تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

5G با شیوع کرونا ارتباطی دارد؟

اینترنت ۵G چگونه کار می‌کند؟

اخبار تصلا
با شیوع ویروس کرونا عده‌ای به دنبال ایجاد ارتباط میان امواج با طول موج بالا که در شبکه 5G مورد استفاده قرار می‌گیرند و خطر ابتلا به ویروس کرونا یا همان COVID-19 بودند.  اما واقعیت این است که ارتباطی میان احتمال خطر ابتلا به ویروس کرونا و استفاده یا گسترش اینترنت 5G وجود ندارد. در بسیاری از کشورهایی که آمار ابتلا به بیماری COVID-19 بسیار بالا گزارش شده است، هیچ شهر یا منطقه‌ای تحت پوشش اینترنت نسل پنجم نبوده است. اگر چه هنوز مشخص نیست منشأ اصلی همه‌گیری این ویروس چه بوده اما خاطرتان جمع باشد که هیچ ارتباطی میان این دو وجود ندارد.

تصلا –تکنولوژی ۵G بر خلاف آنچه ما تصور می‌کنیم فقط مربوط به اینترنت موبایل نیست. تکنولوژی ۵G در واقع نسل جدید شبکه موبایل است که در بستر آن کاربران به اینترنت پر سرعت‌تری نیز دسترسی خواهند داشت. در این مطلب به بررسی تکنولوژی ۵G ،  کاربرد اینترنت ۵G و تفاوت سرعت اینترنت ۴g و ۵g می پردازیم.

 اگر تصور می‌کنید که تا به امروز و با پیشرفت تکنولوژی تا به این حد، مفهوم دهکده جهانی به واقعیت پیوسته است، باید صبر کنید تا پای تکنولوژی ۵G و شبکه موبایل وابسته به آن به همه کشورها و شهرهای دنیا باز شود و آن وقت است که می‌فهمید مفهوم دهکده جهانی چیست و هدف آن چه بوده است.

شبکه مخابراتی مبتنی بر تکنولوژی ۵G یا اینترنت نسل پنجم ، نسل جدید از شبکه‌های بی‌سیم است که بعد از ظهور شبکه‌های استاندارد تلفن همراه مثل ۱G، ۲G، ۳G و ۴G به دنیا معرفی شده ‌است. به گفته کارشناسان قرار است با ارائه این شبکه مخابراتی نه تنها سرعت دسترسی به اینترنت افزایش یابد، بلکه با استفاده از این تکنولوژی بتوان در همه نقاط دنیا به اینترنت و شبکه مخابرتی با سرعت بسیار بالا دسترسی داشت. قرار است سرعت این شبکه در دریافت و ارسال اطلاعات در حدود ۱ گیگابایت بر ثانیه باشد.

اینترنت ۵G چیست؟

قابلیت‌های شبکه ۵G بسیار بیشتر از آن چیزی است که ممکن است تصور کنیم. سرعت اینترنت ۵G که برای دریافت و ارسال داده‌ها در این شبکه اینترنت در نظر گرفته شده است در حدود ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از سرعت شبکه ۴G است که امروزه کاربران تلفن همراه به آن دسترسی دارند، خواهد بود.

همچنین سرعت اینترنت ۵G بسیار بیشتر از سرعت انتقال و ارسال داده‌ای است که کاربران از طریق کابل‌های فیبر نوری به آن دسترسی خواهند داشت.

تصویر برای دهکده جهانی با تکنولوژی 5G

در حال حاضر بسیاری از مناطق در کشورهایی مثل انگلیس، استرالیا و آمریکا تحت پوشش تکنولوژی ۵G و شبکه مخابراتی مبتنی بر آن قرار گرفته‌اند. اما با وجود اینکه قرار است به زودی بسیاری از کشورها خدمات مربوط به این شبکه را به مردم خود ارائه کنند، به نظر می‌رسد هنوز استفاده از این شبکه و مفاهیم مربوط به آن در پرده‌ای از ابهام قرار گرفته است.

بعد از انتشار و همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از نظریه‌پردازان سعی کردند انتشار این ویروس را به نوعی با روی کار آمدن شبکه ۵G پیوند دهند.

متأسفانه تمام حرف و حدیث‌هایی که در خصوص استفاده از این شبکه منجر به این شد که بسیاری از پروژه‌هایی که برای توسعه این شبکه مخابراتی شروع شده بودند تا حدودی متوقف شوند. البته بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب، فیس‌بوک، توییتر و بسیاری دیگر از وب‌سایت‌های فعال در حوزه تکنولوژی سعی کردند تا از انتشار این خبرها و اکاذیب جلوگیری کنند و در نتیجه خوشبختانه برخی از شرکت‌های فعال در این زمینه فعالیت‌های خود را برای گسترش این تکنولوژی از سر گرفته‌اند.

واقعیت این است که ظهور و گسترش شبکه ۵G تا حد قابل توجهی بخش‌های زیادی از زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. البته که با استفاده از شبکه ۵G ما می‌توانیم به شبکه موبایل پر سرعت‌تری دسترسی داشته باشیم اما به نظر می‌رسد این تنها مزیت استفاده از این تکنولوژی نیست.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته صنایع بسیاری در دنیا می‌توانند از قابلیت‌ها و امکانات این شبکه پر سرعت به نفع خود و فعالیت‌های اقتصادی خود استفاده کنند.

