تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

آنچه درباره گلکسی اس 21 اولترا نمی دانید

آیفون ۱۲ پرومکس بهتر است یا گلکسی اس ۲۱ اولترا؟

راهنمای خرید
گلکسی اس 21 اولترا و آیفون ۱۲ پرومکس بهترین پرچمداران ۲۰۲۱ و 2020 سامسونگ و اپل هستند. به نظر شما در رویایی بین این دو پرچمدار باورنکردنی کدام یک از آن‌ها پیروز میدان هستند و ارزش خرید بیشتری دارند؟

تصلا- آیفون ۱۲ پرومکس بهترین پرچمدار آیفون قرار دارد که از ویژگی‌هایی همچون نمایشگر بسیار باکیفیت اولد ۶٫۷ اینچی دالبی ویژن، عملکرد فوق‌العاده سریع و طراحی جدید شیک برخوردار است. در ضمن دوربین گوشی در نور کم نیز عملکرد خوبی دارد.

در طرف مقابل بهترین پرچمداران اندروید ، گلکسی اس ۲۱ اولترا با نمایشگر ۶٫۸ اینچی Dynamic AMOLED با قابلیت نرخ رفرش متغیر از ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز، دو لنز تله فوتو، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و پشتیبانی از قلم دیجیتالی S Pen است. این گوشی نخستین گوشی از گوشی‌های سری گلکسی اس است که از قلم دیجیتالی S Pen پشتیبانی می‌کند.

تردیدی نیست که بین این پرچمدار سامسونگ و اپل رقابت سختی وجود دارد؛ اما به نظر شما کدام یک از این دو گوشی برنده نهایی میدان رقابت است. در ادامه با سایت اخبار لوازم خانگی تصلاپرس همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

نگاه کلی به گوشی آیفون ۱۲ پرومکس و گلکسی اس ۲۱ اولترا

طراحی

اولین چیزی که با نگاه به قسمت پشت گلکسی اس ۲۱ اولترا به عنوان یکی از بهترین گوشی های ۲۰۲۱ متوجه آن می‌شوید، قاب فلزی دربردارنده‌های دوربین چهارگانه این گوشی است که سامسونگ آن را contour cut به‌نوعی با قاب شیشه‌ای پشت گوشی ادغام شده و ظاهر متمایزی به گوشی بخشیده است.

این گوشی با ابعاد ۱۶٫۵ در ۷٫۵۴ در ۰٫۸۸ سانتی‌متر و وزن ۲۲۹ گرم بلندتر، ضخیم‌تر و سنگین‌تر از آیفون با ابعادی در حدود ۱۶ در ۷٫۷ در ۰٫۷ سانتی‌متر و وزن ۲۲۹ گرم است. لبه‌های گلکسی اس ۲۱ اولترا منحنی  و لبه‌های آیفون ۱۲ پرو مکس صاف است.

آیفون ۱۲ پرومکس ازنظر مقاومت بدنه مقاومت در برابر آب نسبت به پرچمدار سامسونگ برتری دارد. پوشش سرامیکی روی نمایشگر آیفون ۱۲ پرو مکس مقاومت این نمایشگر را در هنگام سقوط از ارتفاع نسبت به گوشی‌های قبلی آیفون ۴ برابر کرده و چنین ادعایی در آزمایش‌های مختلف سقوط نیز به‌خوبی ثابت شده است.

درضمن وجود پوشش سرامیکی روی نمایشگر از بازتاب نور از سطح آن، کاهش خوانایی نمایشگر در زیر تابش مستقیم نور آفتاب و ماندن لکه‌های اثرانگشت روی آن نیز جلوگیری می‌کند.

البته نمایشگر پرچمدار سامسونگ نیز با پوشش گوریلا گلس ویکتوس (Gorilla Glass Victus) پوشیده شده است که مقاومت آن را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد؛ اما سامسونگ مدعی است این محافظ مقاومت نمایشگر در هنگام سقوط را دو برابر کرده است، نه چهار برابر! درضمن در قسمت پشت این دو گوشی نیز پوشش مخافظی برای افزایش مقاومت بدنه آن‌ها در هنگام سقوط ایجاد شده است.

همان‌طور که گفتیم هر دو گوشی در برابر نفوذ آب مقاوم هستند. آیفون ۱۲ پرو مکس می‌تواند تا عمق ۶ متری و به مدت ۳۰ دقیقه آب مقاومت کند؛ اما گلکسی اس ۲۱ اولترا تنها می‌تواند در عمق ۱٫۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه در برابر آب مقاومت کند.

