تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

آشنایی با کاربرد سینمای خانگی

جدیدترین فناوری‌های مورد استفاده در سینمای خانگی

راهنمای خرید
سینمای خانگی مکمل تلویزیون‌های باکیفیت هستند تا در هنگام فیلم دیدن نهایت لذت را ببرید و تمام جزئیات صداهای فراگیر و جلوه‌های صوتی را با وضوح کامل بشنوید.

امروزه تلویزیون‌های Full HD و ۴K مخصوصاً تلویزیون‌های رده‌بالا کیفیت تصویر واقعاً خیره‌کننده‌ای دارند و تصاویر را با کنتراست خیره‌کننده و روشنایی حیرت‌آور نمایش می‌دهند؛ اما متأسفانه کیفیت صدای این تلویزیون‌ها اصلاً در حد انتظار نیست و این موضوع در تلویزیون‌های باریک و فوق باریک بیشتر به چشم می‌خورد؛ بنابراین برای دوچندان کردن لذت فیلم دیدن باید یک سیستم صوتی مناسب نیز در کنار تلویزیون‌های باکیفیت وجود داشته باشد تا علاوه بر کیفیت بالای تصاویر فیلم‌ها از کیفیت واقعی صدای آن ها نیز بهره‌مند شوید. سینمای خانگی مناسب‌ترین سیستم صوتی برای لذت بردن از صدای باکیفیت فیلم‌های باکیفیت است.

با استفاده از سینمای خانگی کاملاً غرق در فضای فیلم می‌شوید و احساس می‌کنید واقعا در صحنه‌های هیجان‌انگیز فیلم (میدان‌های نبرد) حضور دارید.

در این مطلب سایت اخبار لوازم خانگی تصلاپرس قصد داریم تمام اطلاعات لازم برای خرید سینمای خانگی را ارائه دهیم تا بتوانید در هنگام خرید این دستگاه‌های صوتی با آگاهی کامل سیستم مناسب خود را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تلویزیون . بهترین تلویزیون چه ویژگی هایی دارند؟

سینمای خانگی چیست؟

امروزه تقریباً تمام فیلم‌های ۴K و Full HD با صدای فراگیر یا سوراند (فیلم‌های دارای فرمت صوتی AC3، AAC، DTS، DTS HD MA و Dolby true HD) و به‌اصطلاح دالبی و چندکاناله عرضه می‌شوند و برخی از شبکه‌های تلویزیونی نیز دارای صدای دالبی هستند.

در هنگام ضبط صدای فراگیر یا سراند، اصوات مختلف از جهات مختلف و به‌اصطلاح از طریق کانال‌های مختلف ضبط می‌شوند. این اصوات در هنگام پخش نیز از یکدیگر تفکیک و از طریق کانال‌های مختلفی از جهات مختلف پخش می‌شوند.

به همین دلیل صدای فیلم‌های دالبی بسیار باکیفیت است و می‌توانید کوچک‌ترین جزئیات صدا را با وضوح کامل بشنوید. به‌ عنوان ‌مثال وقتی از پشت به شخصیت فیلم شلیک می‌شود، شما نیز صدای شلیک گلوله را از پشت سر خود می‌شنوید و در حین بارش باران صدا از اطراف پخش می‌شود.

صداهای هیجان‌انگیز مثل صدای انفجار یا صدای غرش موتور خودروهای در حال تغییر در فیلم‌های اکشن نیز درست مانند صدای واقعی پخش می‌شوند و با شنیدن آن‌ها یک لحظه به معنای واقعی کلمه هیجان‌زده می‌شوید یا حتی ممکن است بترسید.

در ضمن در فیلم‌های دارای صدای فراگیر یا سوراند صداهای آهسته‌ای مانند نجواها، دیالوگ‌های در گوشی و صدای نفس‌نفس زدن با وضوح کامل شنیده می‌شوند و اصلاً نیازی نیست صدا را زیاد کنید.

