تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

چگونه پکیج را سرویس کنیم؟

اصول نگهداری از پکیج دیواری گرمایشی در هر فصل

راهنمای تعمیر و نگهداری
پکیج‌های دیواری امروزه در بسیاری از خانه‌ها و دفاتر کار جایگزین آب‌گرم‌کن و موتورخانه‌های مرکزی شده‌اند. پکیج دیواری گرمایشی قادر به تأمین هم‌زمان آب گرم مصرفی و آب گرم شوفاژ برای هریک از واحدهای یک ساختمان است. جای کمی می‌گیرد و  و به‌راحتی به‌جای یک کابینت دیواری یا زمینی نصب می‌شود.

تصلا – مراقبت از پکیج دیواری گرمایشی در هر فصل متفاوت است. چون عملکرد دستگاه براساس فصل تغییر می‌کند. در زمستان وقتی شیر آب‌گرم مصرفی باز شود، با عبور جریان آب از سنسور فشار میکروسوییچ، این سنسور فعال‌شده، با ارسال فرمان به شیر سه‌طرفه برقی از طریق برد کنترل الکترونیک مدار رادیاتور‌ها موقتا قطع شده، آب مدار گرم‌کننده به مبدل حرارتی ثانویه پوسته و لوله هدایت می‌شود و به این ترتیب آب‌گرم مصرفی به صورت فوری تامین می‌شود.

در تابستان اما با توجه به بسته بودن شوفاژها در این حالت دستگاه تنها در زمان نیاز به تامین آب‌گرم مصرفی به صورت خودکار روشن می‌شود.

پکیج‌های گرمایشی مزایای زیادی نسبت به آب‌گرم‌کن و یا موتورخانه‌های مرکزی دارند که یکی از عمده‌ترین این مزیت‌ها امنیت بالای آن‌ها و همچنین کم حجم بودن آن‌ها یا به عبارتی عدم اشغال فضای زیاد در محل هستند. علاوه بر این استفاده از این پکیج‌ها در مجتمع‌های مسکونی و یا آپارتمان‌ها باعث شده تا سیستم گرمایشی و آب گرم هر واحد جدا از واحد دیگر باشد و این امر برای آسایش ساکنان بسیار مهم است.

پکیج چیست؟

پکیج‌ها نسبت به آب‌گرم‌کن و موتورخانه مرکزی صرفه اقتصادی بیشتری چه از نظر استفاده از منابع انرژی و چه از نظر هزینه‌های مادی دارند. به طور کلی اگر بخواهیم در مورد مزایای این سیستم‌ها صحبت کنیم باید به مواردی مثل پایین بودن هزینه تعمیر و نگهداری، امکان کنترل سیستم در داخل خانه، تنظیم دما به دلخواه و در دسترس بودن آب گرم دائمی و همیشگی اشاره کرد.

با توجه به افزایش هزینه‌ها و گرانی‌های اخیر مسلماً دانستن نکاتی در خصوص نحوه مراقبت و نگهداری از این تجهیزات نه تنها برای بالا بردن کیفیت و عملکرد پکیج دیواری گرمایشی بسیار مفید است بلکه تا حد زیادی به افزایش عمر مفید این وسایل گرمایشی و تأمین آب گرم کمک خواهد کرد. در این مقاله به بررسی نکات و ترفندهای مراقبت از پکیج دیواری گرمایشی و همچنین رادیاتورهای خانه که برای تأمین گرمای خانه بکار می‌روند، می‌پردازیم.

قبل از معرفی نکات و ترفندهای مراقبتی از پکیج دیواری گرمایشی بهتر است کمی در مورد مکانیسم داخلی و نحوه عملکرد پکیج‌ها صحبت کنیم. وقتی شیر آب گرم را باز می‌کنیم، جریان آب از مقابل سنسورهای فشار سیستم که در پکیج تعبیه شده است عبور می‌کنند.

عبور جریان آب باعث فعال شدن این سنسورها و گرم شدن آب می‌شود. بعد از مدتی سیگنال مورد نظر به شیر ۳ طرفه که در پکیج قرار دارد، ارسال می‌شود و برای مدتی مسدود می‌شود.

در واقع بعد از گرم شدن آب فعالیت پکیج متوقف می‌شود. آب گرم به داخل لوله‌ها جریان می‌یابد و می‌توان از آن استفاده کرد. بعد از بسته شدن شیر آب گرم، اگر سیستم گرمایشی پکیج باز و روشن باشد آب گرم توسط شیر سه طرفه به سمت رادیاتورها منتقل می‌شود.

