تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

نکاتی که در مورد اندروید ۱۱ نمی‌دانید

اخبار تصلا
اندروید 11 جدیدترین نسخه اندروید است که رابط کاربری آن درزمینه مدیریت نوتیفیکیشن‌ها، پخش فیلم و موسیقی و کنترل وسایل هوشمند به میزان قابل‌توجهی بهبود یافته است. در این نسخه از اندروید به افزایش امنیت سیستم‌عامل و حفظ حریم خصوصی کاربران هم توجه ویژه‌ای شده است.

تصلا– اندروید ۱۱ جدیدترین نسخه رسمی و پایدار اندروید است که در تابستان ۲۰۲۰ برای گوشی های جدید گوگل پیکسل منتشر شد و پس از آن انتشار آن برای تمام گوشی های پرچمدار سامسونگ، وان پلاس و سایر برندها نیز آغاز شد

خوشبختانه یا متاسفانه اندروید ۱۱ شباهت بسیار زیادی به اندروید ۱۰ دارد و تنها تفاوت‌های اندکی بین این دو نسخه از سیستم‌عامل گوگل دیده می‌شود؛ البته جدیدترین نسخه اندروید ویژگی‌های جدیدی دارد که در این مطلب قصد داریم به معرفی آن‌ها بپردازیم و به‌صورت کامل با آن‌ها آشنا شویم.

البته لازم به توضیح است فهرست ارائه‌شده در این مقاله شامل تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید اندروید ۱۱ نمی‌شود و تنها ویژگی‌هایی معرفی می‌شوند که تمام کاربران این سیستم‌عامل باید با آن‌ها آشنا باشند.

در این مطلب از بیان برخی از به‌روزرسانی‌ها و آپدیت‌های نه‌چندان با اهمیت و همچنین برخی از ویژگی‌های جدید صرف‌نظر کرده‌ایم؛ زیرا این ویژگی‌ها بیشتر برای کمک به توسعه ‌دهندگان ایجاد شده‌اند نه کاربران معمولی!

قابلیت Conversation notifications (نوتیفیکیشن مربوط به پیام‌ها)

قابلیت Conversation notifications (نوتیفیکیشن مربوط به پیام‌ها)

در اندروید ۱۰ تمام نوتیفیکیشن‌ها بدون هیچ‌گونه نظم و ترتیبی یا سازمان‌دهی مشخصی در فهرست قرار دارند و نوتیفیکیشن‌های برخی از اپلیکیشن‌ها بدون هیچ‌گونه دلیل خاصی در ابتدای فهرست نوتیفیکیشن‌ها و بالای آن نمایش داده می‌شدند و نوتیفیکیشن‌های برخی از اپلیکیشن‌های دیگر به قسمتی منتقل داده می‌شوند که در مورد آن‌ها هشداری به کاربر داده نمی‌شد.

در اندروید ۱۱ نحوه چینش نوتیفیکیشن‌ها تغییر کرده و سه طبقه‌بندی برای نوتیفیکیشن‌ها ایجاد شده است که شامل نوتیفیکیشن‌های مربوط به مکالمه (Conversations)، نوتیفیکیشن‌های هشداردهنده (Alerting) و نوتیفیکیشن‌های بدون هشدار و صدا (silent) می‌شود.

در قسمت Conversations تمام نوتیفیکیشن‌های مربوط به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان نمایش داده می‌شوند و می‌توانید از این طریق با روش‌های مستقیماً به دیگران پیام دهید که شامل پیامک و چت کردن با سایر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان می‌شود؛ مثلاً می‌توانید از طریق این قسمت مستقیم به دایرکت اینستاگرام پیام بدهید.

در ضمن امکان تعیین اولویت مکالمه‌ها و اپلیکیشن‌ها در این بخش نیز وجود دارد. این قابلیت باعث می‌شود بتوانید پیام‌ها را طوری اولویت‌بندی کنید که پیام‌های ارسال‌شده از سوی اعضای خانواده شما بالاتر از سایر پیام‌ها نمایش داده شوند. این ویژگی کاربردی باعث می‌شود پیام‌های مهمی که در طول روز دریافت می‌کنید، اصلاً از چشم شما پنهان نشود و به همه آن‌ها در اسرع وقت جواب دهید.

بخش‌های Alerting و Silent هیچ تغییری نکرده است و درست مانند اندروید ۱۰ هستند. همچنین بی‌صدا کردن نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن‌های مختلف به‌راحتی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید این قسمت را طوری تنظیم کنید که تمام نوتیفیکیشن‌ها بی‌صدا شوند. به‌طور خلاصه باید گفت در اندروید ۱۱ می‌توانید نوتیفیکیشن‌‌ها را بیشتر از سایر نسخه‌ها کنترل کنید.

