تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

ارزش تجارت وابسته به تکنولوژی Beacon تا سال 2024 به حدود 25 میلیارد دلار خواهد رسید

کاربرد تکنولوژی بیکن در صنعت لوازم خانگی

اخبار تصلا
تکنولوژی Beacon برای اولین بار توسط برند اپل در سال 2013 میلادی معرفی شد. تکنولوژی بیکن به تجهیزات مبتنی بر آن این امکان را می‌دهد که دستگاه‌های نزدیک به خود از جمله گوشی‌های تلفن همراه را تشخیص دهند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

تصلا – عبارت Beacon از زمان معرفی تا حدود ۲ سال پیش بیشتر برای کاربردهایی مثل بازاریابی دیجیتال و خرده ‌فروشی مورد توجه قرار می‌گرفت. به بیان دیگر بیشتر آن دسته از قابلیت‌های تکنولوژی بیکن مد نظر کارشناسان و فعالان قرار می‌گرفت که در مواردی مثل بازاریابی دیجیتال و خرده‌فروشی به خصوص لوازم خانگی کاربرد داشتند. حال ببینیم فناوری بیکن چیست؟

تکنولوژی بیکن چیست؟

دستگاه‌های Beacon در واقع یکسری فرستنده‌های بی‌سیم بسیار کوچک هستند که در آن‌ها ار فناوری بلوتوث کم‌‌مصرف به منظور ارسال سیگنال به سایر دستگاه‌های هوشمند از جمله تلفن‌های هوشمند اطراف آن‌ها استفاده می‌شود.

پس از همین تعریف می‌توانیم متوجه بشویم تکنولوژی Beacon در واقع تکنولوژی است که از آن می‌توان برای اتصال دستگاه‌های هوشمند به یکدیگر و راه‌اندازی خانه‌های هوشمند و کسب و کارهای هوشمند استفاده کرد.

Beacon ها محصول جدیدترین و آخرین پیشرفت‌های تکنولوژی در حوزه ارتباطات مبتنی بر بلوتوث و یا امواج رادیویی هستند.

مهم‌ترین قابلیت و ویژگی دستگاه‌های مبتنی بر این تکنولوژی تشخیص موقعیت جغرافیایی و نزدیک‌ترین دستگاه‌های هوشمند اطراف خود است. همین قابلیت باعث شده بتوان از این دستگاه‌ها در کاربردهای مختلفی که اساس آن‌ها تشخیص موقعیت مکانی است، استفاده کرد.

به عبارت دیگر Beacon ها با اتصال به دستگاه‌های هوشمند نزدیک به خود اطلاعات را به آن‌ها انتقال می‌دهد و امکان جستجو و تعامل میان دستگاه‌ها بر اساس موقعیت مکانی را برای کاربر ساده‌تر می‌کنند.

دستگاه‌های مبتنی بر تکنولوژی بیکن چگونه کار می‌کند؟

تصویر تکنولوژی Beacon و تشخیص موقعیت مکانی کاربر

روش کار Beaconها بسیار ساده و آسان است. هر دستگاه Beacon شامل یک CPU، یک گیرنده و فرستنده امواج رادیویی یا بلوتوث و یک باتری است. برای این دستگاه یک شناسه وجود دارد. شناسایی دستگاه بر عهده این شناسه است. شناسه Beacon توسط دستگاه‌های هوشمند دیگر  که معمولا تلفن‌های همراه هوشمند هستند، دریافت می‌شود. این شناسه حاوی اطلاعات مهمی از جمله موقعیت مکانی دستگاه Beacon است.

شناسه که با نام identifier شناخته می‌شود، یک شناسه یکتاست که تلفن همراه هوشمند شما آن را به عنوان Beacon شناسایی می‌کند.

Beaconها با ارسال این شناسه سعی می‌کنند گوشی‌های تلفن همراه نزدیک به خود ارتباط برقرار می‌کنند. وقتی که اتصال برقرار می‌شود، Beacon همان وظایفی را که در برنامه‌ریزی آن مشخص شده است، انجام می‌دهد.

به عبارت ساده‌تر، هر Beacon به منظور انجام یکسری کارهای ساده برنامه‌ریزی شده است، وقتی اتصال توسط شناسه بین دستگاه و تلفن همراه هوشمند برقرار شد، Beacon همان کاری را که در برنامه‌ریزی آن مشخص شده است، انجام می‌دهد.

