تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

پاسخگویی به برخی از سوالات متداول در مورد فلش مموری‌

چند روش ساده بوت و فرمت کردن فلش

راهنمای تعمیر و نگهداری
فلش مموری‌ها یکی از وسایل جانبی پرکاربرد و پرطرفدار هستند و یکی از ابزار اصلی در زمینه نگهداری و انتقال اطلاعات محسوب می‌شوند؛، از آنجا که مطمئنا اطلاعات داخل فلش مموری تان برایتان ارزشمند است و بازیابی اطلاعات و ریکاوری فلش ممکن است برای هر فردی پیش بیاید، در این مطلب بوت کردن فلش، تعمیر و فرمت کردن فلش مموری را آموزش می دهیم؟

بسیاری از کاربران سؤالات متعددی در مورد بوت کردن فلش، تعمیر و فرمت کردن فلش مموری در ذهن خود دارند. دست یافتن به پاسخ این سؤال‌ها به آشنایی بهتر با ساختار فلش مموری و نحوه صحیح استفاده از آن‌ها و نگهداری آن‌ها و حتی آشنایی بیشتر با کاربردهای مختلف این وسایل کوچک محبوب کمک زیادی می‌کند. در این مقاله قصد داریم به برخی از سؤالات متداول در رابطه با فلش مموری‌ در زمینه‌های مختلف پاسخ دهیم.

آیا فلش مموری قابل تعمیر است؟

تعمیر فلش مموری

آیا تعمیر فلش مموری انجام پذیر است؟ پاسخ مثبت است. در صورتی‌ که تراشه فلش مموری سالم باشد و تنها پایه‌های آن شکسته شده باشد، با لحیم‌کاری می‌توان کانکتور را دوباره به بدنه فلش متصل کرد؛ چنانچه مهارت لازم برای لحیم‌کاری پایه‌ها را ندارید، ابتدا باید پایه‌ها را کمی محکم به محل اتصال پایه‌ها به برد فشار دهید و آن‌ها را نگه دارید و فلش را به کامپیوتر متصل کنید (برای انجام کار می‌توانید از فرد دیگری هم کمک بگیرید).

چنانچه این روش جواب نداد و با اصول لحیم‌کاری هم آشنا هستید، می‌توانید قسمت انتهایی یک کابل USB (پورت B) را جدا کنید و پس از لخت کردن روکش کابل و پس از مشاهده چهار رشته سیم به رنگ‌های سیاه، سبز، سفید و قرمز، سیم‌ها را به ترتیب رنگ‌های گفته ‌شده به چهار محل اتصال پایه‌ها به برد (از چپ به راست) متصل و پس از آن طرف دیگر کابل را به پورت USB دستگاه متصل کنید.

متأسفانه در صورتی ‌که خود برد یا تراشه آسیب دیده باشد، تعمیر فلش غیرممکن یا حداقل بسیار دشوار است و مقرون‌به‌صرفه نیست. در صورتی‌ که مشکل نرم‌افزاری باشد نیز می‌توان با صرف کمی وقت فایل‌ها را تعمیر و بازیابی کرد.

دلیل فرمت نشدن فلش چیست؟

گاهی اوقات فلش مموری‌ها غیرقابل‌استفاده می‌شود و پیام your flash drive may be corrupted or damaged نمایش داده می‌شود، در چنین مواقعی ممکن است مشکل با فرمت کردن فلش برطرف شود؛ اما در برخی از مواقع در هنگام فرمت کردن فلش به مشکل برمی‌خورید.

فرمت نشدن فلش دلایل مختلفی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلوده شدن به ویروس
  • مشکل بد سکتور
  • آسیب فیزیکی
  • وجود مشکل Device Write Protected (محافظت‌شده در برابر نوشتن اطلاعات در فلش مموری) در صورتی ‌که فلش دارای این مشکل باشد، باید از روشی پیشرفته برای فرمت کردن فلش استفاده کنید.
  • فایل سیستم ناسازگار

فرمت کردن فلش چگونه انجام دهیم؟

برای فرمت کردن فلش به شکل عادی، باید پس از راست کلیک کردن روی درایو فلش مورد نظر گزینه فرمت را انتخاب و پس از انتخاب فرمت در بخش File system و انتخاب حجم مورد نظر برای هر واحد در بخش Allocation unit site، تیک گزینه Quick Format را نیز بزنید. اگر برای فرمت کردن فلش عجله ندارید و وقت کافی در اختیار دارید، بهتر است تیک این گزینه را نزنید و در نهایت روی گزینه start کلیک کنید.

