تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

طرز صحیح ضدعفونی کردن وسایل خانه از ویروس کرونا

روش ضدعفونی کردن گوشی موبایل و لوازم الکترونیک

راهنمای تعمیر و نگهداری
در حال حاضر مردم جهان با پیامدهای حضور ویروسی کوچک و مزاحم دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اولین چیزی که در مواجهه با ویروس کرونا به ذهن‌مان می‌آید ماسک زدن، شستشوی دست‌ها و تهیه محلول ضدعفونی کننده سطوح است.

تصلا- تمیز کردن و ضدعفونی کردن دو مفهوم کاملاً متفاوت هستند. تمیز کردن تنها آلودگی‌ها را از روی سطوح پاک کرده و تمیز می‌کند؛ اما ضدعفونی کردن ارتباطی با تمیز کردن ندارد بلکه شما با ضدعفونی کردن عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برید. در این مطلب با انواع محلول ضدعفونی کننده سطوح و روشهای ضدعفونی کردن لوازم آشنا می شوید.

کرونا چند ساعت روی سطوح مختلف می ماند؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه انتقال ویروس کرونا از راه تنفس و شخص به شخص است. به همین دلیل مسئولان وزارت بهداشت هر کشور به مردم توصیه می‌کنند از حضور در محیط‌های شلوغ و مهمانی با جمعیت زیاد خودداری کنند. عامل دیگری که ممکن است سلامت ما را تحت تأثیر قرار دهد، لمس سطوح آلوده به ویروس است.

سازمان بهداشت جهانی در بخشنامه‌های خود به این موضوع اشاره کرده است که حتی‌الامکان سطوحی که هر روز و به صورت مداوم با آن‌ها در تماس هستید را ضدعفونی کنید. ویروس کرونا در مدت زمان مشخصی بر روی سطوح مختلف باقی می‌ماند و به مراتب سطوحی که بیشتر در معرض استفاده هستند نیاز به ضدعفونی کردن دارند.

سطوحی مانند دستگیره‌های درب، دسته‌های صندلی، پیشخوان آشپزخانه، شیرآلات، سرویس بهداشتی و… از مواردی هستند که ضدعفونی کردن آن‌ها برای از بین بردن ویروس امری ضروری است.

تهیه محلول ضدعفونی کننده سطوح با مایع سفیدکننده

ضدعفونی کردن سطوح

شما می‌توانید برای تهیه محلول ضدعفونی کننده سطوح  از محلول آب و وایتکس استفاده کنید. در یک ظرف تمیز یک پیمانه وایتکس «هیپوکلرید سدیم» ریخته و بعد حدود ۵ برابر آب سرد به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که حتماً باید از آب سرد برای تهیه این محلول گندزدا استفاده کنید. آب گرم باعث از بین رفتن خاصیت ضدعفونی‌کنندگی این ترکیب می‌شود.

بعد از اسپری کردن محلول آب‌ژاول و آب بر روی سطوح مختلف اجازه دهید تا ده دقیقه زمان بگذرد و بعد با یک پارچه تمیز سطح مورد نظر را پاک کنید. به هنگام استفاده از این محلول دستکش به دست کرده و پنجره‌ها را باز کنید. همچنین ترکیب مایع سفیدکننده و آب تا ۲۴ ساعت خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد.

شما می‌توانید از محلول آب و وایتکس به عنوان ضدعفونی‌کننده‌ای مؤثر برای تمیز کردن سطوح مختلف خانه مانند سرامیک و پارکت استفاده کنید.

ضدعفونی کردن لوازم الکترونیکی

ضدعفونی کردن لوازم الکترونیکی

وسایل برقی و الکترونیکی در زندگی روزمره ما جایگاه ویژه‌ای دارند. اغلب اعضای خانواده نیز به صورت مشترک از این وسایل استفاده می‌کنند. به همین دلیل تمیز کردن و ضدعفونی کردن لوازم الکترونیکی و برقی پرمصرف اهمیت پیدا می‌کند.

به هنگام تمیز کردن وسایل برقی باید موارد لازم برای آسیب نرسیدن به دستگاه را در نظر بگیرید. بعضی از این لوازم دستورالعمل‌های خاصی برای تمیز کردن دارند که در صورت بی‌توجهی به آن‌ها عمر دستگاه کاهش پیدا می‌کند.