در ادامه این مطلب مثال‌های زیادی در خصوص کارایی و کارهایی که Beacon می‌تواند انجام دهد، ارائه خواهیم کرد که تا حدودی نحوه عملکرد این دستگاه‌ها را روشن خواهد کرد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که دستگاه‌های Beacon روی هر دستگاهی مثل انواع لوازم خانگی هوشمند نیز قابل استفاده است و امروزی روی بسیاری از لوازم خانگی در خانه‌های هوشمند مدرن به جای قابلیت اتصال به وای‌فای از Beacon استفاده شده است.

تاریخچه روی کار آمدن و پیشرفت تکنولوژی Beacon

بعد از معرفی و بررسی نحوه عملکرد Beacon اجازه دهید کمی در مورد تاریخچه روی کارآمدن آن و همچنین پیشرفت قابلیت‌های آن در طول چند سال گذشته صحبت کنیم.

قابلیت‌های تکنولوژی بیکن از زمان روی کار آمدن آن یعنی در سال ۲۰۱۳ تا اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی بیشتر در زمینه‌های بازاریابی و خرده‌فروشی محصولات مورد استفاده قرار می‌گرفت. در واقع در ابتدا فناوری بیکن برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی به مشتریانی که از نظر موقعیت مکانی در نزدیکی یک فروشگاه مثل فروشگاه لوازم خانگی قرار می‌گرفتند، بود.

این پیام‌های تبلیغاتی به نوعی مشتریان را برای بازدید از کالاهای داخل فروشگاه و یا استفاده از یک محصول خاص تشویق می‌کردند. بعد از آن با روی کار آمدن مفاهیمی مثل اینترنت اشیاء و خانه‌های هوشمند فعالان این حوزه به فکر استفاده از پتانسیل‌های این تکنولوژی در تشخیص موقعیت مکانی دستگاه‌های هوشمند اطراف آن‌ها در هوشمندسازی خانه‌ها و راه‌اندازی شبکه اینترنت اشیاء افتادند.

در تاریخ ۱۰ ژوئن سال ۲۰۱۳ برند اپل برای اولین بار از عبارت Beacon استفاده کرد. این شرکت فناوری بیکُن را برای اولین بار روی سیستم‌عامل iOS 7 در اختیار کاربران قرار داد و آن را در کنفراس بین‌المللی WWDC که در آن توسعه‌دهندگان و سازندگان دستگاه‌های دیجیتال از سراسر دنیا شرکت می‌کنند، معرفی کرد.

از تاریخ ۱ سپتامبر تا ۱۰ نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی برند Titan در حدود ۵۰۰ دستگاه Beacon را روی برخی از فروشگاه‌های فروش گوشی‌های تلفن همراه در شهر منهتن به صورت آزمایشی نصب کرد. در تاریخ ۶ دسامبر سال ۲۰۱۳ برند اپل توانست در حدود ۲۵۴ دستگاه Beacon را در نمایندگی‌های خود در آمریکا نصب کرد.

در این طرح قرار بود Beaconها اطلاعاتی مثل محصولات موجود در فروشگاه، قابلیت‌های هر کدام از محصولات، نظرات کاربران در مورد محصولات و همچنین اطلاعات دیگری از این دست را از طریق ارسال نوتیفیکیشن‌ روی گوشی‌های تلفن همراه در اختیار بازدیدکنندگان فروشگاه قرار دهد.

در تاریخ ۳۱ جولای سال ۲۰۱۴ میلادی در حدود ۵۰ خرده‌فروش از ۱۰۰ خرده‌فروش برتر در آمریکا در فروشگاه‌های خود دستگاه‌های Beacon را نصب کردند. در تاریخ ۱۲ آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی ۳ فروشگاه خرده‌فروش در انگلستان به صورت آزمایشی در فروشگاه‌های خود دستگاه های بیکُن (Beacon) نصب کردند.

عملکرد این دستگاه‌ها به این صورت بود که وقتی فردی در فاصله ۵۰ متری محصولات این مغازه‌های خرده‌فروشی لوازم خانگی قرار می‌گرفت، قیمت و همچنین اطلاعات محصول روی گوشی تلفن همراه او به صورت نوتیفیکیشن نمایش داده می‌شد. اما نکته مهم این بود که برای اینکه مشتریان بتوانند این اطلاعات را روی گوشی تلفن همراه خود دریافت کنند، الزاما باید یک نرم‌افزار روی گوشی خود نصب می‌کردند.

