تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

ابرتحریم‌های داخلی چه بلایی بر سر تولید می‌آورد؟

موانع و ابرمشکلات داخلی تولید

اخبار تصلا
در کشور های پیشرفته تولید کنندگان با بهره بانکی 0 الی 2 درصد به تولید و رقابت می پردازند اما در کشور ما با بهره بانکی بالای 25 درصد چگونه می تواند در داخل و خارج رقابت کرد. در ایران کارآفرینان با بهره 25 درصد و حتی کمتر از سودبانکی در حال مبارزه با رقیب خود کشور چین هستند که با بهره 2.5 درصد و خدمات ویژه و انواع جوایز صادارتی دیگر و سود تولید 5 درصد در حال تولید هستند.

علیرضا عراقی

مدیرعامل شرکت تکبان کنترل انرژی

 

گزافه نیست که بگویم تولیدکنندگان با دو تحریم ویرانگر مواجه هستند :
۱-تحریم خارجی و بین المللی که سبب خیر و برکت شده و تولید را به سوی خودکفایی می برد.

۲-تحریم داخلی و دولتی که مقابله با دومی به مراتب سخت تر از مقابله با تحریم اول است. ابرتحریم های داخلی باعث بروز مشکلات و معضلات عدیده ایی برای جامعه شده است.

اکنون، سربازان بدون درجه و کرامت در جبهه جنگ بی رحمانه اقتصادی که بدون سلاح و مهمات در یک رقابت نابرابر با رقیبی که سرشار از امکانات و البته مدیریت کارآمد است با بهره بانکی ۲ درصد و البته جوایز صاداراتی فراوان در حال جنگ است.

تولید کننده که سربازان بی قبه و نشان هستند اما مولد و تولیدکننده ثروت و ارائه کننده  بالاترین خدمات دارای بالاترین نرخ مالیات نیز هستند. سردارانی که بدون چشم‌داشت، در پای میهن ایستاده اند و جان بر کف در حال خدمات به کشور هستند.

کرامت کارآفرین و تولید کننده باید به مثابه کرامت کشاورز باشد که از یک محیط خشک و بی آب علف ، باغستانی را تحویل می دهد. اما کرامت تولید کننده در جامعه لگد مال شده است.

در طول تاریخ با دوگونه انسان مواجه هستیم:

۱- گروهی که کارشان تولید ثروت است
۲-گروه دیگر مصرف کننده این ثروت

کرامت تولید کننده و کارآفرین در کشور های پیشرفته بالاترین جایگاه را دارد و دولت هایشان خدمات ویژه (VIP ) را به کشاورزان و کارآفرینان ارائه می دهند و این دو قشر هزاران برابر خدماتی که از جامعه می گیرند، به جامعه خدمات می دهند.

در کشور های پیشرفته تولید کننده با بهره بانکی ۰ الی ۲ درصد به تولید و رقابت می پردازند اما در کشور ما با بهره بانکی بالای ۲۵ درصد چگونه می تواند در داخل و خارج رقابت کرد. در ایران کارآفرینان با بهره ۲۵ درصد و حتی کمتر از سودبانکی در حال مبارزه با رقیب خود کشور چین هستند که با بهره ۲٫۵ درصد و خدمات ویژه و انواع جوایز صادارتی دیگر و سود تولید ۵ درصد در حال تولید هستند.

کار آفرین در ایران با بهره ۲۵ درصد بانکی به همراه ابرتحریم های داخلی که عرض خواهم کرد و با سود پایین بدون کرامت تولید بدون خدمات VIP و در نهایت بی ثباتی و مشکلات ارزی و اقتصادی و تورم و با کنترل های پلیسی و بدون خدمات ارزان و حمایتی ، شاهکار کرده است.

اقتدار یک کشور در گرو تولید و خودکفایی هست و کشور خودکفا هرگز زیر سلطه نمی رود.

یک کار آفرین بزرگ ترین سرویس و خدمات را به دولت و جامعه ارائه می کند و در پرداخت دونگ ملی رتبه نخست را داراست و او یک قهرمان ملی است.

ثروت یک کارآفرین به زمین میخ شده است. امروزه امید به آینده و پشرفت و توسعه برای کارآفرینان به حداقل رسیده است و ابر فاجعه اینجاست که نسل بعدی ادامه دهنده راه نخواهند بود. دلیل آن هم مشقت های فراوانی است که پدرش کشیده است و از زندگی لذتی نبرده است جز تولید و خدمت !

