تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

نحوه ساخت پاوربانک جدید با استفاده از باتری‌های سالم پاوربانک قدیمی

چطور از پاور بانک‌های خراب استفاده کنیم؟

راهنمای تعمیر و نگهداری
آیا می‌دانید پاوربانک خراب را می‌توان به‌ راحتی تعمیر کرد و با باتری‌های سالم آن می‌توان پاوربانکی مناسب و کاربردی ساخت؟ چنانچه باتری‌ پاور بانک سالم باشند، می‌توانید با استفاده از آن‌ها یک پاور بانک جدید بسازید.

تصلا – بسیاری از افراد زمانی که پاور بانک خراب می‌شود یا دیگر عملکرد لازم را ندارد مثلا زمانی که گوشی را خیلی دیر شارژ می‌کند. تصمیم می‌گیرند آن را دور بیندازند؛ اما آیا می‌‌دانید با تعویض باتری پاوربانک ، می‌توانید دوباره از آن استفاده کنید. در ضمن چنانچه باتری‌های پاوربانک سالم باشند، می‌توانید با استفاده از آن‌ها یک پاور بانک جدید بسازید.

پاوربانک هم مثل باتری گوشی عمر محدودی دارد و زمانی که سیکل شارژ آن به پایان برسد، غیر قابل‌استفاده می‌شود. سیکل شارژ به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که پاور بانک شارژ و دشارژ می‌شود. زمانی که تعداد دفعات شارژ و دشارژ پاور بانک به میزان مشخص‌شده برسد، عمر مفید آن به پایان می‌رسد؛ زیرا با هر بار شارژ و دشارژ پاور بانک، میزان اندکی از ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی آن کاسته می‌شود.

در این مقاله قصد داریم نحوه تعویض باتری پاوربانک خراب و همچنین نحوه ساخت یک پاوربانک جدید با استفاده از باتری‌های سالم پاوربانک قدیمی را به شما آموزش دهیم. در ضمن پس از بیان مراحل مختلف انجام این دو کار، در مورد راهکارهای موثر برای افزایش عمر مفید باتری پاوربانک و خود آن و همچنین افزایش کارایی پاوربانک توضیح خواهیم داد.

نحوه تعویض باتری پاوربانک

برای انجام این کار پس از باز کردن، دو سیم قرمز و سیاه مثبت و منفی متصل به باتری را با سیم‌چین قطع کنید و پس از قرار دادن باتری‌های جدید در جای خود، آن‌ها را با نوار چسب محکم کنید و سیم‌های مثبت و منفی مدار شارژ را به قطب مثبت و منفی باتری لحیم کنید.

در صورتی‌ که پاوربانک شما دارای باتری‌های قلمی است یا می‌خواهید باتری‌های لیتیومی قلمی را جایگزین باتری‌های لیتیومی کتابی کنید، ابتدا باتری‌های قلمی را در کنار هم قرار دهید و آن‌ها را با استفاده از چسب وایر یا سایر انواع نوارچسب‌ها به یکدیگر بچسبانید و در کنار یکدیگر محکم کنید و پس از آنکه باتری‌ها به ‌خوبی در کنار یکدیگر محکم شدند، یک تکه سیم مسی را آغشته به لحیم کنید و آن را روی تمام قطب‌های مثبت باتری‌ها لحیم کنید تا قطب‌های مثبت از این طریق به یکدیگر متصل شوند.

پس از انجام این کار قطب‌های منفی باتری‌ها را نیز به همین شکل به هم متصل کنید، در مرحله بعدی سیم سیاه متصل به مدار پاور بانک را به قطب منفی یکی از باتری‌ها و سیم قرمز را به قطب مثبت یکی از باتری‌های دیگر متصل کنید.

پس از انجام این کار پاور بانک شما آماده است و پس از بستن درب آن می‌توانید بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنید. در ویدئوی زیر نحوه تعویض باتری خراب پاوربانک نمایش داده شده است.

