تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

راهنمای تعمیر لباسشویی در منزل

راهنمای تعمیر و نگهداری
گاهی اوقات مشکلاتی در ماشین لباسشویی ایجاد می‌شود که در ابتدا می‌توان آن‌ها را به‌سادگی برطرف کرد، اما در صورت بی‌توجهی ممکن است دستگاه آسیب جدی ببیند. در برخی از موارد در صورت آشنایی با روش‌های رفع مشکلات ساده ماشین لباسشویی‌ها، می‌توانید از پرداخت هزینه‌های سنگین برای تعمیر آن‌ها جلوگیری کنید و تعمیر لباسشویی را در منزل انجام دهید.

تصلا -لباسشویی یکی از وسایل پرمصرف در خانه است و معیوب بودن آن می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگر چه در صورت خراب‌شدن ماشین لباسشویی طبیعتا باید از تعمیرکاری مجرب کمک بگیریم؛ اما برخی از معایب آن‌ها را می‌توان به‌راحتی با چند حرکت ساده برطرف کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با تعمیر لباسشویی و حل برخی از مشکلات متداول لباسشویی‌ها و راه‌حل‌های ساده برطرف کردن آن‌ در منزل آشنا کنیم.

توجه: قبل از تعمیر لباسشویی ، ابتدا دستگاه را خاموش کنید و آن را از برق بکشید.

۱. روشن نشدن ماشین لباسشویی

روشن نشدن ماشین لباسشویی

گاهی اوقات می‌توان این مشکل را به‌راحتی برطرف کرد. برای تعمیر لباسشویی موارد زیر را بررسی کنید.

منبع تغذیه

برای تعمیر لباسشویی ، در ابتدا باید منبع تغذیه دستگاه را بررسی کرد. ابتدا باید با استفاده از یک مولتی‌متر ولتاژ پریز را بررسی کنیم. اگر برق وارد ماشین نمی‌شود، باید مدارشکن جعبه‌ تقسیم خانه خود را بررسی کنید تا ببینید آیا مدارشکن یا کنتور برق بالا زده است یا خیر.

اگر مدارشکن بالا نزده است و پریز هم داغ نیست. ممکن است خود پریز مشکل داشته باشد. به همین دلیل باید خودتان مدارشکن را قطع کنید یا از یک برق‌کار حرفه‌ای بخواهید که پریز را تعویض کند تا مشکل برطرف شود.

موتور

داغ شدن موتور نیز می‌تواند باعث این مشکل شود. گاهی اوقات دستگاه برای جلوگیری از افزایش دمای بیش ‌از حد موتور، به‌ صورت خودکار خاموش می‌شود و اگر این اتفاق یک یا دو بار رخ داد، طبیعی است؛ اما اگر مرتب ماشین لباسشویی خود به‌ خود خاموش می‌شود، حتماً باید به تعمیر لباسشویی فکر کنید.

سوئیچ در

نقش میکروسوئیچ در لباسشویی

درصورتی‌که سوئیچ درب عمل نکند یا درب دستگاه باز باشد، ماشین لباسشویی شروع به کار نمی‌کند. برای عمل کردن سوئیچ هم باید درب کاملاً بسته و قفل شود. ابتدا باید از بسته شدن درب به‌صورت صحیح مطمئن شوید و اگر از این موضوع اطمینان پیدا کردید و باز هم درب دستگاه شروع به کار نکرد، باید سوئیچ درب که قطعه‌ای پلاستیکی کوچک در زیر در است، تعویض شود و تعمیر لباسشویی باید توسط تعمیرکار حرفه ای صورت گیرد.

ولوم تایمر

ولوم تایمر

در بسیاری از ماشین‌های لباسشویی برای بهره‌مندی از قابلیت‌های مختلف باید از ولوم تایمر استفاده کنید. اگر این قطعه به‌ درستی تنظیم یا تراز نباشد، دستگاه راه‌اندازی نمی‌شود. برای اینکه مطمئن شوید مشکل از این قسمت نیست، تنها کافی است ولوم تایمر را کمی به سمت جلو بچرخانید و سعی کنید لباسشویی را ریست کنید.