قسمت جلوی گلکسی اس ۲۱ اولترا ظاهر شکیل‌تری نسبت به قاب جلویی آیفون ۱۲ پرو مکس دارد، زیرا نمایشگر گلکسی اس ۲۱ اولترا تقریباً تمام فضای در مقابل گوشی را پوشانده (درحدود ۸۹٫۹ درصد از فضای جلوی قاب) و تنها یک حفره در بالای آن دیده می‌شود که محل قرارگیری دوربین سلفی است؛ اما در بالای نمایشگر آیفون ۱۲ پرومکس بریدگی نسبتاً بزرگی وجود دارد که چندان خوشایند نیست (نمایشگر این گوشی درحدود ۸۷.۴ از فضای جلوی این گوشی را دربرگرفته است.

جنس قاب هر دو طرف گلکسی اس ۲۱ اولترا از جنس شیشه مات است و یک فریم آلومینیومی در اطراف  گوشی دیده می‌شود.

در دو طرف آیفون ۱۲ پرومکس نیز دو قاب شیشه گوریلا گلس قرار دارد که توسط یک قاب استیل باکیفیت ضد زنگ دربرگرفته شده‌اند. گلکسی اس ۲۱  اولترا با رنگ‌های آبی، نقره‌ای، قهوه ای و مشکی و آیفون ۱۲ با رنگ های طلایی، نوک مدادی، نقره‌ای و آبی عرضه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته کلیدی در انتخاب بهترین گوشی موبایل

نمایشگر گوشی آیفون ۱۲ پرومکس و گلکسی اس ۲۱ اولترا

مقایسه نمایشگر آیفون 12 پرومکس با گلکسی اس 21 اولترا

نمایشگر گلکسی اس ۲۱ اولترا یک مزیت عمده نسبت به نمایشگر ۱۲ پرو مکس دارد و آن هم فناوری VRR یا Variable Refresh Rate (نرخ رفرش متغیر است). این فناوری باعث می‌شود نرخ رفرش نمایشگر (نرخ رفرش به معنی توانایی نمایشگر برای نمایش تعداد تصاویر و فریم‌های جدید در هر ثانیه است) گلکسی اس ۲۱ اولترا متناسب با میزان سرعت تصاویر در حال نمایش بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند.

به بیان دیگر نرخ رفرش نمایشگز زمانی که تصاویر با سرعت بالایی در حال نمایش باشند، به حداکثر میزان خود می‌رسد و زمانی که تصاویر ثابت یا تصاویر دارای حرکات کاملاً آهسته در حال پخش باشد، به حداقل میزان خود می‌رسد. این ویژگی باعث می‌شود تصاویر دارای حرکت سریع کاملاً نرم و روان پخش شود و بازی‌ها نیز کاملاً و زمان پخش شوند.

این ویژگی به کاهش مصرف باتری هم کمک شایانی می‌کند؛ زیرا هر چقدر نرخ رفرش بالاتر باشد، مصرف باتری نیز به همان میزان افزایش پیدا می‌کند متأسفانه نمایشگر آیفون ۱۲ پرو مکس این چنین نیست و نرخ رفرش آن همیشه روی حداکثر میزان ممکن یعنی ۶۰ هرتز قفل شده است.

از سوی دیگر رزولوشن نمایشگر گلکسی اس ۲۱ اولترا ۳۲۰۰ در ۱۴۰۰ و رزولوشن نمایشگر آیفون ۱۲ پرو مکس ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ است.

تراکم پیکسل این دو گوشی نیز به ترتیب ۵۱۵ ppi (پیکسل در اینچ) و ۴۵۸ ppi است. وضوح بالاتر و تراکم پیکسل بیشتر باعث نمایش تصاویری با وضوح بالاتر می شود (البته این دو ویژگی به‌نوبه خود باعث افزایش مصرف باتری نیز می‌شوند).

یکی دیگر از برتری‌های شاخص نمایشگر گوشی پرچمدار سامسونگ نسبت به پرچمدار اپل، بیشتر بودن حداکثر میزان روشنایی آن است.

حداکثر روشنایی گلکسی اس ۲۱ اولترا ۱۵۰۰ نیت و حداکثر روشنایی آیفون ۱۲ پرو مکس ۸۰۰ نیت است که تفاوت قابل‌توجهی محسوب می‌شود (البته میزان روشنایی بیشتر مصرف بالاتر باتری را نیز به دنبال دارد). هر چقدر حداکثر میزان روشنایی نمایشگر یک گوشی بیشتر باشد، خوانایی آن در زیر تابش مستقیم نور آفتاب بیشتر می شود.

درضمن نمایشگر پرچمدار ۲۰۲۱ سامسونگ دارای قابلیتی تحت عنوان eye comfort shield است که باعث فیلتر شدن نور آبی و استفاده از نورهای گرم می‌شود. این ویژگی به کاهش خستگی چشم‌های کاربران در محیط‌های تاریک و در هنگام شب و همچنین افزایش کیفیت خواب او کمک شایانی می‌کند (زیرا قرار گرفتن انسان در معرض نور آبی در هنگام شب باعث مختل شدن خواب او می‌شود).

