تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

بررسی خروجی میزهای ساخت داخل در گفت و گو با مسئولان وزارت صمت:

ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی به کجا رسید؟ تحقق ۳۰ درصد از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری ساخت داخل

اخبار تصلا
مسئولان وزارت صمت می‌گویند در حال حاضر هدفگذاری ساخت داخل 10 میلیارد دلار است که سال گذشته حدود 3.4 میلیارد دلار آن محقق شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال حدود 3.2 میلیارد دلار دیگر آن محقق می‌شود و در سال 1400 هم مابقی هدفگذاری یعنی 3.4 میلیارد دلار محقق می‌شود. اما میزهای ساخت داخل با چه هدفی آغاز به کار کرد و چه دستاوردی در صنایع مختلف از جمله صنعت لوازم خانگی داشته است؟

تصلا– رئیس مرکز ساخت داخل، صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت اشاره به اینکه مرکز ساخت داخل مهر ماه ۹۸ به عنوان یکی از زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تقویت ساخت داخل و اجرایی کردن قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل راه‌اندازی شد، گفت: طبق این قانون هر شرکتی که می‌خواهد خرید خارجی انجام دهد ابتدا باید نیازهای خود را در سامانه توانیران اعلام کند و از آنجایی که توانمندی‌های کشور نیز براساس تولیدات داخلی در آن ثبت شده است، تعاملاتی بین تولیدکننده‌ها و واردکننده‌ها در این سایت ایجاد شده است.

اهداف راه‌اندازی میزهای ساخت داخل

قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور سال ۹۲ مصوب و اردیبهشت ۹۸ اصلاح شد و سامانه توانیر در همین راستا راه‌اندازی شده که بر مبنای آن بانک‌ها، بنیادها و شرکت‌های خصوصی که از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنند، باید قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی داخل را رعایت کنند.
در واقع ابتدا صندوق توسعه ملی درباره پروژه‌ها بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و پس از اینکه اعتبار برای آن مصوب شد، پروژه به سامانه توانیران معرفی و به پیمانکار ارجاع می‌شود و روند تخصیص اعتبار صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل صورت می‌گیرد.

بر همین اساس مدیران پروژه‌ها تا یک ماه فرصت دارند اطلاعات پروژه را وارد سامانه توانیران کنند و تا سه ماه به شرکت‌ها فرصت داده می‌شود تا نیازهای پروژه را بررسی کنند و اگر امکان تولید داخلی وجود نداشت بعد از آن اجازه واردات بگیرند.

حال با توجه به اینکه تحریم‌ها واردات کالا و تجهیزات به کشور را به مخاطره انداخته است و بسیاری از تولیدکنندگان محصولاتی مانند لوازم خانگی به دلیل فقدان دسترسی به مواد اولیه نمی‌توانستند محصولات را با تیراژ بالا تولید کنند، از این رو دولت این میزها را راه انداخت تا خلاء‌ها را برطرف کند.

بیشتر  بخوانید:  ۱۰ شرکتی که خود را نمایندۀ تام صنعت لوازم خانگی می‌دانند!

تحقق ۳۰ درصد از هدف گذاری ۱۰ میلیارد دلاری ساخت داخل

برای آگاهی از دستاوردهای ساخت داخل با سید مهدی هادوی، رییس مرکز ساخت داخل، صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفتگو کردیم.

به گفته او حدود ۳۰ درصد از هدفگذاری ۱۰ میلیارد دلاری ساخت داخل در کشور محقق شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام هدفگذاری که شامل قطعات مورد نیاز محصولاتی همچون کمپرسور یخچال است داخلی‌سازی خواهند شد.

تعامل تولیدکننده و واردکننده در سامانه توانیران

رئیس مرکز ساخت داخل، صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با تصلا اشاره به اینکه مرکز ساخت داخل مهر ماه ۹۸ به عنوان یکی از زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تقویت ساخت داخل و اجرایی کردن قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل راه‌اندازی شد، گفت: طبق این قانون هر شرکتی که می‌خواهد خرید خارجی انجام دهد ابتدا باید نیازهای خود را در سامانه توانیران اعلام کند و از آنجایی که توانمندی‌های کشور نیز براساس تولیدات داخلی در آن ثبت شده است، تعاملاتی بین تولیدکننده‌ها و واردکننده‌ها در این سایت ایجاد شده است.

با داخلی‌سازی از خروج یک میلیارد دلار ارز جلوگیری شد

سید مهدی هادوی با بیان اینکه از طریق مرکز توانیران با داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات از خروج یک میلیارد دلار ارز جلوگیری شده است، افزود: مرکز ساخت داخل در کشور دستاوردهای دیگری هم داشته است به طوری که از مناقصاتی که نام برند خارجی در حال اجرا بود جلوگیری می کردیم، در واقع از زمان آغاز بکار تاکنون ۳۲۰ مورد از این مناقصات ابطال شده و سپس عنوان برند خارجی در مناقصه حذف و مشخصه کالا در مناقصه درج شد و این فرصتی را فراهم کرد تا تولیدکننده های داخلی بتوانند در مناقصه شرکت کنند.

