طرز استفاده از مایکروفر می‌توان در کمترین زمان ممکن غذا را تهیه کرد. اگر می خواهید راهنمای استفاده از لوازم خانگی و دستگاه ماکروفر را بلد باشید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تصویر مایکروفر

البته کاربرد مایکروفر فقط برای صرفه جویی در زمان و انرژی نیست؛  بلکه به عقیده بسیاری از کارشناسان علوم تغذیه مایکروفر می‌تواند به خانواده‌ها برای داشتن یک رژیم غذایی سالم کمک کند.

در این مطلب طرز استفاده از مایکروفر و نحوه نگهداری از آن را بررسی می‌کنیم. اما قبل از پرداختن به این دو موضوع بهتر است اطلاعات کاربردی مختصری در خصوص مزایای استفاده از مایکروفر و انواع و مدل‌های مختلف این دستگاه که توسط برندهای معتبر دنیا ساخته می‌شود، ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: معنی کلمات روی مایکروویو چیست؟  

مزایای استفاده از ماکروفر

استفاده از دستگاه‌های مایکروفر در پخت و پز مزایای زیادی دارد. با یادگیری طرز استفاده از مایکروفر می‌توان به مواردی مثل پخت سریع غذا، حفظ ارزش غذایی به دلیل سرعت در پخت و روش پخت آن در مایکروفر، مصرف بهینه انرژی، ایمنی و امنیت بالاتر و همچنین رعایت بهداشت اشاره کرد.

تفاوت انواع فرها و ماکروفرها

برندهای تولید کننده مایکروفر انواع مختلفی از این دستگاه‌ها را تولید و به بازار لوازم خانگی عرضه می‌کنند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به قصد خرید دستگاه مایکروفر به بازار رفته باشید و با انواع مختلف و مدل‌های متنوعی از مایکروفرها مواجه شده باشید.

ممکن است در هنگام خرید مایکروفر با ۳ نام فر گازی، فر برقی و مایکروویو معمولی و سولاردم نیز مواجه شده باشید. اگرچه این ۳ دستگاه از نظر ظاهری شبیه به هم هستند اما عملکرد آنها بسیار متفاوت است. برای خرید بهترین و مناسب‌ترین دستگاه باید تفاوت این ۳ دستگاه را بدانید.

فر برقی

تصویر فر برقی

فر برقی در واقع یک محفظه بسته است که در قسمت بالا و پایین آن المنت‌های برقی قرار گرفته است که عبور جریان برق از آنها باعث گرم شدن المنت‌ها و در نتیجه گرم شدن فضای داخل فر می‌شود. این گرما به قدری زیاد است که باعث پختن مواد غذایی درون محفظه می‌شود. جریان برق در المنت‌های تعبیه شده در فرهای برقی توسط ترموستات دستگاه تنظیم می‌شود.

در فرهای برقی به منظور توزیع یکنواخت گرما در محفظه از یکسری فن استفاده می‌شود.  توزیع گرما توسط فن در فرهای برقی کانوکشن نام دارد. این قابلیت در مایکروفرهایی که قابلیت تبدیل شدن به فر برقی را دارند نیز قرار داشته شده است.

توان فرهای برقی معمولا چیزی در حدود هزار تا دو هزار وات است اما برای پختن غذا در این فرها نیازی به استفاده از تمام این توان نیست. به عبارت دیگر برق مصرفی در فرهای برقی به این میزان زیاد نیست و بسته به درجه‌ گرمای المنت‌ها که توسط ترموستات تنظیم می‌شود مصرف انرژی متغیر و متفاوت است. یکی از مواردی که در مصرف برق در فرهای برقی موثر است، حجم محفظه فر برقی است. هرچه حجم فر بیشتر باشد، مصرف انرژی فر مسلما بیشتر خواهد بود.

نقاط قوت فرهای برقی در پخت و پز شبیه به مایکروفرها است اما نکته‌ای که باعث شده مایکروفرها از محبوبیت بیشتری نسبت به این فرها برخوردار باشند، این است که مصرف برق و انرژی در فرهای برقی نسبت به مایکروفرها بسیار زیاد است؛ بنابراین استفاده همیشگی از آنها برای پخت و پز مقرون به صرفه نیست.

