تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

آیا خرید تلویزیون‌های 8K منطقی است؟

نسل جدید تلویزیون ۸k در راه است

اخبار تصلا
تکنولوژی 8k، دستاورد جدیدی در زمینه ارتقای کیفیت تصویر در تلویزیون‌ها و همچنین امکان ثبت تصاویر با کیفیت توسط دروبین‌های فیلمبرداری و عکاسی است. با وجود اینکه هنوز بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون‌ در حال تولید تلویزیون‌های مجهز به تکنولوژی 4K هستند اما محققان حوزه کیفیت تصویرتلویزیون 8K را معرفی کرده‌اند.

تصلا – تکنولوژی ۸K یکی از جدیدترین و به روزترین تکنولوژی‌های مربوط به ارتقای کیفیت تصویر است که استفاده از آن در تولید تلویزیون‌های هوشمند و دستگاه‌های ثبت تصویر مثل دوربین‌های فیلمبرداری و حتی ابزارهای ثبت محتوای تصویری مثل دیسک‌های نوری و USBها باب شده است. تلویزیون ۸k نسل جدیدی از تلویزیون‌های هوشمند هستند که نمونه‌ای از این تلویزیون‌ها توسط برند سامسونگ و برند LG به بازار عرضه شده است.

هرچند از عمر تکنولوژی ۴K زمان زیادی نمی‌گذرد اما از دو سال پیش زمزمه‌ روی کار آمدن تکنولوژی ۸K در میان متخصصان و فعالان حوزه فناوری به خصوص فناوری‌های مربوط به تولید صفحه‌های نمایش و تلویزیون‌ها به گوش می‌رسید.

استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا مثل ۸K در تلویزیون‌ها و صفحه‌های نمایش باعث شده است تا ما شاهد تصاویری با کیفیت خارق‌العاده و فرای تصور باشیم.

تلویزیون‌های Widscreen (صفحه بزرگ و عریض)، تلویزیون‌های صفحه تخت، تلویزیون‌های با صفحه انحنادار، تلویزیون‌های ۳D، تلویزیون‌های HD، تلویزیون‌های Full HD و تلویزیون‌های ۴K HDR به ترتیب نام نسل‌های تلویزیون‌هایی است که از زمان روی کار آمدن تلویزیون‌های با ابعاد بزرگ به بازار عرضه شده‌اند.

خوشبختانه صنعت تولید صفحات نمایش با سرعت در حال پیشرفت است. پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا این صنعت هر روز حرف جدیدی در حوزه تولید صفحه‌های نمایش با کیفیت و وضوح تصویر بالا داشته باشد. تکنولوژی ۸K یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های تولید تلویزیون و صفحه‌نمایش است که استفاده از آن باعث شده این تجهیزات قابلیت‌ها و امکانات بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار دهند.

تکنولوژی ۸K چیست؟

اگر شما هم از آن دسته کاربرانی باشید که اخبار مربوط به تکنولوژی و پیشرفت فناوری‌های به کار رفته در تولید تلویزیون و صفحه‌نمایش‌ها را دنبال می‌کنند قطعا در اخبار منتشر شده متوجه شده‌اید که تکنولوژی ۸K نسل بعدی تکنولوژی ۴K است و همان‌طور که تکنولوژی ۴K مربوط به وضوح تصویر است، تکنولوژی ۸K نیز به همین حوزه مربوط می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید وضوح تصویر در تکنولوژی ۴K چیزی در حدود ۳۸۴۰* ۲۱۶۰۰  است. برای اطلاع از ویژگی‌های مربوط به تکنولوژی ۴K به این مطلب مراجعه کنید.

اما وضوح تصویر در تکنولوژی ۸K چیزی در حدود ۷۶۸۰ * ۴۳۲۰  است. یعنی تعداد پیکسل‌ها در طول صفحه‌ نمایش چیزی در حدود ۷۶۸۰ و تعداد پیکسل‌ها در عرض صفحه‌نمایش چیزی در حدود ۴۳۲۰  پیکسل است.