در صورت فرمت نشدن فلش، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن «Ease Partition Master Professional» به‌راحتی مشکل را برطرف کنید. پس از دریافت و نصب اپلیکیشن، آن را اجرا و روی فلش مورد نظر راست کلیک و گزینه format را انتخاب کنید.

مراحل فرمت کردن فلش مموری

سپس فرمت موردنظرتان (توصیه می‌کنیم فرمت NTFS را انتخاب کنید) و اندازه دلخواه‌تان را انتخاب و در پایان روی OK کلیک کنید.

 

انتخاب فرمت فلش مموری

در مرحله بعدی پیامی با متن the data on the target will be erased نمایش داده می‌شود که هشداری در مورد پاک شدن تمام اطلاعات فلش است و با انتخاب گزینه OK می‌توانید آن را ببندید (برای بکاپگیری از اطلاعات می‌توانید از نرم‌افزارهای قوی مثل EraseUS Todo Backup استفاده کنید).

فرمت کردن فلش مموری

در مرحله بعدی ابتدا روی دکمه Excute operation و سپس روی گزینه Apply کلیک کنید تا فلش مموری فرمت شود. پس از فرمت شدن فلش مموری با استفاده از این اپلیکیشن، به‌ راحتی می‌توانید مانند قبل از آن استفاده کنید.

فرمت کردن فلش مموری

فرمت کردن فلش با پنجره خط فرمان

شما می‌توانید با اجرای فرمان در پنجره خط فرمان نیز فلش خود را فرمت کنید. برای استفاده از این روش پس از اتصال فلش به کامپیوتر دکمه‌های ویندوز و R را همزمان با هم بزنید تا پنجره Run باز شود و پس از آن عبارت cmd را در کادر Run تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید تا پنجره خط فرمان باز شود.

پس از باز شدن این پنجره عبارت diskpart را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید.

فرمت کردن فلش با پنجره خط فرمان

عبارت list disk را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید تا تمام حافظه‌های موجود در کامپیوتر شما نمایش داده شوند.

گزینه select disk 2 را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید (به ‌جای عدد ۲ حرفی را که درایو فلش مموری شما با آن نمایش داده می‌شود، وارد کنید)

کلمه Clean را انتخاب و دکمه اینتر را بزنید.

فرمت کردن فلش با پنجره خط فرمان

عبارت create partition primary را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید.

عبارت format fs=fat32 یا format fs=ntfs quick را تایپ کنید تا فلش با فرمت fat32 یا ntfs فرمت شود.

فرمت کردن فلش با پنجره خط فرمان

عبارت assign را به همراه حرف جدیدی برای درایو فلش تایپ کنید و در پایان هم عبارت exit را تایپ کنید تا فرآیند فرمت کردن فلش تکمیل شود.

چرا کامپیوتر فلش را نمی‌شناسد؟

شناخته نشدن فلش توسط کامپیوتر

این مشکل به‌ ندرت رخ می‌دهد؛ اما ممکن است در حالی ‌که مموری فلش هیچ مشکلی ندارد و از سلامت کامل آن مطمئن هستید، کامپیوتر شما آن را نشناسد و پیام بالا نمایش داده شود. برای رفع این مشکل چند روش وجود دارد؛ اما ابتدا باید مطمئن شوید  کامپیوتر فلش شما را شناخته است یا خیر.

برای انجام این کار ابتدا پنجره Run را باز کنید و عبارت diskmgmt.msc را وارد کنید و اینتر بزنید. فلش مموری شما باید در این قسمت نمایش داده شود؛ حتی اگر فلش درست فرمت نشده باشد، یا فاقد پارتیشن باشد.

Device manager کامپیوتر

اگر فلش در این قسمت نمایش داده می‌شود، باید آن را فرمت کنید تا آماده استفاده شود؛ اما اگر نمایش داده نمی‌شود، ابتدا باید مطمئن شوید  مشکل سخت‌افزاری وجود ندارد؛ برای کسب اطمینان از این موضوع فلش را در پورت‌های مختلف یا دستگاه‌های مختلف امتحان کنید؛ چنانچه مشکل باز هم برقرار بود؛ روش‌های زیر را برای رفع مشکل امتحان کنید.