البته مسلماً تلویزیون‌ها قادر به پخش صدا به این شکل نیستند و به دلیل اینکه معمولاً تنها دارای دو بلندگو هستند، تنها قادر به پخش صدای دو کانال یا استریو هستند و در هنگام شنیدن صدای دالبی از بلندگوهای آن‌ها، هیچ تفاوتی احساس نمی‌کنید.

برای شنیدن صدای دالبی باید از سینماهای خانگی استفاده کنید.

سینماهای خانگی دالبی که حداقل دارای ۵ بلندگو هستند، می‌توانند صدای دالبی را پردازش و تفکیک و اصوات مختلف را از هریک از بلندگوها به‌ صورت جداگانه پخش کنند البته برخی از سینماهای خانگی استریو هستند که در ادامه در مورد آن‌ها نیز توضیح خواهیم داد.

با پخش اصوات مختلف از اسپیکرهای متفاوت، صدا کاملاً واقعی به نظر می‌رسد. در ضمن تمام سینماهای خانگی دارای ساب ووفر نیز هستند که با تولید صدای بأس، به صدای در حال پخش عمق و غنا می‌بخشند. همچنین تمام سینماهای خانگی توانایی پخش دیسک‌های دی‌وی‌دی یا بلوری را دارند. پلیرهای سینمای خانگی در دستگاه گیرنده AV آن‌ها تعبیه شده است.

گیرنده‌های AV در واقع اصلی‌ترین بخش سینماهای خانوادگی و مغز سینماهای خانگی محسوب و تمام اسپیکرها و ساب‌ووفر به آن متصل می‌شوند.

در هنگام خرید سینمای خانگی باید دستگاهی را انتخاب کنید که دسنگاه گیرنده AV قوی و پیشرفته‌ای داشته باشد.

گیرنده AV سینمای خانگی

انواع مختلف فرمت‌های صوتی از نظر تعداد کانال

اجازه دهید قبل از آشنایی با انواع و مزایای سینمای خانگی با مفهوم صدای تک‌کاناله، دو کاناله یا چندکاناله آشنا شویم که برای فهم بهتر نحوه کار سینمای خانگی ضروری است.

صدای مونو

در صدای تک کاناله یا صدای مونو، تمام اصوات مختلف یک ترک صوتی از یک اسپیکر بخش می‌شوند و جزئیات اصلاً مشخص نیستند. معمولاً ترک‌های صوتی مونو کیفیت بالایی هم ندارد.

صدای استریو

در صدای استریو، برخی از اصوات تفکیک و در دو اسپیکر چپ و راست پخش می‌شوند. در حال حاضر تمام تلویزیون‌ها دارای بلندگوهای استریو هستند. کیفیت صدای استریو نسبت به صدای مونو به میزان قابل‌توجهی بهتر است؛ اما هنوز با صدای شبیه به واقعیت با جزئیات فراوان فاصله بسیار زیادی دارد.

صدای چند کاناله

در صدای چندکاناله اصوات مختلف از اسپیکرهای میانی و سوراند که در مقابل فرد شنونده، سمت چپ و راست او و پشت سر و قرار گرفته‌اند، پخش می‌شود و فرد شنونده صداهای مختلف را به‌ صورت مجزا از جهات مختلف می‌شنود.

در‌ حال ‌‌حاضر فرمت‌های AC3 و DTS متداول‌ترین نوع صدای دالبی محسوب می‌شوند. سینماهای خانگی نسبتا قدیمی تنها از فرمت AC3 پشتیبانی می‌کنند؛ اما دستگاه‌های جدیدتر علاوه‌بر فرمت AC3 از فرمت DTS نیز پشتیبانی می‌کنند.

