تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

شستن لباس با ماشین لباسشویی کرونا را از بین می‌برد؟

راهنمای استفاده
شستن لباس‌های آلوده به ویروس کرونا در ماشین لباسشویی به خصوص در خانه‌هایی که افراد دیگری به غیر از ما زندگی ‌‌می‌کنند به عقیده بسیاری یک راه برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا است. برای شستن لباس با ماشین لباسشویی در روزهای کرونایی چه کنیم؟

تصلا – شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که در این روزهای کرونایی وقتی از انجام خرید هفتگی در سوپر مارکت یا برگشتن از سر کار همه لباس‌های خود را داخل ماشین لباسشویی می‌ریزید و تصور می‌کنید که شستن لباس با ماشین لباسشویی می‌تواند راهی برای از بین بردن ویروس‌ کرونا از روی لباس‌ها باشد.

اگرچه متخصصان بر این باورند که در بسیاری از موارد اگر شما فاصله اجتماعی را رعایت کنید احتمال نشستن ویروس کرونا روی لباس‌های شما تقریباً صفر درصد است و بهتر است افراد به جای اینکه بخواهند به مواردی مثل احتمال آلوده بودن لباس‌های خود توجه کنند بهتر است تمرکز خود را روی شستن دست‌ها قرار دهید. اما بسیاری از ما با شستن لباس با ماشین لباسشویی سعی می‌کنیم تا به نحوی خیالمان را از بابت تمیز کردن آن‌ها و از بین بردن ویروس کرونا راحت کنیم.

اما آیا واقعاً شستن لباس با ماشین لباسشویی می‌تواند به ما برای از بین بردن ویروس کرونا کمک کند؟ این سوال مسئله‌ای است که در این مطلب سعی می‌کنیم پاسخ مناسبی برای آن ارائه دهیم.

شستن لباس‌های آلوده به ویروس کرونا

شستن لباس با ماشین لباسشویی تا قبل از همه‌گیری و انتشار ویروس کرونا یک امر عادی در زندگی بود که همه ما برای تمیز کردن لباس‌هایمان هر روز و یا هر هفته از آن استفاده می‌کردیم.

اما این روزها که همه مردم دنیا درگیر معضل بزرگ انتشار ویروس کرونا هستند شاید شستن لباس‌هایی که احتمال می‌دهیم به ویروس کرونا آلوده شده باشند یک عمل حیاتی برای ما باشد. این موضوع به خصوص برای خانه‌هایی که در آن‌ها یک یا چند نفر از اعضای خانواده دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند بسیار مهم است.

کرونا چه مدت روی لباس‌ها باقی می ماند؟

قبل از بررسی اینکه آیا شستن لباس با ماشین لباسشویی می‌تواند به از بین بردن آن کمک کند یا نه، باید بدانیم که ویروس کرونا تا چند ساعت روی لباس‌ها زنده می‌ماند. البته پاسخ به این سوال کمی پیچیده و دشوار است.

اگر بخواهیم دقیقاً بگوییم ویروس کرونا تا چند ساعت روی لباس‌ها زنده می‌ماند باید گفت که بر اساس تحقیق که نتایج آن در مجله پزشکی انگلند چاپ شده است، ویروس کرونا می‌تواند در هوا تا ۳ ساعت زنده بماند. حال ببینیم روی سطوح چقدر باقی می ماند؟

  • سطوح فلزی و سطوح مسی تا ۴ ساعت
  • سطوح پلاستیکی مثل کارت‌های بانکی تا ۲۴ ساعت
  • روی لباس‌هایی مثل انواع بارانی که الیاف آنها پلاستیک است تا ۲۴ ساعت

ویروس کرونا در محیط‌های مرطوب بیشتر دوام می‌آورد بنابراین این ویروس روی لباس‌هایی که الیاف استفاده شده در پارچه آن‌ها قابلیت جذب رطوبت بیشتری را دارد می‌تواند تا ساعت‌ها و حتی روزها زنده بماند. با توجه به این مسئله میانگین مدت زمانی که ویروس کرونا می‌تواند روی لباس‌های ما به حیات خود ادامه دهد چیزی در حدود ۲۴ ساعت است.

