تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

هر آنچه باید در مورد کفش‌های هوشمند بدانید

معرفی جدیدترین کفش های هوشمند بازار

اخبار تصلا
کفش هوشمند بدون شک انقلابی در زمینه گجت‌های پوشیدنی است. اینکه کفش شما توانایی تشخیص مسیر داشته باشد یا بتواند نقش مربی ورزشی را ایفا کند و‌ یا مانند پزشک وضعیت سلامتی شما را رصد کند، تا همین چند سال پیش دور از تصور بود. کفش‌های هوشمند که در حال حاضر به عرصه رونمایی برندهای مطرح ورزشی تبدیل شده است، با استفاده از حسگرهای مختلف درون کفش و اتصال توسط بلوتوث به گوشی، توانایی‌هایی متنوع، هیجان‌انگیز و کاربردی زیادی دارند.

تصلا – در سال‌های اخیر گجت‌های تناسب‌اندام زیادی عرضه شده‌اند که به اصولی‌تر کردن حرکات ورزشی و کنترل دقیق آن‌ها کمک زیادی کرده‌اند. همچنین ورزشکاران می‌توانند با بهره‌مندی از قابلیت‌های مختلف این وسایل ورزشی هوشمند از پارامترهای مرتبط با سلامتی مثل ضربان قلب و اطلاعاتی که به آن نیاز دارند مثل کالری مصرف‌شده یا مسافت طی‌شده، به‌صورت دقیق و لحظه‌به‌لحظه مطلع شوند و بر اساس این اطلاعات برنامه‌ریزی دقیقی برای رسیدن به اندام متناسب داشته باشند.

کفش هوشمند ورزشی یکی از این گجت ها است که می‌تواند برای بهتر ورزش کردن و جلوگیری از آسیب‌های جسمی به ما کمک کنند. ظاهر کفش‌های هوشمند درست مانند کفش‌های ورزشی معمولی است و به‌اندازه کفش‌های ورزشی معمولی با کیفیت، راحت هستند. درضمن می‌توانید این کفش‌ها را با گوشی‌ هوشمند به‌راحتی کنترل کنید.

کفش هوشمند ورزشی چیست؟

کفش هوشمند ورزشی با نظارت بر حرکات ورزشی و کنترل آن‌ها و ارزیابی پارامترهای مرتبط‌ با سلامتی، عملکرد فرد ورزشکار را مورد بررسی قرار می‌دهد و واکنش‌هایی برای کاربران ارسال می‌کند. این کفش‌ها به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که هم از مزیت‌های کفش‌های ورزشی متداول برخوردار باشند و هم از توانایی‌های بالقوه فناوری‌های پوشیدنی بهره ببرند.

در واقع این کفش‌ها به‌ منظور افزایش راحتی ورزشکار و همچنین بهبود سلامتی آن‌ها ساخته شده‌اند. کفش‌های هوشمند مجهز به کفی‌های هوشمند هستند که می‌توانند به بلوتوث گوشی متصل شوند و فعالیت یا موقعیت فرد را با یک اپلیکیشن موبایل به اشتراک بگذارد.

در واقع کفش‌های هوشمند می‌توانند مانند یک وسیله دارای هوش مصنوعی عمل کنند و با استفاده از گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌‌ها به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را کنترل و از قابلیت‌های متنوع آن‌ها استفاده کنید.

در این مقاله به معرفی برندهای مطرح در زمینه تولید کفش هوشمند و بهترین کفش‌های آن‌ها، فناوری‌های مورد استفاده در این کفش‌ها، بررسی آینده کفش‌های هوشمند و چالش‌های موجود در این حوزه می‌پردازیم و در پایان بهترین کفش‌های هوشمند موجود در ایران را بررسی می‌کنیم.

برندهای مطرح در زمینه تولید کفش هوشمند

نایک

کفش هوشمند

نایک یکی از بزرگ‌ترین برندهای جهان در زمینه تولید کفش به شمار می‌رود و کفش HyperAdapt 1.0 یکی از محصولات مبتکرانه این شرکت محسوب می‌شود که دارای ویژگی‌های زیر است:

قابلیت بسته شدن خودکار بندهای کفش: در کفی‌های این کفش‌ها سنسور تشخیص‌دهنده فشار وجود دارد که ورود پا به داخل کفش را تشخیص می‌دهد و برای بستن بندهای کفش به‌صورت خودکار، از الگوریتم استفاده می‌کند.