محلول ضد عفونی کننده را برای وسایلی همچون تلفن همراه، کنترل تلویزیون، سوییچ خودرو، لپ‌تاپ و بیشتر لوازم الکترونیکی باید همواره با احتیاط مصرف کرد. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این وسایل شما نباید الکل ۷۰ درصد و محلول ضدعفونی‌کننده را به صورت مستقیم به آن‌ها اسپری کنید.

محصولاتی مانند پدهای الکلی بهترین گزینه برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن موبایل یا صفحه نمایش لپ‌تاپ شما هستند. برای استفاده از محلول الکل رقیق ۷۰ درصد، مقداری از این محلول را بر روی پنبه یا پارچه‌ای تمیز و نرم اسپری کرده و بر روی سطح مورد نظر بکشید.

محلول ضدعفونی کننده تلویزیون و مانیتور رایانه یا لپ‌تاپ

ضدعفونی کردن لوازم الکترونیکی

قبل از اینکه کار ضدعفونی تلویزیون یا مانیتور رایانه خود را شروع کنید، آن‌ها را از پریز برق جدا کرده و دستگاه را خاموش کنید. برای تمیز کردن سطوحی مانند تلویزیون بهتر است از پارچه‌های میکروفایبر استفاده کنید.

میکروفایبر پارچه‌ای با الیاف نازک است که از نایلون و پلی‌استر ساخته شده است. این پارچه‌ها به راحتی سطح مورد نظر را از ذرات غبار و آلودگی پاک می‌کنند. همچنین به دلیل بافت مطلوبی که دارند از ایجاد خط و خش بر روی سطوح جلوگیری کرده و آسیبی به دستگاه وارد نمی‌کند.

مقداری از مایع ضدعفونی‌کننده را بر روی پارچه میکروفایبر اسپری کرده و به آرامی بر روی صفحه نمایش تلویزیون، مانیتور یا لپ‌تاپ خود بکشید. توجه داشته باشید که پارچه به اندازه‌ای مرطوب باشد که آسیبی به دستگاه وارد نکند. بعد از چند ثانیه نیز با یک پارچه میکروفایبر خشک دیگر دستگاه را خشک کنید.

اگر به پارچه میکروفایبر دسترسی ندارید، می‌توانید از دستمالی نرم و لطیف برای این کار استفاده کنید.

محلول ضدعفونی کننده صفحه کلید ، لپ‌تاپ و کیبورد

ضدعفونی کردن لوازم الکترونیکی

برای از بین بردن ویروس و آلودگی از سطح صفحه کلید و کیبورد باید دستگاه را خاموش کرده و از پریز برق جدا کنید. در صورت لزوم می‌توانید باتری را نیز از لپ‌تاپ خارج کنید. برای اطمینان از تمیز شدن صفحه کلید یک گوش پاک‌کن را به الکل رقیق شده آغشته کرده و فضای بین کلیدها را ضدعفونی کنید. برای سطح کلیدها نیز از پنبه یا پارچه‌ای نرم استفاده کنید.

از روش گوش پاک‌کن آغشته به الکل برای ضدعفونی کردن ریموت کنترل‌ها هم می‌توانید استفاده کنید. الکل یا هر مایع ضدعفونی‌کننده دیگر بر روی گوش پاک‌کن نباید بیش از اندازه مرطوب باشد تا به ریموت کنترل آسیبی وارد نکند.

ذکر این نکته ضروری است که مایع ضدعفونی‌کننده نباید صفحه کلید را بیش از اندازه خیس کند. در این صورت ممکن است الکل وارد فضای داخلی دستگاه شده و به آن آسیب وارد کند. تا زمانی که صفحه کلید و فضای بین کلیدها کاملاً خشک نشده‌اند، دستگاه را به برق وصل نکنید.

از اسپری کردن الکل و مواد ضدعفونی‌کننده به صورت مستقیم برای تمیز کردن لوازم الکترونیک و برقی خودداری کنید.

محلول ضدعفونی کننده سطوح لوازم برقی در آشپزخانه

برخی از افراد تصور می‌کنند با تمیز کردن لوازم برقی انواع ویروس و باکتری از بین می‌رود. در صورتی که تمیز کردن بدون استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده ممکن است به گسترش آلودگی کمک کند.