البته این مدت بسته به عوامل و شرایط دیگر ممکن است بیشتر یا کمتر شود. به خاطر داشته باشید که در همه لباس‌های ما چه آن دسته از لباس‌هایی که ما به صورت روزانه می‌پوشیم و یا لباس‌های کار، همه قسمت‌ها از الیاف ساخته نشده‌اند. مثلا روی مانتو و کت و شلوار از دکمه‌های پلاستیکی و یا فلزی استفاده می‌شود.

یا ممکن است از چرم برای تزئیین لباس استفاده شده باشد. یا بخشی از لباس‌هایی که کارکنان و کارگران کارخانه‌ها می‌پوشند بسته به مصرف و کاربرد آن‌ها از فلز و یا پلاستیک تولید شده است. مسلما زمان زنده ماندن ویروس روی این لباس‌ها تا حد قابل توجهی بسته به جنس موادی که در آن‌ها استفاده شده است، متفاوت خواهد بود.

ایجاد رطوبت روی لباس در اثر نفوذ آب، چه باران و یا تعریق بدن امر اجتناب ناپذیری است. چون مدت زمان زنده مانده ویروس در محیط مرطوب بیشتر است، وجود این رطوبت روی بافت لباس باعث می‌شود تا ویروس کرونا مدت زمان بیشتری روی لباس دوام بیاورد.

به همین دلیل لباس‌های ما چه لباس‌های روزانه‌ای که می‌پوشیم و چه لباس‌هایی که در محل کار از آن‌ها استفاده می‌کنیم در صورت مرطوب بودن می‌توانند منبع اصلی انتشار ویروس کرونا باشند.

بیشتر بخوانید: نکاتی که در استفاده از ماشین لباسشویی باید بدانید

شستن لباس‌های آلوده به ویروس کرونا

هنوز مطالعات زیادی در خصوص بررسی مدت زمانی که ویروس‌ها به خصوص ویروس کرونا می‌تواند روی لباس‌های ما دوام بیاورد انجام نشده است و دقیقاً نمی‌توان گفت ویروس کرونا تا چه زمانی روی لباس‌ها باقی می‌ماند.

اگر شما مجبورید روزانه مدت زمانی را در خارج از خانه برای انجام کارهای روزانه خود بگذرانید یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای حفظ سلامت و کاهش خطر احتمال ابتلا به بیماری COVID-19 از طریق لباس‌های آلوده به ویروس برای خود و اعضای خانواده‌تان انجام دهید این است که نه تنها دست‌های خود را مرتب به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید بلکه لباس‌هایتان را هم با استفاده از ماشین لباسشویی و آب بسیار داغ بشویید.

چه مواقعی احتمال آلوده شدن لباس‌ها به ویروس کرونا زیاد است؟

این روزها متخصصان و مسئولان به مردم اکیدا توصیه می‌کنند که بهترین راه برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ماندن در قرنطینه خانگی است.

اگرچه بسیاری از ما سعی می‌کنیم در خانه بمانیم و کمتر در فضاهای شلوغ و پر جمعیت حضور داشته باشیم، اما به هر حال گاهی اوقات برای انجام کارهای روزمره خود باید مدت زمانی را خارج از خانه و در برخی از موارد در فضاهای پر جمعیت و شلوغ سپری کنیم.

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشیم این است که حتی رعایت فاصله اجتماعی در برخی از مکان‌ها تضمینی برای آلوده نشدن لباس‌ها و وسایل ما به ویروس کرونا نیست.

به عبارت دیگر همه مکان‌ها با وجود رعایت فاصله اجتماعی و توصیه نامه‌های بهداشتی برای ما امن نیستند و احتمال آلوده شدن لباس‌ها به ویروس کرونا در آن‌ها بسیار زیاد است. برای مثال آلوده شدن لباس‌ها به ویروس کرونا برای اعضای کادر درمان به ویژه آن دسته از پرسنلی که به طور مستقیم با بیماریان کرونایی سرو کار دارند امر اجتناب ناپذیری است.