وجود لامپ در قسمت زیرین کفش هوشمند نایک برای هشدار در مورد کم بودن باتری یا تنگ بودن کفش ایجاد شده است. با هر بار شارژ باتری کفش می‌توانید دو هفته از آن استفاده کنید

آندر آرمر (under Armour)

کفش هوشمند آندرآرمر

آندر آرمر در سال ۲۰۱۸ دو کفش هوشمند به نام HOVR Phantom و HOVR Sonic عرضه کرد. این کفش‌های مجهز به سنسور داخلی می‌توانند پارامترهای مختلفی مثل سرعت، مسافت طی‌شده، گام‌های کوتاه و بلند طی‌شده و ضرباهنگ حرکت فرد را ثبت کنند.

این کفش‌های مجهز به تراشه می‌توانند به ‌راحتی با اپلیکیشن Map MY Run که برای دو سیستم‌ عامل اندروید و iOS منتشر شده است، همگام (سینک) شوند. افراد با استفاده از این کفش‌ها اصلا اصطحکاک با زمین را احساس نمی‌کنند و به دلیل نرم بودن بخش‌های مختلف کفش و راحتی مناسب، می‌توانند به‌ راحتی و با انرژی بالا با آن بدوند.

کفش speedform Gemini RE  آندر آرمر نیز یکی از بهترین کفش‌های هوشمند ورزشی ۲۰۲۰ است؛ همانند کفش قبلی می‌تواند مسافت طی‌شده را اندازه‌گیری کند. در ضمن این کفش‌ها نیز قادر هستند اطلاعات مختلف را ذخیره کنند و آن‌ها را با وسایلی که به کفش متصل شده‌اند، به اشتراک بگذارند.

یکی از ویژگی‌های جالب کفش ۲۰۲۰ آندر آرمر، کنترل میزان خستگی فرد است. این کفش قبل از اینکه  فرد را آغاز کند، از او می‌خواهید بپرد (که درواقع نوعی آزمایش است) و به این صورت میزان خستگی او را تشخیص می‌دهد.

دیجیتسل (digitsole)

کفش‌ هوشمند دیجیتسُل

کفش‌های هوشمند دیجیتسُل ویژگی‌های متنوعی دارند و اندازه همه افراد هستند. این کفش‌های هوشمند تعاملی برای تجزیه ‌و تحلیل وضعیت سلامتی، میزان خستگی، وضعیت قرارگیری بدن، گام‌های برداشته‌شده و کالری سوزانده‌شده و همچنین ایجاد اطلاعات دقیق برای بهبود وضعیت سلامتی و جلوگیری از آسیب‌دیدگی فرد، واکنش‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای برای هر فرد ارائه می دهد.

این کفش قادر است به بلوتوث نسخه ۴٫۰ متصل و از طریق اپلیکیشن موبایل و ارائه توصیه‌ها و نکات مهم به صورت صوتی به افراد، برای آن‌ها لحظه‌به‌لحظه مربی‌گری کند. این کفش‌های سبک نسل جدید از قابلیت بستن خودکار بندها و تنظیم دمای داخل نیز برخوردار هستند.

شیائومی

شیائومی نیز یکی از برندهای مطرح در حوزه کفش هوشمند است. کفش هوشمند میجیا (MiJia) به‌راحتی به اپلیکیشن تناسب‌اندام میفیت (MiFit) متصل می‌شود تا بتواند سرعت، مسافت طی‌شده، کالری مصرف‌شده، ساعات خواب فرد و حتی وزن او را اندازه‌گیری کند.

شما می‌توانید تنها با تکان دادن این کفش‌ها، آن را به گوشی متصل و داده‌های آن‌ها را با اپلیکیشن همگام کنید. کفش هوشمند شیائومی شبیه  کفش‌های ورزشی به نظر می‌رسد و عمر باتری بالایی هم دارد.

Altra Torin IQ

این کفش‌ها دارای سنسورهای سبک‌وزن و نازک و همچنین چند فرستنده جهت ارائه اطلاعات برای هر یک از پاها به‌صورت جداگانه هستند. در ضمن این کفش‌ها قادر هستند برای فرد مربی‌گری کنند (درست مانند کفش شیائومی) و مواردی مثل نحوه فرود آمدن پاها روی زمین، نحوه راه رفتن فرد، میزان کالری مصرف‌شده، تعداد گام‌ها، مسافت طی‌شده، سرعت، مدت‌زمان تماس پا با سطح زمین و ضرباهنگ را تشخیص دهند.