در ابتدای روی کار آمدن تکنولوژی ۵G و شبکه مخابراتی مبتنی بر آن این بود که تکنولوژی ۵G با سرعت خارق‌العاده‌ای که برای دسترسی به اینترنت و قابلیت‌های آن در اختیار کاربران قرار خواهد داد، زندگی آن‌ها را زیر و رو خواهد کرد. اما تا وقتی ندانیم این تکنولوژی دقیقاً چیست و قرار است چگونه از آن استفاده شود، نمی‌توان گفت قرار است چه تغییراتی در زندگی و سبک زندگی ما ایجاد کند.

تابستان سال ۲۰۱۹، شرکت CNET امکان دسترسی به شبکه ۵G را به صورت آزمایشی در برخی از  کشورهایی که این شرکت در آن‌ها دفتر داشت، ایجاد کرد.

در این آزمایش، شهرهایی مثل شیکاگو، لندن، سیدنی و سئول ( پایتخت کره جنوبی) به این شبکه موبایل پر سرعت دسترسی پیدا کردند. نتیجه این آزمایش چیزی نبود جز مشکلات عدیده در دسترسی به آن شبکه و از طرفی افت سرعت در بسیار از مناطق تحت پوشش.

با این وجود و با تمام مشکلاتی که در نتایج این آزمایش مشخص شد، بسیاری از شرکت‌های تولید کننده گوشی تلفن همراه تلاش‌های خود را برای ایجاد قابلیت پشتیبانی از شبکه ۵G در گوشی‌های تلفن همراه تولیدی این شرکت‌ها آغاز کردند.

مثلاً شرکت سامسونگ اولین برند تولیدکننده گوشی تلفن همراهی بود که در گوشی‌های Galaxy S10 خود امکان اتصال به شبکه ۵G را ایجاد کرد. اما ایجاد این قابلیت در این گوشی‌های تلفن همراه چندان ساده نبود و در ابتدا مشکلات و چالش‌های زیادی به همراه داشت.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، شبکه ۵G راه زیادی برای تبدیل شدن به یک شبکه مخابراتی بی‌سیم که قابلت استفاده در همه مناطق را داشته باشد، باید طی کند. اما واقعیت مهمی که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود ایناست که همه چیز در حال آماده شدن برای استفاده گسترده از شبکه ۵G در دنیا است.

در حال حاضر ارائه دهندگان سرویس‌های اینترنت در اکثر کشورها و شهرهای دنیا در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای پوشش مناطق بیشتری تحت این تکنولوژی هستند.

از طرفی بسیاری از سازندگان دستگاه‌های تلفن همراه و تجهیزات هوشمند در حال تولید ابزارها و تجهیزاتی هستند که قادر به اتصال به این شبکه تلفن همراه باشند. البته با گسترش و همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از پروژه‌های توسعه این شبکه مخابراتی متوقف شده‌اند اما بعد از خروج از این بحران شرکت‌های فعال در این حوزه فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.

سرعت بالا تنها ویژگی منحصر به فرد تکنولوژی ۵G نیست

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از شبکه و یا تکنولوژی ۵G زمان تأخیر کم یا low Latency است. اما معنی این عبارت دقیقاً چیست؟

اجازه بدهید تا با یک مثال این قابلیت را توضیح دهیم. فرض کنید شما در حال مشاهده محتوای یک صفحه وب هستید. شما روی یک لینک در این صفحه کلیک می‌کنید و طی یک فاصله زمانی، صفحه مربوط به این لینک برای شما باز می‌شود.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا بعد از کلیک روی لینک، صفحه مورد نظر برای شما نمایش داده شود، زمان تأخیر یا همان Latency نامیده می‌شود. هرچه این مدت زمان کمتر باشد مسلما کیفیت و سرعت دسترسی به اطلاعات بیشتر خواهد بود و شبکه شما توانایی و قدرت بالاتری خواهد داشت.

در شبکه‌های تلفن همان امروزی مثل ۴G زمان تأخیر در حدود ۲۰ میلی‌ثانیه است. البته شاید ۲۰ میلی ثانیه برای کاربران زیاد نباشد و اصلاً متوجه گذشت این میزان زمان نشوند اما در شبکه ۵G این مدت زمان به کمتر از ۱ میلی‌ثانیه یعنی زمانی به اندازه فلش زدن یک دوربین معمولی عکاسی کاهش یافته است. البته این افزایش سرعت شاید برای انجام کارهای معمولی مثل ارسال پیام یا مشاهده یک صفحه وب چندان معنی‌دار نباشد.

به عبارت دیگر این سرعت زمانی خودش را نشان می‌دهد که بخواهید یک بازی ویدیویی ساخته شده با تکنولوژی واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده را روی دستگاه خود اجرا کنید و یا آن را به صورت آنلاین انجام دهید. یا مثلاً بخواهید در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین شرکت کنید.

در این موارد است که می‌توانید تفاوت سرعت با زمان تأخیر ۲۰ میلی‌ثانیه را با سرعت با زمان تأخیر ۱ میلی ثانیه متوجه شده و احساس کنید. البته زمان تأخیر به فاکتورهایی مثل فاصله نیز وابسته است که صحبت در خصوص آن در این مطلب نمی‌گنجد.