به گفته جان سنساکوویچ، مدیر بخش عفونی مرکز بهداشت JFK، اگراحتمال این را می‌دهید که لباس‌های شما به ویروس کرونا آلوده شده باشد، بهترین راه برای از بین بردن ویروس‌های روی لباس شستن آن‌ها با ماشین لباسشویی و یا دست است. البته به شرطی که لباس‌ها را با بالاترین درجه آب بشویید.

شستن لباس با ماشین لباسشویی همگانی و انتشار ویروس کرونا

شاید شما با خود فکر کنید که با توجه به اینکه در کشور ما، ایران،  اغلب خانه‌ها مجهز به ماشین لباسشویی هستند، احتمال استفاده از ماشین‌ها لباسشویی همگانی بسیار کم است. اما واقعیت این است که بسیاری از هموطنان ما به دلیل شرایط کاری و زندگی خود مثلا سفرهای دائمی و همیشگی و یا اقامت در هتل آپارتمان‌ها، مجبورند از ماشین‌های لباسشویی همگانی و یا سرویس‌های شستشوی لباس که توسط خشکشویی‌ها ارائه می‌شود برای شستن لباس‌های خود استفاده کنند.

از طرفی خیلی از ما  با شروع فصل سرما و استفاده از لباس‌های گرم  ترجیج می‌دهیم به جای شستن لباس‌هایی مثل مانتو‌های ، پالتو و انواع کت و شلوارها با ماشین‌های لباسشویی خانگی، آن ها را برای تمیز شدن و شستشو به خشکشویی ببریم.

در خشکشویی‌ها معمولا از ماشین‌های لباسشویی غول پیکر و بزرگ برای شستن لباس‌ها استفاده می‌شود. در این ماشین های لباسشویی اصولا لباس‌های چند مشتری با هم شسته می‌شود. به همین دلیل برای بسیاری از ما جای سوال دارد که آیا شستن لباس‌ها با استفاده از این ماشین‌های لباسشویی می‌تواند منجر به انتشار و سرایت ویروس کرونا در بین افراد مختلف شود.

اسکات پاولی محقق حوزه سلامت و بیماری‌های عفونی عقیده دارد که استفاده از سرویس‌های شستشوی لباس عمومی مثل خشکشویی‌ها که در آن‌ها از یک ماشین لباسشویی مشترک برای شستن لباس‌های مشتریان استفاده می‌شود، در صورتی که افراد استفاده کننده از این دستگاه‌ها و مسئولین آن موازین بهداشتی را رعایت کنند و همچنین از آب بسیار داغ برای شستن لباس‌ها استفاده شود، بلا مانع است.

او همچنین به این موضوع اشاره کرده است که کارکنان خشکشویی‌ها و سرویس‌های شستشوی لباس باید حتما از دست کش و ماسک استفاده کنند. از طرفی اگر در خانه شما فردی به ویروس کرونا مبتلا شده است نباید برای شستن لباس‌های او از سرویس‌های خشکشویی عمومی و همگانی استفاده کنید.

در بسیاری از مجتمع‌های مدرن و بزرگ امروزی یک اتاق به نام رختشوخانه وجود دارد که در آن افراد می‌توانند از ماشین‌های لباسشویی مشترک برای شستن لباس‌های خود استفاده کنند.

اگر شما هم از این ماشین‌های لباسشویی برای تمیز کردن لباس‌های خود و اعضای خانواده استفاده می‌کنید باید به چند نکته بهداشتی در استفاده از آن‌ها دقت کنید. بهتر است لباس‌های خود را در زمان‌هایی که احتمال استفاده از ماشین لباسشویی توسط سایرین بسیار کمتر است بشویید.

علاوه بر این از اجتماع در اتاق‌های رختشوخانه جدا خودداری کنید به خصوص اگر دچار بیماری‌هایی مثل ضعف سیستم ایمنی و یا بیماری‌های ریوی هستید به هیچ عنوان در چنین محیط‌هایی حاضر نشوید.