بیشتر بخوانید: تفاوت ماکروفر و ماکروویو چیست؟

فر گازی

تصویر فر گازی

عملکرد فرهای گازی در پخت پز شبیه به فرهایی است که روز اجاق گازهای فردار تعبیه شده‌اند. این فرها به گاز شهری متصل هستند و در آ‌نها برای روشن شدن لامپ تعبیه شده در فر سیم کشی برق انجام شده است. در فرهای گازی پخت و پز با سرعت کمتری نسبت به فرهای برقی انجام می‌شود و از طرفی کنترل دقیق دمای فر برای پخت مواد غذایی که دمای فر برای پخت آنها بسیار مهم است، وجود ندارد.

محیط فرهای گازی بر خلاف محیط محفظه فرهای برقی مرطوب است. این رطوبت از خشک شدن غذا هنگام پخت و پز در فرگازی جلوگیری می‌کند.

معمولا به دلیل اینکه در فرهای گازی از قطعات مکانیکی و برقی کمتری استفاده شده است، طول عمر این نوع دستگاه‌ها نسبت به فرهای برقی بیشتر است. از طرفی تعمیر این فرها در صورت خرابی بسیار راحت‌تر خواهد بود.

اما از آنجایی که در فرهای گازی از انرژی گاز و برق در برخی از موارد به صورت هم‌زمان استفاده می‌شود، نه تنها مصرف انرژی بیشتر است بلکه امنیت و ایمنی این فرها بسیار کمتر از فرهای برقی و مایکروفرها است.

بیشتر بخوانید: آموزش روش کار با مایکروویو ال‌جی  

ماکروفر

تصویر مایکروفر معمولی

مایکروفرها یکی از انواع مختلف فرها برای پخت و پز غذا هستند که انرژی  لازم برای گرم شدن و پخت غذا در آنها توسط امواج الکترومغناطیسی با طول موج‌های مختلف ایجاد می‌شود.

نکته مهم در خصوص انواع مایکروفرها باید به آن توجه کنید، این است که بر خلاف فرهای برقی و فرهای گازی، در مایکروفرها برای پخت غذا نیازی به گرم شدن محفظه نیست و غذا توسط امواج الکترومغناطیسی که به غذا تابیده می‌شود، پخته می‌شود. مصرف انرژی در مایکروفرها بسیار کم است.

توان مایکروفرها بسته به نوع و مدل‌ آنها در حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ وات است.

چون امواج الکترومغناطیسی در مایکروفرها مستقیما به مواد غذایی تابیده می‌شود، فرآیند پخت در آنها سریع‌تر انجام می‌شود. براساس مطالعات انجام شده مصرف انرژی برای پخت و چز غذا در مایکروفرها ۴۰ درصد کمتر از مصرف انرژی در پخت غذا با استفاده از اجاق گاز است.

تا چند سال پیش بسیاری از مردم برای خرید مایکروفر و استفاده از آن در طبخ غذا مقاومت زیادی از خود نشان می‌دادند؛ چون باور غلطی در میان عامه مردم رواج پیدا کرده بود که مضرات مایکروفر به دلیل تابیده شدن امواج الکترومغناطیسی روی غذا زیاد است و این باور وجود داشت که این غذاها آلوده به امواج رادیواکتیو هستند و غذای تهیه شده در این دستگاه‌ها سالم نیست.

اما سازمان غذا و داروی آمریکا FDA در گزارشی اذعان کرد مایکروفر غذا را آلوده نمی‌کند و غذای تهیه شده در مایکروفر سالم است. در واقع امواج الکترومغناطیسی مایکرویو که برای پخت غذا در دستگاه‌های مایکروفر استفاده می‌شود، تنها مولکول‌های آب داخل غذا را به جنبش در می‌آورند و این جنبش مولکولی باعث پخته شدن غذا در مایکروفر می‌شود.

همچنین بسیاری بر این باور بودند که امواج مایکرویو تابیده شده روی غذا در مایکروفرها از طریق غذا وارد بدن ما می‌شود و از این رو روی بدن ما تاثیر سوء خواهند داشت. اما این فقط در زمانی ممکن است رخ دهد که درب دستگاه شکسته باشد و یا درزی در لولای آن به وجود آمده باشد و امواج به بیرون از محفظه نفوذ پیدا کنند.