به غیر از کاهش زمان تأخیر در تکنولوژی ۵G، مزایای دیگری نیز برای این تکنولوژی وجود دارد که در جای خود به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مفاهیم و نکاتی که در رابطه با تکنولوژی ۵G باید بدانید

تصویر تغییر نسل های مختلفاولین نکته‌ای که باید در خصوص تکنولوژی ۵G و این شبکه اینترنت موبایل باید بدانید، تفاوت آن  با نسل‌های قدیمی شبکه اینترنت موبایل مثل ۴G و ۳G است. نسل‌های قبلی اینترنت موبایل هر کدام بر اساس زمان روی کار آمدنشان قابلیت‌های خاص خود را داشتند مثلاً اولین نسل از شبکه موبایل که با نام ۱G شناخته می‌شود، در سال ۱۹۸۰ ارائه شد و قابلیت ارسال داده‌های آنالوگ صوتی یا به زبان ساده‌تر ارسال صوت را داشت (شما می‌توانستید با مخاطب خود تماس صوتی برقرار کنید).

نسل ۲ شبکه موبایل با نام ۲G در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ میلادی قابلیت ارسال داده‌های صوتی دیجیتال و همچنین امکان ارسال متن از طریق اس ‌ام اس را در اختیار کاربران قرار می‌داد. در واقع با ظهور این نسل از شبکه موبایل بود که همه کاربران موبایل قادر به ارسال پیام متنی برای یکدیگر از طریق گوشی‌های تلفن همراه خود شدند.  در این دو نسل فقط تماس صوتی و ارسال پیام کوتاه آن هم با تعداد کاراکتر محدود از طریق شبکه موبایل امکان‌پذیر بود و مفهومی به عنوان اینترنت موبایل برای آن تعریف نشده بود.

نسل سوم شبکه اینترنت موبایل که به ۳G مشهور است. در همان ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده موبایل عرضه شد. این شبکه در واقع اولین نسل از اینترنت تلفن همراه بود که می‌توانست داده‌های موبایل را دریافت و ارسال کند.

نسل ۴ اینترنت موبایل که با نام ۴G شناخته می‌شود و در ابتدای سال ۲۰۱۰ میلادی به دنیا عرضه شد، دارای قابلیت‌هایی مثل پهنای باند بیشتر، سرعت بالاتر چیزی در حدود ۱ گیگ بر ثانیه و یا به عبارتی ۱۰ برابر بیشتر از سرعت اینترنت در شبکه ۳G بود.

اما شبکه ۵G که در ادامه نسل‌های قبلی شبکه موبایل معرفی شده است، با هدف ایجاد ارتباطات بیشتر، بهبود تجربه کاربران در استفاده از شبکه موبایل برای انجام کارهای روزانه خود و ارائه سرویس‌های آنلاین بیشتر به کاربران ارائه شده است.

از آنجایی که زمان تأخیر در این شبکه موبایل بسیار کم است و از طرفی سرعت آن بسیار بالا است، می‌توان از آن در کاربردهای مختلف از جمله به کارگیری تکنولوژی اینترنت اشیاء در صنایع مختلف مثل حمل و نقل، مراقبت‌های بهداشت از راه دور، کشاورزی و حتی صنایع تولیدی استفاده کرد. به گفته توسعه‌دهندگان این شبکه قرار است این تکنولوژی اقتصاد دنیا را تحت تأثیر خود قرار دهد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر روی قابلیت‌ها و توانایی‌های نسل پنجم از شبکه موبایل، تأثیرات این شبکه بر روی اقتصاد جهانی بسیار زیاد خواهد به طوری که به احتمال بسیار زیاد تا ۱۵ سال آینده، رشد اقتصادی متأثر از گسترش این شبکه در دنیا به بیش از ۱۳٫۲ تریلیون دلار خواهد رسید. این رشد اقتصادی بسیار بیشتر از چیزی است که در پی ظهور نسل‌های قبلی شبکه تلفن همراه به آن دسترسی داشتیم. این تأثیر اقتصادی می‌تواند در همه حوزه‌ها از جمله توسعه شبکه‌های زیرساخت برای گسترش هرچه بیشتر مناطق تحت پوشش تکنولوژی ۵G و صنایع مخابراتی و صنایع مرتبط باشد.

صنایع زیادی وابسته به گسترش و پیشرفت شبکه و تکنولوژی ۵G در تمام دنیا هستند. برای مثال صنایع مخابراتی، صنایع تولیدی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و حتی صنایع تولید لوازم‌خانگی تا حد زیادی تحت تأثیر این شبکه قرار می‌گیرند.

برای مثال هرچه مناطق تحت پوشش این شبکه مخابراتی افزایش یابد، امکان دسترسی به اینترنت پر سرعت‌تر از چیزی که در حال حاضر در دسترس کاربران است افزایش می‌یابد و با توجه به این قابلیت تولیدکنندگان لوازم‌خانگی می‌توانند محصولات هوشمندتر با قابلیت‌های منحصر به فرد‌تری تولید کنند. محصولاتی که برای داشتن برخی از قابلیت‌ها و استفاده از آن‌ها به ناچار نیاز به اتصال به شبکه اینترنت پر سرعت‌تر و در عین حال دارای زمان تأخیر بسیار کمتری دارند.

تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از تکنولوژی ۴G

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا برای دسترسی به امکاناتی که از طریق شبکه ۵G قرار است به کاربران ارائه شود، باید تجهیزات جدیدی خریداری کنیم؟ مسلماً برای استفاده از هر تکنولوژی جدیدی باید ابزار مناسبی را در اختیار داشت و تکنولوژی ۵G نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برای اینکه بتوانید از امکانات شبکه ۵G روی گوشی تلفن همراه خود استفاده کنید باید گوشی‌های تلفن همراهی در اختیار داشته باشید که قابلیت اتصال به این شبکه را داشته باشند.

