تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

راهنمای خرید بهترین انواع کارت حافظه

راهنمای خرید
حافظه داخلی گوشی‌ها، تبلت‌ها و دوربین‌ها برای بسیاری از افراد کافی نیست و این افراد نیازمند ارتقای حافظه دستگاه و استفاده از انواع کارت حافظه هستند؛ اما برای انتخاب و خرید کارت حافظه مناسب باید اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

تصلا –  در هنگام خرید انواع کارت حافظه باید با مفاهیم حروف و اعداد مندرج روی آن‌ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید گزینه‌ای کاملا مناسب با نیازها و انتظارات خود انتخاب کنید و بعدها از خرید خود پشیمان نشوید. در این مطلب قصد داریم نکات لازم مرتبط با انتخاب و خرید انواع مختلف کارت حافظه را بیان کنید تا متوجه شوید چه کارتی برای چه کاربردی مناسب است

کارت حافظه چیست؟

کارت‌های حافظه علاوه بر گوشی‌ها و دوربین‌ها در بسیاری از وسایل الکترونیکی دیگر نیز استفاده می‌شوند. این کارت‌های حافظه از فناوری خاصی به نام فناوری فلش استفاده می‌کنند و حتی زمانی که به منبع تغذیه متصل نیستند، نیز می‌توانند اطلاعات را ذخیره کنند. کارت‌های حافظه قادر هستند هرگونه اطلاعاتی را ذخیره کنند؛ از تصاویر و اپلیکیشن‌های مختلف گرفته تا اطلاعات مربوط به برنامه‌نویسی و سایر اطلاعات.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید گوشی ✔️ بهترین گوشی های ۲۰۲۱

انواع کارت حافظه

یکی از مواردی انتخاب کارت حافظه برای خرید را دشوار می‌کند، نوع کارت حافظه است.

کارت‌ حافظه به دو دسته تقسیم می شود:

  • کارت‌های حافظه SD
  • کارت‌های حافظه CF

کارت‌های اس دی بیشتر در گوشی‌ها و تبلت‌ها استفاده می‌شوند و کارت‌های سی اف مختص دوربین‌ها هستند.

انواع کارت حافظه SD

کارت حافظه SD

کارت حافظه اس دی

کارت‌های حافظه اس دی متداول‌ترین نوع این کارت‌ها محسوب می‌شوند. کارت SD استاندارد دارای ابعاد ۳۲ میلی‌متر در ۲۴ میلی‌متر در ۲.۱ میلی‌متر است و حداکثر حافظه این‌گونه کارت‌ها ۴ گیگابایت است.

عملکرد انواع کارت حافظه اس دی در حد و اندازه سایر انواع کارت‌های حافظه که در ادامه معرفی خواهیم کرد، نیست.

بیشتر بخوانید: برترین گوشی‌‌های تاشو یا فولد موجود در بازار  

کارت حافظه SDHC

کارت حافظه اس دی

انواع کارت حافظه SDHC برای ذخیره‌سازی فیلم‌های HD و تصاویر دارای وضوح بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد. این کارت‌ها در حال حاضر در تمام دستگاه‌های که از کارت حافظه SD پشتیبانی می‌کنند، قابل‌استفاده هستند. حروف SDHC حروف اول کلمه‌های Secure Digital High Capacity به معنای کارت حافظه دیجیتال با ظرفیت بالا است.

کارت‌های حافظه SDHC دقیقاً هم‌اندازه کارت‌های اس دی هستند و ظاهر آن‌ها نیز تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اما از لحاظ مشخصات کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع کارت‌های حافظه SDHC نسل جدید کارت‌های حافظه SD محسوب می‌شود.

چنانچه ظرفیت یک کارت حافظه ۴ گیگابایت یا بیشتر باشد، در دسته‌بندی کارت‌های حافظه SDHC قرار می‌گیرد. کارت‌های حافظه SDHC ظرفیتی بین ۴ تا ۳۲ گیگابایت دارند، قبل از خرید این کارت‌های حافظه از پشتیبانی دستگاه خود از این نوع کارت‌ها مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: گوشی هواوی یا شیائومی؟ کدام را بخریم؟

کارت حافظه SDXC

کارت حافظه SDXC

حروف SDXC حروف اول کلمات Secure Digital eXtended Capicity هستند.

