تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

مقایسه تخصصی PS5 و PS4

همه چیز درباره مشخصات و قیمت کنسول ps5

اخبار تصلا
عرضه PS5 از ۲۲ آبان در چند کشور آغاز شده است و عرضه جهانی آن نیز از تاریخ ۲۹ آبان آغاز می‌شود. پیش‌بینی می‌شود قیمت کنسول ps5 در ایران بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان عرضه شود. کنسول جدید سونی نسبت به نسل قبلی خود یعنی PS4 پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است.

تصلا – عرضه PS5 از تاریخ ۲۲ آبان در کشورهای آمریکا، مکزیک، کرده جنوبی، استرالیا و نیوزلند آغاز شده است و از تاریخ ۲۹ آبان در سایر نقاط جهان نیز عرضه خواهد شد. PS5 سریع‌ترین کنسول دنیا نیست اماپیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به PS4 داشته و به دلیل برخورداری از معماری کاملاً جدید، پشتیبانی از رزولوشن وضوح بالا و حافظه سریع‌تر SSD تقریباً در تمام زمینه‌ها نسبت به PS4 برتری کامل دارد. در این مطلب نظرات مختلف در مورد قیمت کنسول ps5 و عوامل تاثیرگزار روی آن را بررسی می‌کنیم.

هممچنین به مقایسه تخصصی نسل نهم کنسول سونی و جدیدترین کنسول این برند با نسل قبلی آن در زمینه‌های مختلف می پردازیم که شامل مشخصات، رزولوشن، قیمت، حافظه ذخیره‌سازی، بازی‌ها، سازگار بودن با نسخه‌های قبلی، قابلیت و فناوری دسته‌ها و نسخه‌ها می‌شود.

مشخصات کنسول ps5

حتی با نگاهی مختصر و گذرا به مشخصات هر دو کنسول متوجه می‌شویم کنسول جدید در تمام زمینه‌های مهم پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است که از میان آن‌ها می‌توان به برخورداری از حافظه سریع‌تر و کارآمدتر، قطعات پردازنده سریع‌تر و پشتیبانی از وضوح بالاتر اشاره کرد.

PS5 در دو نسخه Standard Edition و Digital Edition عرضه‌شده که تمام مشخصات آن‌ها یکسان است و تنها تفاوت این دو نسخه برخورداری نسخه استاندارد از دیسک درایو است (نسخه Digital Edition فاقد دیسک درایو است).

PS5 PS4 PS Pro
CPU ۸ هسته و ۱۶ رشته با فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز (فرکانس متغیر) ۸ هسته ای با معماری جاگوار،۶.۱ گیگاهرتز ۸ هسته ای با معماری جاگوار،۲.۱ گیگاهرتز
پردازنده گرافیگی ۳۶ واحد محاسبه با فرکانس ۲.۲۳ گیگا هرتز، ۱۰.۳ ترافلاپس (فرکانس متغیر) ۱۸ واحد با فرکانس ۸۰۰ مگاهزتز و ۱.۸۴ ترافلاپس ۳۶ واحد با فرکانس ۹۱۲ مگاهزتز و ۴.۲ ترافلاپس
رم ۱۶ گیگابایت DDR6 ۸ گیگابایت رم DRR5 ۸ گیگابایت رم DRR5
ظرفیت حافظه حافظه SSD سفارشی ‌سازی‌شده  با ظرفیت ۸۲۵ گیگابایت هارد HDD با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت و یک ترابایت هارد HDD با ظرفیت یک ترابایت
درگاه‌های ارتباطی و پورت‌های قابل استفاده برای نصب حافظه خارجی اسلات NVMe SSD

USB HDD

هارد HDD ۲.۵ اینچی و USB HDD هارد HDD ۲.۵ اینچی و USB HDD
درایو اپتیکال بلوری Ultra HD بلوری بلوری
رزولوشن ۴K ۱۲۰ هرتز و ۸K ۱۰۸۰P ۴K

مهم‌ترین مشخصات PS5 و مقایسه آن با PS4 و PS4 Pro

در جدول بالا مهم‌ترین مشخصات کنسول ps5 با PS4 و انواع دیگر کنسول مقایسه شده‌اند، البته با توجه به اینکه معماری مدرن کنسول جدید سونی با معماری نسل قبلی آن متفاوت است، برخی از مشخصات را نمی‌توان ‌به‌صورت مستقیم با یکدیگر مقایسه کرد.