قابلیت Notification history (تاریخچه نوتیفیکیشن‌ها)

قابلیت Notification history (تاریخچه نوتیفیکیشن‌ها)

حتماً برای شما هم پیش آمده است که نوتیفیکیشنی را با سوایپ کردن حذف کرده‌اید و بعداً متوجه شده‌اید که آن نوتیفیکیشن، نوتیفیکیشن مهمی بوده است و نباید آن را حذف می‌کردید؛ اما در چنین مواقعی دیگر کاری نمی‌توانید بکنید.

در اندروید ۱۱ برای حل این مشکل قابلیت جدیدی ایجاد شده است که امکان ذخیره‌سازی هر یک از نوتیفیکیشن‌هایی را که در ۲۴ ساعت گذشته ایجاد شده‌اند، فراهم می‌کند. همچنین امکان مشاهده تمام نوتیفیکیشن‌ها ایجادشده و حتی نونیفیکیشن‌هایی که به‌صورت تصادفی سوایپ و حذف کرده‌اید، نیز وجود دارد.

متأسفانه این قابلیت در حالت پیش‌فرض فعال نیست و برای فعال کردن آن باید پس از ورود به تنظیمات گوشی مسیر را Apps & notifications > Notifications > Notification history دنبال کنید. پس از ورود به بخش Notification history این گزینه را فعال کنید. چنانچه این قابلیت قبلاً فعال شده باشد می‌توانید تاریخچه نوتیفیکیشن‌های خود را در این بخش مشاهده کنید.

به خاطر داشته باشید اندروید ۱۱ تنها در صورت فعال بودن این ویژگی نوتیفیکیشن‌ها را ذخیره می‌کند و امکان مشاهده و ذخیره‌سازی نوتیفیکیشن‌های که قبل از فعال شدن این ویژگی حذف شده‌اند، وجود ندارد. در صورت فعال‌سازی این ویژگی می‌توانید تمام نوتیفیکیشن‌های ایجاد شده را مشاهده کنید. حتی نوتیفیکیشن‌هایی که به بخش Silent منتقل شده‌اند و هرگز متوجه آن‌ها نشده‌اید.

قابلیت حباب‌های چت (chat bubbles)

قابلیت حباب‌های چت (chat bubbles)

گوگل تلاش کرده است اندروید ۱۱ درزمینه تسهیل در برقراری ارتباط عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و تمام ویژگی‌های نسخه جدید اندروید با نوتیفیکیشن‌های مرتبط با پیام‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و ویژگی‌های مرتبط با مکالمه می‌شود.

حباب‌های چت برای نخستین بار در اندروید ۱۰ ایجاد شد؛ اما گوگل به دلایل نامشخصی در نسخه قبلی چندان روی این ویژگی مانور نداد و این قابلیت در نسخه رسمی تنها در پس‌زمینه سیستم‌عامل اجرا می‌شد؛ اما در جدیدترین نسخه به‌عنوان یک ویژگی شاخص معرفی شده است.

اگر در اندروید از اپلیکیشن پیام‌رسان Facebook Messenger استفاده کرده باشید، می‌دانید زمانی که این اپلیکیشن در حال اجرا باشد، کادری برای چت تقریباً در بالای تمام اپلیکیشن‌ها اینجا می‌شود که می‌تواند چت کردن برای شما را بسیار ساده کند. زمانی که این کادر ظاهر می‌شود با لمس آن می‌توانید اپلیکیشن را باز کنید و سپس دوباره آن را مینیمایز کنید تا به شکل یک حباب روی آیکون نمایش داده شود.

ویژگی حباب‌های چت در اندروید ۱۱ درست به همین شکل عمل می‌کند، با این تفاوت که این قابلیت برای تمام اپلیکیشن‌هایی که امکان چت کردن در آن‌ها وجود دارد،قابل‌استفاده است و تنها مختص اپلیکیشن‌های پیام‌رسان یا اپلیکیشن‌های دیگری که ساختار مشابهی دارند، نیست.

ضبط فیلم از صفحه ‌نمایش (screen recorder)

ضبط فیلم از صفحه‌نمایش (screen recorder)

با استفاده از این قابلیت دیگر نیازی به دانلود و نصب اپلیکیشن ‌های مختلف برای ضبط فیلم از نمایشگر گوشی نیست و تنها کافی است آیکون این قابلیت را در نوار نوتیفیکیشن‌ها لمس کنید.

با لمس این آیکون این قابلیت در بخش تنظیمات سریع، چند گزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ به‌عنوان‌مثال می‌توانید مشخص کنید که لمس شما در فیلم مشخص و ضبط شود یا نه یا صدا ضبط شود یا نه.