به گفته‌ی چاد مولر، استادیار دانشگاه بیرمنگام، امواج مایکروویو مخصوصا روی قسمت‌هایی از بدن که قابلیت انتقال گرما را ندارند، مانند چشم‌ها، می‌تواند تأثیر مخربی داشته باشد. مولر همچنین سردرد گرفتن افرادی که در فست‌فودها کار می‌کنند را تا حدودی ناشی از درز امواج مایکروویو می‌داند.

انواع مایکروفر

مایکروفرها را می‌توان از نظر محل قرارگیری در آشپزخانه و همچنین از لحاظ نوع فناوری که برای پخت غذا در آنها استفاده می‌شود، به چند دسته تقسیم کرد. انواع ماکروفر از نظر محل قرارگیری در آشپزخانه چگونه است؟

بیشتر بخوانید: سولاردوم چیست و کدام سولاردوم را انتخاب کنیم؟  

مایکروویو رومیزی

تصویر مایکروفر رومیزی

یکی دیگر از انواع مایکروفر، مایکروفرهای رومیزی دستگاه‌های کوچک قابل حملی هستند که به دلیل آشپزی آسان و قابلیت حمل آنها یکی از محبوب‌ترین نوع مایکروفرها در میان کاربران به حساب می‌آیند.

با استفاده از این نوع مایکروفرها می‌توان انواع غذاها را طبخ کرده و همچنین در مواردی مثل گرم کردن غذا، یخ‌زدایی و سایر امور آشپزی از آنها استفاده کرد. ابعاد این نوع مایکروفرها معمولا ۲۷ سانتی متر ارتفاع در ۴۴ سانتی متر عرض و ۳۴ سانتی متر عمق هستند. اندازه مایکروفرها با لیتر نمایش داده می‌شود که حجم مایکروفرهای معمولی در حدود ۲۸ لیتر است.

مایکروفرهای توکار

تصویر مایکروفر توکار

همان‌طور که از اسم این مایکروفرها مشخص است، محل قرارگیری این نوع مایکرفرها در داخل کابینت و یا دیوار است. نوعی از مایکروفرهای توکار هستند که بالای اجاق گاز قرار می‌گیرند و به همین دلیل مجهز به سیستم فن هستند که می‌تواند به عنوان هود آشپزخانه به کار برود.

در برخی مدل‌ها فن‌های دستگاه به محض اینکه میزان بخار و حرارت ساطع شده از اجاق گاز بالا می‌رود، به صورت خودکار شروع به کار می‌کنند. همچنین معمولا چراغ‌های زیر مایکروفر برای روشن کردن فضای آشپزی روی اجاق گاز در نظر گرفته می‌شود.

قیمت این مدل مایکروفرها کمی بالاتر از مدل‌های رومیزی است؛ به طوری‌ که ارزان‌ترین آنها قیمتی نزدیک به ۲۰۰ دلار دارد و توان آن‌ها ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ وات است و محفظه‌هایی ۲۵ تا ۷۰ لیتر را در اختیار می‌گذارند. ابعاد این نوع مایکروفرها معمولا ۴۰ در ۷۶ در ۳۸ سانتیمتر است.

مایکروویو کشویی

یکی از انواع مایکروفر به مایکروفرهای کشویی مشهور هستند. این نوع مایکروفرها به نوعی همان مایکروفرهای توکار هستند که در دیوار کار گذاشته می‌شوند و به صورت کشویی بیرون کشیده می‌شود. این دستگاه‌ها فضای زیادی اشغال نمی‌کنند. ابعاد این نوع مایکروفرها نسبت به سایر مدل‌ها بزرگتر است.

انواع مایکروویو از نظر فناوری پخت غذا را به شرح زیر است:

مایکروفرهایی که امروزه توسط بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید لوازم خانگی تولید و به بازار عرضه می‌شوند از نظر فناوری پخت غذا و امکانات ارائه شده در آنها تفاوت‌هایی دارند. در همه مایکروفرها امکان طبخ غذا با استفاده از امواج الکترومغناطیسی مایکرو وجود دارد اما هر کدام از آنها علاوه بر این قابلیت دارای قابلیت‌های اضافه‌تری هستند که برای هر مدل مایکروفر متفاوت است.

