تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

کارشناسان در گفت‌وگو با «تصلا» مشکلات بخش سنتی فروش لوازم خانگی را بررسی کردند

قراردادهای یک‌طرفه تولیدکنندگان با فروشندگان لوازم خانگی/خرده‌فروشان نگران از دست دادن کانال‌های فروش

اخبار تصلا
فروش مستقیم تولیدات لوازم خانگی از سوی برندهای بزرگ لوازم خانگی و از طریق طرح‌های ویژه، برندشاپ‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های فروش اینترنتی نگرانی‌هایی را برای بخش سنتی فروش و توزیع از جمله اصناف، بنکداران و خرده‌فروشان ایجاد کرده است. همچنین شرایط سختگیرانه و قراردادهای انحصاری و فرانچایز برخی تولیدکنندگان با عاملان فروش و محدودیت در تحویل کالا، فروشندگان سنتی را نگران  از دست دادن کانال‌های تهیه و فروش کالا کرده است.

تصلافروش مستقیم تولیدات لوازم خانگی از سوی برندهای بزرگ لوازم خانگی و از طریق طرح‌های ویژه، برندشاپ‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های فروش اینترنتی نگرانی‌هایی را برای بخش سنتی فروش و توزیع از جمله اصناف، بنکداران و خرده‌فروشان ایجاد کرده است. همچنین شرایط سختگیرانه و قراردادهای انحصاری و فرانچایز برخی تولیدکنندگان با عاملان فروش و محدودیت در تحویل کالا، فروشندگان سنتی را نگران  از دست دادن کانال‌های تهیه و فروش کالا کرده است.

در همین زمینه یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید: برخی تولیدکنندگان و افرادی که در بخش‌های دیگر صنعت لوازم خانگی مشغول به فعالیت هستند از رخوت بازار سنتی استفاده کرده و قراردادهای کاملا یک‌طرفه‌ای را با کسبه‌ی خیلی قدیمی بازار می‌بندند.

وی معتقد است: همین قراردادهای انحصاری سبب مرگ تدریجی کسبه و بازار سنتی خواهد شد و آنها به مرور زمان قدرت چانه‌زنی و کانال‌های تهیه و فروش کالا را از دست می‌دهند و درنهایت از بازار اخراج می‌شوند.

در جهان سیستم‌های مختلف عرضه کالا همانند فروش اینترنتی، مراکز عرضه متمرکز، برندشاپ‌ها و … مرسوم است، در ایران نیز هرچند بنا به گفته کارشناسان بخش‌های قابل توجهی از فروش  لوازم خانگی هنوز در دست بخش سنتی است، اما در چند سال اخیر به‌ ویژه بعد از گسترش بیماری کرونا بسیاری ناگزیر به سمت ساختارهای جدید حرکت کرده‌اند و در این بین پیگیری یکسری طرح‌ها از سوی برخی تولیدکنندگان بزرگ برای فروش،به عقیده بخش سنتی در راستای حذف خرده‌فروشان و بنکداران است. در این گزارش سعی شده راهکارهای کارشناسان برای همراه شدن بخش فروش سنتی فروش با شیوه‌های مدرن و چالش‌های موجود در این زمینه بررسی شود.

خبر مرتبط: بعضی از تولیدکنندگان لوازم خانگی روی حواشی متمرکز شده‌اند/انحصارطلبان به حلقه توزیع دست‌اندازی می‌کنند

سایت جامع فروش اینترنتی برای فروش لوارم خانگی

اسلامیان

در همین زمینه، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه سیستم‌های مختلفی برای عرضه کالا در جهان شکل گرفته و نوع کسب‌وکار و مارکتینگ متفاوت شده است، به «تصلا» گفت: فروشگاه‌های کوچک حذف شده‌ و برندشاپ‌ها و هایپرمارکت‌های بسیار بزرگ و تخصصی شکل گرفته‌اند.

در این بین، کسب‌وکارهای سنتی جای خود را به کسب‌وکارهای نوین می‌دهند و بسیاری از مشاغل حذف و مشاغل جدیدی ایجاد می‌شوند. صنعت لوازم خانگی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ فروشگاه‌های کوچک و سبک فروش سنتی روز به روز کمرنگ‌تر می‌شوند و به مرور حذف خواهند شد و بنابراین ما نیازمند یک تحول و نگرش جدید در بخش فروش لوازم خانگی هستیم.