در هر آشپزخانه‌ای لوازم برقی پرمصرفی وجود دارد که ممکن است در طول هفته بارها از آن استفاده کنیم. غذاساز، مخلوط‌کن، آبمیوه گیری و… از لوازمی هستند که به دلیل استفاده زیاد باید نسبت به تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن‌ها حساس باشیم.

قبل از تمیز کردن لوازم برقی حتماً آن‌ها را از پریز برق جدا کنید و اگر دستگاه کار خود را به تازگی تمام کرده، اجازه دهید تا دستگاه خنک شود. وسایلی مانند غذاساز، ساندویچ‎ساز یا مخلوط‌کن دارای قطعات و لوازم جانبی هستند که قابلیت جدا شدن دارند. شما می‌توانید این لوازم جانبی را جدا کرده و با آب و مایع شوینده بشویید.

برای ضدعفونی کردن سطح وسایل برقی می‌توانید از پارچه میکروفایبر یا دستمالی نرم استفاده کنید. پارچه را به الکل ۷۰ درصد یا مایع ضدعفونی‌کننده خانگی «محلول آب و وایتکس» آغشته کرده و سطح لوازم برقی را از آلودگی پاک کنید.

محصولاتی مخصوص ضدعفونی کردن سطوح در بازار موجود است که از ترکیبات مؤثر برای از بین بردن ویروس و باکتری استفاده شده است. قبل از خریداری و استفاده به ترکیبات و مواد تشکیل‌دهنده محصول توجه کنید تا برای از بین بردن ویروس کرونا کاربرد داشته باشد.

شما می‌توانید لوازم جانبی دستگاه‌هایی مانند غذاساز یا ساندویچ‌ساز را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید. درجه آب لازم و مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی این قطعات را شسته و تمیز می‌کند.

ضدعفونی کردن یخچال

دستگیره‌های یخچال از سطوحی هستند که در طول روز به مراتب مورد استفاده قرار می‌گیرند. پنبه یا دستمالی آغشته به محلول‌های ضدعفونی‌کننده گزینه مناسبی برای ضدعفونی کردن دستگیره‌های یخچال و فریزر هستند.

برای تمیز کردن داخل یخچال نیز ابتدا مواد خوراکی داخل یخچال را خالی کرده و با مایع ضدعفونی‌کننده طبقات و فضای داخلی یخچال را تمیز کنید. توجه داشته باشید قبل از این کار یخچال را خاموش کنید. بعضی از طبقات یخچال فریزرها قابلیت جابجایی و شستشو دارند، شما می‌توانید آن‌ها را از جای اصلی خود خارج کرده و با آب و مایع شوینده شستشو دهید.

ضدعفونی کردن ماکروویو یا دستگاه آون توستر

ضدعفونی مایکوویو

همان‌طور که می‌دانید گرما و حرارت ویروس احتمالی که بر روی مواد غذایی و خوراکی وجود دارد را از بین می‌برد. به این ترتیب ماکروویو انتخاب مناسبی برای از بین بردن ویروس کرونا در مواد غذایی است. فضای داخلی ماکروویو همیشه در معرض حرارت قرار دارد و به شکل اتوماتیک ویروس در این فضا از بین می‌رود.

برای ضدعفونی کردن سطح خارجی دستگاه، دستگیره، پنل لمسی یا کلیدهای آن می‌توانید از الکل رقیق شده یا دیگر مواد ضدعفونی‌کننده معتبر استفاده کنید. ابتدا ماکروویو را خاموش کرده و از پریز برق جدا کنید. با یک پارچه مایکروفایبر، پنبه یا دستمالی نرم که به ماده ضدعفونی‌کننده آغشته شده این سطوح را تمیز کنید.

توجه داشته باشید پارچه شما نباید بیش از اندازه مرطوب باشد. بعد از اتمام کار اجازه دهید تا دستگاه کاملاً خشک شود و بعد آن را روشن کنید. اگر دستگاه ماکروویو حرارت دارد نباید برای ضدعفونی کردن آن اقدام کنید، دستگاه را خاموش کرده و مدت زمانی را برای خنک شدن آن اختصاص دهید.