در فرمت AC3 برخی از اطلاعات و جزئیات صدا به دلیل کاهش حجم ترک صوتی صدا حذف می‌شوند و حداکثر بیت‌ریت آن‌ها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوبایت در ثانیه است؛ اما در ترک‌های صوتی DTS تمام جزئیات ممکن و اطلاعات حفظ می‌شوند و ترک صوتی اصلا فشرده نشده است؛ به همین دلیل بالاترین کیفیت ممکن برای صدای دالبی را ارائه می‌کند و بیت‌ریت آن به ۳ مگابایت در ثانیه هم می‌رسد.

بنابراین توصیه می‌کنیم حتما دستگاهی را انتخاب کنید که از فرمت DTS پشتیبانی کند تا نهایت لذت را از صدای دالبی ببرید.

کاربرد سینما خانگی

  • توان بالا و مناسب برای ایجاد صدای بلند و قوی در فضاهای بزرگ
  • برخورداری از پلیر
  • توانایی ایجاد صدای فراگیر واقعی و با کیفیت
  • قابلیت اتصال میکروفون به دستگاه

معایب سینمای خانگی

  • اشغال فضای زیاد
  • عدم پشتیبانی از فناوری‌های به‌روز مانند قابلیت Multi Audio Room، Automatic Room Correction، Hi Res Audio و… (برای آشنایی با این فناوری‌های صوتی و سایر فناوری‌های دیگر و همچنین فناوری دالبی اتموس به مقاله «راهنمای خرید ساندبار» مراجعه کنید.
  • عدم پشتیبانی از محتوای ۴K و فناوری ۴K Path through
  • عدم پشتیبانی از فناوری دالبی اتموس و صدای فراگیر کاملا سه‌بعدی (البته سینمای خانگی ۹٫۱ ال‌جی مدل BH9540TW دارای چهار بلندگوی آپ فایرینگ است که صدا را به سمت بالا هدایت می کند و به این صورت صدایی شبیه به صدای دالبی اتموس مجازی تولید می‌شود. سینمای خانگی ۷.۱ سامسونگ مدل HT-F9750W نیز توانایی هدایت صدا به سمت بالا و ایجاد صدای سه‌بعدی را دارد؛ البته متاسفانه در حال حاضر هیچ یک از این دو سینمای خانواده در بازار موجود نیست و دستگاه مشابه آن‌ها نیز تولید نشده است.

در کل اگر می‌خواهید یک سیستم صوتی فراگیر با قدرت بالا داشته باشید، باید سینمای خانگی را انتخاب کنید؛ اما اگر به دنبال سیستم‌ صوتی به‌روز و شیکی با بالاترین کیفیت صدای ممکن هستند؛ خرید ساندبار را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ البته ساندبارهای رده‌بلا.

انواع سینمای خانگی از تظر تعداد کانال

انواع سینمای خانگی از نظر تعداد کانال به انواع مختلفی از جمله سینمای خانگی ۲٫۱، ۷٫۱، ۹٫۱ و ۴٫۲ و غیره تقسیم می‌شوند؛ اما به دلیل اینکه بیشتر سینماهای خانگی موجود در ایران دارای سیستم صوتی ۵٫۱ یا ۲٫۱ هستند و چند نمونه سینمای خانگی ۴٫۲ نیز در بازار ایران وجود دارد؛ تنها به معرفی این سه نوع سینمای خانگی بسنده می‌کنیم.

سینمای خانگی ۲٫۱

سینمای خانگی ۲٫۱ دارای دو اسپیکر سوراند و یک ساب ووفر هستند. اسپیکرهای این نوع سینمای خانگی باید در مقابل فرد و در دو طرف چپ و راست قرار گیرند. این نوع از سینماهای خانگی ارزان‌ترین نوع سینمای خانگی محسوب می‌شوند؛ اما به دلیل عدم برخورداری از اسپیکرهای پشتی، چندان برای فیلم‌های دالبی مناسب نیستند.

سینمای خانگی ۵٫۱

سینمای خانگی ۵٫۱ متداول‌ترین نوع سینمای خانگی محسوب می‌شود و اکثر فیلم‌های دالبی نیز دارای صدای دالبی ۵٫۱ هستند.

