تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

چند دلیل مهم و اساسی خاموش شدن ناگهانی دستگاه جاروبرقی

چرا جاروبرقی ناگهان خاموش می‌شود؟

راهنمای تعمیر و نگهداری
چرا جاروبرقی ناگهان خاموش می‌شود؟ شاید برای شما هم پیش آمده که موقع کار با جاروبرقی ناگهان دستگاه خاموش می‌شود. این اتفاق ممکن است علت‌های زیادی از جمله پر بودن کیسه جاروبرقی یا داغ شدن ترموستان داشته باشد. در این مطلب راهکارهایی برای حل مشکل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی ارائه شده است.

تصلا-چرا جاروبرقی ناگهان خاموش می‌شود؟ شاید برای شما هم پیش آمده که موقع کار با جاروبرقی ناگهان دستگاه خاموش می‌شود. این اتفاق ممکن است علت‌های زیادی از جمله پر بودن کیسه جاروبرقی یا داغ شدن ترموستان داشته باشد. در این مطلب راهکارهایی برای حل مشکل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی ارائه شده است.

دستگاه جاروبرقی از جمله لوازم خانگی پر مصرف و کاربردی است که در همه خانه‌ها و اماکن عمومی مثل شرکت‌ها، اداره‌ها و حتی مساجد برای تمیز کردن سطوح مختلف مثل فرش و موکت و غیره به کار می‌رود.

جاروبرقی که از جمله لوازم خانگی پر کاربرد است، می‌تواند بنا به دلایل مختلفی در حین کار کردن ناگهان خاموش شود. این موضوع نه تنها برای سلامت موتور دستگاه بسیار بد است بلکه برای کاربر دستگاه نیز می‌تواند آزاردهنده باشد. از این رو بنا به اهمیت این مشکل و برطرف کردن آن در این مطلب در خصوص مواردی که باعث می‌شود تا جاروبرقی ناگهان خاموش شود و روش‌های برطرف کردن آن صحبت خواهیم کرد. آنچه در این مطلب خواهید خواند شامل مطالب زیر خواهد بود.

  • دلایل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی
  • برطرف کردن مشکل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

نکته‌ای که قبل از پرداختن به عنوان‌های بالا باید به آن توجه کنیم این است که خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می‌تواند برای همه کاربران اتفاق بیفتد و دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. اما بسیاری از کاربرانی که دید فنی ندارند تصور می‌کنند که خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی فقط به دلیل وجود مشکل در موتور دستگاه رخ می‌دهد.

اما واقعیت این است که دلایل متعددی ممکن است منجر به بروز چنین مشکلی بشوند و در بسیاری از موارد دلیل بروز این مشکل بسیار ساده و پیش پا افتاده است.

دلایل خاموش شدن ناگهانی موتور جاروبرقی

همان‌طور که گفته شد دلایل زیادی وجود دارد که باعث خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می‌شود. در ادامه به بررسی همه این دلایل خواهیم پرداخت.

داغ شدن ترموستات اولین دلیل خاموش شدن جاروبرقی

موتورهای جاروبرقی معمولاً دارای قطعه‌ای به نام ترموستات هستند. این قطعه برای جلوگیری از بالا رفتن دمای موتور دستگاه به کار می‌رود. زمانی که شما از دستگاه جاروبرقی برای مدت زمان طولانی و بدون وقفه استفاده می‌کنید، موتور دستگاه داغ می‌شود و در نتیجه آسیب می‌بیند.

شاید تصور کنید که این مورد یک ایراد عمده برای دستگاه جاروبرقی شما به حساب می‌آید اما واقعیت این است که خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی زمانی که در بازه زمانی طولانی مدت و بدون وقفه از آن استفاده می‌کنید، نشان دهنده سلامت دستگاه شما است.

در این حالت اگر بعد از یک بازه زمانی طولانی مدت بیشتر از یک ساعت جاروبرقی شما خاموش شد، کمی صبر کنید تا موتور دستگاه خنک شود و سپس به ادامه کار خود بپردازید.

اما در برخی از موارد خراب شدن ناگهانی ترموستات دستگاه باعث می‌شود تا دمای موتور حتی زمانی که برای طولانی مدت از آن استفاده نمی‌کنید بالا برود و در نتیجه دستگاه شما خاموش شود. اگر با چنین موردی برخورد کردید، باید ترموستات دستگاه خود را بررسی کنید.

گیر کردن زباله در مسیر مکش جاروبرقی

گاهی اوقات در هنگام جاروبرقی زدن زباله‌هایی که اندازه آن‌ها از اندازه مسیر مکش مثلاً قطر لوله خرطومی و یا انتهای جاروبرقی بزرگ‌تر است، در مسیر مکش گیر می‌کنند.

این امر باعث می‌شود که مسیر مکش جاروبرقی مسدود شود و در نتیجه در محفظه جاروبرقی محیط خلاء ایجاد شود و به موتور دستگاه فشار زیادی وارد شود.

