تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

با برترین استارتاپ‌های ایرانی فعال در زمینه لوازم خانگی و هوشمندسازی خانه آشنا شوید

استارتاپ‌های موفق خارجی و ایرانی لوازم خانگی کدامند؟

اخبار تصلا
طی سال‌های اخیر، برای تعریف استارتاپ‌ها و به عبارتی استارتاپی دانستن کسب و کارهای نوپا تأکید زیادی بر تکنولوژی‌محور بودن آن‌ها شده است؛ با این وجود استارتاپ‌های جدیدی نیز به تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اند که چندان ارتباطی به حوزه تکنولوژی ندارند. برای مثلاً در حال حاضر استارتاپ های موفق در زمینه دکوراسیون و مبلمان خانه مشغول به کار هستند که کار آن‌ها چندان تکنولوژی‌محور نیست اما توانسته‌اند با عنوان استارتاپ فعالیت خود را آغاز کرده و ادامه دهند.

تصلا – در حال حاضر در دنیا حدود ۶۰ استارتاپ شناخته شده و فعال وجود دارند که تمرکز آن‌ها بیشتر بر استفاده بهنیه از تکنولوژی به خصوص تکنولوژی هوش مصنوعی برای هوشمند کردن خانه‌ها است. این ۶۰ استارتاپ را می‌توان در بیش از ۱۱ عنوان دسته‌بندی کرد. از نظر دید عموم استارتاپ‌ها کسب و کارهای جوان و نوپایی هستند که غالباً برای ارائه خدمات و سرویس‌ها در بستر اینترنت و تکنولوژی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. در این مطلب به بررسی استارتاپ های موفق خارجی و ایرانی در حوزه لوازم خانگی می پردازیم.

بر اساس تعریف نیل بلومنتال، هم‌بنیان‌گذار و مدیر عامل استارتاپ Warby Parker استارتاپ در اصل عبارت است از کسب و کارهای کوچکی که معمولاً برای حل یک چالش یا معضل در زمینه‌ای خاص مثلا تولید لوازم‌خانگی تأسیس می‌شوند و کار آن‌ها پیدا کردن راه حل مناسب برای غلبه بر آن مشکلات است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان وظیفه اصلی استارتاپ‌ها استفاده، ابداع و اختراع روش‌های جدید و به روز برای رفع معضلاتی است که تولیدکنندگان یا فعالان صنعت در صنایع مختلف از جمله صنعت تولید لوازم‌خانگی با آن سر و کار دارند.

به گفته آدورا چونگ، هم‌بنیانگذار و مدیر عامل استارتاپ Homejoy ( یکی از برترین استارتاپ‌های شناخته شده در سال ۲۰۱۳ میلادی) استارتاپ نوعی تفکر است. به گفته او در استارتاپ‌ها افراد با ایده‌های خلاقانه با هدف رشد و ارتقاء در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و شروع به فعالیت می‌کنند.

لوازم‌خانگی و صنایع وابسته یکی از بخش‌های صنعت است که پیشرفت تکنولوژی تأثیر مستقیم و بزرگی بر روی آن گذشته است. اما پیشرفت فناوری تنها دلیل وجود و بروز تغییرات در صنعت لوازم‌خانگی نیست. ظهور شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و اینستاگرام باعث شد این صنعت دستخوش تحول بزرگی شود.

کاربران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان لوازم‌خانگی همگی به پلتفرم‌های مثل اینستاگرام و پینترست دسترسی دارند.

به اشتراک‌گذاری عکس‌های مختلف از جمله عکس‌های مربوط به زندگی افراد سرشناس و مشهور و همچنین افرادی که از لوازم‌خانگی مختلف و پیشرفته استفاده می‌کنند، باعث شد تقاضا برای خرید و در اختیار داشتن جدیدترین محصولات لوازم خانگی و مدرن‌ترین آن‌ها با امکانات متنوع روز به روز افزایش یابد.

این افزایش تقاضا باعث روی کار آمدن استارتاپ‌های متنوعی در حوزه لوازم‌خانگی شد. اما تغییراتی که این استارتاپ‌ها  روی لوازم‌خانگی ایجاد کردند باعث شد هوشمندسازی لوازم‌خانگی به دغدغه اصلی فعالان این حوزه تبدیل شود. البته دسترسی بیشتر مردم جهان به اینترنت، تلفن‌های هوشمند و لپ‌تاپ نیز یکی دیگر از عواملی بود که به روند هوشمندسازی تجهیزات خانه کمک بسیار زیادی کرد.

یکی از حوزه‌هایی که استارتاپ‌های لوازم‌خانگی در سال‌های اخیر استقبال زیادی از خود برای آن نشان داده‌اند هوشمند سازی خانه است.

استارتاپ‌های تکنولوژی ‌‎محور از دو طریق به ابداع راه حل‌های متنوعی برای هوشمندتر کردن خانه‌ها توجه کرده‌اند. برخی از این استارتاپ های موفق محصولات هوشمند مثل انواع لوازم‌خانگی هوشمند را تولید کرده‌اند که می‌توان از آن‌ها در خانه‌ها استفاده کرد.