در ضمن کفش‌های آلترا تورین می‌توانند با استفاده از این اطلاعات طول هر یک از گام‌های شما و مدت‌زمان تماس پای شما با سطح زمین را نیز تشخیص دهند. صاحبان این کفش‌ها در صورت تمایل می‌توانند از راهنمایی‌های صوتی آن‌ها نیز بهره‌مند شوند. کفش‌های هوشمند آلترا تورین آی‌کیو به‌ صورت مستقیم با اپلیکیشن موبایل تناسب‌اندام شرکت به نام iFit ارتباط برقرار می‌کند.

تنظیمات کنترل‌کننده کفش به‌صورت آنی و به‌راحتی متناسب با واکنش‌های ارائه‌شده در هر زمان، سفارشی‌سازی می‌شوند. به‌ طورکلی می‌توان گفت این کفش‌ها برای عاشقان ورزش دو ساخته شده‌اند و ورزشکاران دوی ماراتون با استفاده از آن‌ها می‌توانند در حین مسابقه اطلاعات ارزشمندی را به دست بیاورند.

فناوری‌های مختلف مورداستفاده در کفش هوشمند دارای سنسور

سنسورها و سیستم‌های موجود در کفش‌های هوشمند

این کفش‌ها از یک سیستم قابل‌اعتماد برای جمع‌آوری، انتقال، ذخیره‌سازی و تحلیل داده‌ها برخوردار هستند و تعداد زیادی سنسور به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها در این گجت‌های هوشمند تعبیه شده‌اند. در برخی از این کفش‌ها نیز سیستم‌هایی متشکل از سنسورهای مختلف قرار گرفته‌اند: این سنسورها و سیستم‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. سیستم‌های اندازه‌گیری مغناطیسی: این سیستم‌ها از یک سنسور شتاب سنج، یک سنسور ژیروسکوپ و یک مغناطیس‌سنج برای بررسی و تحلیل روش‌های راه رفتن تشکیل شده‌اند.

۲. سیستم‌های مسیریابی ماهواره‌ای: این سیستم‌ها شامل GPS، گلوناس  یا GLONASS (سیستم ناوبری ماهواره‌ای بر مبنای امواج رادیویی) و گالیلئو یا  GALILEO(سامانه ناوبری جهانی که اتحادیه اروپا در حال ساخت آن است) می‌شوند که برای جمع‌آوری اطلاعات به‌‌دست‌آمده از موقعیت فرد در هر لحظه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

۳. سنسورهای فشار: این سنسورها جهت به دست آوردن اطلاعات مربوط به توزیع وزن بدن در حین راه رفتن استفاده می‌شوند.

۴. سنسورهای محیطی: این سنسورها شامل سنسورهای تشخیص‌دهنده فشار جو، نور و صدا می‌شوند و برای جمع‌آوری اطلاعات درمورد فعالیت‌های مرتبط با ارتفاع و محیط‌های پیرامون مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سنسورهای داخلی تشخیص وضعیت: این سنسورها جهت جمع‌آوری اطلاعات در مورد میزان شارژ باقی‌مانده و ظرفیت حافظه استفاده می‌شوند.

کفی‌های هوشمند

کفی‌های هوشمند در انواع مختلفی تولید شده‌اند و کاربردهای متفاوتی دارند؛ به‌عنوان‌مثال کفی هوشمند دیجیتسل که گجتی انقلابی محسوب می‌شود و در هر کفشی قابل‌استفاده است، به لطف برخورداری از ترموستات پای شما را گرم نگه می‌دارد. در ضمن این وسیله هوشمند یک شتاب‌سنج نیز دارد که هر یک از قدم‌های شما را کنترل می‌کند و میزان کالری مصرف‌شده را در طول مدت دویدن تشخیص می‌دهد. در کل می‌توان گفت این کفی هوشمند یکی از کامل‌ترین لوازم جانبی کفش‌های هوشمند است.

شرکت دیجیتسل یک اپلیکیشن نیز همراه با این کفی هوشمند عرضه کرده است. این اپلیکیشن به‌راحتی می‌تواند با کفی‌ها ارتباط برقرار کند و دمای هر یک از کفی‌ها را به‌صورت جداگانه کنترل و مطابق میل شما تنظیم کند. این قابلیت از سرد شدن یا تعریق پاها در هر زمانی جلوگیری می‌کند.