محمدحسین اسلامیان ادامه داد: معتقدم باید همراه با جریان آب شنا کرد؛ نه برخلاف آن. چراکه اگر مخالفتی صورت بگیرد، تنها چیزی که نصیب فرد می‌شود خستگی است و بعد از مدتی لاجرم حذف خواهد شد. بنابراین، ما در اتحادیه لوازم خانگی درصدد هستیم یک سایت جامع فروش اینترنتی برای دارندگان کسب‌وکار لوارم خانگی راه‌اندازی کنیم. در این زمینه، بسیاری از کارها انجام گرفته و در شرف بهره‌برداری هستیم.

در واقع قصدمان این است که انتقال تکنولوژی برای صنف لوازم خانگی توسط خودمان انجام شود. اگر قرار است در این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشیم، حتما این کار باید صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه اگر انتقادی از سوی مجموعه ما به کسب‌وکارهای اینترنتی صورت می‌گیرد، به ‌منزله‌ی مخالفت و مقاومت نیست، در این باره توضیح داد: حرف ما این است که افرادی باید در بخش کسب‌وکارهای اینترنتی در بازار لوازم خانگی فعالیت کنند که تخصص و مجوزهای لازم را داشته باشند، در قبال عملکردشان پاسخگو باشند و امکان نظارت و کنترل روی آنها توسط نهادهای نظارتی وجود داشته باشد.

اسلامیان خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهدیم که بسیاری از تخلفات مثل فروش کالاهای فیک یا عرضه اجناس قاچاق در بخش لوازم خانگی توسط همین فروشگاه‌های اینترنتی صورت می‌گیرد و مصرف‌کننده بعد از اینکه کالا را می‌خرد، می‌بیند کسی پاسخگو نیست. درواقع، یک مکانی برای سوءاستفاده از مصرف‌کنندگان شکل گرفته است.

این درحالیست که وقتی یک فروشگاه سنتی که به صورت فیزیکی در سطح عرضه فعالیت می‌کند و زیر نظر اتحادیه بوده و دستگاه‌های نظارتی بر آن نظارت کافی دارند، مرتکب تخلفی می‌شود؛ موجود و پاسخگوست و مصرف‌کننده می‌تواند به آن فروشگاه مراجعه کرده یا از طریق نهادهای ذی‌ربط پیگیری‌های لازم را انجام دهد و به حق خودش برسد.

وی با تاکید بر اینکه هدف اتحادیه لوازم خانگی هیچ‌گاه نفی فروشگاه اینترنتی یا کسب‌وکارهای جدید نبوده است، گفت: نظر هیئت مدیره جدید نیز این است که حتما باید انتقال تکنولوژی و انتقال سبک کار از سنتی به مدرن صورت گیرد. بسیاری از همین افراد، در کنار کسب‌وکار سنتی، اجناس خودشان را در بستر اینترنت نیز به فروش می‌رسانند و حتی در ترکیب هیئت مدیره افرادی حضور دارند که تحصیلاتشان در این حوزه است و صاحب نظر در بحث بازارهای مدرن و کسب‌وکارهای جدید هستند.

خبر مرتبط: تاخیر چندماهه تولیدکنندگان لوازم خانگی در تحویل کالا /پول را واریز کنید، تحویل کالا سه ماه بعد

 آنالیز قراردادهای انحصاری تولیدکنندگان بزرگ

عضو هیات مدیره و خزانه‌دار اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه باید این واقعیت را بپذیریم که تغییراتی در روند فروش و توزیع کالا در بازار و همچنین ذائقه مردم ایجاد شده که غیر قابل اجتناب بوده و در این بین کرونا هم شتاب مضاعفی به آن بخشیده است، به «تصلا» گفت: از جمله این تغییرات، حرکت از سبک سنتی بازار به سمت بازار دیجیتال، فروش اینترنتی و فروشگاه‌های بزرگ تخصصی است، و اگر کسبه سنتی ما نتوانند خودشان را با این تغییرات وفق دهند، قطعا جز اخراجی‌های بازار خواهند بود.

