تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

بررسی تاثیرات دستگاه تهویه هوا بر انتشار کرونا

اخبار تصلا
دستگاه تهویه هوا دستگاهی است که برای خنک کردن و یا گرم کردن محیط به کار می‌رود. این دستگاه‌ها با هدایت هوای گرم یا سرد به بیرون باعث می‌شوند هوای سرد یا گرم در محیط جریان یابد. اما این روزها نتایج مطالعات بسیاری از دانشمندان و کارشناسان نشان می‌دهد وجود این دستگاه‌ها در خانه‌ها تا حدودی روی سلامت ما تأثیر منفی دارند.

تصلا – واقعیت این است که بر اساس تحقیقات انجام شده، کار کردن مداوم و طولانی مدت دستگاه تهویه هوا در خانه باعث بروز مشکلاتی از جمله آلرژی، ابتلا به بیماری‌های عفونی و خشکی اعضای بدن به خصوص چشم‌ها می‌شود. اخیراً دانشمندان مطالعه‌ای روی بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که مشکلات تنفسی در افرادی که برای طولانی مدت در معرض هوای سرد ایجاد شده توسط سیستم  های تهویه مطبوع هوا قرار می‌گیرند، چند برابر از افرادی است که کمتر در معرض هوای سرد و یا خنک تولید شده توسط این دستگاه‌ها قرار می‌گیرند.

علاوه بر این احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی مثل آسم و آلرژی‌های تنفسی در افراد سالم به دلیل قرار گرفتن در مجاورت دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا، بسیار زیاد است. همچنین قرار گرفتن در معرض هوای سرد ایجاد شده توسط سیستم تهویه مطبوع باعث بروز مشکلاتی مثل سردرد و میگرن در افراد مختلف می‌شود.

در ادامه این مطلب تأثیر دستگاه‌های تهویه مطبوع روی سلامت افراد را بررسی می‌کنیم. اما قبل از بررسی اثرات سیستم تهویه مطبوع هوا روی سلامت انسان، باید از نحوه عملکرد این دستگاه‌ها اطلاع پیدا کنیم.

بخش‌های مختلف و عملکرد دستگاه تهویه هوا

دستگاه‌های تهویه مطبوع در واقع دستگاه‌هایی هستند که از طریق کانال‌های تعبیه شده در فضای داخلی خانه یا محل کار شما هوای گرم را از فضای داخلی به خارج هدایت می‌کنند و به این ترتیب هوای خنک جایگزین هوای گرم می‌شود و در فضا جریان می‌یابد.

این جابجایی هوا به خنک شدن هوای محیط یا به عبارتی مطبوع شدن آن کمک می‌کند. در واقع سیستم‌های تهویه مطبوع هوا از قانون فیزیکی تبرید برای سرد کردن فضا استفاده می‌کنند.

در بازار لوازم‌خانگی انواع مختلفی از سیستم تهویه مطبوع هوا وجود دارد که هر کدام عملکرد کاملاً متفاوتی دارند.  اما کار همه آن‌ها خنک کردن و یا ایجاد هوای مطبوع در فضای داخلی است.

انواع دستگاه‌ها مثل کولر گازی، داکت اسپیلیت، چیلر و مینی چیلر از جمله دستگاه‌های تهویه مطبوع هستند که بسته به فضا و هدفی که کاربر در استفاده از دستگاه تهویه مطبوع دارد و با توجه به اندازه فضایی که قرار است در آن قرارگیرند، انتخاب می‌شوند.

سیستم تهویه هوا چگونه کار می کند؟

همه سیستم های تهویه مطبوع هوا دارای ۴ آیتم اصلی هستند. بخش منبع، بخش توزیع، بخش تحویل و دستگاه‌های کنترلی اجزای تشکیل‌دهنده یک دستگاه تهویه مطبوع هستند. البته در هر دستگاه بسته به نوع آن قسمت‌ها و بخش‌های دیگری نیز وجود دارد.