تعداد پیکسل‌ها در تلویزیون ۸k و صفحه ‌نمایش‌های مجهز به این تکنولوژی ۴برابر بیشتر از تعداد پیکسل‌ها در صفحه‌نمایش‌های ۴K و ۱۶ برابر بیشتر از تعداد پیکسل‌ها در صفحه‌نمایش‌هایی است که به ۱۰۸۰P مشهور هستند.

هرچند تکنولوژی ۸K با نام‌های مختلفی از جمله Full HD، Ultra HD 8K و یا Super Hi Vision معرفی شده است اما چیزی که مشخص است این تکنولوژی با همه این موارد تفاوت زیادی دارد و نمی‌توان آن را با این نام‌ها معرفی کرد.

تنها نامی که می‌توان برای این تکنولوژی در نظر گرفت همان ۸K است. چیزی که باید به آن توجه کنید این است که این تکنولوژی نه تنها به تعداد پیکسل‌های موجود در طول و عرض صفحه‌نمایش مربوط است بلکه با کیفیت تصویر در حالت HDR نیز رابطه دارد. HDR مخفف عبارت High Dynamic Range است.

در عکاسی و همچنین تولید تصویر در صفحه‌‌های نمایش مفهومی به نام HDR وجود دارد که به معنی تولید تصویر چه به صورت ویدیو و یا عکس به نحوی است که مشابه با چیزی باشد که چشم انسان در حالت طبیعی از اجسام و آنچه در اطراف آن است مشاهده می‌کند.

در واقع ویژگی HDR یکی از قابلیت‌هایی است که شرکت‌های سازنده تلویزیون و صفحه‌نمایش‌های مختلف به آن توجه خاصی دارند و برای معرفی قابلیت‌های محصولات خود تمرکز زیادی روی آن دارند. البته مفهوم تکنولوژی HDR کمی پیچیده است . توضیح آن نیاز به یک مقاله جداگانه دارد.

برای اینکه مفهوم تکنولوژی ۸K را بیشتر متوجه شویم اجازه دهید تا یک آزمایش ساده را با هم انجام دهیم. وقتی به صفحه تلویزیون خود که مجهز به تکنولوژی ۴K است از نزدیک نگاه می‌کنید، پیکسل‌ها را می‌توانید مشاهده کنید.

منظور از پیکسل‌ها نقاط رنگی قرمز، سبز و آبی نیست. در واقع این نقاط رنگی زیرمجموعه یک پیکسل هستند. منظور همان محدوده‌ای است که این سه نقطه در آن قرار گرفته‌اند.

به صفحه‌نمایش یا تلویزیون خود که مجهز به تکنولوژی ۴K است از نزدیک دقت کنید. فرض کنید به جای هر پیکسل ۴ پیکسل وجود داشته باشد. اگر به صفحه‌نمایش‌های ۱۰۸۰P  از نزدیک توجه کنید، به جای هر پیکسل یک مربع ۴ در ۴ در نظر بگیرید. یعنی به جای هر یک پیکسل ۱۶ پیکسل باید قرار دهید.

با این آزمایش متوجه می‌شوید که منظور از تلویزیون و صفحه نمایش مجهز به تکنولوژی ۸K دقیقا چیست.

کیفیت های تصویری در تلویزیون ۸K

تصویر در صفحه‌نمایش‌ها و تلویزیون‌های مجهز به تکنولوژی ۴K بسیار شفاف‌تر از تصویر در صفحه‌نمایش‌های ۱۰۸۰P است و تصویر در تلویزیون‌های مجهز به تکنولوژی ۸K بسیار شفاف‌تر و شارپ‌تر از تصویری است که در تلویزیون‌های مجهز به تکنولوژی ۴K می‌توانید مشاهده کنید.

به این ترتیب متوجه می‌شوید که منظور از تکنولوژی ۸K و تغییراتی که روی صفحه ‌نمایش و تصویر آن ایجاد می‌کند دقیقا چیست و قرار است شاهد چه تغییراتی در این تلویزیون‌ها نسبت به تلویزیون‌های نسل قبل باشیم.

