تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

مقایسه جامع کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس

کدام برنده نهایی است؛ PS5 یا ایکس باکس سری ایکس ؟!

اخبار تصلا
PS5 و ایکس باکس سری ایکس دو غول بزرگ صنعت گیم هستند که با قدرت پردازشی باورنکردنی خود و قابلیت‌های متنوع و گوناگون هر گیمری را ذوق‌زده می‌کنند؛ اما به نظر شما کدام یک از این دو کنسول پیروز نهایی این میدان سخت نبرد هستند؟

تصلا – بدون تردید رقابت بین پلی استیشن ۵ و ایکس باکس ایکس رقابت سخت و نفس‌گیری است. هر دو کنسول محبوبیت بسیار زیادی دارند و از مشخصات سخت‌افزاری بسیار خوبی برخوردار هستند. در این مطلب قصد داریم دو کنسول را از ابعاد مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم کدام یک از آن‌ها در چه زمینه‌هایی بر دیگری برتری دارد. همچنین ایکس باکس ایکس را با بازی ایکس باکس وان و ایکس باکس سری اس مقایسه می کنیم.

تردیدی نیست که هر دو کنسول هر گیمری را تحت تأثیر قرار می‌دهند و می‌توانند گیمرها را شیفته خود کنند. هر دو کنسول از توانایی‌هایی نظیر پخش محتوای ۸K، اجرای بازی با فریم بالا، پردازنده‌های قدرتمند و حافظه SSD با قدرت بالا برخوردار هستند؛ اما حتماً این سؤال را از خود می‌پرسید کدام یک از این دو کنسول نسبت به دیگری برتری دارد و بازی‌های ارائه‌شده برای کدام یک بهتر هستند؟

مشخصات ایکس باکس سری ایکس و PS5

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید ایکس باکس ایکس ازنظر پردازنده گرافیکی و حافظه SSD نسبت به PS5 در سطح بالاتری قرار دارد. در بخش عملکرد به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا برتری PS5 در این دو زمینه در عمل نیز باعث برتری آن شود یا خیر؟

برنده: ایکس باکس سری ایکس

مقایسه دقیق قدرت پردازنده اصلی، قدرت پردازش گرافیکی و ساختار حافظه داخلی دو کنسول

قدرت پردازنده

مشخصات ایکس باکس سری ایکس نشان می دهد ؛ اگرچه فرکانس پردازنده بالاتر و تعداد واحدهای محاسبه‌گر آن بیشتر است؛ اما از سویی دیگر برخورداری پردازنده پلی استیشن ۵ از فناوری فرکانس متغیر باعث شده است تمام واحدهای محاسبه‌گر آن همیشه بهترین عملکرد را داشته باشند و بیشترین قدرت پردازشی را برای کنسول فراهم کنند.

در واقع متغیر بودن فرکانس پردازنده باعث می‌شود سرعت کلاک واحدهای محاسبه‌گر همیشه در بالاترین سطح ممکن باشد؛ بنابراین مشخصات فنی بالاتر پردازنده ایکس باکس همیشه هم به معنی قدرت بیشتر آن نیست.

برنده: رقابت تنگاتنگ

قدرت پردازش گرافیکی

ترافلاپس یکی از شاخص‌های اصلی تعیین‌کننده قدرت پردازش گرافیکی کنسول‌ها است. ایکس باکس ایکس از این نظر نسبت به PS5 برتری دارد.

قدرت ایکس باکس ایکس ۱۲ ترافلاپس و قدرت PS5 10.3 ترافلاپس است؛ یعنی ایکس باکس ایکس توانایی انجام ۱۲ تریلیون عملیات شناور در هر ثانیه و PS5 توانایی انجام ۱۰٫۳ تریلیون عملیات شناور در هر ثانیه را دارد که تفاوت قابل‌توجهی است.

برنده: ایکس باکس سری ایکس

ساختار حافظه داخلی

اگرچه هر دو کنسول دارای حافظه SSD هستند؛ اما حافظه مورداستفاده برای PS5 به شکل کاملاً بهینه‌ای برای این کنسول سفارشی‌سازی شده است و به همین دلیل دارای ظرفیت غیرمتداولی است.

این حافظه داخلی می‌تواند عملیات خواندن و غیر فشرده‌سازی فایل‌ها را با سرعت بالاتری انجام دهد؛ بنابراین می‌تواند اطلاعات را سریع‌تر در اختیار سیستم پردازشی کنسول قرار دهد. این توانایی باعث شده است سرعت لودینگ (بارگذاری) بازی‌ها توسط PS5 نسبت به PS4  و حتی ایکس باکس به میزان محسوسی کاهش پیدا کند

یکی دیگر از برتری‌های PS5 نسبت به ایکس باکس ایکس در زمینه حافظه داخلی این است که برای ارتقای حافظه داخلی این کنسول می‌توانید از حافظه SSD با رابط اتصال PCI-e NVMe استفاده کنید؛ اما برای ارتقای حافظی ایکس باکس سری ایکس ناگزیر به استفاده از کارت حافظه SD هستید، بدون تردید حافظه SSD NVMe دارای سرعت بیشتری نسبت به کارت حافظه SD هستند

با توجه به این موارد می‌توان نتیجه گرفت اگرچه ظرفیت حافظه داخلی ایکس باکس ایکس بیشتر است؛ اما حافظه SSD مورداستفاده برای PS5 به شکل بهتری بهینه‌سازی و سفارشی‌سازی شده است و می‌توانید برای ارتقای حافظه داخلی آن، از حافظه‌های پر پرسرعت‌تری استفاده کنید.