در حال حاضر برخی از برندهای تولیدکننده تلفن همراه مثل ال‌جی، شیائومی و سامسونگ در گوشی‌های جدید خود قابلیت اتصال به شبکه ۵G را ایجاد کرده‌اند. از همه مهم‌تر اینکه یکی از محدودیت‌های شبکه‌های مخابراتی مبتنی بر تکنولوژی ۵G این است که چون این تکنولوژی مبتنی بر طیفی از امواج با طول موج بسیار بالا و البته دامنه محدود است که نمی‌توانند تا فواصلی بسیار زیاد منتشر شوند و برای اینکه مناطق وسیع‌تری تحت پوشش آن قرار گیرندt نیاز به نصب تجهیزات بسیار گرانقیمت با تعداد زیاد است.

البته از آنجایی که در همه کشورهای دنیا امکان دسترسی به شبکه ۵G وجود ندارد، بنابراین نیازی به تعجیل برای خرید دستگاه‌هایی که با این تکنولوژی سازگار هستند، نیست. از طرفی هنوز ابهامات زیادی برای تولیدکنندگان دستگاه‌ها و تجهیزات هوشمند از جمله تلفن همراه و یا وسایل لوازم‌خانگی در ایجاد قابلیت اتصال به شبکه ۵G روی محصولات‌شان وجود دارد.

این ابهامات باید به مرور زمان و با بررسی نظرات و کامنت‌هایی که کاربران از تجربه خود در خصوص استفاده از محصولات مجهز به این قابلیت منتشر می‌کنند، رفع شوند. به همین دلیل هنوز برای خرید تجهیزاتی که مجهز به قابلیت اتصال به شبکه ۵Gهستند زمان و فرصت کافی وجود دارد.

آیا جهان آماده پذیرش تکنولوژی ۵G هست؟

اما آیا جهان آماده پذیرش ظهور تکنولوژی ۵G و تغییراتی که به همراه این تکنولوژی در همه مسائل از جمله الگوهای ارتباطی افراد با یکدیگر به وجود خواهند آمد، هست یا هنوز زمان استفاده گسترده از این تکنولوژی نرسیده است؟

واقعیت این است که بسیاری از کشورها از جمله آمریکا درست بعد از مطرح شدن و روی کار آمدن تکنولوژی ۵G از برخی از قابلیت‌های آن به صورت محدود در برخی از شهرهای خود استفاده کرده و آن‌ها را در اختیار مردم قرار دادند.

به هر حال آمادگی لازم برای استفاده از هر تکنولوژی یک شبه به وجود نمی‌آید و با گسترش تکنولوژی از هر نوعی که باشد دنیا بیشتر آماده استفاده از آن می‌شود. درست مثل تکنولوژی اینترنت اشیاء که در همان ابتدای کار تنها چند پروژه کوچک از قابلیت‌ها و امکانات آن استفاده می‌کردند تا اینکه به مرور زمان بخش بزرگی از پروژه‌های مدرن در کشورها بر اساس قابلیت‌های این تکنولوژی طراحی و پایه‌ریزی شده‌اند.

اگر چه در حال حاضر دنیا آمادگی صد در صدی برای پذیرش و استفاده از این تکنولوژی را ندارد اما بر اساس برآورد کارشناسان و تحلیلگران این آمادگی به مرور زمان و با گسترده‌تر شدن مناطق و کشورهای تحت پوشش این تکنولوژی افزایش می‌یابد.

مسئله‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که قرار نیست به این زودی‌ها تکنولوژی ۵G و شبکه موبایل مبتنی بر آن جایگزین شبکه ۴G شود. شاید ده‌ها سال طول بکشد تا بتوان شبکه ۵G را به طور کامل جایگزین شبکه ۴G کرد که که در حال حاضر در دسترس اکثر مردم جهان قرار دارد.

در حال حاضر بسیاری از مناطق دنیا هنوز امکان دسترسی به شبکه موبایل را ندارند چون ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه شبکه موبایل در این مناطق بسیار زمان‌بر و پر هزینه است؛ حال تصور کنید بخواهیم این مناطق را تحت پوشش تکنولوژی ۵G و شبکه موبایل مبتنی بر آن قرار دهیم. مسلماً زمان و هزینه بسیار زیادی باید صرف شود که در برخی از مواد به صرفه نیست.

تأثیراتی که اینترنت ۵G روی سبک زندگی مردم دنیا خواهد داشت

شاید شما هم شنیده باشید که با پیشرفت تکنولوژی ۵G و شبکه‌های مخابراتی مبتنی بر آن تغییرات عظیمی از نحوه انتقال اطلاعات و داده‌ها گرفته تا صنایع تولیدی و فراگیر شدن استفاده از ربات‌ها در صنعت ایجاد خواهد شد. به گفته طرفداران تکنولوژی ۵G ظهور این تکنولوژی قرار است بسیاری از محدودیت‌ها و چالش‌هایی که برای برقراری ارتباط میان افراد یا دستگاه‌های مختلف در نسل‌های قبلی شبکه موبایل وجود داشت را بر طرف کند.

ظهور تکنولوژی ۴G و شبکه‌های وابسته به آن باعث پدید آمدن انقلاب بزرگی در شبکه موبایل، اینترنت و مفاهیم وابسته به آن شده است. واقعیت این است که اگرچه ما با روی کار آمدن نسل پنجم از شبکه موبایل در واقع از یک نسل به نسل بعدی منتقل شده‌ایم، اما این تغییر بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم. تغییر نسل از ۴ به ۵ باعث ایجاد تغییرات بزرگی در پروتکل‌های شبکه شده است.