ابر تحریم ها و اهم مشکلات و موانع داخلی تولید کنندگا علت های عدم موفقیت در صادرات است.
۱- سیاست های پولی و بانکی
۲- کالاهای قاچاق
۳- مالیات
۴-واردات بی رویه
۵- فقدان نقشه راه اقتصادی بدون هیچ الگویی
۶-محیط زیست
۷-شهرداری ها
۸-مدیریت جزیره ایی
۹- فقدان آمار
۱۰- صادرات
۱۱-گمرک
۱۲-استاندارد

سیاست های پولی و بانکی

ام المصائب یک جامعه می باشد که در اثر ناکارآمدی مسئولین جهت کنترل پول هایی سرگردان جامعه مجبور می شوند که بهره بانکی را افزایش دهند جهت کنترل اقتصاد که تاثیر منفی روی نرخ دلار و طلا گذاشته نشود. حاصل عملکرد این امر امروزه مشاهده می کنید ، تاثیر در رشد توسعه اقتصادی و مهار تورم و تولید خودکفا می‌شود که هنوز هم وابسته به فروش نفت هستیم در صورتی که ….
نتیجه نرخ بهره بانکی ۲۵ درصد – توسعه قاچاق – بیکاری – عدم میل به ازدواج – طلاق – فرار مغزها – تورم مضاعف – وابستگی کامل – تضعیف امنیت اقتصادی ،
چطور می توان با این مصائب شعار مقدس اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرد .بی ارزش بودن ملک کارخانه برای وثیقه سیستم بانکی و مدیریت ناکارآمد

 

انتقاد فعالان صنعت لوازم خانگی از قیمت‌گذاری دستوری

 کالای قاچاق

سال ۹۷ به عنوان سال رونق تولید گذاشته شد در صورتی که مشاهده کردیم نه تنها رونقی صورت نگرفت بلکه کمک شایان ذکری در راستای کمک به رونق قاچاق شده است.
قاچاق به لطف سیاست های دولت در کشور پدیدار می گردد که ۳ مولفه شاخص باعث تشدید قاچاق کالا در کشور می شود.
۱-عدم نظارت در مبادی ورودی کالا که قاچاق به راحتی و علنی انجام می شود.
۲-عدم کنترل توزیع کالای قاچاق در بازار بدون پرداخت مالیات و ارزش افزوده

که بدون پرداخت حقوق گمرکی و ۹ درصد ارزش افزوده و فروش بدون فاکتور در بازار انجام می شود.
حال بفرمایید چگونه می شود رونق تولید داشت و اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کرد.

بر اساس اخبار در سال ۹۶ ، قاچاق کالا ۲۲۰۰۰ میلیارد دلار بوده و سال ۹۷ این مقدار به ۲۷۰۰۰ میلیارد دلار رسیده بود. حالا سوال اینجاست که این مبلغ از کجا پرداخت می شود در صورتی که تولید کننده داخلی اسیر پرداخت ۱۰۰۰۰ دلار از طریق رسمی می باشد و از طرف دیگر اگر کنترل نشود به ۳۰ هزار میلیارد دلار افزایش می یابد و پرونده های قوه قضایه از ۱۷ میلیون به ۳۰ میلیون افزایش خواهد یافت. قاچاق پدیده‌ای است که به دست دوست صورت می گیرد .

کالای قاچاق در کشور مبدا با دو درصد جایزه های متفاوت صادراتی و خدمات VIP و با نهایت کرامت تولیدکننده تولید می شود و و در کشور مقصد بعد از واردات بالاترین سود را دارد و بدون ریسک سرمایه گذاری به راحتی از مبادی ورودی وارد کشور می‌شود به بازار انتقال داده می شود و در بازار توزیع می شود .مالیات واردات و ارزش افزوده را پرداخت نمی کند . بالاترین سود را برای واردکننده و توزیع کننده در بر دارد.

اما عوارض قاچاق کالا در جامعه تولیدات داخلی با ۲۵ درصد بهره بانکی و همچنین مقابله با تحریم های داخلی که در بالا توضیح دادم بدون کرامت تولیدکننده و در سخت ترین شرایط تولید می شود.