بررسی درایور فلش

چنانچه درایور فلش پاک شده باشد، آپدیت نباشد و یا آسیب دیده باشد، کامپیوتر می‌تواند با فلش ارتباط برقرار کند و آن را بشناسد. برای بررسی وضعیت درایور پنجره Run را باز و عبارت devmgmt.msc را در کادر آن تایپ کنید تا پنجره Device manger باز شود. پس از باز شدن پنجره ببینید آیا درایو در فهرست وسایل وجود دارد یا خیر.

فرمت کردن فلش

چنانچه درایو فلش در این فهرست وجود دارد و یک علامت تعجب زردرنگ نیز در کنار آن دیده می‌شود، درایور فلش دچار مشکل شده است. برای رفع این مشکل روی درایو مورد نظر راست کلیک و گزینه properties را انتخاب کنید تا پنجره آن باز شود، احتمالاً در این قسمت پیام خطایی مربوط به مشکل درایور وجود دارد، اگر نمی‌دانید این پیام در مورد چه چیزی توضیح می‌دهد، متن آن را در موتور جستجوی گوگل کپی کنید تا به راه‌حل رفع مشکل دست یابید.

اگر پیام مربوط به بد بودن درایور، حذف آن یا آپدیت نبودن آن است (که معمولاً هم این چنین است) به وب‌سایت رسمی شرکت سازنده مراجعه و درایور سازگار با فلش خود را رایگان دریافت و نصب کنید. همچنین می‌توانید از دکمه Update نیز برای به‌روزرسانی درایور خود استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از دکمه Roll Back Driver یا Unistall نیز برای رفع مشکل درایو استفاده کنید. گاهی اوقات به‌روزرسانی درایور یا تغییری در سیستم کامپیوتر می‌تواند درایو را دچار مشکل کند و در چنین مواقعی استفاده از Roll Back می‌تواند مشکل را برطرف کند. گاهی اوقات هم زمانی که درایور را Uninstall (حذف) کنید، احتمالاً ویندوز با موفقیت درایور را مجدداً نصب و آن را به شکل مناسبی پیکربندی می‌کند.

اگر این سه روش را برای رفع مشکل درایور امتحان کردید و باز هم کامپیوتر موفق به شناسایی فلش نشد، احتمالاً مشکل مربوط به پارتیشن‌بندی است و باید آن را دوباره فرمت کنید.

پارتیشن‌ها درواقع فضای اختصاص‌داده شده برای ذخیره‌سازی اطلاعات هستند و حجم بالایی از اطلاعات را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کنند. چنانچه فلش مموری فاقد پارتیشن باشد و یا برعکس پارتیشن‌های زیادی داشته باشد، برقراری ارتباط آن با کامپیوتر دچار مشکل می‌شود و کامپیوتر نمی‌تواند از آن استفاده کند.

برای فرمت کردن فلش در بخش Disk Mangement، باید پس از راست کلیک کردن روی درایو پارتیشن‌بندی نشده گزینه New Simple Volume را انتخاب و برای ایجاد پارتیشن جدید از گزینه wizard استفاده کنید.

فرمت کردن فلش

چنانچه فلش به‌ درستی پارتیشن‌بندی شده است اما مشکل همچنان وجود دارد، یک حرف برای آن انتخاب کنید تا دسترسی به درایو آن از طریق ویندوز امکان‌پذیر شود. معمولاً این اتفاق به‌ صورت خودکار رخ می‌دهد، اما گاهی اوقات تصادفاً حرف اختصاصی درایو ایجاد نمی‌شود و در نتیجه نمی‌توانید درایو فلش را ببینید و به آن دسترسی پیدا کنید.

برای اختصاص دادن یک حرف به درایو فلش، در بخش Disk Managemet روی آن راست کلیک و سپس گزینه Change Drive Letter and Paths را انتخاب کنید. پس از انتخاب این گزینه تنها باید حرف موردنظرتان را انتخاب کنید و آن را به درایو فلش اختصاص دهید.

