تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

نهاده‌های تولیدی لوازم خانگی افزایش بیش از 130 درصدی داشته است

لوازم خانگی در آستانه افزایش قیمت مجدد

اخبار تصلا
لوازم خانگی در آستانه افزایش مجدد قیمت قرار گرفت. تولیدکنندگان لوازم خانگی با استناد به افزایش بیش از 200 درصدی برخی نهاده‌های تولید نسبت به سال گذشته، ادامه تولید با شرایط فعلی را به صرفه و امکان‌پذیر نمی‌دانند و خواستار افزایش مجدد قیمت‌ها هستند. تولیدکنندگان هشدار داده‌اند در صورتی که دولت اقدامی برای تامین مواد اولیه این صنعت نکند، موجی از تعطیلی کارخانه‌های تولید لوازم خانگی در پیش است.

لوازم خانگی در آستانه افزایش مجدد قیمت قرار گرفت. تولیدکنندگان لوازم خانگی با استناد به افزایش بیش از ۱۰۰ و تا ۲۰۰ درصدی برخی نهاده‌های تولید نسبت به سال گذشته، ادامه تولید با شرایط فعلی را به صرفه و امکان‌پذیر نمی‌دانند و خواستار افزایش مجدد قیمت‌ها هستند. تولیدکنندگان هشدار داده‌اند در صورتی که دولت اقدامی برای تامین مواد اولیه این صنعت نکند، موجی از تعطیلی کارخانه‌های تولید لوازم خانگی در پیش است.

تصلا
-دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش ۱۳۰ درصدی مولفه‌های تولید نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار در سال ۱۳۹۷ صرفا ۲۵ قلم محصولی که از ارز دولتی استفاده می‌کنند مشمول قیمت گذاری هستند؛ بنابراین تولیدکنندگان معتقدند طبق مستنداتی که به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه داده اند باید افزایش قیمت داشته باشند.

عباس هاشمی اظهار کرد: به طور متوسط آلومینیوم ۱۵۴، درصد فولاد ۲۱۲ درصد، برنج ۱۳۱ درصد و مس ۱۱۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته و این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی در خردادماه امسال مجاز شدند قیمت‌های خود را حدود ۲۵ درصد افزایش دهند. همچنین با در نظر گرفتن یورو، میانگین نرخ ارز در این صنعت در مهرماه امسال نسبت به سال گذشته ۱۶۳ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: برای مثال در بخش آبگرمکن و پکیج اگر براساس افزایش قیمت مواد اولیه قیمت گذاری می‌کردیم باید در مهر ماه امسال در آبگرمکن ۱۳۴ درصد و در پکیج ۱۵۸ افزایش قیمت می‌داشتیم؛ یعنی نرخ برخی از کالاها پنج تا شش برابر قیمتی است که سازمان حمایت تعیین کرده است.

او خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن این شرایط قیمت گذاری برای محصولات لوازم خانگی امکان‌پذیر نیست و ورود سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار به بازار لوازم خانگی بلاموضوع است. با استناد به مستندات حقوقی و قانونی که به وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) ارائه کردیم، می‌توانیم بگوییم که ورود ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت به قیمت‌گذاری لوازم خانگی موضوعیت ندارد و اگر هم بخواهند در این بازار نظارت کنند، باید واحدهای تولیدی بر اساس قیمت نهاده‌های تولید خوداظهاری کنند و در صورت بروز تخلف سازمان حمایت ورود کند؛ اما اعلام تکلیف قیمت‌ها از این سازمان حمایت در بازار لوازم خانگی راه حل نیست و امکان ادامه تولید لوازم خانگی در این شرایط وجود ندارد.

هاشمی از درخواست جلسه مشترک با وزیر صمت، ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و تولیدکنندگان لوازم خانگی عضو انجمن صنایع لوازم خانگی ایران خبر داد و گفت: درخواست ما این است که تصمیمات اتخاذ شده در حوزه فولاد و خودرو به صورت منطقی به صنعت لوازم خانگی هم تسری پیدا کند؛ چرا که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار در سال ۱۳۹۷ صرفا ۲۵ قلم محصولی که از ارز دولتی استفاده می‌کنند مشمول قیمت‌گذاری هستند؛ بنابراین تولیدکنندگان معتقدند طبق مستنداتی که به سازمان حمایت ارائه داده‌اند باید افزایش قیمت داشته باشد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه تداوم این وضعیت موجب ضرر تولیدکنندگان می‌شود، گفت: باید هرچه زودتر درباره این بازار تعیین تکلیف نهایی صورت گیرد. در در حال حاضر اگر در بازار افزایش قیمت‌های نامتعارف مشاهده می‌شود ربطی به تولیدکنندگان ندارد. به عبارت دیگر در اثر اشتباهات استراتژیک سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار، تولیدکننده و مصرف‌کننده ضرر می‌کنند و به صورت پنهانی افرادی به صورت غیرقانونی سود می‌برند.

خرداد ماه امسال افزایش قیمت لوازم خانگی خبرساز شده و در نهایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که در قیمت‌های لوازم خانگی بازنگری شده، تلویزیون حداکثر ۲۰ درصد و سایر لوازم خانگی حداکثر ۲۵ درصد مجاز به افزایش قیمت نسبت به بهمن سال گذشته هستند و همه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان لوازم خانگی ملزم شدند قیمت‌های خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند. با این حال با افزایش نرخ ارز در هفته‌های گذشته دوباره گزارش‌هایی از افزایش قیمت در این بازار شنیده شده است.