این نوع از سینمای خانگی دارای ۴ اسپیکر سوراند، یک اسپیکر میانی و یک ساب ووفر هستند.

در این نوع سینمای خانگی جلوه‌های صوتی و صدای موسیقی از دو اسپیکر سوراند جلویی، صدای دیالوگ‌ها از اسپیکرهای میانی و صداهای محیطی که شبیه صداهای واقعی به نظر می‌رسند، از اسپیکرهای پشتی پخش می‌شوند.

سینمای خانگی ۴٫۲

این نوع از سینمای خانگی در واقع از دو اسپیکر تشکیل شده است که در هر یک از آن‌ها یک ساب‌ووفر و ۲ اسپیکر تعبیه شده است.

اگر چه صدای بأس در این نوع سینمای خانگی به‌ مراتب قوی‌تر و بیشتر از سینمای ۵٫۱ است؛ اما در مقابل سینمای خانگی ۵٫۱ به دلیل برخورداری از اسپیکرهای سوراند پشتی، در تولید صدای سوراند واقعی عملکرد بسیار بهتری دارد.

در صورتی ‌که عمق صدا برای شما مهم‌تر است، باید سینمای خانواده ۴٫۲ را انتخاب کنید و در صورتی‌ که به فراگیر بودن صدا اهمیت بیشتری می‌دهید، خرید سینمای خانگی ۵٫۱ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در ضمن در سینمای خانگی ۴٫۲ به دلیل عدم برخورداری از اسپیکر میانی، صدای دیالوگ‌ها به‌اندازه سینمای خانگی ۵٫۱ واضح و شفاف نیست، البته این موضوع تنها زمانی محسوس است که شخصیت‌های فیلم در صحنه‌های پرهیاهو و پر سروصدا در حال گفت‌و ‌گو با یکدیگر باشند.

انواع سینمای خانگی از نظر پلیر

سینماهای خانگی معمولاً یا دارای دی‌وی‌دی پلیر یا بلوری پلیر هستند.

توصیه می‌کنیم حتی در صورتی ‌که قصد دارید فیلم بلوری تماشا نمی‌کنید باز هم سینمای خانگی دارای بلور پلیر را برای خرید انتخاب کنید؛ زیرا دستگاه‌های دارای دی‌وی‌دی پلیر از فرمت‌های صوتی و تصویری بسیار محدودی پشتیبانی می‌کنند و غالباً از هاردهای اکسترنال نیز پشتیبانی نمی‌کنند و توانایی پخش فیلم‌های فول اچ‌دی واقعی با بیت ریت بالا را نیز ندارند.

در مقابل دستگاه‌های مجهز به بلوتوث پلیر از بیشتر فرمت‌های صوتی و تصویری از مله دو فرمت بسیار مهم و متداول MKV و DTS پشتیبانی می‌کنند و علاوه بر پشتیبانی از هارد های اکسترنال، قادر به پخش فیلم‌های فول اچ‌دی واقعی نیز هستند.

معمولاً فیلم‌های واقعی و اورجینال Full HD با فرمت MKV منتشر می‌شوند و ترک صوتی صدای دالبی آن‌ها دارای فرمت DTS است. در ضمن به دلیل اینکه این فیلم‌ها دارای حجم بسیار بالایی هستند (بین ۱۵ تا ۵۰ گیگابایت) معمولاً برای پخش آن‌ها باید از هارد اکسترنال استفاده کنید.

یکی دیگر از مزایای سینماهای خانگی مجهز به بلوری پلیر نسبت به دستگاه‌های دارای دی‌وی‌دی پلیر، برخورداری از فناوری‌های به روز‌تر است که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد.

راهنمای راه اندازی و مدل چیدمان سینمای خانگی

برای نصب سینمای خانگی باید اسپیکر سمت چپ جلو را به ورودی Front left یا FL، اسپیکر راست جلو را به ورودی Front Right یا FR، اسپیکر میانی را به ورودی Center یا C، اسپیکر سمت چپ عقب را به Surround Left یا SL، اسپیکر سمت راست عقب را به ورودی Surround Right یا SR و ساب‌ ووفر را به Sub Woofer یا SW در گیرنده AV متصل کنید.