اگر بخواهید ارتباط میان تکنولوژی ۸K و تکنولوژی HDR را دقیقا متوجه بشوید به این قسمت خوب توجه کنید. وضوح تصویر که در تکنولوژی‌های ۴K  و ۸K مدنظر است به معنی تعداد پیکسل‌های موجود در صفحه‌نمایش یا تلویزیون است.

به عبارت دیگر در این تکنولوژی‌ها سعی شده است تا تعداد پیکسل‌های موجود در طول و عرض صفحه ‌نمایش در گذر زمان افزایش یابد. گفتیم که در تلویزیون‌های جدید هر پیکسل یک زیرمجموعه دارد که این زیرمجموعه شامل ۳ رنگ قرمز، سبز و آبی است.

از طرفی هر پیکسل دارای یک مقدار عددی یا ارزش است. این مقدار نشان دهنده میزان روشنایی زیرپیکسل‌های قرمز، آبی و سبز است.

در تلویزیون‌ها و صفحه‌های نمایش مفاهیمی با عنوان SDR و گستره رنگ استاندارد وجود دارد.

این مفاهیم بنا به دلایل فنی یا تکنیکال یکسری محدودیت‌هایی دارند. برای میزان روشنایی یک رنگ عددی بین ۱۶ تا ۲۳۸ در مقایس ۱ تا ۲۵۵ در نظر گرفته می‌شود. به رنگ هر پیکسل هم یک مقدار عددی که با عنوان REC شناخته می‌شود اختصاص داده می‌شود.

چون در تلویزیون‌های CRT یکسری محدودیت‌ها وجود دارد از این رو نمی‌توان رنگ‌ها را از نظر تیرگی و روشنی و همچنین شدت رنگی به طور دقیق و منطبق بر واقعیت رنگی اجسام و فضاها نمایش داد.

یعنی در این تلویزیون‌ها و صفحه‌های نمایش‌ها رنگ‌های تصاویر با آنچه که ما با چشم در حالت طبیعی مشاهده می‌کنیم کمی تفاوت وجود دارد. از طرفی چون این محدودیت‌ها در صفحه‌های نمایش و تلویزیون‌ها وجود دارد سیگنال‌های ارسالی از طریق کابل یا ماهواره و هر فرستنده دیگری نیز با یکسری محدودیت‌ها مواجه می‌شوند.

مشکلاتی که در SDR مطرح بود با روی کار آمدن مفهوم HDR تقریباً بر طرف شده است. در صفحه‌ نمایش و تلویزیون‌های مبتنی بر HDR به طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها و مقادیر مربوط به میزان روشنایی آن‌ها دسترسی داریم. در نتیجه می‌توان از پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بیشتری در صفحه‌نمایش‌های LCD  و OLED بهره برد.

در واقع میزان روشنایی و تیرگی در سیستم HDR با اعدادی از ۱ تا ۲۵۵ مشخص می‌شود. بنابراین میزان تیرگی کامل و روشنایی کامل را می‌توان به راحتی با استفاده از این مقادیر نمایش داد.

پس به طور کلی می‌توان گفت تلویزیون‌ها و صفحه‌نمایش‌های مبتنی بر HDR چون از طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها و مقادیر تیره و روشنی پشتیبانی می‌شود در نتیجه تصاویر تولید شده در آن‌ها به آنچه که چشم انسان در حالت عادی مشاهده می‌کند نزدیک‌تر و شبیه‌تر است.

اما تکنولوژی و یا سیستم HDR انواع متفاوتی دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. البته توضیح هر کدام از انواع HDR بحث مفصلی است که نیاز به بررسی جداگانه دارد.

به هر حال آنچه که ما باید در خصوص HDR در کنار تکنولوژی ۴K و همچنین ۸K به آن توجه داشته باشیم این است که تکنولوژی‌های ۸K و ۴K نماینده تعداد پیکسل در طول و هر صفحه و SDR/HDR نماینده میزان روشنایی و شفافیت رنگ‌هاست.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که همه تلویزیون‌های مبتنی بر سیستم HDR به نوعی یا از تکنولوژی ۴K پشتیبانی می‌کنند و یا از تکنولوژی ۸K برای ساخت آن‌ها استفاده شده است.