در اینجا باید به دو نکته توجه داشت اول اینکه زمانی پکیج شروع به فعالیت می‌کند که شیر آب گرم باز شود و در واقع نیاز به برقراری جریان آب گرم برای استفاده باشد.

نکته دوم هم اینکه از آنجایی که در پکیج‌های خانگی منبع آب گرم وجود ندارد و در نتیجه نمی‌توان آب گرم را در پکیج ذخیره کرد، پکیج‌ها به طور هم‌زمان نمی‌توانند هم رادیاتورها را گرم کنند و هم آب گرم را تأمین کنند و در واقع در صورتی که شیر آب گرم باز شود، روند ارسال جریان آب گرم به رادیاتورها تا زمان باز بودن شیر آب گرم متوقف می‌شود و به محض بسته شدن شیر آب گرم این جریان دوباره از نو از طریق شیر ۳ طرفه الکتریکی برقرار می‌شود.

ترفندها و نکات آموزشی برای نگهداری از پکیج‌ دیواری گرمایشی

مراقبت از پکیج دیواری گرمایشی به دو قسمت تقسیم می‌شود.

  • مراقبت و سرویس دستگاه پکیج
  • مراقبت و سرویس رادیاتورها

مراقبت و سرویس دستگاه پکیج

برای مراقبت، نگهداری و سرویس پکیج دیواری گرمایشی باید در نظر داشته باشید که برخی از مشکلات و مواردی که در عملکرد دستگاه پکیج پیش می‌آید به صورتی هستند که با توجه به هشداری که روی پکیج ظاهر می‌شود و با داشتن اطلاعاتی جزئی قابل رفع هستند اما در برخی از مواقع اشکالات به وجود آمده در دستگاه پکیج به نحوی است که حتماً باید توسط متخصص رصد شده و برطرف شود.

علاوه بر این تعمیر و نگهداری پکیج باید روزانه توسط شما انجام شود. اما نوعی از سرویس و مراقبت نیز برای پکیج های گرمایشی وجود دارد که باید سالانه و توسط افراد متخصص و حرفه‌ای در زمینه تعمیر و نگهداری پکیج‌ انجام شود.

مراقبت‌های روزانه و یا هفتگی از پکیج دیواری گرمایشی

مراقبت از دیگ بخار پکیج‌های گرمایشی

برای مراقبت از دیگ بخار پکیج‌های گرمایشی باید آن را با یک پارچه نرم و مرطوب به صورت هفتگی پاک کنید. در صورتی که دیگ بخار در جعبه یا پوشش مخصوص به خود قرار دارد باید مطمئن شوید که آیا اجازه دسترسی به دیگ تعبیه شده در جعبه یا کاور را دارید یا نه. چون در برخی از موارد باز کردن جعبه پکیج‌های گرمایشی باعث لغو گارانتی محصول می‌شود.

در صورتی که مکان دسترس به دیگ بخار برای شما وجود ندارد از یک متخصص برای باز کردن جعبه کمک بگیرید. توجه داشته باشید که دسترس به دیگ بخار در پکیج‌های گرمایشی گازی ممکن است باعث نشت گاز شود و بسیار خطرناک است.

نصب اتاق ترموستات برای پیکج‌های گرمایشی

تهیه اتاق ترموستات برای پکیج‌های گرمایشی نه تنها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود بلکه در کاهش مصرف گاز دی اکسید کربن نیز تا حد زیادی مؤثر است.

اگر در طول روز از پکیج برای تأمین آب گرم بیشتر از یک بار استفاده می‌کنید حتماً تایمر پکیج را تنظیم کنید. با تنظیم تایمر در واقع برای پکیج زمان استراحت ایجاد می‌کنید و همین مسئله به افزایش طول عمر مفید پکیج کمک می‌کند.

بهتر است اگر برای مدت طولانی مثلاً بیشتر از یک روز خانه را ترک می‌کنید پکیج را حتماً خاموش کنید. د خانه‌های هوشمند امروزی امکانی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان قبل از ورود به خانه پکیج‌ها گرمایشی را روشن کرد و به این صورت گرمای محیط قبل از ورود به خانه را تأمین کرد.

البته در پکیج‌های گرمایشی مدرن که امروزه در بسیاری از خانه‌ها تعبیه می‌شود امکان برنامه‌ریزی پکیج برای روشن و خاموش شدن خودکار وجود دارد.

