تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

بررسی گزارش عملکرد سه ماهه 2020 اپل نشان داد

افت میزان فروش گوشی‌‌های آیفون و نگرانی های اپل

اخبار تصلا
شرکت اپل تولیدکننده گوشی‌های آیفون اخیراً گزارش مربوط به ارزش سهام خود را در 3 ماهه منتهی به ماه سپتامبر سال جاری میلادی یعنی سه ماهه سوم سال 2020 در اختیار عموم قرار داده است. افت فروش آیفون در این گزارش دیده می شود. این موضوع چه نگرانی هایی برای اپل ایجاده کرده است؟

تصلا – در گزارش مالی ارائه‌شده توسط شرکت اپل، این شرکت در سه ماهه منتهی به ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی توانسته در حدود ۶۴٫۷ میلیارد دلار درآمد کسب کند. این در حالی است که درآمد هر سهم از شرکت اپل در حدود ۰٫۷۳ دلار کاهش یافته است. با این وجود ۵۹ درصد از فروش اپل در این مدت زمان سه ماهه از فروش دستگاه‌های‌ اپل در کشورهای دیگر تأمین شده است. در سه ماهه اول سال جاری یعنی سه ماه منتهی به ماه آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی افت فروش آیفون نسبت به دوره مشابه سال قبل در حدود ۷ درصد کاهش داشته است.

اپل چگونه برند شد؟

برند اپل یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید تجهیزات کامپیوتری بود که توانست در سال ۱۹۸۴ میلادی با ارائه کامپیوترهای مکینتاش انقلاب بزرگی در حوزه تکنولوژی و تجهیزات کامپیوتری ایجاد کند. بعد از ارائه کامپیوترهای مکینتاش اپل تمام تمرکز و تلاش خود را بر تولید گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند اپل قرار داد تا جایی که گوشی ‌آیفون و تبلت‌های آی پد توانستند به معروف‌ترین دستگاه‌های هوشمند تبدیل شوند.

بعد از این بود که برند اپل محصولات دیگر خود را از جمله لپ‌تاپ‌های مک، ساعت‌های هوشمند اپل واچ و تلویزیون‌های هوشمند Apple TV به بازار عرضه کرد. اپل به صورت انحصاری از ۵ پلتفرم نرم‌افزاری خود با نام‌های سیستم‌عامل iOS، iPad OS، Mac OS، Watch OS و TV OS روی تجهیزات هوشمند خود استفاده می‌کند.

همچنین این شرکت سرویس‌های متنوعی مثل فروشگاه اپلیکیشن اپل با نام اپ‌استور، اپل موزیک، اپل پی (پرداخت آنلاین اپل)، سرویس رایانش و ذخیره‌سازی ابری iCloud و سرویس‌های دیگر در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

اخیراً در خبرگزاری‌های مختلف جهان اخباری منتشر شده است که نشان می‌دهند ارزش سهام اپل در سه ماهه سوم سال جاری میلادی حدود ۹ درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل در سخنرانی خود هنگام ارائه گزارش مالی ۳ ماهه منتهی به ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی گفته است اپل به لطف نوآوری‌ها و ابتکاراتی که در محصولات خود مثل لپ‌تاپ‌های مک به مشتریان ارائه داده است، توانسته مشکلاتی را که در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ میلادی با آن مواجه بود را به خوبی پشت سر بگذارد و فصل جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز کند.

او در ادامه گفته است با وجود تأثیرات منفی همه‌گیری ویروس کرونا این شرکت توانسته است محصولات جدید خود را هر چند دیرهنگام اما به تلاش زیاد به بازار و مشتریان خود ارائه دهد. به عقیده تیم کوک ارائه اولین گوشی‌های آیفون با قابلیت پشتیبانی از شبکه ۵G یک موفقیت بزرگ برای این شرکت محسوب می‌شود.