همان‌طور که گفته شد،به لطف روی کار آمدن تکنولوژی ۵G و شبکه‌های مخابراتی مبتنی بر آن سرعت اینترنت ۵G انتقال داده‌ها تا حد قابل توجهی افزایش یافته است. از طرفی زمان تاخیر در ارتباطات به حداقل ممکن رسیده است.

با وجود اینکه استفاده از شبکه‌های مبتنی بر تکنولوژی ۵G در جهان چندان گسترده نشده است و تنها برخی از کشورها اقدام به ارائه محدود خدمات در قالب این شبکه کرده‌اند، اما بسیاری از شبکه‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی به خصوص آن دسته از پایگاه‌های اطلاعاتی که اخبار و رویدادهای ورزشی را به صورت زنده و همزمان با برگزاری رویداد تحت پوشش خود قرار می‌دهند، برای اطلاع‌رسانی و انتشار فیلم‌ها و عکس‌ها خود از شبکه‌های میکرو مبتنی بر تکنولوژی ۵G استفاده می‌کنند.

در این شبکه‌ها از حدود ۳۰ دوربین مجهز به قابلیت تکنولوژی ۴K برای تحت پوشش قرار دادن یک رویداد ورزشی به صورت زنده استفاده می‌شود به نحوی که شما به صورت لحظه‌ای از تمامی اتفاقاتی که در یک رویداد ورزشی رخ می‌دهد، بدون اتلاف حتی کسری از ثانیه با خبر خواهید شد. البته این تنها یکی از تغییراتی است که روی کار آمدن تکنولوژی ۵G به دنبال خواهد داشت.

با استفاده از اینترنت ۵G  برای دانلود یک فیلم دو ساعته تنها به ۳٫۶ دقیقه زمان نیاز دارید این در حالی است که اگر می‌خواستیم این فیلم دو ساعته را با اینترنت مبتنی بر شبکه ۳G دانلود کنیم، به ۲۶ ساعت زمان نیاز داشتتیم.

اهمیت استفاده از اینترنت ۵G و شبکه‌های مبتنی بر آن

در حال حاضر کشور انگلستان یکی از کشورهای پیشتاز در جایگزینی شبکه ۴G با شبکه ۵G است. در بین سال‌های ۲۰۱۱ یا ۲۰۱۴ دقیقاً بازه زمانی که در آن پیشرفت و روی کار آمدن تکنولوژی ۴G و توسعه آن در کشورهای مختلف دنیا به اوج خود رسیده بود، موقعیت‌های شغلی در صنایع وابسته به تکنولوژی بی‌سیم در حدود ۸۴ درصد افزایش یافت.

در حال حاضر در حدود ۷٫۴ میلیون شغل وابسته به این تکنولوژی در دنیا وجود دارد که هر سال ۴۷۵ میلیارد دلار را وارد چرخه اقتصادی کشورهای پیشرفته می‌کنند. به نظر می‌رسد کشورهایی که در حال گسترش تکنولوژی ۵G و تلاش برای تطبیق هرچه بیشتر صنایع با این تکنولوژی هستند، نیز قرار است به رشد اقتصادی بسیار بیشتری از آنچه در استفاده از تکنولوژی ۴G به دست آوردند، برسند.

مسئله این است که ما به داشتن تکنولوژی مثل تکنولوژی ۵G نیاز داریم. دلیل نیاز به این تکنولوژی بسیار واضح است. نیازهای بشر با پیشرفت تکنولوژی افزایش می‌یابد. در حال حاضر تقاضای مشتریان برای استفاده از خدمات شبکه برای انجام کارهای مختلف به قدری افزایش یافته است که شبکه‌های مخابراتی فعلی از جمله ۴G قادر به برآورده کردن همه این نیازها نیستند.

از طرفی تعداد افرادی که از شبکه‌های مخابراتی استفاده می‌کنند، روز به روز در حال افزایش است. مثال ساده‌ای که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد تعداد کاربران گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و تعداد کاربران دستگاه‌های هوشمند دیگر از جمله لوازم‌خانگی هوشمند است. روز به روز بر تعداد کاربران این دستگاه‌های هوشمند اضافه می‌شود.

نیاز به تولید این تجهیزات فقط ظاهر ماجراست. همه ما هدف‌مان از تهیه این ابزارهای هوشمند دسترسی به امکانات و قابلیت‌هایی است که تنها از طریق ایجاد شبکه‌های مخابراتی با ظرفیت بالا امکان‌پذیر است.

از طرفی هرچه تعداد این دستگاه‌ها بیشتر شود، ترافیک انتقال و ارسال داده در هر ثانیه و حتی صدم ثانیه افزایش می‌یابد و این شلوغی باعث بروز مشکلاتی از جمله افت سرعت، اتصالات ناپایدار به شبکه و یا تأخیر زمانی بسیار بالا خواهد شد. به همین دلیل نیاز ما به دسترسی به تکنولوژی با قابلیت‌های بسیار بیشتر روز به روز افزایش می‌یابد.

شاید از نظر بسیاری از فعالان حوزه سلامت، گسترش تکنولوژی ۵G و شبکه‌های مخابراتی وابسته به آن که نیازمند احداث دکل‌های مخابراتی بیشتر در فواصل کوتاه‌تر است، یک خطر جدی برای سلامت افراد جامعه محسوب شود. بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت بر این باورند که امواج و سیگنال‌های مخابراتی تا حد قابل توجهی احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها را در انسان‌ها افزایش می‌دهد.

