تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

اولین پردازنده گرافیکی گسسته اینتل تا اواسط ماه نوامبر سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد

اخبار تصلا
پردازنده گرافیکی اینتل با نام Iris Xe Max به منظور افزایش توان تجهیزات کامپیوتری از جمله لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا همان لپ‌تاپ‌هایی که مخصوص بازی هستند، در پردازش ویدئوها و تصاویر با کیفیت بالا تا اواسط ماه نوامبر سال جاری میلادی j,sx شرکت اینتل به بازار عرضه خواهند شد.

تصلا – شرکت اینتل intel اعلام کرده است اولین سری از پردازنده‌های گرافیکی گسسته خود را به زودی به بازار لوازم جانبی کامپیوتر عرضه می‌کند. در معماری این پردازنده‌ها سعی شده است از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شود.

پردازنده گرافیکی چیست؟

پردازنده گرافیکی یا GPU که مخفف عبارت Graphic Processor Unit است، قطعه‌ای است که روی کارت‌های گرافیک و یا بوردهای اصلی در کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها یا گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌هایی از این دست قرار می‌گیرد و جدا از CPU که پردازنده اصلی کامپیوتر است، کار پردازش تصویر و ویدئوها و یا رندرینگ آن‌ها را انجام می‌دهد.

هرچه قدرت پردازنده گرافیکی بالاتر باشد، نمایش تصاویر در خروجی یا صفحه نمایش سریع‌تر و به اصطلاح نرم‌تر خواهد بود.

تا قبل از روی کار آمدن کارت‌های گرافیکی، عمل پردازش تصویر توسط CPU انجام می‌شد. پردازش همزمان تصویر و عملیات مختلف توسط واحد CPU باعث می‌شد فشار زیادی روی آن وارد شود و به همین دلیل سرعت پردازش داده‌ها و یا دستورات کاربر تا حد قابل توجهی افت می‌کرد.

البته کار پردازنده گرافیکی فقط پردازش تصویر نیست. بسیاری از کدنویسان به خصوص آن دسته از افرادی که از کتابخانه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای طراحی سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، برای پردازش بخشی از داده‌های خود از توان پردازشی کارت گرافیکی روی لپ‌تاپ یا سیستم استفاده می‌کنند.

در حال حاضر از قدرت پردازشی پردازنده گرافیکی می‌توان برای انجام هر پردازشی که قابلیت موازی‌سازی در پردازش(یعنی چند پروسه همزمان و با هم انجام شود) را داشته باشد، استفاده کرد.

مثلا بسیاری از دستگاه‌های ماینینگ ارز دیجیتال یا الگوریتم‌ها و موتورهای جستجو که برای انجام جستجو به پردازش حجم زیادی از داده‌ها ‌نیاز دارند و یا حتی محاسبات پیچیده کوانتومی یا الگوریتم‌های هواشناسی که وضعیت آب و هوا را بر اساس داده‌های پیشین پیش‌بینی می‌کنند، از قدرت پردازش پردازنده گرافیکی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین لپ تاپ های دانشجویی ۲۰۲۱

انواع پردازنده گرافیکی شرکت اینتل

در بازار تجهیزات کامپیوتری پردازنده‌های گرافیکی بسیار متنوعی از جمله Nvidia ، AMD و برندهای دیگر وجود دارد. هر کدام از این پردازنده‌ها مشخصات خاص خود را دارند و برای انجام یک نوع پردازش مناسب هستند. یکی از مواردی که باعث ایجاد تفاوت در پردازنده‌های مختلف می‌شود، معماری آن‌ها است.

به طور کلی پردازنده‌های گرافیکی به دو دسته تقسیم می‌شوند. پردازنده‌های دارای معماری گسسته که مستقل از برد اصلی یا Mother Board هستند و پردازنده‌های آن‌بورد یا Onboard که روی برد اصلی سیستم سوار می‌شوند و قابلیت جدا شدن از آن را ندارند. پردازنده‌های مستقل از برد اصلی با نام کارت‌های گرافیکی شناخته می‌شوند.

این پردازنده‌ها در هر سیستمی که قرار بگیرند قابلیت ارتقاء دارند و شما می‌توانید در صورت نیاز آن‌ها را با نسخه‌های جدیدی جایگزین کنید. اما پردازنده‌های گرافیکی آنبورد را که روی برد اصلی قرار می‌گیرند، نمی‌توان به هیچ عنوان تعویض کرد یا ارتقا داد. از طرفی قدرت پردازنده‌های گرافیکی مستقل یا همان کارت‌های گرافیک نسبت به پردازنده‌های آنبورد بسیار بیشتر است.

پردازنده‌های گرافیکی مستقل یا همان کارت‌های گرافیکی دارای یک منبع حافظه ویدئویی هستند که به آن VRAM گفته می‌شود.

کار این حافظه افزایش قدرت پردازش پردازنده گرافیکی است. نکته‌ای که در خصوص پردازنده‌های گرافیکی مستقل یا گسسته باید به آن توجه کنید، این است که افزایش قدرت پردازش در آن‌ها باعث می‌شود انرژی بیشتری مصرف کنند و از طرفی گرمای بیشتری تولید کنند؛ از این رو برای کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های گرافیکی گسسته باید از فن‌های بسیار قوی به منظور خنک کردن سیستم استفاده کرد.