علاوه بر این با استفاده  از تکنولوژی بیکن رفتار کاربران در مشاهده یک محصول بررسی می‌شد. به این ترتیب که مدت زمانی که هر مشتری در مقابل یک محصول می‌ایستاد و آن را مشاهده می‌کرد، از طریق Beacon محاسبه و ذخیره می‌شد. با بررسی این مدت زمان ذخیره شده نه تنها صاحبان فروشگاه بلکه بازاریان نیز متوجه می‌شدند کدام محصول بیشتر توانسته نظر مشتری را به خود جلب کند.

در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار از تکنولوژی Beacon برای تحلیل و یافتن بهترین استراتژی‌های بازاریابی استفاده شد.

در تاریخ ۲۹ سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی خرده‌فروشی Macy در حدود ۴ هزار دستگاه Beacon را در فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های فروش خود در سراسر کشور آمریکا و چند کشور دیگر نصب کرد. این بزرگ‌ترین پروژه استفاده از Beacon بود که تا آن تاریخ انجام شده بود. اما حدود دو ماه بعد یعنی در تاریخ ۲۱ ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی این خرده‌فروشی توانست سیستم راهبری خود را با استفاده از تکنولوژی بیکن ارتقاء دهد.

با استفاده از این تکنولوژی این شرکت توانست تا حد قابل توجهی هزینه‌های خود را کاهش دهد و بسیاری از خدمات خود را که تا پیش‌ از این به وسیله قابلیت‌های اتصال به وای‌فای و با هزینه‌های گران‌قیمت‌تر در اختیار مشتریان قرار می‌داد، توسط این تکنولوژی به کاربران ارائه دهد.

در ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی فیس‌بوک و Shazam ( استارتاپ تشخیص و پیدا کردن موسیقی در حال پخش) با همکاری یکدیگر سعی کردند از امکانات تکنولوژی Beacon برای ارتقای قابلیت‌های پلتفرم‌های خود برای ترغیب کاربران به استفاده از سرویس‌های آن‌ها استفاده کنند.

اما حدود ۶ ماه بعد یعنی در تاریخ ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ میلادی، گوگل، غول فناوری و تکنولوژی از Eddystone رونمایی کرد. Eddystone یک پلتفرم ساخت شرکت گوگل بود که رقیب سرسختی برای iBeacon اپل به شما می‌آمد. این پلتفرم به منظور ارائه محتواها بر اساس مکانی که گوشی تلفن همراه هوشمند در آن قرار دارد، طراحی شده بود.

به بیان ساده‌تر با استفاده از پلتفرم Eddystone محتواها و نوتیفیکیشن‌هایی که توسط دستگاه‌های مبتنی بر تکنولوژی بیکن روی گوشی کاربر نمایش داده می‌شد، براساس مکانی بود که کاربر در آن قرار داشت. این محتواها با تغییر موقعیت مکانی کاربر تغییر می‌کرد. هدف از ارائه چنین پلتفرمی تشویق کاربران برای استفاده هرچه بیشتر از تکنولوژی Beacon بود. چون هرچه کاربران از این تکنولوژی بیشتر استفاده می‌کردند، عملکرد آن به مرور زمان بهتر و پیشرفته‌تر می‌شد.

در تاریخ ۱۴ آپریل سال ۲۰۱۶ میلادی، گوگل از نسخه پیشرفته‌تر پلتفرم Eddystone با نام Eddystone-EID رونمایی کرد. این نسخه از پلتفرم Eddystone  می‌توانست با استفاده از تکنولوژی Beacon به صورت کاملا رمزنگاری شده با گوشی تلفن همراه کاربر ارتباط برقرار کند.

به این ترتیب اتصال میان دستگاه Beacon و گوشی همراه کاربر امن‌تر می‌شد و در نتیجه کاربران با خیال راحت‌تری اجازه دسترسی دستگاه‌های Beacon را به تلفن همراه خود  را می‌دادند.

در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی، به دلیل اینکه کاربران برای استفاده از قابلیت‌های Beacon  مجبور به نصب اپلیکیشن‌های خاصی روی گوشی‌های تلفن همراه خود بودند، از محبوبیت تکنولوژی Beacon در اموری مثل بازاریابی، تبلیغات محصول و خرده‌فروش کاسته شد. هرچند گوگل همچنان در تلاش برای پیدا کرن راهی بود که کاربران بدون نیاز به نصب و استفاده از اپلیکیشن خاصی بتوانند از قابلیت‌های Beacon استفاده کنند.