نمایشگر پرچمدار جدید سامسونگ از قابلیت Always on Display نیز برخوردار است. درصورت فعال شدن این قابلیت، اطلاعات و نوتیفیکیشن‌های مهم مانند ساعت و تاریخ و همچنین نوتیفیکیشن های مهم مانند نوتیفیکیشن‌های مربوط به تماس‌ها یا پیامک‌ها هنگامی که گوشی در حالت استندبای قرار دارد، نیز روی نمایشگر گوشی نمایش داده می‌شوند و برای دیدن آن‌ها لازم نیست نمایشگر را روشن کنید؛ بنابراین این حالت به کاهش مصرف باتری هم کمک می‌کند. متاسفانه گوشی آیفون فاقد این قابلیت است.

یکی از مزایای نمایشگر آیفون ۱۲ پرومکس، برخورداری از استاندارد دالبی ویژن است؛ نمایشگرهای دالبی ویژن دارای رنگ ۱۲ بیتی است و قابلیت نمایش ۶۸٫۷ میلیارد رنگ را دارد که میزان چشمگیری محسوب می‌شود و این نمایشگرها تقریباً توانایی نمایش تمام رنگ‌ها را دارند؛ اما نمایشگر گلکسی ۲۱ اولترا تنها از استاندارد +HDR 10 پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین این نمایشگر دارای رنگ ۱۰ بیتی است و می‌تواند ۱٫۰۷ میلیارد رنگ را نمایش دهد (نمایشگر آیفون ۱۲ پرو مکس نیز از استاندارد + HDR 10 پشتیبانی می‌کند).

نمایشگر پرچمدار اپل می‌تواند طیف و تعداد بسیاری گسترده‌تری از رنگ‌ها را ایجاد کند و رنگهای طبیعی‌تر و واقعی‌تری را نمایش دهد.

در ضمن تغییر سایه رنگ‌های نزدیک به یکدیگر در هنگام نمایش تصاویر، نرم‌تر انجام می‌شود و در هنگام نمایش تصاویری مانند تصویر غروب آفتاب که سایه رنگ‌های مشابه زیادی در آن‌ها نمایش داده می‌شوند، رنگ‌ها طبیعی‌تر هستند و واقعی‌تر به نظر می‌رسد و هاله‌ای از رنگ‌های مختلف که چندان خوشایند نیست، در اطراف تصاویر ایجاد نمی‌شود (در نمایشگرهای ۸ بیتی این هاله ناخوشایند به وضوح دیده می‌شود).

یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص نمایشگر آیفون ۱۲ پرو مکس، فناوری True Tune است. نمایشگر این گوشی با کمک این فناوری می‌تواند نور و دمای رنگ‌های خود را متناسب با نور محیط تغییر دهد و نور سفید را نیز طوری نمایش می‌دهد که چشم‌های شما اذیت نشوند.

دقت بازآفرینی رنگ‌ها توسط نمایشگر آیفون ۱۲ پرومکس نیز در سطح بالایی قرار دارد. این نمایشگر می‌تواند ۸۴٫۸ درصد از رنگ‌های فضای رنگی DCI-P3 را نمایش دهد (این عدد در نمایشگر گلکسی اس ۲۱ اولترا ۸۱٫۴ درصد است).

نکته دیگری که باید درمورد نمایشگر هر دو گوشی باید کنیم این است که در نمایشگرهای اولد تک تک پیکسل‌ها می‌توانند به‌صورت مجزا خاموش یا روشن شوند؛ به همین دلیل این نمایشگرها از کنتراست بالایی برخوردار هستند و روشن‌ترین نقاط را به‌صورت کامل روشن و تیره‌ترین نقاط را به‌صورت کاملا تیره نمایش می‌دهند و به این صورت وضوح تصاویر به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌‌یابد.

نمایش رنگ مشکی به‌صورت کاملا عمیق و غنی و زمان پاسخگویی سریع، از دیگر ویژگی‌های شاخص این نمایشگرها محسوب می‌شود؛ بنابراین تصاویر بسیار روشن با پس زمینه بسیار تاریک مانند صحنه قرص ماه یا ستاره‌ها در میان آسمان تاریک شب  در این نمایشگر با کیفیت بالایی پخش می شود و در هنگام بازی نمایشگر در زمان فوق العاده کوتاهی به لمس شما واکنش نشان می‌دهد.

البته این نمایشگر یک عیب اساسی دارند و آن هم مشکل بجاماندگی تصویر یا احتباس تصویر (Image Retention) است.

درصورتی که تصاویر کاملا ثابت یا ویدیوهای دارای بخش‌های ثابت (مثلا ویدیو یا زیرنویس) به مدت طولانی (مثلا سه یا چهار ساعت) روی این نمایشگر پخش شوند، جای برخی از قسمت های کم‌رنگ تصاویر روی نمایشگر باقی می‌ماند).