این فشار زیاد باعث خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می‌شود. بنابراین همیشه مراقب باشید که زباله‌های بزرگ و حجیم را با جاروبرقی جارو نکنید.

اگر جاروبرقی شما در حین کار کردن ناگهان خاموش شد، به خصوص زمانی که می‌دانید زباله‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید اندازه زیادی داشته‌اند، حتما مسیر مکش دستگاه را چک کنید.

قطع شدن سیم رابط جاروبرقی و خاموش شدن ناگهانی آن

یکی از دلایل عمدهای که بروز آن منجر به خاموش شدن جاروبرقی می‌شود، قطع شدن سیم جاروبرقی است. در واقع سیم یا کابل جاروبرقی باعث جریان یافتن و انتقال برق به موتور دستگاه می‌شود.

اگر این سیم قطع شود مسلماً جریان برق به جاروبرقی نخواهد رسید و در نتیجه دستگاه ناگهان خاموش می‌شود.

وجود قطعی در سیم برق و رخ دادن آن به صورت مداوم باعث آسیب دیدن موتور دستگاه می‌شود. بنابراین حتما باید این مشکل به سرعت برطرف شود. در بخش ارائه راه حل برای جلوگیری و برطرف کردن مشکلاتی که باعث خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می‌شوند، حتما به این مورد خواهیم پرداخت.

پر بودن کیسه زباله جاروبرقی و خاموش شدن ناگهانی دستگاه

از دیگر دلایلی که باعث خاموش شدن ناگهانی دستگاه جاروبرقی می‌شود، می‌توان به پر بودن کیسه آشغال دستگاه اشاره کرد. از آنجایی که در بسیاری از جاروبرقی‌ها کیسه زباله که از آن برای جمع‌آوری زباله استفاده می‌شود، جلو چشم نیست، و کاربر به راحتی نمی‌تواند آن را ببیند، کیسه زباله پر می‌شود و کاربر فراموش می‌کند تا آن را خالی کند.

زمانی که کیسه زباله جاروبرقی پر می‌شود، دیگر فضایی برای جمع‌آوری زباله برای شما وجود نخواهد داشت و همین موضوع باعث می‌شود آشغال‌ها وارد قطعات دیگر دستگاه از جمله موتور شود و باعث خاموش شدن آن بشوند.

کثیف شدن فیلتر جاروبرقی و خاموش شدن ناگهانی دستگاه

در جاروبرقی‌ها به خصوص جاروبرقی‌های امروزی یکسری فیلتر به منظور جلوگیری از ورود گرد و خاک به موتور دستگاه و سایر قطعات آن وجود دارد. این فیلتر نه تنها مانع نفوذ گرد و خاک به قطعات حساس جاروبرقی می‌شود بلکه باعث می‌شود که کیفیت هوا رسانی به موتور جاروبرقی نیز بهتر شود.

در صورتی که فیلتر دستگاه دچار گرد و خاک زیادی شود، روزنه‌های آن مسدود خواهد شد و عملاً هیچ‌گونه هوایی به موتور جاروبرقی نخواهد رسید و نرسیدن هوا در نهایت منجر به داغ شدن موتور جاروبرقی و خاموش شدن ناگهانی آن می‌شود.

دلایلی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم از جمله دلایل عمده و اصلی خاموش شدن جاروبرقی هستند اما گاهی اوقات دلایل دیگری نیز باعث خاموش شدن جاروبرقی می‌شوند. مثلاً اتصالی داشتن کلید روشن و خاموش کردن دستگاه جاروبرقی یکی از دلایل مهم خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی است.

از طرفی کثیف یا کوتاه شدن زغال‌های جاروبرقی که بسیاری از کاربران از وجود آن در دستگاه بی‌خبر هستند نیز می‌تواند باعث خاموش شدن دستگاه در حین کار کردن شود.

علاوه بر مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، کم شدن فاصله زغال‌ها با الکترودهای داخل موتور جاروبرقی نیز از جمله مواردی است که می‌تواند در صورت ادامه یافتن و برطرف نشدن باعث خاموش شدن موتور جاروبرقی شود.

همچنین نیم سوز شدن آرمیچر درون موتور جاروبرقی و خراب شدن رله دستگاه، نیم سوز شدن کلاف‌های جاروبرقی و همچنین وجود نوسان برق در اتصالات جاروبرقی همگی از دلایل خاموش شدن ناگهانی دستگاه هستند.

راهکار خاموش نشدن جاروبرقی

همه موارد و دلایل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی که در بخش قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، مواردی هستند که برطرف کردن آن‌ها در بسیاری از موارد نیاز به داشتن اطلاعات کافی دارد. به همین دلیل در این قسمت از این مطلب به روش‌هایی که می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید خواهیم پرداخت.