در سال ۲۰۱۷ میلادی استفاده از تکنولوژی Beacon از انحصار بازاریابی و خرده‌فروشی در آمد و فعالان حوزه اینترنت اشیاء به فکر استفاده از قابلیت‌های آن برای راه‌اندازی شبکه‌های اینترنت اشیاء افتادند. از آن زمان تاکنون گوگل پروژه‌های بسیاری را در زمینه استفاده از قابلیت Beacon در مفاهیمی مثل اینترنت اشیاء و از این دست آغاز کرده و بسیاری از آن‌ها را با موفقیت به پایان رسانده است.

مزایای استفاده از تکنولوژی بیکن برای صاحبان کسب و کارها

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که با همه تعاریف و تفاسیر ارائه شده در معرفی تکنولوژی Beacon، مزیت و برتری این تکنولوژی نسبت به وای‌فای یا GPS چیست؟

واقعیت مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که تکنولوژی Beacon هم مثل بسیاری از انواع تکنولوژی‌هایی که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرند، مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد. هرچند مزایای آن با گسترش و بهبود عملکرد آن در طول چند سال اخیر حتی بسیار بیشتر از تصور افرادی است که برای اولین بار آن را ارائه کردند.

بسیاری از قابلیت‌های این تکنولوژی با پیشرفت آن به وجود آمدند. به عبارت دیگر در ابتدای ظهور این تکنولوژی بیشتر قابلیت‌های آن از دید توسعه‌دهندگان و استفاده‌کنندگان از این تکنولوژی مخفی بود.

امکان استفاده از تکنولوژی Beacon به صورت آفلاین

ارائه تبلیغات بر بستر اینترنت نیاز به این دارد که ارائه‌دهنده تبلیغ و مخاطب آن هر دو به شبکه اینترنت دسترسی داشته باشند و یا به اصطلاح آنلاین باشند. اما در تکنولوژی Beacon برای مشاهده تبلیغات و ارائه آن‌ها نیازی به آنلاین بودن کاربران وجود ندارد.

یکی از شرکت‌هایی که از تکنولوژی Beacon برای ارائه تبلیغات به مخاطبان خود استفاده کرده است، گوگل است. گوگل سرویسی به نام Google Ads دارد که در آن صاحبان صنایع مثل صاحبان صنایع لوازم خانگی محصولات خود را به کاربران اینترنت و یا کاربران سایر سرویس‌های گوگل معرفی می‌کنند.

گوگل قبل از به وجود آمدن تکنولوژی Beacon تبلیغات خود را فقط در بستر اینترنت و به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه می‌داد. اما با گسترش استفاده از تکنولوژی Beacon گوگل از آن برای نمایش تبلیغات خود به کاربران استفاده می‌کند.

تبلیغات گوگل بر بستر Beacon به قدری گسترش پیدا کرده است که بر اساس آخرین نظر سنجی‌ها، بسیاری از کاربران هنگامی که قصد خرید محصولی را دارند از آن برای یافتن فروشگاهی که محصول مورد نیاز آن‌ها را ارائه می‌کند، استفاده می‌کنند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده بسیاری از صاحبان کسب‌ و کارهای مختلف مثل فروشندگان و ارائه‎‌دهندگان محصولات لوازم خانگی سالانه میلیون‌ها دلار صرف تبلیغ کالاها و خدمات خود در بستر اینترنت می‌کنند. اما امروزه با توجه به آشنایی این کسب و کارها و تلاش گوگل برای معرفی هرچه بهتر تکنولوژی Beacon بسیاری از آن‌ها از قابلیت‌های آفلاین این تکنولوژی برای معرفی فروشگاه، سرویس‌ها و محصولات خود استفاده می‌کنند.

به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان تکنولوژی Beacon ارائه تبلیغات به خریداران از طریق این تکنولوژی بسیار هوشمندتر از زمانی که این تبلیغات بر بستر اینترنت ارائه می‌شوند، صورت می‌گیرد.

برای روشن شدن مطلب فرض کنید شما به عنوان یک کاربر و خریدار در مرورگر خود عبارت “جاروبرقی رباتی هوشمند مشکی” را تایپ و جستجو می‌کنید. با کلیک بر روی دکمه جستجو و انجام جستجو توسط موتور جستجوی گوگل، تبلیغات متفاوتی روی صفحه مرورگر شما نمایش داده می‌شود.

شما روی تبلیغی که بیشتر توجه‌تان را جلب کرده است،کلیک می‌کنید و از جزئیات و ویژگی‌های محصول تبلیغ شده باخبر می‌شود. شما تصمیم می‌گیرید قبل از سفارش و خرید جاروبرقی مورد نظر خود به صورت آنلاین، آن را از نزدیک مشاهده کنید. به همین دلیل به فروشگاهی که این محصول را تبلیغ کرده است، مراجعه می‌کنید.