انواع کارت حافظه SDXC اساساً دارای حافظه بیشتری نسبت به کارت‌های حافظه SDHC هستند. ظرفیت کارت‌های SDXC از ۶۴ گیگابایت شروع می‌شود و از لحاظ تئوری می‌توان آن‌ها را با ظرفیت دو ترابایت نیز تولید کرد.

بیشتر بخوانید: قیمت گوشی سامسونگ گلکسی s21 و زمان عرضه آن

انواع کارت حافظه MicroSD

کارت حافظه

این نوع کارت‌های حافظه نسبت به کارت‌های حافظه اس دی بسیار کوچک‌تر هستند و معمولاً در وسایل دیجیتالی و گجت‌های قابل‌حمل و همراه مانند گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته کلیدی در انتخاب بهترین گوشی موبایل

انواع کارت حافظه micro SDHC

کارت حافظه

کارت‌های حافظه microSDHC که نسخه جدیدتر کارت‌های micro SD هستند، در سال ۲۰۰۷ معرفی شدند.

این کارت‌ها تا ظرفیت ۳۲ گیگابایت در بازار موجود هستند و سرعت انتقال آن‌ها تا ۱۰ مگابایت در ثانیه هم افزایش پیدا می‌کند. متأسفانه این کارت‌ها در دستگاه‌هایی که تنها از کارت‌های حافظه micro SD پشتیبانی می‌کنند، قابل‌استفاده نیستند.

بیشتر بخوانید: خرید بهترین گوشی موبایل براساس بودجه

کارت حافظه micro SDXC

انواع کارت حافظه

این کارت‌های حافظه نیز مانند کارت‌های SDHC بزرگ دارای ظرفیتی بین ۳۲ گیگابایت تا ۲ ترابایت هستند و در مقایسه با کارت‌های حافظه micro SD و micro SDHC از سرعت بیشتری برای انتقال اطلاعات برخوردار هستند.

کارت‌های حافظه micro SDXC نیز تنها در دستگاه‌های قابل‌استفاده هستند که به ‌صورت اختصاصی از آن‌ها پشتیبانی کنند.

بیشتر بخوانید: ترفند تشخیص شارژر اصلی از تقلبی

انواع کارت حافظه کامپکت فلش (Campact flash) یا CF

فلش کارت‌های کامپکت سی اف

این نوع از کارت‌های حافظه نسبت به کارت‌های حافظه SD بزرگ‌تر هستند و از پورت‌های بسیار متنوع‌تری برای اتصال برخوردار هستند؛ این نوع از کارت‌ها معمولاً به‌ جای کارت‌های حافظه SD استفاده نمی‌شوند؛ اما غالباً ظرفیت بالاتری دارد و از سرعت بیشتری نیز برخوردار هستند. معمولاً عکاسان حرفه‌ای از این نوع کارت‌های حافظه استفاده می‌کنند.

کارت حافظه CFast

این کارت حافظه شباهت زیادی به کارت‌های حافظه CF دارد؛ اما تعداد زیادی از دستگاه‌ها از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند و در حال حاضر تنها برای تعدادی از دوربین‌های فیلمبرداری پیشرفته قابل‌استفاده هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین پاوربانک + لیست قیمت

انواع کارت حافظه CFexpress card

انواع کارت حافظه

این کارت‌های حافظه پرسرعت‌ترین نوع کارت‌های CF هستند و برای ضبط تصاویر ۸K با  ۱۲۰ فریم در ثانیه کاملاً مناسب هستند. در این کارت‌ها از رابط PCIe استفاده شده که همان رابط حافظه‌های SSD برای اتصال آن‌ها به کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ها است و حداکثر سرعت آن‌ها به ۴ گیگابایت در ثانیه می‌رسد.