اما همه تلویزیون‌های مبتنی بر تکنولوژی ۴K الزاما مجهز به تکنولوژی HDR نیستند. همین موضوع در خصوص تلویزیون‌ ۸K نیز صادق است. در واقع شما می‌توانید تلویزیون یا صفحه ‌نمایشی خریداری کنید که از تکنولوژی ۸K پشتیبانی می‌کند اما همچنان بر پایه سیستم SDR طراحی شده است.

نکات دیگری که در خصوص تکنولوژی ۸K و تلویزیون ۸k باید بدانید

مفهوم تکنولوژی ۸K همان‌طور که در تولید صفحه‌نمایش و تلویزیون کاربرد دارد در ثبت تصاویر ویدیویی نیز کاربر دارد. می‌دانیم که در تکنولوژی ۸K تعداد پیکسل‌ها در صفحه‌نمایش ۴ برابر بیشتر از تعداد پیکسل‌ها در صفحه‌نمایش‌های ۴K است.

اما این پیکسل‌ها علاوه بر اینکه شامل اطلاعاتی که در پیکسل‌های معمولی وجود دارد، می‌شوند، حاوی داده‌ها و اطلاعاتی دیگری نیز هستند. مسئله‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که ویدیوهای مبتنی بر تکنولوژی ۸K باید قابلیت بارگذاری تصاویر با سرعت بسیار بالا را داشته باشند.

به عبارت دیگر سرعت تصاویر ثبت شده در این ویدیوها باید به نوعی باشد که با سرعت به روز رسانی پیکسل‌ها در تکنولوژی ۸K هماهنگ باشد. به همین دلیل پیکسل‌ها باید دارای اطلاعاتی مثل پهنای باند هم باشند.

موضوعی که ذهن بسیاری از محققان را در خصوص تکنولوژی ۸K و ویدیوهای مبتنی بر این تکنولوژی به خود مشغول کرده است این است که چه روش‌ها و ابزاری برای ثبت ویدیوهای مبتنی بر تکنولوژی ۸K  وجود دارد.

مثلاً آیا می‌توان این ویدیوها را روی ابزارهایی مثل دیسک نوری ذخیره کرد به نحوی که کیفیت و ویژگی‌های ویدیو و تصویر کاملا حفظ شود.

از طرفی با توجه به سرعت انتقال تصاویر لایو یا زنده‌ای که بر اساس تکنولوژی ۸K ثبت می‌شوند آیا فقط از طریق شبکه ۵G قابلیت دریافت و ارسال این تصاویر وجود دارد و یا اینکه آیا امکان ارسال و دریافت تصاویر مبتنی بر تکنولوژی ۸K از طریق اتصال ۴G وجود دارد؟

چیزی که در حال حاضر محققان در خصوص آن به اطمینان صد در صد رسیده‌اند این است که برای اینکه شما بتوانید تصاویر ثبت شده با دوربین‌های مجهز به ۸K را روی صفحه‌نمایش خود و یا تلویزیون‌های مجهز به این تکنولوژی نمایش دهید، این است که حتماً باید از کابل‌های HDMI استفاده کنید.

دلیل اصلی این موضوع هم این است که کابل‌های HDMI 2.1 از پهنای باندی که برای نمایش تصاویر و ویدیوهای مبتنی بر تکنولوژی ۸K مناسب هستند پشتیبانی می‌کنند.

البته تا پیش از روی کار آمدن تکنولوژی ۸K کابل‌های HDMI به قابلیت ارسال و پخش تصاویر با پهنای باند بالا مجهز بودند و به همین دلیل برای نمایش ویدیوهای ثبت شده با تکنولوژی ۴K استفاده می‌شدند.

در حال حاضر دو مدل از کابل‌های HDMI وجود دارد که از آن‌ها برای پخش تصاویر ۴K استفاده می‌شود. کابل HDMI 2.0 و کابلHDMI 2.1  دو مدل از کابل‌های HDMI هستند.

