تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

معایب مهم گوشی‌های شیائومی ردمی نوت 10 پرو چیست؟

نقد و بررسی گوشی های شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو و شیائومی نوت ۱۰

اخبار تصلا
گوشی شیائومی نوت 10 و ردمی نوت 10 پرو از جمله گوشی‌های پر فروش و بهترین گوشی های ۲۰۲۱ در بازار گوشی‌های تلفن همراه به خصوص در ایران هستند که توسط برند شیائومی تولید و به بازار عرضه شده‌اند.

گوشی شیائومی نوت ۱۰ و ردمی نوت ۱۰ پرو از جمله گوشی‌های پر فروش و بهترین گوشی های ۲۰۲۱ در بازار گوشی‌های تلفن همراه به خصوص در ایران هستند که توسط برند شیائومی تولید و به بازار عرضه شده‌اند.

تصویر صنعت لوازم الکترونیک – گوشی‌های سری نوت برند شیائومی که اخیراً به بازار عرضه شده‌اند نه تنها در بازار گوشی‌های تلفن همراه ایران بلکه در بازار همه کشورهای دنیا از استقبال زیادی برخوردارند.

نقد و بررسی‌های مختلف در خصوص این گوشی‌های پرطرفدار بازار تلفن همراه توسط کاربران و متخصصان زیادی انجام شده است و نکات زیادی در خصوص مشخصات آن‌ها منتشر شده است.

برخی از این نقدها مثبت و برخی دیگر منفی هستند. از آنجایی که این گوشی‌ها طرفداران زیادی دارند و از طرفی بررسی‌های مختلفی در خصوص این گوشی‌ها انجام شده است و هنوز بازار شایعات در خصوص آن‌ها داغ است، در این مطلب به نقد کامل و بررسی جزئی هر دو نمونه از این گوشی‌های تولید شده توسط برند شیائومی خواهیم پرداخت.

آنچه در این مطلب قرار است به آن پرداخته شود عبارت است از:

  • معرفی و بررسی ویژگی‌های گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ و گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو
  • معایب گوشی‌های شیائومی نوت ۱۰ ردمی و ردمی نوت ۱۰ پرو

قبل از بررسی جزئی گوشی‌های شیائومی نوت ۱۰ و ردمی نوت ۱۰ پرو باید به این نکته اشاره کنیم که اولین و منحصر به فردترین ویژگی هر دو این گوشی‌ها که باعث شده است در بازار طرفداران زیادی داشته باشند و افراد زیادی خواهان خریداری این گوشی‌ها باشند، مربوط به دوربین قوی و با کیفیتی است که روی این گوشی‌ها تعبیه شده است.

برند شیائومی قبل از عرضه این گوشی‌ها، گوشی‌های ردمی نوت ۳ را به بازار عرضه کرده بود که متأسفانه چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفت و همین دلیل باعث شد این برند در تولید این گوشی‌ها دو سال وقفه ایجاد کند. اما بعد از دو سال این برند با عرضه گوشی‌های شیائومی ردمی نوت بسیار پر قدرت و هوشمندانه وارد بازار گوشی‌های تلفن همراه شد.

حتما بخوانید: گوشی هواوی یا شیائومی؟ کدام را بخریم؟

معرفی و بررسی ویژگی‌های گوشی های شیائومی نوت ۱۰

در این بخش سعی می‌کنیم همه ویژگی‌های گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ و ردمی نوت ۱۰ پرو را بررسی کنیم و نقاط ضعف و قوت هر کدام از این گوشی‌های را در این موارد بازگو کنیم.

طراحی بدنه گوشی‌های شیائومی نوت ۱۰ و ردمی نوت ۱۰ پرو

برند شیائومی قبل از تولید گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰، گوشی‌های می ۹ را به بازار عرضه کرد و که در زمان ورود این گوشی‌ها به بازار به عنوان پرچم‌دار گوشی‌های شیائومی شناخته می‌شدند، اما طراحی گوشی‌های ردمی نوت ۱۰ و ردمی نوت ۱۰ پرو با گوشی‌های سری قبلی تفاوت زیادی دارد.

برند شیائومی برای اولین بار روی این گوشی‌ها از صفحه نمایش خمیده دارای انحنا استفاده کرده است به طوری که صفحه نمایش گوشی‌های ردمی نوت ۱۰ به اندازه ۶٫۴۷ اینچ و با وضوح تصویر ۱۰۸۰ پیکسل به بازار عرضه شوند.