تعیین نام برای فلش درایو

اگر هنوز هم مشکل به قوت خود باقی است، احتمالاً فلش با فرمت (File system) نامناسب و اشتباهی فرمت شده است. ویندوز فلش‌هایی را که با فرمت‌های اختصاصی سیستم‌عامل‌های لینوکس یا مک فرمت شده است، نمی‌تواند تشخیص دهد. برای رفع این مشکل تنها کافی است برای فرمت کردن اقدام کنید.

آیا فلش مموری می‌سوزد؟

بله. امکان از کار افتادن و غیرقابل‌استفاده شدن فلش مموری‌ها مثل سایر قطعات الکترونیکی وجود دارد، اول از همه باید بگویم تعداد دفعاتی که اطلاعات می‌توانند روی فلش رایت یا از روی آن پاک شود، محدود است و پس از اینکه هزاران بار این کار را انجام دادید، عمر فلش به پایان می‌رسد، فلش‌های SLC NAND دارای بیشترین چرخه نوشتن-حذف اطلاعات هستند.

افزایش دما و رطوبت نیز می‌توانند باعث آسیب جبران‌ناپذیر به فلش مموری‌ها مثل اتصالی برد یا خوردگی قطعات آن شوند. در ضمن در صورتی ‌که فلش مموری را قبل از جدا کردن از پورت eject نکنید یا در حین نوشتن یا خواندن اطلاعات آن را جدا کنید، ممکن است اطلاعات آن از بین برود یا دسترسی به اطلاعات غیرممکن شود البته با استفاده از نرم‌افزارهای خاص می‌توانید مشکل را برطرف کرد.

چرا فلش مموری داغ می‌شود؟

فلش مموری‌ها پس از چند ساعت استفاده یا حتی چند دقیقه کمی داغ می‌شوند و این موضوع طبیعی است؛ اما در هنگام انتقال اطلاعات از فلش به کامپیوتر یا کامپیوتر به فلش، این افزایش دما محسوس‌تر می‌شود؛ زیرا انتقال اطلاعات باعث افزایش مصرف انرژی فلش مموری و درنتیجه داغ شدن آن می‌شود. در هنگام استفاده مکرر از فلش مموری و انتقال یا دریافت مداوم اطلاعات با آن، انرژی مضاعف تبدیل به حرارت می‌شود.

چنانچه بدنه فلش مموری کاملاً فلزی باشد، دمای آن در حین کار بیشتر افزایش می‌یابد؛ زیرا فلز بیشتر از پلاستیک دما را به خود جذب می‌کند.

افزایش بیش ‌از حد دمای فلش می‌تواند باعث آسیب جدی به آن شود؛ زیرا ممکن است به دلیل افزایش دما یکی از قطعات داخلی فلش مموری دچار مشکل شود و جریان برق دستگاه بیش از میزان مورد نیاز افزایش یابد.

همچنین ممکن است افزایش دما باعث مختل شدن حافظه و تراشه‌های کنترل‌کننده یا حتی غیرقابل‌استفاده شدن آن‌ها شود. لازم به توضیح است کاهش دما نیز مانند افزایش دما می‌تواند فلش مموری را دچار مشکل جدی کند.

روش‌های جلوگیری از داغ‌شدن فلش

برای جلوگیری از این مشکل نکات زیر را رعایت کنید:

در محیطی از فلش مموری استفاده کنیم که دمای آن بیش از ۲۵ درجه سانتی‌گراد نباشد؛ زیرا سطح فلش مموری مانند خنک‌کننده عمل می‌کند و حرارت داخلی آن را به فضای بیرونی منتقل می‌کند و چنانچه این قسمت از فلش مموری در تماس با هوای گرم باشد، فرایند کاهش دما به‌ درستی انجام نمی‌شود.

از انتقال فایل‌های بسیار حجیم چند ده گیگابایتی یا فایل‌های متعدد با فلش خودداری کنید؛ زیرا همان‌طور که گفتیم این کار باعث افزایش انرژی مصرفی فلش و تبدیل‌ شدن میزان زیادی از انرژی به حرارت می‌شود.

در هنگام خرید، فلش مموری‌های دارای بدنه پلاستیکی را برای خرید انتخاب کنید؛ البته مقاومت و دمای این فلش‌ها در مقایسه با انواع فلزی آن‌ها کمتر است.