در کل استفاده از این قابلیت کاملاً آسان است؛ شاید قابلیت‌های جانبی این ویژگی به‌اندازه اپلیکیشن‌های مختص فیلم‌برداری نباشد، اما نیاز بسیاری از کاربران را برطرف می‌کند.

کنترل نمایش و پخش فایل‌های چندرسانه‌ای

کنترل نمایش و پخش فایل‌های چندرسانه‌ای

در اندروید ۱۰ زمانی که در حال پخش موسیقی هستید، کادر مربوط به پلیر در بالای نوار نوتیفیکیشن‌ها ظاهر می‌شود؛ اما در اندروید ۱۱ این بخش مختص نوتیفیکیشن‌های مربوط به پیام‌ها است؛ بنابراین طبیعتاً موزیک پلیر به بخش دیگری منتقل شده است.

گوگل تصمیم گرفته است در نسخه جدید سیستم‌عامل خود موزیک پلیر را به بخش تنظیمات سریع در نوار نوتیفیکیشن‌ها انتقال دهد. می‌توان گفت گوگل تصمیم کاملاً درستی گرفته است؛ زیرا بدون تردید موزیک پلیر تنها یک نوع نوتیفیکیشن نیست؛ بلکه یک ابزار محسوب می‌شود و حتی می‌توان آن را یک مینی اپلیکیشن نامید.

زمانی که شما نوار نوتیفیکیشن‌ها را به سمت پایین می‌کشید، قسمت کنترل‌کننده فایل‌های چندرسانه‌ای را مشاهده می‌کنید که در آن اپلیکیشن در حال استفاده، کاور هنری، پارامترهای کنترل‌کننده اصلی و همچنین سیستم در حال پخش موسیقی (مثلاً بلندگوهای گوشی یا هدفون‌های بلوتوثی) به شما نمایش داده می‌شود. زمانی که دوباره نوار نوتیفیکیشن‌ها را پایین می‌کشید می‌توانید اطلاعاتی را که در تصویر بالا نمایش داده شده است، مشاهده کنید.

در ضمن می‌توانید با لمس سیستم در حال پخش موسیقی (این بخش در تصویر بالا با عنوان Phone speaker مشخص شده است) منبع پخش صدا را تغییر دهید و صدا را از اسپیکرهای خود گوشی به هدفون‌های بلوتوثی منتقل کنید)

چنانچه نیازی به پلیر ندارید، می‌توانید با سوایپ کردن آن را حذف کنید. همچنین می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که هنگامی‌که پخش موسیقی را متوقف کردید، سریع به‌صورت خودکار محو شد یا برعکس همیشه در مکان خود باقی بماند.

کنترل کردن وسایل خانگی هوشمند

کنترل کردن وسایل خانگی هوشمند با گوشی

امروزه استفاده از وسایل خانگی هوشمند به‌صورت روزافزونی در حال افزایش است و بیشتر کاربران تمایل زیادی به هوشمند کردن وسایل خانه خود دارند. گوگل در واکنش به افزایش گسترش استفاده از وسایل خانگی، قابلیت جدیدی را در اندروید ۱۱ ایجاد کرده است که کاربران با استفاده از آن می‌تواند بدون نیاز به استفاده از اپلیکیشن خاصی وسایل هوشمند منزل خود را به‌راحتی کنترل کنند.

برای استفاده از این قابلیت تنها باید دکمه پاور را بزنید. در جدیدترین نسخه اندروید با زدن دکمه پاور علاوه ‌بر گزینه خاموش کردن و ریست کردن، گزینه‌های مختلف دیگر را نیز مشاهده می‌کنید.

یکی از این گزینه‌ها گزینه Google Pay است که از طریق آن می‌توانید به‌سرعت و به‌راحتی از روش پرداخت بدون لمس استفاده کنید در زیر این گزینه چند گزینه دیگر نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید گوشی را به وسایل خانگی هوشمند مشخص‌شده متصل و آن‌ها را به‌راحتی کنترل کنید.

متأسفانه در حالت پیش‌فرض این قابلیت اندروید، تنها ۶ وسیله برای کنترل وجود دارد؛ اما شما می‌توانید وسایل موردنظر خود را به این فهرست اضافه کنید یا موارد موردنظرتان را حذف کنید.

شما می‌توانید از گزینه‌های موجود در این بخش برای برای خاموش یا روشن کردن لامپ‌ها، بررسی وضعیت دوربین‌های امنیتی، باز کردن در خانه یا سایر موارد استفاده کنید. با استفاده از این قابلیت جدید اندروید ۱۱ دیگر نیازی به استفاده اپلیکیشن‌های جداگانه ندارید.

متأسفانه گوشی های برخی از برندها هنوز با این قابلیت جدید اندروید ۱۱ سازگار نشده‌اند؛ به‌عنوان‌مثال در گوشی های سامسونگ دارای جدیدترین نسخه اندروید، قابلیت کنترل وسایل خانگی هوشمند هنوز به گزینه‌ های دکمه پاور اضافه نشده است.