اما برخی دیگر با این تفکر که به جای هوشمند کردن تک‌تک اجزای خانه و صرف هزینه‌های زیاد بهتر است وسیله‌ای ابداع شود که با استفاده از آن بتوان از تجهیزات معمولی نیز به صورت هوشمند استفاده کرد، شروع به فعالیت کرده‌اند.

همچنین برخی از استارتاپ های موفق در صنعت لوازم‌خانگی به جای اینکه تمرکز خود را روی تولید محصول قرار دهند، بیشتر به دنبال ابداع و ایجاد راهی برای آسان‌تر کردن نحوه دسترسی کاربران به کالاها و لوازم‌خانگی مختلف هستند. این استارتاپ‌های سعی کرده‌اند فروشگاه‌های آنلاینی را راه‌اندازی کنند که مصرف‌ کنندگان بتوانند از طریق این فروشگاه‌ها به کالاهای خود دسترسی داشته باشند.

واقعیت این است که این روزها با پیشرفت تکنولوژی نمی‌توان جلوی نفوذ و ورود تکنولوژی و دخالت آن در نحوه انتخاب سبک زندگی امروزی را گرفت. به عبارت دیگر تکنولوژی و زندگی که به ظاهر دو مقوله کاملاً جدا هستند، در عمل با یکدیگر تلفیق شده‌اند و به قول برخی از کارشناسان زندگی امروزی و تکنولوژی در هم تنیده شده‌اند.

در میان استارتاپ های موفق نام استارتاپ‌هایی وجود دارد که فعالیت اصلی آن‌ها تولید محصولاتی است که به صورت مستقیم به دست خریداران می‌رسد و هم اینکه می‌توان استارتاپ‌هایی را یافت که محصولاتی را تولید می‌کنند که به صورت غیرمستقیم به دست مصرف‌کننده می‌رسند. مثل تولید قطعات الکترونیکی که به هوشمندسازی تجهیزاتی مثل لوازم‌خانگی کمک می‌کنند.

به طور کلی عناوین ۱۱ گانه برای دسته‌بندی استارتاپ های موفق در حوزه هوشمندسازی خانه و لوازم‌خانگی عبارت‌اند از :

استارتاپ های موفق و فعال در حوزه انرژی و آب و برق

این استارتاپ‌ها در واقع استارتاپ‌هایی هستند که به کاربران خانگی و یا شرکت‌های مختلف کمک می‌کنند در مصرف آب، برق و به طور کلی انرژی‌های مختلف صرفه‌جویی کنند.

اکثر این استارتاپ‌ها تجهیزاتی را طراحی و تولید می‌کنند که در آن از سنسورها یا حسگرها، داده‌های مختلف دریافتی از سوی کاربران و همچنین تکنولوژی‌های نظارتی (مثل یادگیری ماشین) استفاده می‌شود.

این تجهیزات به کاربران کمک می‌کنند با استفاده از قابلیت‌های آن‌ها، انرژی را به صورت بهینه مصرف کنند. استارتاپ Tado یکی از استارتاپ‌های فعال در زمینه تولید تجهیزات گرمایشی و سرمایشی هوشمند است.

این استارتاپ اپلیکیشنی را طراحی کرده است که قادر به ردیابی کاربر و تعیین فاصله کاربر تا خانه است.

زمانی که کاربر به خانه نزدیک می‌شود، این اپلیکیشن تجهیزات سرمایشی و گرمایشی خانه را به صورت کاملا هوشمند و خودکار روشن می‌کند؛ به طوری که هوای ساختمان در هنگام ورود فرد به داخل آن در مطبوع‌ترین حالت ممکن باشد.

موفق ترین استارتاپ‌ها در حوزه قفل‌های هوشمند ( برای تأمین امنیت خانه)

استارتاپ August

این استارتاپ‌ها بیشتر در زمینه طراحی و تولید قفل‌های امینی برای خانه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

قفل‌هایی که این استارتاپ‌ها طراحی و تولید می‌کنند، هوشمند به نوعی جایگزین قفل‌های قدیمی و سنتی هستند. این قفل‌ها انواع مختلف و متنوعی دارند. بسیاری از قفل‌های هوشمندی که توسط این استارتاپ‌ها تولید می‌شوند، مجهز به اپلیکیشن‌هایی هستند که قابلیت نصب روی گوشی تلفن همراه را دارند و می‌توان آن‌ها را از طریق این اپلیکیشن آن‌ها را باز و بسته کرد.

استارتاپ August یکی از استارتاپ های موفق در زمینه قفل‌های هوشمند طراحی می‌کند. به گفته مدیرعامل این استارتاپ از محصولات این برند می‌توان به جای انواع قفل‌های الکترونیکی و سنتی که با کلید باز و بسته می‌شود استفاده کرد.

نکته جالب در خصوص قفل‌های برند August این است که کاربر می‌تواند از طریق اپلیکیشن این قفل‌ها آن‌ها را برای افرادی که بدون حضور صاحب‌خانه قصد ورود به خانه را دارند باز کند. همچنین می‌توان برای این قفل‌ها زمان قفل شدن و باز شدن خودکار در زمان‌های مختلف را تنظیم کرد.