لازم به توضیح است اگر نمی‌خواهید پول زیادی برای پاور بانک پرداخت کنید، می‌توانید با خرید ماژول‌های خالی یک پاوربانک مقرون‌به‌صرفه بسازید. در این ماژول‌ها اسلات‌های باتری‌ها نصب شده است و به ‌راحتی می‌توانید باتری‌ها را در آن‌ها قرار دهید. منظور از ماژول پاوربانک، بدنه بدون باتری آن است.  طبیعتا هر چقدر تعداد این اسلات‌ها بیشتر باشد، ظرفیت پاوربانک شما بیشتر خواهد شد.

ماژول‌های خالی پاور بانک باکیفیت مناسب در اکثر فروشگاه‌های اینترنتی موجود هستند و قیمت ماژول‌های دارای یک خروجی، در حدود ۶۰ هزار تومان است.

باتری‌های قلمی لیتیومی که با نام باتری‌های ۱۸۶۵۰ نیز شناخته می‌شوند، نیز به وفور در ظرفیت‌های ۱۵۰۰ تا ۶۰۰۰ هزار میلی‌آمپرساعت در بازار موجود هستند؛ به‌عنوان مثال قیمت یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مربوغوب ۸۷ هزار تومان است.

راهکارهای افزایش عمر باتری پاوربانک

پاور بانک‌ها به‌خصوص پاور بانک‌های دارای فناوری‌های شارژ سریع و پورت USB C، قیمت بالایی دارند؛ بنابراین افزایش عمر مفید آن‌ها اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه چند راهکار و ترفند برای افزایش طول عمر پاور بانک‌ها وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود.

نگه‌داشتن شارژ پاوربانک در حد ۴۰ تا ۵۰ درصد

بسیاری از کاربران همیشه یا بسیاری از مواقع پاوربانک خود را به‌ صورت کامل و ۱۰۰ درصد شارژ می‌کنند. این کار در مدت کوتاه باعث آسیب دیدن باتری‌های یون لیتیومی و پلیمر لیتیومی موجود در پاوربانک‌ها می‌شود و شدیداً باید از شارژ کامل پاوربانک خود اجتناب کنید؛ زیرا در صورتی‌ که پاوربانک ۱۰۰ درصد شارژ شود، ولتاژ آن از میزان مجاز بالاتر می‌رود.

تحقیقات نشان داده است در صورتی ‌که ولتاژ باتری پاوربانک در هنگام شارژ به ۴.۲۰ ولت برسد، سیکل شارژ آن به ۳۰۰ تا ۵۰۰ مرتبه می‌رسد؛ اما در صورتی‌ که این میزان کمی کمتر شود و به ۴.۱۰ برسد، سیکل شارژ ۶۰۰ یا ۱۰۰۰ مرتبه نیز افزایش پیدا می‌کند که دو برابر حالت قبل است؛ در ضمن شارژ ۱۰۰ درصد پاوربانک به معنی شارژ بیش‌ازحد آن است و این اتفاق باعث افزایش دمای باتری آن و در نهایت کاهش عمر مفید آن می‌شود.

از سوی دیگر افراد زیادی هم هستند که استفاده زیادی از پاور بانک‌ها ندارند و تنها در مواقع معدودی که به پاوربانک نیاز پیدا می‌کنند، آن را شارژ می‌کنند.

شارژ نکردن پاوربانک به مدت طولانی نیز می‌تواند باعث آسیب دیدن آن شود و حتی ممکن است پاوربانک پس از چند ماه بلااستفاده ماندن، خراب شود؛ زیرا زمانی که یک پاوربانک را بلااستفاده در مکانی رها می‌کنید، شارژ آن خودبه‌خود کاهش پیدا می‌کند و درصورتی‌که باتری‌های پاوربانک کاملاً بدون شارژ شوند، آسیب می‌بینند و به ‌تدریج آسیب می‌بینند.

بهترین حالت برای حفظ  عمر مفید پاوربانک و افزایش ماندگاری آن، نگه‌داشتن شارژ آن در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است.