حسین شهرستانی ادامه داد: از آنجایی که تغییر همیشه کار سختی است و نیاز به جرات و همت مضاعف دارد، بعضی از کسبه منتظرند که بازار به روال قبلش برگردد، اما ما از این موضوع مطمئن هستیم که حتما بازار لوازم خانگی به‌صورت کامل یا حداقل بخشی از آن به سمت بازار اینترنتی، هایپرمارکت‌ها و فروش‌های نوین خواهد رفت و اگر کسی تغییر نگرش ندهد، حتما به مشکلات برخورد خواهد کرد.

او اضافه کرد: متاسفانه، بخشی از کسبه خودشان را برای جابه‌جایی و مهاجرت از بازار سنتی به بازار مدرن آماده نکرده‌اند و همین امر سبب شده که بعضی از صاحبان سرمایه و ایده که در بخش‌هایی دیگر از صنعت لوازم خانگی فعال هستند و اکثرا جزء تولیدکنندگان بزرگ محسوب می‌شوند، به این بخش ورود پیدا کنند.

این افراد از رخوت بازار سنتی استفاده کرده و قراردادهای کاملا یک‌طرفه‌ای را با کسبه‌ی خیلی قدیمی و باارزش بازار می‌بندند و از تمام سرمایه، مزایای محل کسب، تجربه و پتانسیل آنها استفاده می‌کنند تا برند خودشان را در بازار جا بیاندازند. همین قراردادهای انحصاری سبب مرگ تدریجی کسبه و بازار سنتی خواهد شد و آنها به مرور زمان قدرت چانه‌زنی و کانال‌های تهیه و فروش کالا را از دست می‌دهند و درنهایت از بازار اخراج می‌شوند. البته، ما در حال آنالیز و بررسی  جزئیات این قراردادها هستیم و به‌زودی به مشکلاتی که این قراردادها برای بازار سنتی و کسبه ما به وجود می‌آورند، خواهیم پرداخت.

شهرستانی تاکید کرد: همکاران ما در بازار سنتی باید قدر موقعیت ممتاز خودشان را بدانند و آگاه باشند که هیچ شرکت یا برندی بدون حمایت آنها به بهره‌وری کامل نخواهد رسید. این اعتبار بازار و کسبه است که به یک برند اعتبار می‌دهد.

قدیمی‌ترهای صنف حتما باید به جوان‌ها و نیروی کار با دانش روز بها دهند؛ کسبه باید آموزش ببینند و به‌روز شوند تا بتوانند خودشان را با تغییرات همراه کرده و مشکلات را پشت سر بگذارند. این حق بازار سنتی است که پس از تمام زحمتی که کشیدند و خاکی که خوردند، با به روز کردن خودشان، فروش را به دست گرفته و حق خودشان را واگذار نکنند.

خبر مرتبط: محدودیتی در مراکز فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری وجود ندارد /اصناف و خرده‌فروشی‌ها حذف نمی‌شوند

  درک اهمیت تحقیق و توسعه

نسیم توکل

در همین زمینه یک عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه بدون شک، بخش‌های قابل توجهی از ساختار اقتصادی بازار لوازم خانگی همچنان در اختیار فعالان به اصطلاح سنتی است، به «تصلا» گفت: نه تنها فعالان بازار بلکه مشتریان نیز به واسطه قدمت فعالیت‌شان در این حوزه حساب بیشتری روی آنها باز کرده و از اعتبار بالاتری برخوردار هستند.

نسیم توکل افزود: اگرچه، در سال‌های اخیر افراد زیادی از این بخش به‌ویژه پس از همه‌گیری کرونا در کشور ناگزیر به استفاده از ساختارهای جدید شده‌اند با این حال، سهم زیادی از نظام تأمین و توزیع لوازم و قطعات در اختیار این بخش است. به عبارت دیگر فروشندگان خرد محصولات مورد نیاز خود را از فعالان سنتی تأمین می‌کنند و به وسیله ساختارهای اصطلاحا مدرن به فروش می‌رسانند.