سایر برندها نیز در حال انتقال گزینه‌های مرتبط با کنترل وسایل خانگی هوشمند به سایر بخش‌های سیستم‌عامل هستند. امیدواریم گوگل در اندروید ۱۲ این ناهماهنگی‌ها را برطرف کند.

قابلیت One time permission و Auto reset

قابلیت One time permission و Auto reset

چنانچه در سال‌های اخیر اخبار مربوط به اندروید را دنبال کرده باشید، می‌دانید که در چند سال گذشته اتهامات سنگین در رابطه با نقض حریم خصوصی در این سیستم‌عامل و امنیت پایین آن مطرح شده است. خوشبختانه در اندروید ۱۱ کاربران می‌توانند کنترل بیشتری روی حریم خصوصی خود داشته باشند و امنیت این نسخه از سیستم‌عامل گوگل نیز نسبت به قبل افزایش یافته است.

یکی از ویژگی‌های شاخص اندروید ۱۱ درزمینه حفظ حریم خصوصی، قابلیت One Time permissions است.

در نسخه‌های قبلی اندروید پس از نصب و اجرای اپلیکیشن جدید، اپلیکیشن تنها یک بار از کاربر برای دسترسی به بخش‌های مختلف دستگاه مثل موقعیت مکانی، دوربین، میکروفون، مخاطبین و سایر موارد اجازه می‌خواهد؛ اما کاربران اندروید ۱۱ می‌توانند در صورت تمایل تنها یک بار به اپلیکیشن اجازه دسترسی به بخش‌های مختلف را بدهند (گزینه Only this time) یا اپلیکیشن را طوری تنظیم کنند که تنها زمانی که در حال استفاده از اپلیکیشن هستید، به موارد مختلف دسترسی داشته باشد (گزینه while using the app) و یا اصلاً دسترسی نداشته باشد (گزینه Deny).

درصورتی‌که گزینه while using the app را انتخاب کنید، سیستم‌عامل پس از بسته شدن اپلیکیشن، دسترسی‌های آن را سریعا مسدود می‌کند. توصیه می‌کنیم با استفاده از این قابلیت دسترسی اپلیکیشن به بخش‌ها و اطلاعات مهم را تا جای ممکن کنترل کنید؛ زیرا برخی از اپلیکیشن‌ها بدون اینکه متوجه شوید اطلاعاتتان را جمع‌آوری می‌کنند و ممکن است این موضوع برای شما دردسرآفرین شود.

در جدیدترین نسخه اندروید ویژگی مشابه دیگری تحت عنوان Auto-reset جهت کنترل دسترسی اپلیکیشن به بخش‌های مختلف ایجاد شده است.

در اندروید ۱۱ به لطف وجود این قابلیت درصورتی‌که قبلاً به اپلیکیشن خاصی اجازه دسترسی به موقعیت مکانی را داده باشید و مدت‌ زمان زیادی از آن استفاده نکرده باشید، دسترسی به موقعیت مکانی اپلیکیشن مسدود می‌شود و چنانچه دوباره آن اپلیکیشن را باز کنید، باید مجدداً به اپلیکیشن اجازه دسترسی به موقعیت مکانی را بدهید

زمان‌بندی برای فعال شدن تم تیره (Dark theme)

زمان‌بندی برای فعال شدن تم تیره (Dark theme)

همان‌طور که میدانید قبلاً در اندروید ۱۰ قابلیت تم تیره ایجاد شده است. در پوسته های مختلف اندروید که توسط برندهای مختلف ایجاد شده، امکان کنترل زمان فعال‌سازی حالت تیره را فراهم شده است و حتی کاربران می‌توانند دلیل فعال کردن حالت تیره را نیز برای سیستم‌عامل مشخص کنند.

در اندروید ۱۱ امکان زمان‌بندی جهت فعال شدن تم تیره یک یا دو پارامتر متفاوت وجود دارد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید

گوشی را طوری تنظیم کنید که تم تیره با غروب آفتاب به‌صورت خودکار فعال و با طلوع آفتاب صورت خودکار غیرفعال شود. همچنین در صورت تمایل می‌توانید یک زمان‌بندی سفارشی‌سازی شده و دلخواه خود برای فعال و غیرفعال شدن تم تیره ایجاد کنید.

گوگل قابلیت فعال و غیرفعال شدن خودکار تم تیره در هنگام غروب و طلوع آفتاب را در سال ۲۰۲۰ برای گوشی های گوگل پیکسل ایجاد کرد؛ اما با اندروید ۱۱ استفاده از این قابلیت برای کاربران تمام گوشی های جدید اندرویدی فراهم شد.