برای متصل کردن سیم‌ها به اسپیکر هم باید دکمه‌های نگه دارنده سیم را به سمت پایین بکشید و در همان حالت سیم‌ها را به اسپیکر متصل کنید و دکمه‌ها را به‌‌جای خود بازگردانید.

نحوه چیدمان صحیح اسپیکرهای سینمای خانگی ۵٫۱ بسیار مهم است و در صورتی ‌که اسپیکرها در مکان مناسبی قرار نگیرند، نمی‌توانید صدای دالبی را به ‌درستی بشنوید و آن‌چنان که باید، از فراگیر بودن صدا لذت ببرید. برای اینکه صدای دالبی را به بهترین شکل ممکن بشنوید، باید درست در مرکز اسپیکرها قرار بگیرید و فاصله شما با تمام اسپیکرها یکسان باشد.

نحوه چیدمان صحیح اسپیکرها و ساب ووفر به شرح زیر است:

اسپیکر میانی باید درست در مقابل شما قرار گیرد. دو اسپیکر سوراند چپ و راست هم باید در سمت چپ و راست اسپیکر میانی گیرند و ۲۲ تا ۳۰ درجه با آن زاویه داشته باشند.

دو اسپیکر سوراند پشتی هم باید در زاویه ۱۱۰ تا ۱۵۰ درجه از فرد مستمع قرار گیرند و ارتفاع آن‌ها کمی بالاتر از سطح گوش فرد شنونده باشد (در حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر)؛ البته ارتفاع اسپیکرهای جلویی باید کاملاً هم‌سطح گوش شما باشند.

بهتر است در صورتی ‌که اسپیکرهای سوراند جلویی سینمای خانگی شما پایه‌دار هستند، در هنگام تماشای فیلم روی صندلی بنشینید و اسپیکرهای سوراند پشتی را نیز روی دو پایه کوچک قرار دهید.

چیدمان سینمای خانگی 5.1

همان‌طور که گفتیم فاصله تمام اسپیکرها یکسان باشد. به ‌عنوان‌ مثال در صورتی ‌که اسپیکر میانی۳متر با شما فاصله دارد، اسپیکرهای سوراند جلو نیز باید به همین اندازه با شما فاصله داشته باشند.به همین دلیل سه اسپیکر جلو نباید در یک خط صاف در کنار یکدیگر قرار داشته باشند و باید به‌صورت نیم‌دایره آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار داد.

در ضمن اسپیکرهای سوراند جلویی و پشتی هم باید به‌ صورت ضربدری در مقابل یکدیگر قرار گیرند؛ به‌ گونه‌ای که اسپیکر سمت راست جلو در مقابل اسپیکر سمت چپ عقب و اسپیکر سمت راست عقب در مقابل اسپیکر سمت چپ جلو قرار بگیرد.

در مورد قرارگیری ساب ووفر هم قانون خاصی وجود ندارد و می‌توانید آن را در هر مکانی که مایل هستید، قرار دهید؛ اما توصیه می‌کنیم آن را در گوشه اتاق و نزدیک به دیوار قرار دهید تا صدای آن به‌خوبی منعکس شود، حتی اگر ساب ووفر را به دیوار متصل کنید، نتیجه خوبی خواهید گرفت.

در مورد نحوه قرارگیری اسپیکرهای سینمای خانگی ۴٫۲ هم قانون خاصی وجود ندارد و باید اسپیکرهای سوراند آن درست مانند اسپیکرهای سوراند سینمای خانگی ۵٫۱ با زاویه ۲۲ تا ۳۰ درجه از فرد مستمع قرار گیرند.

