تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

چگونه با باتری‌های خراب لپ تاپ پاوربانک بسازیم؟

آموزش ساخت پاور بانک با باتری لپ تاپ در خانه

راهنمای تعمیر و نگهداری
آیا می‌دانستید برخی از باتری‌های خراب لپ‌تاپ‌ها هنوز هم قابل استفاده هستند و می‌توان با استفاده از برخی از سلول‌های سالم آن‌ها می توان پاور بانک کارآمد و مقرون‌به‌صرفه ساخت. در این مطلب ساخت پاوربانک با باتری لپ تاپ را آموزش می دهیم.

تصلا – باتری لپ‌تاپ نیز مانند سایر انواع باتری‌های لیتیومی دارای سیکل شارژ محدودی است که پس از اتمام آن، عمر مفید باتری به پایان می‌رسد و دیگر کارایی لازم را ندارد؛ سیکل شارژ به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که یک باتری می‌تواند شارژ و دشارژ شود و تعداد این دفعات محدود است.  اما توصیه کنیم قبل از دور انداختن باتری خراب یا ضعیف لپ‌تاپ، یک بار آن را باز و سلول‌های آن (باتری‌های کوچک قلمی که به یکدیگر متصل شده‌اند) را امتحان کنید؛ زیرا با استفاده از این سلول‌ها می‌توانید ساخت پاوربانک با باتری لپ تاپ انجام دهید.

باتری‌های لپ‌تاپ چند سلولی هستند و ممکن است تنها عمر برخی از سلول‌ها به پایان رسیده باشد و برخی دیگر هنوز سالم و قابل‌استفاده باشند. حتی ممکن است در برخی از موارد تعدادی از سلول‌ها آسیب دیده باشند و مدار محافظتی باتری برای حفظ امنیت کاربر در برابر مشکلاتی مثل اتصال کوتاه، جریان کل مدار را قطع می‌کند.

بنابراین اگرچه باتری ضعیف یا خراب دیگر نمی‌تواند برای تأمین نیروی لپ‌تاپ استفاده شود، اما می‌توان از سلول‌های سالم آن برای ساخت پاور بانک استفاده کرد.

توجه: قبل از بیان آموزش ساخت پاور بانک با باتری لپ تاپ ، باید این نکته را متذکر شویم که برای جدا کردن سلول‌های باتری لپ‌تاپ، باید قطعات آن را از یکدیگر جدا کنید؛ اما تمام سازنده‌های باتری، کاربران را به‌ شدت از انجام این کار منع می‌کنند؛ زیرا کار بسیار خطرناکی است و می‌تواند باعث ایجاد حوادث ناگوار و حتی آسیب جسمی و مرگ شود.

بنابراین در هنگام انجام این کار کاملاً مراقب باشید و در صورتی‌ که با ساختار باتری‌های لیتیومی Lithium battery آشنا نیستید و نمی‌دانید چه کارهایی می‌تواند باعث انفجار باتری شود، به‌ هیچ ‌وجه به آن دست نزنید و از یک فرد متخصص بخواهید بخش‌های مختلف باتری و سلول‌های تشکیل‌دهنده آن را از یکدیگر جدا کند یا حداقل برای انجام این کار با او مشورت کنید. در ادامه مراحل مختلف را بیان می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: روش‌های ساده سرويس كردن لپ‌تاپ در منزل

آموزش ساخت پاور بانک با باتری لپ تاپ

برای درست کردن پاوربانک با باتری لپ تاپ می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

۱. آماده کردن ابزار و تجهیزات لازم

برای جدا کردن قطعات مختلف باتری به یک پیچ‌گوشتی، سیم‌چین، دم‌باریک و فرز نیاز دارید و توصیه می‌کنیم برای امنیت بیشتر از دستکش و عینک ایمنی هم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: علت وصل نشدن لپ تاپ به اینترنت و راه‌حل‌های رفع آن 

۲. باز کردن باتری

باز گردن باتری لپ تاپ

طبق آموزش ساخت پاور بانک و باز کردن باتری تیغه پیش گوشتی را در قسمت‌های شل درز باتری وارد کنید و کمی فشار دهید تا باتری باز شود؛ البته در برخی از باتری‌ها این درزها با جوش اولتراسونیک جوش داده شده‌اند یا با نوارچسب‌های دوطرفه به دیگر متصل شده‌اند و برای باز کردن آن‌ها از یکدیگر، باید فشار پیچ‌گوشتی را کمی بیشتر کنید.