برنده: PS5

قیمت

در ایران هر دو کنسول با قیمت نسبتا مشابهی به فروش می‌رسند. به دلیل اینکه این دو دستگاه شباهت زیادی به یکدیگر دارند، این موضوع منطقی است و جای تعجبی ندارد؛ هر دو کنسول با دو نسخه متفاوت عرضه می‌شوند قیمت آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

PS5 در دو نسخه دیجیتال و استاندارد و ایکس باکس سری ایکس نیز در دو نسخه متفاوت عرضه می‌شود (نسخه دوم همان ایکس باکس سری اس است که در ادامه تفاوت‌ها و شبات‌های آن با ایکس باکس سری اس را به‌صورت کامل بیان می‌کنیم).

تفاوت دو نسخه دیجیتال و استاندارد PS5 تنها به وجود بلوری پلیر در نسخه استاندارد و عدم وجود آن در نسخه دیجیتال محدود می‌شود. تفاوت‌های بین ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس هم به تفاوت‌های سخت‌افزاری مربوط می‌شود.

ایکس باکس ایکس نسبت به ایکس باکس سری اس دارای سخت‌افزار قوی‌تر، حافظه SSD با ظرفیت بیشتر و … است.

همان‌طور که می‌بینید هم پلی‌استیشن ۵ و هم ایکس باکس ایکس دارای نسخه ارزان‌قیمت‌تری هستند.

می‌توان گفت نسخه دیجیتال پلی‌استیشن ۵ و ایکس باکس سری اس هر دو تقریباً کارایی یکسانی دارند؛ نسخه دیجیتال پلی‌استیشن ۵ برای افرادی مناسب است که بیشتر از بازی‌های دیجیتال استفاده می‌کنند و ایکس باکس سری اس هم برای گیمرهای مبتدی‌تر نسبت به گیمرهای حرفه‌ای گزینه مناسب‌تری است.

البته این کنسول نسبت به نسخه دیجیتال PS5 دارای سخت‌افزار بهتری است و با توجه به اینکه این کنسول مایکروسافت قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به کنسول سونی دارند، قطعا ایکس باکس سری اس گزینه بهتری برای خرید است. در واقع با خرید ایکس باکس ایکس پول یک کنسول نسل هشتمی را می‌‌پردازید؛ اما یک کنسول نسل نهمی خریده‌اید.

برنده: ایکس باکس

بازی

مقایسه بازی های PS5 و ایکس باکس سری ایکس

بازی‌های ارائه‌شده برای هر دو کنسول کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند.

تمام بازی های ایکس باکس وان برای ایکس باکس ایکس نیز عرضه شده است و به دلیل برخورداری این کنسول از سخت‌افزار بهتر نسبت به نسل قبل خود، ایکس باکس سری ایکس از نظر عملکرد نسبت به بازی ایکس باکس وان برتری کامل دارد.

بنابراین گیمرها می‌توانند از بازی‌های موردعلاقه خود بسیار بیشتر لذت ببرند و آن‌ها را با تنظیمات گرافیکی بالاتر و تعداد فریم بیشتر اجرا کنند. در مقابل عناوین اختصاصی زیادی برای پلی استیشن ۵ معرفی شده است (البته این عناوین تنها مختص PS5 نیستند و برای PS4 نیز عرضه شده‌اند).

بازی اسپایدر من

اگر بخواهیم بازی های ps5 و ایکس باکس سری ایکس را مقایسه کنیم، باید بگویم بازی های انحصاری ps5 بهتر و هیجان‌انگیز هستند.

از میان بهترین بازی های ps5 به موارد زیر اشاره کرد:

  •  Spider-Man: Miles Morales
  • Demon’s Souls
  • Sackboy
  • Astro’s Playroom

در مقابل متأسفانه برای ایکس باکس سری ایکس هیچ عنوان اختصاصی منتشر نشده است و مایکروسافت تنها به انتشار فهرستی از ۳۰ بازی بهینه‌سازی شده برای کنسول نسل نهمی خود اکتفا کرده است که شامل عناوین پرطرفداری زیر می‌شود.

  • Ori
  • Gears 5
  • Will of the Wisps
  • Forza Horizon 4

با وجود اینکه عناوین بهینه‌سازی شده برای ایکس باکس سری ایکس بسیار جذاب و تأثیرگذار هستند، اما هیچ یک از آن‌ها جدید نیستند و کاربران بازی ایکس باکس وان و کامپیوتر نیز می‌توانند از آن‌ها لذت ببرند.

بازی Forza Horizon 4

در مورد مقایسه کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت در زمینه امکان اجرای بازی‌های منتشرشده برای پلتفرم‌های مختلف و سایر کنسول‌ها نیز باید بگوییم هر دو کنسول در این زمینه موفق هستند و بهترین بازی‌های منتشرشده برای پلتفرم‌های مختلف که در این دو کنسول به‌راحتی قابل‌اجرا هستند، شامل موارد زیر می‌شوند.