او گفته است در شرایطی که اکثر افراد در حال انجام دور کاری هستند، می‌توانند از امکانات فوق‌العاده گوشی‌های آیفون ۱۲ در اتصال به شبکه ۵G استفاده کنند. اما تیم کوک هیچ اشاره‌ای به اینکه شرکت اپل در طی این مدت چه تعداد گوشی آیفون توانسته به فروش برساند، منتشر نکرده است.

کاهش ۷ درصدی فروش آیفون در سه ماهه۲۰۲۰

در سه ماهه اول سال جاری یعنی سه ماه منتهی به ماه آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی میزان فروش گوشی‌های آیفون نسبت به دوره مشابه سال قبل در حدود ۷ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که در همین دوره فروش سایر دستگاه‌های برند اپل از جمله تبلت‌های آی‌‎پد، لپ‌تاپ‌های مک و ساعت‌های هوشمند اپل با چنین افت بی‌سابقه‌ای مواجه نبوده‌اند.

بازه زمانی ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی درست زمانی بود که ویروس کرونا و همه‌گیری آن در کشورهای مختلف جهان باعث شد شوک عظیمی به اقتصاد جهانی وارد شود اما بازار گوشی‌های تلفن همراه از این قاعده مستثنا بودند. از این رو نمی‌توان گفت کاهش فروش گوشی ‌های اپل در آن دوره زمانی مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا بوده است.

هرچند بر اساس آمار منتشر شده، از تمام ۱۰ برند برتر تولیدکننده گوشی تلفن همراه همه آن‌ها با افت فروش گوشی‌های تلفن همراه خود نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته میلادی یعنی سال ۲۰۱۹ مواجه شدند.

دو برند ال‌جی و سامسونگ نیز اعلام کرده بودند منتظر چنین وضعیتی بوده‌اند و انتظار دارند همچنان در بازه‌های زمانی ۳ ماه و ۶ ماه بعدی نیز با کاهش فروش گوشی‌های تلفن همراه خود مواجه شوند. اگرچه بخشی از کاهش فروش برندهای تولیدکننده گوشی تلفن همراه مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا است اما این تنها دلیل نیست.

در حالی که برند اپل در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی همه نمایندگی‌های خود در شهرهای مختلف و کشورهای مختلف را تعطیل کرده است، اما فروش آنلاین این گوشی‌ها جایگزین خدمات حضوری برای مشتریان شده است. از طرفی با وجود اینکه برند اپل کارخانه خود در کشور چین را برای مدت محدودی تعطیل کرد اما پس از حدود ۱ ماه و نیم این کارخانه دوباره فعالیت خود را آغاز کرد.

نمودار کاهش فروش گوشی تلفن همراه شرکت های معتبر

شاید یکی از دلایلی که باعث شده است تعداد گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده برندهای معتبر از جمله اپل کاهش یابد این است که مردم جهان هنوز چشم‌انداز روشنی از .وضعیت اقتصادی جهان و خود ندارند و نمی‌دانند که آیا قادر خواهند بود گوشی‌های گرانقیمت را همچنان بخرند یا نه

از طرفی در همین مدت زمان یعنی سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی برندهای تولیدکننده گوشی‌های تلفن هوشمند با معضل و چالش جدیدی مواجه شده‌اند؛ بسیاری از آنها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا فعالیت‌های خود را بدون برنامه قبلی و بسیار غیر مترقبه تعطیل کردند. این تعطیلی باعث شد این برندها در ارائه گوشی‌ها و خدمات جدید به مشتریان خود تا حدودی از برنامه‌های خود عقب بمانند

از طرفی در این دوره زمانی بسیاری از دولت‌ها با کاهش بودجه‌ مواجه شدند و بسیاری از این برندهای تولیدکننده گوشی تلفن همراه نتوانستند بودجه‌ای را که قرار بود دولت در اختیار آن‌ها قرار دهد، به دست بیاورند.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که بر خلاف باور عمومی تقاضا برای خرید گوشی، لپ‌تاپ‌ و حتی تلویزیون‌های هوشمند در جهان و به خصوص کشور آمریکا نه تنها کاهش نیافت، بلکه در برخی از موارد نیز با افزایش مواجه بود؛ چون بسیاری از مردم به دلیل برنامه‌های قرنطینه دولت‌ها برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا مجبور بودند در خانه‌های خود بمانند و کارهای خود را از منزل انجام دهند و حتی بسیاری از دانش‌آموزان نیز از طریق کلاس‌های آنلاین به صورت غیرحضوری در کلاس‌های درس خود شرکت می‌کردند.