نکته جالب در خصوص صفحه نمایش گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ این است که لبه پشت و جلوی گوشی دارای انحنای ظریفی است که باعث شده تقارن نسبتاً خوبی در گوشی ایجاد شود و در نتیجه این گوشی خوش دست‌تر شود.

حتما بخوانید: ۱۰ نکته کلیدی در انتخاب بهترین گوشی موبایل

پشت گوشی شیائومی ردمی نوت 10

اما گوشی شیائومی نوت ۱۰ پرو که در واقع نسخه جهانی گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس هستند، برخلاف تصوری که بسیاری از ما از گوشی‌های شیائومی داریم، در بخش طراحی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

البته این تفاوت در ظاهر جلویی این گوشی‌ها چندان قابل مشاهده نیست و شاید در نگاه اول تفاوت زیادی بین این گوشی و سایر گوشی‌های موجود در بازار تلفن همراه نتوان مشاهده کرد.

اما وقتی گوشی را در دست بگیرید متوجه می‌شوید که خوش دست بودن آن با همه گوشی‌های موجود در بازار بسیار متفاوت است. دلیل این موضوع نیز وجود انحنا در هر ۴ گوشه صفحه نمایش است.

نکته دیگری که در طراحی این گوشی منحصر به فرد باید به آن توجه داشت این است که حسگر اثر انگشت آن بر خلاف سایر گوشی‌های اندرویدی هوشمند که به تازگی به بازار عرضه شده است، در زیر صفحه نمایش تعبیه نشده و روی دکمه پاور دستگاه تعبیه شده است.

تعبیه حسگر در دکمه پاور برای بسیار از کاربران کاربردی‌تر است. شاید تصور کنید که وجود انحنا در هر ۴ گوشه صفحه نمایش باعث شود که گوشی به راحتی در دست سُر بخورد اما خوشبختانه طراحی این گوشی‌ها به نحوی انجام شده است که به هیچ عنوان خطر افتادن یا سُر خوردن گوشی از دست وجود ندارد. شما به راحتی می‌توانید از دستگاه تلفن همراه خود در هر زمان و مکانی که بخواهید استفاده کنید.

البته حسگر اثر انگشت گوشی ردمی نوت ۱۰ معمولی زیر صفحه نمایش تعبیه شده است. در هر دو گوشی شیائومی نوت ۱۰ و ردمی نوت ۱۰ پرو، برای تعبیه دوربین سلفی یک شکاف کوچک در بالای صفحه نمایش در نظر گرفته شده است که شبیه به یک قطره آب است.

دوربین سلفی این گوشی‌ها ۳۲ مگا پیکسل است و برای یک دوربین سلفی بسیار مناسب است. نکته دیگر در خصوص طراحی ظاهری این دو گوشی، مربوط به نحوه چیدمان دوربین‌ها در پشت هر دو گوشی است که در حین ساده بودن، اما از چیدمان بسیار مناسبی برخوردار است.

دوربین‌ها در این گوشی‌ها به صورت عمودی و زیر هم قرار گرفته است و در نتیجه باعث شده تا فضای بیشتری برای در دست داشتن گوشی در اختیار کاربر قرار بگیرد. نکته جالبی که در خصوص طراحی ماژول دوربین‌های پشت گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ و ردمی نوت پرو وجود دارد این است که میزان برجستگی آن‌ها بسته به نوع دوربین کاملاً متفاوت است و این موضوع باعث زیباتر شدن ظاهر پشت گوشی شده است.

قاب در نظر گرفته شده برای دو گوشی شیائومی نوت ۱۰ و ردمی نوت پرو از جنس آلومینیوم است و از همان قسمتی که صفحه نمایش تمام می‌شود شروع می‌شود. در واقع بین صفحه نمایش و قاب فلزی گوشی هیچ فاصله‌ای وجود ندارد. گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ و ردمی نوت ۱۰ پرو در رنگ‌های مختلفی مثل سفید صدفی، مشکی متالیک و سبز آبی تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

حتما بخوانید: قیمت گوشی سامسونگ گلکسی s21 و زمان عرضه آن

دوربین‌های تعبیه شده روی گوشی شیائومی نوت ۱۰

در گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ معمولی از ۳ دوربین استفاده شده است. دوربین اصلی از نوع دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی است و در کنار آن یک دوربین با زوم دو برابر و یک دوربین با زوم ۵ برابر تعبیه شده است.