اگر قصد تمیز کردن ماکروویو با ترکیب آب و مایع شوینده را دارید به این نکته باید توجه داشته باشید. میزان کف تولید شده از این ترکیب باید به اندازه‌ای باشد که دستگاه بیش از اندازه معمول خیس نشود. در مرحله بعد نیز با پارچه‌ای نرم و تمیز سطح ماکروویو را پاک کرده و به خوبی خشک کنید.

محلول ضدعفونی کننده سطوح مختلف

شستن دست اولین کاری است که هر شخص بعد از رسیدن به خانه انجام می‌دهد. مرحله بعد ضدعفونی کردن سطوح مشترکی است که همه اعضای خانواده با آن‌ها در تماس هستند. ویروس کرونا بر روی سطوح فلزی و ضدزنگ یا همان استیل ۷ تا ۹ روز زنده می‌ماند.

شما می‌توانید از الکل ۷۰ درصد برای ضدعفونی کردن دستگیره‌های درب، پریز و کلیدها، پیشخوان آشپزخانه، شیرآلات سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه و دیگر سطوح استفاده کنید.

زمانی که محلول ضدعفونی‌کننده را بر روی سطوح مورد نظر خود اسپری می‌کنید چند دقیقه زمان بدهید تا محلول الکل اثر بهتر و قوی‌تری داشته باشد.

ضدعفونی کردن لباس

برای شستشوی لباس‌هایی که ممکن است به ویروس کرونا آلوده باشند باید از آب با دمایی بالا استفاده کرد. برای این منظور آب داغ با دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد توصیه می‌شود و حداقل ۲۵ دقیقه زمان برای شستشوی لباس‌ها لازم دارید.

همچنین شما می‌توانید بلافاصله بعد از رسیدن به خانه لباس‌های خود را تعویض کرده و در مکانی قرار دهید که تماسی با آن‌ها نداشته باشید.

احتمال وجود ویروس کرونا بر روی لباس و پارچه به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد تا از بین برود. تا زمانی که دست شما با دهان، بینی و چشم تماسی نداشته باشد امکان انتقال ویروس کرونا وجود ندارد.

ضدعفونی کردن کارت‌های اعتباری

برای تمیز کردن کارت‌های اعتباری بهتر است از پد الکلی استفاده کنید و از اسپری کردن الکل به صورت مستقیم خودداری کنید. بعد از تمیز کردن کارت آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. برای ضدعفونی کردن کارت‌های اعتباری با مواد شوینده این احتمال وجود دارد که کارت شما آسیب دیده و مجبور به تعویض آن شوید.

ضدعفونی کردن لوازم شخصی «ساعت مچی، عینک، انگشتر و…»

محلول‌ ضدعفونی‌کننده که دارای اتانول یا همان الکل ۷۰ درصد هستند گزینه مناسبی برای تمیز کردن لوازم شخصی از آلودگی است. برای این کار پنبه یا پارچه‌ای نرم را به الکل آغشته کرده و وسیله مورد نظر را ضدعفونی کنید.

مدل‌هایی از فریم‌ عینک یا  بعضی از انواع بدلیجات ممکن است با الکل دچار آسیب‌دیدگی شوند. بهترین روش برای پاک کردن آلودگی از سطح این وسایل شستشوی آن‌ها با آب و مایع شوینده است.

ضدعفونی کردن مواد غذایی

مدرک معتبری مبنی بر اینکه غذا یا بسته‌بندی مواد غذایی می‌توانند ویروس کرونا را منتقل کنند، وجود ندارد. با این حال بهتر است قبل از مصرف غذایی که سفارش داده‌اید، آن را ۳ تا ۴ دقیقه در معرض حرارت قرار داده و بعد میل کنید.

محلول ضدعفونی کننده بسته‌های پستی

برای ضدعفونی کردن بسته‌های پستی نیاز به محلول ضدعفونی‌کننده ندارید، طبق تحقیقات صورت گرفته ویروس کرونا حدود ۲۴ ساعت بر روی کارتن‌های مقوایی زنده می‌ماند. شما می‌توانید بعد از گذشت ۲۴ ساعت بسته پستی خود را باز کرده و استفاده کنید.