کفش‌های هوشمند علاوه بر برخورداری از سنسورهای ثبت‌کننده اطلاعات و سایر سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات، از قابلیت ارسال اطلاعات و ذخیره‌سازی آن‌ها در سیستم‌ها و سرویس‌های ابری نیز برخوردار هستند.

داده‌های خام دریافت‌شده از سنسورها با استفاده از فیلترها و همچنین الگوریتم‌های همگام‌سازی اطلاعات مختلف، بعد از طبقه‌بندی موارد مختلف، بر اساس اهمیت پردازش می‌شود تا قابل‌استفاده شوند.

در مرحله بعدی اطلاعات با استفاده از رویکردهای تخصصی مدل محور، رویکردهای مبتنی بر تطابق الگو و رویکردهای قابل‌استفاده برای مقایسه دو مقطع زمانی یا محاسبه فاصله بین آن‌ها، دسته‌بندی می‌شوند. در مرحله بعدی الگوهای مربوط به راه رفتن و فعالیت‌های مشابه می‌توانند برای ایجاد واکنش‌ها و فیدبک‌های شخصی‌سازی‌شده، تصویرسازی و همچنین ایجاد اپلیکیشن‌های مختلف مرتبط با سلامتی، استخراج و تحلیل ‌شوند.

کنترل‌کننده‌ها و ردیاب هوشمند ران اسکرایب (Runscribe)

کفش هوشمند

کنترل‌کننده و ردیاب‌های هوشمند نیز می‌توانند مانند کفی‌های هوشمند، هر کفشی را به کفش هوشمند تبدیل کنند. کنترل‌کننده هوشمند ران اسکرایپ را می‌توان روی هر کفشی نصب و از آن برای تحلیل داده‌ها استفاده کرد.

این کنترل‌کننده مجموعه‌ای از سنسورهای مختلف است که می‌تواند هر داده‌ای را تشخیص دهد و بخواند. گجت هوشمند ران اسکرایپ دارای یک سنسور ۹ محوره است که کنترل کامل و دقیق اطلاعات توسط آن را تضمین کند. این کنترل‌کننده اطلاعات مرتبط‌با گام‌های شما، تقارن پاهای‌تان تعداد دفعاتی که پاهای‌تان با زمین ارتباط برقرار می‌کند و چند پارامتر دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر دوست دارید کفش هوشمند داشته باشید اما نمی‌خواهید پول زیادی پرداخت کنید، این گجت مناسب‌ترین گزینه برای شما است.

برای قرار دادن این کنترل‌کننده در کفش‌هایتان، تنها باید آن ها را به قلاب مخصوصش متصل کنید و در کفش قرار دهید. مطمئن باشید هرچقدر هم محکم قدم بردارید، بازهم این کنترل‌کننده از جای خود خارج نمی‌شود. کنترل‌کننده همراه با یک فلش مموری عرضه می‌شود که می‌توانید از آن برای ذخیره‌سازی اطلاعات به‌دست‌آمده از سنسورها در حین راه رفتنتان، استفاده کنید.

امکان همگام‌سازی داده‌ها با اپلیکیشن از طریق بلوتوث نیز امکان‌پذیر است. همچنین یک داشبورد اطلاعات وب نیز برای این گجت ایجاد شده است و در این داشبورد می‌توانید از طریق مرورگر به تمام اطلاعات دسترسی پیدا کنید. درضمن می‌توانید اطلاعات به‌دست‌آمده از کنترل‌کننده را با سایر اطلاعات موجود در انجمن اختصاصی شرکت ران اسکرایب مطابقت تا ببینید آیا در راه رفتن و دویدن به‌درستی عمل می‌کنید یا نه.

کفش هوشمند سخنگو

کفش هوشمند سخنگو

این گجت جالب یکی از پروژه‌های جالب Google Art، Copy & Code است. کفش سخنگو از طریق بلوتوث به گوشی متصل می‌شود و چند سنسور شامل شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و سنسور فشار را برای کنترل سطوح مختلف فعالیت شما در خود جای داده است.