انواع کارت حافظه CFexpress در سه نوع A و B و C عرضه می‌شود. حداکثر سرعت نوع A برای انتقال اطلاعات یک گیگابایت در ثانیه، حداکثر سرعت نوع B دو گیگابایت و حداکثر سرعت نوع C چهار گیگابایت در ثانیه است.

قرار است در آینده این کارت حافظه با رابط PCI 4.0 و در سه نوع A با حداکثر سرعت ۲ گیگابایت در ثانیه، نوع B با حداکثر سرعت ۴ گیگابایت در ثانیه و نوع C با حداکثر سرعت ۸ گیگابایت در ثانیه عرضه شود.

در ضمن برخی از این کارت‌ها دارای استاندارد IP 57 هستند که نشان‌دهنده مقاومت بالای آن‌ها در برابر آب و گردوغبار است. بهترین برندهای تولیدکننده این کارت‌ها سن دیسک، لکسار (Lexar)، دلکین (Delkin) و پرو گرید (ProGrade) هستند.

انواع کارت حافظه XQD

انواع کارت حافظه

این نوع کارت حافظه جایگزین جدیدی برای کارت‌های حافظه CF محسوب می‌شود و برای نخستین بار توسط شرکت مطرح نیکون در دوربین‌های DSLR مورد استفاده قرار گرفته است.

کارت‌های حافظه CF به دلیل اینکه با حداکثر سرعت و ظرفیت محدودی می‌توانند تولید شوند، برای عکاسی سریع و ذخیره‌سازی تصاویر دارای فرمت RAW چندان مناسب نیستند؛ بنابراین نمی‌توان از آن‌ها برای ذخیره‌سازی تصاویر دوربین‌های پرسرعت و پیشرفته آینده استفاده کرد.

این نوع از کارت‌های حافظه برای دوربین‌هایی طراحی شده است که می‌توانند تصاویری با فریم بالا ثبت کنند و تعداد زیادی عکس غیر فشرده JPEG را تنها با یک شات و پشت سر هم بگیرند.

از مزایای شاخص کارت‌های حافظه XQD می‌توان به سرعت بالای خواندن و نوشتن اطلاعات عملکرد بسیار خوب و مناسب در ضبط تصاویر رویدادهای ورزشی (یا سایر رویدادهای که اتفاق‌های سریعی در آن‌ها رخ می‌دهد) و ضبط ویدئوهای Full HD اشاره کرد.

در حال حاضر حداکثر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات توسط این نوع کارت‌ها ۱۲۵ مگابایت در ثانیه است و طبق ادعای مطرح‌شده در آینده سرعت این کارت‌ها به ۵۰۰ مگابایت در ثانیه یا حتی بیشتر هم می‌رسد)، ظرفیت بالا (قرار است در آینده این کارت‌ها با ظرفیت ۲ ترابایت نیز تولید شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید قطعات موبایل + لیست قیمت

انواع کارت حافظه برای چه دستگاه‌هایی مناسب هستند

بدون تردید انواع مختلف کارت‌های حافظه در وسایل گوناگونی استفاده می‌شوند که به شرح زیر هستند؛ البته مواردی که در زیر بیان شده‌اند؛ تنها یک راهنما هستند و ممکن است وسایل دیگر نیز از کارت‌های حافظه ذکرشده پشتیبانی کنند.

  • کارت حافظه Micro SD: دوربین‌های دیجیتالی و لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها
  • کارت حافظه SDHC: دوربین‌های دیجیتالی، لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها و دوربین‌های DSLR
  • کارت حافظه SDXC: دوربین‌های دیجیتالی، لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها و دوربین‌های DSLR
  • کارت حافظه micro SD: گوشی‌ها، دوربین‌های دیجیتالی، تبلت‌ها
  • کامپکت فلش کارت: دوربین‌های DSLR

ظرفیت کارت حافظه

ظرفیت کارت حافظه یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید این وسایل ذخیره‌سازی اطلاعات است.