این مشکل در بیشتر مواقع موقتی است و در برخی از موارد به مشکل همیشگی تبدیل می‌شود. عمر کوتاه نمایشگرهای اولد یکی دیگر از مشکلات آن‌ها است.

نسبت تصویر نمایشگر گوشی آیفون ۱۲ پرومکس ۱۹٫۵ به ۹ و نسبت تصویر گلکسی اس ۲۱ اولترا ۲۰ به ۹ است.

بیشتر بخوانید: گوشی هواوی یا شیائومی؟ کدام را بخریم؟

کیفیت صدا

هر دو گوشی دارای بلندگوهای استریو هستند و پرچمدار سامسونگ از فایل‌های صوتی ۳۲ بیت با سمپل ریت ۳۸۴ کیلوهرتز پشتیبانی می‌کند

دوربین

عکاسی

نبرد اصلی بین گلکسی اس ۲۱ اولترا و آیفون ۱۲ پرومکس بر سر دوربین است. دوربین این دو گوشی نسبت به پرچم‌داران ۲۰۲۱ هر دو برند یعنی گلکسی اس ۲۱ پلاس و گلکسی اس ۲۱ و آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲، کامل‌ترین چیدمان و سخت‌افزار را دارد.

دوربین اصلی چهارگانه گلکسی اس ۲۱ اولترا شامل یک لنز اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی (با دریچه دیافراگم f/1.8)، یک فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی (با دریچه دیافراگم f/4.9) و دو لنز ۱۰ مگاپیکسلی تله فوتو می‌شود. یکی از لنزهای تله فوتوی این گوشی توانایی زوم اپتیکال ۳۰ ایکس (با دریجه دیافراگم f/2.4) و لنز دیگر توانایی زوم اپتیکال ۱۰ ایکس (با دریجه دیافراگم f/2.2) را دارد.

هر چهار لنز این گوشی به جز لنز فوق عریض دارای فناوری dual pixel PDAF هستند (لنز اصلی مجهز به فناوری PDAF است) که باعث می‌شود سرعت و دقت فوکوس خودکار افزایش یابد.

درضمن این سه لنز به دلیل برخورداری از فناوری لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) تصاویر را بدون تاری و ویدیوها را بدون لرزش ثبت کنند (لنز اصلی آیفون ۱۲ پرومکس نیز دارای سنسوری تحت عنوان IBIS هستند که به همین منظور در لنز ایجاد شده است).

درضمن لنز اصلی این گوشی مجهز به فوکوس لیزری است که فوکوس روی نقاط دور را سریع‌تر می‌کند؛ البته لنز فوق سریع این دوربین نیز در زمینه ثبت ویدیوها بدون لرزش عملکرد خوبی دارد. درضمن دوربین سلفی این گوشی از فناوری برخوردار است)

دوربین سه‌گانه اصلی آیفون ۱۲ پرو مکس شامل لنز اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، یک لنز فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت زوم ۲٫۵ ایکس می‌شود. در ضمن یک حسگر LiDAR نیز در کنار لنزهای این گوشی دیده می‌شود که به افزایش کیفیت عکاسی در محیط کم نور و همچنین افزایش کیفیت تصاویر پرتره کمک می‌کند.

دوربین هر دو گوش عملکرد بسیار خوبی دارند؛ اما در برخی از زمینه‌ها هر یک از آن‌ها نسبت به دیگر برتری دارد. دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا به لطف برخورداری از لنزهای تله فوتو خود در زمینه زوم برتری دارد؛ البته زوم ۱۰ ایکس و ۳۰ ایکس گلکسی اس ۲۱ اولترا کیفیت بسیار قابل قبولی را ارائه می‌دهند؛ اما تصویر گرفته‌شده با زوم ۱۰۰ ایکس، دارای نویز بسیار زیاد و کیفیت کمی است.

بیشتر بخوانید: قیمت گوشی سامسونگ گلکسی s21 و زمان عرضه آن

دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس در زوم ۱۲ ایکس که حداکثر زوم دوربین گوشی است، کیفیت بسیار خوبی را ارائه می‌دهد.

در تصویر زیر، فلفل دلمه‌ها در تصویر گرفته‌شده با دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا با رنگ سبز بسیار غنی و درخشان نمایش داده شده‌اند؛ اما این فلفل‌ها در تصویر دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس رنگ سبز جذاب‌تری دارند؛ بنابراین در این تصویر دوربین آیفون برنده است.

در تصویر زیر جزئیات شاخ و برگ و تنه درختان در دوربین هر دو گوشی به‌وضوح قابل‌مشاهده است و سایه‌ها نیز به‌خوبی ثبت شدند؛ البته در گلکسی اس ۲۱ اولترا شاهد کنتراست بیشتری هستیم و تضاد بین درخت‌ها و آسمان کاملاً مشخص است.