برخی از انواع قفل‌های این استارتاپ مجهز به دوربین‌ هستند به همین کاربر می‌تواند از طرق اپلیکیشن این قفل‌ها و همچنین دوربین تعبیه شده روی آن‌ها ببیند که چه کسی پشت در خانه است.

استارتاپ Latch

استارتاپ Latch نیز یکی دیگر از استارتاپ های موفق در زمینه تولید قفل‌های هوشمند فعالیت می‌کند. این استارتاپ در سال ۲۰۱۷ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است و از آن زمان تاکنون دو سری از قفل‌های هوشمند M و R را طراحی کرده و به بازار عرضه کرده است.

عملکرد این قفل‌های هوشمند را نیز می‌توان مانند قفل‌های برند August از طریق اپلیکیشن آن بر روی گوشی‌های تلفن همراه مدیریت کرد.

روی قفل‌های استارتاپ Latch یکسری پنل حسی و دوربین‌هایی با زاویه دید ۳۶۰ درجه تعبیه شده است. این امکانات به قفل هوشمندی Latch این امکان را می‌دهد تا از طریق اتصال وای فای، اترنت و ویگند(wigend)  با سایر دستگاه‌های هوشمند دیگر از جمله واسط‌های خانه‌های هوشمند ارتباط برقرار کند. همچنین کاربران می‌توانند امکان باز کردن این قفل‌ها را برای  افراد خاص از طریق اپلیکیشن آن ایجاد کنند.

استارتاپ igloohome

استارتاپ igloohome نیز یکی از استارتاپ‌هایی است که قفل‌های هوشمند با کاربری خانگی و تجاری تولید می‌کند.

اولین قفل‌های هوشمند تولید شده توسط این استارتاپ که به Smart Keybox مشهور هستند، به نحوی طراحی شده‌اند که می‌توان آن‌ها را با استفاده از کد PIN و همچنین اتصال بلوتوث باز کرد. همچنین به کاربر این قفل‌ها این امکان داده شده است که برای باز و بسته شدن این قفل‌ها روز، زمان و ساعت خاصی را مشخص کند.

این استارتاپ علاوه بر قفل‌های هوشمند، محصولات دیگری از جمله قفل‌های دیجیتالی نیز در فهرست محصولات خود تولید می‌کند.

برخی از محصولات استارتاپ igloohome به صورت انحصاری فقط در اختیار آنلاین شاپ‌های خاصی قرار می‌گیرد.

استارتاپ‌های فعال در حوزه تولید تجهیزات هوشمند سازی خانه مثل انواع واسط‌ها

استارتاپ‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، آن دسته از شرکت‌ها و کسب و کارهایی هستند که در زمینه هوشمندسازی خانه‌ها فعالیت دارند با این تفاوت که از نظر این استارتاپ‌ها بهترین راه برای هوشمند کردن خانه‌ها این است که ابزار و تجهیزاتی طراحی و تولید شوند که با استفاده از آن‌ها بتوان کل تجهیزات خانه را هوشمند کرد.

به عبارت دیگر به جای تولید یک وسیله هوشمند و استفاده از آن در خانه بهتر است ابزاری تولید شود که با استفاده از آن بتوان همه تجهیزات خانه را هوشمند کرد.

استارتاپ Netatmo

یکی از استارتاپ‌های مشهور در زمینه تولید واسط‌هایی که به هوشمندسازی خانه‌ها کمک می‌کنند، استارتاپ Netatmo است. این استارتاپ محصولاتی را تولید می‌کند که بتوان از آن‌ها در زندگی روزمره استفاده کرد. مثلاً یکی از اپلیکیشن‌هایی که این استارتاپ طراحی کرده است به کاربر کمک می‌کند تا بتواند همان‌طور که در خانه نشسته است از وضعیت آب و هوای بیرون از لحاظ دما، میزان رطوبت، فشار هوا، میزان گاز مونوکسید کربن و از این دست اطلاعات با خبر شود.

این استارتاپ مجموعه‌ای از تجهیزات هوشمند مثل سیستم سرمایشی و گرمایشی، دوربین‌های مدار بسته و لامپ‌های هوشمند را تولید کرده است که می‌توان آن‌ها را در خانه‌ها نصب کرد. این مجموعه به صورت یکپارچه کار می‌کند.

استارتاپ IOTAS

 IOTAS نیز یکی دیگر از استارتاپ‌های فعال در حوزه هوشمندسازی خانه و لوازم‌خانگی است.

این استارتاپ در واقع نوعی شتاب‌دهنده است که در جهت هوشمندسازی آپارتمان‌ها کمک می‌کند. این استارتاپ با مشاوران املاک در کشورهای مختلف جهان جهت هوشمندسازی خانه‌ها و املاک مختلف قرارداد می‌بندد.

استارتاپ های موفق و فعال در زمینه تولید انواع لوازم آشپزخانه

این استارتاپ‌ها در واقع کسب و کارهای نوپا و تازه‌کاری هستند که در حوزه تولید لوازم‌خانگی بزرگ و وسایل آشپزخانه مثل یخچال، گاز و غیره فعالیت می‌کنند.