  • Assassin’s Creed Valhalla
  • Borderlands 3
  • Fortnite
  • Call of Duty: Black Ops Cold War

در دسامبر سال گذشته عناوین جذابی برای هر دو کنسول منتشر شده‌اند که شامل موارد زیر می‌شود:

  •  Cyberpunk 2077
  • Madden 21
  • Destiny 2

مسلماً انتشار عناوین منتشرشده برای پلتفرم‌های مختلف برای این دو کنسول، در سال ۲۰۲۱ و سال‌های آتی نیز ادامه خواهد یافت. درضمن هر دو کنسول قابلیت اجرای بازی‌های منتشرشده برای نسخه‌های قبلی آن‌ها را نیز دارند.

در بخش سازگاری عقب‌رو بیشتر درمورد این موضوع توضیح خواهیم داد.

Call of Duty: Black Ops Cold War

یکی از اقدامات بسیار تحسین‌برانگیز مایکروسافت در زمینه ارائه بازی‌های مختلف برای کنسول خود، ایجاد سرویس اشتراک بازی Xbox Game Pass است. سونی اقدام رضایت‌بخشی برای رقابت با مایکروسافت و پاسخ به این کار او انجام نداده است.

شما می‌توانید با عضویت در این سرویس به‌اشتراک‌گذاری بازی و پرداخت ماهانه ۱۵ دلار، بیش از ۱۰۰ بازی با ژانرهای مختلف را دانلود و آن‌ها را در کنسول‌های ایکس باکس ایکس ، ایکس باکس سری اس ، بازی ایکس باکس وان و سایر پلتفرم‌ها مانند کامپیوتر و حتی گوشی‌های اندرویدی اجرا کنید.

اجرای بازی های ایکس باکس روی اندروید

البته سونی هم به‌تازگی سرویس PS Plus Collection را معرفی کرده است که کاربران سرویس PlayStation Plus می‌توانند با عضویت در آن، تعدادی از بازی‌های کلاسیک PS4 را اجرا کنند؛ البته تعداد عناوین به‌اشتراک‌گذاشته‌شده در این سرویس به‌اندازه عناوین موجود در Xbox Game Pass جامع و کامل نیست؛ اما یقیناً سونی در آینده تعداد عناوین سرویس خود را افزایش خواهد داد.

بار دیگر باید به این موضوع اشاره کنیم که اگرچه در سال‌های آینده عناوین جذابی برای هر دو کنسول معرفی خواهند شد؛ اما با در نظر گرفتن عناوینی که در حال حاضر برای کنسول‌های جدید مایکروسافت و سونی قابل‌استفاده هستند، بازی های ps5 در زمینه تنوع برتری دارد.

برنده: پلی استیشن ۵

عملکرد

مقایسه عملکرد PS5 و ایکس باکس سری ایکس در اجرای بازی ها

مقایسه عملکرد این دو کنسول به دو دلیل مقایسه دشواری است؛ نخست اینکه هنوز رسانه‌ای از ابزار تخصصی برای اندازه‌گیری میزان دقیق وضوح تصویر بازی‌های اجراشده توسط هر دو کنسول و تعداد فریم آن‌ها در هر ثانیه، استفاده نکرده است و هنوز هم  این دو کنسول در کنار یکدیگر استفاده نشده‌اند تا بتوان آن‌ها را در زمینه اجرای بازی با یکدیگر مقایسه کرد. درضمن تعداد عناوینی که برای هر دو کنسول قابل‌استفاده باشد، چندان زیاد نیست.

با در نظر گرفتن این دو موضوع. عملکرد این دو کنسول را برای اجرای دو بازی Assassin’s Creed Valhalla و Devil May Cry 5: Special Edition با یکدیگر مقایسه کردیم.

نخستین بازی در یک دنیای باز بسیار وسیع اتفاق می‌افتد و اندازه‌گیری زمان لودینگ بازی وقتی‌که گیمر می‌خواهد از مکانی در نقشه به مکان دیگری منتقل شود، کار ساده‌ای است. دومین بازی، یک بازی اکشن و بسیار سریع با سرعتی دیوانه‌وار است که هرگونه افت فریم در آن سریعاً مشخص می‌شود و کاملاً متوجه آن خواهید شد.

اول از همه باید بگویم ادعاهای بزرگ و دور از انتظار مطرح‌شده از سوی سونی در مورد زمان لودینگ بازی‌های توسط PS5، چندان هم اغراق‌آمیز نیست و زمان لودینگ بازی از زمان نمایش منوی اصلی، کمتر از یک دقیقه است گیمرها در کمتر از ۱۰ ثانیه می‌توانند از نقطه‌ای از نقشه به نقطه دیگر بروند.

زمان لودینگ اولیه این بازی توسط ایکس باکس ایکس و جابه‌جایی در نقاط مختلف نقشه، در حدود یک دقیقه است که به میزان محسوسی از زمان لودینگ پلی استیشن ۵ بیشتر است.

نقشه بازی Assassin’s Creed Valhalla

اما عملکرد هر دو دستگاه در زمان اجرای هر دو بازی کاملاً یکسان است و اگر در حین اجرای بازی دسته‌ای بدون برند و بی‌نام‌ونشان در اختیار شما قرار دهند و مشخص نباشد در حال استفاده از کدام یک از این دو کنسول هستید، نمی‌توانید تشخیص دهید که در حال بازی با چه کنسولی هستید.

در یک آزمایش عملکرد این بازی با رزولوشن ۴K با ۶۰ فریم در ثانیه توسط هر دو کنسول اجرا شد (البته بازی در هیچ یک از این دو کنسول دارای رزولوشن ۴K واقعی نبود و وضوح بازی در هر دو دستگاه به رزولوشن ۴K ارتقا داده شد و یا به‌اصطلاح Upscale شد).