اگر این فروشگاه مجهز به دستگاه Beacon باشد، بلافاصله شناسه Beacon توسط گوشی کاربر شناسایی می‌شود و ارتباط میان این دو دستگاه برقرار می‌شود. دستگاه Beacon بلافاصله تشخیص می‌دهد این گوشی دقیقا همان گوشی است که شما در مرورگر خود روی تبلیغ این جاروبرقی کلیک کرده‌اید. حالا این روند چه مزیتی در معرفی محصول به کاربر و همچنین برای ارائه دهنده تبلیغ و سرویس تبلیغاتی گوگل دارد؟

اصل ماجرا همین است. اگر به خاطر داشته باشید گفتیم که دستگاه Beacon یکسری اطلاعات را در خود جمع‌آوری و ذخیره می‌کند. یکی از این اطلاعات شناسایی تلفنی بود که شما با استفاده از آن روی تبلیغ فروشگاه کلیک کرده‌ بودید. فروشگاه با جمع‌آوری و بررسی این اطلاعات متوجه می‌شود  اولا چند درصد از بازدیدهای تبلیغ فروشگاه او در اینترنت توسط کاربران واقعی انجام شده است و از طرفی تا چه حد این تبلیغات کارآمد بوده‌اند و شما را به عنوان یک مشتری مجاب کرده است تا از محصولات این فروشگاه بازدید کنید.

این آمار می‌تواند به صاحب فروشگاه بگوید که آیا می‌تواند به سرویس تبلیغات گوگل برای معرفی محصول خود اعتماد کند یا نه. در واقع صاحب فروشگاه با بررسی اینکه چه میزان بازدیدکننده واقعی از طریق این تبلیغ به فروشگاه او مراجعه کرده‌اند، می‌تواند سرمایه‌‌گذاری خود برای تبلیغات را بیشتر یا کمتر کند.

هرچقدر گوگل بتواند مشتری واقعی بیشتری برای کسب و کارهای تبلیغ شده جمع کند، به این ترتیب محبوبیت آن بیشتر می‌شود و کسب و کارهای بیشتری از آن برای معرفی خدمات و سرویس‌های خود استفاده می‌کنند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که استفاده از تکنولوژی Beacon چندان تاثیری بر جذب مشتری از طریق تبلیغات ندارد اما می‌تواند به صاحبان کسب و کار کمک کند تا مدلی که برای آن‌ها در جذب مشتری بیشتر بهتر از بقیه مدل‌ها کار می‌کند را پیدا کنند. مثلا برای برخی از کسب و کارها تبلیغات آنلاین یا اینترنتی چندان کارگشا نیستند و باید از روش‌های دیگری برای معرفی محصول خود به مشتریان و خریداران استفاده کنند.

 امکان بازاریابی خارج از فروشگاه برای یک محصول

یکی از مهم‌ترین اهدافی که تکنولوژی Beacon برای محقق شدن آن ارائه شد، امکان بازاریابی و یافتن مشتری بالقوه برای یک محصول در خارج از فروشگاه ارائه‌دهنده محصول مثل لوازم خانگی بوده است.

هرچند مفهوم ابتدایی ارائه شده برای بازاریابی خارج از فروشگاه با چیزی که این روزها به واقعیت پیوسته بسیار متفاوت است و هنوز نتوانسته به بسیاری از انتظارات طرفداران آن پاسخ بدهد اما به هر حال این تکنولوژی پتانسیل‌های زیادی برای بازاریابی خارج از فروشگاه به خصوص برای محصولاتی مثل انواع لوازم خانگی دارد.

در بازاریابی و ارائه محصول به شکل سنتی، به عنوان مثال بازاریابی لوازم خانگی، خریدار حتما باید به فروشگاه ارائه‌دهنده کالا مراجعه می‌کرد و توضیحات محصول را از زبان فروشنده می‌شنید و یا اینکه در اینترنت به دنبال محصول مورد علاقه خود می‌گشت و توضیحات محصول را به همراه نظر کاربران مشاهده و بررسی می‌کرد.

اما تکنولوژی Beacon به نوعی تلفیقی از این دو نوع بازاریابی است. یعنی اطلاعات محصول به خریدار بالقوه از طریق ارسال نوتیفیکیشن روی گوشی تلفن همراه آن نمایش داده می‌شود. شاید تصور کنید این روش همان روش تبلیغات پیامکی و یا تبلیغات آنلاین است. اما باید بگوییم  این روش با تبلیغات پیامکی و یا اینترنتی تفاوت زیادی دارد.