البته در کنار این ۳ دوربین نیز یک دوربین با لنز واید ۲۰ مگاپیکسلی و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است. نکته‌ای که وجود دارد این است که اگرچه عملکرد دوربین در این گوشی‌ها به قدری قوی است که از آن می‌توان برای ثبت تصاویر پرتره استفاده کرد اما هنوز مشخص نیست که شیائومی چه دلیل برای تعبیه دوربین ۲ مگاپیکسلی در پشت گوشی داشته است. شاید دلیل اصلی و عمده آن بیشتر مربوط به بازاریابی و جذب مشتری باشد تا مربوط به کاربرد دوربین در گوشی.

حتما بخوانید: بهترین گوشی های هواوی ۲۰۲۱ کدامند؟

دوربین شیائومی ردمی نوت 10

در گوشی های شیائومی ردمی نوت ۱۰ معمولی زیر ماژول دوربین، ۲ سری فلاش از نوع ال ای دی تعبیه شده است که برای یکی از آن‌ها یک شیشه شفاف در نظر گرفته است. استفاده از این شیشه شفاف روی چراغ فلش گوشی باعث می‌شود تا نور بیشتری از چراغ متصاعد شود.

فلاش دیگر دارای دیفیوزر است که نور آن کمتر و نرم‌تر است. این نور کم و در عین حال نرم باعث می‌شود تا سایه‌ها در زمان تصویر برداری بهتر و زیباتر ثبت شوند و از طرفی دارای لبه‌های نرم‌تری باشند. وجود این دو فلاش روی دستگاه به شما کمک می‌کند تا بتوانید عکس‌های پرتره زیباتری با آن ثبت کنید.

در گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو نیز مانند نوع معمولی این گوشی‌ها از یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی استفاده شده است. این دوربین دارای لنز واید ۲۶ میلی‌متری است که سایز سنسور آن ۱٫۱٫۵۲ اینچ است.

اندازه هر پیکسل در این دوربین چیزی در حدود ۰٫۷ میکرومتر است. دوربین اصلی این گوشی دارای تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های متنوعی مثل قابلیت فوکوس خودکار و تشخیص و فاز و چهره است. این قابلیت‌ها نه تنها باعث می‌شوند تا کار کردن با دوربین این گوشی‌ها برای ثبت تصاویر راحت‌تر باشد بلکه کیفیت تصاویر ثبت شده با این گوشی‌ها نیز بسیار عالی است.

وجود دوربین اولترا واید در این گوشی‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید تصاویری را که قابلیت پوشش دهی زاویه تا ۱۲۰ درجه را دارند با این دستگاه ثبت کنید. از آنجایی که در کنار این دوربین‌ها، دوربین ماکرو به همراه سنسور تشخیص عمق تعبیه شده است در نتیجه پک کاملی از انواع دوربین‌ها را در اختیار خواهید داشت.

البته در برخی از موارد و نقد و بررسی‌های این گوشی‌ها به این نکته اشاره شده است که عملکرد ماژول دوربین پشتی در این گوشی‌ها در محیط‌های کم نور چندان جالب نیست.

دوربین‌های پشت گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۷۲۰ پیکسل با سرعت ۹۲۰ فریم بر ثانیه را دارند. همچنین در صورتی که تصاویر را با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل ثبت کنید، سرعت ثبت به ۱۲۰ فریم در ثانیه می‌رسد.

از آنجایی که امکان ثبت تصاویر ۴K نیز با دوربین این گوشی‌ها امکان‌پذیر است، سرعت ثبت تصویر در این حالت چیزی در حدود ۳۰ فریم بر ثانیه خواهد بود. در کنار ماژول دوربین، فلش ال ای دی، پانوراما و همچنین HDR نیز تعبیه شده است و از این لحاظ نمی‌توان هیچ ایرادی به این گوشی‌های کاربردی گرفت.