 فناوری‌های مورد استفاده در سینمای خانگی

سینمای خانگی بی‌سیم

در این نوع از سینماهای خانگی دو بلندگوی سوراند پشتی قادر به برقراری ارتباط بی‌سیم با دستگاه گیرنده AV سینمای خانگی هستند.

در صورت استفاده از سینمای خانگی بی‌سیم دیگر مجبور به استفاده از سیم‌های طولانی برای اتصال اسپیکرهای پشتی به گیرنده دستگاه نیستید؛ البته اسپیکرهای پشتی این نوع از سینمای خانگی کاملاً هم بی‌سیم نیستند و سیم برق جداگانه‌ای دارند.

در ضمن این دو اسپیکر باید با استفاده از سیم به فرستنده بی‌سیم که برای دریافت سیگنال از گیرنده AV دستگاه طراحی شده است، نیز متصل شوند.

بنابراین اسپیکرهای بی‌سیم تنها یک ترفند تبلیغاتی هستند و به‌ منظور سیم‌کشی کمتر و شلوغی کمتر سیم‌ها طراحی شده‌اند؛ البته با این وجود، این نوع سینماهای خانگی برای فضاهای بزرگ کاملاً مناسب هستند و از فناوری‌های به‌روز‌تری نسبت به سینماهای داخنگی معمولی برخوردار هستند.

از میان شرکت‌های تولیدکننده سینماهای خانگی بی‌سیم می‌توان به سامسونگ و ال‌جی اشاره کرد.

فناوری  NFC

فناوری NFC یکی از فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم محسوب می‌شود . NFC در واقع یک تراشه است که می‌تواند با یک تراشه NFC دیگر ارتباط برقرار کند و اطلاعات آن را بخواند.

برای استفاده از این فناوری تنها کافی است دستگاه دارای این تراشه با سینمای خانگی مجهز به NFC تماس فیزیکی پیدا کند تا ارتباط میان این دو دستگاه برقرار شود و بتوانید فایل‌های موسیقی گوشی یا تبلت خود را روی سینمای خانگی پخش کنید البته برای استفاده از این فناوری فاصله بین گوشی، تبلت و سینمای خانواده باید تنها در حد چند سانتیمتر یا حتی کمتر باشد.

با استفاده از فناوری NFC دیگر مجبور به استفاده از بلوتوث برای برقراری ارتباط بین دو دستگاه نیستید؛ معمولاً فرایند جفت کردن بلوتوث دو دستگاه برای برقراری ارتباط کمی دشوار و زمان‌بر است.

فناوری DLNA

فناوری DLNA هم برای برقراری ارتباط بی‌سیم میان دو دستگاه کاملا مناسب است. فناوری DLNA ارتباط بین دو دستگاه از طریق شبکه وای‌فای را فراهم می‌کند و با استفاده از آن می‌توان عکس ها، فیلم‌ها و ویدئوهای موجود در گوشی‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترها را در سینمای خانگی به اشتراک بگذارید.

صدای دالبی مجازی (Virtual Dolby)

در برخی از سینمای خانگی امکان پخش صدای استریو به‌ صورت صدای دالبی مجازی وجود دارد و با فعال کردن این قابلیت، صدای دالبی از هر پنج بلندگو وجود دارد؛ البته مسلماً در هنگام پخش صدای دالبی مجازی اصوات مختلف از یکدیگر تفکیک نمی‌شود و از هر پنج بلندگو صدای کاملاً یکسانی پخش می‌شود؛ بنابراین اصلاً نباید انتظار داشته باشید وضوح و جزئیات صدای دالبی مجازی در حد صدای دالبی واقعی باشد.

فناوری کارائوکه (Karaoke)

سینماهای خانگی مجهز به این فناوری دارای ورودی میکروفون هستند و می‌توانید با متصل کردن میکروفون به آن‌ها و فعال کردن قابلیت کارائوکه، صدای خواننده ترانه در حال پخش را حذف کنید و خود شما به‌جای خواننده بخوانید! بدون تردید این فناوری برای جمع‌های دوستانه می‌تواند سرگرمی بسیار جالبی باشد.