در حال حاضر کارت‌های حافظه در ظرفیت‌های ۴، ۸، ۱۶، ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شوند که باید متناسب با نیاز خود یکی از آن‌ها را برای خرید انتخاب کنید؛ البته کارت‌های حافظه ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی و یک و دو ترابایتی نیز در بازار موجود است؛ اما چنین کارت‌هایی تنها برای دستگاه‌های رده‌بالا مثل گوشی گلکسی اس ۱۰ سامسونگ یا برخی از تبلت‌های سرفیس مایکروسافت مانند Surface Pro قابل‌استفاده هستند.

در حال حاضر کارت‌های حافظه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی پرفروش‌ترین کارت‌ها هستند.

با نگاه به جدول زیر می‌توانید بفهمید کارت‌های حافظه ۱۶، ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی می‌توانند چند ساعت فایل موسیقی، چه تعداد عکس و چند دقیقه ویدئو را ذخیره کنند.

ظرفیت تعداد ساعت فایل‌های موسیقی MP3 تصویر (تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی با فرمت JPEG) تصویر (تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی با فرمت JPEG) تصویر (تصاویر ۲۰ مگاپیکسلی با فرمت  RAW) تصویر (تصاویر ۲۰ مگاپیکسلی با فرمت  RAW) تصویر (تصاویر ۲۰ مگاپیکسلی با فرمت  RAW)
۱۶ ۲۷۰ ۳۸۰۰ ۳۸۰۰ ۲۶۰ ۲۶۰ ۲۶۰
۳۲ ۵۴۵ ۷۶۰۰ ۷۶۰۰ ۵۳۰ ۵۳۰ ۵۳۰
۶۴ ۱۰۹۰ ۱۵۲۰۰ ۱۵۲۰۰ ۱۰۴۰ ۱۰۴۰ ۱۰۴۰
۱۲۸ ۲۱۴۵ ۳۰۴۰۰ ۳۰۴۰۰ ۲۰۸۰ ۲۰۸۰ ۲۰۸۰

کلاس و سرعت انواع کارت حافظه

انواع کارت حافظه

سرعت انتقال اطلاعات و خواندن و نوشتن اطلاعات کارت‌های حافظه نیز اهمیت بسیار زیادی دارد؛ مخصوصاً اگر قصد داشته باشید با گوشی یا دوربین خود باکیفیت ۴k یا ۸k فیلمبرداری کنید؛ اما اگر تنها بخواهید با یک دوربین معمولی و متداول عکس‌های معمولی بگیرید یا تنها بخواهید چند فایل صوتی و تصویری را در گوشی‌تان ذخیره کنید، نیازی به استفاده از کارت‌های پرسرعت ندارید.

در صورتی ‌که برای فیلمبرداری با این کیفیت‌ها از کارت حافظه مناسب استفاده نکنید، این فیلم‌ها در هنگام پخش آهسته و تکه‌تکه پخش می‌شوند

برخی از عکاسان حرفه‌ای که از دوربین‌های DSLR استفاده و پشت سر هم با آن‌ها عکاسی می‌کنند و تصاویر حجیم این دوربین‌ها را با وضوح بالا و با فرمت RAW (در فرمت RAW تصاویر فشرده نیستند و دارای بیشترین وضوح ممکن است) در دوربین خود ذخیره می‌کند، نیازمند سریع‌ترین کارت‌ها هستند و با استفاده از این کارت‌ها می‌توانند تصاویر را در سریع‌ترین زمان ممکن ذخیره کند.

حتی ممکن است در صورتی ‌که این افراد در دوربین‌های حرفه‌ای خود از کارت‌های حافظه پرسرعت استفاده نکنند، در هنگام فیلمبرداری یا حتی عکاسی به دلیل سرعت پایین کارت حافظه با خطای دوربین مواجه شوند؛ بنابراین حتماً در هنگام خرید کارت حافظه برای دوربین‌های DSLR، به حداقل سرعت موردنیاز کارت حافظه مناسب دوربین‌ها توجه کنید.

معمولاً در مشخصات این دوربین‌ها، حداقل سرعتی که کارت حافظه مورد استفاده در آن‌ها باید داشته باشد، دکر شده است. هرچقدر سرعت نوشتن اطلاعات کارت حافظه بیشتر باشد، فایل‌ها (به‌خصوص فایل‌های حجیم) زودتر روی آن‌ها ذخیره می‌شوند.