۲. درست تخلیه نشدن آب

درست تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

مشکلات مربوط به تخلیه نشدن آب نیز درجات مختلفی دارد. گاهی اوقات تنها یک گرفتگی در شلنگ تخلیه باعث این مشکل شده است و گاهی هم باید پمپ دستگاه را تعویض کنید، زمانی که آبکشی دستگاه به‌ درستی انجام نمی‌شود. کف محیط اطراف لباسشویی پر از آب می‌شود و این موضوع تنها نشانه درست تخلیه نشدن آب دستگاه است. شاید بتوان با بررسی موارد زیر مشکل را برطرف کرد.

شلنگ تخلیه

شلنگ ماشین لباسشویی

همان‌طور که گفتیم گاهی اوقات تنها گرفتگی کوچکی در شلنگ می‌تواند از تخلیه صحیح آب جلوگیری کند. برای اطمینان از این موضوع تنها کافی است شلنگ را باز کنید و ببینید آیا چیزی در آن گیر کرده است یا نه. حتی می‌توانید با شلنگ باغبانی آب را با فشار وارد شلنگ تخلیه دستگاه کنید تا اگر جسمی در آن گیر کرده است، خارج شود. در ضمن موارد زیر را در شلنگ بررسی کنید:

قبل از تعمیر لباسشویی ، وجود هرگونه پیچ‌خوردگی در شلنگ تخلیه را بررسی کنید:

  • مطمئن شوید پرزی در داخل شلنگ یا روی آن وجود ندارد.
  • مطمئن شوید که مشکلی در لوله تخلیه وجود ندارد.
  • قطر لوله تخلیه باید حداقل بین ۵ تا ۳٫۵ سانتی‌متر باشد.
  • شلنگ تخلیه نباید کاملا در داخل لوله تخلیه لباسشویی قفل شده باشد و به‌اصطلاح فیت باشد. در این صورت ممکن است آب به داخل لباسشویی بازگردد.
  • ارتفاع لوله تخلیه باید کمتر از دو متر و ۴۰ سانتی‌متر باشد.

پمپ تخلیه

نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

اگر در مورد وجود مشکل در پمپ تخلیه شک دارید، ابتدا آب دیگ را خارج و پس از آن شلنگ تخلیه را جدا کنید و داخل آن را ببینید. بررسی ورودی‌های پمپ را نیز نباید فراموش کنید. برای بررسی بهتر پمپ آن را باید از دستگاه جدا کنید.

در صورتی ‌که پمپ دچار مشکل شده است، ممکن است جام کرده باشد. معمولاً در چنین وضعیتی موتور به کار خود ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند پمپ را نیز بچرخاند. اگر پمپ تسمه‌ای باشد، ممکن است تسمه به دلیل گیرکردن پمپ بسوزد یا پاره شود.

در چنین مواقعی حتی احتمال شکستن قرقره پمپ نیز وجود دارد. اگر تسمه گیر باشد و موتور همچنان به حرکت خود ادامه دهد، وضعیت بدتر می‌شود و ممکن است موتور هم جام کند. حتی ممکن است ورود خودکار، سکه یا جوراب به پمپ باعث گیر کردن یاتاقان یا شکسته‌ شدن پره‌های پروانه آن شود. در چنین مواردی معمولا استفاده از پمپ جدید مشکل را برطرف می‌کند.

اشیای خارجی

اگر اشیایی مثل جوراب، سکه یا خودکار بین سبد و دیگ گیر کرده باشند یا داخل پمپ فرورفته باشند، عملکرد دستگاه در تخلیه آب به‌ شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و حتی ممکن است کاملاً متوقف شود. در چنین وضعیتی باید بدنه ماشین را باز کنید تا بتوانید همه قسمت‌های آن را به ‌راحتی مشاهده کنید و ببینید چیزی در داخل دستگاه گیر کرده است یا نه.

مواد شوینده

اگر در هنگام شستشو از مواد شوینده زیادی استفاده کنید، طبیعتاً کف زیادی ایجاد می‌شود و این مشکل سرعت تخلیه آب را کاهش می‌دهد.

۳. نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

چند روش ساده برای جلوگیری از درست نچرخیدن دیگ لباسشویی وجود دارد. متأسفانه برای انجام بسیاری از این روش‌ها ابتدا باید بدنه لباسشویی را باز کنید تا بتوانید مشکل را کاملاً برطرف کنید. اجازه دهید ابتدا روش‌های آسان‌تر برای رفع این مشکل را توضیح دهیم؛ زیرا گاهی اوقات این مشکل به ‌راحتی برطرف می‌شود. برای تعمیر لباسشویی که دچار مشکل نچرخیدن دیگ است، موارد زیر را بررسی کنید.