قیمت بالای گوشی‌ها نسبت به امکانات

براساس آمار منتشر شده در هفته پایانی ماه آوریل سال جاری میلادی در حدود ۱٫۱ میلیون تلویزیون هوشمند در آمریکا به فروش رسیده بود که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی افزایش زیادی داشته است.

واقعیت این است که در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۱ میلادی نیز برندهای تولیدکننده گوشی‌های تلفن با چنین رکودی در فروش محصولات خود مواجه شده بودند. شاید یکی از دلایلی که مردم تمایلی به خرید گوشی‌های جدید از خود نشان نمی‌دهند، این است که این گوشی‌ها قابلیت جدیدی نسبت به گوشی‌های قبلی در اختیار مردم قرار نمی‌دهند.

برای مثال همه گوشی‌های تلفن همراه که طی سه سال اخیر به بازار گوشی‌های هوشمند توسط برندهای مختلف از جمله اپل معرفی شده‌اند، همگی مجهز به قابلیت‌هایی مثل مقاومت در برابر نفوذ آب، عملکرد بهنیه باتری و طول عمر بالای باتری در هر بار شارژ، ظاهر بسیار زیبا و قابلیت‌های دیگر هستند.

از طرفی قیمت این گوشی‌ها نسبت به امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بسیار زیاد است و کاربران ترجیح می‌دهند همچنان از گوشی‌های قدیمی اما سالم خود استفاده کنند. از طرفی برندهای مثل اپل در گوشی‌های جدید خود تغییراتی ایجاد کرده‌اند که چندان باب میل کاربران نیست. برای مثال حذف جک هدفون از گوشی‌های آیفون ۸ به بعد با اعتراض بسیاری از کاربران مواجه شد.

با اینکه در همان سه ماهه اول سال جاری میلادی ارزش سهام اپل افت نسبتاً بی سابقه‌ای داشت اما بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که چون درآمد اپل فقط از فروش و خدمات‌رسانی برای گوشی‌های آیفون نیست و اپل محصولات متنوعی مثل ساعت‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌های مک و آی پد در فهرست محصولات خود دارد که قابلیت‌های آن‌ها باعث شده طرفداران این دستگاه‌ها در دنیا افزایش یابد و از طرفی اپل سرویس‌های آنلاین بسیار زیادی از جمله فروشگاه اپلیکیشن اپ استور، سرویس تلویزیون اپل و از این دست را به کاربران خود ارائه می‌دهد، سهام اپل در ماه‌های بعدی افت نخواهد کرد و ارزش آن حتی ممکن است بالاتر هم برود.

اما اخیراً اپل گزارش ارزش سهام این شرکت در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ یعنی سه ماهه منتهی به ماه سپتامبر را منتشر کرده است و در کمال تعجب ارزش سهام اپل باز هم کاهش یافته است.

علاوه بر این در این گزارش آمده است که با وجود اینکه برند اپل در همین چند ماه اخیر از جدیدترین نسخه گوشی آیفون خود رونمایی کرده است، اما متأسفانه افت فروش آیفون بی‌سابقه‌ای است.

رشد سهام اپل در سال جاری با وجود افت فروش آیفون

نکته جالبی که باید در این رابطه بدانید این است که با وجود اینکه میزان فروش اپل از گوشی‌های آیفون با افت قابل توجهی مواجه بوده است اما سهام این شرکت در سال جاری ۷۶ درصد رشد داشته است و باعث شده اپل به عنوان اولین شرکت آمریکایی که ارزش آن بالای ۲ تریلیون دلار است، برسد. اما گاهی اوقات برای درک بهتر ماجرا باید به روش متفاوتی فکر کنیم. شاید توجه به اعداد و ارقام نتواند واقعیت ماجرا را به خوبی نشان دهد.