چنانچه درز باتری محکم است و نمی‌توانید آن را با پیچ‌گوشتی باز کنید، با استفاده از اره فرز یا قرص سنگ فرز قسمتی از بدنه باتری در اطراف درز آن را به‌ صورت زاویه‌دار ببرید تا به‌ راحتی بتوانید درز را باز کنید؛ البته برای جلوگیری از آسیب دیدن باتری، نباید خود درز را ببرید. در ضمن در هنگام برش کاملاً احتیاط کنید و مراقب باشید.

توجه: توصیه می‌کنیم در هنگام باز کردن باتری برای خارج کردن باتری های موجود در آن، حتماً یک کپسول آتش‌نشانی با یک سطل شن کنار دست خود داشته باشید تا در صورت افزایش دمای باتری یا بلند شدن دود از روی آن، سریعاً از آتش‌سوزی جلوگیری کنید.

شن تنها ماده مطمئن برای مقابله با آتش باتری‌های یون لیتیومی محسوب می‌شود و آب و سایر مواد مورد استفاده برای اطفای حریق، نمی‌توانند مانع رسیدن اکسیژن به شعله‌های آتش باتری شوند.

بیشتر بخوانید: چند راهکار ساده برای افزایش عمر باتری لپ تاپپ

۳. خارج کردن باتری‌ها

خارج کردن سلول های باتری از لپ تاپ

پس از باز کردن باتری، سلول‌های موجود در آن را که به‌ صورت یک بسته و پک در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، با احتیاط کامل از باتری خارج کنید. سلول‌های باتری با استفاده از نوارچسب دو طرفه یا سر باتری در کنار یکدیگر محکم شده‌اند.

توجه: در هنگام جدا کردن سرهای باتری که سلول‌ها را به یکدیگر متصل کرده‌اند، کاملاً با احتیاط عمل کنید و آن‌ها را خم نکنید؛ زیرا برخورد آن‌ها با یکدیگر ممکن است باعث ایجاد اتصال کوتاه و درنتیجه آتش‌سوزی یا حتی انفجار شود.

۴. جدا کردن مدار شارژ از سلول‌ها

جدا کردن سلول های باتری لپ تاپ از مدار آن

در این مرحله از آموزش ساخت پاوربانک تمام سیم‌ها و بست‌هایی را که سلول‌ها را به مدار شارژ متصل کردند، با احتیاط و به ‌آرامی با یک سیم‌چین جدا کنید. شما می‌توانید از مدار شارژ باتری نیز بعدا در جای دیگری استفاده کنید.

توجه: در صورتی ‌که در مورد مثبت یا منفی بودن سرهای باتری مطمئن نیستید، از زدن آن‌ها به یکدیگر خودداری کنید.

۵. جدا کردن سلول‌ها از یکدیگر

جدا کردن سلول های باتری از یکدیگر

ساختار باتری لپ‌تاپ‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ اما معمولاً دو باتری به‌صورت موازی و سه پک باتری موازی برای ایجاد ولتاژ و میلی‌آمپرساعت مورد نیاز، به ‌صورت سری به یکدیگر متصل شده‌اند.

با احتیاط سلول‌ها را از یکدیگر جدا کنید.

ابتدا سلول‌هایی را که به ‌صورت موازی به یکدیگر متصل شدن کمی خم کنید و سپس آن‌ها را با سیم‌چین بچینید.

۶. جدا کردن سر سلول‌های باتری

جدا کردن سر سلول های باتری لپ تاپ

خوب حالا در آموزش ساخت پاور بانک باید سرهای لحیم‌شده باتری‌ها را با یک دم‌باریک خم و آن‌ها را از سلول‌ها جدا کنید. چنانچه قصد دارید از سلول‌ها به‌ صورت گروهی و پک استفاده کنید، بهتر است سر باتری‌ها را جدا نکنید؛ زیرا بعداً باید سلول‌ها را لحیم کنید و سرها باعث می‌شود لحیم‌کاری آسان‌تر و با امنیت بیشتری انجام شود.

پس از اینکه سرها را برداشتید، با فرز به ‌آرامی نقاط جوشکاری شده باتری‌ها کاملاً صاف و صیقلی شود.