سعی کنید شارژ پاور بانک از این میزان کمتر یا بیشتر نشود؛ بنابراین در صورتی ‌که پس از استفاده از پاوربانک شارژ آن کاملاً خالی شده است و آن زمان به آن نیازی ندارید، بهتر است قبل از اینکه آن را به مدت طولانی و بدون اینکه از آن استفاده کنید، در مکانی قرار دهید، آن را ۵۰ درصد شارژ کنید.

از سوی دیگر چنانچه شارژ پاوربانک ۱۰۰ درصد است و قصد دارید مدتی از آن استفاده نکنید، بهتر است کمی از آن استفاده کنید تا شارژ آن به ۵۰ درصد برسد.

قرار دادن پاور بانک در محیطی با دمای مناسب

بهتر است زمانی که می‌خواهید پاوربانک را شارژ کنید یا هنگامی که می‌خواهید از آن استفاده کنید یا قصد دارید برای مدت‌زمان طولانی از آن استفاده نکنید و آن را در مکانی بلااستفاده قرار دهید، محیطی با دمای مناسب را انتخاب کنید؛ زیرا پاور بانک‌ها از واکنش‌های شیمیایی برای تولید الکتریسیته استفاده می‌کنند و طبیعتاً افزایش دمای دستگاه، افزایش سرعت این واکنش‌های شیمیایی را به دنبال دارد و افزایش سرعت واکنش‌های شیمیایی می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات ناگواری مثل آتش گرفتن یا انفجار پاوربانک شود.

در ضمن افزایش دما می‌تواند باعث تجزیه و کاهش کارایی مواد شیمیایی مورد استفاده در باتری‌های پاوربانک شود؛ بنابراین وقتی‌که پاوربانک را مدت زیادی در محیطی گرم قرار می‌دهید، مواد شیمیایی مذکور به‌ سرعت تجزیه می‌شوند و از بین می‌روند؛ البته نگهداری از پاور بانک و استفاده از آن در محیط کاملاً سرد نیز باعث آسیب دیدن آن و غیرقابل ‌استفاده‌ شدن دستگاه می‌شود. زمانی که دمای پاور بانک به میزان زیادی کاهش یابد، دیرتر شارژ می‌شود.

بهترین دمای مناسب برای نگهداری پاوبانک و استفاده از آن، دمای ۲۰ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد است.

در ضمن توصیه می‌کنیم به ‌هیچ ‌وجه پاور بانک را در جعبه شیشه‌ای بسته قرار ندهید؛ مخصوصاً اگر آن جعبه معمولاً در معرض تابش مستقیم نور آفتاب یا در محیط بسیار گرم قرار دارد.

همان‌طور که گفتیم در هنگام استفاده از پاور بانک، نیز باید دمای محیط مناسب باشد، زیرا افزایش دما باعث کاهش سریع شارژ پاور بانک می‌شود. از قرار دادن پاور بانک در محیط‌های مرطوب نیز به‌شدت اجتناب کنید.

عدم استفاده از قابلیت Pass Through Charging به صورت مداوم

درصورتی‌که خود پاوربانک حال شارژ باشد و از آن برای شارژ  دستگاه دیگری استفاده کنید، باتری پاوربانک به‌مرور زمان آسیب می‌بیند و یا حداقل از عمر مفید آن کاسته می‌شود.

قابلیت شارژ دستگاه همزمان با شارژ پاور بانک که به آن قابلیت Pass Through Charging نیز گفته می‌شود، امروزه در اکثر پاوربانک‌های مدرن به دلیل جلوگیری از آسیب دیدن باتری‌های پاور بانک وجود ندارد؛ اما چنانچه پاور بانک شما مجهز به این قابلیت است، در مواقع بسیار ضروری از آن استفاده کنید.

استفاده از کابل شارژ کوتاه و باکیفیت برای شارژ دستگاه‌های مختلف

اگرچه استفاده از کابل شارژ بلند برای بسیاری از افراد راحت‌تر است؛ اما کابل‌های شارژ بلند و بی‌کیفیت به میزان بسیار زیادی باعث اتلاف انرژی و کاهش راندمان پاوربانک می‌شوند. کابل‌های شارژ بلند باعث افت قابل‌توجه ولتاژ می‌شوند و میزان جریان نیز کاهش پیدا می‌کند. در واقع می‌توان گفت یکی از دلایل عمده شکایت کاربران در مورد عملکرد بد پاور بانک‌شان، استفاده آن‌ها از کابل بلند است.