دوربین سلفی گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو نیز مجهز به یک لنز واید با پیکسل‌های میکرومتری هستند که روی آن‌ها یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی تعبیه شه است. وجود این سنسور و این لنز باعث شده تا تصاویر سلفی ثبت شده با دوربین این گوشی‌ها بسیار شفاف و با کیفیت باشد. امتیاز مثبتی که تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی گوشی‌های ردمی نوت ۱۰ پرو دارند این است که کنتراست رنگی و زنده بودن رنگ‌ها در آن‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

دوربین سلفی این گوشی‌ها توانایی ثبت تصاویر ویدیویی با کیفیت ۱۰۸۰ و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد. به طور کلی قدرت دوربین‌های تعبیه شده روی این گوشی‌ها چه دوربین‌های پشت و به دوربین‌های جلو بسیار عالی است و در واقع یکی از دلایل فروش بالای این سری از گوشی‌های شیائومی نیز تعبیه این دوربین‌ها بیان شده است.

حتما بخوانید: آیفون ۱۲ پرومکس بهتر است یا گلکسی اس ۲۱ اولترا؟

صفحه نمایش گوشی‌های ردمی نوت سری ۱۰

صفحه نمایش گوشی شیائومی نوت ۱۰ از نوع منحنی و در اندازه ۶٫۴۷ اینچ از نوع AMOLED در نظر گرفته شده‌اند. روی این صفحه نمایش‌ها از گلس گوریلا ۵ یا Gorilla Glass 5 که به صورت کاملاً یکپارچه روی صفحه نمایش قرار گرفته است، استفاده شده که مانع آسیب دیدن صفحه نمایش دستگاه می‌شود.

صفحه نمایش این گوشی‌ها از تکنولوژی HDR  پشتیبانی می‌کند و هم قابلیت تشخیص نور روز و هم قابلیت تشخیص نور شب را دارد. برند شیائومی در دوربین گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ خود سه نمونه الگوی رنگی عرضه کرده است که با انتخاب هر کدام می‌توانید فضای رنگی خاصی را در اختیار داشته باشید. اولین گزینه، حالت استاندارد رنگی است که از استاندارد بین‌المللی رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‌کند که بر اساس بررسی‌های انجام شده میزان delta E آن چیزی در حدود ۳٫۷ است.

حالت بعدی که در آن deltaE چیزی در حدود ۱٫۹ است، شامل رنگ‌های گرم است و حالت سوم نیز حالتی است که در آن deltaE چیزی در حدود ۱٫۳ است و با استاندارد sRGB مطابقت دارد. در صورتی که این حالت رنگی را انتخاب کنید تصاویر بسیار با کیفیتی را که تم رنگی در آن‌ها نرمال و عادی است را انتخاب نمایید.

از آنجایی که گوشی‌های گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو در سال ۲۰۲۱ میلادی به بازار عرضه شدند، برای آن‌ها از صفحه نمایش OLED استفاده شده است که کیفیت بسیار بالایی دارد. این گوشی‌ها مجهز به صفحه نمایش ۶٫۶۷ اینچی هستند و وضوح تصویر نیز د آن‌ها چیز در حدود ۱۰۸۰ * ۲۴۰۰ پیکسل است.

تراکم پیکسل در هر اینچ از این صفحه نمایش‌ها نیز در حدود ۴۰۰ پیکسل است. به همین دلیل از نظر کیفیت تصویر و شفافیت تصویر ارائه شده در سطح بسیار بالایی قرار دارند. از آنجایی که نسبت صفحه نمایش نسبت به قاب گوشی چیزی در حدود ۸۶ درصد است، بنابراین به غیر از دوربین سلفی که دارای یک شکاف کوچک است، چیزی روی صفحه نمایش دیده نمی‌شود. روی صفحه نمایش این گوشی‌ها نیز از گلس گوریلا استفاده شده است که تا حد قابل توجهی مانع آسیب دیدن نمایشگر گوشی می‌شود.

نرخ بروز رسانی تصویر در صفحه نمایش گوشی‌های شیائومی ردمی نوت چیزی در حدود ۱۲۰ هرتز است که یک ویژگی منحصر به فرد برای گوشی هوشمندی با رده قیمتی گوشی‌های ردمی نوت ۱۰ پرو به حساب می‌آید.

این نمایشگرها نیز مانند گوشی‌های ردمی نوت ۱۰ از تکنولوژی HDR پشتیبانی می‌کنند و میزان روشنایی صفحه در آن‌ها چیزی در حدود ۴۵۰ نیت است که البته تا حدود ۱۲۰۰ نیت نیز افزایش می‌یابد. بر اساس نقد و بررسی‌های انجام شده صفحه نمایشی که روی این گوشی‌ها تعبیه شده است به خصوص برای افرادی که مدت زمان زیادی را از گوشی‌های خود استفاده می‌کنند، دارای عملکرد بسیار بالایی است.