در صورت انتقال فایل‌های حجیم با فلش و افزایش بیش ‌از حد دمای آن، قبل از eject کردن فلش و جدا کردن آن از دستگاه، ۱۰ تا ۱۵ ثانیه صبر کنید.

چگونه فلش مموری را ویروس‌یابی کنیم؟

پس از اتصال فلش مموری به کامپیوتر و باز کردن پنجره خط فرمان، حرف درایو فلش را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید.

عبارت dir /w/a را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید تا فایل‌های موجود روی فلش را مشاهده کنید و پس از آن ببینید آیا فایل ناآشنا یا آسیب‌دیده‌ای روی فلش وجود دارد یا نه. بیشتر فایل‌های ویروسی دارای نام‌هایی مثل svchost.exe یا Ravmon.exe یا Autorun.inf یا Heap41a هستند.

برای از بین بردن هر یک از ویروس‌ها باید از روش خاصی استفاده کنید؛ اما توصیه می‌کنیم در همه موارد ابتدا ساده‌ترین روش را امتحان کنید. عبارت attrib -r-a-s-h را در پنجره خط فرمان تایپ کنید و اینتر را بزنید تا تمام فایل‌های آلوده با مشخصات فایل‌های زیر پاک شود:

  • فایل‌های مخفی یا hidden
  • فایل‌های فقط خواندنی یا read only
  • فایل‌های آرشیوی یا archieve
  • فایل‌های سیستمی یا system

پس از غیرفعال کردن این فایل‌ها، عبارت del را به همراه نام فایل در پنجره خط فرمان بنویسید و دکمه اینتر را بزنید تا فایل‌های موردنظر حذف شوند. پس از بستن پنجره خط فرمان فلش را با یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس مناسب، اسکن کنید.

پاک کردن ویروس‌های میانبر (Shortcut viruses)

ویروس‌های میان‌بر ویروس‌هایی هستند که پوشه‌ها و میانبرهای آیکون ساختگی را جایگزین پوشه‌ها و آیکون‌های واقعی می‌کنند. نمونه دیگر از این ویروس‌ها تمام فایل‌های شما را پنهان و به پوشه فایل hidden هدایت می‌کنند. در ضمن این فایل‌ها اپلیکیشنی به نام shortcut.exe ایجاد می‌کنند.

چنانچه این اپلیکیشن را باز کنید، ویروس‌ها در کامپیوتری که فلش با آن متصل شده است، منتشر و فعال می‌شود.

روش ذکرشده قبلی برای پاک کردن این‌ گونه ویروس‌ها کاربردی نیست اما می‌توانید آن‌ها را با روشی که در ادامه توضیح می‌دهیم، به‌صورت دستی پاک کنید،

پس از اتصال فلش مموری به کامپیوتر و کلیک راست روی آیکون Command Prompt (با جستجوی این عبارت در کادر جستجوی ویندوز می‌توانید به‌راحتی آن را پیدا کنید)، حرف درایو فلش را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید.

عبارت del *.lnk را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید.

عبارت ttrib -s -r -h *.* /s.d/l/ را وارد و دکمه اینتر را بزنید، فلش‌تان را به‌ صورت عادی باز کنید و ببینید  آیا تمام فایل‌ها به‌صورت عادی در فلش وجود دارند یا نه.

چنانچه فایل‌های آلوده همچنان در فلش وجود دارد، فایل‌های عادی‌تان را در کامپیوتر کپی و با تایپ عبارت «ttrib -s -r -h *.* /s.d/l/» (به‌جای حرف d باید حرف درایو فلش خود را تایپ کنید) و زدن دکمه اینتر، فلش را فرمت کنید. پس از انجام این کار دوباره فایل‌های معمولی را به فلش بازگردانید.

ویروس‌های autorun

این ویروس‌ها هیچ آسیبی به سیستم وارد می‌کند و کاملاً بی‌آزار هستند. در هنگام اتصال فلش‌های آلوده به این ویروس به کامپیوتر، تنها یک پنجره خط فرمان با عنوان autorun.inf نمایش داده می‌شود؛ البته در نسخه‌های جدید سیستم‌ عامل‌ها در هنگام اتصال فلش به دستگاه، درایو به‌ صورت خودکار باز نمی‌شود.

این کار نوعی اقدام احتیاجی برای مقابله با انتشار ویروس autorun است. برای پاک کردن این ویروس به ‌صورت زیر عمل کنید.