آپدیت خودکار اندروید ۱۱ از طریق گوگل پلی استور

آپدیت خودکار اندروید ۱۱ از طریق گوگل پلی استور

همان‌طور که می‌دانید گوگل هر سال نسخه جدید اندروید را عرضه و هر ماه نیز یک پچ امنیتی جدید منتشر می‌کند. هر دو نوع آپدیت و به‌روزرسانی به دو شیوه قابل دریافت هستند؛ نخستین روش دریافت از طریق اپراتورهای تلفن همراه و دومین روش دریافت از طریق ابزارهای خود دستگاه است. این آپدیت‌ها برای برخی از گوشی‌ها سریعاً منتشر می‌شوند؛ اما برای سایر گوشی‌ها بسیار دیر منتشر می‌شوند یا اصلاً منتشر نمی‌شود.

گوگل برای مقابله با این مشکل به‌روز‌رسانی از طریق گوگل پلی استور را در اندروید ۱۱ تقویت کرده است. در جدیدترین نسخه اندروید امکان دور زدن تمام موانع برای گوگل فراهم شده و برندهای مختلف سازنده گوشی می‌توانند آپدیت های جدید را در اختیار تمام کاربران قرار دهند.

اگرچه در اندروید ۱۱ نیز مشکلات مربوط به دریافت جدیدترین نسخه اندروید یا جدیدترین پچ‌های امنیتی همچنان دیده می‌شود، اما نمشکل برخی از حفره‌های امنیتی برطرف شده است و حتی قسمت‌های خاصی از سیستم‌عامل نیز آپدیت می‌شود.

بنابراین گوشی های دارای اندروید ۱۱ نسبت به سایر گوشی‌ها امن‌تر و به‌روزتر خواهند بود؛ حتی اگر شرکت سازنده در آینده هیچ آپدیت جدیدی برای برخی از گوشی‌ها منتشر نکنند؛ اگرچه چنانچه تمام نسخه‌های جدید اندروید و به‌روزرسانی‌های امنیتی برای تمام گوشی‌ها منتشر می‌شد، بهتر بود؛ اما به‌هرحال در اندروید ۱۱ تا حدودی با این مشکل مقابل شده است.

پیشنهاد اپلیکیشن (تنها برای گوشی های گوگل پیکسل)

پیشنهاد اپلیکیشن در اندروید ۱۱

این ویژگی جدید ویژگی فوق‌العاده خوبی محسوب می‌شود؛ اما در حال حاضر تنها برای گوشی های گوگل پیکسل قابل‌استفاده است؛ البته ممکن است در آینده امکان استفاده از این ویژگی برای سایر گوشی‌ها نیز فراهم شود؛ اما به دلیل اینکه برای استفاده از آن نیازمند Pixel Launcher هستید، بعید است استفاده از این ویژگی جدید برای گوشی های سایر برندها امکان‌پذیر شود.

چنانچه صاحب یکی از گوشی های گوگل پیکسل هستید، می‌توانید به Google AI (بخشی از اکوسیستم گوگل برای بهره‌مندی از قابلیت‌های هوش مصنوعی) اجازه دهید اپلیکیشن‌هایی داک را به‌صورت هوشمند کنترل کند.

اندروید با بهره‌مندی از فاکتورهای مختلف مشخص می‌کند چه اپلیکیشن‌هایی در قسمت داک در زمان‌های مشخصی از روز نمایش داده شوند (تعداد این اپلیکیشن‌ها ۵ اپلیکیشن است) این اپلیکیشن‌ها دائماً تغییر می‌کنند. هدف نهایی گوگل از این کار این است که اپلیکیشن‌هایی را که قصد استفاده از آن را دارید، قبل از اینکه تصمیم بگیرید از چه اپلیکیشنی استفاده کنید، آماده استفاده باشد!

البته گوگل این امکان را برای شما فراهم فراهم کرده است که از اندروید بخواهید به برخی از اپلیکیشن‌ها توجه نکند. حتی در صورت عدم تمایل به استفاده از این ویژگی می‌توانید آن را غیرفعال کنید. به‌هرحال این قابلیت جذاب اندروید ۱۱ تا حدودی می‌تواند استفاده از اندروید را لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر کند.

پین کردن اپلیکیشن‌ها در صفحات به‌اشتراک‌گذاشته‌شده

پین کردن اپلیکیشن‌ها در صفحات به اشتراک گذاشته‌شده

یکی از مسئولان رده‌بالای مسئول اندروید پذیرفته است که سیستم ابه‌شتراک‌گذاری این سیستم‌عامل سازمان‌دهی خوبی ندارد. در اندروید ۱۰ سیستم به اشتراک‌گذاری تا حدود زیادی بهبود یافته و در اندروید ۱۱ میزان کارایی آن افزایش یافته است.