حتما بخوانید: نقد و بررسی جدیدترین گوشی های اوپو + قیمت

مشخصات فنی و قدرت سخت‌افزاری گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ و ردمی نوت ۱۰ پرو

روی گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو رابط یا واسط کاربری اختصاصی برند شیائومی یعنی MIUI 12 نصب شده است که بر اساس آخرین نسخه از سیستم‌عامل اندروید یعنی اندروید ۱۱ طراحی شده است.

اختصاصی بودن واسط کاربری این گوشی‌ها باعث شده کار با آن‌ها بسیار روان‌تر و بهتر از سایر گوشی‌های شیائومی باشد. این گوشی‌های برند شیائومی دارای تراشه ۸ نانومتری از نوع Qualcomm مدل SM7150 Snapdragon 732G هستند که به عنوان پردازنده‌های میان رده برای گوشی‌های تلفن همراه به حساب می‌آیند.

روی گوشی‌های ردمی نوت پرو برند شیائومی از یک پردازنده ۸ هسته‌ای استفاده شده است که ۲ هسته از آن‌ها از نوع Kryo 470 Gold است. این دو هسته قابلیت پردازش اطلاعات حجیم و سنگین را با سرعت ۲٫۳ گیگا هرتز دارند.

علاوه بر این دو هسته روی پردازنده این گوشی‌ها ۶ هسته از نوع Kryo 470 Silver تعبیه شده است که قادر به پردازش اطلاعات با سرعت ۱٫۸ گیگاهرتز هستند. وجود این دو مدل هسته پردازشی در پردازنده‌های این گوشی باعث شده تا این گوشی‌ها توان پردازشی بالایی برای انواع مختلف اطلاعات داشته باشند.

گوشی‌های تلفن همراه معمولاً در کنار پردازنده اصلی یک پردازنده گرافیکی نیز دارند. گوشی های شیائومی نوت ۱۰ پرو نیز از این قاعده مستثنا نیستند و مجهز به پردازنده گرافیکی از نوع Adreno 618 هستند.

وجود این پردازنده روی این گوشی‌ها باعث شده تا اجرای بازی‌های کامپیوتری روی آن‌ها به راحتی انجام شود و کاربران برای پردازش اطلاعات و داده‌های گرافیکی از جمله بازی‌های کامپیوتری حجیم که دارای گرافیک بالایی هستند با مشکل خاصی مواجه نشوند.

روی گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ از پردازنده Snapdragon 730G استفاده شده است. یکی از نقاط مثبت این پردازنده‌ها، عملکرد عالی آن‌ها در اجرای بازی‌های کامپیوتری است که نیاز به پردازش سریع و قوی دارند.

در این گوشی‌ها کلیه پردازش‌هایی که در گوشی باید انجام شود بر عهده این پردازنده است. به عبارت دیگر قدرت گوشی بر اساس عملکرد این پردازنده نقد و بررسی می‌شود. البته زمانی که گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ به بازار عرضه شدند، پردازنده‌های که روی آن‌ها نصب شده بود، قوی‌ترین پردازنده موجود در بازار نبود و پردازنده‌های قوی‌تر از آن نیز به بازار عرضه شده بود.

اما به جرات می‌توان گفت این پردازنده یکی از جدیدترین پردازنده‌هایی بود که در اختیار شرکت‌های سازنده گوشی‌های تلفن همراه قرار گرفته بود. روی این گوشی‌ها نیز مانند گوشی‌های ردمی نوت ۱۰ پرو از واسط کاربری اختصاصی شیائومی یعنی MIUI 11 که مبتنی بر نسخه ۱۱ سیستم‌عامل اندروید بود استفاده شده است. این گوشی اولین گوشی برند شیائومی بود که روی آن لانچر جدید سیستم‌عامل اندروید نصب شده است.

حتما بخوانید: آنچه درباره گوشی های تاشو نمی‌دانید

مشخصات گوشی شیائومی نوت ۱۰ پرو و شیائومی ردمی نوت ۱۰ از نظر ظرفیت باتری و کیفیت صدا

ظرفیت باتری و کیفیت صدا یکی از مشخصه‌های مهم گوشی‌های تلفن همراه است که معمولاً خریداران توجه چندانی به آن نشان نمی‌دهند و اغلب در هنگام خرید گوشی به مواردی مثل صفحه نمایش و ظاهر گوشی اهمیت می‌دهند.