ماکروفرهای مجهز به قابلیت کباب کردن مواد غذایی

تصویر مایکروفر دارای گریل

مایکروفرهایی که مجهز به قابلیت کبابی کردن مواد غذایی هستند، مجهز به گریل هستند. این گریل برای کبابی کردن مواد غذایی استفاده می‌شود.

این مدل از مایکروفرها مجهز به المنت‌هایی هستند که در کنار امواج الکترومغناطیسی مایکرو در طبخ غذا برای برشته و کبابی کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در نظر داشته باشید گرمای تولید شده توسط المنت به کار رفته در این نوع مایکروفرها به مراتب از گرمای گریل‌های سنتی کمتر است. اگر طرز استفاده از مایکروفر مجهز به قابلیت کباب کردن مواد غذایی را بدانید، زودتر برای پخت غذا برنامه ریزی می کنید چرا که زمان بیشتری برای برشته شدن غذاها در این نوع دستگاه‌ها نیاز است. مایکروفرهای مجهز به گریل دارای سینی‌های مخصوص گریل هستند.

مایکروفرهای مجهز به قابلیت کانوکشن

تصویر قابلیت کانوکشن در مایکروفر

قابلیت کانوکشن در مایکروفرهای مدرن امروزی قابلیتی است که باعث گرم شدن محفظه دستگاه می‌شود. این قابلیت در مایکروفر باعث می‌شود دستگاه شبیه به یک فر برقی یا گازی عمل کند و از این رو از این نوع مایکرفرها می‌توان برای پخت انواع پیتزاها و کیک‌ها یا شیرینی‌هایی که برای پخته شدن نیاز به فر دارند، استفاده کرد. در مایکرفرهایی که این قابلیت وجود دارد یک گزینه یا دکمه با آیکونی شبیه به پرده‌های فن و که در وسط یک دایره و مربع قرار گرفته است، وجود دارد.

وجود قابلیت کانوکشن در مایکروفرها باعث می‌شود این دستگاه به یک دستگاه همه فن حریف در پخت انواع غذاها تبدیل شود و با وجود این نوع دستگاه‌ها در آشپزخانه شما نیازی به داشتن اجاق گاز فردار نیز ندارید. امروزه این قابلیت در بیشتر مایکروفرهای مدرن وجود دارد.

مایکروفرهای دارای قابلیت سولاردم

مایکروفر سولاردم

فناوری سولاردم یکی از تکنولوژی‌های نه چندان جدید است که از حدود ۱۰ سال پیش در بسیاری از مایکروفرها در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. شرکت ال‌جی اولین برندی بود که از این فناوری در تولید مایکروفرهای خود استفاده کرد. فناوری سولاردم به معنای استفاده از امواج نوری در کنار امواج الکترومغناطیسی مایکرو برای پخت بهتر غذا است.

یکی از مزایای مایکروفرهای این است که این مایکروفرها مجهز به تکنولوژی سولاردم بخشی از انرژی پخت غذا از امواج نوری تامین می‌شود از این رو غذا در این نوع مایکروفرها خشک نمی‌شود و آب غذا کاملا از بین نمی‌رود. به نظر می‌رسد غذای تهیه شده در این نوع مایکروفرها سالم‌تر و در عین حال خوشمزه‌تر باشد.

مایکروفرهای مجهز به قابلیت اینورتر

تصویر مایکروفر دارای اینورتر

در مایکروفرهای گران قیمت فناوری جدیدی ارائه شده است که به قابلیت اینورتر مشهور است. پاناسونیک اولین برندی بود که از این فناوری در تولید دستگاه‌های مایکروفر خود استفاده کرد. این فناوری مربوط به توان دستگاه در پخت غذا است.

در مایکروفرهای معمولی اگر توان دستگاه را روی ۵۰ درصد قرار دهید، دستگاه یا در حالت صفر یا در حالت صد درصد توان خود به صورت مداوم تغییر حالت می‌دهد تا زمان پخت غذا به پایان برسد. اما این روش پخت برای غذاهایی که در طول زمان پخت باید گرمای دستگاه در حالت ثابتی باقی بماند، مناسب نیست.