درایو فلش را باز و سپس اپلیکیشن Autorun را حذف و کامپیوتر را ریست کنید. پس از راه‌اندازی مجدد کامپیوتر، پنجره خط فرمان را باز و پس از تایپ کردن حرف درایو فلش، دکمه اینتر را بزنید. در مرحله بعدی عبارت «attrib -r -h -s autorun.inf» را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید و در نهایت کامپیوتر را دوباره ریست کنید. در ضمن می‌توانید این ویروس را با اسکن فلش با نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس، نیز از بین ببرید.

روش‌های جلوگیری از آلوده‌شدن فلش

چنانچه هیچ یک از روش‌های ویروس‌یابی جواب نداد، فرمت کردن فلش را شروع کنید. برای جلوگیری از آلوده شدن فلش مموری، از اتصال آن به کامپیوترهای فاقد نرم‌افزارها و ویژگی‌های آنتی‌ویروس، خودداری کنید و هنگامی که فلش مموری به کامپیوتر متصل است، حتی‌الامکان از وبگردی در سایت‌های ناشناس و نامعتبر خودداری کنید.

برخی از فلش مموری‌ها دارای دکمه‌ای به نام Write protect هستند که با قرار دادن آن در حالت فعال می‌توانید از نوشته شدن اطلاعات ناخواسته روی آن و ورود فایل‌های مخرب و ویروس‌ها به حافظه آن جلوگیری کنید.

چگونه فلش را قفل کنیم؟

برخی از فلش‌ها دارای ویژگی‌های امنیتی مانند حسگر اثرانگشت و قفل‌های فیزیکی هستند و امنیت بالایی دارد که در مقاله راهنمای خرید فلش مموری می‌توانید با بهترین نمونه‌های این فلش‌ها آشنا و ویژگی‌ها و قیمت آن‌ها را مشاهده کنید.

؛ اما بسیاری از فلش‌های موجود در بازار فاقد این ویژگی ویژگی هستند؛ اما قفل ‌کردن فلش و محافظت از آن با رمز عبور، کار ساده‌ای است و برای انجام آن می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

اپلیکیشن USB Secure

استفاده از این اپلیکیشن پرتابل و کم‌حجم بسیار راحت است. برای استفاده USB Secure تنها کافی است پس از اتصال فلش مموری به کامپیوتر، اپلیکیشن را نصب و اجرا کنید.

پس از نصب اپلیکیشن در پنجره اول جهت موافقت با شرایط اپلیکیشن گزینه Accept را انتخاب و در پنجره بعدی گزینه yes یا protect this USB Drive را انتخاب و در پنجره بعدی پسورد خود را در پنجره set new password وارد و آن را در قسمت Confirm Password یک بار دیگر وارد و درنهایت گزینه Done را بزنید تا فرایند رمزگذاری انجام شود.

البته به دلیل اینکه این اپلیکیشن و سایر اپلیکیشن‌های مشابه کاملاً رایگان نیستند و نسخه‌های رایگان آن‌ها محدودیت‌های زیادی دارند مثلاً استفاده از نسخه رایگان USB Secure تنها تا سه بار قابل‌استفاده است و نسخه رایگان برخی از اپلیکیشن‌های دیگر دیگر محدودیت حجمی دارند.

خرید آن‌ها یا دریافت کد رجیستری آن‌ها در ایران امکان‌پذیر نیست؛ بهتر است از ویژگی‌های رمزگذاری رایگان سیستم‌عامل‌ها برای قفل‌کردن فلش مموری استفاده کنیم.

در ادامه این ویژگی‌ها را در سیستم‌عامل ویندوز، مک و لینوکس معرفی خواهیم کرد.

ویژگی BitLocker در ویندوز

چنانچه از ویندوز ۱۰ Pro یا Interprise یا education استفاده می‌کنید، می‌توانید از ویژگی BitLocker در این دو نسخه از ویندوز ۱۰ برای قفل ‌کردن فلش مموری استفاده کنید.

برای استفاده از این ویژگی بسیار راحت ابتدا دکمه‌های ویندوز و E را همزمان با یکدیگر بزنید تا ویندوز اکسپلورر باز شود. سپس روی درایو فلش راست کلیک و پسورد را وارد کنید و یک بار دیگر برای تأیید آن را وارد کنید.