به‌تازگی در اندروید بخش جدیدی تحت عنوان Share Sheet ایجاد شده که هدف اصلی آن به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات برخی از اپلیکیشن‌ها با مخاطبین یا سایر اپلیکیشن‌ها است.

در اندروید ۱۱ پین کردن (سنجاق کردن) اپلیکیشن‌ها در قسمت Share Sheet جهت دسترسی راحت‌تر به اپلیکیشن‌ها و تسهیل به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات، امکان‌پذیر شده است. در تصویر بالا می‌توانید گزینه پین کردن قابلیت چاپ کروم (Chrome printing) در قسمت Share Sheet یا حتی قابلیت کروم برای ارسال URL به سایر دستگاه‌ها را ببینید

شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت تصمیم بگیرید، زمانی که می‌خواهید چیزی را به اشتراک بگذارید، چه اپلیکیشنی در Share Sheet پین شود.

در حال حاضر نحوه ارائه اپلیکیشن‌ها در اندروید با ترتیب مشخص‌شده کمی سردرگم‌کننده است و این موضوع کار با اندروید را برای برخی از کاربران خسته‌کننده می‌کند؛ بنابراین این ویژگی می‌تواند برای بسیاری از کاربران جذاب و مفید باشد.

قابلیت استفاده بی‌سیم از Android Auto

قابلیت استفاده بی‌سیم از Android Auto

سیستم Android Auto واقعاً مفید و کاربردی است؛ اما برای استفاده از آن باید گوشی را با سیم به سیستم ناوبری و سرگرمی خودرو متصل کنید که کمی آزاردهنده است.

خوشبختانه امکان استفاده بی‌سیم از Android Auto برای تمام گوشی های دارای اندروید ۱۱ فراهم شده است.

برای استفاده از این قابلیت هیچ محدودیتی وجود ندارد و تنها دستگاه نصب‌شده در داخل خودرو که قصد دارید گوشی را به‌صورت بی‌سیم به آن متصل کنید، نیز باید از این قابلیت پشتیبانی کند. مطمئناً بسیاری از سیستم‌های خودروهای قدیمی فاقد این قابلیت هستند؛ اما بدون تردید در آینده امکان استفاده از سیستم Android Auto به‌صورت بی‌سیم در اکثر خودروها فراهم می‌شود.

افزایش توانایی قابلیت Voice Access در زمینه جمع‌آوری اطلاعات محیطی و تغییر رفتار سیستم مطابق با این اطلاعات

قابلیت Voice Access

افراد دارای معلولیت‌های جسمی و حرکتی که قادر به استفاده از گوشی با دست‌هایشان نیستند، می‌توانند با استفاده از قابلیت Voice Access و با بهره‌مندی از دستیار صوتی گوگل اسیستنت، از طریق فرمان‌های صوتی از گوشی خود استفاده کنند.

در اندروید ۱۰ برای استفاده از این قابلیت باید فرمان صوتی خود را همراه با شماره‌های مشخص شده روی نمایشگر بیان کنید؛ به‌عنوان‌مثال زمانی که می‌خواهید توییت جدیدی بنویسید باید فرمان صوتی (Tab 4) را بیان کنید (در کنار هر لینک عددی بیان شده است که باید برای انجام آن کلمه Tab را همراه با آن عددبیان کنید)؛ اما در اندروید ۱۱ نیازی به بیان عدد نیست و تنها کافی است عباراتی مثل Open Twitter (توییتر را باز کن) و Open Twitter (توییت بنویس) را بیان کنید؛ بنابراین تعامل شما با گوشی روان‌تر و سریع‌تر می‌شود.

باوجود اینکه این ویژگی تنها برای افراد معدودی ویژگی مفیدی محسوب می‌شود؛ اما نشان‌دهنده این است که گوگل به‌راحتی استفاده تمام کاربران از اندروید اهمیت زیادی می‌دهد.

قابلیت Android Enterprise

قابلیت Android Enterprise 

چنانچه مسئولان محل کار شما گوشی اندرویدی در اختیار شما قرار داده‌اند، احتمالاً اپلیکیشن Android Enterprise روی |ان نصب شده است. این اپلیکیشن نوعی پلتفرم محسوب می‌شود که به مسئولان پخش IT اداره یا محل کار شما اجازه می‌دهد گوشی را تحت نظر داشته باشند و برای اعمال تغییرات، انجام به‌روزرسانی‌ها یا سایر موارد نیز از آن استفاده کنند.

به دلیل اینکه با استفاده از این اپلیکیشن می‌توان گوشی را کاملاً تحت نظر گرفت، افرادی که از گوشی های دارای این اپلیکیشن استفاده می‌کنند، برای حفظ حریم خصوصی خود از گوشی دیگری نیز استفاده می کنند.