اول اینکه پیامک‌های تبلیغاتی معمولا بدون اینکه دریافت‌کننده هدف شناسایی شده باشد برای کاربر ارسال می‌شود. نهایت هدفمند بودن تبلیغات پیامکی این است که برای مثال شما قبلا از یک فروشگاه لوازم خانگی محصولی را خریداری کرده‌اید و شماره تلفن همراه شما در بانک اطلاعاتی آن فروشگاه ذخیره شده است و هر از گاهی پیامک‌های تبلیغاتی به عنوان مشتری فروشگاه برای شما ارسال می‌شود.

در واقع در این روش پیامک بدون توجه به اینکه آیا شما به دنبال محصول تبلیغ شده هستید یا نه برای شما ارسال می‌شود. تبلیغات اینترنتی هم از این قاعده مستثنا نیستند. در واقع تبلیغات مختلف بر اساس محتوای وب سایت و در برخی از موارد هم بدون توجه به محتوای وب سایت برای کاربر نمایش داده می‌شود.

بازاریابی خارج از فروشگاه از طریق تکنولوژی Beacon بسیار هدفمندتر از بازاریابی با استفاده از ارسال پیامک تبلیغاتی و یا تبلیغ اینترنتی انجام می‌شود. به این صورت که فروشگاه و یا ارائه دهنده خدمات محصولات خود را از طریق دستگاه‌های Beacon فقط برای افرادی ارسال می‌کند که در شعاع چند متری فروشگاه او قرار دارند.

مثلا اگر شما برای خرید لوازم خانگی به پاساژ مشیر در تهران مراجعه کرده‌ باشید قطعا قصد شما از مراجعه به آن پاساژ خرید و یا اطلاع از آخرین محصولات لوازم خانگی بوده است. پس شما می‌توانید به عنوان یک مشتری بالقوه نوتیفیکیشن‌های تبلیغاتی که از طریق دستگاه‌های Beacon برای شما ارسال می‌شوند را دریافت کنید.

از آنجایی که تمرکز این تکنولوژی بر روی موقعیت مکانی است و عملکرد بر محوریت موقعیت مکانی و جغرافیایی دارنده گوشی تلفن همراه طراحی شده است، اگر فروشگاهی در این پاساژ مجهز به دستگاه Beacon باشد، تبلیغات مربوط به محصولات این فروشگاه برای شما که در نزدکی فروشگاه او قرار دارید روی گوشی تلفن همراه‌تان نمایش داده می‌شود.

جمع‌آوری داده به صورت کاملا پیشرفته و هوشمند

اگرچه با وجود پیشرفت تکنولوژی بیکن دقت آن در یافتن موقعیت کاربران و همچنین اتصال به گوشی‌های تلفن همراهی که در حوالی این تجهیزات هستند، جای بحث دارد و نیازمند بهبود و ارتقاء است اما این تکنولوژی از نظر عملکرد و دقت نسبت به تکنولوژی GPS و وای‌فای بسیار پیشرفته‌تر است.

به عبارت دیگر دقت این تکنولوژی نسبت به سایر تکنولوژی‌های بی‌سیمی که امروز استفاده می‌شوند، بسیار بالاتر است و این مسئله باعث می‌شود اولویت استفاده از آن در بسیاری از موارد از جمله کسب و کارهای مختلف و ارائه اطلاعات محصول به کاربران بسیار بالاتر باشد.

این ویزگی همچنین باعث می‌شود داده‌های جمع‌آوری شده توسط این دستگاه‌ها بسیار دقیق‌تر باشند. هرچه دقت داده‌های جمع‌آوری شده توسط یک دستگاه بیشتر باشد، ارزش داده‌ها بیشتر خواهد بود. داده‌های جمع‌آوری شده توسط این دستگاه‌ها می‌توانند کاربردهای زیادی داشته باشند.

مثلا اگر شما با بررسی داده‌های جمع‌آوری شده توسط این دستگاه‌ها متوجه شوید مشتریان بخش زیادی از زمانی را که در فروشگاه لوازم خانگی شما حضور دارند، صرف گشت و گذار در قسمت پشتی فروشگاه شما می‌کنند، به این نتیجه می‌رسید که بهتر است چیدمان فروشگاه خود را تغییر دهید و این محصولات را به قسمت جلویی فروشگاه خود منتقل کنید.