سامسونگ مدعی است توانسته با بهره‌مندی از قابلیت‌های هوش مصنوعی‌های سوژه اصلی تصویر از پس‌زمینه آن‌ها جدا کند و یک افکت بوکه بسیار خوب ایجاد کند (افکت بوکه به حالتی گفته می‌شود که قسمت پس‌زمینه تصویر از سوژه اصلی آن کاملاً جدا و تار شود تا سوژه اصلی تصویر در مرکز توجه قرار گرفت).

رنگ پوست در تصویر دوربین آیفون ۱۲ گرم‌تر به نظر می‌رسد و در تصویر دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا جزئیات قسمت راست صورت سوژه تصویر کمی محو شده است.

دوربین پرچمدار جدید سامسونگ به لطف سرعت بالاتر سنسور Bright Night آن نسبت به سنسور دوربین آیفون ۱۲ و برخورداری سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با فناوری Nano binning، می‌تواند در شب و محیط‌های تاریک تصاویر بسیار خوبی را ثبت کند  و نویز تصاویر را نیز به میزان زیادی کاهش دهد.

در این صحنه جزئیات سنگ‌ها و پیش‌زمینه تصویر در تصویر دوربین گلکسی اس ۲۱ با وضوح بیشتری مشخص هستند؛ البته رنگ‌های تصویر آیفون ۱۲ طبیعی‌تر هستند و در تصویر دوربین گلکسی اس ۲۱ در برخی از نقاط رنگ‌ها کمی گرایش به سمت رنگ طلایی و زرد دارند.

در تصویر این سگ طلایی، دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس عملکرد بهتری دارد. در تصویر دوربین گلکسی تصویر بیش از حد روشن و کمی رنگ‌پریده به نظر می‌رسند؛ اما رنگ‌های تصویر دوربین آیفون تصویری کاملاً طبیعی و واقعی‌تر هستند.

در تصویر زیر دوربین هر دو گوشی عملکرد بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند؛ اما عملکرد گلکسی اس ۲۱ کمی بهتر است و سبزیجات ترکیب‌شده با تکه‌های مرغ دارای وضوح بیشتری هستند و با نگاهی دقیق‌تر به تصویر متوجه می‌شویم رنگ فلفل‌ها در تصویر دوربین این گوشی طبیعی‌تر است.

در تصویر زیر که با دوربین سلفی گرفته شده است، نیز هر دو گوشی عملکرد نزدیکی به یکدیگر دارند؛ اما در تصویر دوربین گلکسی اس ۲۱  پوست سوره اصلی تصویر گرم‌تر و رنگ سبز علف‌های پشت سر او، غنی‌تر است. بدون تردید تصویر گرفته‌شده با دوربین گلکسی وضوح کاملاً خوبی دارد.

برنده: آیفون ۱۲ پرومکس

فیلم‌برداری

دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا قادر به فیلم‌برداری با وضوح ۸K با ۲۴ فریم در ثانیه و همچنین فیلم‌برداری با وضوح ۴K با ۳۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه و فیلم‌برداری ۱۰۸۰P با ۳۰، ۶۰ و ۲۴۰ فریم در ثانیه است. همچنین دوربین این گوشی توانایی ضبط تصاویر +HDR 10 را نیز دارد (دوربین آیفون ۱۲ نیز قابلیت ضبط ویدیوی + HDR 10 را دارد و صدا را به‌صورت استریو ضبط می‌کند.

شما می‌توانید با متصل کردن گلکسی بادز پرو به گوشی، از میکروفون آن‌ها در کنار میکروفون‌های گوشی برای ضبط صدا استفاده کنید. با استفاده از این ترفند میکروفون‌های گلکسی بادز پرو صدای دیالوگ‌ها را ضبط می‌کنند و صدای میکروفون‌های خود گوشی به ضبط صداهای محیط اختصاص پیدا می‌کند.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب این گوشی در زمینه فیلم‌برداری قابلیت Director View است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید در حین فیلم‌برداری به‌صورت هم‌زمان از لنزهای مختلف در حین فیلم‌برداری استفاده کنید تا تصاویر از زوایا و فواصل مختلفی گرفته شود (پس از فعال شدن این حالت سه قاب در نمایشگر ایجاد می‌شود که هریک از آن‌ها مختص یک لنز هستند و با لمس این قاب‌ها می‌توانید از لنز مربوطه برای فیلم‌برداری استفاده کنید و تمام تصاویر ضبط‌شده توسط این سه لنز در فیلم نهایی هم ضبط می‌شودند).

همچنین با استفاده از این قابلیت می‌توانید نمایشگر را به دو قسمت تقسیم کنید تا یک قسمت به دوربین اصلی و قسمت دیگر به دوربین سلفی اختصاص پیدا کند. دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی این گوشی نیز از قابلیت فیلم‌برداری ۴K با ۲۴ فریم در ثانیه برخوردار است.