در اندروید ۱۱ این مشکل کاملاً برطرف شده است. شما می‌توانید یک پروفایل کاری و یک پروفایل شخصی کاملاً مجزا از یکدیگر ایجاد کنید. این دو پروفایل مجزا هیچ تأثیری روی یکدیگر ندارند و می‌توانید به‌راحتی بین این دو پروفایل سوییچ کنید و با اطمینان از اینکه هیچ اپلیکیشن یا فردی فعالیت شخصی شما را کنترل نمی‌کند و به حریم خصوصی‌تان وارد نمی‌شود، با خیال راحت از گوشی استفاده کنید.

البته با وجود این قابلیت شاید هنوز هم افراد زیادی وجود داشته باشند که ترجیح بدهند از گوشی مجزا استفاده کنند؛ اما از سوی دیگر بسیاری از کاربران استفاده از گوشی دوم را ضروری نمی‌بینند.

قابلیت Dynamic Meterdness API مختص گوشی های ۵G

قابلیت Dynamic Meterdness API

این قابلیت اندروید ۱۱ به گوشی های ۵G کمک می‌کند با بهترین سرعت و بالاترین میزان آنتن‌دهی ممکن به اینترنت ۵G متصل شوند و در هنگام تماشای ویدیو یا سایر بخش‌های گرافیکی با اینترنت ۵G بهترین عملکرد را داشته باشند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت این ویژگی باعث می‌شود گوشی های ۵G بیشترین بهره را از نسل جدید اینترنت ببرند.

قابلیت hinge angle sensor API مختص گوشی تاشو

گوشی تاشو

اندروید ۱۱ با استفاده از این قابلیت به‌راحتی می‌تواند تاشدن لولا را تشخیص دهد. توسعه‌دهندگان با بهره‌مندی از این قابلیت می‌توانند تجربه کاربری اپلیکیشن هاغی خود را به بهترین شکل ممکن بهینه‌سازی کنند تا کار با آن‌ها در گوشی هایی مانند گلکسی زد فلیپ واقعاً لذت‌بخش شود.

مثلا زمانی که گوشی تاشو محتوایی را در نمایشگر نمایش می دهد، به‌صورت خودکار به دو بخش تقسیم می‌شود و هر دو بخش به‌صورت مجزا د درو طرف نمایشگر نمایش داده می‌شوند.

همچنین در زمان پخش فیلم درصورتی که گوشی در حالت عادی باشد، فیلم به صورت عمودی یا با نسبت تصویر ۱۶:۹ پخش می‌شود؛ اما زمانی که گوشی تا شود؛ ویدیو به صورت مربعی پخش می‌شود.

بهینه‌سازی قابلیت نرخ رفرش متغیر

امروزه نمایشگر اکثر گوشی های رده ‌بالا و میان رده دارای نرخ رفرش ۹۰ تا ۱۲۰ هرتز هستند.

در این گوشی‌ها تصاویر دارای حرکت سریع کاملاً روان و نرم نمایش داده می‌شوند و بازی‌ها نیز کاملاً روان اجرا می‌شود؛ اما به دلیل اینکه نرخ رفرش بالا معمولاً مصرف باتری را افزایش می‌دهد و در برخی موارد بالا بودن نرخ رفرش چندان ضروری نیست، سازندگان برخی از گوشی های اندرویدی قابلیت VRR یا Variable Refresh Rate (نرخ رفرش متغیر) را در برخی از گوشی های خود ایجاد کرده‌اند (مانند گوشی های گلکسی اس ۲۱، گلکسی اس ۲۱ پلاس و گلکسی اس ۲۱ اولترا).

این قابلیت باعث می‌شود میزان نرخ رفرش گوشی (نرخ رفرش نشان‌دهنده تعداد تصاویر یا فریم‌هایی است که نمایشگر گوشی در یک ثانیه می‌تواند نمایش دهد.

مثلاً نمایشگر دارای نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز می‌تواند در هر ثانیه ۱۲۰ فریم یا تصویر جدید نمایش دهد) متناسب با سرعت تصاویر در حال پخش تغییر کند؛ مثلاً زمانی که تصاویر ثابت یا دارای حرکت کمی هستند، نرخ رفرش نمایشگر به حداقل میزان خود و زمانی که تصاویر با سرعت بسیار بالایی پخش می‌شود، نرخ رفرش به حداکثر میزان می‌رسد.

در گوشی های دارای این قابلیت هم در مصرف باتری صرفه‌جویی می‌شود و هم تصاویر به شکل کامل روان نمایش داده می‌شوند. در اندروید ۱۱ قابلیت نرخ رفرش متغیر به بهترین شکل ممکن اجرا می‌شود.