ارتقا و بهبود لیست مشتریان

یکی از سرویس‌هایی که گوگل در اختیار صاحبان کسب و کارهای مختلف از جمله لوازم خانگی قرار می‌دهد، امکان ایجاد و تهیه فهرست مشتریان است. در صورتی که از دستگاه‌های Beacon در فروشگاه و یا دفتر خود استفاده کنید، می‌توانید از آن برای ارتقای فهرست مشتریان خود استفاده کنید.

دستگاه‌های Beacon این قابلیت را دارند که می‌توانند زمان‌هایی را که در آن تعداد بازدید از فروشگاه به بیشترین حد خود می‌رسد، جمع‌آوری و ذخیره کنند.

گوگل علاوه بر سرویس فهرست مشتریان سرویسی را با نام Local Guides Google ارائه می‌کند که با استفاده از امکانات آن می‌توانید اطلاعات و جزئیاتی را در خصوص کسب و کار خود به دست بیاورید که ممکن است بدون استفاده از این سرویس دسترسی به آن‌ها برای شما امکان‌پذیر نباشد.

مثلا جمع‌آوری اطلاعات افرادی که بیشترین بازدید را از محصولات شما چه در فروشگاه و چه در تبلیغات اینترنتی داشته‌اند، یکی از قابلیت‌های این سرویس است.

استفاده از Beacon در کنار این دو سرویس به شما کمک می‌کند فهرست مشتریان خود را ارتقاء دهید و اطلاعات مشتریانی را در این فهرست نگهداری کنید که امکان استفاده از محصولات شما توسط آن‌ها بیشتر است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان کسب و کارها، داشتن فهرستی از مشتریان که به صورت مداوم و در بازه‌های زمانی کوتاه با دقت به روزرسانی می‌شود، می‌تواند در موفقیت کسب و کار اثر زیادی داشته باشد.

مزایای استفاده از تکنولوژی Beacon برای خریداران و مصرف کننده‌های کالاها و خدمات

تصویر میانی تکنولوژی Beacon و خرده فروشی

مزیت استفاده از Beacon برای صاحبان صنایع و مشاغل مختلف تقریبا واضح و مشخص است. اما شاید در نگاه اول مزیت‌های استفاده از این تکنولوژی برای خریداران و مشتریان چندان مشخص نباشد. بررسی مزایای استفاده از Beacon برای خریداران کمی تخصصی است.

Beacon به خریداران این امکان را می‌دهد تجربه خرید شخصی‌سازی شده را داشته باشند.

مسئله این است که از آنجایی که تبلیغات توسط تکنولوژی بیکن هدفمندتر انجام می‌شود، محصول دقیقا به همان فردی معرفی می‌شود که به نوعی نیاز به آن کالا دارد. از این رو این دید برای کاربر به وجود می‌آید که محصول با هدف جلب رضایت مشتریانی مثل او تولید و به او پیشنهاد شده است.

به همین دلیل میل و رغبت بیشتری برای خرید آن کالا از خود نشان می‌دهد و از خرید آن محصول احساس بهتری خواهد داشت. این موضوع هم به نفع خریدار است و هم به نفع تولیدکننده کالا و یا فروشنده آن.

آینده استفاده از تکنولوژ‌ی Beacon در صنعت لوازم خانگی

تصویر میانی تکنولوژی Beacon

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، قابلیت‌ها و پتانسیل‌های تکنولوژی بیکن از لحاظ عملکرد بر اساس موقعیت جغرافیایی و همین‌طور شناسایی دستگاه‌هایی که در نزدیکی آن قرار دارند و برقراری ارتباط با آن‌ها بسیار زیاد است.

این قابلیت باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه تولید محصولات دیجیتال و لوازم برقی هوشمند بخواهند در تجهیزات تولیدی خود دستگاه‌های مبتنی بر تکنولوژی Beacon را تعبیه کنند. به نحوی که پیش‌بینی می‌شود بسیاری از لوازم خانگی هوشمندی که به بازار عرضه می‌شوند، مجهز به این تکنولوژی باشند.

از طرفی یکی از ویژگی‌های دستگاه‌های Beacon که باعث شده مورد توجه شرکت‌هایی مثل گوگل قرار گیرد، توانایی و دقت آن در جمع‌آوری اطلاعات است. این قابلیت به خصوص برای شرکت‌هایی که از داده‌های جمع‌آوری شده برای ارائه سرویس‌ها و خدمات هوشمند به کاربران و مشتریان خود استفاده می‌کنند، بسیار مهم و کاربردی است.