کلاس کارت‌های حافظه متفاوت هستند و به ۳ دسته کلاس سرعت، کلاس ویدئو و کلاس اپلیکیشن تقسیم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: گوشی جی‌پلاس بخریم؟

کلاس سرعت کارت‌های حافظه SD پر سرعت

کلاس‌های مختلف کارت‌های حافظه اس دی از نظر سرعت به شرح زیر هستند:

کلاس سرعت (مگابایت در ثانیه)
۲ ۲
۴ ۴
۶ ۶
۸
۱۰ ۱۰

منظور از سرعت کارت‌های حافظه و سرعت نوشتن اطلاعات توسط آن‌هاست. آیکون کلاس سرعت یک دایره به همراه عدد کلاس است.

معمولاً کارت‌های حافظه SD و micro SD تنها باکلاس‌های ۲، ۴، ۶ و ۱۰ عرضه می‌شود.

کلاس سرعت کارت‌های حافظه SD فوق پرسرعت

کارت‌های حافظه فوق پرسرعت SDHD و SDXD و انواع میکروی آن‌ها که با نام کارت‌های حافظه UHS نیز شناخته می‌شوند، کلاس‌بندی متفاوتی دارند و تنها در دو کلاس ۱ با حداقل سرعت ۱۰ مگابایت در ثانیه و کلاس ۳ با حداقل سرعت ۳۰ مگابایت در ثانیه عرضه می‌شود (آیکون کارت‌های کلاس ۱ به‌صورت U1 و کارت‌های دارای کلاس ۳ به‌صورت U3 نیز نمایش داده می‌شود).

کارت‌های UHS نسبت به کارت‌های حافظه SD و میکرو SD پر سرعت قیمت بیشتری دارند. در ضمن در هنگام خرید این کارت‌ها مطمئن شوید که دستگاه شما از کارت‌های حافظه UHS پشتیبانی می‌کنند؛ در صورت عدم پشتیبانی دستگاه از این کارت‌ها، سرعت آن‌ها تفاوتی با کارت‌های پرسرعت نخواهد داشت و تنها پول بیشتری برای خرید آن‌ها پرداخت کرده‌اید!

بیشتر بخوانید: قیمت کابل فلت گوشی‌ موبایل های پرفروش

کلاس ویدئوی کارت‌های حافظه SD

در ضمن کارت‌های حافظه SDXC برای فیلمبرداری هم کلاس‌بندی اختصاصی دارند که شامل کلاس‌های زیر می‌شود (آیکون کلاس ویدیو کارت ها به شکل حرف V همراه با عدد است).

کلاس سرعت
V6 ۶
V10 ۱۰
V30 ۳۰
V60 ۶۰
V90 ۹۰

همان‌طور که گفتیم سرعت کارت‌های حافظه بیشتر برای فیلمبرداری مهم است: بنابراین توصیه می‌کنیم برای فیلمبرداری باکیفیت‌های زیر از کارت‌های حافظه ذکرشده استفاده کنید.

کیفیت رزولوشن فریم نوع کارت حافظه و

کلاس کارت حافظه

SD ۴۸۰ در ۸۴۰

۵۷۶ در ۱۰۳۴

۲۴، ۲۵، ۳۰، ۵۰، ۶۰ و ۷۲ SD  کلاس‌های  ۲،۴،۶ و ۱۰

 

 

HD و Full HD ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰

۲۵۶۰ در ۱۴۴۰

۲۴، ۲۵، ۳۰، ۵۰ و ۶۰ SD کلاس‌های ۴ و ۶ یا SDXC  کلاس V6 (برای رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰)

SD کلاس ۱۰ یا UHS کلاس ۱ یا ۳ یا SDXC کلاس‌های V10 و V30  و V60 (برای رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰)

 