در دستگاه‌های تهویه مطبوع، دو نوع منبع یکی حرارتی و دیگری سرمایشی ( برای ایجاد هوای خنک) وجود دارد. در برخی از موارد به منبع حرارتی با نام‌های دیگ حرارتی و یا کوره نیز اشاره می‌شود. این منبع با استفاده از جریان برق، حرارتی تولید می‌کند که از آن برای گرم کردن محیط استفاده می‌کند.

منبع گرما در دستگاه‌های تهویه مطبوع به دو صورت مایع و گاز وجود دارد. برای ایجاد هوای سرد در دستگاه‌های تهویه مطبوع دستگاهی به نام مبرد وجود دارد . مبرد برای ایجاد هوای خنک، به گاز تبدیل می‌شد. هر چقدر سرعت تبخیر مبرد بیشتر باشد، توان دستگاه در سرد کردن محیط بیشتر خواهد بود.

در دستگاه‌های تهویه مطبوع یک قسمت به نام توزیع وجود دارد که شامل فن‌ها، پمپ‌ها، لوله‌کشی و کانال‌کشی است. وظیفه اصلی پمپ‌ها در دستگاه‌های تهویه مطبوع به حرکت در آوردن سیال‌ها در دو حالت محوری و عمودی است.

در سیستم تهویه مطبوع هوا یک هواکش نیز وجود دارد که معمولاً در دو نوع هواکش‌های گریز از مرکز و یا جریان محوری در دستگاه به کار رفته‌اند و وظیفه آن‌ها حرکت دادن هوای سرد یا گرم و همچنین هوای تمیز در فضا است.

اما دستگاه‌های تهویه مطبوع شامل یک عنصر دیگر نیز هستند. این بخش که به تحویل معروف است، از بخش‌های مختلفی مثل دیفیوژرها، رادیاتورها، کویل‌ها و بخش‌های دیگر تشکیل شده است.

کویل یکسری لوله‌های مسی خمیده است که عمل تبادل حرارت در دستگاه در آن اتفاق می‌افتد. کویل‌ها بسته به نوع عملکردشان به دو نوع سرمایشی و گرمایشی تقسیم می‌شوند. نوع گرمایشی به کویل آب ‌گرم معروف است. دسته‌بندی دیگری نیز برای کویل‌ها وجود دارد که از نظر سیال انجام شده است. از نظر سیال کویل‌ها به ۳ دسته هوا به هوا، آب به آب و آب به هوا یا هوا به آب دسته‌بندی می‌شوند.

همان‌طور که گفته شد یکی دیگر از بخش‌های دستگاه‌های تهویه مطبوع عناصر یا بخش‌های کنترلی هستند که وظیفه آن‌ها همان‌طور که از اسم‌شان مشخص است، کنترل و تنظیم عملکرد و کارکرد سایر اجزای موجود در دستگاه‌های تهویه مطبوع است.

مثلاً یک مخزن انبساط در این دستگاه‌ها وجود دارد که تغییر حجم سیال را کنترل می‌کند. در دستگاه‌های تهویه مطبوع که در آن‌ها گرمایش با استفاده از آب انجام می‌شود، مدار حرکت سیال بسته است و ممکن است تغییر دمای سیال منجر به تغییر حجم آب شود و از این رو ممکن است اتصالات و اجزای سیستم دچار مشکل شود. مخزن انبساط در این نوع دستگاه‌های تهویه باعث می‌شود جلوی بروز چنین مشکلاتی گرفته شود.

اما همه این اجزای به کار رفته در دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا بسته به نوع آن‌ها یا هوای سرد را به خارج هدایت می‌کنند و فضای درونی را گرم می‌کنند و یا برعکس هوای گرم را به بیرون از فضایی که در آن نصب شده‌اند، منتقل می‌کنند و در نتیجه هوای سرد در فضا جریان می‌یابد.

در اکثر دستگاه‌های تهویه مطبوع برای خنک کردن فضا، عملیات تبدیل مایع به گاز انجام می‌شود از این رو جریان یافتن گاز در فضا و تنفس آن اثرات سویی روی سلامت ما خواهد داشت. در ادامه این اثرات را بررسی خواهیم کرد.