این کفش جالب با بهره‌گیری از سنسورهایش حرکات شما را به‌دقت بررسی کنید و آن را تفسیر می‌کند. در مرحله بعدی اطلاعات تفسیرشده به پیام‌های متنی تبدیل می‌شوند و کاربر می‌تواند این پیام‌ها را به پیام‌رسان گوگل پلاس ارسال کند. این پیام‌ها پس از ارسال به گوگل‌پلاس به صورت آنی و لحظه‌‌ای در قسمت ad unit (قسمتی که تبلیغات در آن‌ نمایش می‌شوند) دیده می‌شوند و افرادی که به این پیام‌ها دسترسی دارند، می‌توانند به‌راحتی آن‌ها را ببینند و حتی آن‌ها را به صورت صوتی با لحن جالبی بشنوند.

کفش های استلو رترتر (stellvertreter Shoes)

کفش های استلو رترتر (stellvertreter Shoes)

با کفش‌های استلورترتر می‌توانید راه رفتن و قدم زدن دیگران و حتی حرکات ورزشی آن‌ها را کاملاً احساس کنید و حتی ممکن است تصور کنید خود شما در حال انجام این حرکات است.

کفش‌های استلورترتر درواقع یک جفت کفش ورودی هوشمند و یک جفت کفش خروجی هوشمند هستند که شبیه صندل‌های ساخته‌شده با چوب‌پنبه و مواد طبیعی دیگر هستند. هر یک از کفش‌ها به یک آردوینو دارای باتری متصل می‌شوند و افراد باید آردوینو را با یک بند به پای خود ببندند.

یکی از افراد کفش‌های ورودی را که دارای سنسور فشار هستند، می‌پوشد و قدم میزند یا حرکت دیگری با پا انجام می‌دهد و سنسور فشار تمام حرکت‌های فرد را ثبت و اطلاعات ثبت‌شده را به کفش‌های خروجی ارسال می‌کند.

در قسمت پاشنه و انگشتان کفش خروجی، پدهای سیلیکونی قرار دارند که پس از دریافت اطلاعات توسط کفش، پر و خالی می‌شوند (این کار درست هم‌زمان با حرکات فردی که کفش‌های خروجی را پوشیده است، انجام می‌شود) و فرد دوم حرکات فرد اول را تا حدود زیادی احساس می‌کند.

حتی ممکن است فرد دوم تصور کند که کفش‌های فرد اول را پوشیده است. حتی اگر این دو فرد فاصله زیادی با یکدیگر داشته باشند، فرد دوم باز هم چنین احساسی را تجربه می‌کند؛ البته شبیه‌سازی حرکات برای فواصل دور با استفاده از یک موتور هپتیک انجام می‌شود و ممکن است حرکات شبیه‌سازی‌شده برای فرد دوم به‌اندازه زمانی که نزدیک فرد اول است، واقعی نباشد.

کفش مسیریاب

با استفاده از کفش هوشمند مسیریاب می‌توانید تنها با زدن پاشه کفش‌ها به هم، از طریق GPS در مسیر موردنظرتان هدایت شوید و به مقصدتان برسید. دستگاه  GPSکفش‌ها در پاشنه آن‌ها تعبیه شده است. در پشت هر دو کفش برچسب قرمزرنگی شبیه به برچسب قیمتی دیده می‌شود که درواقع آنتن کفش است و با ماهواره‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

در قسمت جلوی کفش نیز چند چراغ در کنار یکدیگر و به شکل یک خط مستقیم قرار دارد وچند چراغ دیگر به‌صورت دایره‌ای در اطراف آن‌ها نصب شده‌اند؛ این چراغ‌ها برای نشان دادن جهت درست به کاربران ایجاد شده‌اند و در مواقعی که آن‌ها باید مسیرشان را تغییر دهند، چراغ‌های همان جهت روشن می‌شوند. درضمن روشن شدن چراغ‌های قرمز روی کفش نشان می‌دهد به مقصدتان رسیده‌اید و می‌توانید مقصد بعدی‌تان را مشخص کنید.

برای استفاده از این کفش‌های کاربردی، ابتدا باید مسیر موردنظرتان را از طریق نرم‌افزار عرضه‌شده همراه کفش و کابل USB، به کفش انتقال دهید (برای یافتن آدرس موردنظر تنها کافی است روی نقشه موجود در نرم‌افزار زوم و موقعیت مکانی موردنظرتان را انتخاب یا کد پستی را وارد کنید) و پس از انجام این کار پاشنه کفش‌ها را به هم بزنید تا مسیریابی آغاز شود.