پهنای باند کابل HDMI 2.1 چیزی در حدود ۴۸ گیابایت بر ثانیه است که تقریباً ۳ برابر بیشتر از پهنای باند در کابل HDMI 2.0 است. پهنای باند در کابل HDMI 2.0 چیزی در حدود ۱۸ گیگابایت بر ثانیه است. این میزان پهنای باند برای نمایش ویدیوهای ثبت شده با تکنولوژی ۴K60 مناسب است.

در واقع رابطه مستقیمی میان پهنای باند و کیفیت تصاویری که از طریق آن کابل دریافت و ارسال می‌شود، وجود دارد. هرچه پهنای باند کمتر باشد، کیفیت تصویر کمتر و پایین‌تر خواهد بود.

با توجه به آنچه گفته شد، برای اینکه بتوانید تصاویر ثبت شده با تلویزیون ۸k را بدون افت کیفیت مشاهده کنید باید حتماً از کابل‌های HDMI 2.1 استفاده کنید.

اگرچه در حال حاضر در بازار این کابل‌ها با تعداد محدودی عرضه شده‌اند و به احتمال بسیار زیاد در دسترس همه مردم نیستند اما با توجه به روند رو به رشد استفاده و تولید تجهیزات مبتنی بر تکنولوژی ۸K ظرفیت تولید این کابل‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

استانداردهای ۸K چه هستند؟

هر تکنولوژی جدیدی که به دنیا معرفی می‌شود، در ابتدا دچار یکسری تناقضات است. در واقع برای اینکه بتوان از این تکنولوژی روی هر دستگاهی استفاده کرد باید یکسری استانداردها برای آن تعریف کرد.

این استانداردها توسط انجمن که اعضای آن تولیدکنندگان برتر محصولات مبتنی بر آن تکنولوژی هستند، تعیین و ابلاغ می‌شوند. تکنولوژی ۸K نیز از این قاعده مستثنا نیست.

در حال حاضر ارائه دهندگان تکنولوژی ۸K و شرکت‌هایی که از این تکنولوژی روی محصولات خود استفاده می‌کنند، در قالب یک انجمن به نام ۸KA در حال توسعه اکوسیستمی هستند که از طریق آن بتوانند یکسری استانداردهای خاص برای استفاده از تکنولوژی ۸K روی صفحه‌های نمایش و تلویزیون‌ها را ارائه دهند.

برای مثال برای اینکه یک صفحه‌نمایش از تکنولوژی ۸K پشتیبانی کند، باید حتماً تعداد پیکسل‌ها در طول صفحه‌نمایش ۷۶۸۰ و در عرض صفحه در حدود ۴۳۲۰ باشد.

همچنین نرخ فریم‌ها در هر ثانیه باید یکی از اعداد ۲۴P، ۳۰P و ۶۰P باشد. میزان روشنایی هر پیکسل بیش از ۶۰۰ nits باشد و دستگاه از تکنولوژی HEVC و کابل HDMI 2.1 پشتیبانی کند.

در حال حاضر دو شرکت کره‌ای تولیدکننده صفحه‌نمایش و تلویزیون ۸k یعنی شرکت‌های LG و Samsung عضو این انجمن هستند.

آیا تلویزیون ۸k ارزش پرداخت هزینه‌های گران قیمت را دارند؟

بر اساس نظر محققان حوزه تکنولوژی‌های مرتبط با کیفیت تصویر، هنوز زمان زیادی تا رشد و پیشرفت کامل این تکنولوژی وجود دارد و به نظر می‌رسد در سال‌های آینده تلویزیون‌ها و صفحه‌نمایش‌های مجهز به این تکنولوژی با تغییرات عمده و اساس مواجه شوند.

بنابراین در حال حاضر بهتر است به جای صرف هزینه برای خرید تلویزیون‌های مجهز به تکنولوژی ۸K، تلویزیون‌های مجهز به تکنولوژی ۴K را برای خرید انتخاب کنیم.

به هر حال تکنولوژی ۴K پیشرفت‌های لازم را کرده است و بسیاری از دستگاه‌های موجود در بازار منطبق بر این تکنولوژی هستند. این در حالی است که هنوز در بازار تعداد دستگاه‌هایی که منطبق بر تکنولوژی ۸K باشند بسیار محدود است.