در صورت نیاز به ضدعفونی، اسپری کردن محلول‌های حاوی اتانول بر روی بسته‌های پستی ویروس احتمالی موجود بر روی آن‌ها را از بین خواهد برد.

ضدعفوني كردن ميوه و سبزيجات و انواع مواد خوراکی

ضدعفونی مواد خوراکی

برای ضدعفونی کردن میوه و سبزی ما محلول‌های ضدعفونی‌کننده مخصوص میوه و سبزی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مواد ضدعفونی‌کننده قوی و مؤثری در بازار موجود است که چند قطره از آن برای ضدعفونی کردن میوه و سبزی کفایت می‌کند.

قبل از قراردادن مواد خوراکی خریداری شده درون کابینت‌ها، باید آن‌ها را ضدعفونی کنید. شما می‌توانید با پنبه یا پارچه‌ای آغشته شده به الکل مواد خوراکی را تمیز کنید. همچنین بعضی محصولات این قابلیت را دارند که با ترکیب آب و مایع شوینده شسته شده و تمیز شوند.

نکات مهم در خصوص ضدعفونی کردن سطوح و اشیاء مختلف در خانه

  • سینک ظرفشویی بخشی از آشپزخانه است که به مراتب بیشتر از بخش‌های دیگر خانه در معرض ویروس و آلودگی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید یک بطری اسپری حاوی محلول ضدعفونی ‌کننده الکل رقیق شده «۷۰ درصد» یا وایتکس « هیپوکلرید سدیم » در کنار سینک ظرفشویی قرار دهید تا در صورت نیاز در دسترس شما باشد و از آن استفاده کنید.

به عنوان مثال بعد از شستن میوه و سبزی یا هر گونه مواد خوراکی در سینک، باید داخل و اطراف آن تمیز و ضدعفونی شود.

  • بعد از اینکه با محلول ضدعفونی کننده سطوح خانه را ضدعفونی کردید، دست‌های خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.
  • از اسپری کردن الکل به کلید و پریزهای برق به صورت مستقیم خودداری کنید تا از خطر برق‌گرفتگی جلوگیری شود.
  • قبل از ضدعفونی کردن تلفن همراه یا لپ‌تاپ آن‌ها را خاموش کرده و بعد تمیز کنید. به هنگام ضدعفونی کردن وسایلی مانند تلفن همراه و لپ‌تاپ به تمام بخش‌ها و دکمه‌های آن دقت کرده تا به خوبی پاک شده و ضدعفونی شوند.
  • به هنگام استفاده از انواع محلول‌های ضدعفونی‌کننده دستکش به دست داشته باشید و از تهویه هوا مطمئن شوید. الکل و مواد شیمیایی به مرور زمان اثر مخربی بر روی دستگاه تنفسی می‌گذارند.
  • مایع سفیدکننده یا همان وایتکس را هرگز با مواد اسیدی، آمونیاک و الکل مخلوط نکنید. هر کدام از این مواد در صورت ترکیب شدن با مایع سفیدکننده عوارضی جدی مانند تنگی نفس، درد سینه، سرگیجه و سرفه به همراه خواهند داشت.
  • ترکیب آب و صابون یا انواع مایع شوینده کاربرد مناسب و مؤثری برای تمیز کردن سطوح دیگر مانند دستگیره‌ها، سینک ظرفشویی، شیرآلات و بعضی از لوازم آشپزخانه دارد.
  • به هنگام تمیز کردن سطوح مختلف پد الکلی، پنبه یا پارچه آغشته به الکل را تنها یک بار به صورت مسیر رفت بر روی سطح مورد نظر بکشید. رطوبت ناشی از الکل یا مواد ضدعفونی‌کننده نیز باید در جریان هوای آزاد خشک شود.

منبع
cdc

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3.6 / 5. تعداد آرا: 8

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

WhatsApp Image 2020-11-13 at 11.16.28
مرضیه محمدی
۱۳۹۹/۰۸/۱۸
مرضیه محمدی هستم. از سال 96 مشغول نوشتن و تولید محتوا هستم. در حال حاضر افتخار همکاری با مجموعه تصلا در بخش تحریریه را دارم. مطالبی که من تهیه می کنم در خصوص محتواهای کاربردی مربوط به راهنمای خرید، نگهداری و... انواع لوازم خانگی از برندهای مختلف است.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!