عملکرد هیچ یک از این دو دستگاه ازنظر نمایش روان و بدون تاری تصاویر در حال حرکت سریع، نوردهی بازی و سایر موارد نسبت به دیگری برتری محسوسی نداشت. مشکل Texture pop-in در ایکس باکس ایکس کمی محسوس‌تر بود. مشکل Texture pop-in مربوط به زمانی است که بخش‌های مختلف تصویر به‌صورت مرتب تیره و تار می‌شوند و سپس سریعاً واضح و شفاف می‌شوند.

در هنگام اجرای بازی Devil May Cry 5: Special Edition نیز میزان عملکرد هر دو دستگاه تقریباً به همین شکل بود و عملکرد متفاوت هر دو دستگاه در نورپردازی صحنه‌ها، به میزان کمی محسوس بود.

با وجود اینکه هر دو دستگاه از فناوری رهگیری پرتو یا Ray Tracing بهره می‌برند؛ اما عملکرد این قابلیت در ایکس باکس ایکس کمی بهتر است.

تصاویر کنسول جدید مایکروسافت به لطف وجود این فناوری، غنی‌تر نمایش داده می‌شود و کنتراست بین نور و سایه بهتر است؛ مخصوصاً در مناظر دارای رنگ قرمز و بنفش وهم برانگیز و ترسناکی که در ابتدای بازی نمایش داده می‌شود.

بازی Devil May Cry 5: Special Edition

در مورد فناوری رهگیری پرتو باید بگوییم این فناوری به نمایش بهتر تعامل بین نور و محیط کمک می‌کند و باعث می‌شود جزئیات مربوط به سایه اجسام یا وجود نور روی آن‌ها به‌صورت بهتر و واقعی‌تر نمایش داده شود؛ بنابراین گرافیک بازی و جلوه‌های بصری آن به میزان قابل‌توجهی تقویت می‌شوند.

طبق مشخصات ایکس باکس سری ایکس ، در زمانی که حالت نمایش تصاویر با ۱۲۰ فریم در ثانیه فعال می‌شود، در نمایش روان تصاویر متحرک عملکرد بهتری نسبت به پلی استیشن دارند؛ البته تفاوت دو کنسول در این زمینه‌چندان چشمگیر و محسوس نیست.

در کل ارزیابی عملکرد این دو کنسول با اجرای دو بازی مذکور روی آن‌ها کار دشواری است؛ این دو بازی در اصل برای بازی ایکس باکس وان و پلی‌استیشن ۴ طراحی شده‌اند نه برای PS5 و ایکس باکس سری ایکس! بنابراین می‌توان گفت مقایسه عملکرد این دو کنسول در شرایط کاملاً یکسان و برابر تقریباً امکان‌پذیر نیست.

اما در کل می‌توان گفت عملکرد این دو دستگاه در اجرای بازی‌ها فوق‌العاده خوب است و تنها برتری پلی‌استیشن نسبت به ایکس باکس، مدت‌زمان لودینگ کمتر بازی‌ها توسط این کنسول است.

برنده: PS5

طراحی

مسلماً زیبا بودن یا نبودن طراحی یا خوب یا بد بودن سایر پارامترهای مرتبط با طراحی دستگاه‌ها، به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد؛ مثلاً برخی از افراد معتقدند PS5 طراحی بسیار زیبایی دارد و برخی دیگر اصلاً با این نظر موافق نیستند.

درکل می‌توان گفت PS5 به طرز مضحکی بزرگ است و تغییر حالت آن بین دو حالت افقی و عمودی دشوار است و برخی از افراد معتقدند که نسخه استاندارد این کنسول طراحی نسبتا زشت و نامتقارنی دارد.

البته برخی از ویژگی‌های این دستگاه ازنظر طراحی واقعاً مفید و تحسین‌برانگیز است و نمی‌توان منکر این موضوع شد؛ به‌عنوان‌مثال پنل جلویی این دستگاه لکه‌های اثرانگشت را به خود جذب نمی‌کند؛ اما از سوی دیگر دکمه پاور و ایجکت دیسک (دکمه بیرون آمدن دیسک) قابل‌تشخیص نیستند.

پلی استیشن 5

شاید صرف‌نظر کردن از خرید یک دستگاه، تنها به دلیل طراحی زشت و نامناسب آن، تصمیمی معقول و منطقی نباشد، اما اگر امیدوارید نسخه‌های آینده PS5 با طراحی‌های بهتری عرضه خواهند شد، بهتر است فعلاً به فکر خرید آن نباشید!

البته رقیب PS5 هم چندان طراحی زیبایی ندارد و واقعاً حجیم است؛ اما به نظر می‌رسد مدیریت فضا در این دستگاه بهتر است و نسبت به PS5 ارتفاع کمتری دارد و وقتی در حالت عمودی قرار می‌گیرد شبیه به یک کیس کامپیوتر یا یخچال کوچک می‌شود.

در ضمن دکمه پاور ایکس برخلاف دکمه پاور PS5 کاملاً مشخص است. همچنین روی این دستگاه دکمه‌ای برای ایجاد ارتباط آسان بی‌سیم بین کنسول و سایر دستگاه‌ها وجود دارد.