با یادگیری طرز استفاده از مایکروفر دارای قابلیت اینورتر، دما در طول زمان پخت یکسان و بدون تغییر است؛ در نتیجه کیفیت پخت غذا در این نوع مایکروفرها بسیار بیشتر است.

مایکروفرهای مجهز به قابلیت هات بلست

ماکروفر هات بلاست

شرکت سامسونگ تنها برندی است که قابلیت هات‌بلست را در مایکروفرهای خود ارائه می‌دهد. عملکرد این تکنولوژی تا حد زیادی شبیه به عملکرد کانوکشن است؛ به این صورت که در دستگاه مایکروفر المنت‌هایی تعبیه شده است که در بالای مایکروفر به دستگاه تزریق شده‌اند.

گرم شدن این المنت‌ها باعث گرم شدن کل بدنه محفظه دستگاه می‌شود و دما در همه قسمت‌های بدنه یکسان خواهد بود. تفاوت اصلی این فناوری با کانوکشن نیز در همین است.

در کانوکشن فقط یک دیواره از دستگاه گرم می‌شود اما در این نوع مایکروفرها همه دیواره‌های دستگاه گرم شده و حرارت در همه جا یکسان است؛ به همین دلیل است که در مایکروفرهای مدرن برند سامسونگ خبری از سینی چرخان نیست.

طرز کار با مایکروفر

اکنون که تفاوت مایکروفرها با انواع دیگر فرها و همچینین انواع مایکروفرها مشخص شد، بهتر است توضیحاتی در خصوص طرز استفاده از مایکروفر ارائه دهیم.

همانطور که گفته شد مایکروفرها انواع مختلفی دارند و به همین دلیل نحوه آشپزی با آنها با یکدیگر کمی متفاوت است؛ هرچند همه آنها دارای قابلیت‌های مشابهی هستند که استفاده از آ‌ن در همه مدل‌ها به یک روش و با استفاده از دکمه‌های مشابهی انجام می‌شود. اولین کاری که برای یاد گرفتن نحوه استفاده از یک مایکروفر باید انجام دهید، این است که دفترچه راهنمای دستگاه را به خوبی و با دقت مطالعه کنید.

در دفترچه راهنما نه تنها طرز استفاده از مایکروفر آمده است؛ بلکه نکات ایمنی و مراقبتی از دستگاه نیز ذکر شده است. پس اصلی‌ترین منبع برای یادگیری عملکرد دکمه‌ها و بخش‌های مختلف یک دستگاه مایکروفر همان دفترچه یا کتابچه راهنمای آن است.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که روی مایکروفرها بسته به قابلیت‌های آنها دکمه‌های زیادی وجود دارد که برخی از این دکمه‌ها منحصر به همان مدل مایکروفر است و برخی دیگر در سایر مایکروفرها مشترک است. در این قسمت به بررسی و توضیح چند دکمه مشترک که در اکثر غریب به اتفاق دستگاه‌های مایکروفر وجود دارد، اشاره می‌کنیم.

مردی در حال باز کردن در ماکروفر

دکمه start:

دکمه Start همان دکمه شروع به کار دستگاه است که با فشار دادن آن دستگاه آغاز به کار می‌کند.

دکمه Stop:

این دکمه دکمه‌ای است که فشار دادن آن باعث پایان یافتن کار دستگاه می‌شود. بیشتر مایکروفرها هنگام پایان یافتن زمان پخت غذا به صورت خودکار خاموش می‌شوند؛ اما در برخی این قابلیت وجود ندارد و کاربر به صورت دستی باید دستگاه را با استفاده از این دکمه خاموش کند. در برخی از مایکروفرها به جای دکمه Stop دکمه Cancel تعبیه شده است . این دکمه برای توقف عملیات پخت و پز یا گرم کردن غذا در مایکروفر به کار می‌رود.