متأسفانه هنوز مطالعات کافی در این خصوص انجام نشده است و نمی‌توان به طور قطع گفت که آیا پیشرفت تکنولوژی و استفاده از آن منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان خواهد شد یا نه. اما به طور کلی از آنجایی که امواج مورد استفاده در تکنولوژی ۵G از نوع امواج با طول موج بالا هستند، نمی‌توان آن‌ها را در دسته امواج رادیویی خطرناک برای سلامت انسان‌ها دسته‌بندی کرد.

با این وجود سازمان بهداشت جهانی فهرستی تهیه کرده است که در آن امواج رادیویی و سیگنال‌های مخابراتی یکی از عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان در جوامع پیشرفته و یا در حال توسعه شناخته شده‌اند.

با شیوع ویروس کرونا بسیاری از نظریه‌پردازان به دنبال ایجاد ارتباط میان امواج با طول موج بالا که در شبکه ۵G مورد استفاده قرار می‌گیرند و خطر ابتلا به ویروس کرونا یا همان COVID-19 بودند. بسیاری از این نظریه‌پردازان ویدئوهای مختلفی در شبکه‌‌های اجتماعی مثل یوتیوب و یا اینستاگرام منتشر کردند و در آن سعی کردند تا ارتباط میان این دو را توضیح دهند. اما واقعیت این است که ارتباطی میان احتمال خطر ابتلا به ویروس کرونا و استفاده یا گسترش شبکه ۵G وجود ندارد.

به خاطر داشته باشید که در بسیاری از کشورهایی که آمار ابتلا به بیماری COVID-19 بسیار بالا گزارش شده است، هیچ شهر یا منطقه‌ای تحت پوشش تکنولوژی ۵G نبوده است. اگر چه هنوز مشخص نیست منشأ اصلی همه‌گیری این ویروس چه بوده اما خاطرتان جمع باشد که هیچ ارتباطی میان این دو وجود ندارد.

تفاوت سرعت اینترنت ۴g و اینترنت ۵g

در تکنولوژی ۵G سیگنال‌های مخابراتی در طول موج‌‌های جدیدی که برای دسترسی به آن‌ها نیاز به اعمال برخی از تغییرات در تجهیزات رادیویی و مخابراتی از جمله دکل‌های مخابراتی وجود دارد، حرکت می‌کنند. از ۳ روش می‌توان برای ایجاد شبکه ۵G استفاده کرد.

هر کدام از این روش‌ها بسته به نوع تجهیزاتی که ارائه دهنده شبکه مخابراتی در اختیار دارد، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. یکی از این روش‌ها استفاده ایجاد شبکه مبتنی بر پهنای باند پایین با قدرت پوشش دهی مناطق بیشتر اما سرعتی تقریباً ۲۰ درصد بیشتر از سرعت شبکه ۴G است.

مزیت این روش این است که شما با تجهیزات مخابراتی کمتر، می‌توانید مناطق بیشتری را تحت پوشش قرار دهید اما به سرعت پایین‌تری دسترسی خواهید داشت.

روش دیگر استفاده از پهنای باند بالا با سرعت بسیار زیاد اما قدرت پوشش دهی محدوده کمتر است. در این روش شما می‌توانید از طریق ارائه پهنای باند بالاتر به سرعت بیشتری دسترسی داشته باشید اما مسئله این است که برای تحت پوشش قرار دادن محدوده بزرگ‌تر نیاز به نصب دکل‌های مخابراتی بیشتری دارید.

روش سوم که تقریباً در آن از مزایای هر دو روش و معایب هر دو استفاده شده است، این است که از پهنای باند متوسط با سرعت متوسط و در نتیجه امکان پوشش دهی مناطق نسبتاً بیشتر استفاده کنید.

نکته مهم این است که ارائه دهندگان سرویس‌های مخابراتی برای اینکه بتوانند سرویس‌های شبکه ۵G با سرعت بسیار بالا را به کاربران خود ارائه دهند، باید برج‌ها و دکل‌های مخابراتی را با فواصل کم در یک منطقه احداث کنند تا بتوانند محدوده وسیع‌تری را تحت پوشش خدمات خود قرار دهند.

از طرفی یکی از موانع بر سر راه گسترش شبکه ۵G در شهرهای بزرگ که در آن‌ها تراکم ساختمان‌های بلند بسیار زیاد است، راه اندازی چنین دکل‌های مخابراتی با چالش‌های زیادی روبرو است. به همین دلیل سرعت ارسال و دریافت اطلاعات در هر شهری که تحت پوشش شبکه ۵G است، با شهر دیگری که تحت پوشش همین شبکه است متفاوت است. چون شرایط شهرسازی در هر کدام متفاوت است.

مزایای استفاده از اینترنت ۵G

جدای از بحث سرعت بالا و تأخیر زمانی پایین که از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه‌های ۵G شناخته می‌شوند، این شبکه مخابراتی پتانسیل بالایی در ایجاد تغییرات بنیادین و انقلابی در نحوه سبک زندگی جوامع مختلف دارد. شرکت نیرمالتاس، یکی از شرکت‌های مخابراتی فعال در دنیا ظهور تکنولوژی ۵G و شبکه‌های مبتنی بر آن را با ظهور شبکه جهانی وب، گسترش استفاده از لپ‌تاپ‌ها به جای کامپیوترهای شخصی و تأثیر آن‌ها روی سبک زندگی مردم مقایسه کرده است.

بنا بر آنچه این شرکت منتشر کرده است، همان‌طور که روی کار آمدن هر کدام از این تکنولوژی‌ها باعث شد بخش بزرگی از زندگی ما دستخوش تغییرات اساسی شود، ظهور شبکه ۵G نیز می‌تواند به همین نحو تأثیر عمیقی روی زندگی ما بگذارد.