حجم لباس زیاد

اگر حجم لباس‌های ماشین لباسشویی بسیار زیاد و بیش از میزان ظرفیت دستگاه باشد، ماشین از حالت تعادل خارج می‌شود و دیگ آن درست نمی‌چرخد. حتی در صورتی که لباس‌ها به شکل مناسبی در دیگ توزیع نشوند، باز هم‌ چنین مشکلی رخ می‌دهد.

سوئیچ‌ها و تنظیمات

سوئیچ درب که قبلاً در مورد آن توضیح دادیم به‌ منظور افزایش ایمنی لباسشویی طراحی شده است و تا زمانی که درب لباسشویی کاملاً قفل نشده است، اجازه نمی‌دهد دستگاه فعالیت خود را شروع کند. معیوب بودن سوئیچ نیز مانع شروع فعالیت دستگاه می‌شود.

در ضمن باید تنظیمات را بررسی کنید تا مطمئن شوید ولوم انتخاب سرعت در مکان مناسبی قرار گرفته است و نشانگر آن در بین سرعت‌های مختلف نباشد.

پمپ تخلیه

ممکن است که شی‌ خارجی در پمپ تخلیه گیر کرده باشد و در صورتی‌ که دائماً صدایی شبیه به صدای ویز ویز می‌شنوید، بدون تردید مشکل از پمپ تخلیه است و باید آن را تمیز کنید.

تسمه‌ها

تسمه ماشین لباسشویی

در ماشین‌های لباسشویی چند تسمه وجود دارد که به مرور زمان فرسوده می‌شوند و ممکن است آسیب ببیند یا حتی کاملاً پاره شوند؛ اگر متوجه شدید تسمه‌ای نشانه‌های فرسوده‌ شدن را دارد، باید آن را با یک تسمه نو تعویض کنید.

اگر متوجه شدید  مشکل دستگاه مربوط به پارگی تسمه است، حتماً قرقره پمپ را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید این قطعه نکرده است. گاهی اوقات گیر کردن قرقره باعث پاره‌شدن تسمه می‌شود. در این صورت اگر تنها تسمه را تعویض و مشکل گیر کردن قرقره را برطرف کنید، دستگاه به ‌زودی دوباره دچار این مشکل می‌شود.

موتور

در لباسشویی موتور اصلی وظیفه چرخش و به حرکت در آوردن دیگ را برعهده دارد. موتور این کار را با استفاده از کلاچ انجام می‌دهد. در سیستم انتقال قدرت لباسشویی چرخ‌ دنده‌ای خورشیدی قرار دارد که چند محور محرک به نام شفت به آن متصل هستند و دیگ را به حرکت در می‌آورند. در صورتی که احساس می‌کنید، سیستم موتور مشکل دارد، موارد زیر را به دقت بررسی کنید:

  • چنانچه دیگ به آهستگی حرکت می‌کند یا اصلاً حرکتی ندارد، اسپینل‌ها را (میله‌های زبانه‌دار) که همزن (قطعه‌ای که دیگ لباسشویی را به حرکت درمی‌آورد) را به شفت موتور متصل می‌کند، باز یا جدا یا در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید.
  • شاید متوجه شده باشید در لباسشویی‌های دارای موتور معکوس دیگ در یک جهت خاص عالی می‌چرخد، اما در جهت مخالف اصلاً این چنین نیست. در چنین مواردی موتور را باید تعویض کنید. اگر خودتان مهارت کافی در این زمینه ندارید، حتماً کار را به تعمیرکاری مجرب بسپارید.
  • کوپلر یا اتصال‌دهنده که موتور را به سیستم انتقال قدرت لباسشویی متصل می‌کند، به مرور زمان فرسوده می‌شود و باید آن را تعویض کنید.
  • اگر شک دارید مشکل مربوط به سیستم انتقال قدرت یا کلاچ موتور است، بهتر است برای تعمیر لباسشویی سراغ تعمیرکار مجرب بروید، زیرا مشکلات این قسمت‌ها واقعاً پیچیده هستند.