ایکس باکس سری ایکس

تنها برتری PS5 نسبت به ایکس باکس ایکس ازنظر طراحی، وجود پورت USB-C در این دستگاه است که مزیت بزرگی برای آن محسوب می‌شود؛ مفید بودن این مزیت در آینده که تعداد لوازم جانبی مجهز به پورت USB-C افزایش خواهد یافت. بیشتر از زمان کنونی مشخص خواهد شد

البته با تمام این تفاسیر در زمینه طراحی برتری با ایکس باکس ایکس است و این دستگاه طراحی معقول‌تری دارد و مایکروسافت تلاش کرده است از اصول پذیرفته‌شده برای طراحی، بیشتر تبعیت کند.

برنده: ایکس باکس ایکس

دسته

با کمال تعجب باید بگوییم دسته ایکس باکس ایکس که شبیه دسته بازی ایکس باکس وان هستند؛ از چند جهت نسبت به دسته‌های PS5 برتری دارد.

در مورد ظاهر دسته این کنسول باید بگویم که ظاهر آن‌ها شبیه به دسته بازی ایکس باکس وان است، دو زائده قسمت پایین دسته که افراد با استفاده از آن‌ها دسته را می‌گیرند، دارای بافت برجسته و  قابل لمسی است و در قسمت‌های کناری قسمت بالای دسته نیز دو دکمه دیده می‌شود.

از تغییرات دسته ایکس باکس ایکس نسبت به دسته بازی ایکس باکس وان می‌توان به تقویت دکمه‌های جهت‌نما و ایجاد دکمه جدید Share (به اشتراک‌گذاری) در قسمت مرکزی آن اشاره کرد.

دسته ایکس باکس سری ایکس

می‌توان گفت مایکروسافت دسته کنسول جدید خود را به بهترین شکل ممکن ارتقا داده است.

درضمن دسته این کنسول فاقد باتری داخلی قابل شارژ است و برای تأمین نیروی آن باید از باتری قلمی استفاده کنید؛ این موضوع هم می‌تواند یک مزیت باشد و هم می‌توان آن را یک نقص و عیب تلقی کرد؛ زیرا با خرید قلمی دیگر نیازی به شارژ دسته ندارید؛ اما چه از باتری‌های قلمی قدیمی استفاده کنید و چه باتری‌های قلمی شارژی بخرید، متحمل هزینه نسبتاً قابل‌توجهی خواهد شد.

در مورد دسته‌های PS5 باید گفت، دسته‌های DualSense این کنسول، نسبت به دسته‌های DualShock کنسول نسل قبل یعنی PS4 پیشرفت قابل‌توجهی داشته اند و حتی می‌توان گفت طراحی و ایجاد آن‌ها حرکتی انقلابی در صنعت گیم محسوب می‌شود.

یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز این دسته، قابلیت تنظیم میزان مقاومت و سفتی دو دکمه L2 و R2 (تریگرها) متناسب با فضای بازی است.

مثلاً زمانی که می‌خواهید تیری را از کمان رها کنید این دو دکمه کاملاً سفت می‌شوند؛ اما وقتی می‌خواهید با اسلحه خودکار مدرنی شلیک کنید، کاملاً شل و نرم می‌شوند یا میزان سفتی این دو دکمه در بازی‌های ریسینگ در جاده‌های آفرود و صعب‌العبور نسبت به زمانی‌که در حال مسابقه در یک پیست استاندارد هستید، بسیار بیشتر است.

دسته PS5

البته نگرانی‌هایی در مورد دوام این تریگرهای منحصر‌به‌فرد دسته ps5 وجود دارد و حتی چند مورد خرابی این تریگرها از سوی کاربران گزارش شده است، اما در حال حاضر این گزارش‌ها اندک هستند و فعلاً جای نگرانی نیست.

یکی دیگر از ویژگی‌های هیجان‌انگیز دسته ps5 ، برخورداری از موتورهای هپتیک یا همان موتورهای لرزشی است. این موتورها برای بهبود هرچه بیشتر تجربه گیمر از بازی و القای حس بازی به او است؛ به‌عنوان‌مثال زمانی که در بازی در حال استفاده از یک اسلحه سنگین و قدرتمند هستید و این اسلحه در هنگام شلیک ضربات سخت و سنگین را به شما وارد می‌کند، موتورهای هپتیک سعی می‌کنند با لرزش شدید و طولانی این احساس را در واقعیت نیز به شما منتقل کنند.

از دیگر ویژگی‌های دسته DualSence PS5، می‌توان به وجود میکروفون داخلی در آن و عدم نیاز به میکروفون اکسترنال اشاره کرد؛ در ضمن در این دسته دکمه Create جایگزین دکمه Share در دسته DualShock شده است.

گیمرها با استفاده از این دکمه می‌توانند از لحظات هیجان‌انگیز بازی اسکرین شات بگیرند یا حتی ویدیو ضبط کنند (از ۱۵ ثانیه تا یک ساعت) یا حتی گیم‌پلی خود را به‌صورت زنده به اشتراک بگذارند و آن را استریم کنند (وضوح پیش‌فرض ضبط ویدیو توسط PS5 رزولوشن ۱۰۸۰p با ۶۰ فریم در ثانیه است).

دسته ps5 رنگ‌بندی زیبایی هم دارد و رنگ‌های سفید و سیاه درخشان آن، نظر اکثر افراد را به خود جلب می‌کند. در ضمن دو زائده قسمت پایین دسته بزرگ‌تر شده‌اند و می‌توانیم آن‌ها را راحت‌تر در دست خود بگیریم.

می‌توان گفت تنها عیب دسته کنسول جدید سونی، عدم استفاده بهینه از فضای دسته، مخصوصاً در قسمت تاچ پد است.