برای مثال گوگل با استفاده از داده‌ها و اطلاعات جمع آوری شده توسط دستگاه‌های Beacon که دقت بالایی هم دارند، می‌تواند به درک بهتری از مشاغلی که از سرویس‌های این شرکت برای ارائه خدمات به مشتریان خود استفاده می‌کنند، برسد.

یکی دیگر از صنایعی که می‌تواند از قابلیت‌های و توانایی‌های تکنولوژی بیکن و دستگاه‌های مبتنی بر آن بهره ببرد، صنایع حمل و نقل است. به خصوص صنایعی که کار آن‌ها باربری و جابجایی محموله‌هاست، می‌توانند از این تکنولوژی برای ردیابی محموله‌های خود استفاده کنند. در صنایعی مثل لوازم خانگی، سیستم حمل و نقل هوشمند می‌تواند بسیاری از چالش‌های حمل این تجهیزات را برطرف کند.

همچنین از تکنولوژی Beacon می‌توان برای ردیابی بیماران و تحت نظر گرفتن آن‌ها استفاده کرد. بنابراین تکنولوژی بیکن نقش بزرگ و مهمی را می‌تواند در صنایع پزشکی ایفا کند. البته با توجه به پتانسیل‌های تکنولوژی بیکن در حال حاضر بیشترین تمرکز شرکت‌ها بر استفاده از قابلیت‌های آن در مواردی مثل خرده‌‎فروشی و راه‌اندازی خانه‌های هوشمند است.

کاربرد تکنولوژی بیکن در هوشمندسازی خانه‌ها

کاربرد تکنولوژیBeacon و اینترنت اشیا

حتما می‌دانید خانه‌های هوشمند خانه‌هایی هستند که تجهیزات استفاده شده در آن‌ها از یخچال و فریزر گرفته تا دوربین‌های مداربسته و تلویزیون همگی به صورت هوشمند کار می‌کنند و عملکرد آن‌ها توسط اپلیکیشن‌های قابل نصب روی گوشی‌های تلفن همراه مدیریت و کنترل می‌شود.

اما یکی از مواردی که در خانه‌های هوشمند امروزی باید به آن توجه کرد این است که عملکرد آن‌ها از طریق اپلیکیشن و فرمان‌های صوتی کاربر مدیریت می‌شود. به عبارت دیگر کاربر باید فرمان روشن یا خاموش شدن دستگاه و یا هر چیز دیگر را صادر کند.

اما یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی خانه‌های هوشمند، خودکار کردن همه کارهایی است که در خانه توسط کاربر انجام می‌شود. مثلا اینکه دستگاه کتری برقی بتواند بدون نیاز به صدور فرمان از سوی کاربر زمانی که فرد به خانه نزدیک می‌شود، روشن شود و آب جوش را حاضر کند تا فرد بتواند چایی یا قهوه تازه دم بنوشد.

خودکارسازی هوشمند تجهیزات به این شکل دقیقا همان چیزی است که می‌توان با استفاده از دستگاه‌های Beacon به آن رسید. چون دستگاه‌های Beacon می‌توانند به محض نزدیک شدن فرد به خانه ورود او به خانه را تشخیص دهند و دستگاه‌هایی مثل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، سیستم‌های روشنایی و یا قهوه‌جوش و از این دست را روشن کنند.

تکنولوژی بیکن و دستگاه‌های مبتنی بر آن به کاربران و صاحبان خانه‌های هوشمند این امکان را می‌دهد که تجهیزات هوشمندی را که در خانه‌های خود استفاده می‌کنند، به صورت هوشمند مدیریت و کنترل کنند؛ بدون اینکه نیازی به ارسال فرمان صوتی و یا کارهایی از این دست باشد.

وقتی شما یک دستگاه Beacon را در خانه خود نصب می‌کنید، به دلیل اینکه این دستگاه قابلیت برقراری ارتباط با تلفن همراه شما را دارد، می‌تواند عملکرد لوازم خانگی را بدون نیاز به فرمان شما و تنها بر اساس فاصله‌ای که شما با خانه خود دارید، مدیریت کند. مثلا زمانی که از خانه خارج می‌شود و چراغ اضافی در خانه روشن باشد و یا دستگاه برقی را از برق نکشیده باشید با تشخیص این مطلب که کاربر در حال دور شدن از خانه است، می‌تواند چراغ یا آن دستگاه برقی را خاموش کند.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    امین
    نوامبر 16, 2022

    چقدر مطلب بروز و دوست داشتنی بود و چقدر میتونه توی ایران جذاب باشه این دستگاه و واقعا صنعت تبلیغات رو متحول کنه

لینک کپی شد!