۴. نشتی آب

نشتی آب از ماشین لباسشویی

گاهی اوقات می‌توان مشکل نشتی آب لباسشویی را با تعمیر لباسشویی یا تعویض قطعه‌ای ارزان‌قیمت به ‌راحتی برطرف کرد. مشکل نشتی آب می‌تواند مربوط به موارد زیر باشد.

شلنگ تخلیه

زمانی که تنها در زمان شستشو و چرخش دیگ لباسشویی، آب نشت می‌کند احتمالاً مشکل از شلنگ تخلیه است. برای رفع مشکل موارد زیر را بررسی کنید:

  • اتصالات شلنگ را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمام آن‌ها سالم هستند
  • شلنگ تخلیه را به‌ منظور اطمینان از عدم وجود ترک یا آسیب‌دیدگی روی آن بررسی کنید و مطمئن شوید چیزی در داخل آن گیر نکرده است. در صورت وجود ترک یا سوراخ روی شلنگ، آن را از قسمت آسیب‌دیده ببرید و دوباره به ماشین متصل کنید یا شلنگی جدید بخرید.

شلنگ ورودی لباسشویی

در صورتی ‌که فکر می‌کنید شلنگ ورودی آب لباسشویی مشکل دارد برای تعمیر لباسشویی موارد زیر را بررسی کنید:

  • مطمئن شوید این شلنگ‌ها درست در جای خود قرار گرفته‌اند و خیلی محکم بسته شده‌اند.
  • هنگامی‌ که می‌خواهید از شلنگ ورودی نو استفاده کنید، حتما باید واشر پلاستیکی متصل‌کننده آن‌ها را نیز تعویض کنید و در صورتی ‌که قبلاً این کار را انجام نداده باشید، ممکن است مشکل از واشر باشد.

شیر آب

شیر آب لباسشویی

در صورتی ‌که شیر آب لباسشویی گچ گرفته یا زنگ زده باشد، ممکن است نشتی آب از این قسمت باشد و باید شیر را تعویض کنید.

مواد شوینده

اگر آب سخت وارد دستگاه شده باشد و از مواد کاهش‌دهنده سختی آب استفاده کرده باشید، ممکن است وجود کف زیاد در آب دلیل نشتی آب باشد. توصیه می‌کنیم برای شستشوی بهتر به‌ جای استفاده از آب سخت و سرد از آب نرم و داغ استفاده کنید و میزان مواد شوینده را نیز کاهش دهید.

زمانی که کف زیادی در آب ماشین لباسشویی باشد و کف‌ها سرریز شوند، ممکن است آب از ماشین نشت کند. این مشکل را می‌توانید با استفاده کمتر از مواد شوینده به‌ راحتی برطرف کنید.

واشر دور درب

لاستیک درب ماشین لباسشویی

در قسمت واشر دور درب لباسشویی‌های درب از جلو، به مرور زمان ذرات کوچکی جمع می‌شوند که پس از گذشت مدتی مانع درست بسته شدن درب می‌شوند و طبیعتاً آب از این قسمت نشت می‌کند. با تمیز کردن دوره‌ای این واشر، معمولاً این مشکل به‌راحتی برطرف می‌شود.

پمپ تخلیه

در پمپ‌های تخلیه پوششی روی قرقره پمپ وجود دارد که به مرور زمان فرسوده می‌شود و آب از این قسمت نشت می‌کند. بسیاری از پمپ‌ها دارای یک حفره برای خروج آب هستند و زمانی که پوشش ذکرشده به‌تدریج شروع به پوسیده‌شدن ‌کند، آب قطره‌قطره از آن سوراخ خارج می‌شود؛ بنابراین هر زمانی متوجه مقدار کمی نشتی در نزدیکی پمپ تخلیه شدید و نتوانستید منشأ نشت آب را پیدا کنید، باید پمپ تخلیه را تعمیر یا تعویض کنید.

اگر نشتی آب تنها در مواقعی رخ می‌دهد که ماشین با شدت تمام کار می‌کند، ممکن است مشکل مربوط به محفظه مواد سفیدکننده باشد. برخی از مواد شوینده به‌اندازه‌ای قوی هستند که باعث می‌شوند قسمت‌های پلاستیکی این محفظه ترک بردارند یا حتی کاملاً شکسته شوند؛ بنابراین هر چند وقت یک‌بار باید این محفظه را تعویض کنید.