در پنجره بعدی از شما خواسته می‌شود روش دلخواه‌تان را برای دریافت پسورد پشتیبان وارد کنید تا اگر زمانی پسورد خود را فراموش کردید، از این پسورد استفاده کنید. رمز عبور پشتیبان را می‌توانید در اکانت مایکروسافت (save to your Microsoft) یا در یک فلش مموری دیگر (Save to a USB flash drive) یا در قالب یک فایل (Save to a file) ذخیره کنید.

در صفحه بعدی گزینه Encrypt Entire Drive را انتخاب کنید و به صفحه بعد بروید. در صفحه بعد در زیر گزینه Choose Which Encryption Mode گزینه Compatible Mode را بزنید. در نهایت گزینه Start Encrypting را بزنید تا فرآیند رمزگذاری فلش مموری آغاز شود.

قفل‌کردن فلش درایو در مک

برای انجام این کار ابتدا فلش خود را با استفاده اپلیکیشن Disk utility app و با فرمت Apple HFS پلاس اپل فرمت کنید. برای فرمت کردن فلش ابتدا درایو فلش موردنظر را انتخاب و روی گزینه Erase کلیک کنید. سپس در پنجره بازشده فرمت (Mac OS Extended (Journaled را انتخاب و روی گزینه Erase کلیک کنید تا فلش فرمت شود.

در مرحله بعدی در قسمت Finder روی درایو فلش مورد نظر راست کلیک کرده و پس از انتخاب  گزینه Encrypt پسورد خود را وارد کنید. سپس فرایند رمزگذاری فلش مموری بسته به‌ ظرفیت آن چند دقیقه طول می‌کشد. این قابلیت در ویندوز ویستا و ۷ نسخه‌های Enterprise و Ultimate و ویندوز ۸ و ۸.۱ نسخه‌های PRo و Enterprise نیز قابل ‌استفاده است؛ اما متاسفانه امکان استفاده از آن در نسخه های خانگی وجود ندارد.

قفل‌کردن فلش مموری در لینوکس

برای انجام این کار ابتدا دو اپلیکیشن Gnome disk utility و Cryptsetup را دانلود کنید. اگر از نسخه Ubuntu استفاده می‌کنید، احتمالاً این نسخه از قبل روی سیستم ‌عامل نصب شده است. پس از انجام این کار اپلیکیشن Disk را از روی دسکتاپ اجرا و درایو موردنظرتان را پیدا کنید.

سپس می‌توانید کل درایور یا پارتیشنی از آن را با گزینه رمزگذاری فرمت کنید. در این قسمت یک پسورد هم باید ایجاد کنید.

چگونه بوت کردن فلش را انجام دهیم؟

با بوت کردن فلش می‌توانید برای نصب سیستم ‌عامل یا راه‌اندازی سیستم‌ عامل نیز از فلش استفاده کنید. برای بوتیل کردن فلش باید حداقل ۴ یا ۸ گیگابایت حافظه داخلی وجود داشته باشد (برای سیستم‌های ۳۲ بیت ۴ گیگابایت و برای سیستم‌های ۶۴ بیت، ۸گیگابایت).

بوت کردن فلش با ویندوز

برای بوتیبل کردن در ویندوز فلش پس از اتصال آن به کامپیوتر مراحل زیر را دنبال کنید:

– روی Commad Prompt راست کلیک و گزینه run as an administrator را دنبال کنید.

– کلمه Diskpart را تایپ کنید.

– در پنجره جدید بازشده عبارت list disk را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید تا تمام دیسک‌های موجود روی کامپیوتر را با شماره یا حرف اختصاصی ببینید.

– در این پنجره خط فرمان عبارت select disk را انتخاب کنید و به همراه شماره یا حرف درایو فلش مورد نظر تایپ و دکمه اینتر را بزنید.

– کلمه Clean را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید. با این فرمان تمام داده‌ها از روی فلش مموری پاک می‌شود.

– برای ایجاد یک پارتیشن اصلی عبارت partition primary را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید.

– برای فرمت کردن پارتیشن عبارت format fs=ntfs را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید (چنانچه دستگاه شما بسیار قدیمی است، از فرمت FAT 32 استفاده کنید).

– کلمه Active را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید.