لباسشویی بوش

شستن لباس با ماشین لباسشویی خانگی

از آنجایی که احتمال آلوده بودن لباس‌ها به ویروس کرونا بسیار زیاد است، بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم که برای شستن لباس‌های خود در این شرایط از ماشین‌های لباسشویی خانگی خود به جای سرویس‌های خشکشویی و لباسشویی همگانی استفاده کنیم. اگرچه استفاده از ماشین‌های لباسشویی خانگی برای ما راحت‌تر و امن‌تر است اما در هنگام استفاده از آن‌ها برای شستن لباس‌ها به خصوص در شرایطی که احتمال انتشار و همه‌گیری ویروس کرونا بسیار زیاد است،  باید یک‌سری اصول مهم را رعایت کنیم.

موضوع این است که متاسفانه با وجود اینکه از ظهور ویروس کرونا نزدیک به یک سال می‌گذرد اما اطلاعات و جزییاتی که در خصوص این ویروس چه نحوه فعالیت آن و یا مدت زمانی که می‌تواند روی لباس‌ها و سطوح دیگر زنده بماند، در دست داریم بسیار محدود است.

حتی دقیقاً نمی‌دانیم که آیا شستن لباس‌ها در ماشین‌های لباسشویی می‌تواند باعث از بین رفتن صد درصدی این ویروس بشود یا نه. تنها چیزی که می‌دانیم این است که آب داغ و مواد شوینده تا حد قابل توجهی در کشتن این ویروس موفق عمل می‌کنند.

از این رو اگر لباس شما چه به دلیل حضور در اماکن عمومی پر جمعیت یا بیمارستان‌ها به ویروس آلوده شده است و یا اینکه به دلیل تماس با یکی از اعضای خانه که به بیماری COVID-19 مبتلا شده است، آلوده به ویروس باشد، باید آن را جدای از سایر لباس‌ها بشویید.

علاوه بر این لباس‌های آلوده به ویروس را در یک سبد مشترک با سایر لباس‌ها قرار ندهید. بهتر است حتما این لباس‌های آلوده به ویروس کرونا، از سایر لباس‌ها جدا و در یک سبد دیگر قرار داده شوند. همچنین بعد از ورود به خانه قبل از تماس با افراد دیگر لباس‌های خود را حتما در بیاورید و بلافاصله آن‌ها در یک کیسه نایلونی و در یک سبد جداگانه قرار دهید.

روش شستن لباس‌های آلوده به ویروس کرونا با ماشین لباسشویی تفاوتی با نحوه‌ شستن لباس‌های معمولی ندارد. همچنین دست شما برای انتخاب مواد شوینده نیز باز است.

واقعیت این است که هنوز هیچ کدام از کارشناسان و محققانی که در خصوص همه‌گیری ویروس کرونا و راه‌های مقابله با آن تحقیقات و مطالعاتی را انجام می‌دهند به این موضوع که باید حتما از مواد شوینده خاصی برای شستن لباس‌ها استفاده کنیم صحبتی نکرده‌اند. هر چند توصیه شده است که برای شستن لباس‌های سفیدی که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند از مواد سفید کننده و ضد عفونی کننده مخصوص لباس استفاده کنید.

رفع بوی بد ماشین لباسشویی

هنوز مشخص نیست که بهترین دمای آب برای شستن لباس‌هایی که احتمال آلوده بودن آن‌ها به ویروس کرونا زیاد است، کدام است اما دان شافنر میکروبیولوژیست و یکی از اساتید ممتاز دانشگاه روتگرس عقیده دارد که از آنجایی شستن لباس‌ با ماشین لباسشویی طی چند مرحله انجام می‌شود و همچنین از مواد شوینده برای شستن لباس‌ها استفاده می‌شود، چنانچه دمای آب در شستشوی لباس با ماشین لباسشویی  بالاتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد باشد، احتمال از بین رفتن کامل ویروس کرونا از روی لباس‌ها بسیار زیاد خواهد بود.

اگر از ماشین‌های لباسشویی نیمه اتوماتیک برای شستن لباس‌های خود استفاده می‌کنید، حتما قبل از اینکه لباس‌ها را به بخش خشک‌کن ماشین منتقل کنید، از تمیز بودن و آلوده نبودن آن اطمینان پیدا کنید.