۴K ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰

۴۰۹۶ در ۳۰۷۲

۶۰ و ۱۲۰ SD کلاس‌های ۶ و ۱۰ یا UHS کلاس‌های ۱ و ۳ یا SDXC کلاس‌های V10  و V30 و V60
۸K ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ ۶۰ و ۱۲۰ SDXC  کلاس‌های V60 و V90

با توجه به اطلاعات ذکرشده در جدول بالا می‌توان گفت کارت‌های حافظه SD و micro SD با کلاس‌های ۴ و ۶ برای گرفتن عکس‌های معمولی با دوربین‌های دیجیتالی کافی هستند؛ اما اگر می‌خواهید با همین دستگاه‌ها ویدئوهای با وضوح بالا یا تصاویر RAW ثبت و ذخیره کنید، بهتر است از کارت‌های کلاس ۱۰ استفاده کنید. توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه از کارت‌های کلاس ۲ استفاده نکنید؛ زیرا امروزه حتی ارزان‌ترین گوشی‌ها و دوربین‌های دیجیتالی نیز قادر به فیلمبرداری HD هستند. کلاس‌های مختلف کارت‌ها روی خود کارت‌ها یا بسته آن‌ها درج شده است.

بیشتر بخوانید: خرید تبلت با یک راهنمای ساده + لیست قیمت

کلاس های مختلف کارت های حافظه SD

کلاس اپلیکیشن کارت‌های حافظه SD

کلاس اپلیکیشن یا Application Class به دو کلاس ۱ و ۲ تقسیم و روی کارت حافظه به‌صورت A1 و A2 نمایش داده می‌شود. کارت‌های حافظه A1 نه تنها برای ذخیره‌سازی فایل‌هایی مثل عکس، تصویر، موسیقی، نقشه و اسناد مناسب هستند؛ بلکه کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های مختلف را نیز از طریق آن‌ها اجرا کنند (از زمان انتشار اندروید ۶ انجام این کار امکان‌پذیر شده است). در واقع این کارت‌ها توانایی تغییر در اطلاعات و پردازش آن‌ها را دارند. کارت‌های A2 عملکرد بهتری نسبت به کارت‌های A1 دارند و اپلیکیشن‌ها را سریع‌تر بارگزاری و اجرا می‌کنند. توصیه می‌کنیم در صورتی که قصد دارید از اپلیکیشن‌های سنگین مثل بازی‌هایی با گرافیک استفاده کنید، حتما کارت‌های A2 را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مارک کارت حافظه + قیمت رم ریدر

کلاس اپلیکیشن کارت حافظه

کلاس‌بندی کارت‌های حافظه CF

کلاس‌بندی کارت‌های حافظه کامپکت فلش با انواع مختلف کارت‌های حافظه SD متفاوت است. برای دسته‌بندی کارت‌های حافظه کامپکت فلش hc دو دسته‌بندی اصلی یعنی UDMA و VPG وجود دارد.

انواع کارت حافظه UDMA

کارت‌های حافظه UDMA دارای سرعت خواندن و نوشتن بیشتری نسبت به سایر انواع کارت‌های حافظه کامپکت فلش هستند. این کارت‌های حافظه توانایی ذخیره‌سازی تصاویر HD و ۴K را دارند و از ۰ تا ۷ رده‌بندی شده‌اند. کارت‌های ۷ بهترین عملکرد را دارند؛ البته قبل از خرید پرسرعت‌ترین کارت‌ها از پشتیبانی دستگاهتان از این کارت‌ها مطمئن شوید.

کارت‌های دارای استاندارد VPG

عملکرد این کارت‌ها برای فیلمبرداری با کیفیت بالا تضمین شده است. این کارت‌ها نیز به دو دسته VPG-20 یا VPG-65 تقسیم‌بندی می‌شوند و در صورت استفاده از کارت‌های VPG-60 احتمال افت فریم در هنگام فیلمبرداری به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

واحد اندازه‌گیری سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در کارت‌های حافظه کامپکت فلش نیز مانند کارت‌های SD، مگابایت در ثانیه است.

