تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

نکاتی که قبل از ارتقای سی پی یو لپ تاپ باید بدانید

چگونه سی پی یو لپ تاپ را ارتقا دهیم؟

راهنمای تعمیر و نگهداری
ارتقا سی پی یو لپ تاپ یکی از گزینه‌های پیش روی کاربرانی است که دارای لپ‌تاپ‌های قدیمی هستند و به دلیل اینکه هزینه خرید لپ تاپ نو این روزها با بالا رفتن دلار بسیار زیاد است، امکان خرید لپ تاپ نو و جدید برای آن‌ها وجود ندارد.

تصویر صنعت لوازم الکترونیک : سی پی یو، CPU یا مغز کامپیوتر یکی از مهم‌ترین اجزای هر نوع دستگاهی است که از آن می‌توان با عنوان کامپیوتر یا لپ تاپ یاد کرد. این بخش مسئول انجام عملیات‌های پردازشی در کامپیوترها است.

هر چه این قطعه به روزتر و جدیدتر باشد، عملکرد لپ تاپ شما از نظر پردازش اطلاعات،سرعت و اجرای دستورات کاربر بهتر خواهد بود.

در لپ‌تاپ‌های قدیمی متأسفانه امکان ارتقا و تعویض سی پی یو وجود نداشت، اما خوشبختانه در بسیاری از مدل‌های لپ‌تاپ‌های امروزی این امکان از طرف برندهای سازنده لپ تاپ‌ها در اختیار کاربران قرار گرفته است.

ما در این مطلب قصد داریم تا در خصوص امکان ارتقا سی پی یو لپ تاپ و همچنین نحوه انجام این کار صحبت کنیم. مطالبی که قرار است در این مقاله به بررسی آن‌ها بپردازیم به شرح زیر خواهند بود:

  • آیا در تمامی لپ تاپ‌هایی که در بازار موجود هستند، امکان ارتقا سی پی یو لپ تاپ وجود دارد؟
  • آیا ارتقا پردازنده لپ تاپ کار اصولی است؟

حتما بخوانید: معرفی بهترین لپ تاپ های دانشجویی ۲۰۲۱

آیا ارتقا سی پی یو لپ تاپ می‌تواند مشکل کند بودن را برطرف کند؟

قبل از پرداختن به مباحثی که در بالا ذکر شد، باید به این موضوع اشاره کنیم که هر گاه بخواهید هر قطعه‌ای از کامپیوتر یا لپ تاپ خود را تعویض کنید، باید به یکسری نکات و بایدها و نبایدها در آن زمینه توجه کنید.

ارتقا و یا تعویض سی پی یو لپ تاپ نیز از این قاعده مستثنا نیست و شما می‌توانید با دانستن این نکات بهترین تصمیم را با برای ارتقای سی پی یو دستگاه خود با توجه به نیازی که دارید، بگیرید.

از طرفی باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که ارتقای سی پی یو لپ تاپ در واقع فرآیند نسبتاً پیچیده‌ای است و نه تنها باید مطمئن شوید که در صورت ارتقای این قطعه از لپ تاپ آسیبی به دستگاه شما نخواهد رسید بلکه باید حتماً در خصوص اینکه با توجه به ویژگی‌های سایر قطعات لپ تاپ چه نوع و مدل پردازنده‌ای برای دستگاه شما مناسب است، اطلاعات لازم و کافی داشته باشید.

از طرفی حتماً به خاطر داشته باشید که هرچه قدرت سی پی یو شما بیشتر باشد، میزان گرمای تولید شده توسط آن نیز بیشتر است و در نتیجه نیاز به استفاده از فن قوی‌تری برای خنک کردن دستگاه خود دارید. در نتیجه گاهی اوقات نیاز است علاوه بر تعویض سی پی یو فن دستگاه را نیز تعویض کنید.

معماری لپ تاپ نیز از جمله موارد مهمی است که قبل از تعویض یا ارتقای سی پی یو باید به آن دقت داشته باشید.

دو نوع معماری پردازنده وجود دارد که یکی AMD است و دیگری Inetel است. اگر پردازنده فعلی دستگاه شما دارای معماری Intel باشد باید پردازنده جدید نیز چنین معماری را داشته باشد و اگر معماری پردازنده فعلی لپ تاپ شما دارا معماری AMD باشد باید پردازنده جدیدی که خریداری می‌کنید، از این نوع معماری پشتیبانی کند.

موضوع مهم دیگری که شاید کمتر کسی به آن توجه کند این است که سی پی یو دستگاه شما باید با نیازی که برای یک لپ تاپ دارید، هماهنگ باشد.

اگر کارهای عادی قرار است با لپ تاپ خود انجام دهید، و بیشتر کارهایی مثل تایپ یا وب گردی با لپ تاپ خود انجام می‌دهید نیازی به این ندارید که یک سی پی یو بسیار قوی انتخاب و خریداری کنید.