به‌عنوان‌مثال اگرچه تعداد واحدهای محاسباتی (CU) دو کنسول با یکدیگر یکسان هستند، حجم ترانزیستورهای واحدهای محاسباتی PS5 بیشتر است و به همین دلیل این واحدها قدرت بیشتری نسبت به واحدهای محاسباتی PS4 دارند. از دیگر مزایای کنسول PS5 نسبت به PS4 می‌توان به قدرت بیشتر چشم اپتیکال دیسک درایو PS5 نسبت به پلی استیشن ۴ اشاره کرد.

هر دو نسل از کنسول دارای تراشه‌های سفارشی‌سازی‌شده AMD Radeon هستند؛ البته تراشه‌های PS5 دارای قدرت به‌ مراتب بیشتری نسبت به تراشه‌های PS4 هستند. سونی قدرت واحدهای محاسباتی پلی استیشن ۵ را دو برابر کرده و سرعت کلاک (سرعت انجام محاسبات اصلی و اساسی)؛ مهم‌ترین تفاوت این دو کنسول قدرت ترافلاپس آن‌ها است که یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری قدرت گرافیکی محسوب می‌شود.

ترافلاپس برای توسعه‌دهندگان کنسول یکی از شاخص‌های اصلی به شمار می‌رود. اگرچه ترافلاپس از گذشته شاخص سنجش عملکرد نبوده است؛ اما واحد خوبی برای مقایسه کردن است. میزان سرعت  کلاک پلی استیشن ۴ با ۱۸ واحد پردازنده خود با سرعت ۸۰۰ مگاهرتز، ۱.۸۴ ترافلاپس است. این قدرت به معنای این است که PS4 می‌تواند در هر ثانیه ۱.۸۴ تریلیون عملیات شناور انجام دهد؛ درحالی‌که قدرت PS5 به ۱۰.۳ ترافلاپس است.

اگر بخواهیم تفاوت این دو کنسول را در این زمینه تنها از نظر عددی بیان کنیم، باید بگویم کنسول ps5 در حدود ۸ برابر قوی‌تر از PS4 و ۲.۵ برابر قوی‌تر از PS4 است. کنسول سونی به‌ راحتی می‌تواند به چنین عملکرد فوق‌العاده بالایی دست پیدا کند؛ زیرا PS5 دارای ۳۶ واحد محاسباتی با سرعت بالا و سرعت اورکلاک بالا است.

در ضمن هسته‌های این کنسول با حداکثز ۲.۲۳ گیگاهرتز و با فرکانس متغیر فعالیت می‌کنند؛ اگرچه عدد ۲.۲۳ گیگاهرتز حداکثر فرکانس پردازشی PS5 است؛ اما این کنسول در بسیاری از مواقع به چنین فرکانسی دست پیدا می‌کند؛ اما حداکثر فرکانس PS4 همیشه ۸۰۰ مگاهرتز است.

قدرت نسل جدید کنسول سونی و سرعت کلاک آن متغیر است؛ به‌ عنوان ‌مثال قدرت ۳۶ واحد محاسبه با فرکانس ۱ گیگاهرتز، با قدرت ۴۸ واحد پردازنده با سرعت ۷۵۰ مگاهرتز کاملاً یکسان و هر دو حالت قدرت هسته‌ها ۴.۶ ترافلاپس است، اما عملکرد گیمینگ این دو گروه از هسته‌ها یکسان نیست.

بسیاری از متخصصان به‌سرعت کلاک بالاتر بیشتر از افزایش تعداد واحدهای محاسبه اهمیت می‌دهند و معتقدند چنانچه تعداد زیادی از واحدهای پردازنده با سرعت پایینی فعالیت کنند، نمی‌توانند قدرت محاسباتی لازم برای دستیابی به عملکرد لازم را فراهم کند. با متغیر کردن فرکانس، PS5 می‌تواند به ‌سرعت کلاکی دست یابد که بیش‌ از حد انتظار است.