اما باتری و کیفیت صدا از جمله مواردی است که همه ما در هنگام خرید گوشی تلفن همراه باید به آن توجه زیادی نشان دهیم. روی گوشی شیائومی نوت ۱۰ پرو از باتری‌های لیتیومی پلیمری که ظرفیتی در حدود ۵۰۲۰ میلی‌آمپر دارند، استفاده شده است.

خوشبختانه این گوشی‌ها مجهز به قابلیت فست شارژ یا شارژ سریع با قدرت ۳۳ وات هستند. بررسی‌های انجام شده روی عملکرد و ظرفیت باتری‌های تعبیه شده روی این گوشی‌های هوشمند نشان می‌دهد که در صورت استفاده معمول از باتری این گوشی‌ها، ۱۰۰ تا ۰ درصد باتری در حدود ۲ روز طول می‌کشد.

یعنی فاصله زمانی در هر بار شارژ گوشی چیزی در حدود ۲ روز است. اما در صورتی که بخواهید با این گوشی‌ها بازی‌های حجیم با گرافیک بالا انجام دهید، معمولاً طول عمر باتری برای هر بار شارژ چیزی در حدود ۴ ساعت خواهد بود که مدت زمان قابل ملاحظه‌ای است.

از نظر کیفیت صدا عملکرد نسبتاً خوبی از خود نشان داده است. روی این گوشی‌های از یکسری اسپیکرهای استریو استفاده شده است که قادر به پخش صدا با کیفیت ۱۹۲ هرتز هستند. به طور کلی از نظر باتری، شارژ دهی و همچنین کیفیت صدا، این گوشی‌ها در سطح بالایی برخوردارند و به عنوان یک گوشی میان رده با کیفیت، قابل قبول هستند.

روی گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۰ از باتری‌های لیتیومی با ظرفیت ۵۲۶۰ میلی‌آمپر استفاده شده است. عملکرد این باتری‌های از باتری‌های تعبیه شده روی گوشی‌های mi 9 Pro در حدود ۳۰ درصد و از گوشی‌های Mi 9 در حدود ۶۰ درصد بهتر شده است.

روی این گوشی‌ها قابلیت شارژ سریع با توان ۳۰ وات ارائه شده است که دارای تکنولوژی USB Power Delivery هستند. در صورتی که قابلیت شارژ سریع را روی این گوشی فعال کنید، در مدت زمان ۳۰ دقیقه چیزی در حدود ۵۷ درصد از شارژ باتری که کاملاً خالی شده است، پر می‌شود. برای شارژ کامل باتری گوشی در حالت شارژ سریع ۶۵ دقیقه زمان لازم است.

بیشترین مدت زمان نگهداری شارژ در گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۰ چیزی در حدود ۹۵ ساعت ثبت شده است که در حدود ۴ روز محاسبه شده است. باتری این گوشی‌ها عملکرد خوبی در زمان مشاهده فیلم و اجرای بازی از خود نشان داده است.

البته استفاده از مرورگرهای مختلف برای اینترنت گردی باعث می‌شود نه تنها حجم زیادی از باتری دستگاه مصرف شود بلکه دیتا خط نیز بیش از حد استفاده می‌شود.

از آنجایی که در گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ از اسپیکرهای حرف‌های استفاده شده است، کیفیت صدا در این گوشی‌ها بسیار عالی است. این گوشی در تست‌های آزمایشگاهی از لحاظ بلندی صدا و قدرت اسپیکر در پخش صدا توانسته امتیاز بسیار خوبی را به خود اختصاص دهد.

خروجی صدا در این گوشی‌ها با کیفیت است و پوشش صدای اسپیکرها به صورت یکدست است. باس و وضوح صدا نیز در این گوشی‌ها بسیار عالی است. در بلندگوی گوشی ردمی نوت ۱۰ از یک تقویت کننده خارجی یا آمپلی‌فایر استفاده شده که باعث می‌شود صدای با کیفیتی از اسپیکر دستگاه تولید شود.

این گوشی همچنین در خصوص تست صدا در زمان انجام مکالمه‌های تلفنی نیز عملکرد خوبی را از خود نشان داده است.