توصیه می‌کنیم برای شارژ دستگاه‌های خود حتماً از کابل‌هایی باکیفیتی استفاده کنید که تا حد امکان کوتاه باشد. در برخی از موارد استفاده از کابل باکیفیت و کوتاه می‌تواند راندمان و کارایی پاوربانک را تا ۳ برابر نیز افزایش دهند.

طول یک کابل مناسب تنها باید بین ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر باشد و توصیه می‌کنیم از استفاده از کابل‌هایی که طول آن‌ها بیشتر از ۹۰ سانتیمتر است، خودداری کنید. کابل‌‌هایی که مثلاً طول آن‌ها ۸۰ سانتیمتر یا حتی بیشتر است، اصلاً کابل‌های استانداردی نیستد.

در ضمن همیشه سعی کنید از کابل‌های شارژ مطمئن باکیفیت متعلق به برندهای مطرح استفاده کنید؛ به‌ عنوان ‌مثال کابل‌های شارژ برند انکر کابل‌های بسیار باکیفیت و استانداردی هستند و استفاده از آن‌ها به‌نوعی تضمین‌کننده بهره‌مندی حداکثری از کارایی شارژر و پاور بانک است.

توصیه می‌کنیم کاربران گوشی‌های اندرویدی از کابل‌های شارژ AnkerPowerline plus و کاربران گوشی‌های آیفون از کابل شارژ Anker Powerline II استفاده کنند.

عدم استفاده از قابلیت‌ شارژ سریع پاور بانک به‌صورت مداوم

اگرچه فناوری‌های شارژ سریع ویژگی‌های بسیار خوبی محسوب می‌شود و با بهره‌مندی از آن دیگر مجبور نیستید مدت زیادی منتظر شارژ شدن پاور بانک‌تان باشید؛ اما چنانچه برای شارژ دستگاه خود عجله‌ای ندارید و می‌توانید قابلیت‌های شارژ سریع پاوربانک را غیرفعال کنید، حتماً این کار را انجام دهید؛ برای شارژ سریع دستگاه از روش جریان مداوم استفاده می‌شود و استفاده از این روش باعث می‌شود گاهی اوقات ولتاژ از حد مجاز فراتر رود.

چنین اتفاقی در پاوربانک باعث افزایش دمای پاوربانک و باتری و همچنین افزایش فشار روی باتری‌ها و درن هایت آسیب دیدن باتری‌ها می‌شود.

در ضمن توصیه می‌کنیم در صورتی‌ که پاور بانک دارای پورت‌های شارژ سریع برای شارژ گوشی است، تنها در مواقع ضروری و زمانی که عجله دارید، از این پورت‌ها استفاده کنید و تا جای ممکن از پورت‌های شارژ معمولی استفاده کنید؛ شارژ سریع دستگاه‌ها با پاوربانک نیز به‌اندازه شارژ سریع خود پاوربانک، باعث افزایش دمای باتری‌های پاوربانک و آسیب دیدن آن‌ها می‌شود.

شارژ دستگاه‌ها با آمپر کمتر

در برخی از پاور بانک‌ها امکان تغییر آمپر وجود دارد. با کاهش میزان آمپر راندمان پاور بانک افزایش می‌یابد و عمر مفید باتری به حداکثر میزان خود می‌رسد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در مواقعی که برای شارژ گوشی خود یا هر دستگاه دیگری عجله ندارید، میزان آمپر یا شدت جریان پاور بانک را کاهش دهید. چنانچه ظرفیت پاوربانک شما ۱۰ یا ۲۰ هزار میلی‌آمپر ساعت است، سعی کنید همیشه آمپر روی میزانی کمتر از ۲ آمپر تنظیم کنید.

خرید پاوربانک مجهز به باتری یون پلیمری

برخی از پاوربانک‌ها همراه با باتری یون پلیمری عرضه می‌شوند؛ اگرچه این پاوربانک‌ها نسبت به پاوربانک‌های دارای باتری یون لیتیومی، کمی گران‌تر هستند؛ اما در مقابل باتری‌های لیتیوم پلیمری دارای عمر بیشتر و ظرفیت بالاتری هستند.