سرعت خواندن برخی از کارهای حافظه به‌جای واحد مگابایت با حرف X نمایش داده شده است(مثلاً ۶۰۰X). حرف X نیز به‌نوعی یک واحد اندازه‌گیری محسوب می‌شود و هر X برابر با ۱۵۰ کیلوبایت در ثانیه است؛ بنابراین سرعت کارت حافظه ۶۰۰X برابر ۹۰ مگابایت در ثانیه(۶۰۰×۱۵۰=۹۰۰۰۰ کیلوبایت)، سرعت کارت ۵۳۳X در حدود ۸۰ مگابایت در ثانیه و سرعت کارت حافظه ۳۳۳X در حدود ۵۰ مگابایت در ثانیه است.

بیشتر بخوانید: معرفی تبلت دانش آموزی در سه رده قیمتی

نسخه‌های کارت‌های حافظه

حرف I به معنی این است که کارت نسخه (ورژن) اول و حروف II نشان می‌دهند در حال خرید نسخه دوم کارت هستید (تمام انواع کارت‌های حافظه SD در دو نسخه اول و دوم عرضه شده‌اند).

نسخه کارت حافظه

اندازه انواع کارت حافظه

اندازه انواع مختلف کارت‌های حافظه SD با یکدیگر تفاوت دارد و این کارت‌ها در اندازه‌های استاندارد (Standard SD cards)، مینی (Mini SD cards) و میکرو (Micro SD cards) تولید می‌شوند.

کارت‌های استاندارد

کارت‌های استاندارد بزرگ‌ترین نوع کارت‌های حافظه هستند و اندازه آن‌ها ۳۲ در ۲۴ در ۲.۱ میلی‌متر است و تنها ۲ گرم وزن دارند. این نوع از کارت‌های حافظه که گوشه آن‌ها بریده شده است، بیشتر در دوربین‌های دیجیتالی استفاده می‌شوند.

کارت‌ حافظه مینی

کارت‌های مینی کوچک‌تر از کارت‌های استاندارد هستند. اندازه این کارت‌ها ۲۱.۵ در ۲۰ در ۱.۴ میلی‌متر و وزن آن‌ها تنها ۰.۸ گرم است. این نوع از کارت‌های حافظه بیشتر در گوشی‌های قدیمی استفاده می‌شوند.

کارت‌های میکرو

کوچک‌ترین کارت‌های حافظه SD هستند که ابعاد آن‌ها تنها ۱۵ در ۱۱ در ۱ میلی‌متر و وزن آن‌ها تنها ۰.۲۵ گرم است. امروزه این نوع از کارت‌ها بیشتر در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به کار گرفته می‌شود.

توصیه می‌کنیم از اندازه مناسب دستگاه خود مطمئن شوید؛ به‌ عنوان‌ مثال شما نمی‌توانید یک کارت میکرو را در اسلات اختصاصی کارت استاندارد قرار دهید؛ البته به ‌تازگی آداپتورهایی عرضه شده است که با استفاده از آن می‌توانید کارت‌های کوچک‌تر را در اسلات کارت‌های بزرگ‌تر قرار دهید.

آداپتور کارت حافظه SD

انتخاب رم ریدر یا کارت‌خوان مناسب

رم ریدر

یک رم ریدر خوب می‌تواند انتقال اطلاعات از کارت حافظه به کامپیوتر را بسیار راحت کند. انتخاب رم ریدر مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد؛ بسیاری از ریدرهای موجود در بازار بی‌کیفیت هستند و حتی ممکن است پس از یک یا دو بار استفاده خراب و غیر قابل‌استفاده شوند؛ بنابراین اصلاً فریب قیمت ارزان آن‌ها را نخورید.

رم‌ریدرهای باکیفیت قیمت بالایی دارد و از ویژگی‌هایی مانند USB 3.1 Type C، پشتیبانی از فناوری OTG (قابلیت اتصال به گوشی‌های هوشمند) و همچنین پشتیبانی از کارت‌های حافظه UHS برخوردار هستند و می‌توان دو یا چند کارت حافظه را نیز به‌صورت همزمان در آن‌ها قرار داد.