حافظه و رم گوشی‌های رد می نوت سری ۱۰

گوشی های شیائومی نوت ۱۰ معمولی دارای رم ۶ گیگا بایتی هستند و البته برخی از نسخه‌های این گوشی‌ها که برای اروپا تولید شده است دارای رم ۸ گیگا بایتی هستند که قیمت آن‌ها در حدود ۱۰۰ یورو بیشتر از نسخه‌های با رم ۶ گیگا بایتی هستند.

حافظه داخلی این گوشی‌ها نیز در حدود ۱۲۸ گیگا بایت است. در تست‌های آزمایشگاهی اثبات شده که اجرای همه برنامه‌ها سریع و روان است. هیچ وقفه یا هنگ کردنی وجود ندارد.

نکته مثبت گوشی شیائومی می نوت ۱۰ اینکه بعد از استفاده طولانی، هیچ‌گونه خللی را در عملکرد متوجه نمی‌شوید و حتی بهتر از آن، گوشی حتی در هنگام اوج کار و اجرای طولانی چند برنامه اصلاً داغ نمی‌شود و پوسته و بدنه گوشی همیشه خنک است.

در گوشی‌های ردمی نوت ۱۰ پرو نیز مانند نسخه معمولی این گوشی‌ها از رم ۶ گیگ استفاده شده است که البته نسخه مخصوص کشورهای اروپایی این گوشی‌ها دارای رم ۸ گیگا بایتی هستند که در این حالت حافظه داخلی آن‌ها ۱۲۸ گیگا بایت است.

حافظه داخلی این گوشی‌ها در دو نوع ۶۴ و ۱۲۸ گیگا بایتی برای گوشی‌های با رم ۶ گیگا بایت و حافظه ۱۲۸ گیگا بایت با رم ۸ گیگ در نظر گرفته شده است.

حافظه داخلی تعبیه شده در این گوشی‌ها از نوع UFS 2.2 است که سرعت بالایی به خصوص در هنگام انتقال و کپی کردن داده‌ها از خود نشان داده است.

علاوه بر این، گوشی‌های ردمی نوت ۱۰ پرو مجهز به یک درگاه جداگانه برای قرار دادن حافظه میکرو اس دی تا ظرفیت ۱ ترابایت است. پشتیبانی از حافظه یک ترابایتی یکی از ویژگی‌های جذاب این گوشی‌ها به حساب می‌آید.

حتما بخوانید: نقد و بررسی جی پلاس q10 و گوشی جی پلاس T10

امکانات جانبی گوشی‌های ردمی نوت ۱۰ پرو

روی گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو امکانات جانبی کاربردی زیادی ارائه شده است که یکی از مهم‌ترین این امکانات، استفاده از سنسور NFC است. همچنین این گوشی‌ها دارای حسگر اثر انگشت در زیر دکمه پاور، شتاب سنج که برای ثبت فعالیت‌های ورزشی کاربران کاربرد دارد، ژیروسکوب، سنسور مجاورتی، قطب ما، حسگر مادون قرمز و پشتیبانی از تکنولوژی ۴G هستند.

علاوه بر همه امکانات گفته شده، این گوشی‌ها دارای استاندارد ضد آب IP53 هستند که باعث می‌شود گوشی نسبت به نفوذ گرد و خاک به داخل گوشی و همچنین پاشیده شدن آب روی دستگاه مقاوم باشد.

نتیجه تست‌های مقاومتی که روی این گوشی انجام شده است، نشان داده این سری از گوشی‌های برند شیائومی نسبت به ضربه‌های جزئی مقاوم است و صفحه نمایش آن دچار آسیب نمی‌شود.

معایب گوشی های شیائومی ردمی نوت ۱۰

در زمان بررسی گوشی‌های هوشمند، افرادی که مشخصات گوشی را بررسی می‌کنند معمولاً معایب دستگاه را نیز مورد توجه قرار می‌دهند. معمولاً معایب گوشی‌های هوشمند برای عده‌ای در مقایسه با مزایای گوشی بسیار مهم است و از اهمیت زیادی برخوردار است اما همین معایب می‌تواند برای کاربران دیگر چندان مهم نباشد.

بنابراین نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود ممکن است برای شما از اهمیت چندانی برخوردار نباشد و در واقع ایراد به حساب نیاید.