تصویر برای کاربردهای تکنولوژی 5G

بر این اساس اگر بخواهیم به مزایای استفاده از اینترنت نسل پنجم و شبکه‌های مخابراتی مبتنی بر آن اشاره کنیم باید ۳ مورد مهم را مورد بررسی قرار دهیم. اول اینکه روی کار آمدن تکنولوژی ۵G به شرکت‌ها و صاحبان مشاغل این امکان را می‌دهد تا از پلتفرم‌های موبایل برای خودکارسازی روند تولید محصول و خدمات خود استفاده کنند.

در قسمت بعدی بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد. دومین مزیت استفاده از تکنولوژی ۵G به گسترش استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بر می‌گردد. به نحوی که از قابلیت‌های این دو تکنولوژی می‌توان در همه عرصه‌های زندگی از تدریس گرفته تا تولید و اقتصاد استفاده کرد.

مزیت دیگر ظهور و گسترش تکنولوژی ۵G بر می‌گردد به امکان یکپارچه سازی هر چه بیشتر پلتفرم‌ها و سیستم‌های مختلف از طریق شبکه‌های مخابراتی. خانه هوشمند یک مثال کاربردی در این خصوص است.

همه ما می‌دانیم که خانه هوشمند در واقع خانه‌ای است که کلیه تجهیزات موجود از جمله لوازم‌خانگی از طریق اینترنت با یکدیگر در ارتباط هستند.

کنترل این دستگاه‌ها از طریق گوشی تلفن همراه یا دستگاه‌های واسط امکان پذیر است. هرچه سرعت اینترنت بیشتر باشد، مدیریت این دستگاه‌ها و کنترل آن‌ها ساده‌تر و با تأخیر زمانی بسیار کم انجام خواهد شد.

به گفته دکتر آمیتاوا گاوش، رئیس آزمایشگاه نوکیا بِل ظهور گسترش تکنولوژی ۵G به مرور زمان باعث به وجود آمدن کاربردهای گوناگون این تکنولوژی می‌شود.

بسیاری از این کاربردها شاید در مخیله ما نگنجد اما رسیدن به آن‌ها در آینده بسیار نزدیک امکان‌ پذیر خواهد بود.  به گفته او این تکنولوژی می‌تواند زیر ساخت‌های کشورها را در بسیاری از زمینه‌ها حتی تولید انواع کالاها مثل لوازم‌خانگی دگرگون کند. همه صنایع به زودی تحت تأثیر استفاده از تکنولوژی ۵G قرار خواهند گرفت.

از آنجایی که حداقل سرعت در شبکه‌های مبتنی بر این تکنولوژی ۱۰ گیگابایت بر ثانیه خواهد بود و زمان تأخیر به حداقل ممکن خود رسیده است، تکنولوژی ۵G یک پلتفرم بسیار کاربردی برای رشد صنعت در همه زمینه‌ها از جمله فناوری اطلاعات، خودروسازی، رسانه و سرگرمی و حتی تولید لوازم‌خانگی خواهد بود.

با استفاده از تکنولوژی ۵Gمی‌توان حتی از قابلیت‌های تکنولوژی واقعیت افزوده برای تولید محصولات مختلف از جمله لوازم‌خانگی هوشمند که برای راه ‌اندازی شبکه اینترنت اشیا و تجهیز خانه‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهره برد.

بسیاری از کارهایی که در حال حاضر انجام آن‌ها به زمان، انرژی و هزینه زیادی نیاز است می‌تواند به کمک تکنولوژی ۵G در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهترین نحو انجام شود. مثلاً شما می‌توانید با گوشی تلفن همراه خود در یک کنفرانس مطبوعاتی با بهترین کیفیت و کم‌ترین زمان تأخیر بدون نیاز به حضور فیزیکی شرکت کنید و یا در یک کلاس درس از خانه خود به صورت آنلاین شرکت کنید.

البته چیزی که مهم است این است که استفاده تکنولوژی ۵G نباید فقط به راه‌اندازی شبکه‌های مخابراتی پر سرعت و یا ایجاد خانه‌های هوشمند و کنترل تجهیزات آن‌ها خلاصه شود. البته تلاش برای به‌کارگیری این تکنولوژی در همه عرصه‌های علم، صنعت و زندگی با چالش‌ها و موانع  زیادی مواجه خواهد شد که باید با اتخاذ استراتژی‌های درست بر طرف شوند.

تصویر استفاده از تکنولوژی 5G و صنعت

کاربردهای تکنولوژی ۵G و شبکه‌های مخابراتی مبتنی بر آن

یکی از کاربردهای تکنولوژی ۵G ایجاد شبکه‌های مخابراتی است که مردم از طریق آن‌ها می‌توانند با یکدیگر به راحتی در تماس باشند. دسترسی به اینترنت همراه پر سرعت برای برقراری ارتباط با افراد دیگر در بستر اینترنت و ارسال انواع مختلفی از داده‌ها از متن و تصویر و ویدیو گرفته تا فایل‌های مختلف از جمله کاربردهای این تکنولوژی است که برای همه ما کاملاً واضح و مشخص است. اما کاربرد این تکنولوژی به اینجا ختم نمی‌شود.

استفاده از تکنولوژی ۵G در صنعت و تولید محصولات

یکی از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از فناوری و تکنولوژی ۵G به کارگیری ربات‌ها در صنایع تولیدی است. شاید ارتباط این دو چندان واضح نباشد. اجازه بدهید تا با یک مثال این موضوع را بیشتر توضیح دهیم. یکی از قابلیت‌های تکنولوژی ۵G راه‌اندازی شبکه مخابراتی خصوصی مبتنی بر این تکنولوژی است.

