تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

مدیرعامل شرکت صنایع امرسان در واکنش به ممنوعیت واردات لوازم خانگی:

تولید برخی قطعات لوازم خانگی توجیه اقتصادی ندارد/یک‌سوم بازار در اختیار قاچاق است

اخبار تصلا
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت صنایع امرسان با اشاره به دستور مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری مبنی بر ممنوعیت واردات کالای نهایی لوازم خانگی به «تصلا» گفت: در این رابطه باید گریزی به وضعیت بازار لوازم خانگی و توان رقابت و تولید محصولات با دانش روز دنیا بزنیم؛ یعنی از زمانی که مقام معظم رهبری در سال 92، اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند.

تصلا مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت صنایع امرسان با اشاره به دستور مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری مبنی بر ممنوعیت واردات قطعات لوازم خانگی به «تصلا» گفت: در این رابطه باید گریزی به وضعیت بازار لوازم خانگی و توان رقابت و تولید محصولات با دانش روز دنیا بزنیم؛ یعنی از زمانی که مقام معظم رهبری در سال ۹۲، اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند.

سلطان‌حسین فتاحی در رابطه با واردات قطعات لوازم خانگی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد درونزای برونگر است، یعنی ما بر اساس توان و دانش داخلی، نیروی انسانی و همچنین مواد اولیه داخلی بتوانیم تولیدات‌مان را به بازار عرضه و حتی صادر کنیم.

همین سیاست باعث شد تا تولیدکنندگان لوازم خانگی که اکثرا از بخش خصوصی هستند، سرمایه‌گذاری بسیار مناسبی را در این زمینه انجام دهند.

وی اضافه کرد: خاطرم هست وقتی واردات محصولات نهایی از طرف دولت در سال ۹۷ ممنوع اعلام شد، در همان زمان سهم بسزایی از بازار لوازم خانگی در اختیار تولیدکنندگانی قرار گرفت که در حال حاضر هم فعالیت می‌کنند. یعنی، تولیدکنندگانی که حدود ۳۰ سال و شاید هم بیشتر سابقه فعالیت دارند و در این عرصه در حال تولید و عرضه خدمات به مصرف‌کنندگان هستند.

خبر مرتبط: بعضی از تولیدکنندگان لوازم خانگی روی حواشی متمرکز شده‌اند/انحصارطلبان به حلقه توزیع دست‌اندازی می‌کنند

توان و عمق ساخت واردات قطعات لوازم خانگی داخل بیشتر شود

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت صنایع امرسان با اشاره به وضعیت فعلی بازار لوازم خانگی و تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه اقتصاد کشورمان اعمال شده است، گفت: در این شرایط باید عمق ساخت داخل را تقویت کنیم و تولیدات داخلی را به قیمت تمام شده کمتری به بازارها عرضه کنیم.

فتاحی همچنین در واکنش به انتقاد برخی کارشناسان و مصرف‌کنندگان مبنی بر اینکه اگر این شرایط جدید در بازار حاکم شود قدرت رقابت‌پذیری از بین می‌رود، در این باره توضیح داد: اگر این افراد به آمار و ارقام توجه کنند می‌بینند که همین تولیدکنندگان در حال صادرات محصولات نهایی به کشورهای همسایه هستند؛ برای نمونه تمام محصولات نهایی که در بازار عراق دیده می‌شود، بیشتر از کشورهایی مثل ترکیه، چین و ایران است.

یعنی وقتی محصولات داخلی به چنین بازاری ورود می‌کند، یا در حال حاضر ما در حال صادرات به کشورهایی مثل آذربایجان یا ازبکستان هستیم، این امر نشان می‌دهد تولیدکنندگان داخلی از دانش روز و توان رقابتی خوبی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی در حال سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه (R&D) هستند، ادامه داد: در تلاش هستیم تا این دانش را بومی‌سازی کنیم که این امر سبب خواهد شد تحقیق و توسعه در کشورمان نهادینه شود و دانش تولید لوازم خانگی دوشادوش تولید دنیا پیش رود.