متأسفانه دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس قابلیت فیلم‌برداری ۸K ندارد و تنها قادر به ضبط فیلم با تکنولوژی ۴K با ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه است و توانایی ضبط ویدیوی ۱۰۸۰ با ۳۰، ۶۰، ۱۲۰ و ۲۴۰ فریم در ثانیه را نیز دارد.

در ضمن این گوشی قادر به ضبط ویدیوی دالبی ویژن ۴K نیز است که ویژگی فوق‌العاده  خوبی برای این گوشی محسوب می‌شود. دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی نیز قابلیت فیلم‌برداری ۴K با ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه را دارد و از قابلیت فیلم‌برداری ۱۰۸۰ با ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ فریم در ثانیه نیز برخوردار است.

بیشتر بخوانید: برترین گوشی‌‌های تاشو یا فولد موجود در بازار  

عملکرد

گلکسی اس ۲۱ اولترا در بازار آمریکا، چین و کره جنوبی با اسنپدراگون ۸۸۸ و در سایر نقاط جهان با اگزینوس ۲۱۰۰ عرضه می‌شود. هر دو مدل این گوشی با رم ۱۲ گیگابایتی عرضه می‌شود (یکی از مدل‌ها دارای رم ۱۶ گیگابایتی است). آیفون ۱۲ پرو مکس نیز با پردازنده A14 Bionic و رم ۶ گیگابایتی عرضه می‌شود.

آیفون ۱۲ پرو مکس هم در زمینه آزمایش‌های انجام‌شده با بنچمارک‌های مختلف و هم در زمینه آزمایش‌های صورت‌گرفته در شرایط واقعی عملکرد بهتری نسبت به پرچمدار سامسونگ از خود نشان داده است.

گلکسی اس ۲۱ اولترا در پنجمارک ۵ در بخش چندهسته‌ای موفق به کسب امتیاز ۳۴۴۰ شد و در بخش تک هسته‌ای امتیاز ۱۱۲۳ را از آن کرد. آیفون ۱۲ در این دو بخش به ترتیب موفق به کسب امتیاز ۴۱۰۰ و ۱۶۰۰ شد.

گلکسی اس ۲۱ اولترا در بنچمارک گرافیک سه‌بعدی ۳DMark Wild Life توانست به فریم‌ریت ۳۴ فریم در ثانیه دست یابد؛ البته رقیب این گوشی موفق به کسب فریم‌ریت ۴۱ فریم در ثانیه شد.

در آزمایش ویرایش ویدیو با استفاده از اپلیکیشن Adobe Premiere Rush, گلکسی اس ۲۱ اولترا موفق شد در مدت یک دقیقه و دو ثانیه، یک ویدیوی ۴K را به ۱۰۸۰p تبدیل کند؛ اما آیفون ۱۲ تنها در مدت ۲۸ ثانیه این کار را انجام داد.

گلکسی اس ۲۱ اولترا در سه مدل با حافظه‌های داخلی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت شود و متأسفانه هیچ یک از آن‌ها از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند که برای پرچم‌داران ۲۰۲۱ هر دو برند عیب به بزرگی محسوب می‌شود.

گوشی آیفون دارای حافظه داخلی NVMe و گوشی گلکسی دارای حافطه داخلی UFS 3.1 است. این دو نوع حافظه داخلی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و هر دوی آن‌ها از سرعت بالایی برخوردار هستند.

نسخه جهانی گلکسی اس ۲۱ اولترا دارای پردازنده گرافیکی Mali-G78 MP14 است که یکی از سریع‌ترین پردازنده‌های گرافیکی موبایل محسوب می‌شود و می‌تواند تمام بازی‌ها را به‌صورت کاملاً روان اجرا کند.

مدل‌های عرضه‌شده برای بازار چین و آمریکا دارای پردازنده گرافیکی Adreno 660 هستند که قدرت رندر کردن آن نسبت به مدل قبلی این پردازنده به میزان ۳۵ درصد افزایش یافته است. مصرف باتری این پردازنده نیز به لطف برخورداری آن از معماری ۵ نانومتری ۲۰ درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: گوشی های سری گلکسی اس ۲۱ چه شکلی است؟

برنده: آیفون ۱۲ پرو مکس

اینترنت ۵G

آیفون ۱۲ در یک آزمایش تست سرعت اینترنت ۵G توانست به حداکثر سرعت ۳۷ مگابایت در ثانیه دست پیدا کند؛ اما گلکسی اس ۲۱ اولترا موفق شد فایل‌ها را با سرعت ۸۴ مگابایت در ثانیه نیز دانلود کند؛ بنابراین در این زمینه پیروز قاطع میدان پرچمدار سامسونگ است.