در بررسی گوشی های شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو اولین ایرادی که همه منتقدان و کاربران گوشی در خصوص آن متفق‌القول هستند، استفاده از پردازنده میان رده برای یک گوشی با امکانات بسیار سطح بالا است.

در واقع منتقدان بر این باورند که برند شیائومی می‌توانست از پردازنده قوی‌تری به جای پردازنده میان رده Qualcomm مدل SM7150 Snapdragon 732G استفاده کند.

دومین ایرادی که به گوشی‌های ردمی نوت ۱۰ پرو وارد است، مربوط به اسکنر اثر انگشت دستگاه است که در شناسایی اثر انگشت چندان قوی عمل نمی‌کند و تأخیر قابل توجهی در تشخیص هویت کاربر دارد.

ایرادی که در خصوص دوربین گوشی‌های ردمی نوت ۱۰ پرو باید به آن اشاره کرد، مربوط به عملکرد ضعیف دوربین در محیط‌های کم نور است که باعث می‌شود کیفیت تصویر ثبت شده در این محیط‌ها تا حد قابل توجهی پایین بیاید.

همچنین کیفیت تصاویر که در حالت پرتره با دوربین این گوشی‌ها ثبت می‌شود افت زیادی نسبت به کیفیت تصویر ثبت شده در حالت عادی دارد. در خصوص باتری این گوشی‌ها نیز باید به این موضوع اشاره کرد که متأسفانه این باتری‌ها فاقد قابلیت شارژ معکوس هستند.

البته ابن قابلیت برای بسیاری از کاربران کاربرد چندانی ندارد و بسیار معتقدند که نمی‌توان این مورد را به عنوان یک ایراد اصلی و عمده نام برد.

ایراد بزرگ دیگری که در گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو وجود دارد، مربوط به از دست رفتن حجم زیادی از شارژ گوشی و همچنین دیتا موبایل در هنگام استفاده از مرورگرها برای اینترنت گردی است.

بر اساس گفته کارشناسان استفاده بیش از حد از شارژ باتری و دیتا موبایل هنگام اینترنت گردی مربوط به واسط کاربری MIUI 11 گوشی است که همان‌طور که قبلاً نیز به آن اشاره شد بر پایه سیستم‌عامل اندروید ۱۱ طراحی شده است.

اولین موردی که در خصوص معایب گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ نیز باید به آن اشاره کرد مربوط به عدم مقاومت گوشی در برابر نفوذ آب است. در واقع این گوشی‌ها به هیچ عنوان نسبت به آب مقاومت ندارند و در نتیجه در صورت نفوذ آّب به داخل گوشی به سرعت دچار مشکل می‌شوند.

همچنین به عقیده بسیاری، برند شیائومی می‌توانست به جای پردازنده میان رده از پردازنده اسنپ دراگون ۸۸۵ که در زمان عرضه این گوشی‌ها به بازار به عنوان پردازنده‌های میان رده اما قوی شناخته می‌شدند، استفاده کند.

دوربین گوشی‌های شیائومی ردمی نوت ۱۰ نیز مانند نسخه پرو این گوشی‌ها در نور کم قادر به ثبت تصویر با کیفیت نیستند و متأسفانه در صورت کاهش نور محیط، کیفیت تصاویر تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین تصاویر ویدیویی ثبت شده نیز دارای کیفیت چندان خارق‌العاده‌ای نیستند و این مورد در خصوص همه دوربین‌های این گوشی صادق است.

علاوه بر همه این موارد، در گوشی‌های ردمی نوت ۱۰ افزایش کیفیت تصویر ثبت شده از ۵ مگا پیکسل به ۸ مگا پیکسل هیچ معنا و توجیه منطقی خاصی ندارد. از طرفی آپدیت سیستم‌ عامل اندروید برای این گوشی‌ها بسیار دیر لانچ می‌شود که عیب بزرگی به حساب می‌آید.

حتما بخوانید: بهترین گوشی های هواوی ۲۰۲۱ کدامند؟

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد علاوه بر معرفی گوشی‌های ردمی نوت ۱۰ پرو و ردمی نوت ۱۰، در خصوص معایب مهم این دستگاه‌ها نیز صحبت شود تا بتوانید در هنگام خرید این گوشی‌های هوشمند دقت بیشتری از خود نشان دهید و انتخاب بهتری داشته باشید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!