برای برطرف کردن مشکل ترموستات دستگاه، زمانی که جاروبرقی بعد از مدت زمان طولانی کار کردن، مثلاً بیش از یک ساعت به طور ناگهانی خاموش شد، برای چند دقیقه صبر کنید و اجازه دهید تا دستگاه همچنان خاموش بماند.

اگر بعد از چند دقیقه دستگاه را روشن کردید و جاروبرقی در حالت عادی کار کرد، مشکل خاصی وجود ندارد و فقط داغ شدن ترموستات باعث بروز این مشکل شده است. اما اگر همچنان مشکل وجود داشت باید از یک متخصص فنی برای رفع مشکل کمک بگیرید. گاهی اوقات لازم است که ترموستات دستگاه را تعویض کنید.

در صورتی که بعد از مدت زمان کوتاهی جاروبرقی به صورت ناگهانی خاموش شد، قبل از انجام هر کاری مسیر مکش دستگاه را بررسی کنید. همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد، گیر کردن آشغال در مسیر مکش جاروبرقی در نهایت منجر به خاموش شدن دستگاه می‌شود.

اگر دستگاه جاروبرقی شما ناگهان خاموش شد، و مدت زمان طولانی از روشن بودن دستگاه نگذشته است، در صورتی که مسیر مکش دستگاه را بررسی کردید، به کابل برق و سیم برق توجه کنید. گاهی اوقات وجود قطعی در سیم برق منجر به خاموش شدن دستگاه می‌شود.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان خودتان سیم برق دستگاه را تعویض نکنید بلکه حتما از یک متخصص برای انجام این کار کمک بگیرید. علاوه بر این برای اینکه از سیم برق جاروبرقی در برابر قطع شدن جلوگیری کنید، حتما سعی کنید سیم جاروبرقی را تا آخر باز نکنید و همیشه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر از سیم را نگهدارید و به جای باز کردن سیم برق، پریز برقی که سیم به آن متصل است را عوض کنید.

همان‌طور که گفته شد، کثیف شدن فیلتر جاروبرقی نیز یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی دستگاه است. در این حالت اگر همه موارد بالا را بررسی کردید و مشکلی در خصوص این موارد وجود نداشت، بهتر است فیلتر دستگاه را عوض کنید. تعویض فیلتر جاروبرقی بسته به نوع جاروبرقی متفاوت است و بهتر است از یک متخصص برای انجام این کار کمک بگیرید.

برای نگهداری بهتر از جاروبرقی حتما به نکات زیر توجه کنید

در بخش‌های قبلی به این موضوع شاره کردیم که جاروبرقی از جمله لوازم خانگی بسیار حساس است. با این وجود اگر چند نکته ساده را مد نظر بگیرید، نه تنها می‌توانید عمر دستگاه خود را افزایش دهید، بلکه شما می‌توانید راندمان دستگاه خود را افزایش دهید.

اولین کاری که باید انجام دهید تا طول عمر جاروبرقی خود را افزایش دهید، تعویض کیسه دستگاه است. در صورتی که کیسه جاروبرقی را مرتب تعویض کنید، نه تنها عمر دستگاه افزایش می‌یابد بلکه دستگاه نیز به طور ناگهانی خاموش نمی‌شود.

البته به خاطر داشته باشید برای تعویض کیسه جاروبرقی نباید حتما کیسه پر شده باشد. بلکه زمانی که در حدود یک سوم حجم کیسه خالی است، باید آن را عوض کنید. پر شدن کیسه جاروبرقی باعث می‌شود  حتی قدرت مکش دستگاه نیز تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

وقتی می‌خواهید پاکت جاروبرقی را تعویض کنید، حتما دقت کنید که آن را سر جای خود قرار دهید. نحوه جا انداختن کیسه جاروبرقی در جاروبرقی‌های مختلف، متفاوت است بنابراین حتما به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کنید و طرز جا انداختن کیسه جاروبرقی را یاد بگیرید.

اگر کیسه جاروبرقی سر جای خود قرار نگیرد، زباله‌هایی که مکش شده، به جای اینکه وارد کیسه دستگاه شوند، وارد فضای داخلی جاروبرقی می‌شوند و به موتور دستگاه آسیب زیادی وارد می‌آورند.

برای اطمینان از درست جا زدن پاکت جاروی خود، کافی است تا مطمئن شوید سر لوله یا نازل دستگاه دقیقاً بر دهانه‌ی پاکت منطبق باشد. در این صورت تمام آشغال‌ها مستقیم وارد پاکت می‌شوند.

در صورتی که دستگاه شما مخصوص جمع‌آوری مایعات نیست، به هیچ عنوان مایعات را با آن جمع‌آوری نکنید. همچنین از جارو کردن سطوح خیس با استفاده از جاروبرقی که قابلیت جمع‌آوری مایعات را ندارد، خودداری کنید. چون در این حالت رطوبت وارد قطعات دستگاه می‌شود و همین امر باعث آسیب رساندن به آن خواهد شد.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!