برای اطمینان از صحت  نتیجه آزمایش، گوشی‌ها در موقعیت مکانی دیگر نیز مورداستفاده قرار گرفتند. پرچمدار آیفون موفق شد در آزمایش جدید به‌سرعت دانلود ۹۳ مگابایت در ثانیه دست پیدا کند؛ اما پرچمدار جدید سامسونگ باز هم آیفون ۱۲ را شکست داد و به‌سرعت دانلود ۱۶۰ مگابایت در ثانیه دست پیدا کند.

دلیل برتری گلکسی اس ۲۱ اولترا در این زمینه برخورداری از اسنپدراگون ۸۸۸ است که پرسرعت‌ترین پردازنده موبایل ۵G جهان به شمار می‌رود. این پردازنده مودم قدرتمند X60 را در خود جای داده است.

برنده: گلکسی اس ۲۱ اولترا

عمر باتری گوشی آیفون ۱۲ پرومکس و گلکسی اس ۲۱ اولترا

گلکسی اس ۲۱ اولترا دارای باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است و عمر باتری آن در صورت استفاده مداوم از اینترنت به میزانی در حدود ۱۱ ساعت و ۲۵ دقیقه می‌رسد.

عمر باتری آیفون ۱۲ پرو مکس با باتری ۳۶۸۷ میلی‌آمپر ساعت در چنین شرایطی ۱۰ ساعت و ۵۳ دقیقه است؛ البته در صورت فعال شدن قابلیت VRR در پرچمدار سامسونگ میزان عمر باتری کاهش می‌یابد و به ۱۰ ساعت و ۷ دقیقه می‌رسد (در این حالت چنانچه تصاویر کاملاً ثابت باشند یا حرکت کمی داشته باشند، نرخ رفرش به میزان قابل‌توجهی کاهش و درنتیجه عمر باتری افزایش می‌یابد)

متأسفانه هیچ یک از این دو گوشی همراه با شارژر عرضه نشده‌اند و در صورت تمایل باید شارژر آن‌ها را به‌صورت جداگانه تهیه کنید؛ کهکشانی از فناوری شارژ سریع ۲۵ واتی و آیفون ۱۲ پرومکس از شارژ سریع ۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند.

هر دو گوشی از فناوری شارژ سریع بی‌سیم ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند. امکان بهره‌مندی از فناوری شارژ سریع Power delivery 2.0 و برای آیفون ۱۲ پرو مکس  Power delivery 3.0 برای گلکسی اس ۲۱ اولترا نیز وجود دارد.

درضمن پرچمدار سامسونگ با برخورداری از فناوری شارژ بی‌سیم معکوس ۴٫۵ واتی می‌تواند دستگاه‌های دیگر را نیز شارژ کند (برای استفاده از این قابلیت تنها کافی است دستگاه موردنظر خود را در پشت این گوشی قرار بدهید)

گلکسی اس ۲۱ اولترا با استفاده از شارژر ۲۵ واتی  در ۳۰ دقیقه ۵۶ درصد و آیفون ۱۲ پرو مکس با شارژر ۲۰ واتی در همین مدت زمان ۴۷ درصد شارژ می‌شود.

بیشتر بخوانید: نکاتی درباره گوشی های پرچمدار سامسونگ ۲۰۲۱

برنده: گلکسی اس ۲۱ اولترا

نرم‌افزار و امکانات ویژه

گلکسی اس ۲۱ اولترا از اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3 بهره می‌برد. هم نسخه جدید سیستم‌عامل و هم نسخه جدید رابط کاربری امکان استفاده از بسیاری از ویژگی‌های نرم‌افزاری جدید را برای کاربران پرچمدار ۲۰۲۱ سامسونگ فراهم کرده است کاربران این گوشی می‌توانند بدون نیاز به باز کردن قفل آن ویجت‌های مختلفی را انتخاب کنند.

سفارشی‌سازی بخش Quick Panel برای دسترسی سریع به تنظیمات و قابلیت‌های نیز در پرچم‌دار جدید سامسونگ راحت‌تر شده است،

همانطور که قبلا گفتیم یکی از قابلیت‌های خاص گلکسی اس ۲۱ اولترا، امکان استفاده از قلم دیجیتالی اختصاصی سامسونگ یعنی S Pen و چند قلم دیجیتالی دیگر است.

این گوشی نخستین گوشی از گوشی‌های سری گلکسی اس با قابلیت پشتیبانی از قلم دیجیتالی است. البته کاربران در صورت تمایل برای استفاده از قلم دیجیتالی، باید آن را به‌صورت جداگانه همراه با کاور تهیه کنند (در بدنه این گوشی فضایی برای قرار دادن قلم دیجیتالی وجود ندارد به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتماً آن را با کاور تهیه کنید تا گم نشود).