حالت‌های مختلف صدا

سینماهای خانگی دارای حالت‌های مختلف صدا هستند که باعث می‌شود غرق در فضای محتوای در حال پخش شوید؛ به‌ عنوان ‌مثال حالت صدای سینمایی (Cinematic mode)باعث می‌شود تصور کنید درست در یک سینمای حرفه‌ای در حال تماشای فیلم مورد علاقه خود هستید.

با فعال کردن حالت فوتبال (Football mode) نیز تصور می‌کنید در ورزشگاه و در میان انبوهی از تماشاگران قرار دارید. با فعال کردن حالت موسیقی هم می‌توانید نوت های سازهای مختلف موسیقی را با وضوح و جزئیات بسیار زیادی بشوید.

استفاده از اسپیکرهای سرامیکی یا شیشه‌ای برای کیفیت صدا و افزایش وضوح آن

در برخی از سینماهای خانگی به‌ جای استفاده از موادی غیرمقاوم در ساخت اسپیکرها، از مواد مقاوم مثل شیشه یا سرامیک استفاده می‌شود تا کیفیت صدای دستگاه با گذشت زمان حفظ شود و کاهش نیابد و همواره صدای شفاف و کریستالی بشنوید (معمولاً کیفیت صدای سینماهای خانگی دارای بلندگوهای ساخته‌شده از مواد نرم و انعطاف‌پذیر مانند، کاغذ پس از مدتی کاهش پیدا می‌کند).

حالت شب (Night Mode)

معمولاً صدای سینماهای خانگی در هنگام پخش صدای صحنه‌های هیجان‌انگیز مانند انفجار یا شلیک گلوله افزایش پیدا می‌کند، بدون تردید پخش چنین صدایی آرامش شبانه اطرافیان شما را که در حال استراحت هستند، برهم می‌زند.

با فعال کردن حالت شب در سینماهای خانگی مجهز به این فناوری می‌توانید بدون ترس و ناراحتی از مردم‌آزاری، با خیال راحت صحنه‌های هیجان‌انگیز فیلم را با صدای کم ببینید.

حالت صدا (Voice Mode)

با فعال کردن این حالت، صداهای آهسته مانند نجواها یا گفت‌وگوهای در گوشی با وضوح بالاتری پخش می‌شود و نیازی به بلند کردن صدای سینمای خانواده ندارید.

فناوری Lip sync

در سینماهای خانگی دارای این فناوری صدای دیالوگ‌ها کاملا هماهنگ با لب‌های شخصیت‌ها پخش می‌شود و اصلا شاهد مشکل آزاردهنده عدم هماهنگی صدا و تصویر نخواهید بود

استاندارد HDMI CEC

چنانچه سینمای خانگی دارای استاندارد HDMI CEC باشد، به‌ راحتی می‌توان پس از اتصال آن با کابل HDMI به تلویزیون‌هایی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند، سینمای خانگی و تلویزیون را به ‌راحتی با یک ریموت کنترل، کنترل کرد.

این استاندارد امکان ایجاد ویژگی‌هایی همچون خاموش و روشن شدن دو دستگاه به‌صورت خودکار و همزمان با یکدیگر و همچنین تشخیص ورودی توسط تلویزیون را فراهم کرده است.

به‌ عنوان‌ مثال در صورتی‌ که تلویزیون و سینمای خانواده هر دو از این استاندارد پشتیبانی کنند، هنگامی که سینمای خانگی را روشن کنید، تلویزیون هم به صورت خودکار روشن می شود و همان ورودی که سینمای خانگی به آن متصل شده است، فعال می‌شود.

قابلیت پخش فیلم‌های سه‌بعدی و فول‌ اچ‌دی

سینماهای خانگی دارای بلوری پلیر به‌ راحتی قادر به پخش فیلم‌های فول اچ‌دی سه‌بعدی و سه‌بعدی اصلی و واقعی با کیفیت بسیار بالا هستند.