تاثیرات دستگاه تهویه هوا در سلامت

در بسیاری از نقاط دنیا، معمولاً هوا در تابستان بسیار گرم و مرطوب است. گرمای بیش از حد هوا تأثیر منفی روی سلامت بدن ما خواهد داشت. از این رو استفاده از دستگاه تهویه مطبوع هوا می‌تواند ما را از شر گرمای بیش از حد هوا نجات دهد.

اما بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، استفاده طولانی مدت از دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا و قرار گرفتن در مجاورت هوای خنک یا گرم تولید شده توسط این دستگاه‌ها باعث به خطر افتادن سلامتی ما می‌شود.

در بسیاری از سیستم‌های تهویه مطبوع هوا از مواد شیمایی به نام هیدرو فلور کربن یا HFC با غلظت R-32 و R-410A استفاده می‌شود. وجود چنین مواد شیمایی در دستگاه‌های تهویه مطبوع نه تنها باعث به خطر افتادن سلامت جسمی افراد می‌شود بلکه متأسفانه تأثیرات مخربی در گرمایش زمین و تغییرات آب و هوا در کره زمین به دنبال خواهد داشت.

در ادامه این مطلب به تأثیرات مخربی که استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع بر روی بدن انسان خواهند داشت اشاره می‌کنیم.

خشکی پوست اولین اثر مخرب استفاده از دستگاه تهویه هوا

استفاده مداوم و مکرر از دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا باعث می‌شود آب پوست از بین برود و در نتیجه پوست شما به مرور زمان دچار خشکی شود. خشکی پوست و تداوم آن باعث تخریب لایه زیری پوست و در نتیجه ایجاد خارش در پوست می‌شود.

علاوه بر این از بین رفتن رطوبت پوست به مرور زمان باعث ایجاد چروک و پیری و پوست می‌شود. بنابراین یکی از اثرات مخرب استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا به خطر افتادن سلامت پوست افراد است.

خشکی پوست و در نتیجه خارش ناشی از آن یکی از عادی‌ترین اثرات استفاده مداوم از دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا است.

نکته جالب و قابل توجه این است که در صورتی که افراد برای مدت زمان طولانی در مجاورت هوای ایجاد شده توسط دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا قرار گیرند و از طرفی بعد از آن در مجاورت نور شدید خورشید قرار گیرند، نه تنها خارش پوست در آن‌ها افزایش می‌یابد بلکه پوست خشک‌تر شده احتمال ایجاد لکه‌های پوستی تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

اختلاف دمایی زیاد و تأثیر منفی آن روی بدن انسان

اختلاف زیاد دما که ناشی از تغییر یک‌باره دما مثلاً از هوای بسیار سرد به هوای بسیار گرم و یا برعکس است، باعث بروز احساس‌های ناخوشایندی در افراد می‌شود. تغییر ناگهانی و با اختلاف دمای بسیار زیاد هوا و یا تغییر ناگهانی اقلیم باعث ایجاد استرس و فشار غیر منتظره روی بدن می‌شود.

استفاده مکرر و مداوم از دستگاه‌های تهویه مطبوع باعث می‌شود بدن انسان توانایی خود برای مقابله با هوای بسیار گرم را از دست بدهد.

واقعیت این است که بدن ما با قرار گرفتن در یک‌سری شرایط ثابت و خاص برای طولانی‌مدت برخی از قابلیت‌های خود را از دست می‌دهد. مثلاً عرق کردن یکی از واکنش‌های طبیعی بدن در هنگام قرار گرفتن در مجاورت هوای گرم است. اما اگر برای طولانی مدت انسان در مجاورت هوای سرد قرار گیرد، توانایی خود برای تحمل هوای گرم و مقابله با آن از طریق عرق کردن را از دست می‌دهد و در دراز مدت این مسئله منجر به مشکلات عدیده‌ای برای سلامت بدن خواهد شد.

بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری‌های خاص

در دستگاه‌های تهویه مطبوع قسمت‌های مختلفی وجود دارد و در بعضی از بخش‌های این دستگاه‌های به منظور ایجاد هوای مطبوع از مواد شیمیایی خاصی استفاده می‌شود.