تفاوت تجهیزات تولیدی این استارتاپ‌ها با تولیدات برندهای مطرح در این زمینه این است که تولیدات این استارتاپ‌ها هوشمند هستند. به عبارت دیگر سعی شده است در تولید این محصولات از جدیدترین روش‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا برای هوشمندسازی لوازم خانگی استفاده شود.

استارتاپ Innit

یکی از استارتاپ‌های مطرح در حوزه تولید تجهیزات خانه و آشپزخانه استارتاپ Innit است. این استارتاپ در حال حاضر در حال تولید محصولات هوشمند پخت و پز است.

دستگاه‌های پخت و پز طراحی شده توسط این استارتاپ نه تنها از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های تکنولوژی یادگیری ماشینی بهره می‌برند، بلکه مجهز به حسگرهایی هستند که می‌توانند محتویات داخل دیگ پخت‌ و پز را شناسایی کنند و بر اساس محتوای تشخیص داده شده، دمای مناسب را برای پخت انتخاب کنند.

مثلاً اگر شما با این تجهیزات بخواهید گوشت بپزید، دستگاه بر اساس تشخیصی که می‌دهد دمای مناسب را برای پخت آن انتخاب می‌کند.

یا مثلاً اگر بخواهید سبزیجات با این دستگاه بپزید دمای مناسب با آن توسط دستگاه تولیدشده توسط استارتاپ Innit تنظیم می‌شود. برای این دستگاه یک اپلیکیشن و پلتفرم ایجاد شده است که با استفاده از آن می‌توانید عملکرد این دستگاه را کنترل کنید.

استارتاپ tovala

استارتاپ Tovala  نیز یکی دیگر از استارتاپ‌های فعال در زمینه تولید لوازم آشپزخانه البته  لوازم‌خانگی که به صورت کاملا هوشمند کار می‌کنند، است.

این استارتاپ در ابتدا در زمینه تولید انواع اجاق برقی فعالیت می‌کرد اما به مرور زمان طراحی محصولات خود را به نحوی تغییر داد که این محصولات بیشتر هوشمند شدند.

استارتاپ tovala در حال حاضر اجاق گازهای هوشمندی را تولید می‌کند که دارای قابلیت‌هایی مثل گرم کردن، کبابی کردن غذاها و بخارپز کردن انواع مواد غذایی هستند. از این اجاق گازها می‌توان به عنوان مایکروفر نیز استفاده کرد. این استارتاپ فعالیت خود را از سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز کرده است.

استارتاپ Bevi

استارتاپ Bevi یکی دیگر از استارتاپ‌های فعال در زمینه تولید لوازم آشپزخانه است. این استارتاپ از ابتدای فعالیت خود تاکنون اقدام به تولید دستگاه‌های توزیع هوشمند آب که قابلیت گازدار کردن و مزه‌دار کردن آب را نیز دارند کرده است. از این دستگاه‌ها هم می‌توان برای مصرف خانگی استفاده کرد و هم می‌توان برای مصرف تجاری استفاده کرد.

این دستگاه‌های توزیع آب مجهز به یک صفحه لمسی هستند که کاربران می‌توانند از بین گزینه‌های مختلف برای نوشیدن آب معمولی، آب گازدار و آب طعم‌دار یکی از دکمه‌ها را انتخاب کنند. برای این دستگاه توزیع آب یک اپلیکیشن طراحی شده است که روی گوشی تلفن همراه نصب می‌شود. روی دستگاه نیز قابلیت اتصال به وای فای تعبیه شده است و کاربر می‌تواند با استفاده از این اپلیکیشن از طریق اتصال وای فای عملکرد دستگاه را کنترل کند.

استارتاپ‌های فعال در حوزه طراحی ربات‌های خانگی

استارتاپ‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، استارتاپ‌هایی هستند که در زمینه ساخت ربات‌هایی که به عنوان دستیار برای انجام برخی از کارهای خانه به کاربران کمک می‌کنند، فعالیت دارند.

در واقع این ربات‌ها را می‌توان با نام ربات‌های خدمات‌رسان شناخت. دو ربات هوشمند Jibo و Rokid دو استارتاپ فعال در این حوزه است که با تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری عمیق کار می‌کنند.

ربات هوشمند Jibo یک پلتفرم رباتی است که از آن می‌توان در خانه‌های هوشمند برای انجام بسیاری از کارها از جمله ارسال دستورهای صوتی کاربران به سایر دستگاه‌های هوشمند، کمک به افراد مسن برای انجام برخی از کارها و از این دست از آن استفاده کرد.

استارتاپ Rokid

استارتاپ Rokid یکی از شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی است. ربات ساخته شده توسط این استارتاپ قادر به انجام کارهایی از جمله نمایش اطلاعات مورد نیاز کاربر و انجام فرمان‌های صوتی ارسال شده توسط کاربر است. این ربات ساخت کشور چین است و دو مرکز تحقیقاتی آن در دو شهر بیجینگ در کشور چین و سانفرانسیسکو در کشور آمریکا مستقر است.