سنسور حرکت دروسی (Dorothy)

دروسی یک گجت مجهز به سنسور شتاب‌سنج است که به‌راحتی از طریق بلوتوث به یک اپلیکیشن موبایل با قابلیت‌های جالب متصل می‌شود. برای انجام فعالیت‌های مشخص‌شده با اپلیکیشن گجت، تنها باید دروسی را از طریق یک گیره به کفشتان متصل کنید و درحالی‌که کفش‌هایتان را پوشیده‌اید سه بار پاشنه آن‌ها را به‌آرامی به هم بزنید.

با استفاده از اپلیکیشن این گجت می‌توانید با واردکردن یک نام و شماره دروغین، تماس دروغینی ایجاد کنید. (با این قابلیت مثلاً زمانی که نمی‌خواهید در یک مکان حضور داشته باشید یا کنار فرد خاصی باشید، کافی است سه بار پاشنه کفش‌ها را به هم بزنید تا گوشی زنگ بخورد و به بهانه جواب دادن به تماس خود را از آن موقعیت دور کنید).

از دیگر قابلیت‌های اپلیکیشن دروسی می‌توان به امکان درخواست تاکسی اینترنتی، سفارش آنلاین غذا و به اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی‌تان با دوستان‌تان اشاره کرد.

جوراب هوشمند

جوراب هوشمند

جوراب‌های هوشمند قابل شست‌وشوی سنسوریا (Sensoria)، گجت‌های مکمل خوبی برای کفش‌های هوشمند هستند؛ به‌عنوان‌مثال جوراب هوشمند سنسوریا  می‌توانند گام‌های برداشته‌شده، کالری مصرف‌شده و مسافت طی شده را تجزیه‌وتحلیل کند و با بهره‌مندی از موتورهای لرزشی داخل خود کفش، واکنش‌هایی را برای کاربر ارسال کند.

جوراب‌های هوشمند سنسوریا دارای یک شتاب‌سنج سه‌محوره هستند و با یک باپند هوشمند ارتفاع‌سنج عرضه می‌شوند (این سنسور را باید در قسمت بالای جوراب و مچ پا ببندید)، اطلاعات این سنسورها را از طریق بلوتوث به اپلیکیشن موبایل ارسال می‌کند تا تجزیه‌و‌‌تحلیل شوند. اپلیکیشن پس از تجزیه‌وتحلیل اطلاعات آن‌ها را به اطلاعات قابل‌فهم تبدیل می‌کنند.

از دیگر قابلیت‌های این جوراب هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت ارسال توصیه‌های مختلف جهت اصلاح حرکت‌های ورزشی و اصولی کردن دو و پیاده‌روی و همچنین جلوگیری از آسیب دیدن افراد
  • قابلیت تعیین الگوی خاص برای ضرباهنگ راه رفتن و هشدار دادن به کاربر در صورت عدم تطابق بین ضرباهنگ راه رفتن فرد و الگوهای ایجاد شده است.
  • کنترل نحوه گذاشتن پاها روی زمین در حین راه رفتن: در صورتی‌ که پای فرد صاف باشد یا پاشنه پایش دائماً با زمین تماس پیدا کند (چنین وضعیتی می‌تواند باعث آسیب دیدن مچ پا شود) و یا راه رفتن به‌گونه‌ای باشد که احتمال کمردرد وجود داشته باشد، جوراب‌های هوشمند با بهره‌مندی از این قابلیت، این مشکلات را تشخیص و به کاربر هشدار می‌دهند.
  • قابلیت به اشتراک‌گذاری داده‌های به‌دست‌آمده از جوراب برای افرادی که به شیوه مشابهی می‌دوند و ورزش می‌‌کنند.

پادهای هوشمند لکال (Lechal)

پادهای هوشمند لوکال (Local)

هدف اصلی از طراحی این پادهای هوشمند کمک به مسیریابی افراد نابینا و کم‌بینا بدون نیاز به استفاده از راهنمایی‌های صوتی و نقشه است. این پادها دارای یک موتور لرزشی (هپتیک) هستند که با استفاده از آن فرد را در مسیر درست هدایت می‌کنند. چنانچه فرد باید به سمت چپ یا راست بپیچد، موتور لرزشی کفش پای چپ یا راستش عمل می‌کند. در ضمن امکان همگام‌سازی کفش با اپلیکیشن از طریق بلوتوث نیز وجود دارد تا کاربر در صورت نیاز از اپلیکیشن نیز برای مسیریابی استفاده کند.