به همین دلیل این دستگاه‌ها در صورتی که به درستی تمیز نشوند، می‌توانند یک مکان مناسب برای رشد انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها باشند. عملکرد دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا در به گردش در آوردن هوا در فضا باعث انتشار هرچه بیشتر این باکتری‌ها و قارچ‌ها در هوا و در نتیجه بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف شود.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط مرکز کنترل بیماری‌ها، آب موجود در دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا، در صورتی که به صورت مرتب و مداوم تمیز نشود، می‌تواند حاوی نوعی باکتری با عنوان Legionella یا باکتری لژیونلا شود که منتشر شدن آن در فضا منجر به ابتلای افراد به بیماری‌های خاص مثل تب شدید و بسیار بالا و بیماری ذات‌الریه شود.

تورم غشای بینی

از آنجایی که دستگاه‌های تهویه مطبوع باعث ایجاد تغییرات ناگهانی در دمای هوا می‌شود، از این رو رطوبت هوا تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد و این مسئله منجر به ایجاد تورم در غشای بینی و حساس شدن آن می‌شود. حساس شدن بینی و تورم غشای داخلی آن باعث بروز مشکلاتی از جمله آبریزش دائمی بینی و یا عفونت مخاط بینی می‌شود.

از بین رفتن آب بدن

میزان تبخیر آب در هوا و در نتیجه خشکی در فضاهایی که در آن‌ها از دستگاه تهویه مطبوع برای خنک کردن و مطبوع نگه داشتن هوا استفاده می‌شود، بسیار زیاد است؛ از این رو قرار گرفتن برای طولانی‌مدت در فضاهایی که در آن‌ها این دستگاه‌ها وظیفه تمیز کردن و تغییر دمای هوا را بر عهده دارند، باعث می‌شود آب بدن فرد تا حد قابل توجهی کاهش یابد و این مسئله منجر به  ایجاد احساس سرمای بیش از حد و یا احساس تشنگی زیاد در افراد می‌شود.

سردرد یکی از مشکلات رایجی است که افراد ممکن است به دلیل قرار گرفتن در هوای خشک و سرد با آن مواجه شوند.

در مطالعات صورت گرفته، آمار ابتلا به مشکلاتی مثل سردرد و کمردرد که در بسیاری از موارد عامل اصلی بروز آن‌ها هوای خشک و سرد است، در افرادی که در محل کار خود یا خانه‌های خود از دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا استفاده می‌کنند، بسیار زیاد است. هوای خشک و سرد باعث تحریک عصب‌های بدن، انقباض رگ‌های خونی مغز و در نتیجه بروز این بیماری‌ها می‌شود.

ابتلا به بیماری‌های‌ عفونی

وقتی که فرد برای مدت زمانی طولانی در مجاورت هوای تولید شده توسط دستگاه‌های تهویه مطبوع قرار می‌گیرد، مجرای تنفسی آن خشک می‌شود. خشکی مجرای تنفسی باعث تحریک غشای مخاطی و در نتیجه خشک شدن آن می‌شود. خشکی مخاط محافظ که به نوعی باعث از بین رفتن مخاط می‌شود، باعث می‌شود احتمال خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی در فرد تا حد قابل توجهی افزایش یابد.

برای مثال عفونت گلو در اثر قرار گرفتن در محیطی که هوای آن با استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع، خنک می‌شود، در افراد به خصوص آن دسته اشخاصی که مستعد حساسیت هستند، بسیار زیاد است. به طور کلی گلودرد ناشی از خشکی هوا و عدم وجود رطوبت در اتاق‌ها و فضاهایی که از این دستگاه‌ها در آن‌ها استفاده می‌شود، بسیار شایع است.

خشکی چشم هفتمین بیماری ناشی از استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا

مشکلاتی مثل خشکی چشم، خارش و خستگی چشم از جمله مشکلات ناشی از استفاده مداوم از دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا به خصوص در فضاهای کوچک و بسته است. خشکی و از بین رفتن رطوبت هوا که از جمله مشکلات ناشی از استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا است، می‌تواند باعث خشک شدن و از بین رفتن رطوبت چشم شود.