استفاده از دستگاه‌های سازگار با پورت پاوربانک (از نظر آمپر موردنیاز)

در صورتی ‌که شدت جریان (آمپر) مورد نیاز برای شارژ یک دستگاه بیشتر ار شدت جریان خروجی پاور بانک باشد، آن را شارژ نکنید و پاوربانکی را بخرید که شدت جریان آن به ‌اندازه کافی باشد.

در ضمن با توجه به اینکه معمولا آمپر پورت‌های مختلف پاوربانک‌ها متفاوت است، دقت کنید برای هر شارژ هر دستگاه آن را به پورت مناسب متصل کنید.

استفاده از پریز برق برای شارژ باتری پاوربانک

توصیه می‌کنیم برای شارژ پاور بانک خود حتماً آن را به پریز برق متصل کنید و از شارژ آن با کابل USB و از طریق پورت USB کامپیوتر یا لپ‌تاپ خودداری کنید؛ زیرا مسلماً ولتاژ خروجی پریز برق بیشتر از پورت USB است و پاوربانک در مدت کوتاه‌تری شارژ می‌شود؛ بنابراین دمای باتری آن کمتر افزایش پیدا می‌کند و عمر مفید آن بیشتر حفظ خواهد شد.

جلوگیری از تماس پاوربانک با آب

در صورتی ‌که پاوربانک ضدآب نباشد، تماس آن با آب یا حتی پاشش مقدار کمی آب روی آن، می‌تواند باعث آسیب به قطعات داخلی شود.

جلوگیری از افتادن پاوربانک روی زمین

برخی از پاور بانک‌ها دارای بدنه فلزی لیزی هستند و احتمال لیز خوردن و روی زمین افتادن آن‌ها بسیار زیاد است. چنانچه پاور بانک به‌شدت با سطوح سخت یا زاویه‌دار برخورد کند یا کاملاً آسیب می‌بیند یا در بهترین حالت کارایی آن به‌تدریج و با سرعت بالایی کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین توصیه می‌کنیم برای محافظت بیشتر از پاوربانک خود، از کاورهای لاستیکی و سیلیکونی محافظ استفاده کنید با هم از ایجاد گرد و خاک روی بدنه آن جلوگیری کنید و هم آسیب‌پذیری آن در مقابل ضربه شدید ناشی از سقوط از ارتفاع و حتی تماس با آب تا حدود قابل‌توجهی کاهش یابد.

خودداری از تمیز کردن بدنه پاور بانک با مواد شوینده شیمیایی قوی

تمیز کردن گرد و خاک بخش‌های مختلف پاور بانک، به‌خصوص پورت‌های آن، کمک زیادی به افزایش عمر آن می‌کند؛ البته توصیه می‌کنیم برای تمیز کردن پاور بانک، به خصوص قسمت‌های حساس آن از یک تکه پارچه تمیز، گوش پاک‌کن‌های نرم با سرپوش کتانی و مسواک‌های نرم استفاده و گرد و خاک را به‌ آرامی با این وسایل پاک کنید.

به ‌هیچ ‌وجه برای پاک کردن پاور بانک از مواد شوینده قوی استفاده نکنید؛ زیرا استفاده از این مواد باعث اکسیده شدن و زنگ زدن قسمت‌های فلزی داخل پاوربانک و در نتیجه آسیب دیدن آن می‌شود.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 2.6 / 5. تعداد آرا: 5

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۰۸/۲۶
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    از باتری‌های خراب لپ تاپ پاور بانک درست کنید » تصلا (تصویر صنعت لوازم الکترونیک)
    نوامبر 25, 2020

    […] از باتری‌های خراب لپ تاپ پاور بانک درست کنید […]

    ناشناس
    مارس 30, 2022

    اطلاعات جامع و مفید بود ممنون

      مریم کوهشاری
      آوریل 3, 2022

      زنده باشید

لینک کپی شد!