تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

خوشبختی جامعه یا منفعت شرکت ها ؟!

اخبار تصلا
در هفته مد پاریس و فشن شو لویی ویتون که در  چند روز  گذشته برگزار شد، یک خانم با دست نوشته خود به رواج مصرف گرایی اعتراض کرد. این دست نوشته عبارت بود از: “مصرف بیش از حد  =  انقراض”. دست نوشته او پیام مهم و حیاتی را در خود داشت که از دو منظر […]

در هفته مد پاریس و فشن شو لویی ویتون که در  چند روز  گذشته برگزار شد، یک خانم با دست نوشته خود به رواج مصرف گرایی اعتراض کرد. این دست نوشته عبارت بود از: “مصرف بیش از حد  =  انقراض”. دست نوشته او پیام مهم و حیاتی را در خود داشت که از دو منظر قابل بررسی است: دیدگاه شرکت و دیدگاه جامعه.

دیدگاه شرکت

از دیدگاه شرکتی لوویی ویتون از برترین برندهای لوکس دنیا به حساب می آید که اقدامات و استراتژی ها و تاکتیک های آن در محافل بازاریابی نقل مجالس است و با تحسین به آنها نگاه می شود. این شرکت در سال ۲۰۲۰ درآمد ۱۴ میلیارد دلاری داشته است و اقدام چنین فردی اخلال در برگزاری مراسم یکی از برترین برندهی لوکس دنیا حساب می شود.

دیدگاه جامعه

از دیدگاه کلان تری نیز می توان به این مسئله نگاه کرد و آن منفعت همه اعضای جامعه و به عبارتی همه ساکنان کره زمین است و نه فقط منفعت ۱ شرکت و سهامداران و پرسنل آن.(در عین اینکه باید توجه داشت این اعتراض و اعتراضات این چنینی بر عملکرد کلی شرکت هایی که ترویج مصرف می کنند وارد است که لویی ویتون و بطور کلی شرکت های پوشاک تنها مخاطبان این پیام نبوده اند.)

نقش بازاریاب ها در ترویج مصرف گرایی

در حال حاضر متاسفانه بازاریابی و بازاریابان میان این دو گروه قرار گرفته اند، میان منافع شرکت ها و یا منافع جامعه.
در دنیای کنونی مصرف بیشتر و بیشتر توسط برندهای مختلف ترویج می شوند، چرا که مصرف بیشتر باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش فروش و سود شرکت های تولیدکننده می شود. این پدیده که از ان به عنوان مصرف گرایی (consumerism) یاد می شود تبعات و عوارض زیادی بر جامعه دارد که بر اساس تحقیقات گوناگون این مصرف بی رویه با خوشبختی (Happiness) و شادمانی نوع بشر در تضاد است.
در شعارهای تبلیغاتی شرکت های گوناگون شاهد ترویج فرهنگی هستیم که مدتهاست این نگرش در آن نهادینه شده که “هر چقدر که ممکن است، و با حداکثر سرعت ممکن.” که مصرف بیشتر را ارزش می شمارد. این نگرش را می توان حاصل نگاه کاپیتالیسم یا به عبارتی “حس شعف ناشی از مال و ثروت” دانست که متاسفانه در جامعه ما نیز پررنگ شده است. به عقیده پروفسور سوند برینکمن (استاد روانشناسی دانشگاه آلبورگ دانمارک) “سرمایه داری برای چنان مدت طولانی ای بر نحوه اندیشیدن و عمل ما حکمفرما بوده است که بیرون آمدن از جلد آن و ارزیابی بی طرفانه اش بسیار دشوار است.”
به عقیده او “درست استفاده کردن را می توان نوعی هنر زندگی نامید.” با نگاهی به بازاریابی و کارکرد امروزین آن،بازاریابی را می توان موتور محرکه مصرف بنامیم که باعث تهییج مصرف کنندگان و تشویق انها به خرید بیشتر می شود که در نهایت می تواند باعث مصرف غیرمسئولانه شود که می توان از آن به عنوان جلوه تاریک بازاریابی نام برد.
در سالهای اخیر با توجه به دلایل مختلف از جمله توجه به خوشبختی مصرف کننده و مسائل زیست محیطی اصطلاحاتی مانند جامعه پایدار، بازاریابی سبز، بازاریابی پایدار، مصرف مسئولانه، مصرف گرایی و مضرات آن و … در ادبیات بازاریابی و رفتار مصرف کننده برجسته شده است.
این مسئله در سال های اخیر تا بدان جا اهمیت یافته است که مجله بازاریابی (Journal of marketing) که برترین مجله بازاریابی دنیا است و از سوی انجمن بازاریابی امریکا مدیریت می گردد، یک شماره ویژه در سال ۲۰۲۱ را با موضوع بازاریابی بهتر، دنیای بهتر (Better marketing, Better world) اختصاص داده است و مقالاتی با این رویکرد را منتشر کرده است.
از سویی یکی از موارد مناقشه در میان افراد فعال در حوزه بازاریابی این است که بازاریابی نیاز (Need)را ایجاد میکند یا خیر؟ پاسخ خیر است. به عبارتی نیازهای بشری از ابتدای خلقت بشر پدید امده اند، مانند نیاز به خوردن، پوشش و … آنچه امروز بوسیله بازاریابان انجام می گیرد نه ایجاد نیاز بلکه ایجاد میل (Desire) بوسیله تحریک امیال بشری است.