تا اینجا قدرت گرافیکی دو کنسول را از نظر اعداد و ارقام مقایسه کردیم؛ اما بدون تردید معماری مدرن کنسول جدید سونی هم تأثیر بسزایی در افزایش قدرت و عملکرد آن دارد. حجم ترانزیستورهای هر یک از واحدهای محاسبه موجود در PS5 به میزان ۶۰ درصد بیشتر از حجم هر ترانزیستور PS4 است.

به ‌طور خلاصه باید بگویم قدرت گرافیکی PS5 به میزان سیار زیادی از پلی استیشن ۴ بیشتر است. پردازنده گرافیکی PS5 هسته‌های بیشتری دارد و سرعت و کارایی‌های این هسته‌ها نسبت به هسته‌های پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۴ بیشتر است.

رزولوشن کنسول ps5

کنسول جدید سونی با پورت HDMI 2.1 عرضه‌ شده است که پورت آینده‌نگرانه‌ای محسوب می‌شود؛ البته متأسفانه هیچ یک از تلویزیون‌های سونی مجهز به این پورت نیستند. پورت HDMI 2.1 امکان بهره‌مندی از استانداردهای ارتقاءدهنده کیفیت تصویر همچنین اجرای بازی‌ها با فریم بالاتر را فراهم می‌کند.

البته هیچ یک از این محدودیت‌ها، در سال‌های آتی یا حتی دهه‌های آتی مشکلی ایجاد نمی‌کنند؛ تنها قابلیت بسیار مهم پورت HDMI 2.1 پشتیبانی آن از نرخ رفرش متغیر است که به نمایش روان بازی‌ها کمک می‌کند و از مشکل tear screen (چند تکه شدن تصاویر در حال نمایش و عدم هماهنگی بخش‌های مختلف با یکدیگر) جلوگیری می‌کند. مشکل tear screen به دلیل ناهماهنگی نرخ‌های رفرش با یکدیگر ایجاد می‌شود.

پشتیبانی از رزولوشن‌های بالا یکی از عوامل موفقیت اصلی کنسول‌های آینده محسوب می‌شود و سونی و مایکروسافت هر دو به‌ صورت ویژه‌ای به این مسئله توجه می‌کنند. کنسول جدید سونی و مایکروسافت هر دو از رزولوشن ۸K پشتیبانی می‌کنند که قابلیت هیجان‌انگیزی است؛ اما این موضوع به این معنی نیست که این دو کنسول می‌توانند بازی‌ها را با رزولوشن ۸K اجرا کنند.

پشتیبانی پلی استیشن ۵ از رزروشن ۸K باعث می‌شود این کنسول مدت‌زمان بیشتری دستگاهی به ‌روز باشد؛ البته در حال حاضر تمرکز روی بازی‌های ۴K است.

یکی از ویژگی‌های شاخص PS5 پشتیبانی از نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز است؛ خوشبختانه در حال حاضر تعداد نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز با وضوح ۴K (و حتی نمایشگرهای دارای نرخ رفرش بالاتر) کم نیست. هرچقدر نرخ رفرش یک نمایشگاه بالاتر باشد، تصاویر بازی‌ها (مخصوصاً تصاویر دارای حرکت سریع) روان‌تر نمایش داده می‌شوند.

قیمت کنسول ps5 نسبت به قیمت PS4

با توجه به برخورداری PS5 از مشخصات بالاتر و همچنین وجود حافظه SSD جدید در این کنسول، قیمت کنسول ps5 نسبت به PS4 بلاتر است و این موضوع کاملاً منطقی است.

نسخه Standard Edition با قیمت ۴۹۹.۹۹ دلار و نسخه Digital Edition با قیمت ۳۹۹.۹۹ دلار به فروش می‌رسد. برخورداری PS5 از سرعت و قدرت بالا و همچنین امکان اجرای ۹۹ درصد از بازی‌های PS4 روی آن، شما را از داشتن PS4 بی‌نیاز می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت خرید PS5 یک تصمیم عاقلانه است؛ از سویی دیگر قیمت PS4 چندان ارزان‌تر از قیمت کنسول ps5 نیست. در حال حاضر نسخه اسلیم PS4 با حافظه یک ترابایتی در حدود ۲۹۹.۹۹ دلار و قیمت نسخه پرو با حافظه یک ترابایتی در حدود ۳۹۹.۹۹ دلار است.