افزایش قیمت لوازم خانگی منطقی بوده است

لباسشویی
در همین زمینه سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و نوسانات قیمت دلار در بازار قیمت لوازم خانگی ایرانی به صورت منطقی افزایش یافته است.
حمیدرضا غزنوی اظهارداشت: در صورتی که مواد اولیه و ورق های فولادی مورد نیاز به موقع در اختیار تولید کنندگان ایرانی قرار گیرد کمبودی در بازار لوازم خانگی نخواهیم داشت.

تامین مواد اولیه مشکلات تولیدکنندگان داخلی

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران یادآورشد: تامین مواد اولیه یکی از مشکلات مهم تولیدکنندگان لوازم خانگی است، زیرا عرضه کم لوازم خانگی باعث افزایش قیمت آن در بازار می شود.
غزنوی اظهارداشت: هر چه عرضه لوازم خانگی در بازار بیشتر شود قیمت ها نیز بیشتر تعطیل می شود و این نیازمند تامین مواد اولیه، مواد پتروشیمی و ورق های فولادی با قیمت مناسب برای تولیدکنندگان است.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با بیان اینکه هرچه هزینه ها افزایش یابد قیمت تمام شده تولید نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت، گفت: در حال حاضر شرایط برای افزایش تولید در کشور فراهم است اما تولید کنندگان باید مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت های مناسب و مصوب دریافت کنند.
وی تاکید کرد: ما هیچ راهی برای حمایت از تولید داخل نداریم و برای جلوگیری از قاچاق کالا و لوازم خانگی به کشور و تنظیم بازار و جلوگیری از فعالیت سودجویان و قاچاقچیان، باید در زمینه رفع موانع تولید تلاش کنیم.

تهدید تعطیلی واحدهای تولیدی لوازم خانگی

خط تولید جاروبرقی

در همین زمینه یکی از تولیدکنندگان با گلایه از اینکه هیچ یک از مدیران اقتصادی کشور فکری به حال نوسانات نرخ ارز نمی‌کنند، گفت: کار تولیدی نیازمند تأمین مواد اولیه، آن هم با شرایط باثبات اقتصادی است ما نمی‌دانیم فردا مواد اولیه را می‌توانیم با قیمت امروز تهیه کنیم یا خیر.

میر نصراللّه‌‌زاده با اعلام اینکه بی‌ثباتی بازار باعث شده نه تولیدکننده و نه خریدار در بازار لوازم خانگی فعالیتی نداشته باشد، افزود: تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان لوازم خانگی نخست از طریق نیما و ارز حاصل از صادرات صورت می‌گیرد اما تولیدکننده در بخش نیما نمی‌تواند بخش زیادی از مواد اولیه را وارد کند. در ارز حاصل از صادرات نیز بسیاری از تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان برای تأمین ارز با صرافی‌‌هایی قرارداد بستند که آنها وظایف خود را انجام نداده‌اند و حتی تعدادی از آنها صرافی‌‌های خود را بسته‌اند، این درحالی است که این صرافی‌ها از طرف بانک مرکزی به تولیدکننده معرفی شده بودند.

این تولیدکننده لوازم خانگی با اشاره به اینکه امروز کار تولیدی از طریق سیستمی انجام نمی‌شود و عمدتاً براساس توان فرد و روابط صورت می‌گیرد، اظهار داشت: تأمین کالا آن هم در آینده برای بازار با شرایط فعلی اقتصاد تضمین نشده است.

نصراللّه‌‌زاده با تأکید بر اینکه دولت و مدیران اقتصادی در شرایط فعلی هیچ تصمیمی نگرفته و به‌نوعی اقتصاد را رها کرده‌اند، اضافه کرد: مگر می‌شود با این شرایط کار تولیدی کرد، بخشی از تولیدکنندگان نصف سرمایه خود را با افزایش نرخ ارز از دست داده‌اند، تعدادی دیگر نیز کاهش تولید داده‌اند و برخی حتی در آینده مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود هستند، در این شرایط هیچ‌کس پاسخگو نیست، به‌نظر می‌رسد دولت باید یک تصمیم اساسی برای حمایت از تولیدکنندگان بگیرد.

وی پیشنهاد کرد: در شرایط فعلی فضای صادرات بسیار پررونق است اگر حمایت لازم از تولیدکننده صورت گیرد آنها با تأمین مواد اولیه خود می‌توانند ضمن فروش کالا در سطح بازار صادرات خود را نیز به کشورهای همسایه افزایش دهند اما لازمه اجرایی‌ شدن این امر تأمین مواد اولیه است.

این تولیدکننده لوازم خانگی تصریح کرد: امروز تولید با خطر بسیار بزرگی روبه‌روست به این صورت که کسی حاضر به انتقال سرمایه خود در این بخش نیست زیرا نه‌تنها سودی کسب نمی‌کند بلکه هر روز خالص سرمایه خود را از دست می‌دهد این یک زنگ خطر برای کشور محسوب می‌شود.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

مینا حسینی
۱۳۹۹/۰۷/۲۲
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!