استارتاپ Diligent

Diligent یکی دیگر از استارتاپ‌هایی است که ربات‌های خدمات‌رسان را تولید می‌کند. ربات‌های این استارتاپ‌ با تکنولوژی هوش مصنوعی کار می‌کنند و می‌توانند در هر محیطی از خانه گرفته تا محل کار به کاربران کمک کنند. یکی از ربات‌های این استارتاپ Moxi نام دارد. این ربات قادر است کارهایی را که انجام آن‌ها توسط انسان نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی دارد، انجام دهد.

مثلاً اگر در خانه شما فرد سالمندی وجود دارد که قادر به حرکت دادن صندلی چرخ‌دار خود نیست این ربات می‌تواند صندلی چرخ‌دار فرد سالمند را بر اساس مسیری که برای آن تعریف کرده‌اید، حرکت دهد. در این ربات علاوه بر هوش مصنوعی از تکنولوژی هوش اجتماعی نیز استفاده شده است.

ربات Moxi قادر به حرکت دادن سرخودش است. این قابلیت در بسیاری از کاربردها بسیار کمک‌کننده است. طراحان این ربات برای اینکه ظاهر آن را جذاب کنند، از دو چراغ LED به جای چشم‌های این ربات استفاده کرده‌اند.

استارتاپ های موفق و فعال در زمینه طراحی و تولید تجهیزات هوشمند امنیتی

استارتاپ‌هایی که در گروه استارتاپ‌های فعال در حوزه امنیت قرار می‌گیرند معمولاً تجهیزاتی مثل انواع دوربین‌های مدار بسته را تولید می‌کنند که از آن‌ها می‌توان در فضای خارج از خانه مثلاً روی درب‌ها و یا فضای درونی خانه استفاده کرد.

همچنین برخی از این استارتاپ‌ها تجهیزات کنترلی مثل انواع صفحه‌های نمایش هوشمند را تولید می‌کنند که از طریق آن‌ها می‌توان تصویری را که از طریق دوربین‌های مدار بسته ارسال می‌شود، مشاهده کرد.

در حال حاضر در بسیاری از خانه‌ها، والدین برای نظارت بر فرزندان خود از دوربین‌های مدار بسته در اتاق‌های آن‌ها استفاده می‌کنند.

استفاده از دوربین‌های مدار بسته فقط برای تحت نظر قرار دادن فرزندان در خانه‌ها کاربرد ندارد. برای مثال اگر شما فرد سالمندی را در خانه خود دارید و مجبورید چند ساعت در روز او را تنها در خانه بگذارید، برای مراقبت از او می‌توانید از دوربین‌های مدار بسته استفاده کنید.

استارتاپ Smartfrog

استارتاپ Smartfrog یکی از استارتاپ‌هایی است که بیشترین تمرکز خود را روی استفاده از قابلیت‌های شبکه اینترنت اشیاء برای تولید تجهیزاتی که کاربر بتواند از هر مکانی و در هر زمانی به آن‌ها دسترسی داشته باشد، قرار داده است. برای مثال این استارتاپ دوربین‌های هوشمندی را تولید می‌کند که کاربر می‌تواند عملکرد آن‌ها را با استفاده از اپلیکیشن آن‌ها که روی گوشی تلفن همراه نصب می‌شود، مدیریت و کنترل کند.

نکته جالب در خصوص تجهیزات تولیدشده توسط این استارتاپ این است که قیمت اکثر آن‌ها بسیار مناسب است و همه افراد جامعه با هر درآمدی می‌توانند این تجهیزات کاربردی را خریداری و استفاده کنند. این استارتاپ به کاربران خود این امکان را می‌دهد که بتوانند از تجهیزات این شرکت و همچنین اپلیکیشن تولیدشده توسط آن در بستر SAAS استفاده کنند.

سرویس SAAS نوعی مدل ارسال و انتقال اطلاعات است که نرم‌افزار و اطلاعات مربوط به آن به صورت یکپارچه روی سیستم ابری یا همان Cloud قرار می‌گیرد.

کاربران برای اینکه بتوانند به اپلیکیشن دسترسی داشته باشند نیازی به نصب آن روی گوشی یا سیستم خود ندارند بلکه می‌توانند از طرق یک مروگر وب و ورود به وب سایت استارتاپ یا شرکت ارائه‌دهنده سرویس مبتنی بر SAAS از نرم‌افزار آن شرکت استفاده کنند.

استارتاپ Ring

استارتاپ Ring نیز استارتاپی است که در زمینه تجهیزات هوشمند کنترلی و امنیتی خانه‌ها مشغول به فعالیت است. این استارتاپ در فهرست محصولات خود زنگ درب‌هایی را طراحی و تولید کرده است که قابلیت اتصال به شبکه وای فای یا بی‌سیم را دارند و قادر به ضبط و نمایش فیلم از فضای برون از خانه هستند.

برای این زنگ‌های درب یک اپلیکیشن طراحی شده است که کاربر می‌تواند آن را روی گوشی تلفن همراه خود و کامپیوتر خود نصب کند و از طریق آن از اتفاق‌هایی که در نزدیکی خانه او رخ می‌دهد، با خبر بشود.