همان‌طور که می‌بینید اختلاف قیمت کنسول جدید سونی با قیمت دو نسخه قبلی کنسول نسل قبلی آن، چندان زیاد نیست با توجه به چشم‌انداز آینده صنعت گیم، این اختلاف قیمت کنسول‌های نسل جدید سونی و کنسول نسل قبلی آن کاملاً قابل توجیه است و دو نسخه PS5 ارزش پرداخت پول بیشتر را دارد.

حافظه ذخیره‌سازی

کنسول ps5 با حافظه ۸۲۵ گیگابایتی عرضه می‌شود، از نظر حجم حافظه نسبت به دو نسخه کنسول نسل قبلی پیشرفتی نداشته و حتی حافظه آن ۱۷۵ گیگابایت از PS4 Pro کمتر است (PS4 Pro با حافظه یک ترابایتی و PS4 Slim با حافظه ۵۰۰ گیگابایتی عرضه‌ شده است).

بدون تردید عملکرد خوب حافظه یک کنسول نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد کلی آن دارد. PS5 دارای حافظه SSD سفارشی‌ساز‌ شده با سرعت خواندن ۵.۵ گیگابایت در ثانیه است. شاید در نگاه اول ظرفیت ۸۲۵ گیگابایتی این حافظه کمی عجیب به نظر برسد؛ اما چنین حافظه سفارشی‌سازی شده‌ای به ‌صورت ویژه برای برقراری ارتباطی کارآمد و هماهنگی مناسب با معماری مدرن طراحی شده است.

حافظه SSD کنسول PS5 که نسبت به حافظه HDD مکانیکی PS4 با سرعت چرخش ۵۴۰۰ دور در دقیقه، سرعت بسیار بیشتری دارد و حتی سرعت و عملکرد آن از حافظه سیستم‌هایی که ساختاری مانند ساختار فلش مموری دارد، بیشتر است.

در ضمن PS5 مجهز به یک کنترلر SSD است. این کنترلر از قابلیت غیرقشرده‌سازی (decompressing) سخت‌افزاری اطلاعات برای خارج کردن فایل‌های ZLIB از حالت فشرده و از آن مهم‌تر الگوریتم فشرده‌سازی Oodle Kraken پشتیبانی می‌کنند.

الگوریتم Kraken الگوریتمی برای فشرده‌سازی و خارج کردن فایل‌ها از حالت فشرده است که برای فشرده‌سازی فایل‌های کوچک‌تر از فایل‌های ZLIB به کار می‌رود و همچنین آن‌ها را با سرعت بالایی از حالت فشرده خارج می‌کند؛ بنابراین سرعت خواندن فایل‌های بازی از روی ماژول‌های فلش و انتقال این اطلاعات به سیستم در PS5 بالاتر از پلی استیشن ۴ است.

البته PS4 هم از الگوریتم خارج کردن اطلاعات از حالت فشرده بهره می‌برد. رندر بازی‌های جدیدی مثل Marvel’s Spider-Man و Star Wars Jedi: Fallen Order با توجه به آنچه کاربر می‌بیند، برخی از اطلاعات غیرمرتبط را از دنیای بازی بارگزاری می‌کنند.

تاکنون توسعه‌دهندگان مجبور بودند از ارائه برخی از اطلاعات و فایل‌ها بازی صرف‌نظر کند، زیرا سرعت هارد PS4 برای ارائه به ‌موقع اطلاعات ضروری به‌ اندازه کافی نیست.

واضح است که استفاده از حافظه SSD جدید باعث افزایش سرعت بارگذاری بازی‌ها می‌شود؛ علاوه بر این توسعه‌دهندگان در نمایش دادن فایل‌های چندرسانه‌ای آزادی بیشتری دارند؛ زیرا حافظه SSD PS5 به‌اندازه‌ای سریع است که پس از خواندن اطلاعات، آن‌ها را ظرف مدت چند میلی‌ثانیه به سیستم تحویل دهد و زمینه را برای ارائه اطلاعات و فایل‌های بیشتر فراهم کند.