دکمه Clock:

این دکمه در برخی از مدل‌ها با کلمه Time نیز نمایش داده می‌شود. دکمهClock  یا Time برای تنظیم مدت زمان پخت استفاده می‌شود. اعداد بر اساس دقیقه و ثانیه نمایش داده می‌شوند. در بضی مدل‌ها بعد از تنظیم ساعت باید دوباره دکمه‌ی ساعت را فشار دهید تا زمان تایید شود. طرز آشپزی با مایکروفر های قدیمی متفاوت است، در این مایکرو فرها، دکمه‌ی تنظیم ساعت وجود ندارد، در عوض یک پیچ وجود دارد که شما با چرخاندن آن می توانید میزان زمان دلخواه خود را تنظیم کنید.

دکمه‌های عددی ۱ تا ۹:

در برخی از مدل‌های مایکروفر در جلو دستگاه یکسری دکمه عددی که با اعداد ۱ تا ۹ مشخص شده‌اند، وجود دارد. این دکمه‌ها برای پخت و پز و دمایی که کاربر برای پخت غذا نیاز دارد، به کار می‌روند. هرچند در مایکروفرهای مدرن این دکمه‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند.

دکمه Microo:

دکمه Micro هم برای پختن غذا و هم برای گرم کردن غذا استفاده می‌شود. این دکه یکی از دکمه‌های اصلی در همه مایکروفرها است و بیشترین استفاده را دارد.

دکمه Grill:

دکمه Grill در مایکروفرهایی تعبیه می‌شود که دارای قابلیت گریل یا کبابی کردن مواد غذایی هستند. در برخی از مدل‌های مایکروفر برای این قابلیت یک دکمه چرخشی در نظر گرفته شده است. برای استفاده از این قابلیت ابتدا دستگاه مایکروفر را در حالت گریل قرار داده و سپس دکمه Start را بزنید. اگر می‌خواهید از قابلیت کبابی کردن یا Grill کردن دستگاه استفاده کنید، نیازی به استفاده از درپوش روی مواد غذایی ندارید.

دکمه combi:

طرز استفاده از مایکروفر های گریل دار به این صورت است که در مایکروفرهایی که این قابلیت را دارند، یک دکمه به نام Combi تعبیه شده است که با استفاده از این دکمه عملیات تابیدن امواج الکترومغناطیسی در کنار عملیات گریل کردن غذا با هم انجام می‌شود. یعنی سیستم Micro و سیستم Grill در دستگاه به صورت همزمان انجام می‌شود.

دکمه Power:

با استفاده از دکمه Power توان دستگاه را می‌توانید تنظیم کنید. در برخی از مایکروفرها توان دستگاه با اعدادی در بازه ۱۰۰ تا ۸۰۰ وات نمایش داده می‌شود و در برخی دیگر با عبارات Min و Max مشخص می‌شود. در برخی از مایکروفرها برای دکمه Power از یک پیچ چرخشی استفاده شده است که چرخاندن آن باعث تنظیم توان دستگاه می‌شود.

دکمه Auto deforest:

این دکمه برای یخ‌زدایی خودکار مواد غذایی کاربرد دارد. اگر می‌خواهید در پخت غذا از مواد یخ زده استفاده کنید، با زدن این دکمه یخ مواد غذایی آب می‌شود و سپس عملیات پخت غذا شروع می‌شود. برای کار با این دکمه ابتدا دکمه را یک بار فشار دهید، سپس نوع ماده غذایی خود را مثل گوشت، مرغ، ماهی و نان مشخص کنید.

در نهایت دکمه Enter و در پایان نیز دکمه Start را انتخاب کنید. برای اینکه عملیات یخ‌زدایی به درستی انجام شود، باید در حین کار در دستگاه را باز کنید، مواد غذایی را بچرخانید و دوباره در دستگاه را ببندید. نکته مهم این است که برای استفاده از این قابلیت در برخی از مایکروفرها باید وزن غذا را مشخص کنید که برای تعیین وزن غذا باید از دکمه Weight استفاده کنید.

دکمه Convection:

دکمه Convection برای فعال کردن قابلیت Convection که در بالا توضیح داده شد، استفاده می‌شود. این دکمه برای گرم کردن محیط داخلی محفظه دستگاه استفاده می‌شود و زمانی کاربرد دارد که شما می‌خواهید برای پخت انواع کیک و شیرینی و پیتزا یا غذاهایی که برای پخته شدن نیاز به فر دارند، از مایکروفر استفاده کنید.