چه زمانی برای خرید تلویزیون ۸k و صفحه‌نمایش‌ مبتنی بر تکنولوژی ۸K مناسب است؟

هر چقدر هم بخواهیم در مقابل پیشرفت تکنولوژی و نخریدن تجهیزات مجهز به آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا مقاومت از خود نشان بدهیم، اما زمانی می‌رسد که همه دستگاه‌ها و تجهیزات موجود در بازار مجهز به همان تکنولوژی خواهند بود و به ناچار باید از آن‌ها استفاده کنیم.

خرید و استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های مبتنی بر تکنولوژی ۸K مثل تلویزیون، صفحه‌نمایش و دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری نیز از همین قاعده پیروی می‌کند.

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا دو سال آینده همه تلویزیون‌های موجود در بازار‌های جهانی لوازم‌خانگی مجهز به این تکنولوژی خواهند بود. البته این اتفاق تا حدودی مثبت است.

چون نه تنها تعداد دستگاه‌هایی که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند، در بازار زیاد خواهد شد بلکه قیمت این تجهیزات کمتر خواهد شد؛ چون واحد‌های تولیدکننده این تجهیزات به واسطه پیشرفت تکنولوژی راه‌های مناسبی را برای کاهش هزینه تولید تلویزیون‌ها و صفحه‌نمایش‌های مجهز به این تکنولوژی پیدا کرده‌اند و در نتیجه محصولات خود را با قیمت ارزان‌تری به بازار عرضه خواهند کرد.

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا دو سال آینده قیمت صفحه‌نمایش‌ها و تلویزیون‌های مجهز به تکنولوژی ۸K چیزی در حدود ۱۰۰۰ دلار تا ۲۰۰۰ دلار خواهد بود.

از طرفی عمده ایرادات و مشکلات این تکنولوژی برطرف شده است و قابلیت‌های آن نیز افزایش یافته است. از طرفی شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید محصولات دیجیتال که در محصولات خود از تکنولوژی ۸K استفاده می‌کنند، قادر خواهند بود این محصولات را به صورت تولید انبوه و در تعداد بیشتری تولید کنند.

البته این فقط در خصوص تجهیزاتی مثل تلویزیون و صفحه‌نمایش‌های مجهز به تکنولوژی ۸K صادق است. یعنی تولید محصولات مبتنی بر این تکنولوژی تا دو سال آینده افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. اما محتوای تولید شده بر مبنای تکنولوژی ۸K نیز خود داستان مجزایی دارد.

واقعیت این است که با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌ها در حال تولید محصولات مختلف نمایشی مثل صفحه ‌نمایش و تلویزیون مجهز به تکنولوژی ۸K هستند اما هنوز تولید محتوای مبتنی بر تکنولوژی ۸K نه تنها پیشرفت زیادی نکرده، بلکه چندان گسترش هم پیدا نکرده است.

مسئله مهم این است که هنوز تعداد محتواهای ویدیویی از جمله فیلم‌ها و شوهای تلویزیونی که با فرمت ۸K تولید شده باشند بسیار کم و محدود است.

در حال حاضر دو شبکه تلویزیونی BBC و NHK به صورت محدود بخشی از برنامه‌های خود را به صورت آزمایشی با فرمت منطبق بر تکنولوژی ۸K ارائه می‌دهند.

البته این دو شبکه راه زیادی را برای ارائه محتواهای ویدیویی منطبق بر تکنولوژی ۸K باید طی کنند. هنوز محتواهای مبتنی بر تکنولوژی ۴K به تعداد زیاد و به صورت گسترده در دسترس کاربران نیست. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که محتواهای مبتنی بر تکنولوژی ۸K به صورت گسترده‌ای در دسترس ما باشد.

در حال حاضر برخی از شرکت‌های تولید کننده محتواهای ویدیویی مثل Amazon، Apple TV+، Disney + و Netflix در تلاش برای تولید محتواهای مبتنی بر ۸K هستند.