در مورد ظرفیت کم‌حافظه PS5 هم اصلاً نباید نگران باشید؛ زیرا می‌توانید حافظه دیگری را نیز در کنار حافظه دستگاه نصب کنید؛ برای ارتقای حافظه PS5 مجبور به استفاده از هاردهای HDD قدیمی نیستید و می‌توانید از حافظه‌های SSD جدید با رابط اتصال PCI-e NVMe استفاده کنند که به میزان قابل‌توجهی سریع‌تر از حافظه‌های SSD استاندارد هستند.

متأسفانه کاربران PS5 برخلاف کاربران PS4 نمی‌توانند برای ارتقای حافظه دستگاه خود از هاردهای متداول با رابط‌های اتصال مختلف استفاده کنند و باید تا عرضه هاردهای کاملاً مدرن و پیشرفته SSD با رابط کاربری PCI-e 4.0 منتظر بمانند.

بازی های ps5

بازی های PS5

طرفداران پلی‌استیشن می‌دانند بازی‌های اختصاصی بسیار زیادی برای PS4 منتشر شده است که شامل Demon’s Souls, Marvel’s Spider-Man: Miles، Morales, Godfall، Sackboy: A Big Adventure و سایر موارد می‌شود. در آینده بازی‌های بیشتری نیز برای PS5 منتتشر خواهند شد.

خوشبختانه اکثر این بازی‌ها در PS5 نیز اجرا می‌شوند و کیفیت بسیار بالاتری دارند. قابلیت اجرای بازی‌های PS4 روی PS5 یکی از ویژگی‌های بسیار خوب جدیدترین کنسول سونی محسوب می‌شود.

طبق اطلاعات منتشرشده نسخه جدید بازی God of War برای PS5 در حال آماده‌سازی است. در کنار این بازی سایر عناوین به‌ زودی عرضه خواهند شد که شامل موارد زیر است:

  • Final Fantasy XVI
  • Horizon Forbidden West
  • Gran Turismo 7
  • Death Loop

فهرست فهرست عناوینی که برای PS5 منتشر شده به شرح زیر است. عناوین بلد شده در روز عرضه کنسول در دسترس خواهند بود.

Assassin’s Creed Valhalla Dragon Age 4 Hogwarts Legacy No Man’s Sky Returnal
Astro’s Playroom Dustborn Hood: Outlaws and Legends NBA 2K21 Riders Republic
Atomic Heart Dying Light 2 Horizon: Forbidden West NBA Live 21 Sackboy: A Big Adventure
Battlefield 6 The Elder Scrolls Online Hyper Scape Observer: System Redux Scarlet Nexus
Borderlands 3 Far Cry 6 Immortals: Fenyx Rising Oddworld: Soulstorm Sherlock Holmes: Chapter One
Bugsnax FIFA 21 JETT: The Far Shore Outriders Solar Ash
Call of Duty Black Ops: Cold War Final Fantasy VII Remake Just Dance 2021 Overcooked: All You Can Eat Stray
Chivalry 2 Final Fantasy XVI Kena: Bridge of Spirits Outriders Suicide Squad: Kill the Justice League
Chorus Fortnite Little Devil Inside Paradise Lost TemTem
Control Ghostwire: Tokyo LEGO Star Wars: The Skywalker Saga The Pathless Tribes of Midgard
Cris Tales Godfall The Lord of the Rings: Gollum Planet Coaster: Console Edition Unknown 9: Awakening
Cyberpunk 2077 Goodbye Volcano High Madden 21 Pragmata Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
Death Loop Gotham Knights Maneater Project Athia Vampire the Masquerade – Swansong
Demon’s Souls Remake Gothic Maquette Quantum Error Warframe
Destiny 2 Gran Turismo 7 Marvel’s Avengers Rainbow Six: Quarantine Watch Dogs: Legion
Destruction: All-Stars Grand Theft Auto V Marvel’s Spider-Man  Rainbow Six Siege The Witcher III: Wild Hunt
Devil May Cry 5: Special Edition Haven Marvel’s Spider-Man: Miles Morales Ratchet & Clank: Rift Apart Worms Rumble
Dirt 5 Heavenly Bodies Metal: Hellsinger Recompile WRC 9
DOOM Eternal Hitman III Mortal Kombat 11 Resident Evil: Village Yakuza: Like a Dragon

سازگاری عقب رو (backward compatibility)

خوشبختانه کاربران پلی استیشن ۵ می‌توانند بیشتر از ۹۹ درصد از عناوین منتشرشده برای PS4 را که تعداد آن‌ها بیش از ۴۰۰۰ عنوان است، روی کنسول جدید نیز اجرا کنند.