وب‌گردی

در برخی از سینمای خانگی که مجهز به فای‌‌وای هستند و قابلیت متصل‌شدن به اینترنت را نیز دارند، مرورگر نیز وجود دارد و به ‌راحتی می‌توانید با سینمای خانگی وب‌گردی کنید.

نکات لازم برای خرید سینمای خانگی

انتخاب قدرت دستگاه متناسب با محیط

بدون تردید خرید یک سینمای خانگی پرقدرت برای فضایی کوچک اصلا کار درستی نیست و تنها باعث اذیت شدن گوش‌تان می‌شود.

توصیه می‌کنیم در صورتی که می‌خواهید سینمای خانگی را در فضای کوچکی قرار دهید، دستگاهی با توانی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ وات را انتخاب کنید؛ اما برای فضاهای بزرگ دستگاه‌های ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ وات انتخاب ایده‌آلی هستند.

انتخاب دستگاهی با ساب ووفر مناسب

صدای بأس برای تقویت عمق صدا و لذت‌بخش‌تر کردن صدا اهمیت بسیار زیادی دارد و هر چقدر سینمای خانگی دارای ساب ووفر قوی‌تری باشد، صدای غنی‌ترین می‌شنوید

انتخاب دستگاه مجهز به بلوتوث و وای‌فای

توصیه می‌کنیم دستگاهی را انتخاب کنید که مجهز به بلوتوث باشد و با استفاده از آن بتوانید به‌ راحتی گوشی، تبلت و کامپیوتر خود را به‌صورت بی‌سیم به سینمای خانگی متصل کنید و از شنیدن فایل‌های موسیقی آن‌ها از طریق سینمای خانگی نهایت لذت را ببرید.

چنانچه سینمای خانگی مجهز به وای‌فای باشد، با متصل شدن آن به یک روتر ارتباط بی‌سیم بین سینمای خانگی و سایر دستگاه‌های وای‌فای به‌راحتی برقرار می‌شود و از این طریق می‌توان فایل‌های موسیقی را به‌ صورت بی‌سیم روی سینمای خانگی پخش کنید.

انتخاب دستگاه دارای پورت اپتیکال یا  HDMI ARC

پورت اپتیکال

برای انتقال صدای دیجیتالی و باکیفیت از پلیر به سینمای خانواده باید از پورت و کابل اپتیکال (Optical) یا HDMI ARC استفاده کنید. با استفاده از کابل HDMI ARC می‌توانید صدا را با کیفیت بالا از تلویزیون به سینمای خانگی و تصویر را نیز با کیفیت بالا از سینمای خانگی به تلویزیون منتقل کنید و دیگر نیازی به استفاده از کابل اختصاصی برای انتقال صدا به سینمای خانگی ندارید.

کابل اپتیکال نیز یک کابل نوری است که از طریق آن می‌توانید صدای دیجیتالی را بدون هیچ گونه نویزی انتقال دهید. برخی از گیرنده‌های AV دارای پورت کواکسیال (Coaxical) نیز هستند و از طریق کابل کواکسیال نیز می‌توانید صدای دیجیتال را با کیفیت بالایی منتقل کنید(در قسمت پایین تصویر زیر هر دو پورت کاملا مشخص هستند).

چنانچه دستگاهی فاقد این دو پورت باشد، پخش صدای دیجیتالی از طریق آن امکان‌پذیر نیست و این موضوع بزرگ‌ترین نقص ممکن برای یک سیستم صوتی محسوب می‌شود.

پشتیبانی از فرمت‌های صوتی و تصویری مختلف

امروزه این موضوع اهمیت زیادی دارد و چنانچه دستگاهی از فرمت‌های جدید و به‌روز صوتی و تصویری پشتیبانی نکند، نمی‌توان آن را دستگاهی مفید و کاربردی در نظر گرفت.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 1 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۰۷/۲۱
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!