در مورد برنده این قسمت باید گفت برتری PS5 در این زمینه محسوس است؛ زیرا مایکروسافت تغییر قابل‌توجهی در دسته کنسول جدید خود ایجاد نکرده است.

سازگاری عقب رو (قابلیت اجرای بازی‌های منتشرشده برای کنسول‌های نسل قبل روی این کنسول‌های جدید)

سرویس به اشتراک گذاری بازی

هر دو کنسول از این نظر عالی و بی‌نقص هستند و به‌راحتی می‌توانند بازی‌هایی را که برای کنسول‌های نسل‌های قبل آن، منتشر و عرضه شده‌اند، بدون هیچ گونه مشکلی اجرا کنند؛ اما بدون تردید عملکرد ایکس باکس در این زمینه موفق‌تر است؛ زیرا نه‌تنها امکان اجرای تمام بازی های ایکس باکس وان با ایکس باکس سری ایکس وجود دارد، بلکه بازی‌های منتشرشده برای ایکس باکس ۳۶۰ و اولین نسخه ایکس باکس را نیز می‌توان با جدیدترین نسخه ایکس باکس اجرا کرد.

علاوه بر ایکس باکس سری ایکس، کنسول‌های قدیمی‌تر مایکروسافت نیز در زمینه سازگاری عقب رو نیز عملکرد بسیار خوبی دارند و شما می‌توانید بازی‌های نسخه‌های مختلف ایکس باکس را بدون هیچ‌گونه مشکلی روی یکدیگر اجرا کنید.

در مقابل PS5 تنها می‌تواند بازی‌های موجود برای PS4 را اجرا کند که تعداد آن‌ها بیش از ۴۰۰۰ عنوان است.

البته شما می‌توانید از طریق سرویس استریم به‌اشتراک‌گذاری بازی PlayStation Now، برخی از عناوین منتشرشده برای PS3 و حتی PS2 را نیز روی این کنسول درست مانند بازی‌های PS4 و PS5 اجرا کنید؛ اما اجرای بازی‌های منتشرشده برای پلی‌استیشن ۱ با این کنسول به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین در این قسمت برتری کامل با ایکس باکس ایکس است.

برنده: ایکس باکس

بازی ابری

سرویس PlayStation Now

شما می‌توانید بازی‌های منتشرشده برای هر یک از این دو کنسول را دانلود و بدون هیچ مشکلی روی آن‌ها اجرا کنید؛ اما با توجه به اینکه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه بازی ابری حاصل شده است، اجازه دهید ببینیم سونی و مایکروسافت در جدیدترین نسل کنسول‌های خود تا چه میزان از قابلیت‌های بالقوه این حوزه استفاده کرده‌اند.

کاربران سرویس PlayStation Now می‌توانند با استفاده از این سرویس تعداد زیادی از بازی‌های PS3 و PS4 را روی PS5 یا کامپیوتر استریم کنند. دانلود برخی از عناوین خاص منتشرشده برای PS 4 با پرداخت حداقل حق اشتراک ماهانه ۸ دلار، امکان‌پذیر است؛ اما متأسفانه این بازی‌ها روی پلتفرم موبایل قابل‌اجرا نیستند.

سرویس Xbox Game Pass با حق اشتراک ماهانه ۱۵ دلار که قبلاً آن را معرفی کردیم، اجرای بازی‌ها روی اندروید را نیز امکان‌پذیر کرده است؛ البته عناوین کامل (منظور از عناوین کامل، عناوینی است که علاوه بر خود بازی دارای محتوای دیگری همچون ویدیوهای مختلف نیز هستند) به اشتراک گذاشته‌شده در این سرویس هم تنها روی کنسول یا کامپیوتر قابل‌اجرا هستند.

سرویس Xbox Game Pass

می‌توان گفت هیچ‌کدام از این دو سرویس مذکور استریم و به اشتراک‌گذاری بازی، کامل نیستند؛ البته از یک‌سو می‌توان گفت عملکرد مایکروسافت در این زمینه موفق‌تر بوده است، زیرا امکان اجرای برخی از عناوین منتشرشده برای کنسول خود در گوشی‌های اندرویدی را نیز امکان‌پذیر کرده است.

از اقدامات خوب سونی در این زمینه می‌توان به امکان استریم کردن بازی‌ها برای کامپیوترهای غیرگیمینگ اشاره کرد. چنین رویکردی توسط کسانی که سیستم قدرتمندی ندارند، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

نسخه‌ها

نسخه‌های مختلف PS5

همان‌طور که گفتیم PS5 در دو نسخه استاندارد (Standard) و دیجیتال (Digital) عرضه می‌شود و تنها تفاوت این دو نسخه عدم وجود بلوری پلیر در نسخه دیجیتال است

نسخه‌های مختلف ایکس باکس ایکس

ایکس باکس ایکس و ایکس باکس اس برخلاف نسخه استاندارد و دیجیتال PS5 در کنار شباهت‌های خود تفاوت‌های قابل‌توجهی نیز با یکدیگر دارند که  در ادامه آن‌ها را در زمینه‌های مختلف بیان می‌کنیم. اجازه دهید ابتدا تفاوت‌های بین این دو کنسول و سپس شباهت‌های آن‌ها را بیان کنید.

تفاوت‌های ایکس باکس ایکس و ایکس باکس اس

قدرت پردازشی

قدرت پردازشی ایکس باکس ایکس ۱۲ ترافلاپس و قدرت پردازشی ایکس باکس سری اس ۴ ترافلاپس است.