این مشکل زمانی افزایش می‌یابد که شما در این فضاها از دستگاه‌هایی مثل گوشی تلفن همراه، تبلت و یا کامپیوتر برای طولانی مدت استفاده کنید.

اگر شما با مشکل خشکی چشم در حالت عادی مواجه هستید و از قطره‌های مخصوص برای رفع خشکی چشم خود استفاده می‌کنید، قرار گرفتن در مجاورت این دستگاه‌ها باعث تشدید مشکل شما خواهد شد. بنابراین بهتر است از قرار گرفتن در فضاهایی که از این دستگاه‌ها در آن‌ها استفاده می‌شود، برای طولانی مدت اجتناب کنید.

بیماری‌های تنفسی هشتمین مشکل سلامت ناشی از استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع

تهویه هوا توسط دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا، باعث می‌شود میکرو ارگان‌ها و یا ذرات بسیار ریز در هوا در حالت معلق در بیایند.

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده توسط مرکز بهداشت و درمان لوییزانا، در فضاهای بسته‌ای که دستگاه تهویه هوا در آن‌ها کار می‌کند، مثل فضای ماشین، بیش از ۲۲ نوع آلودگی در هوا وجود دارد که تنفس آن‌ها باعث آسیب دیدن اعضای تنفسی بدن می‌شود.

علاوه بر این تنفس هوای سرد و خشک ایجاد شده توسط دستگاه‌های تهویه مطبوع باعث آسیب دیدن ریه‌های انسان می‌شود. در بسیاری از موارد افراد به جای استفاده همزمان از قابلیت خنک کردن هوا و قابلیت تهویه هوا در دستگاه‌های تهویه مطبوع بنا به دلایلی مثل صرفه‌جویی در مصرف انرژی فقط از قابلیت خنک کردن هوا در این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند و تنفس این هوا به ریه‌ها آسیب بسیار زیادی می‌زند.

آرتروز و درد مفصل

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ توسط دانشمندان انجام شده است، قرار گرفتن در معرض هوای خشک و سرد ایجادشده توسط دستگاه‌های تهویه مطبوع یکی از عمده‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود افراد به بیماری‌های مفصلی مثل آرتروز و درد مفاصل دچار شوند. این بیماری‌ها از جمله بیماری‌های آرتریت روماتوئید و آرتروز است.

بیماری قلبی

معمولاً فشار خون افراد در هوای سرد بالا می‌رود. چون بدن در مقابل هوای سرد از خود محافظت می‌کند و جریان خون بالا باعث می‌شود بدن گرمای مورد نیاز خود در شرایط آب و هوایی سرد را تأمین کند. از طرفی هوای سرد باعث می‌شود عروق بدن خود را منقبض کنند و به این ترتیب رگ‌های بدن باریک‌تر می‌شود. تغییر ناگهانی دمای هوا و سرد شدن آن باعث می‌شود فشار خون و در نتیجه فشار به رگ‌ها بدن به خصوص رگ‌های قلب به صورت ناگهانی و یک مرتبه افزایش یابد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته میانگین فشار خون انسان زمانی که برای مدت زمان طولانی مثلاً بیشتر از یک ساعت در مجاورت هوای سر تولید شده توسط دستگاه‌های تهویه مطبوع قرار می‌گیرد، بسیار بالا می‌رود.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهند برای افرادی که دچار عارضه‌های قلبی و یا فشار خون بالا هستند، قرار گرفتن در فضاهایی که این دستگاه‌ها در آن‌ها کار می‌کنند، خطرناک است. بنابراین افراد به هیچ عنوان نباید در مجاورت هوای سرد تولیدشده توسط دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا قرار گیرند.

آیا دستگاه تهویه هوا انتشار ویروس کرونا را افزایش می‌دهد؟

این روزها مردم دنیا با پدیده‌ای به نام همه‌گیری ویروس کرونا مواجه هستند. ویروس کرونا که عامل ابتلای میلیون‌ها نفر به بیماری COVID-19 است، از طریق ذرات تنفسی افراد منتشر می‌شود.