متأسفانه استفاده از قابلیت‌های قلم دیجیتالی را که برای انجام آن‌ها قبلم دیجیتالی حتماً باید به بلوتوث گوشی متصل شود، برای کاربران گلکسی اس ۲۱ اولترا امکان‌‌پذیر نیست (مثل گرفتن عکس سلفی با استفاده از دکمه روی قلم) و تنها می‌توانند از آن برای انجام کارهایی مثل یادداشت‌نویسی، حاشیه‌نویسی، طراحی و سوایپ کردن استفاده کنند.

پرچمدار جدید آیفون از سیستم‌عامل iOS 14 بهره می‌برد که امکان استفاده از ویژگی‌های جدید زیادی را کاربران این گوشی فراهم کرده است. برای مثال کاربران این گوشی می‌توانند از طریق ویجت‌های مختلفی که در صفحه هوم اسکرین قرار دارد، به‌راحتی به اطلاعات مختلفی دست پیدا کنند.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب نسخه جدید سیستم‌عامل آیفون قابلیت App library است که با بهره‌مندی از آن می‌توانید اپلیکیشن‌های خود را در دسته‌بندی‌های مختلف به‌صورت خودکار دسته‌بندی و سازماندهی کنید.

نسخه جدید iOS در زمینه پیام‌رسانی دارای ویژگی‌های جدیدی است که شامل پین کردن مکالمه‌ها و پاسخ دادن به پیام‌ها از طریق روش ریپلای کردن می‌شود.

طراحی ظاهری iOS 14 نیز نسبت به قبل شیک‌تر شده است و در هنگام استفاده از دستیار مجازی سیری و قابلیت‌های مرتبط با تماس، رابط کاربری مربوط به این دستیار مجازی و این قابلیت‌ها فضای کمتری را اشغال می‌کند.

همچنین اگر هندزفری‌های ایرپادزپرو را اختیار داشته باشید، می‌توانید از قابلیت صدای فضایی (Spatial sound) را که صدایی ۳۶۰ درجه و سه‌بعدی را برای شما به ارمغان می‌آورد، لذت ببرید.

برنده: گلکسی اس ۲۱ اولترا

برنده کلی

تاکنون هیچ یک از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ و گوشی‌های آیفون این چنین رقابت نزدیکی با یکدیگر نداشته‌اند. می‌توان گفت آیفون ۱۲ پرو مکس موفق شده است در زمینه عملکرد کلی و کیفیت کلی تصویر با اختلاف کمی از رقیب خود پیشی بگیرد. مقاومت بدنه آیفون در برابر آب نیز به میزان قابل‌توجهی بیشتر از گلکسی اس ۲۱ اولترا است و صاف بودن لبه‌های آن باعث شده گوشی راحت‌تر در دست گرفته شود.

البته پرچمدار سامسونگ هم در برخی از زمینه‌ها پیروز میدان است. این موارد شامل عملکرد بهتر در نمایش تصاویر دارای حرکت سریع به لطف برخورداری از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز و قابلیت نرخ رفرش متغیر، اینترنت ۵G سریع‌تر و عمر باتری بیشتر می‌شود.

یکی از مدل‌های گلکسی اس ۲۱ دارای حافظه داخلی بسیار بیشتری نسبت به آیفون ۱۲ است. در کل باید بگویم هر دو گوشی در نوع خود بهترین هستند و هریک از آن‌ها را انتخاب کنید، اشتباه نکرده‌اید. در یک کلام هر دو گوشی مقتدرانه در نخستین جایگاه‌های برترین گوشی‌های پرچمدار قرار دارند.

بیشتر بخوانید: گوشی گوگل پیکسل چه امکانانی دارد؟

مقایسه قیمت ایفون ۱۲ پرومکس و گلکسی اس ۲۱ اولترا

قیمت گلکسی اس ۲۱ اولترا با حافظه ۲۵۶ گیگابایتی و رم ۱۲ گیگابایتی در تاریخ ۶ اسفند ۹۹ از ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

شما می‌توانید این گوشی را همراه با کاور سیلیکونی S Pen، شارژر و هدفون گلکسی بادز لایو به قیمت ۳۵ میلیون و ۶۹۹ هزار تومان بخرید. قیمت نسخه ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی از ۳۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تا ۳۴ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان است. متأسفانه نسخه ۵۱۲ گیگابایتی این گوشی با رم ۱۶ گیگابایتی در ایران موجود نیست.

قیمت ایفون ۱۲ پرومکس با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی از ۳۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تا ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت نسخه ۲۵۶ گیگابایتی این گوشی از ۳۸ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان تا ۵۰ میلیون تومان و قیمت نسخه ۵۱۲ گیگابایتی این گوشی از ۴۷ میلیون و ۶۹۹ هزار تومان ۴۶۰ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان است.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3.5 / 5. تعداد آرا: 2

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۱۲/۱۰
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!