استفاده از میزان زیادی از سفیدکننده‌های فوق‌العاده قوی مثل وایتکس، حتی می‌تواند باعث خوردگی و از بین رفتن قسمت‌های فولادی نیز بشود. در صورت تمایل برای سفیدکننده‌های قوی، در صورت امکان و تا جای ممکن از سفیدکننده‌های اکسیژنه استفاده کنید؛ زیرا این مواد ملایم‌تر از سایر سفیدکننده‌ها هستند؛ البته قدرت سفیدکنندگی به ‌اندازه سایر سفیدکننده‌ها نیست.

دیگ

اگر مشکل مربوط به دیگ دستگاه است، کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید. زمانی که دیگ به دلیل سایش به خاطر بالانس نبودن دستگاه یا دلایل دیگر سوراخ می‌شود، بهتر است به فکر خرید ماشین لباسشویی نو باشید؛ البته می‌توان با تعویض دیگ دستگاه باز هم از آن استفاده کرد؛ اما این کار چندان مقرون‌به‌صرفه نیست؛

همچنین در صورتی‌ که توان مالی برای خرید ماشین لباسشویی جدید یا تعویض دیگ دستگاه فعلی را ندارید، می‌توانید با چسب اپوکسی مشکل نشتی را موقتاً برطرف کنید.

لاستیک دیگ

لاستیک دیگ اصلی در محل اتصال دیگ بیرونی به سیستم انتقال قدرت قرار دارد. اگر شک دارید که مشکل مربوط به این قسمت است، باید به سراغ تعمیرکار حرفه‌ای بروید؛ زیرا تعویض واشر یا تعمیر آن کار بسیار دشواری است. همچنین می‌توانید درباره تصمیم‌گیری در مورد تعویض دیگ یا خرید ماشین لباسشویی با تعمیرکار مشورت کنید.

۵. درست پاک نشدن محفظه مواد شوینده

اگر ماشین لباسشویی شما مجهز به سیستم خودکار پاک‌کننده محفظه مواد شوینده است، اما این محفظه به‌درستی پاک نمی‌شوند، مشکل می‌تواند مربوط به دلایل زیر باشد:

  • تمیز نبودن محفظه: توصیه می‌کنیم حداقل ماهی یک‌بار این قسمت را با یک فنجان سرکه سفید مقطر گرم تمیز کنید. برای انجام این کار قبل از استفاده از لباسشویی، سرکه را در داخل محفظه بریزید و اجازه دهید لباسشویی کار خود را طبق معمول انجام دهد. سرکه در حین شستشو تمام کثیفی‌ها و ذرات انباشته‌شده در این قسمت را از بین می‌روبرد و محفظه کاملاً تمیز می‌شود.
  • استفاده نکردن از مواد شوینده مناسب: توصیه می‌کنیم حتماً از مواد مناسب لباسشویی خود برای شست‌وشو استفاده کنید؛ به‌ عنوان‌ مثال اگر لباسشویی شما برای استفاده از مواد سفیدکننده مایع طراحی شده باشد و شما از سفیدکننده‌های پودری استفاده کنید، منافذ و خطوط خروجی محفظه مسدود می‌شوند. برای اطلاع از شوینده مناسب دستگاه خود، حتماً به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

۶. لرزش و حرکت کردن

بسیاری از افراد تصور می‌کنند وقتی ماشین لباسشویی آن‌ها به‌شدت می‌لرزد یا تکان می‌خورد مشکل جدی است اما گاهی اوقات می‌توان قبل از فکر کردن به تعمیر لباسشویی ، با بررسی موارد زیر مشکل را به‌راحتی برطرف کرد:

تراز بودن یا نبودن سطحی که ماشین لباسشویی روی آن قرار دارد

چنانچه کف محیطی که ماشین لباسشویی روی آن قرار دارد، صاف و تراز نباشد، لباس‌ها در داخل ماشین به این سو و آن سو پرت می‌شوند. در فرایند شستشو در بسیاری از مواقع ماشین لباسشویی دچار لرزش و حرکت‌های شدیدی می‌شود (مثل زمانی که به‌شدت می‌چرخد) و در صورتی ‌که سطحی که لباسشویی روی آن قرار دارد، صاف نباشد، این مشکل تشدید می‌شود.