اگرچه بیماری COVID-19 اقتصاد دنیا را تا حدودی فلج کرده است و بسیاری از برندهای معتبر فعال در حوزه تولید گوشی‌های هوشمند با معضلات زیادی مواجه هستند اما برند اپل هرچند با تأخیر توانست از گوشی  آیفون ۱۲ خود رونمایی کند و همچنان نسل جدیدی از ماشین‌های پول‌سازی خود را به بازارهای جهانی عرضه کند.

در گزارش فصلی سه ماهه سوم سال جاری میلادی میزان فروش گوشی‌های برند اپل در ۹ ماهه اول سال جاری میلادی حدود ۱۱۱ میلیارد دلار بوده است؛ این در حالی است که کل میزان فروش گوشی‌های اپل در سال گذشته میلادی یعنی سال ۲۰۱۹ چیزی در حدود ۱۰۹ میلیارد دلار بوده است.

اما برند اپل در ماه آوریل سال جاری میلادی عملکرد بسیار خوبی را در فروش گوشی‌های آیفون از خود نشان داد به نحوی که میزان فروش این برند در این ماه از همه ماه‌های سال جاری میلادی بسیار بیشتر گزارش شده است.

فروش ۲۶٫۴۲  میلیارد دلاری آیفون در پایان سه ماهه سوم

در پایان سه ماهه دوم سال جاری میلادی اپل در گزارش فصلی خود میزان فروش خود در گوشی‌های آیفون را در حدود ۲۸٫۹۶ میلیارد دلار اعلام کرده بود. با این وجود در همین دوره زمانی مشابه در سال گذشته میلادی فروش گوشی‌های آیفون در حدود ۳۱٫۰۵ میلیارد دلار بوده است.

اما در پایان سه ماهه سوم فروش اپل از گوشی‌های آیفون چیزی در حدود ۲۶٫۴۲ میلیارد دلار بوده است؛ این در حالی است که در همین دوره زمانی در سال گذشته میلادی فروش گوشی‌های آیفون چیزی در حدود ۲۵٫۹ میلیارد دلار بوده است. این اعداد نشان می‌دهد که برند اپل توانسته است فروش خود را حدود ۱ میلیارد دلار یا ۱ درصد نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یافته است.

اجازه دهید به موضوع فروش گوشی‌های آیفون از دید کلی‌تری نگاهی کنیم. بر اساس آنچه نمودار زیر  از میزان فروش گوشی‌های آیفون از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۹ میلادی نشان می‌دهد، اگر چه از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۵ میلادی میزان فروش گوشی‌های آیفون در دنیا روند صعودی داشته است اما بعد از سال ۲۰۱۵ با کاهش شدیدی مواجه شد است؛ به نحوی که فروش گوشی‌های آیفون در سال ۲۰۱۹ به کمترین میزان خود در طی ۵ سال قبل رسیده است.

شاید یکی از دلایل این افت فروش آیفون این بوده است که نه تنها در این زمان برندهای جدید تولیدکننده گوشی تلفن همراه پا به عرصه گذاشته‌اند بلکه همان‌طور که گفته شد برند اپل در گوشی‌های آیفون خود چیز چندان جدیدی برای ارائه نداشته است.

نمودار فروش گوشی آیفون برند اپل 1

در نمودار زیر میزان فروش برند اپل در گوشی‌های آیفون با اعداد نمایش داده شده است همان‌طور که مشاهده می‌کنید فروش اپل در سال ۲۰۱۹ میلادی تنها کمی بیشتر از میزان فروش گوشی‌های آیفون در سال ۲۰۱۴ میلادی رسیده است.

این در حالی است که قیمت گوشی‌های آیفون در سال ۲۰۱۹ میلادی نسبت به قیمت این گوشی‌ها در سال ۲۰۱۴ میلادی بسیار بیشتر شده است.