پردازنده‌های گرافیکی گسسته بیشتر در سیستم‌هایی تعبیه می‌شوند که کاربر با آن عملیات‌هایی با حجم پردازشی بالا مثل انجام باز‌های کامپیوتری، پردازش داده‌های حجیم، اجرای اپلیکیشن‌های گرافیکی سنگین و از این دست انجام می‌دهد. چون تصویر و عملیات پردازشی بدون هیچ تاخیری نمایش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: پرفروش‌ترین لپ‌تاپ در بازار ایران کدام است؟

تولید پردازنده‌های گسسته Iris Xe Max توسط برند اینتل

اخیرا شرکت اینتل اعلام کرده است که جدیدترین پردازنده گرافیکی خود را که در طراحی آن از معماری گسسته استفاده کرده است، به زودی تا اواسط ماه جاری میلادی به بازار عرضه خواهد کرد. این پردازنده برای لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌هایی طراحی شده‌اند که به لپ‌تاپ‌های گیمینگ معروفند.

لپ‌تاپ‌های گیمینگ نوعی از لپ‌تاپ‌ها هستند که CPU و GPU آن‌ها از قدرت پردازشی بسیار بالایی برخوردار است. اما برخلاف نام‌شان، این لپ‌تاپ‌ها فقط برای انجام بازی‌های کامپیوتری طراحی نشده‌اند. هدف از طراحی این لپ‌تاپ‌ها بیشتر کمک به افرادی است که با استفاده از لپ‌تاپ‌ها کارهایی مثل طراحی گرافیکی یا تحلیل داده‌ها را انجام می‌دهند.

پردازنده گسسته جدید برند اینتل که با نام Iris Xe Max معرفی شده است، قرار است به زودی روی لپ‌تاپ‌های برندهای مختلف از جمله لپ‌تاپ‌ Acer Swift 3x، لپ‌تاپ Asus VivoBook Flip TP470 و لپ‌تاپ Dell Inspiron 15 7000 2-in-1 تعبیه شده و در اختیار کاربران لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای یا گیمینگ این برندها قرار بگیرد.

پیش از این پردازنده گرافیکی آنبورد برند اینتل با نام Iris Xe روی لپ‌تاپ‌های ZenBook 13 برند ایسوس تعبیه شده بود. اما پردازنده Iris Xe Max برند ایسوس اولین پردازنده گسسته یا مستقل از سری پردازنده‌های Iris شرکت اینتل به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: رونمایی از لپ تاپ کروم بوک سامسونگ در CES

در پردازنده Iris Xe Max اینتل از تکنولوژی Deep Link استفاده شده است که بخشی از جدیدترین نسل عملکرد بر پایه Adaptix است. تکنولوژی Deep Link به نوعی متاثر از تکنولوژی یادگیری عمیق و هوش مصنوعی است.

این تکنولوژی به شرکت‌هایی که از پردازنده گرافیکی جدید اینتل روی دستگاه‌های خود مثل لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌کنند، این امکان را می‌دهد که از قابلیت Dynamic Power Share یا به اشتراک‌گذاری قدرت به صورت داینامیکی یا پویا به منظور پردازش بهتر و پایدارتر بهره ببرند.

روش کار در این قابلیت به این صورت است که زمانی که پردازنده گرافیکی به اصطلاح بیکار است و پردازشی را انجام نمی‌دهد، قدرت پردازش آن به طور خودکار در اختیار CPU قرار می‌گیرد. با این کار سرعت عملکرد دستگاه تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد.

در پردازنده‌های گرافیکی AMD نیز این قابلیت با عنوان Smartshift شناخته می‌شود که در مواقعی به کار می‌رود که CPU و GPU از منابع یکدیگر در هنگام انجام پردازش‌های سنگین استفاده می‌کنند. این قابلیت‌ها باعث می‌شود مدت زمان طول عمر باتری دستگاه در هر بار شارژ و به خصوص در هنگام انجام پردازش‌های بسیار حجیم افزایش یابد.

با وجود اینکه کارت گرافیک‌های NVIDIA در بین کاربران به عنوان بهترین پردازنده گرافیکی شناخته می‌شوند، اما این قابلیت جدید در کارت‌های گرافیک جدید اینتل را نمی‌توان در پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: جدیدترین پردازنده گرافیکی اینتل برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ

نمودار قدرت پردازنده Iris اینتل

شرکت اینتل برای پردازنده گرافیکی Iris Xe Max به منظور انجام کارهای گرافیکی که نیاز به پردازش تصویر بسیار بالایی دارند، مثل بازی و تیونینگ بازی قابلیتی را ارئه کرده است که با عنوان two Driver-Controlled شناخته می‌شود. این قابلیت در واقع به کاربر این امکان را می‌دهد که در صورتی که در حین انجام بازی از منابع کارت گرافیک و پردازنده خود برای انجام کارهای دیگری استفاده می‌کند، تصاویر بازی را با کیفیت پایین‌تری مشاهده کنند. به این ترتیب شما می‌توانید همزمان دو کار را بدون ایجاد وقفه یا اشکال انجام دهید.

بیشتر بخوانید: نسخه جدید لپ‌تاپ‌‌های قدرتمند سامسونگ به بازار می‌آیند

در طراحی پردازنده‌های گرافیکی آنبرد و گسسته Iris Xe و Iris Xe Max از معماری خاص اینتل با نام Xe-LP استفاده شده است. این نوع معماری پردازنده مختص به برند اینتل است که در طی سال‌های فعالیت خود در تولید پردازنده‌های مختلف آن را پیشرفته‌تر کرده است. از این رو می‌توان گفت این معماری به نوعی امضای شرکت اینتل برای ساخت پردازنده‌های مختلف از جمله پردازنده‌های گرافیکی به حساب می‌آید.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | پرفروش‌ترین لپ‌تاپ در بازار ایران کدام است؟
    جولای 6, 2021

    […] بیشتر بخوانید: جدیدترین پردازنده گرافیکی اینتل برای لپ‌تاپ‌های گیمی… […]

    تصلا | معرفی بهترین لپ تاپ های دانشجویی ۲۰۲۱
    جولای 15, 2021

    […] […]

لینک کپی شد!