اولویت‌‎های مرکز ساخت داخل در یکسال اخیر

رییس مرکز ساخت داخل، صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با نگاهی به اولویت‌‎های مرکز ساخت داخل در یکسال اخیر، تصریح کرد: طبق قانون در دو بخش پروژه‌ها و محصولات فعالیت داخلی‌سازی را دنبال کرده‌ایم که البته تاکنون بیشتر روی پروژه‌ها و طرح های پتروشیمی و فولاد تمرکز داشته‌ایم، زیرا از یک سو این طرح‌ها و پروژه‌ها به سرمایه هنگفتی نیاز دارند و اعتبارات بانک‌ها و صندوق توسعه ملی به عنوان پشتوانه این پروژه‌ها وجود دارد، از طرف دیگر در حال حاضر مواد معدنی خام این محصولات در کشور فراوان است که باید از طریق فراوری به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شوند.

هدف گذاری ساخت داخل ۱۰ میلیارد دلار است

رئیس مرکز ساخت داخل، صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت با تاکید بر اینکه در حال حاضر رویکرد ما در بخش ساخت داخل ایجاد ارزش افزوده و تولیدات فرآوری شده است، اظهار کرد: تاکنون جلساتی را به صورت هفتگی با نماینده‌هایی از تشکل‌های بخش خصوصی و دستگاه‎های اجرایی در زمینه تقویت ساخت داخل برگزار کرده‌ایم و این روند ادامه دارد و تاکنون موفق شده‌ایم در مسیر هدفگذاری گام برداریم.

به عبارت دیگر در حال حاضر هدفگذاری ساخت داخل ۱۰ میلیارد دلار است که سال گذشته حدود ۳٫۴ میلیارد دلار آن محقق شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال حدود ۳٫۲ میلیارد دلار دیگر آن محقق می‌شود و در سال ۱۴۰۰ هم مابقی هدفگذاری یعنی ۳٫۴ میلیارد دلار محقق می‌شود.

روی ساخت داخل کمپرسو یخچال کار می‌کنیم

هادوی با تاکید بر اینکه در بخش لوازم خانگی هم سیاست تقویت تولید داخلی در دستور کار است، گفت: در یک سال گذشته در لوازم خانگی افزایش ظرفیت و تولید داشته‌ایم و باعث شده خلاء ناشی از خروج برندهای خارجی از ایران جبران شود، به گونه‌ای که در شرایط کنونی نیاز داخلی پاسخ داده می‌شود.
هادوی با اشاره به اینکه در بخش لوازم خانگی عمق ساخت داخل روی تولیدات یخچال فریز، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و جارو برقی تمرکز داشته است، تصریح کرد: برای موفقیت در ساخت داخل باید روی صرفه اقتصادی محصولات نیز تمرکز داشت؛ برای نمونه در شرایط کنونی روی ساخت کمپرسو یخچال کار می‌شود، زیرا این محصول تاکنون وارداتی بوده و برای داخلی‌سازی آن باید ابتدا توجیه اقتصادی ایجاد شود و تاکنون جلساتی را با سرمایه‌گذاران داشته‌ایم تاکید بر این بوده که تولید سالانه ۱۰ میلیون کمپرسور در کشور اقتصادی است، اما تولید این محصول با فناوری و بهره‌وری بالا این امکان را ایجاد می‌کند که تولید ۲ تا ۴ میلیون کمپرسور نیز اقتصادی باشد و در شرایط کنونی برنامه ساخت داخلی در تولید یخچال روی این بخش متمرکز است.

در رویکرد ساخت داخل بازارسنجی را هم لحاظ می‌کنیم

رئیس مرکز ساخت داخل، صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای تولیدات داخلی رویکرد صادراتی را از طریق سازمان توسعه تجارت ایران دنبال می‌کنیم، گفت: به طور قطع نیاز داخلی کشور سطح مشخصی دارد که برای تولیدات اقتصادی محصولات جدید باید بازارهای خارجی را نیز در نظر گرفت تا ضمن کمک به تولید برای کشور هم ارزآوری به همراه داشته باشد، به همین دلیل رویکرد این ساخت بازارسنجی را هم لحاظ می‌کنیم.

 کاهش ارزبری ۱۰۴۵میلیون یورویی

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت نهضت ساخت داخل، داخلی‌سازی و کاهش وابستگی‌ها تاکنون ۱۱ میز ساخت داخل با کاهش ارزبری یک هزار و ۴۵ میلیون یورو برگزار شده است.

براساس این آمار از این میزان کاهش ارزبری، سهم داخلی سازی در صنعت خودرو و موتور سیکلت ۳۴۰ میلیون یورو بوده است. همچنین میزهای ساخت داخل کاهش ارزبری ۴۴۰ میلیون یورویی در حوزه فولاد و مس داشته اند. در این راستا سهم داخلی سازی در تجهیزات مخابرات، برق و الکترونیک نیز ۱۲۰ میلیون یورو بوده است. حوزه نفت، گاز و پتروشیمی نیز کاهش ارزبری ۱۴۰ میلیون یورویی با برگزاری میزهای ساخت داشته است.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

حامد شایگان
۱۳۹۹/۰۶/۱۸
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!