لازم به توضیح است بازی‌های به اشتراک گذاشته‌شده در سرویس‌های به اشتراک‌گذاری بازی PS Now و PS Plus و همچنین سرویس PSVR (سرویس ارائه‌دهنده بازی‌هایی که برای انجام آن‌ها باید از هدست واقعیت مجازی Play Station VR استفاده کنید)، نیز در PS5 قابل‌ اجرا هستند؛ البته به ‌استثنای برخی از بازی‌ها تعداد آن‌ها بسیار کم است.

تنها ۱۰ عنوان بازی PS4 قابل‌اجرا روی PS5 نیستند که شامل موارد زیر می‌شود؛

  • DWVR
  • Afro Samurai 2 Revenge of Kuma Volume One
  • TT Isle of Man — Ride on the Edge 2
  • Just Deal With It!
  • Robinson: The Journey
  • Shadow Complex Remastered
  • We Sing
  • Hitman Go: Definitive Edition
  • Shadwen
  • Joe’s Diner

متأسفانه تنها بازی‌های PS4 روی PS5 قابل‌اجرا هستند و امکان اجرای بازی‌های PS1 و PS 2 و PS3 روی کنسول جدید سونی وجود ندارد؛ البته در پلی‌استیشن استور PS4 بازی‌های کنسول‌های نسل قبل همچنان عرضه می‌شوند و ممکن است سونی در آینده نیز این رویکرد را دنبال کند.

PS5 نیز مانند دو نسخه PS4 یعنی PS 4 slim و PS 4 Pro از بازی‌های حجیم عرضه‌شده روی دیسک‌های بلوری پشتیبانی می‌کند. هر یک از لایه‌های دیسک‌های بلوری توانایی ذخیره‌سازی ۲۵ گیگابایت اطلاعات را دارند و می‌توان این دیسک‌ها را با ۶ لایه تولید کرد؛ البته بیشتر دیسک‌های بلوری موجود در بازار تنها دارای دولایه هستند.

PS5  که یک بلوری درایو Ultra HD را در خود جای داده است شباهت زیادی به بلوری درایو Xbox One X دارد. درایو بلوری می‌تواند فیلم‌های UHD را پخش کند و توانایی خواندن دیسک‌های بلوری Ultra HD را که با سه ظرفیت عرضه می‌شوند، دارد.

دیسک‌های دولایه دارای ۵۰ و ۶۶ گیگابایت ذخیره‌سازی و دیسک‌های سه لایه ۱۰۰ گیگابایتی هستند. ممکن است در آینده این دیسک‌ها با ظرفیت بیشتری نیز تولید شوند.

مقایسه دسته‌ها

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی پلی استیشن ۵ و PS4 دسته‌های آن‌ها است. دسته‌های DualSense پلی‌استیشن ۵ جایگزین دسته‌های DualShock پلی‌استیشن ۴ شده‌اند. دسته‌های PS5 دارای عمر باتری بهتر، جوی استیک‌های انطباقی و موتور هپتیک (لرزشی) واکنش‌گرا هستند (در موقعیت‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی را از خود نشان می‌دهند).

قابلیت جوی استیک‌های انطباقی باعث می‌شود میزان مقاومت و سفتی جوی استیک بازی‌ها مطابق با موقعیت بازی تغییر کند.

به ‌عنوان ‌مثال زمانی که کاربر در حال انجام بازی ریسینگ آفرود (مسابقه در جاده‌های ناهموار و صعب‌العبور‌است) یا بازی تیر و کمان است، این جوی استیک‌ها سفت‌تر می‌شود و زمانی که در حال شلیک اسلحه خودکار هستید، سفتی آن‌ها به میزان محسوسی کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین حس بازی بسیار بهتر به گیمر انتقال داده می‌شود و او کاملاً در حس و هوای بازی قرار می‌گیرد.