به گفته وی، اکنون که موضوع ممنوعیت ورود لوازم خانگی هم ابلاغ شده است، نقش بخش سنتی در ساختار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از آنجا که تولیدکنندگان ما به واردات قطعات وابسته هستند و صرفا توان تولید بخش‌هایی از آن در ایران موجود است این بخش باز هم با قرار گرفتن در جایگاه زنجیره تأمین و فراهم آوردن نیازهای تولیدکننده عمدتا از کشور چین به فعالیت و تاثیرگذاری خود ادامه خواهد داد.

توکل با بیان اینکه بازار الزامات متفاوتی را نسبت به قبل به وجود آورده است و در نرخ تقاضا با عرضه تفاوت‌هایی ایجاد شده که طبیعتا صاحبان کسب‌وکار باید با آن همراه شوند، اظهار کرد: در غیر این صورت با از دست رفتن سهم بازار خود روبه‌رو خواهند شد. در این حالت به مرور حذف می‌شوند و به طور خاص توانایی‌ها و پیشرفت‌های به دست آمده‌شان معمولا توسط رقبای بزرگتر خریداری خواهد شد و یا اینکه به تعطیلی کامل کشیده می‌شوند.

فکر می‌کنم در این شرایط کشف حوزه‌های جدید درآمدزایی، درک اهمیت تحقیق و توسعه و خلاقیت عواملی هستند که می‌تواند یک کسب‌وکار را از نابودی نجات دهند و نیازی به ورود بخش دولتی و پیش‌بینی برنامه نجات و… هم نباشد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: همانطور که گفتم به واسطه از بین رفتن شرایط فروش حضوری به واسطه همه‌گیری و افزایش اقبال عمومی به استفاده از سیستم‌های فروش آنلاین بخش‌های سنتی ناگزیر به استفاده از سیستم‌های مدرن و اینترنت شده‌اند. با این حال، آن بخش‌هایی که همچنان مقاومت دارند را هم می‌توان با دعوت به حضور در انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی و آموزش مزیت‌ها و منافع موجود در این بخش به استفاده از سیستم مدرن ترغیب و از این مسیر علاوه بر استفاده از تجربیات ارزشمندشان در حوزه تولید یا فروش، آنها را به بازی جدید وارد کرد.

لازم است اشاره کنم که اگر درباره تولیدکننده صحبت می‌کنیم و الزامات استفاده از سیستم‌های مدرن توسط وی را مورد بحث قرار می‌دهیم؛ تولیدکننده‌ای که اهمیت استفاده از فناوری و روش‌های ارتباطی نوین را به درستی درک نکرده و باید برای استفاده‌اش راهکار اندیشید و زمان صرف کرد را رها کنیم بهتر است. چنین نگرش و تفکری ناخودآگاه حذف می‌شود هر چقدر که برایش زمان و ایده صرف شود. فکر نمی‌کنم تعداد زیادی تولیدکننده با این نگرش داشته باشیم بنابراین بهتر است همان میزان محدود را اذیت نکنیم و اجازه دهیم به مسیر خود ادامه دهند.

خبر مرتبط: تولیدکنندگان بر ارتقای کیفیت تمرکز کنند

 قدم اول آموزش است

یلدا راهدار

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مهم‌ترین هدف در کسب‌وکارهای امروزی، ایجاد رابطه‌ای پایدار و بلندمدت با مشتری است، به «تصلا» گفت:صاحبان کسب و کار در تلاش هستند که با راهبردهای مختلف کالا و خدمات خود را به فروش رسانده و ضمن حفظ مشتری، آن را توسعه بخشند.

با ظهور فناوری و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر جهان از سال ۲۰۰۰، تحول عظیمی در سیستم‌های فروش رخ داده که بخش مهمی از فروش‌های سنتی را تحت تاثیر قرار داده است. هر چند که فروش سنتی به دلیل تعاملات و تاثیراتی که در مشتری ایجاد می‌کند هنوز هم طرفداران خود را دارد اما نمی‌توان از این قضیه غافل شد که اینترنت و فروش‌های آنلاین بخش بزرگی از تجارت کالا و خدمات جهانی را به خود اختصاص داده است.