رزولوشن بازی

رزولوشن ایکس باکس ایکس ۴K واقعی و رزولوشن ایکس باکس سری اس درواقع UHD و ۱۴۴۰p است. درضمن ایکس باکس سری ایکس دارای بلوری درایو و ایکس باکس سری اس فاقد آن است.

سخت‌افزار

پردازنده (CPU)

پردازنده هر دو کنسول یکسان و هر دو کنسول دارای پردازنده هشت هسته‌ای AMD Zen 2 با فرکانس ۳٫۶ گیگاهرتز هستند و فرکانس آن با استفاده از روش چند رشتگی هم‌زمان (بهبود عملکرد کل واحدهای پردازنده) به ۳٫۴ گیگاهرتز می‌رسد.

پردازنده گرافیکی (GPU)

مشخصات ایکس باکس سری ایکس نشان می دهد که دارای پردازنده گرافیکی AMD RDNA 2 با فرکانس ۱٫۸۲۵ گیگاهرتز و ۵۲ واحد محاسبه‌گر (CU) و ایکس باکس سری اس دارای پردازنده گرافیکی AMD RDNA با فرکانس ۱٫۵۶۵ گیگاهرتز و ۲۰ واحد محاسبه‌گر است.

رم

ایکس باکس ایکس دارای رم ۱۶ گیگابایتی DDR6 و ایکس باکس سری اس دارای رم ۱۰ گیگابایتی DDR6 است.

حافظه داخلی

ایکس باکس ایکس دارای یک ترابایت حافظه داخلی و ایکس باکس اس دارای ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی است. حافظه داخلی هر دو کنسول حافظه SSD با نسل چهار رابط اتصال PCI هستند. البته تمام حافظه داخلی در هر دو کنسول قابل‌استفاده نیستند.

میزان حافظه قابل‌استفاده برای ایکس باکس سری ایکس ۸۰۲ گیگابایت و برای ایکس باکس اس ۳۶۴ گیگابایت است. خوشبختانه هر دو کنسول از کارت حافظه تا ظرفیت ۱ ترابایت نیز پشتیبانی می‌کنند.

شباهت‌های ایکس باکس ایکس و ایکس باکس اس

رزولوشن

پشتیبانی از محتوای ۸K HDR (ویدیو): لازم به توضیح است ایکس باکس سری اس تنها در صورتی می‌تواند محتوای ۸K را به تلویزیون منتقل کند که از کابل HDMI 2.1 برای اتصال آن استفاده شود. در صورت تمایل باید این کابل را به‌صورت جداگانه خریداری کنید. قیمت این کابل در  حال حاضر درحدود ۹۰۰ هزار تومان است.

ویژگی‌های صوتی

  • پشتیبانی از فرمت صوتی DTS 5.1: فرمت صوتی DTS یک فرمت فشرده است که یکی از با کیفیت ترین فرمت‌های صوتی محسوب می‌شود و میزان زیادی از جزئیات را با وضوح بالا ارائه می کند.
  • پشتیبانی از فرمت صوتی دالبی دیجیتال ۵٫۱
  • پشتیبانی از صدای دالبی اتموس True HD: ایکس باکس ایکس به لطف برخورداری از این فناوری می‌تواند صدایی کاملاً سه‌بعدی ایجاد کند و مخاطب با شنیدن این صدا کاملاً در فضای صدا غرق می‌شود و تصور می‌کنند صدا را علاوه بر جهت‌های افقی از سمت بالا و از جهت عمودی نیز می‌شنود؛ البته بلندگوهای تلویزیون‌ها توانایی پخش صدای دالبی اتموس را ندارند و باید برای لذت بردن چنین صدایی از ساندبارها و سینماهای خانگی دالبی اتموس استفاده کنید.

ویژگی‌های ارتقادهنده عملکرد گرافیکی

  • پشتیبانی از فناوری Variable Refresh Rate یا نرخ رفرش متغیر: هر دو کنسول به لطف این فناوری میزان نرخ رفرش (تعداد نمایش تصاویر جدید در هر ثانیه) خود را متناسب با محتوای در حال نمایش تغییر می‌‌دهند تا تصاویر متحرک و تصاویر دارای حرکت سریع همیشه روان و بدون تاری نمایش داده شوند
  • پشتیبانی از فناوری Auto Low-Latency Mode: این برنامه نیز باعث می‌شود تصاویر روان و بدون لگ پخش شوند و پی‌درپی تکه‌تکه یا متوقف نشوند. درواقع این فناوری باعث می‌شود مدت‌زمان بین پردازش تصاویر توسط کنسول و نمایش آن‌ها در نمایشگر، به حداقل زمان ممکن برسد.
  • فناوری دالبی ویژن: این فناوری برای بهبود کیفیت محتوای HDR ایجاد شده است و باعث افزایش روشنایی تصاویر، افزایش طیف رنگ‌ها و کنتراست آن‌ها می‌شود.