مصرف گرایی در صنعت لوازم خانگی

در صنعت لوازم خانگی نیز شاهد آن هستیم که شرکت ها با انجام تغییرات کوچک در قالب ویژگی ها و خدمات محصول مانند لباسشویی هایی که هنگام روشن بودن امکان اضافه کردن لباس به آنها وجود دارد و یا یخچال هایی که موسیقی پخش می کنند، امیال را تحریک می کنند. این مسئله باعث تمایل به خرید و استفاده از محصولات لوازم خانگی تنها بر اساس تحریک امیال می شود که مصرف گرایی بیشتر را به دنبال خواهد داشت.
یکی از مفاهیم جدید ایجاد شده که به دنبال خوشبختی جامعه و در عین حال منفعت شرکت ها با دستیابی به محدوده و نقطه بهینه مصرف است، مفهوم Demarketing است که ترجمه های مختلفی شده است از جمله بازداریابی.
این مفهوم که توسط نایجل بردلی و جیم بلیث در کتابی با همین عنوان در سال ۲۰۱۳ بسط داده شده است، تعریفی جدید از بازاریابی ارائه کرده است: “بازاریابی مجموعه ای از فعالیت های آشکار یا پنهان است که قصد آن ، مدیریت عرضه و تشویق یا عدم تحریک تقاضاست تا تبادل های موثر سودمند بین بازیگران اقتصادی جریان یابد. این تعریف به بازاریاب ها اجازه می دهد اقدامات خود را قضاوت کنند: آیا این اقدام تقاضا را به روشی که مطابق با عرضه باشد تشویق خواهد کرد یا آن را سرکوب می کند؟ آیا نتیجه از نظر سود و قیمت موثر خواهد بود در عین این که برای همه طرفین سودمند باشد؟ آیا این اقدام منجر به چیزی می شود که سودمند یا موثر نیست؟ چطور می توانم از بازداریابی ناخواسته اجتناب کنم؟
فرآیند مدیریتی که در جستجوی تطابق عرضه و تقاضا (گاهی ناموفق) است تا از طریق تشویق یا دلسردسازی فعال رفتار خرید، تبادل های موثر و رضایت بخش بین تولیدکنندگان و مشتریان ایجاد کند، خواه آن مشتریان، بازاریاب باشند یا خیر. این فرآیند با استفاده از تکنیک های مختلف و معلوم یا نامعلوم بودن قصد بازاریاب برای مشتری، انجام می شود و ممکن است منجر به پیامدهای غیرعمدی (ناخواسته) شود”
در واقع رشته های بازداریابی شامل روش بالقوه جدید بررسی بازاریابی به عنوان یک رشته علمی است. ماریا پیلار مارتینز-رویز، نظریه ای را توضیح داده است که بازاریابی باید دوباره تعریف شود و از تعاریف کنونی که حول تسهیل تبادل سود هستند، فاصله بگیرد و بازاریابی را فعالیتی که با عرضه و تقاضا سروکار دارد در نظر بگیرد. تطابق عرضه و تقاضا برای بازاریاب های سنتی با افزایش تقاضا برای مطابقت ظرفیت روبه رشد تولید ارتباط دارد اما در قرن بیست ویکم این کار همیشه امکان پذیر نیست.

گرایش به محیط زیست، محدودیت ها روی عرضه مواد خام و سایر عوامل، ممکن است بدین معنا باشد که عرضه، توانایی برآورده سازی کارآمد تقاضا را ندارد که در این صورت تقاضا باید کاهش یابد یا تا زمانی که تولید بتواند وظیفه را مدیریت کند، به تعویق بیفتد.
از دیگر اقداماتی که برای بهینه کردن مصرف انجام می گیرد، اشتراک گذاری (Share)؛ خویشتن داری در مصرف و Coopetition است. Coopetition همکاری میان شرکت های رقیب است. برخی شرکت ها به بکارگیری این رویکرد، با استفاده از ترکیبی منطقی از همکاری با تامین کنندگان، مشتریان و شرکت هایی که محصولات مرتبط تولید می کنند مزیت به دست می اوردند. شرکت های لوازم خانگی کشور با بکارگیری این رویکرد نوین بجای رقابت شدید و تحریک امیال می توانند ضمن کاهش هزینه های خود، منافع و خوشبختی مصرف کنندگان را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

سخن پایانی
با توجه به آنچه گفته شد، رسیدن به نقطه بهینه که هم مطلوب عموم شهروندان جامعه باشد و هم منافع شرکت ها را تامین نماید کار آسانی نخواهد بود ولی رسیدن به آن نقطه و محدوده برای حفظ و رشد جامعه حیاتی است. امید داریم این یادداشت باعث شکل گرفتن نگاهی در این خصوص و تلنگری برای فعالین کسب و کارها و بازاریابان برای ایجاد دیدگاهی مبنی بر در نظر گرفتن اولویت منافع جامع نسبت به منافع شرکت ها باشد.

نویسنده: دکتر میلاد بخشی/مدیر عامل گروه توسعه خرده فروشی رستار

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3.8 / 5. تعداد آرا: 6

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

مریم کوهشاری
۱۴۰۰/۰۷/۲۵
من با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی در زمینه دیجیتال مارکتینگ (SEO و prodution Content) فعالیت می کنم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!