یلدا راهدار ادامه داد: با توجه به سلایق و فرهنگ‌های مختلف، فروش‌های سنتی به طور معمول نسبت به فروش‌های اینترنتی جایگاه رقابتی پایین‌تری دارند؛ به‌ویژه با شیوع همه‌گیری کرونا و تعطیلی کسب‌وکارها، این شیوه فروش در سراسر جهان مورد استقبال بیشتری قرار گرفته و در حال حاضر بسیار گسترده شده است. هر چند که فروش سنتی به دلایلی همچون تعامل رو در رو با مشتری، امکان لمس کالا، گشت‌وگذار در محیط خارج از منزل و برآورده شدن نیازهای اجتماعی در هنگام خرید از فروشگاه‌های سنتی را فراهم می‌کند اما رفته رفته سهم آن در تجارت کالایی و خدماتی رو به کاهش است.

به گفته وی، مشخص است که کسب‌وکارهای سنتی چاره‌ای جز تغییر مسیر به سمت دیجیتالی شدن ندارند. این نوع کسب و کارها عمدتا بسیار قدیمی هستند و تغییرات دائمی آنها به سمت مدرن شدن و وفق یافتن با تکنولوژی‌های جدید در نگاه اول بسیار سخت به نظر می‌رسد. چرا که در این کسب و کارها، فروشنده نقش موثر و حیاتی در عملکرد فروش دارد.

 هر چند در ساختار فرهنگی ایران هنوز برخی از کسب‌وکارها همانند صنعت پوشاک غالبا به صورت سنتی اداره می‌شوند و طرفدار دارند اما از آنجا که بخش خدمات سهم عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی کشور را دارد، لزوم گذار از رویکرد فروش سنتی به مدرن بیش از پیش لازم به نظر می‌رسد.  بنابراین اگر هدف این کسب و کارها ماندگاری در فضای رقابتی کنونی است باید تغییر را پذیرفته و با ورود به حوزه کسب و کار آزاد، کسب و کار خود را گسترش دهند و آینده درخشان تضمین شده مالی داشته باشند.

نایب رئیس هیات مدیره سازمان ملی کارآفرینی ایران اضافه کرد: تغییر رویکرد به سمت مدرنیته برای هر کسب‌وکار سنتی چالش بزرگ محسوب می‌شود اما طراحی یک الگو مشخص و روشن می‌تواند در ادامه حیات این کسب و کار در جهت بهبود رابطه فروش با نیاز مشتری نقش حیاتی ایفا کند. انتقال کسب و کارها از فضای سنتی به دیجیتال نیاز به مقدماتی دارد. قدم اول آموزش است. شیوه‌های مدیریت فروش مانند استخدام نیرو و برنامه‌ریزی فروش به صورت مجازی و پیاده‌سازی استراتژی مناسب باید آموزش داده شوند.

گام دوم، بهره‌گیری از ابزار بازاریابی و تبلیغات است که موضوعی تکنیکی و تخصصی است. فراهم بودن شرایط مساعد که به‌عنوان فضای کسب‌وکار شناخته می‌شود نقش مهمی در توسعه کسب‌وکارهای دیجیتالی دارند. پایه این کسب‌وکارها اینترنت است که فراهم کردن زیرساخت‌های فنی و رفع مشکلات موجود از اساسی‌ترین اقداماتی است که توسط دولت باید صورت گیرد.

 با توجه به اینکه کسب و کارهای مدرن نسبت به نوع سنتی نیاز به سرمایه کمتر جهت راه‌اندازی و توسعه دارند، نظام بانکی می‌تواند شرایط را برای تامین مالی این کسب‌وکارها تسهیل کند.

خبر مرتبط: حمایت از تولیدکنندگان در فضای رقابتی

 شرکت‌های سهامی تشکیل شوند  

مهدی علی پور

فعال اقتصادی و عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان کالاهای صنعتی و معدنی به «تصلا» گفت: انسان در هر نقطه‌ای از جهان که باشد، در مقابل تغییر مقاومت می‌کند، ریشه‌ی فرهنگی ما هم این موضوع را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مهدی علی‌پور افزود: در کشور ما و بهتر است بگویم در کشورهای جهان سومی، کماکان مال‌های بسیار بزرگ ساخته می‌شوند که تعداد زیادی مغازه در آنها قرار دارد که کالاها را می‌فروشند، این در حالیست که در کشورهای صنعتی مثل آلمان، آنقدر مردم دنبال کار و تلاش هستند که وقت خرید یک قطعه به صورت حضوری را ندارند و درنتیجه ترجیح می‌دهند کالاهای مورد نظرشان را در بستر اینترنت جست و جو و خریداری کنند.