بهتر است قبل از قرار دادن لباس‌های شسته شده در بخش خشک‌کن این ماشین‌ها، لگن خشک‌کن را با استفاده از مواد مخصوص ضد عفونی مثل الکل، ضدعفونی کنید. همچنین چون احتمال باقی ماندن ویروس روی پارچه‌های مرطوب بسیار بیشتر از پارچه‌های خشک است حتما لباس‌هایتان را بعد از شستشو با ماشین لباسشویی خشک کنید. چون نه تنها خشک بودن لباس باعث می‌شود ویروس کرونا کمتر به بافت لباس نفوذ کند بلکه حرارت دیدن لباس نیز می‌تواند ویروس را از بین ببرد.

اگر در خانه خود به هر دلیلی نمی‌خواهید از ماشین لباسشویی برای شستن لباس‌های آلوده به ویروس کرونا استفاده کنید و ترجیح می‌دهید لباس‌های خود را با دست بشویید حتما توجه داشته باشید که ظرف و مکانی که می‌خواهید لباس‌هایتان را در آن بشویید کاملا تمیز باشد.

حتما در هنگام شستن لباس‌هایتان از ماسک و دستکش استفاده کنید. بعد شستن لباس‌ها آن را کاملا خشک کنید. برای خشک کردن لباس‌ها بهتر است از یک هیتر استفاده کنید چون خشک کردن لباس‌ها در فضای بازی که احتمال رفت و آمد افراد دیگر در آن زیاد است در برخی از موارد باعث الوده شدن آن‌ها به ویروس کرونا می‌شود.

نکات کلی در خصوص شستن ماسک پارچه ای

شستن ماسک های آلوده به ویروس کرونا

اگر از ماسک‌های پارچه‌ای چند باز مصرف قابل شستشو استفاده می‌کنید بعد از استفاده حتما آن‌ها را در یک سبد جداگانه قرار دهید و همراه با سایر لباس‌ها در ماشین لباسشویی نشویید.

برخی از ما عادت داریم برای اینکه گرد و خاک لباس‌ها را از آن‌ها بگیریم آن‌ها را به اصطلاح بتکانیم. اگر احتمال می‌دهید که لباس شما به ویروس کرونا آلوده شده است، به هیچ عنوان آن را در فضای بسته نتکانید چون احتمال نشستن ویروس کرونا روی ذرات گرد و خاک لباس زیاد است و تکاندن آن‌ها باعث انتشار ویروس در فضا و محیط می‌شود.

بهتر است برای شستن لباس‌های آلوده به ویروس از مواد ضد عفونی کننده‌ای که به رنگ و بافت پارچه لباس آسیبی نمی‌رسانند به همراه مواد شوینده استفاده کنید.

نکاتی که برای شستن لباس‌های فرد مبتلا به بیماری COVID-19  باید رعایت کنید

اگر می‌خواهید لباس‌های فردی که به بیماری COVID-19 مبتلا شده است را بشویید اول از همه از دستکش و ماسک مناسب استفاده کنید. به هیچ عنوان به لباس‌های این افراد بدون دستکش دست نزنید.

  • حتما لباس‌های افراد بیمار و مبتلا به ویروس کرونا را جدای از لباس‌های سایر افراد بشویید.
  • اگر قرار نیست لباس‌های فرد بیمار را همان لحظه بشویید، حتما قبل از شستشو آن‌ها را در یک کیسه نایلونی قرار دهید.
  • بعد از شستن لباس‌های فرد بیمار حتما لگن ماشین لباسشویی را ضد عفونی کنید. برای ضد عفونی کردن لگن ماشین لباسشویی می‌توانید از مواد سفید کننده و یا مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید.
  • بعد از برداشتن لباس‌های فرد بیمار حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • با استفاده از یک دستمال آغشته به مواد ضد عفونی کننده بدنه و درب ماشین لباسشویی را بعد از شستن لباس‌های فرد مبتلا به COVID-19 ضد عفونی کنید.
  • اگرچه ویروس کرونا از راه‌های متفاوت و حتی در برخی از موارد ناشناخته منتشر می‌شود، رعایت اصول بهداشتی از جمله شستن لباس‌ها طبق اصولی که در بالا به آن‌ها اشاره شد می‌تواند در پایین آوردن میزان احتمال ابتلا به ویروس کرونا موثر باشد.
منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 2 / 5. تعداد آرا: 2

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!