اما اگر می‌خواهید کارهای گرافیکی یا کد نویسی با لپ تاپ خود انجام دهید، حتماً باید از یک پردازنده قوی برای لپ تاپ خود استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید بهترین و مناسب‌ترین نوع سی پی یو را برای دستگاه خود انتخاب کنی، یا از یک کارشناس خبره کمک بگیرید و مشورت کنید و یا اینکه در اینترنت در خصوص مشخصات و قابلیت‌های سی پی یوهای دستگاه‌های مختلف جستجو کنید.

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از سخت‌ترین کارهایی که برای ارتقا یک لپ تاپ می‌توانید انجام دهید، تعویض و ارتقا سی پی یو آن است.

در واقع چون سی پی یو یکی از مقاوم‌ترین قطعات کامپیوتر است، در نتیجه خیلی دیرتر از قطعات دیگر لپ تاپ‌ها خراب می‌شود و برندهای سازنده لپ تاپ اصولاً سی پی یو لپ تاپ‌ها را به صورت یدکی و جداگانه به بازار عرضه نمی‌کنند.

به همین دلیل پیدا کردن سی پی یویی که مناسب با دستگاه شما باشد در بازار بسیار سخت و دشوار است. در برخی از موارد باید به خریدن سی پی یو دست دوم اکتفا کنید.

با توجه به همه نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، کارشناسان و متخصصان علوم کامپیوتر، توصیه می‌کنند از ارتقای سی پی یو لپ تاپ صرف نظر کنید مگر در مواقع استثنایی.

از طرفی تعویض و ارتقای سی پی یو لپ تاپ تنها در حالتی می‌تواند تأثیر چشمگیری در سرعت عملکرد و پردازش در لپ تاپ‌ها داشته باشد که سخت افزارهای دیگر دستگاه مثل رم و هارد یا حافظه SSD دستگاه نیز به روز رسانی شوند.

بنابراین اگر فقط می‌خواهید سی پی یو دستگاه خود را ارتقا دهید بهتر است از فکر این کار جدا بیرون بیایید.

 

حتما بخوانید: پرفروش‌ترین لپ‌تاپ در بازار ایران کدام است؟

شرایط لازم برای ارتقای سی پی یو لپ تاپ

یکی از شرایطی که باید برای ارتقای سی پی یو لپ تاپ خود به آن توجه کنید، پشتیبانی مین برد از قابلیت ارتقای سی پی یو است.

برخی از انواع مین بردها متأسفانه امکان ارتقای سی پی یو را ندارند و تنها از سی پی یویی پشتیبانی می‌کنند که برند سازنده روی آن‌ها تعبیه کرده است بنابراین اولین چیزی که قبل از باز کردن قاب لپ تاپ باید به آن توجه کنید این است که حتماً مین برد شما قابلیت ارتقای سی پی یو را داشته باشد.

علاوه بر این باید حداکثر سرعت سی پی یو که مین برد دستگاه شما از آن پشتیبانی می‌کند را نیز باید بدانید. برای این کار می‌توانید مشخصات مین برد خود را در اینترنت جستجو کنید.

همان‌طور که گفته شد، هرچه سرعت سی پی یو افزایش یابد یا به عبارتی قدرت آن افزایش پیدا کند، حرارتی که تولید می‌کند بیشتر است.

به همین دلیل باید فن سی پی یو یا هیت سینک لپ تاپ شما قدرت کافی برای خنک کردن دستگاه در صورت تولید گرمای بیش از حد توسط سی پی یو را داشته باشد.

اگر فن فعلی سی پی یو توان خنک کردن لپ تاپ شما را نداشته باشد حتماً باید هنگام ارتقای سی پی یو آن را تعویض کنید.

حتما بخوانید: بهترین لپ تاپ های صنعتی + میان رده + ارزان قیمت

سحن پایانی

در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که ارتقای سی پی یو لپ تاپ تا جایی که ممکن است نباید انجام شود و بهتر است به جای ارتقای این قطعه از لپ تاپ، قطعاتی مثل رم و حافظه لپ تاپ ارتقا پیدا کنند.

البته امکان تعویض و ارتقای سی پی یو در کامپیوترهای رومیزی بحث دیگری است که به دلیل ساختار متفاوت این دو نوع کامپیوتر شخصی، امکان ارتقای سی پی یو در کامپیوترهای شخصی وجود دارد.

از طرفی اگر واقعاً قصد تعویض و ارتقای سی پی یو را دارید به دلیل پیچیده بودن این عملیات و تا حدودی دشوار بودن آن حتماً این کار را توسط یک متخصص حرف‌های انجام دهید. در غیر این صورت احتمال خرابی مین برد دستگاه شما بسیار زیاد خواهد بود.

در این مطلب در خصوص امکان ارتقای سی پی یو در لپ تاپ‌ها، مسائلی که قبل از ارتقا سی پی یو باید به آن‌ها توجه کنید و همچنین نکات مهم ارتقا این قطعه از کامپیوتر صحبت کردیم.

حتما بخوانید: نحوه بروزرسانی لپ تاپ قدیمی

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد آرا: 0

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    ناشناس
    مارس 8, 2022

    ااا

لینک کپی شد!