تمام سرهای جداشده باتری‌ها را با رعایت اصول ایمنی در مکانی بی‌خطر دور بیندازید.

توجه: در هنگام جدا کردن سلول‌ها از یکدیگر با احتیاط کامل عمل کنید. سرهای باتری جوش‌داده‌شده تیز هستند؛ مخصوصاً زمانی که بریده یا پاره شده باشند؛ بنابراین مراقب باشید انگشتان‌تان را نبرید.

۷. تشخیص و انتخاب باتری‌های سالم

آزمایش سالم بودن سلول های باتری لپ تاپ

  1. ولتاژ هر یک از باتری‌ها را با دستگاه ولتاژسنج پیگیری کنید، اگر عدد نمایش‌داده‌شده کمتر از ۲.۵ ولت بود، آن را دور بیندازید.
  2. هر یک از سلول‌ها را به‌ صورت جداگانه شارژ کنید، هر کدام از باتری‌ها داغ شد، آن را دور بیندازید.
  3. زمانی که باتری در حال شارژ است، ولتاژ آن را اندازه‌گیری کنید و مطمئن شوید که ولتاژ آن بین ۴.۱ و ۴.۲ ولت است.
  4. باتری‌ها را ۳۰ دقیقه شارژ کنید (شارژر این باتری‌ها در بازار موجود است و می‌توانید تنها با پرداخت ۳۷ هزار تومان یکی از آن‌ها را بخرید).
  5. سپس مجدداً ولتاژ باتری‌ها را اندازه‌گیری کنید، چنانچه ولتاژ آن‌ها کمتر از ۴ ولت است، آن‌ها را دور بیندازید، در غیر این صورت ولتاژ را یادداشت کنید.
  6. باتری‌های مانده را بیش از سه روز در مکانی خشک و خنک نگه دارید.
  7. باز هم ولتاژ باتری‌ها را اندازه‌گیری کنید، چنانچه ولتاژ آن‌ها بیش از ۰.۱ ولت از ولتاژی که یادداشت کرده‌اید، کمتر بود، آن را دور بیندازید.
  8. تمام سلول‌هایی که این آزمایش‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، سالم هستند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین پاوربانک + لیست قیمت

۸. آموزش ساخت پاوربانک

ساخت پاوربانک با باتری لپ تاپ

برای ساخت پاوربانک با باتری لپ تاپ لازم است باتری‌های سالم را داخل ماژول خالی پاوربانک قرار دهید. ماژول‌های خالی پاور بانک باکیفیت مناسب در اکثر فروشگاه‌های اینترنتی موجود هستند و قیمت ماژول‌های دارای یک خروجی، حدود ۶۰ هزار تومان است.

پس از خرید قاب، باتری‌ها را در اسلات‌های تعبیه‌شده قرار دهید. سر مثبت باید به سمت مدار شارژ متصل شده باشد. در برخی از پاور بانک‌ها سر مثبت و منفی باتری‌ها مشخص شده است.

نکته مهم در آموزش ساخت پاور بانک : کاملاً مطمئن شوید سر مثبت و منفی باتری‌ها درست در جای خود قرارگرفته‌اند. در صورتی ‌که اشتباه کنید ممکن است مدار شارژ به‌ سرعت آتش بگیرد و از بین برود (البته در صورتی‌ که مدار دارای سیستم محافظت از مدار در برابر قطب معکوس باشد، این مشکل رخ نمی‌دهد).

پس از بستن بدنه پاور بانک، این دستگاه کاملا آماده است و می‌توانید با استفاده از پورت و کابل USB (درست مانند پاوربانک های عادی) گوشی و سایر وسایل را شارژ کنید.

در صورتی ‌که جریان خروجی پاوربانک حدود ۵ ولت باشد، قدرت پاوربانک برای شارژ گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر وسایل مشابه کافی است.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۰۹/۱۰
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    چگونه با باتری خربا لپ تاپ پاور بانک بسازیم؟ » تصلا (تصویر صنعت لوازم الکترونیک)
    دسامبر 7, 2020

    […] چگونه با باتری خربا لپ تاپ پاور بانک بسازیم؟ […]

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | روش‌های ساده سرويس كردن لپ‌تاپ در منزل
    جولای 19, 2021

    […] بیشتر بخوانید: آموزش ساخت پاوربانک با باتری لپ تاپ در خانه […]

لینک کپی شد!