زنگ‌های درب Ring به نحوی ساخته شده‌اند که کاربر می‌تواند با فردی که پشت در خانه ایستاده است، به صورت متنی و صوتی از طریق اپلیکیشن نصب شده روی گوشی صحبت کند. این استارتاپ‌ها به یکی از تولیدکنندگان برتر تجهیزات ایمنی فروخته شده است؛ اما هنوز نام این خریدار منتشر نشده است.

استارتاپ‌های فعال در زمینه وای‌فای و امنیت شبکه

استارتاپ‌هایی که در گروه استارتاپ‌های فعال در حوزه وای‌فای و امنیت قرار می‌گیرند، استارتاپ‌هایی هستند که بهترین سیستم‌ها و راه‌حل‌ها را برای حفظ امنیت شبکه در خانه‌های هوشمندی که تجهیزات آن‌ها به یکدیگر متصل هستند و یا خانه‌هایی که بخشی از اینترنت اشیاء هستند، ارائه می‌کنند.

استارتاپ CUJO

استارتاپ CUJO یکی از استارتاپ های موفق است که اقدام به تولید یکسری نرم‌افزارهای مشهور به دیواره آتش یا همان FireWall کرده است. این اپلیکیشن‌ها برای حفظ امنیت شبکه در خانه‌های هوشمند کاربرد بسیار زیادی دارند.

شاید در نگاه اول محصولات تولیدشده توسط این استارتاپ اهمیت چندانی نداشته باشد اما در خانه‌های هوشمند، اکثر تجهیزات از یخچال و فریزر گرفته تا دوربین‌های امنیتی و حتی گاوصندوق‌ها در بستر اینترنت به یکدیگر متصل هستند و هکرها به راحتی می‌توانند در صورت عدم وجود چنین نرم‌افزارهای امنیتی به آن نفوذ کنند. استارتاپ CUJO توانسته است با ارائه این اپلیکیشن به درآمدی حدود ۸٫۵ میلیون دلار برسد.

استارتاپ‌های Eero و Starry

استارتاپ‌های Eero و Starry نیز دو استارتاپ دیگر در زمینه ارائه سرویس وای‌فای برای خانه‌های هوشمند هستند که سیستم‌های مبتنی بر وای‌فای را ارائه می‌کنند. استارتاپ Eero سیستم وای‌فای خانگی را ارائه می‌کند که در آن به جای استفاده از یک روتر یکسری نقاط دسترسی در خانه‌ها ایجاد می‌شود.

این نقاط دسترسی یک شبکه بی‌سیم اتصال به اینترنت را در ساختمان ایجاد می‌کنند. این روش این امکان را به کاربران می‌دهد که در هر قسمت از خانه بتوانند به اینترنت و شبکه وای فای دسترسی داشته باشند. در نظر داشته باشید ما در خانه‌ها و یا دفاتر کارمان از روترها یا همان مودم‌های وای فای استفاده می‌کنیم. برد این روترها محدود است و در برخی از قسمت‌های ساختمان به خصوص اگر مساحت آن زیاد باشد، ممکن است به وای‌فای دسترسی نداشته باشیم.

این مسئله به خصوص برای خانه‌هایی که در هر قسمت از آن از تجهیزات هوشمند با قابلیت اتصال به وای‌فای استفاده می‌کند، یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. استارتاپ Starry نیز فعالیتی شبیه به استارتاپ Eero دارد. با این تفاوت که این استارتاپ‌ می‌تواند تجهیزاتی را تولید کند که به شرکت‌های بزرگ و یا مجموعه‌های آپارتمانی بزرگ امکان دسترسی و ارائه اینترنت پرسرعت را می‌دهد.

استارتاپ‌های فعال در زمینه سلامت و بهداشت

این استارتاپ‌ها معمولاً اقدام به طراحی و تولید تجهیزات هوشمندی می‌کنند که می‌توان از آن‌ها به عنوان یک وسیله کاربردی در خانه استفاده کرد.

مثلاً تولید قاشق‌های کالری‌شمار که یکی از استارتاپ‌ها اخیراً آن را تولید کرده است. برخی از استارتاپ‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، کالاهای خواب و یا تجهیزات هوشمندی را تولید می‌کنند که به کاربر کمک می‌کند از وضعیت سلامت خود در هنگام خواب باخبر شود.

برای مثال استارتاپ Sleepace تجهیزات هوشمندی را تولید کرده است که قادر به اندازه‌گیری و بررسی وضعیت خواب و همچنین علائم حیاتی کاربر در طول مدت زمانی  است که به خواب رفته است.

استارتاپ Awair

استارتاپ Awair نیز یکی دیگر از استارتاپ های موفق دنیا در زمینه  تولید تجهیزات هوشمند سلامت است که تجهیزات آن برای استفاده در خانه و محیط‌های بسته به خصوص در زمان همه‌گیری ویروس‌ها مثل ویروس کرونا بسیار کاربردی است. استارتاپ Awair دستگاهی را تولید کرده است که قادر به تشخیص نوع ذرات و آلودگی‌های معلق در هوا است.