از طرفی تولیدکنندگان محصولات ثبت و نگهداری محتواهای تصویری از جمله تولیدکنندگان دیسک‌های نوری و USBها در حال ارتقای تکنولوژی‌های تولید این دستگاه‌ها برای تهیه ابزارهای نگهداری محتوای ۸K هستند.

معرفی تلویزیون ۸k سامسونگ

یکی از شرکت‌هایی که اخیراً تولید تلویزیون ۸k را در دستور کار خود قرار داده است، شرکت Samsung است. این شرکت اخیراً تلویزیون جدیدی را با نام Q900 QLED 8K تولید کرده است.

پیش از این نیز شرکت سامسونگ تلویزیون ۸k  را با نام Q950TS تولید کرده بود که به عنوان تلویزیون پرچم‌دار این برند به بازار معرفی شد. اما تلویزیون Q900TS سامسونگ همه امکانات تلویزیون Q950Ts را دارد هر چند در سطح محدود شده.

برای این تلویزیون ۴ پورت HDMI در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها از نوع HDMI 2.1  است. بنابراین به راحتی می‌توان ۴ دستگاه مختلف که از تکنولوژی HDMI پشتیبانی می‌کنند مثل کنسول بازی، ریسیور و ساندبار را به صورت همزمان به این تلویزیون متصل کرد.

قابلیت‌های صوتی این تلویزیون بسیار خاص و منحصر به فرد است به نحوی که در آن از سیستم صوتی جدید سامسونگ با نام OTS+ استفاده شده است.

کیفیت و وضوح تصویر در این تلویزیون بسیار عالی و فوق‌العاده است. این تلویزیون از محتوای مبتنی بر تکنولوژی ۴K پشتیبانی می‌کند و همچنین مجهز به تکنولوژی ۸K است.

نکته مهم در خصوص این تلویزیون این است که اگر فاصله بیننده با صفحه تلویزیون کم باشد، کیفیت تصویر برای بیننده از بین نمی‌رود. این مسئله به دلیل تکنولوژی پیشرفته‌ای است که سامسونگ از آن برای تولید نور پس زمینه در تلویزیون‌های جدید خود استفاده می‌کند.

برای این تلویزیون از یک ریموت کنترل فلزی استفاده شده است. از آنجایی که قیمت این تلویزیون نسبت به قیمت تلویزیون‌های Q950TS سامسونگ بسیار پایین‌تر است بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به امکانات و قابلیت‌های آن خرید آن به صرفه‌تر باشد.

معرفی تلویزیون ۸k ال جی

تصویر تلویزیون 8k برند ال جی

برند LG نیز یکی دیگر از تولیدکنندگان تلویزیون‌های مجهز به تکنولوژی ۸K است. یکی از بهترین تلویزیون‌های این شرکت که از تکنولوژی ۸K پشتیبانی می‌کند تلویزیون LG 75SM9970PUA است.

در این تلویزیون از تکنولوژی Nanocell استفاده شده است. از آنجایی که برای این تلویزیون‌ها از پنل‌های IPS استفاده شده است، زاویه دید تا حد قابل توجهی افزایش یافته است.

افزایش زاویه دید این تلویزیون باعث شده است که از آن بتوان در اتاق‌های نسبتاً بزرگ استفاده کرد. متأسفانه در این تلویزیون از قابلیت FreeSync پشتیبانی نمی‌شود.

این تلویزیون مجهز به پورت HDMI 2.1 و eARC است بنابراین می‌توان در آن محتواهای ویدیویی ۸K را بدون افت کیفیت تصویر مشاهده کرد.

این تلویزیون به خصوص برای آن دسته از افرادی که تمایل به خرید تلویزیون با ابعاد بزرگ و استفاده از آن در فضاهای بسیار بزرگ دارند، گزینه و انتخاب بسیار مناسبی است.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | قدرت‌نمایی غول‌های تکنولوژی در CES 2021
    دسامبر 12, 2020

    […] Q950TS 8K QLED و همچنین دو تلویزیون جدید هوشمند مجهز به تکنولوژی ۸K رونمایی […]

لینک کپی شد!