خوشبختانه به‌سادگی می‌توان این مشکل را برطرف کرد و برای رفع آن تنها کافی است دستگاه را روی یک تخته ‌سه ‌لایی با ضخامتی درحدود ۸.۵ سانتی‌متر قرار دهید. در صورت نیاز برای تراز کردن سطح تخته می‌توانید از لایی استفاده کنید؛ اما معمولاً سطح تخته‌های سه‌لایی صاف هستند و نیازی به انجام این کار ندارید.

قرار نگرفتن پایه‌ها روی زمین به‌ صورت مناسب

ماشین‌های لباسشویی طوری طراحی شدند که روی هر سطحی بدون هیچ مشکلی قرار بگیرند؛ بنابراین هنگامی ‌که آن‌ها را روی زمین می‌گذارید، عقب و جلو نمی‌روند. دو پایه جلویی دارای مکانیزم تنظیم‌کننده هستند و با پیچ و مهره روی سطح زمین محکم می‌شوند. زمانی که این پایه‌ها روی زمین قرار گرفتند، نباید ماشین را تکان داد.

ساختار دو پایه عقبی هم کاملاً مشابه دو پایه جلویی است. چنانچه این دو پایه نیز قابلیت تنظیم خودکار داشته باشند، کمی لباسشویی را به سمت جلو خم کنید. در این حالت پایه‌های عقب درحدود ۷.۵ سانتی‌متر با زمین فاصله می‌گیرند. سپس ماشین را به سمت عقب بازگردانید تا پایه‌ها به‌صورت خودکار تنظیم شوند.

تراز نبودن لباس‌ها

اگر لباس‌ها در هنگام شست‌وشو تراز نیستند و درست در دیگ توزیع نشده‌اند، باید در لباسشویی را باز و سعی کنید لباس‌ها را در داخل دیگ به شکل مناسبی مرتب کنید.

شستن حجم زیادی از لباس‌ها که بیشتر از ظرفیت ماشین باشند، باعث به‌هم‌ خوردن تعادل ماشین می‌شود. برای آشنایی با نحوه صحیح قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید؛ اما به‌ طور کلی لباس‌های نباید زیاد فشرده شوند و باید فضای کافی بین آن‌ها برای حرکت آزادانه وجود داشته باشد.

۷. سر و صدای زیاد

گاهی اوقات تنها گیرکردن شی خارجی در دستگاه باعث ایجاد سر و صدای زیاد می‌شود. گاهی اوقات هم یکی از قطعات لباسشویی باید تعویض شود. به‌ هر حال برای رفع مشکل می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید.

صدای ناهنجار

صدای ناهنجار نشان می‌دهد که شی‌ در شلنگ تخلیه گیر کرده، اما شلنگ را کاملا مسدود نکرده است؛ در بسیاری از موارد خارج کردن این شی می‌تواند مشکل را برطرف کند.

وجود صدای تیک‌تیک

این صدا نشان‌دهنده گیرکردن شی‌ای شبیه به سکه در داخل شلنگ تخلیه است. در صورت شنیده شدن صدای هوهو یا وزوز، احتمالا شی‌ای خارجی در پمپ گیر کرده است. در صورتی ‌که پمپ آسیب جدی دیده باشد باید آن را تعویض کنید؛ اما معمولاً نیازی به این کار نیست و مشکل با خارج کردن شی، برطرف می‌شود.

۸. بوی نامطبوع

وجود بوی نامطبوع در اطراف و داخل ماشین که شبیه بوی کپک و سفیدک است، مشکلی رایج و متداول ‌محسوب می‌شود و باکتری‌ها و کپک‌های با رشد گسترده این مشکل را به وجود می‌آورند. دیگ لباسشویی به دلیل تاریک و مرطوب بودن، محیطی عالی برای رشد باکتری‌ها و کپک‌های قارچی است.