حالا چگونه می توان در این شرایط در بازار مصرفی که در حال حاضر مصرف کنندگان به دنبال ارزان ترین کالا بدون توجه کیفیت هستند رقابت کرد. در مقابل امکانات رقیب ، صادرات به ۱۵ کشور منطقه داشت و بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه را از آن خود کنیم ؟!!

کارآفرین تنها به دلیل اینکه عاشق تولید و رقابت است ، در کارزار حضور دارد و سرمایه اش را به زمین میخ کرده است.

عشاق این کار هستیم که همانند یک سرباز بی پناه در این جنگ اقتصادی ، بدون مهمات و آذوقه و فرمانده در خط مقدم مبارزه می کنیم.
در حال حاضر قاچاق رسمی پدیده ایی است که تمام واحدهای تولیدی را تشویق به گرایش به آن می کند. قاچاق ی خیانت بزرگ محسوب می شود و بزرگترین دشمن پنهان به شمار می رود.

مالیات

در کشور های در حال توسعه بالاترین توجه، کمک به تولید می کنند. اما در این کشور جنگ زده اقتصادی- سیاسی ، بالاترین مالیات را از تولید می گیرند.
وصول مالیات از تولید به میزان ۱۴۰ هزار میلیارد تومان که دستور آمده به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهند. وصولی که هرگز آثار رفاهی و خدماتی آن را جامعه مشاهده نکرده است و اصل فرار مالیاتی متعلق به تجار و دیگران می باشد و از فشار وصول مالیات خیلی از واحدها ی کوچک و متوسط تعطیل شده اند.

همچینین در خصوص سقف ماده ۲۷۲ علیرغم چهاربرابر شدن تورم ، همان سقف قبلی است که متاسفانه هیچ تغییری صورت نداده است.
از اثر فشار وصول مالیات خیلی از واحدها کوچک و متوسط تعطیل شده اند.

سازمان امور مالیاتی با امکانات گسترده ایی که دارد خود راسا باید فرار مالیاتی را شناسایی کند نه اینکه برای مودیان جریمه تعیین کند. که الزاما طرف معامله را معرفی کند. تولیدکنندگان مامور وصول مالیات دولت نباید باشد. تولیدکننده میبایست فقط به امر مقدس تولید بپردازد.

 واردات بی رویه

یکی دیگر از ناکارآمدی مدیران است. کشور صادر کننده کالای ساخته شده خود را با قیمت ارزان و مواد اولیه را با بالاترین قیمت صادر می کند که ما توان رقابت را نداشته باشیم و از طرف دیگر عامل اصلی عدم رونق تولید و وابستگی کامل مدیران به نفت و خام فروشی هستند.

فقدان آمار

یکی دیگر از عواملی می باشد که می بایست آمار ارائه نشود تا میزان ناکارآمدی معین نشود. هرچه بیشتر آب گل آلود شود آرامش مسئولین مهیاتر می شود. فقدان آمار تولید مخصوصا در لوازم خانگی – تعطیلی واحدهای تولیدی – آمار وصول جرائم رانندگی – آمار و …..
وجود آمار صحیح یکی از عوامل و چراغ راه مسئولین خواهد شد و باید به آنجایی برسیم که مسئولین در اتاق شیشه ایی مدیریت کنند.

محیط زیست

بزرگترین عامل ایست تولید می باشد . همچین قانونی از سال ۴۶ تاکنون بدون هیچگونه تغییر و نگاه اصلاحی ، عامل توسعه و رشد تولید حتی در شهرک های صنعتی شده است.

فقدان نقشه راه اقتصادی

در دولت آقای احمدی نژاد سند راهبردی و چشم انداز تا سال ۱۴۰۴ تدوین شد و در دولت آقای روحانی دو بار به صورت نمایشی رونمایی شد و بدون اقدام اجرایی این سند را در دولت کنونی یکبار به صورت نمایشی رو نمایی شد. چرا این نقشه راه که بسیار رویایی تدوین شده است قدرت اجرایی ندارد. تمامی راهکار ها و اعداد رویایی و دست نیافتنی بود.

این سند را به انجمن صنایع لوازم خانگی ایران دادند و پاسخ کارشناسی انجمن که با جلسات متعدد نگاشته شد برای وزیر وقت آقای نعمت زاده ارسال شد که حتی این پاسخ بایگانی هم نشد.
این سند بدون مشورت با تجربیات کارشناس با تجربه در بخش خصوصی و بدون الگو برداری از کشور های توسعه یافته بدون سرمایه خدادادی مثل نفت و منابع معدنی دارند که هرگونه رشد و برنامه ریزی و نقشه راه را خنثی می کند.