این ویروس باعث ایجاد عفونت ریه و از بین رفتن بخش زیادی از ریه افراد می‌شود. اخیراً توجه بسیاری از دانشمندان به این موضوع جلب شده است که آیا استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا می‌تواند تأثیری در گسترش این ویروس در فضا و در نتیجه ابتلای تعداد بیشتری از افراد به بیماری کووید۱۹ شود یا نه.

واقعیت این است که هنوز مشخص نیست آیا استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا تأثیری در انتشار این ویروس دارند یا نه. اما همه دانشمندان، پزشکان و کارشناسان بهداشت بر این واقعیت تاکید می‌کنند که یکی از مهم‌ترین عوامل شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا پخش شدن ذرات تنفسی است.

در واقع ویروس کرونا از طریق ذرات تنفسی افراد مبتلا از طریق دهان و بینی در هنگام نفس کشیدن، صحبت کردن، عطسه و سرفه کردن و خمیازه کشیدن در هوا منتشر می‌شود. معمولاً این قطرات آلوده تنفسی می‌توانند تا حدود ۲ متر به جلو پرتاب شوند و اگر این ذرات به بینی، دهان و یا چشم افراد دیگر برسند، باعث ابتلای آن‌ها می‌شوند.

محققان طی چند ماه گذشته یعنی از زمان شروع انتشار و همه‌گیری ویروس کرونا مطالعات زیادی را در خصوص قابلیت انتشار این ویروس در هوا انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که ذرات تنفسی حاوی ویروس کرونا تا مدت زیادی می‌توانند در هوا تا فاصله ۶ فوت یعنی حدود ۳ متر حرکت کنند و به همین دلیل همه باید نسبت به این قابلیت ویروس یعنی انتشار در هوا آگاه باشند.

به همین دلیل بسیاری از محققان تحقیقات خود را در خصوص نقش دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا در انتشار این بیماری آغاز کرده‌اند. چون از دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا به غیر از خانه‌ها و دفاتر کار در بیمارستان‌ها نیز به صورت گسترد استفاده می‌شود. استفاده از این دستگاه‌ها به خصوص در بیمارستان‌هایی که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری هستند، می‌تواند عامل اصلی انتشار ویروس کرونا و ابتلای کارکنان و مراجعه کنندگان به بیماری COVID-19 باشند.

نکته مهمی که در خصوص دستگاه‌های تهویه مطبوع باید به آن توجه داشت این است که اگرچه عملکرد هر دستگاه در خنک کردن هوا در فضای بسته متفاوت است، مثلاً کولرهای گازی هوای سرد را از یک محفظه بسته به بیرون منتشر می‌کنند یا دستگاه‌های تهویه مطبوع HVAC که هوا را در فضا مدام به این‌ طرف و آن‌ طرف هدایت می‌کنند، اما یک ویژگی مشترک در همه آن‌ها وجود دارد و آن این است که همه دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا، بخشی از هوا را در فضا به گردش در می‌آورند. زمانی که هوا به گردش در می‌آید، یعنی ویروس‌ها و ذرات موجود در هوا از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت می‌کنند. ویروس کرونا نیز از این قاعده مستثنا نیست.

اگرچه هنوز موردی که به دلیل مجاورت در برابر دستگاه‌های تهویه مطبوع به ویروس کرونا مبتلا شده باشد، گزارش نشده است اما در بیمارستان‌هایی که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در آن‌ها بستری شده‌اند، ویروس می‌تواند از طریق داکت‌ها از این اتاق به آن اتاق منتشر شود.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها اخیراً مطالعه‌ای انجام داده است که در آن نقش دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا در گسترش ویروس کرونا در فضاهای بسته و کوچک مثل کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها بررسی شده است.

نکته جالب و قابل تأمل این است که در مکان‌هایی که دستگاه تهویه مطبوع هوا کار خود را به‌ درستی انجام می‌دهند، یعنی هوا را به خوبی تهویه می‌کنند، هیچ مورد مشکوکی در افزایش احتمال گسترش ویروس کرونا در فضا و هوا به چشم نخورده است. فقط زمانی دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا می‌توانند یک عامل مؤثر در گسترش ویروس کرونا به حساب بیایند که این دستگاه‌ها وظیفه خود یعنی تهویه هوا را به درستی انجام ندهند.