نمودار فروش گوشی های آیفون برند اپل 2

دلیل افت فروش آیفون

اما نمودار زیر واقعیت ماجرای فروش گوشی‌های آیفون را به صورت کامل نشان می‌دهد. در این نمودار فروش آیفون‌های ارزان‌قیمت و آیفون‌های گران‌قیمت در سال‌های مشخص شده نمایش داده شده است.

نمودار فروش آیفون های ارزان قیمت و گران قیمت برند اپل

همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌کنید، میزان فروش گوشی‌های گران‌قیمت برند آیفون از سال ۲۰۱۲ تاکنون در حال افزایش بوده است.

در سال ۲۰۱۶ قیمت گران‌قیمت‌ترین گوشی آیفون چیزی در حدود ۹۶۹ دلار بوده است. اما در سال ۲۰۱۷ گران‌ترین گوشی آیفون یعنی گوشی iPhone X‌ را می‌توانستید با قیمت ۱۱۴۹ دلار خریداری کنید و زمانی که اپل در سال ۲۰۱۸ گوشی iPhone X max را معرفی کرد، قیمت آن به چیزی در حدود ۱۴۴۹ دلار رسید. در سال ۲۰۱۹ هم قیمت گران‌ترین گوشی آیفون چیزی در حدود ۱۴۴۹ دلار بوده است.

در طول ۳ سال یعنی از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تا سال ۲۰۱۸ میلادی،ارزش و قیمت گران‌ترین گوشی‌های آیفون بیش از ۲ برابر شده است.

این در حالی است که بسیاری از کاربران بدون توجه به دلیل این افزایش قیمت فقط به این خاطر که می‌خواهند گوشی‌های پیشرفته و به روزی را با نام‌های برندهای مطرح در اختیار داشته باشند، حاضر به پرداخت هزینه‌های اینچنینی هستند. از طرفی در اخبار منتشر شده آمده است که ارزش سهام اپل در سال جاری میلادی افت شدیدی داشته است.

چیزی که همه این نمودارها به ما نشان می‌دهند این است که شاید بتوان بخشی از دلیل افت فروش آیفون را در سال جاری میلادی را به گردن همه‌گیری ویروس کرونا انداخت؛ اما واقعیت این است که در سال‌های گذشته نیز میزان فروش گوشی‌های اپل حتی با وجود اینکه قیمت آن‌ها دو برابر شده است، کاهش یافته است و بخش نگران کننده ماجرا این است که کاهش فروش گوشی‌های آیفون به صورت مستقیم روی ارزش سهام این شرکت اثر می‌گذارد.

به همین دلیل است که ارزش سهام اپل کاهش یافته است. هرچند تیم کوک، مدیرعامل این برند عقیده دارد که به غیر از گوشی‌های آیفون فروش محصولات دیگر این برند روندی صعودی طی کرده است اما به هر حال اپل در ارائه گوشی‌های آیفون نه تنها در سال جاری میلادی بلکه در سال‌های گذشته هم چندان موفق عمل نکرده است.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که ارائه گوشی‌های آیفون ۱۲ با قابلیت پشتیبانی از شبکه ۵G باعث شده است قیمت این گوشی‌ها تا حد قابل توجهی افزایش یابد.

اگرچه اپل سعی کرده است که قابلیت‌های گوشی‌های آیفون را به نحوی برای کاربران خود بیان کند که آن‌ها را برای خرید این گوشی‌ها تحریک کند، اما واقعیت این است که چون سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات ۵G هنوز نتوانسته‌اند مشکلات و چالش‌هایی را که در این مسیر با آن مواجه هستند، بر طرف کنند، ممکن است به این زودی‌ها کاربران گوشی‌های آیفون نتوانند از همه قابلیت‌های آن در اتصال به شبکه ۵G استفاده کنند.

شاید بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که ورود گوشی‌های آیفون ۱۲ به بازار باعث می‌شود شرایط فروش گوشی‌های آیفون بهتر شود. هنوز مشخص نیست آیا واقعاً برند اپل توانسته افت ارزش سهام خود را با ارائه گوشی‌های آیفون جبران کند یا نه. باید منتظر ماند تا گزارش سه ماهه چهارم فروش این برند منتشر شود.

منبع
qz

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!