دستگاهی که این استارتاپ تولید کرده است قابلیت جابجایی دارد و از طرفی اطلاعات جمع‌آوری شده توسط آن از طریق اپلیکیشن مخصوص آن برای کاربر نمایش داده می‌شود.

دستگاه Awair به خصوص برای افرادی که بیماری‌های تنفسی دارند و باید هوای سالم تنفس کنند کاربرد زیادی دارد.

استارتاپ های موفق و فعال در زمینه طراحی سیستم‌های هشدار

فعالیت استارتا‌پ‌هایی که در گروه استارتاپ‌های طراح و تولیدکننده سیستم‌های هشدار کار می‌کنند، بسیار گسترده است. علاوه بر این محصولاتی که این استارتاپ‌ها تولید می‌کنند هم از جذابیت و هم از اهمیت خاصی برای هوشمندسازی خانه‌ها برخوردار است.

استارتاپ Cocoon Labs

استارتاپ Cocoon Labs استارتاپی است که یک دستگاه هشدار ایمنی را طراحی کرده است که در خانه‌ها نصب می‌شود و قادر است یکسری امواج صوتی را منتشر کند. این دستگاه با استفاده از انتشار این امواج صوتی می‌تواند هر گونه مزاحم از انسان گرفته تا انواع حیوانات و حشرات را در محیط خانه شناسایی کند و به صاحب‌خانه هشدارهای لازم را  بدهد.

در میان استارتاپ‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند استارتاپ‌هایی هم وجود دارند که محصولات آن‌ها بیشتر برای شناسایی حریق و یا هر گونه اتفاق غیرمترقبه کاربرد دارند.

استارتاپ های موفق تولید اپلیکیشن‌های هوشمندسازی خانه

استارتاپ‌هایی که به نوعی در زمینه تولید اپلیکیشن‌های مختلف به خصوص اپلیکیشن‌های مربوط به لوازم‌خانگی و خانه‌ها مشغول به فعالیت هستند، به طور مستقیم با مصرف‌کننده ارتباط ندارند. این استارتاپ‌ها بیشتر به آن دسته از استارتاپ‌هایی که تولیدات آن‌ها به صورت مستقیم در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، کمک می‌کنند.

به عبارت دیگر این استارتاپ‌ها به سایر استارتاپ‌های فعال در حوزه لوازم‌خانگی و تجهیزات خانه‌ها به خصوص خانه‌های هوشمند کمک می‌کنند تا از قابلیت‌های تکنولوژی هوش مصنوعی بهتر استفاده کنند.

محصول این استارتاپ‌ها بیشتر اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارها و پلتفرم‌هایی است که سایر استارتاپ‌ها می‌توانند آن‌ها را به همراه محصولات خود در اختیار کاربران قرار دهند.

استارتاپ Arraynet

برای مثال استارتاپ Arraynet یکی از استارتاپ‌های تولیدکننده اپلیکیشن‌های هوشمندسازی خانه و به طور کلی ساختمان‌هاست که به تولیدکنندگان لوازم‌خانگی و یا حتی کاربران خانگی این امکان را می‌دهد که تولیدات و یا وسایل قدیمی خود را که قابلیت اتصال به اینترنت ندارند و نمی‌توان از آن‌ها در خانه‌های هوشمند استفاده کرد، هوشمندسازی کنند.

یعنی پلتفرم‌های این استارتاپ‌ به کاربران این امکان را می‌دهند که محصولات قدیمی مثل انواع یخچال و فریزرهایی را که قابلیت استفاده در خانه‌های هوشمند یا اینترنت اشیاء ندارند، به یک وسیله هوشمند و قابل استفاده در شبکه اینترنت اشیاء تبدیل کرد.

استارتاپ های موفق و فعال در حوزه تولید محصولات روشنایی

محصولات روشنایی نیز یکی از انواع تجهیزات و وسایلی هستند که در خانه‌ها استفاده می‌شوند. پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن هوش مصنوعی و قابلیت‌های منحصر به فرد آن باعث شده است در بسیاری از خانه‌های امروزی و مدرن از لامپ‌های هوشمند استفاده کرد.

دو استارتاپ Deako و LIFX نیز از جمله استارتاپ‌هایی هستند که در زمینه تولید محصولات و سیستم‌های روشنایی هوشمند که بتوان از آن‌ها در خانه‌های هوشمند استفاده کرد فعالیت دارند.

استارتاپ‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به عنوان استارتاپ‌های فعال در حوزه تولید لوازم‌خانگی معرفی کرد. برخی از این استارتاپ‌ها تمرکز خود را بر روی تولید پلتفرم‌های صوتی و هوشمندسازی آن‌ها قرار داده‌اند. برخی دیگر از استارتاپ‌ها نیز وجود دارند که سعی کرده‌اند وسایل ریز خانه و آشپزخانه را که مطابق با زندگی امروزی است، طراحی کنند. مثلاً استارتاپ‌هایی ظرف و ظروف هوشمند تولید می‌کنند.

استارتاپ‌های ایرانی فعال در زمینه لوازم‌خانگی

در این قسمت قصد داریم تا استارتاپ های موفق ایرانی که در زمینه لوازم‌ خانگی فعالیت می‌کنند را به شما معرفی کنیم.