استفاده از دستگاه تهویه مطبوع در خانه در انتشار ویروس کرونا به شرطی که هیچ کدام از افراد خانه مبتلا به این ویروس نباشند بلامانع است.

اما نباید در زمانی که به غیر از افراد ساکن خانه، افراد دیگری در خانه هستند از آن دستگاه‌ها برای خنک کردن فضای خانه استفاده کرد. چون ممکن است یکی از افراد ناقل این ویروس باشد و از آنجایی که دستگاه تهویه هوا باعث جریان پیدا کردن ویروس در کل فضا می‌شود، این ویروس به سایر افراد منتقل شود.

البته نظر کارشناسان در نقش دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا در انتشار ویروس کرونا متفاوت است. با وجود اینکه برخی از کارشناسان نقش دستگاه‌های تهویه مطبوع در انتشار این ویروس مرگ‌بار را رد می‌کنند، برخی دیگر عقیده دارند که این دستگاه‌ها می‌توانند تا حد قابل توجهی به انتشار ویروس کرونا در محیط کمک کنند.

اخیراً تحقیقی که توسط ادوارد ناردل، استاد علوم پزشکی در بخش سلامت عمومی و اجتماعی دانشگاه هاروارد انجام شده، نشان می‌دهد در آمریکا استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا می‌تواند یکی از عوامل کمک‌کننده به گسترش و انتشار ویروس کرونا و در نتیجه افزایش آمار مبتلایان به این بیماری باشد.

دستگاه تهویه مطبوع و ویروس کرونا

تابستان امسال یکی از گرم‌ترین تابستان‌ها در کره زمین بود که در بیشترین کشورها گرمای هوا باعث افزایش میزان استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا شده بود.

تحقیقات نشان می‌دهد موج دوم بیماری کرونا در بسیاری از کشورها درست زمانی شروع شده بود که مردم از دستگاه‌های تهویه مطبوع برای خنک کردن فضا بیشتر از قبل از استفاده می‌کردند.

نکاتی که در استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا برای مقابله با انتشار ویروس کرونا باید به آن توجه کنید این است که از آنجایی که ویروس کرونا مدت زمان زیادی روی سطوح می‌ماند و احتمال دارد فیلتر دستگاه تهویه هوا نیز آلوده به این ویروس باشد، باید به طور مداوم فیلتر هوای دستگاه را عوض کنید.

همچنین بهتر است در سیستم تهویه مطبوع هوا از فیلترهای MERV 13 استفاده کنید. این فیلترها می‌توانند بخش زیادی از ذرات معلق در هوا از جمله ذرات تنفسی را به خود جذب کنند.

در صورت عدم دسترسی به فیلترهای MERV 13 می‌توانید از فیلترهای با کیفیت بالا که توانایی جذب کوچک‌ترین ذرات معلق در هوا را دارند استفاده کنید. همچنین بهتر است بعد از استفاده از دستگاه تهویه مطبوع هوا، پنجره‌ها ساختمان را برای مدت زمان تقریباً ۳۰ دقیقه باز بگذارید تا هوای حبس شده در فضا به خارج هدایت شود.

اگر در میان افرادی که در خانه شما زندگی می‌کنند، فردی به ویروس کرونا مبتلا شد، بهتر است این فرد را در اتاقی بستری کنید که در آن دستگاه تهویه هوا وجود نداشته باشد و پنجره اتاق را نیز باز بگذارید.

بهتر است در اتاق در صورت امکان یک فن قرار دهید تا هوا به بیرون هدایت شود. از همه مهم‌تر اینکه از ماسک استفاده کنید و حتماً فاصله حداقل ۲ متر را با این فرد رعایت کنید.

اگرچه هنوز بر سر تأثیر و نقش دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا میان کارشناسان اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد اما به دلیل مشکلات که این دستگاه‌ها برای سلامت انسان‌ها به وجود می‌آورند، بهتر است از این دستگاه‌ها برای تهویه هوا استفاده نشود و از روش‌های دیگری برای ایجاد هوای خنک و مطبوع در خانه‌ها استفاده شود.

منبع
npr

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!