وی ادامه داد: بخش سنتی فروش در کشور ما هم از تغییر هراس دارد و بعضی اوقات به دلیل اینکه توانایی استفاده از سیستم‌های مدرن را ندارند و از آنجایی که اخباری در خصوص هک اطلاعات و غیره می‌شنوند، نمی‌توانند به روش‌های جدید اعتماد کنند، بنابراین به جای اینکه اطلاعاتشان را تقویت و به‌روز کنند و از مشاوره‌های مختلف بهره ببرند، صورت مساله را عوض می‌کنند.

به گفته این فعال اقتصادی، منتهای امر، ماجرای شیوع بیماری کرونا در کشور نشان داد که افراد مجبورند با یک روش، دید و نگاه متفاوتی، زندگی جدیدی را برای خود رقم بزنند که همین امر درباره‌ی بخش فروش هم صدق می‌کند. بنابراین کسب و کارهای سنتی حذف نمی‌شوند، بلکه اینها می‌توانند جزئی از زنجیره تامین باشند و یک مجموعه عظیم کالایی ایجاد کنند.

عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان کالاهای صنعتی و معدنی با پیشنهاد تشکیل اتحادیه توسط بخش سنتی فروش، در این باره توضیح داد: از این طریق می‌توانند در قالب‌های مختلفی به عرضه کالا و خدمات بپردازند. اتفاقا با تغییر روش فروش، کسب‌وکارهای سنتی حذف نمی‌شوند، بلکه می‌توانند در سیستم‌های مدرن عرضه کالا به نوعی قرار بگیرند؛ چه با سرمایه و خدمات پس از فروش و چه با تعمیر و نگهداری و تحویل کالا.

علی‌پور ادامه داد: به عبارتی، این کسب و کارها از شکلی به شکل دیگر تغییر می‌کنند؛ البته ممکن است در روند تکنولوژیک بعضی‌ها عوض شوند و مشاغل جدیدتری به سیستم اشتغال افزوده شوند.

برای مثال، در یک واحد تولیدی، از یک طرف پنج نفر به عنوان مهندس کامپیوتر اضافه و از طرفی دیگر دو نفر حذف شوند. الزاما همیشه اینگونه نیست که مشاغلی از بین بروند، بلکه دارندگان مشاغل سنتی می‌توانند سرمایه‌ی هرچند اندک خود را با هم شریک شوند و با تشکیل اتحادیه یا شرکت‌های سهامی، یک مجموعه‌ی عریض و طویل از خدمات خود به وجود بیاورند و در کنار یکدیگر کار کنند.

خبر مرتبط: تولیدکنندگان لوازم خانگی باید در سامانه گارانتی عضو شوند

تعریف نقش جدید برای بخش سنتی  

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، به «تصلا» گفت: روش‌های مدرن مارکتینگ توسط اساتید خبره در دانشگاه‌های معتبر دنیا تدریس می‌شود و امروزه دیگر به‌عنوان یک دستاورد علمی بشری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این علم چه در بخش تولید و چه در بخش عرضه و توزیع نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

حمیدرضا صالحی افزود: روش‌های مدرن فروش و ظهور ابزارهای جدید دیجیتال مارکتینگ؛ همه نشان‌دهنده‌ی این مطلب است که ما در یک جهش یا گذار تاریخی قرار گرفته‌ایم و چه خوب است که با افزایش اطلاعات و اشراف به روش‌های مدرن، از ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در این مسیر در اختیارمان قرار می‌گیرد، بهره‌مند شویم و با رویی باز به استقبال آنها برویم.