کفش‌های مخصوص کارگران ساختمان

این کفش‌های هوشمند نیز دارای کفی هوشمند و بی‌خطری هستند که می‌توانند میزان خستگی کاربران را تشخیص دهند و وضعیت بدن را ارزیابی می‌کند. در صورتی‌ که احتمال لیز خوردن یا حادثه ناگوار دیگری وجود داشته باشد، این کفش‌های هوشمند موضوع را سریعا به کارگران یا مدیران هشدارمی‌دهند. این کفش کاربردی توسط شرکت ژور تک (Zhor Tech) ساخته شده‌اند.

آینده کفش هوشمند

کفش‌های هوشمند و فناوری‌های مرتبط با آن‌ها فناوری‌های نوظهوری هستند و موانع زیادی بر سر راه توسعه و گسترش آن‌ها وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به لزوم سرمایه‌گذاری عظیم، نیاز به منابع متعدد و متنوع و عدم استقبال گسترده مردم از چنین کفش‌هایی اشاره کرد.

گزارشی که به‌ تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد نرخ رشد مرکب سالانه (رشد یک بازار یا سرمایه‌گذاری در مدت‌زمانی بیش از یک سال) این کفش‌ها تا سال ۲۰۲۲ به میزان تقریبی ۲۳ درصد می‌رسد. شرکت‌هایی مثل آدیداس و سالومون (Solomon) به دنبال ساخت کفش‌های هوشمند با قابلیت سفارشی‌سازی‌شدن بر اساس مشخصات فیزیکی پای افراد هستند.

پژوهشگران آزمایشگاه MIT Design با مشارکت شرکت پوما در حال ساخت کفش‌های هوشمند زیستی با قابلیت درک احساسات افراد و سازگاری با خلق‌وخوی آن‌ها هستند. اپل نیز در حال طراحی کفش‌های هوشمندی است که از آسیب دیدن پا جلوگیری می‌کنند. شرکت‌های دیگری نظیر سنسوریا، گارمین (Garmin)، ویوبیرفوت (Vivobarefoot، ای تریسیس (E-Traces) و ای ون (E-vone) و چند شرکت دیگر از آینده‌سازان صنعت تولید کفش هوشمند محسوب می‌شوند.

کفش هوشمند در ایران

کفش هوشمند حکیم

کفش هوشمند ورزشی شیائومی مدل ۹۰ point ultra smart یکی از محبوب‌ترین کفش‌های ورزشی در ایران است که در حال ‌حاضر(۹۹/۶/۲) با قیمت یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این کفش هوشمند با مشارکت شیائومی و اینتل ساخته شده است و از ویژگی‌های این کفش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراشه هوشمند ۳۲ بیتی دارای فناوری تشخیصی IQ و فناوری یادگیری عمیق جهت تحلیل وضعیت حرکات ورشی به‌ منظور ایجاد یک برنامه مناسب برای بهبود سلامت و تناسب‌اندام در آینده (درست مانند یک مربی بدن‌سازی حرفه‌ای) و همچنین تشخیص مسافت طی‌شده، کالری مصرف‌شده و سرعت کاربر.
  • ژیروسکوپ و شتاب‌سنج شش محوره جهت کنترل دقیق حرکات ورزشی
  • قابلیت تشخیص خودکار چهار حرکت مختلف با استفاده از تراشه اینتل کوری (Intel Curie) در تمام مدت‌زمانی که از کفش استفاده می‌کنید. این حرکات شامل دو، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و بالا رفتن از پله‌ها می‌شود.
  • عمر باتری ۶۰ روزه (زمانی که از کفش هیچ استفاده‌ای نمی‌کنید، کفش به‌صورت خودکار وارد حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و به این صورت عمر باتری آن تا دو ماه افزایش پیدا می‌کند).
  • تخته ضد لغزش و مقاوم در برابر ضربه با قابلیت کشسانی بالا.
  • وجود چند لایه محافظ در قسمت تخته کفش جهت جلوگیری از لغزش کف و وارد شدن ضربه به فرد؛ بنابراین می‌تواند بدون ترس از لغزش یا ضربه دیدن، به‌راحتی بدود.
  • حلقه‌حلقه بودن قسمت پاشنه این کفش برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به قسمت زانو و مچ پا. این نوع طراحی به تسهیل جلورانده شدن ورزشکار و حفظ انرژی او نیز کمک می‌کند.
  • وجود ماژول‌های بادی در کفش: این ماژول‌های بادی به‌منظور توزیع بیشتر نیروی ضربه‌ای (نیرویی که به کاربر شوک کوتاه‌مدتی وارد می‌کند و او را تحت‌فشار قرار می‌دهد) در کف کفش، در این قسمت نصب شده‌اند.