پایین نگه داشتن درجه ترموستات پکیج‌های گرمایشی

برای حفظ گرمای خود و همچنین گرمای محیط نیازی نیست که درجه ترموستات را بالا ببرید. اول اینکه می‌توانید برای جلوگیری از بالا رفتن درجه ترموستات در فصول سرد لباس‌های گرم بیشتری بپوشید و اینکه برای جلوگیری از اتلاف انرژی در و پنجره‌های خود را کامل ببندید و حتی‌الامکان از پنجره‌های دو جداره استفاده کنید.

هرچقدر درجه ترموستات بالا باشد عمر مفید پکیج کاهش می‌یابد از طرفی پایین بودن درجه ترموستات تا حد قابل توجهی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و هدر رفت انرژی می‌شود.

تنظیم سیلندر آب داغ پکیج‌های گرمایشی

درجه ترموستات سیلندر آب داغ در پکیج‌های گرمایشی نباید کمتر از ۶۰ درجه و بیشتر از ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد. این محدوده دمایی نه تنها درجه مناسبی برای دفع کامل باکتری‌های  مضر در آب است بلکه کاملاً برای استحمام و شستشو با آب گرم بسیار مناسب است.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند برای امنیت بیشتر یک شیر ترموستات روی پکیج خود نصب کنید. کار این شیر ثابت نگه داشتن دما است. در پکیج‌هایی که فاقد عایق مناسب هستند، عایق‌بندی اطراف لوله‌های آب گرم باعث می‌شود تا آب سریع‌تر داغ شود و همچنین مصرف هزینه و انرژی به حداقل ممکن برسد.

در نظر داشته باشید که در زمستان وقتی هوا بسیار سرد است امکان یخ‌زدگی آب داخل لوله‌ها وجود دارد. در بسیاری از پکیج‌ها یخ‌زدگی آب باعث می‌شود تا دیگ بخار برای محافظت از خود وارد عمل شود و به این ترتیب روی قسمت هشدار پکیج عدد E133 نمایش داده شود. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که شما پکیج را روی دیوار بیرون از فضای خانه نصب کرده باشید.

مراقبت‌های سالانه از پکیج‌های گرمایشی

مراقبت و سرویس سالانه پکیج‌های گرمایشی حتماً باید زیر نظر یک فرد متخصص و مجرب انجام شود. نکاتی که در این خصوص باید به آن‌ها توجه کنید این است که در مراقبت سالانه حتماً اتصالات برقی، برد الکترونیکی بررسی شوند.

حتماً لوله دودکش را بررسی کنید اگر لوله دودکش گرم نبود حتماً بررسی کنید که اولاً کلاهک روی دودکش قرار دارد و دوم اینکه جریان هوا در لوله دودکش مسدود نشده باشد. حتماً سر و صدای اضافی دستگاه را بررسی کنید.

در هر زمان با صدای ناهنجاری در پکیج خود مواجه شدید حتماً با تعمیرکار متخصص و مجرب تماس بگیرید و برای رفع مشکل از او کمک بگیرید. در سرویس‌های سالانه یا ماهانه حتماً عملیات رسوب‌گیری پکیج را کامل انجام دهید به خصوص زمانی که پکیج شما نو است. برای اینکه پکیج‌های گرمایشی به درستی کار کنند حتماً باید تنظیمات آن‌ها مطابق دستورالعمل درج شده در دفترچه راهنما باشد.

همچنین در بررسی و چکاپ سالانه پکیج‌های گرمایشی حتماً از عدم نفوذ هوا به درون سیستم مدار گردش آب توجه کنید. وجود هوا در این سیستم باعث می‌شود عملکرد گرمایشی رادیاتورها دچار اختلال و مشکل شود.

مراقبت و سرویس رادیاتورها در پکیج‌های گرمایشی

شاید برای شما هم پیش آمده است که با وجود بالا بردن دمای پکیج باز هم محیط به درستی گرم نمی‌شود. در این حالت مشکل اساسی مربوط به رادیاتورهای نصب شده است. برای رفع مشکلات ناشی از رادیاتورها اول باید بدانید که چگونه از آن‌ها باید مراقبت کنید.

به طور کلی دو نوع رادیاتور وجود دارد.