نکاتی که در هنگام آشپزی با مایکروفر باید به آن‌ توجه کنید

غذاهایی که قرار است در مایکروفر پخته شوند، حتما باید در ظروف سرامیکی، آرکوپال یا پیرکسی که فاقد لبه فلزی هستند، قرار داده شوند. همچنین در صورتی برای پخت غذا در مایکروفر می‌توانید از ظروف پلاستیکی استفاده کنید که این ظروف حتما مخصوص مایکروفر بوده و در برابر امواج الکترومغناطیسی مقاوم باشند.

تصویر تمیز کزدن مایکروفر

 

از قالب‌های فلزی و ظروف فلزی به هیچ عنوان در مایکروفر استفاده نکنید؛ فقط زمانی مجاز به استفاده از این ظروف هستید که دستگاه روی حالت convection یا همان کانوکشن قرار داده شده باشد. برای پخت غذا در مایکروفر از نمک کمتری استفاده کنید.

به هیچ عنوان از دستگاه مایکروفر برای گرم کردن روغن که قابلیت آتش گرفتن دارد، استفاده نکنید. اگر می‌خواهید در مایکروفر سوسیس یا کالباس یا گوجه فرنگی و سیب زمینی آماده کنید، حتما با چاقو یا یک جسم نوک تیز پوسته آنها را سوراخ کنید تا مانع ترکیدن پوسته در دستگاه شوید.

از مایکروفر می‌توانید برای نرم کردن نان بیات شده استفاده کنید به شرطی که نان را به قطعات کوچک تقسیم  کرده و بلافاصله بعد از گرم شدن آن را استفاده کنید چون به محض سرد شدن نان دوباره سفت می‌شود.

نکات مربوط به تمیز کردن مایکروفر

برای تمیز کردن مایکروفر از یک دستمال مرطوب استفاده کنید. معمولا زمانی که از حالت کانوکشن برای آشپزی با مایکروفر استفاده می‌کنید، احتمال کثیف شدن دستگاه بیشتر است. چهارپایه درون فر، صفحه گردان یا سینی روی آن قابلیت حرکت کردن و جابجا شدن دارند و می توانید آ‌نها را با دست یا ماشین ظرفشویی بشویید. اگر غذا هنگام پختن یا گرم شدن با مایکروفر سر رفت حتما دستگاه را بلافاصله تمیز کنید.

می‌توانید از اسپری‌های مخصوص برای تمیز کردن محفظه مایکروفر استفاده کنید. همیشه بعد از پاک کردن محفظه دستگاه،‌ با یک دستمال که با آب خالص شسته شده تمام قسمت های آن را کاملا پاک کنید. اگر هر بار پس از مصرف آن را تمیز کنید، نگهداری از دستگاه مایکروفر بسیار راحت خواهد بود. با جای استفاده از اسپری‌ها می‌توانید از سرکه سفید نیز استفاده کنید.

کافی است یک فنجان آب را با یک چهارم فنجان سرکه سفید مخلوط کنید و به مدت یک یا دو دقیقه درون مایکروفر قرار داده و دستگاه را در حالت کانوکشن روشن کنید. بعد از اینکه ترکیب آب و سرکه به نقطه جوش رسید، دستگاه را خاموش کنید و با یک دستمال محفظه را پاک کنید. به جای ترکیب سرکه و آب از ترکیب لیموترش و آب نیز می‌توانید استفاده کنید. این ترکیب باعث می‌شود بوی بد محفظه نیز از بین برود.

تمیز کردن مایکروفر با لیمو و آب

برخی از مایکروفرها مجهز به سیستم شستشوی خودکار هستند. تمیز شدن محفظه این نوع دستگاه‌ها با استفاده از عملیات حرارتی مخصوص انجام می‌شود. در این حالت نیازی به استفاده از هیچ نوع مواد شوینده شیمایی یا طبیعی ندارید.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | آموزش روش کار با مایکروویو ال‌جی
    جولای 1, 2021

    […] بیشتر بخوانید: طرز استفاده از مایکروفر و معرفی انواع ماکروفر […]

لینک کپی شد!