استارتاپ‌های ایرانی فعال در زمینه لوازم‌خانگی در دو حوزه فعالیت می‌کنند. استارتاپ های موفق که لوازم‌خانگی را به صورت آنلاین و اینترنتی می‌فروشند و به عنوان یک واسط میان مصرف‌کننده و تولیدکننده فعالیت می‌کنند. مثل استارتاپ دست دو که در زمینه خرید و فروش کالاهای دست دوم فعالیت دارد.

هرچند کالاهای دست دومی که در این استارتاپ خرید و فروش می‌شود، شامل همه کالا می‌شود اما بیشترین کالایی که از طریق این استارتاپ خریداری می‌شود و یا به فروش می‌رسد، لوازم‌خانگی دست دوم است.

استارتاپ چیدانه

یکی دیگر از استارتاپ های موفق لوازم‌خانگی که به صورت واسطه فعالیت می‌کند، استارتاپ ویترین‌نت است. این استارتاپ در واقع یک پلتفرم تولید کرده است که کار آن ایجاد ارتباط میان صاحبان صنعت به خصوص صنعت لوازم‌خانگی و خریداران و مصرف‌کنندگان است.

استارتاپ چیدانه هم یک استارتاپ ایرانی است که بین صاحبان کسب و کارهای حوزه دکوراسیون و طراحی داخلی ساختمان و مشتریان و افرادی که می‌خواهند دکوراسیون محل کار یا خانه خود را تغییر دهند یا طراحی کنند، ارتباط برقرار می‌کند.

استارتاپ خو گر نیز فعالیتی شبیه به استارتاپ چیدانه انجام می‌دهد.

استارتاپ‌های ایرانی دیگری که کار و فعالیت‌ آن‌ها به نوعی به خانه و لوازم‌خانگی مربوط باشد نیز وجود دارند. این کسب و کارهای نو و جدید استارتاپ‌هایی هستند که اپلیکیشن‌های مدیریت خانه را طراحی و تولید می‌کنند. مثلاً استارتاپ شارژمان یک استارتاپ ایرانی است که پلتفرم تحت وبی را ارائه داده است که صاحبان خانه‌ها و یا ساکنان مجموعه‌های آپارتمانی می‌توانند از آن برای مدیریت هزینه‌ها و یا شارژ ساختمان استفاده کنند.

استارتاپ چاردیواری

استارتاپ چاردیواری هم استارتاپی است که اپلیکیشن مدیرت امور مالی و انرژی خانه و ساختمان را طراحی و تولید کرده است. اگر به فکر مدیریت آسان هزینه‌های خود در خانه هستید، می‌توانید از اپلیکیشن مدیریت آسان هزینه ساختمان که توسط استارتاپ خانه‌داران طراحی شده، استفاده کنید.

استارتاپ سپتک

استارتاپ سپتک یکی از استارتاپ‌های نوپا و تازه تأسیس است که در زمینه تولید گجت‌های خانه‌های هوشمند و اینترنت اشیاء فعالیت می‌کند.

استارتاپ دکورانه هم یکی از استارتاپ‌های ایرانی است که سامانه‌ای به منظور طراحی دکوراسیون داخلی و مبلمان راه‌‌اندازی کرده است.

چمدون استارتاپ فروشگاهی است که لوازم دکوراسیون داخلی مثل انواع مبلمان را به فروش می‌رساند.

در دنیا و کشور ما ایران استارتاپ‌های زیادی هم وجود دارند که در زمینه دکوراسیون خانه یا تولید مبلمان فعالیت می‌کنند.

این استارتاپ‌ها سعی کرده‌اند محصولات خود مثل انواع مبلمان و میز و صندلی‌ها را به صورت هوشمند تولید کنند. مثلاً انواع مبلمان، میز و صندلی‌هایی که از آن‌ها بتوان هم به عنوان محلی برای نشستن استفاده کرد و هم بتوان آن را به عنوان بخشی از اجزای خانه‌های هوشمند به کار برد، توسط برخی از این استارتاپ‌ها تولید شده‌اند.

در پایان باید به نقش کلیدی استارتاپ‌های لوازم‌خانگی در رشد و شکوفایی صنعت لوازم‌خانگی کشورهای مختلف از جمله ایران اشاره کنیم.

از آنجایی که هدف اصلی روی کار آمدن استارتاپ‌ها ارائه راه‌‌حل به صنایع مختلف به خصوص لوازم‌خانگی برای انطباق با پیشرفت‌های تکنولوژی است،به همین دلیل نقش آن‌ها در به کارگیری نیروی کار جوانی که می‌تواند از تکنولوژی به صورت کاربردی استفاده کند، بسیار مهم است.

استارتاپ‌ها نه تنها به رونق اقتصادی کشورها مثل ایران کمک می‌کنند بلکه باعث اشتغال‌زایی نیز می‌شوند.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    درآمدزایی با راه‌اندازی استارتاپ لوازم خانگی » تصلا (تصویر صنعت لوازم الکترونیک)
    نوامبر 26, 2020

    […] درآمدزایی با راه‌اندازی استارتاپ لوازم خانگی […]

لینک کپی شد!