در قسمت بالای کفش نیز منافذی ایجاد شده است که باعث می‌شود پا در کفش گرم نشوند و عرق نکند. در کل این کفش هوشمند علاوه بر برخورداری از قابلیت‌های کاربردی هوشمند، با طراحی کاملاً مناسب خود کاملاً برای دو و پیاده‌روی مناسب است و می‌توانید با آن پیوسته و بدون هیچ مشکلی به مسیرتان ادامه دهید. در ضمن در قسمت تحتانی نسخه Blue نواری درخشان و نورانی وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. کفش‌های هوشمند شیائومی در دو مدل مردانه (رنگ آبی و مشکی) و زنانه (صورتی) عرضه شده‌اند.

کفش هوشمند حکیم

کفش هوشمند حکیم

کفش هوشمند حکیم محصولی ایرانی با مواد اولیه گیاهی است. از ویژگی‌های شاخص این کفش هوشمند ایرانی می‌توان به تنظیم جریان و فشارخون، برخورداری از کفی نرم و محفظه بادی (مانند کفش شیائومی) برای محافظت از قسمت کف پا و مهره‌های ستون فقرات در برابر ضربات شدید اشاره کرد.

جالب است بدانید این کفش نیروی مورد نیاز خود را از سطح زمین، نبض پا و حرارت بدن تامین می‌کند (این نیرو جهت بهره‌مندی از فناوری‌های مختلف کفش استفاده می‌شود) و نیازی به باتری ندارد. سایر ویژگی‌های این کفش به شرح زیر است:

  • طراحی مناسب برای پیاده‌روی راحت
  • برخورداری از میدان مغناطیسی مصنوعی در قسمت صفحه مشبک کفی کفش جهت تنظیم فشارخون و افزایش سوخت‌وساز بدن به‌منظور رسیدن به وزن ایده‌آل
  • برخورداری از سیستم کنترل دما و وجود چند رادیات کوچک و شلنگ در کفی کفش جهت تنظیم دمای داخل کفش در جلوگیری از تعریق کفش بوی و ایجاد بوی بد پا
  • برخورداری از فناوری نانو آناتومی و تنظیم خودکار این قابلیت برای پوشاندن پستی و بلندی‌های پا (این عمل باعث پر شدن تمام قسمت‌های خالی کف پا و ایجاد ارتباط بهتر بین این قسمت و کفی می‌شود.
  • از بین بردن تمام باکتری‌های ایجادشده بر اثر تعریق پا با استفاده از الکترون‌ها (زمانی که فرد با کفش‌های حکیم راه می‌رود، محفظه‌ای کوچک در داخل کفش پر از الکترون می‌شود و این الکترون‌ها محیط کفش را تمیز و عاری از هر گونه باکتری می‌کنند.
  • کنترل جدید کفش با مواد گیاهی و سیستم راه‌انداز دما (بخش‌های هوشمند مختلف کفش حکیم با مواد گیاهی کنترل می‌شوند. در ضمن در هنگام تولید هر یک از بخش‌های این کفش پرتوی نوری وارد آن‌ها وارد می‌شود که با اولین تماس کفش در حین پیاده‌روی فعال می‌شود و برای کنترل دقیق قابلیت‌های هوشمند کفش مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پرتوهای نور به انسان و بافت کفش هیچ آسیبی وارد نمی‌کنند. کفش‌های هوشمندهای حکیم در دو مدل مردانه و زنانه در رنگ‌های مشکی، سرمه‌ای، زرشکی و عسلی با قیمت یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

در ضمن این محصول ایرانی همراه با یک اپلیکیشن عرضه می‌شود که از طریق آن می‌توانید از تمام قابلیت‌های کفش بهره‌مند شوید و با سیستم پشتیبانی ۲۴ ساعته آن ارتباط برقرار کنید.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۰۶/۰۴
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!