این شبکه‌های مخابراتی خصوصی بیشتر در بخش صنعت و تولید محصول کاربرد دارند. فرض کنید شما مدیر تولید یک کارخانه تولید لوازم‌خانگی هستید و قصد دارید تا از ربات‌ها برای بالا بردن سرعت و افزایش دقت در تولید محصولات استفاده کنید. شما به راحتی با استفاده از این تکنولوژی می‌توانید ربات‌های خود را در خط تولید در کنار نیروی انسانی خود قرار داده و کنترل آن‌ها از طریق این شبکه بر عهده بگیرید.

علاوه بر این می‌توانید برای ایجاد ارتباط میان ربات‌ها نیز از این شبکه خصوص استفاده کنید. مثلاً گروهی از ربات‌ها می‌توانند با توجه به اعلام نیروی انسانی مواد اولیه را به خط تولید تزریق کنند و گروهی دیگر عملیات بارگیری و کارهایی از این دست را انجام دهند.

نکته مهم این است که به‌کارگیری ربات‌ها در صنایع به خصوص صنایع تولیدی مثل لوازم‌خانگی باعث افزایش بهره‌وری، امنیت و استفاده از نیروی انسانی برای کارهایی که قدرت فکر در آن‌ها ارزشمندتر از قدرت فیزیکی است، می‌شود. به عبارت دیگر ربات‌ها به صاحبان صنایع کمک می‌کنند تا از نیروی انسانی خود برای کارهای مناسب‌تری استفاده کنند.

کاربرد تکنولوژی ۵G در صنعت کشاورزی

تصویر استفاده از تکنولوژی 5G و کشاورزی

امروزه کاربرد تکنولوژی در همه صنایع گسترش یافته است. یکی از صنایعی که تحت تأثیر روی کار آمدن تکنولوژی ۵G رونق زیادی داشته و در آینده نیز ادامه خواهد یافت، صنایع کشاورزی است.

با استفاده از تکنولوژی ۵G باغداران و کشاورزان می‌توانند در مزرعه‌های خود شبکه‌های خصوص مبتنی بر تکنولوژی را راه‌اندازی کنند و از آن‌ها برای پیاده‌سازی سیستم‌های مختلف که می‌توانند کار کاشت، داشت و برداشت محصول را به صورت خودکار انجام دهند، استفاده کنند.

کاربرد این سیستم‌های مبتنی بر تکنولوژی ۵G فقط برای انجام این کارها نیست بلکه از این سیستم‌ها می‌توان برای تنظیم آب و هوای مزرعه، بررسی سلامت محصول و همچنین آبیاری استفاده کرد.

کاربرد تکنولوژی ۵G در اینترنت اشیاء

خودروهای خودران و تکنولوژی 5G

کاربرد تکنولوژی ۵G در اینترنت اشیاء بسیار گسترده است. ما در این بخش اشاره کوتاه و مختصری به برخی از کاربردهای این تکنولوژی در اینترنت اشیاء خواهیم کرد. یکی از عرصه‌های ظهور تکنولوژی اینترنت اشیاء، صنایع حمل و نقل و به خصوص خودروهای خودران است. خودروهای خودران، خودروهایی هستند که بدون راننده قادر به رساندن سرنشینان از مبدأ به مقصد هستند.

در طراحی خودروهای خودران از تکنولوژی‌های مختلفی از جمله اینترنت اشیاء استفاده شده است. برای ایجاد ارتباط در این شبکه باید از شبکه بی‌سیم پرسرعت استفاده شود. یکی از پتانسیل‌های تکنولوژی ۵G، سرعت بسیار بالا و زمان تأخیر کم است که باعث شده این شبکه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای راه‌اندازی شبکه اینترنت اشیاء در خودروهای خودران باشد.

البته کاربرد تکنولوژی ۵G در اینترنت اشیاء فقط مختص خودروهای خودران یا بدون راننده نیست. همه ما می‌دانیم که یکی از نمودهای اینترنت اشیاء، خانه‌های هوشمند است که در آن‌ لوازم‌ خانگی هوشمند در کنار یکدیگر و با قابلیت اتصال به هم به صورت هماهنگ کار می‌کنند. برای مدیریت بهینه این تجهیزات، شبکه ۵G یک گزینه مناسب است.

برای بررسی همه کاربردهای تکنولوژی ۵G در همه عرصه‌های زندگی مدرن امروزی باید صدها مقاله و شاید هم چندین جلد کتاب نوشت. بررسی همه کاربردها، ویژگی‌ها و تاثیراتی که ظهور چنین تکنولوژی در زندگی روزمره ما به دنبال خواهد داشت،در یک مقاله این چنینی نمی‌گنجد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که همان‌طور که بسیاری از متخصصان و کارشناسان عقیده دارند، ظهور اینترنت اشیاء و روی کار آمدن آن تغییرات بزرگ و شگرفی در زندگی و دنیای مدرن خواهد داشت و مسیر رشد و حرکت تکنولوژی را به احتمال بسیار زیاد تغییر خواهد داد.

منبع
cnn

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | ویژگی گوشی های اوپو فایند ایکس ۳ پرو و رینو ۴ زد
    جولای 1, 2021

    […] خرید گوشی‌های گران‌قیمت که اکثراً قابلیت اتصال به شبکه ۵G را دارند، پرداخت کنند؛ می‌توانند به راحتی و با پرداخت […]

لینک کپی شد!