موتور هپتیک نیز تقریباً شبیه جوی استیک‌های انطباقی عمل می‌کنند؛ اما این موتور واکنش‌های مختلف خود به‌ موقعیت‌های متفاوت را با لرزش‌هایی با شدت‌های مختلف نشان می‌دهد.

افزایش یا کاهش شدت لرزش‌های این موتور برای برای القای احساسات مختلف به گیمر مانند حس حضور در خودرویی که روی سطوح ناهموار حرکت می‌کند یا حتی حس وارد شدن ضربه‌های قوی به او که در هنگام شلیک گلوله با سلاح‌های سنگین ایجاد می‌شود و او را به عقب می‌راند، طراحی شده است.

در کل جوی استیک‌های انطباقی و موتور هپتیک دسته‌های پلی استیشن، تجربه گیمینگ منحصربه‌فردی را برای گیمرها به ارمغان می‌آورند و می‌توان این دو ویژگی را برگ‌های برنده طلایی PS5 در نظر گرفت.

دسته‌های پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۴ شباهت‌هایی نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان به طراحی و چیدمان یکسان دکمه‌ها در دسته‌های هر دو کنسول، میکروفون داخلی، جک هدفون، اسپیکر تعبیه‌شده در دسته‌ها، سنسور حرکت و تاچ‌پد اشاره کرد.

البته دکمه Share در دسته‌های DualShoke جای خود را به دکمه جدید Create داده است که گیمر با استفاده از آن می‌تواند گیم پلی بازی را پخش کند و صحنه‌های هیجان‌انگیز و مورد علاقه‌اش را با دوستانش به اشتراک بگذارد. این دکمه علاوه بر برخورداری از تمام قابلیت‌های دکمه Share از قابلیت‌های جدید دیگری نیز برخوردار است.

نسخه‌های کنسول ps5

همان‌طور که قبلاً گفتیم پلی استیشن ۵ در دو نسخه Standard Edition (نسخه دارای بلوری درایو) و نسخه Digital Edition (نسخه فاقد بلوری درایو) عرضه شده است. ظاهر، مشخصات و حتی رنگ این دو نسخه کاملاً یکسان است. هر دو نسخه سیاه‌ و سفید هستند و یک انحناء در قسمت میانی آن‌ها دیده می‌شود.

نسخه Digital Edition به دلیل عدم برخورداری از بلوری درایو کمی سبک‌تر و کوچک‌تر و  ارتفاع آن نیز کمی بیشتر است.

ظاهر این دو کنسول لبه‌دار با ظاهر PS4 که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، تفاوت دارد. پلی استیشن ۴ تنها یک نسخه دارد؛ البته در سال ۲۰۱۴ دو نسخه متفاوت از این کنسول یعنی PS4 سلیم و PS4 Pro عرضه شدند. ممکن است در مورد PS5 نیز همین اتفاق بیفتد.

قیمت کنسول ps5 در ایران

با توجه به اینکه واردکنندگان کنسول جدید سونی باید عوارض گمرکی آن را بپردازند و واردات این دستگاه با عرض دولتی امکان‌پذیر نیست، قیمت آن در کشورمان تا زمان آغاز عرضه آن در سراسر کشورهای جهان ازج مله ایران مشخص نخواهد بود و طبیعتاً نرخ ارز آزاد زمان ورود این کنسول به ایران، تعیین‌کننده قیمت آن خواهد بود.

البته پیش‌بینی می‌شود PS5 ایران با قیمتی بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان عرضه شود (البته این دامنه قیمتی تنها یک پیش‌بینی است و به‌ هیچ ‌وجه نمی‌توان آن را تأیید یا تکذیب کرد) و برخی از فروشگاه‌ها نیز فروش این محصول را با قیمتی کمتر از قیمت مذکور  شروع کرده‌اند.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۰۸/۲۷
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    قیمت های باور نکردنی PS5 در بازار ایران » تصلا (تصویر صنعت لوازم الکترونیک)
    نوامبر 22, 2020

    […] قیمت های باور نکردنی PS5 در بازار ایران […]

لینک کپی شد!