به گفته وی، مقاومت و ایستادگی در مقابل مدرنیته و استفاده از ابزارهای مدرن در حوزه مارکتنیگ فقط ایجادکننده یک انرژی و حس منفی است که اجازه نمی‌دهد ایده‌ها پخته شوند و فکرها رشد کنند تا درنهایت به کسب و کارهای جدید تبدیل شوند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نباید در مسیر مدرن‌شدن مشاغل مقاومتی انجام بگیرد، بلکه باید به سمت آن حرکت کنیم، در این باره یادآور شد: پیش از این در بحث تاکسی‌های اینترنتی نظیر اسنپ و تپسی مقاومت‌هایی را شاهد بودیم؛ اما درنهایت به عنوان مشاغل جدید جا افتادند. به هر حال، مشاغل سنتی با ابزارها و سیستم‌های مدرن مواجه می‌شوند و این امری اجتناب‌ناپذیر است. آنچه اهمیت دارد این است که این مشاغل و بخش‌های سنتی، خودشان را با ابزارهای جدید و مدرن وفق دهند.

صالحی ادامه داد: فرقی نمی‌کند چه بخش فروش مواد غذایی و چه بخش فروش لوازم خانگی، باید بتوانند از این ابزارهای جدید استفاده کنند. هرچند بخشی از سیستم‌های تحویل و توزیع را نمی‌توان حذف کرد، اما نزدیک شدن به مشتری از طریق روش‌های مدرن می‌تواند کمک خوبی برای رونق کسب و کار افراد باشد.

این عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: بخش سنتی فروش باید به سمت نظام‌های مدرن حرکت کند و باید بتواند برای خودش نقش تعریف کند؛ نقشی که بتواند فروش بیشتر و سود بالاتر به همراه داشته باشد. نباید با تکیه بر نظام قدیمی از رقبا که روش‌های مدرن فروش را بکار می‌گیرند، عقب ماند.

این یک مسیر نو است که همه در آن قرار گرفته‌اند و می‌توان آن را به یک مسابقه تشبیه کرد که به خِرَد و هنر شرکت‌کنندگان برمی‌گردد که می‌توانند با بهره‌گیری از ابزار نوین از سایرین پیشی بگیرند و برنده میدان باشند. می‌توان ابزارهای قدیم فروش را که پاسخگویی و مشتری‌مداری را مبنا قرار داده‌اند، به روز کرد و سود بیشتری در عرضه محصولات به دست آورد.

صالحی گفت: بر این باورم که نباید درمقابل تغییرات مفید و موثر ایستادگی کرد و فرصت‌های طلایی و ظرفیت‌های بالقوه را از دست داد، صرفا با ابراز مخالفت، به صنایع لطمه وارد می‌کنیم و نمی‌توانیم در عرصه‌ی رقابت موفق باشیم.

*جمع بندی راهکارهای ارائه‌شده توسط کارشناسان

نام عنوان شغلی راهکار پیشنهادی
محمدحسین اسلامیان نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی -ایجاد تحول و نگرش جدید

-راه‌اندازی سامانه سایت جامع فروش

حسین شهرستانی عضو هیات مدیره و خزانه‌دار اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی -آنالیز قراردادهای انحصاری

-بها دادن به نیروهای جوان تحصیلکرده

-آموزش به کسبه و به‌روز شدن آنها

نسیم توکل عضو اتاق بازرگانی تهران -کشف حوزه‌های جدید درآمدزایی

-درک اهمیت تحقیق و توسعه و خلاقیت

-دعوت به حضور در انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی

-آموزش مزیت‌ها و منافع موجود

یلدا راهدار نایب‌رئیس هیات مدیره سازمان ملی کارآفرینی -آموزش مدیریت و برنامه‌ریزی فروش

-بهره‌گیری از ابزار بازاریابی و تبلیغات

مهدی علی‌پور فعال اقتصادی و عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان کالاهای صنعتی و معدنی -بهره گیری از مشاوره برای به‌روزرسانی اطلاعات

-تشکیل شرکت‌های سهامی

حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی تهران -تعریف نقش جدید برای کسبه

-به‌روزرسانی ابزارهای قدیم فروش

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 2

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سوسن یحیی پور
۱۴۰۰/۰۷/۲۱
سوسن یحیی‌پور هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد. فعالیت خبری و مطبوعاتی خودم رو در حوزه بازرگانی و اصناف از سال 94 آغاز کردم. در حال حاضر هم در بخش تحریریه تصلا مشغول به تولید محتوا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!