– کلمه exit را تایپ کنید و دکمه اینتر را بزنید.

– پس از آماده کردن ایمیج اختصاصی‌تان، آن را در فلش ذخیره کنید.

بوت کردن فلش با اپلیکیشن Rufus

– اپلیکیشن Rufus نیز ابزار خوبی برای بوتیبل کردن فلش است و سریع‌ترین و قابل‌اعتمادترین اپلیکیشن برای انجام این کار محسوب می‌شود. برای استفاده از این اپلیکیشن باید مراحل زیر را دنبال کنید.

– پس از باز کردن اپلیکیشن درایو فلش را در بخش Device انتخاب کنید.

– ابتدا گزینه Create a bootable disk using و سپس گزینه ISO image را انتخاب کنید.

– روی آیکون سی‌دی رام کلیک کنید و فایل ایزو را انتخاب کنید.

– در زیر بخش New volume label می‌توانید هر نامی را که دوست داشتید برای فلش خود انتخاب کنید.

– در مرحله بعد پیامی با متن All data on this device will be destroyed نمایش داده می‌شود که باید گزینه OK را انتخاب کنید.

– روی گزینه start کلیک کنید.

– پس از تکمیل فرآیند در نوار سبز گزینه Finish را بزنید.

– در نهایت پس از راست کلیک کردن روی آیکون USB در سیستم و انتخاب گزینه Eject USB Mass Storage Devices، فلش را از پورت جدا کنید.

 Rufus برای مک نیز منتشر شده است.

– برای بوت شدن سیستم از روی فلش به شیوه زیر عمل کنید:

– فلش را به کامپیوتر متصل کنید و کامپیوتر را ریست کنید.

– بلافاصله پس از روشن شدن مجدد سیستم یکی از دکمه‌های ESC ، F1 ،F2 ،F8 و F10 را بزنید تا سیستم وارد منوی بایوس شود (دکمه‌های ورود به منوی بایوس بسته به برند لپ‌تاپ یا مادربرد متفاوت هستند؛ کلید ورود به بایوس در هنگام روشن شدن برخی از لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ، نمایش داده می‌شود).

– پس از ورود به منوی بایوس، با استفاده از دکمه‌های جهت‌نمای صفحه‌کلید به تب Boot بروید و سپس دوباره با استفاده از دکمه‌های بالا و پایین جهت‌نما گزینه USB را به سطر اول هدایت کنید.

– پس از انتخاب فلش، تغییرات را با استفاده از گزینه save ذخیره کنید. پس از انجام این کار کامپیوتر دوباره ریست و پیام Press any key to boot from external device نمایش داده می‌شود که پس از آن سریعاً باید یک کلید را روی صفحه ‌کلید بزنید تا سیستم از روی فلش بوت شود، در غیر این صورت سیستم از روی هارد بوت می‌شود و برای اینکه از روی فلش بوت شود، دوباره باید آن را ریست کنید.

بوت شدن مک او اس از روی فلش

– پس از اتصال فلش به دستگاه، کامپیوتر را روشن یا ریست کنید.

– پس از شنیدن صدای آغازین راه‌اندازی سیستم‌ عامل، دکمه Option را روی صفحه ‌کلید بزنید تا وارد قسمت OS X startup manager شوید. هنگامی که صفحه مربوط به این قسمت را مشاهده کردید، دکمه Option را رها کنید تا تمام وسایل بوتیبل نمایش داده شوند.

– با استفاده از دکمه‌های جهت‌نمای صفحه‌کلید درایو فلش خود را به سطر وسایل هدایت کنید. پس از انتخاب فلش‌تان، دکمه Return را بزنید یا روی فلش انتخاب‌شده دابل کلیک کنید تا سیستم از روی فلش بوت شود.

بوت لینوکس از روی فلش

– برای بوت شدن لینوکس از روی فلش هم باید پس از اتصال فلش به کامپیوتر آن را روشن یا ریست کنید.

– پس از راه‌اندازی کامپیوتر منوی بوت نصب کننده نمایش داده می‌شود و باید در این قسمت گزینه Run Ubuntu from this USB را انتخاب کنید.

– پس از انجام این کار سیستم‌ عامل راه‌اندازی می‌شود و می‌توانید کار خود را شروع کنید.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۰۶/۲۶
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!