پورت‌ها و قابلیت‌های ارتباطی

  • سه پورت USB 3.1 نسل اول
  • یک پورت ۲٫۱ HDMI
  • یک پورت ۸۰۲٫۱۱ac دو بانده
  • پورت لن یک گیگابیتی

به‌اشتراک‌گذاری و استریم تصاویر و فیلم‌های گیم‌پلی بازی

  • قابلیت ضبط گیم پلی با وضوح ۴K با ۶۰ فریم در ثانیه و استریم کردن آن
  • قابلیت ذخیره‌سازی اسکرین‌شات‌ها و ویدیوی ضبط‌شده در فضای ابری و تهیه فایل پشتیبان از آن‌ها

دسترسی به بازی‌های جدید

  • قابلیت پیش نصب بازی‌های جدید و اجرای آن‌ها درست پس از زمانی که منتشر می‌شوند.

سرگرمی

  • امکان دسترسی به صدها اپلیکیشن و سرویس و همچنین ویدیوهای آنلاین ۴K در سرویس‌های استریم ویدیو مانند نتفلیکس (Netflix)، آمازون ویدیو (Amazon Video)، دیزنی پلاس (Disney +) و چند سرویس دیگر

از نظر متنوع بودن نسخه‌های مختلف این دو کنسول، هیچ یک از آن‌ها نسبت به دیگری برتری ندارد.

برنده: رقابت تنگاتنگ

پورت‌ها

پورت های PS5

هر دو کنسول دارای پورت HDMI 2.1 هستند. PS5 دارای یک پورت USB-C فوق سریع با سرعت ۱۰ گیگابیت در ثانیه، یک پورت USB نوع A سریع و دو پورت USB 3.1 فوق سریع با سرعت ۱۰ گیگابیت در ثانیه است.

متأسفانه نه ایکس باکس سری ایکس و نه ایکس باکس سری اس دارای پورت USB-C نیستند و این موضوع ضعف بزرگی برای این دو کنسول است؛ زیرا احتمالاً در آینده تمام لوازم جانبی رده‌بالا و پیشرفته با پورت USB-C عرضه خواهند شد.

پورت های ایکس باکس سری ایکس

برنده: PS5

ویژگی‌های صوتی

دالبی اتموس در ایکس باکس سری ایکس

خوشبختانه نسخه استاندارد PS5 نیز مانند ایکس باکس سری ایکس از صدای دالبی اتموس و فرمت صوتی DTS پشتیبانی می‌کند؛ اما متأسفانه تنها در هنگام پخش بازی‌ها و فیلم‌های ارائه‌شده روی دیسک، از این فناوری صوتی و فرمت صوتی پشتیبانی می‌کند؛ اما ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس هر دو  در هنگام پخش محتوای دیجیتال نیز از دالبی اتموس و دالبی ویژن پشتیبانی می کنند.

لازم به توضیح است PS5 از فناوری صوتی DTS-X نیز پشتیبانی می‌کند که عملکرد آن مشابه فناوری دالبی اتموس است.

در صورت تمایل می‌توانید هدفون بی‌سیم عرضه‌شده برای PS5 با قابلیت پخش صدای سه‌بعدی را نیز به‌صورت جداگانه تهیه کنید. قیمت این هدفون بی‌سیم در زمان نگارش این مقاله ۷ میلیون تومان است.

برنده: ایکس باکس ایکس

ویژگی‌های ارتقادهنده عملکرد گرافیکی

دالبی ویژن در ایکس باکس سری ایکس

PS5 نیز مانند ایکس باکس سری ایکس از فناوری دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند (البته تنها برای محتوای ارائه‌شده روی دیسک)؛ اما متأسفانه در حال حاضر PS5 از دو قابلیت Variable Refresh Rate و Auto Low-Latency Mode پشتیبانی نمی‌کند؛ اما طبق وعده سونی این دو قابلیت در آینده نزدیک با یک به‌روزرسانی به کنسول جدید این برند افزوده می‌شوند.

سخن آخر

اگرچه هر دو کنسول دستگاه‌های فوق‌العاده قدرتمندی هستند و نسبت به نسخه‌های قبلی خود پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند؛ اما می‌توان گفت انتخاب ایکس باکس سری ایکس، انتخاب معقول‌تر و منطقی‌تری است؛ زیرا کنسول جدید مایکروسافت دارای سخت‌افزار قدرتمندتر و طراحی بهتر است و کاربران می‌توانند از سرویس جامع‌تری برای لذت بردن از بازی‌های به اشتراک گذاشته‌شده استفاده کنند و دسته آن نیز حس بهتری را به گیمر منتقل می‌کند.

می‌توان گفت ایکس باکس سری ایکس سردمدار عصر جدید صنعت بازی محسوب می‌شود؛ البته پلی‌استیشن ۵ ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی دارد که ایکس باکس فاقد آن‌هاست.

از میان این ویژگی‌ها می‌توان به برخورداری این کنسول از نسخه دیجیتال، دسته خلاقانه‌تر و مبتکرانه‌تر، حافظه SSD سریع‌تر و کارآمدتر و از همه مهم‌تر تعداد بیشتر بازی‌های اختصاصی برای این کنسول نسبت به بازی‌های اختصاصی ایکس باکس سری ایکس اشاره کرد.

البته به‌صورت کلی می‌توان گفت شباهت‌های این دو کنسول بیش از تفاوت‌های آن‌ها است و هر دو کنسول می‌توانند تمام انتظارات گیمرهای حرفه‌ای را برآورده کنند.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۱۰/۲۰
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | جذاب‌‌ترین کد تخفیف‌های فروشگاه‌های اینترنتی
    ژوئن 12, 2021

    […] برخی از تلویزیون‌های ایکس ویژن، جی پلاس، TCL، پلی‌استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس، پلی‌استیشن […]

لینک کپی شد!