عرضه اندروید ۱۱ برای گوشی های دیگر

اندروید 11

اندروید ۱۱برخلاف اندروید ۱۰ و نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید که در زمان انتشار تنها برای گوشی های پیکسل گوگل منتشر می‌شدند و چند ماه بعد برای گوشی های سایر برندها منتشر می‌شدند، در همان ابتدای زمان انتشار خود علاوه بر گوشی های پیکسل برای چند گوشی وان پلاس، شیائومی، اوپو ریلمی (realme) نیز منتشر شد.

گوشی های پرچمدار ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ سامسونگ مانند گوشی های سری گلکسی اس ۲۰ و اس ۲۱ سامسونگ از جدیدترین نسخه اندروید بهره می‌برند.

البته در رابط کاربری اختصاصی این گوشی‌ها یعنی One UI 3.0 و One UI 3.1 تغییرات اندکی نسبت به رابط کاربری اصلی اندروید ۱۱ ایجاد شده است که از میان آن‌ها می‌توان به بهبود لاک اسکرین، افزایش تغییرات مرتبط با سفارشی‌سازی نمایشگاه، قابلیت Always on display, ابزارهای دسترسی جدید و سایر موارد اشاره کرد.

رابط کاربری One UI 3.0

در صورت فعال شدن قابلیت Always on display اطلاعات مهم تاریخ و نوتیفیکیشن‌های مربوط به تماس‌های بی‌پاسخ و پیام‌ها همیشه و در حالت استندبای روی نمایشگر نمایش داده می‌شوند و برای دیدن آن‌ها لازم نیست نمایشگر را روشن کنید.

وان پلاس نیز سیستم‌عامل OxygenOS 11 را برای برخی از گوشی های جدید خود، بر مبنای اندروید ۱۱ ایجاد کرده است.

طراحی ظاهری این سیستم‌عامل کمی از طراحی ظاهری اصلی اندروید فاصله گرفته است و نشانه‌هایی از عناصر طراحی به کارگرفته‌شده در رابط کاربری اختصاصی سامسونگ در آن نیز دیده می‌شود.

سیستم‌عامل OxygenOS 11

نوکیا نیز نسخه اختصاصی خود از اندروید ۱۱ را عرضه کرده است. انتشار اندروید ۱۱ برای گوشی نوکیا ۸٫۳ ۵G. از تاریخ ۸ فوریه (۲۰ بهمن ۱۳۹۹) آغاز شده است.

نوکیا در سال‌های گذشته درزمینهٔ عرضه نسخه جدید اندروید برای گوشی های خود عملکرد چندان خوبی نداشته است؛ اما امسال جدیدترین نسخه اندروید را برای گوشی پرچم‌دار خود یعنی نوکیا ۸٫۳ سریعاً آغاز کرد و تمام این گوشی‌ها در چند ماه آینده جدیدترین نسخه اندروید را دریافت می‌کنند.

شیائومی نیز رابط کاربری رسمی MIUI 12 را بر پایه اندروید ۱۱ ایجاد کرده که برای گوشی های سری Mi 10 و گوشی های Redmi Note 9 عرضه شده است و به‌زودی برای سایر گوشی های جدید این برند نیز عرضه خواهد شد.

رابط کاربری رسمی MIUI 12

ال‌ جی نیز انتشار جدیدترین نسخه اندروید برای گوشی های جدید خود را آغاز کرده است و دو گوشی Velvet و V60 در حال دریافت جدیدترین نسخه اندروید هستند.

برند موفق اوپو نیز جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اختصاصی خود یعنی ColorOS 11 را که بر پایه اندروید ۱۱ ایجاد شده، برای برخی از گوشی های خود عرضه کرده است.

این رابط کاربری اختصاصی اوپو، علاوه‌بر برخورداری از ویژگی‌های خوب اندروید ۱۱، از حالت تیره (dark mode) قابل سفارشی‌سازی، حالت صرفه‌جویی در مصرف باتری (power save mode) و ویژگی جدیدی با عنوان OPPO Relax 2.0 برخوردار است که به کاربران کمک می‌کند شب‌ها خواب آرامی داشته باشند

سیستم‌عاملColorOS 11

در کل چنانچه می‌خواهید بیشترین بهره را از اندروید ۱۱ ببرید، خرید گوشی پیکسل ۵ را به شما کنیم.

این گوشی با عملکرد بسیار خوب، نمایشگر اولد، دوربین فوق‌العاده خوب، عمر باتری بسیار خوب و بسیاری از ویژگی‌های خوب دیگر، گزینه خوبی برای خرید محسوب می‌شود.

در ضمن اندازه نمایشگر این گوشی نیز در حد مناسبی است و می‌توان با یک دست به‌راحتی با آن کار کرد.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۱۲/۱۷
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!