تولید پنل و کمپرسور توجیه اقتصادی ندارد

مدیرعامل شرکت صنایع امرسان در خصوص وضعیت واردات قطعات لوازم خانگی نیز اظهار کرد: واردات قطعاتی که در داخل تولید نمی‌شوند، ادامه دارد. برای مثال، در حال حاضر کمپرسور یخچال یا پنل تلویزیون در داخل تولید نمی‌شوند و اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

در واقع، یک قطعه باید به صورت انبوه تولید شود تا توجیه و صرفه‌ی اقتصادی برای کشور به همراه داشته باشد؛ یعنی هم بتوانیم داخل را تغذیه کنیم و هم صادرات داشته باشیم. به همین دلیل، دولت و بخش خصوصی در این بخش ورود نکرده است و فعلا قطعاتی که تولیدشان نیاز به دانش بالایی دارد و دارای توجیه اقتصادی در داخل نیست، وارد می‌شوند.

 به گفته فتاحی، اگر به سال‌های حتی قبل از سال ۹۲ برگردیم، درمی‌یابیم که در آن برهه زمانی هم تولیدکنندگان لوازم خانگی در حال فعالیت بودند و سهم خوبی از بازار داشتند. شرکت‌های تولیدی در حال رشد بودند و این موضوع به این معناست که ما دارای شرکت‌های ریشه‌داری در بخش تولید لوازم خانگی هستیم.

اگر از این زاویه به دستور مقام معظم رهبری نگاه کنیم که همچنان واردات لوازم خانگی ممنوع باشد؛ این امر بنیه و توان تولید را در داخل افزایش می‌دهد و به رشد اشتغال کمک خواهد کرد. در این زمینه، بعد از مدتی ما باید صادرات خوب و درخور کشور عزیزمان داشته باشیم.

خبر مرتبط:  حضور برندهای خارجی به نفع تولیدکننده داخلی شد/صنعت لوازم خانگی در دنیا به واردات قطعات وابسته است

اکثر محصولات قاچاق گارانتی، خدمات مشتری و بیمه دارند!

وی با اشاره به پدیده قاچاق در کشور گفت: من می‌خواهم از زاویه‌ی دیگری یعنی قاچاق، به شرایط جدید بازار لوازم خانگی نگاه کنم.

درحال حاضر اگر مصرف‌کننده خواهان جنس خارجی باشد، در زمان کوتاهی هم از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و هم در سطح بازار می‌تواند به جنس مورد نظر دسترسی پیدا کند. حتی، فروش این محصولات از طریق پیامک به شهروندان اطلاع داده می‌شود.

اگر یک مقداری در این باره بیشتر بررسی کنیم، می‌بینیم الان وضعیت قاچاق برای کسانی که به این کار مشغولند، نسبت به قبل از سال ۹۷ که کالاها به صورت رسمی به کشور وارد می‌شدند، خیلی بهتر است!

فتاحی افزود: در آن زمان، اگر کالایی به صورت رسمی وارد کشور می‌شد، شرکت واردات قطعات لوازم خانگی باید حدود ۵۰ درصد قیمت تمام شده محصول را به‌عنوان سود و عوارض گمرکی به گمرک پرداخت می‌کرد، اما الان نه تنها ۵۰ درصد را پرداخت نمی‌کند بلکه درصد کمتری را هزینه می‌کند و محصول را به دست مشتری می‌رساند. حتی، اکثر این محصولات قاچاق دارای گارانتی، خدمات مشتری و بیمه هستند!

وی با درخواست از مسئولان برای برخورد با پدیده قاچاق، اظهار کرد: مسئولان و دست اندرکاران مربوطه باید عزم خودشان را برای جلوگیری از ورود محصولات قاچاق به بازار جزم کنند تا بازار خودمان را به صورت راحت و ارزان در اختیار کشورهای خارجی قرار ندهیم.

مدیرعامل شرکت صنایع امرسان با اشاره به داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، اظهار کرد: بر اساس گزارش این مرکز، حدود یک‌سوم بازار لوازم خانگی در اختیار محصولات قاچاق است. این حجم از قاچاق، وزنه بسیار سنگینی است و حتما مسئولان باید به این قضیه ورود کرده و از واردات محصولات نهایی به صورت قاچاق به بازار جلوگیری کنند.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سوسن یحیی پور
۱۴۰۰/۰۷/۱۱
سوسن یحیی‌پور هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد. فعالیت خبری و مطبوعاتی خودم رو در حوزه بازرگانی و اصناف از سال 94 آغاز کردم. در حال حاضر هم در بخش تحریریه تصلا مشغول به تولید محتوا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!