پس از گذشت مدتی از استفاده از تمام ماشین‌های لباسشویی، لایه‌ای از سلول‌های ارگانیسمی ایجاد می‌شود که در یک محیط تجمع یافته‌اند و پوششی از مواد پلیمری نیز روی آن‌ها را پوشانده است. این لایه که در زیست‌شناسی «زیست لایه» نام دارد، به دلیل این که همیشه مرطوب است، به‌تدریج فاسد می‌شوند. این مشکل در برخی از ماشین لباسشویی‌ها نسبت به سایر دستگاه‌ها شدیدتر است و باعث ایجاد بوی نامطبوع و انتشار آن در قسمت‌های مختلف دستگاه می‌شود. در صورتی ‌که بو واقعا شدید باشد، بو در تمام فضای اطراف ماشین پخش می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل توصیه می‌کنیم حداقل ماهی یک بار ماشین لباسشویی را بشویید. هر چند وقت یک‌بار نیز محیط اطراف لباسشویی را نیز به‌دقت بررسی کنید تا از عدم وجود نشانه‌های کپک و سفیدک در آن محیط مطمئن شوید. چنانچه روی دیوارها، کابینت‌ها و سایر قسمت‌های محیط اطراف، آثاری از کپک و سفیدک دیده می‌شود، حتماً در آن محیط رطوبت وجود دارد و باید منبع رطوبت را تشخیص دهید. وجود مشکلات مربوط‌ به موارد زیر هم می‌توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع شوند.

رفع بوی بد ماشین لباسشویی

مواد شوینده

استفاده بیش‌ از حد از مواد شوینده باعث ایجاد کف می‌شوند. پس از شستشو مقداری از این کف‌ها در داخل دیگ ماشین و سایر قسمت‌های آن باقی می‌مانند و آن را کثیف می‌کنند. همچنین بهتر است از مواد شوینده و نرم‌کننده مناسب برای دستگاه خود استفاده کنید؛ زیرا این کار بهترین اقدام پیشگیرانه ساده برای جلوگیری از ایجاد محیط و تغذیه مناسب برای رشد باکتری‌ها است.

دما

آب داغ باعث از بین رفتن زیست لایه می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم. پس از شستن لباس‌ها (مخصوصاً زمانی که آن‌ها را با آب سرد می‌شویید) و خارج کردن آن‌ها از لباسشویی، لباس ها را در آب گرم غوطه‌ور کنید تا باکتری‌های روی آن‌ها از بین برود. این کار ساده یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از بو گرفتن لباس‌هاست.

فیلتر پمپ تخلیه

فیلتر پمپ تخلیه نیز باید ماهی یک‌بار تمیز شود؛ اما بسیاری از افراد خانه‌دار تا زمانی که لباسشویی بو نگیرد، این کار را انجام نمی‌دهند. معمولاً سکه و سایر اشیای کوچکی که در این فیلتر گیر می‌کنند نیز باعث کند شدن جریان آب و زمینه‌ساز تبدیل‌شدن این فیلتر به محیطی مناسب برای رشد کپک‌ها و سفیدک‌ها می‌شوند.

۹. تمام نشدن فرایند شست‌وشوی لباس

این مشکل را می‌توان به‌راحتی برطرف کرد. در صورتی‌ که لباسشویی پس از شست‌وشوی لباس‌ها همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، به‌ احتمال ‌زیاد تایمر دستگاه دچار مشکل شده است. برای حل این مشکل قسمت پنل کنترل را باز کنید و تایمر را جهت وجود یا عدم وجود خوردگی روی آن یا سوختن آن بررسی کنید. در صورت معیوب بودن تایمر با تعویض آن می‌توان مشکل را به‌ راحتی برطرف کرد.

۱۰. بسته نشدن درب

این مشکل ممکن است به دلیل ایجاد یک مشکل و قطعی در سیستم کامپیوتری دستگاه ایجاد شود یا وجود حجم زیادی از لباس‌ها در داخل ماشین، مانع عمل کردن مکانیزم قفل درب لباسشویی شوند. در ضمن امکان دارد درست تخلیه نشدن آب ماشین نیز مانع باز شدن قفل در شود.

برای رفع مشکل باز نشدن درب می‌توانید ماشین را خاموش و پس از گذشت ۶۰ ثانیه دوباره روشن کنید تا دستگاه ریست شود. در صورتی ‌که فکر می‌کنید لباس‌ها مانع بسته شدن در می‌شوند، می‌توانید برنامه شست‌وشوی کوتاه دیگری انتخاب کنید تا لباس‌ها کمی جابجا شوند و در بسته شود. در ضمن بررسی شلنگ تخلیه برای اطمینان از وجود شی خارجی در آن را نیز فراموش نکنید.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۰۶/۰۵
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!