در ضمن ترجیحاً بهتر است رم ریدری را که انتخاب کنید که از کارت‌های حافظه CF نیز پشتیبانی کند.

مزایا و معایب استفاده از کارت حافظه در گوشی

مزایا

  • امکان انتقال بسیاری از اپلیکیشن‌ها به کارت حافظه در گوشی‌های دارای اندروید ۶ به بالا (با انجام این کار سرعت گوشی افزایش می‌یابد و عملکرد آن روان‌تر می‌شود)
  • مصرف کم باتری
  •  غیر فرار بودن این نوع از حافظه  (این ویژگی باعث می‌شود داده‌ها در کارت‌های حافظه با ثبات کامل نگهداری ‌شوند)

معایب

شکننده بودن:

کارت‌های حافظه SD (مخصوصاً قسمت فلزی آن‌ها) بسیار حساس و شکننده هستند و در صورت آسیب دیدن دسترسی به اطلاعات آن‌ها غیرممکن می‌شود.

محدود بودن عمر مفید:

ساختار کارت‌های حافظه SD نیز مانند فلش مموری‌ها است و به میزان محدودی می‌توانید از آن‌ها برای نوشتن یا خواندن اطلاعات استفاده کنید و با هر بار استفاده از آن‌ها، عمر مفیدشان به‌صورت تدریجی کاهش می‌یابد.

افت عملکرد گوشی در صورت استفاده از کارت‌های حافظه ارزان و بی‌کیفیت:

چنانچه از کارت‌های SD ارزان و بی‌کیفیت استفاده کنید، عملکرد گوشی به تدریج ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و اپلیکیشن‌ها با سرعت کمی اجرا می‌شوند.

سرعت پایین کارت حافظه نسبت به حافظه اصلی گوشی:

کارت‌های حافظه SD بی‌کیفیت سرعت بسیار کمتری نسبت به حافظه اصلی گوشی دارند و استفاده از آن‌ها تنها به افزایش ظرفیت حافظه گوشی کمک می‌کند.

حذف خودکار اپلیکیشن‌های ذخیره‌شده روی کارت حافظه:

همان‌طور که قبلاً گفتیم در برخی از گوشی‌های اندرویدی امکان ذخیره اپلیکیشن‌ها روی کارت‌های حافظه SD وجود دارد؛ اما درصورت استفاده از کارت حافظه بی‌کیفیت ممکن است زمانی که کارت حافظه را از گوشی خارج می‌کنید، برخی از اپلیکیشن‌ها به‌صورت خودکار حذف و ناپدید شوند.

بهترین برندهای کارت حافظه

از میان بهترین برندهای کارت حافظه می‌توان به برند سن دیسک، لکسار، سونی، ترنسنت (Transcend)، سامسونگ و کینگستون اشاره کرد

سایر نکات لازم در رابطه با خرید کارت‌های حافظه

  • ترجیحاً کارت‌های را خریداری کنید که در برابر عوامل آسیب‌زننده مانند آب، میدان مغناطیسی، پرتوی ایکس، سرما و گرما و ضربه مقاوم باشد و با گارانتی‌های مادام‌العمر به فروش برسند.
  • کارت‌های حافظه‌ای را انتخاب کنید که آداپتور نیز همراه آن‌ها عرضه می‌شود تا بتوانید از آن‌ها در دستگاه‌های مختلفی استفاده کنید.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 1 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

احمدرضا فرهبد
۱۳۹۹/۰۷/۰۹
احمد رضا فرهبد هستم. از سال ۹۳ تاکنون در حوزه نویسندگی وب فعالیت می کنم و در زمینه های مختلف مقاله نوشتم. عاشق دنیای فناوری های جدید هستم؛ مخصوصا فناوری های صوتی و تصویری. در حال حاضر عضو تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    تصلا | تصویر صنعت لوازم الکترونیک | روشهای اتصال ساعت هوشمند به موبایل و اینترنت
    جولای 4, 2021

    […] می‌کنیم در هنگام خرید کارت حافظه برای ساعت‌های هوشمند، کارت‌هایی را انتخاب کنید که […]

لینک کپی شد!