چگونه می‌توان ابرتحریم های داخلی که ذکر شده را با رقیب ۳ درصدی بهره بانکی تولید داشت و به ۱۵ کشور و گرفتن بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه صادرات داشته باشیم ؟

با این ابرتحریم ها این راه به ترکستان خواهد بود که عاقبت و حاصل برتحریم ها، رونق قاچاق کالا است ک محصول این پدیده زشت ، ۱۷ میلیون پرونده قضایی است که اگر این مواردی که ذکر شده ، به زودی جراحی نشود این حجم از پرونده های قضایی که حاصل ناکارآمدی دولت هاست به ۳۰ میلیون پرونده افزایش خواهد یافت.

همانطور که ام المصائب موضوعات جامعه مطرح شد، دیگر موضوع اصلی که در سال یکبار رخ داد، یکی از عظیم ترین رویدادهای اقتصادی کشور ، یعنی نمایشگاه بین المللی لوام خانگی تهران است که برپا می شود. در مراسم افتتاحیه و اختتامیه آن بدون مسئولین درجه یک از جمله رئیس جمهور یا معاون اول یا حتی وزیر وزرات صمت برگزار گردید. به هیچ عنوان از مشاوره های بخش خصوصی یا تشکل ها برای برون رفت از این تنگناها صورت نمی پذیرد. تمامی حمایت ها از بخش خصوصی و بنگاه های تولیدی از جمله تبصره ۱۸ ، به صورت نمایشی بوده است و هیچگونه حمایت مالی در این دولت صورت نپذیرفته است.

بالاترین کرامت متعلق به تولیدکننده و کارآفرین است . چرا ؟ همه افراد جامعه سرویس هایی از جامعه دریافت می کنند اما یک کشاورز و تولید کننده مشابه همان سرویس ها ا از جامعه دریافت می کنند و در مقابل ده ها سرویس به جامعه می دهند. به همین دلیل کرامت آنها بالاترین کرامت است.

اما در حال حاضر کرامت آنها در جوامع دیگر چگونه است ؟ به طو مثال بدون هیچون مراجعه ایی به سازمان های دولتی مشکلات آنها برطرف می شود اما در کشور ما بخش اعظمی از نیرو و انرژی و زمان تولیدکنندگان و کارشناسان یک تولید صرف مراجع به ادارات دولتی برای گرفتن امضاء های طلایی و پرهزینه سپری می شود.این مسائل رو به قاچاق کالا ، سیاست های پولی و مالی ، محیط زیست ، مالیات ، شهرداری ها و ….. بیافزایید.

در کشور های توسعه یافته این شهردار و مقام های دولتی هستند که به کارخانه جهت برطرف نمودن مشکلات و درخواست های آنها مراجعه می کنند .اما در کشور ما می بایست در پشت اتاق مسئول زانو بزنی و منتظر اذن دخول باشند.

در کشور های پیشرفته تولید کننده هیچ صفی ندارد و پرداخت عوارض جاده ها برای این قشر وجود ندارد.کارآفرین بالاتری مالیات را در کشور پرداخت می کند و در واقع بزرگترین حامی دولت است و مولد و تولی ثروت می کند.

پیشنهادات

۱-اصلاح بهره بانکی از ۲۵ درصد به ۳ درصد
۲-“قانون از کجا آورده اید” اجرایی شود.آنروقت است که دولت فعلی می تواند تاثیرگذار باشد و از ادامه روند اختلال ها جلوگیری نماید. این دولت هم حرکات نمایشی انجام می دهند.
۳-جلوگیری از قاچاق کالا به صورت جدی و نه نمایشی
۴-اجرا کامل سیاست های سازان ملی استاندارد که به حداقل رسیده و زیر نظر وزیر صمت مدیریت شود و نه رئیس جمهور
۵-برداشت موانع تولید در سازمان های مختلف
۶-مشورت از بخش خصوصی در قوه مجریه و مقننه
۷-احیاء تشکل های خصوصی
۸- واردات کالای ساخته در کشور ممنوع شود

در پایان دولت و مسئولان از حرکت های نمایشی خودداری کنند.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

مریم بابایی
۱۴۰۱/۱۰/۰۴
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!