  • رادیاتورهای دو لوله‌ای
  • رادیاتورهای تک لوله‌ای

تصویر رادیاتور پکیج گرمایشی

رادیاتورهای تک لوله‌ای برای پکیج‌های گرمایشی

در رادیاتورهای تک لوله‌ای قسمت‌ ورودی بخار یا آب در پشت رادیاتور قرار دارد. این قسمت به دو تکه تقسیم شده است. از آنجایی که بخار هوا نسبت به آب سبک‌تر است در هنگام ورود به لوله در قسمت بالای لوله قرار می‌گیرد و هوایی را که در جلو آن قرار دارد به سمت جلو با فشار حرکت می‌دهد.

هوای داخل رادیاتور از طریق دریچه‌ هوا که در قسمت پایینی و انتهایی رادیاتور قرار دارد خارج می‌شود. اگر این دریچه در بالای رادیاتور قرار داشته باشد بخار آب گرم که از هوای عادی سبک‌تر است در بالا مانع خروج هوای معمولی رادیاتور می‌شود و به این صورت رادیاتور گرم نمی‌شود و هوا در آن باقی می‌ماند.

رادیاتورهای دو لوله‌ای برای پکیج‌های گرمایشی

رادیاتورهای دولوله‌ای آن دسته از رادیاتورهایی هستند که دو شیر برای کنترل جریان آب و بخار در بالا و پایین رادیاتور دارند. شیری که برای بازگشت بخار و آب به پکیج استفاده می‌شود در پایین رادیاتور قرار دارد.

برگشت آب از طریق این شیر با استفاده از نیروی جاذبه انجام می‌شود. بر خلاق رادیاتورهای تک لوله‌ای می‌توان میزان ورود و خروج جریان آب یا بخار در رادیاتور را با استفاده از این شیرها تنظیم کرد.

با توجه به موارد گفته شده برای مراقبت از رادیاتورها باید موارد زیر را مدنظر داشته باشید.

رادیادتور پکیج گرمایشی

بررسی لوله‌های رادیاتور در پکیج‌های گرمایشی

اولین کاری که برای مراقبت از رادیاتورهای پکیج‌های گرمایشی باید انجام دهید بررسی و کنترل مرتب لوله‌ها است تا در صورت بروز مشکل احتمال به سرعت از آن مطلع شوید.

هر گونه ترک و نشتی در لوله‌ها و یا بدنه رادیاتور باعث می‌شود که عملکرد پکیج و رادیاتور در گرم کردن محیط دچار مشکل شود. بعد از کنترل لوله‌هایی که به رادیاتور می‌رسند باید آن قسمت از لوله‌ها که به پکیج‌های گرمایشی متصل هستند نیز بررسی و کنترل شود.

نکته مهم این است که هر گونه خرابی در لوله‌ها باید بلافاصله برطرف شود. لوله‌های خراب با لوله‌های سالم جایگزین شوند.

بررسی هوا گرفتگی در رادیاتورهای پکیج‌های گرمایشی

اگر با وجود زیاد کردن درجه ترموستات پکیج‌های گرمایشی باز هم دمای محیط افزایش نمی‌یابد، احتمال دارد رادیاتور هوا گرفته باشد و هوا در آن گیر کرده باشد.

هواگیری رادیاتورها باید در بازه‌های زمانی مرتب مثلاً هر سه ماه یک‌بار یا حداقل سالی یک‌بار انجام شود. در رادیاتورها معمولاً کلیدی برای هواگیری وجود دارد که با چرخاندن آن در محل مخصوص هوای موجود در رادیاتور همراه با آب درون آن خارج می‌شود.

قبل از هواگیری رادیاتور حتماً یک ظرف در کنار خود داشته باشید تا آب خارج شده از رادیاتور در این ظرف بریزد. بعد از انجام هواگیری حتماً کلید را به حالت برعکس بچرخانید.

تمیز کردن رادیاتورهای حاوی بخار آب گرم در پکیج‌های گرمایشی

اگر رادیاتورهایی که در محل کار گذاشته شده‌اند از نوع رادیاتورهایی هستند که حاوی بخار آب داغ هستند باید برای بهبود عملکردشان به صورت مرتب و مداوم تمیز شوند. حداقل هر شش ماه یک‌بار دریچه خروج هوا از آن را تمیز کنید. انسداد این دریچه که معمولاً در پایین رادیاتور قرار دارد باعث می‌شود  عملکرد رادیاتور دچار اختلال شود.

برای تمیز کردن این دریچه‌ها می‌توانید از سیم‌های بسیار باریک استفاده کنید. کافی است سیم را درون دریچه کرده و کمی آن را حرکت دهید تا راه خروج هوا باز شود.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!