تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

تفاوت فر گازی با توستر چیست؟

سولاردم بهتر است یا آون توستر ✔️ مقایسه مایکروفر، توستر و سولاردوم

راهنمای خرید
سولاردم بهتر است یا آون توستر ؟ آون توستر نوعی از لوازم خانگی است که برخلاف تصور عموم تفاوت زیادی با توسترهایی که برای برشته کردن نان استفاده می‌شوند دارند. در واقع از این دستگاه‌ها نه تنها می‌توان برای برشته کردن نان استفاده کرد بلکه کاربردهای دیگری نیز دارند.

تصلا– اگر به بازار لوازم خانگی برای دستگاهی به غیر از اجاق گاز برای گرم کردن مواد غذایی و یا حتی پخت و پز مراجعه کنید، با طیف وسیعی از انواع لوازم خانگی با ظاهر نسبتاً مشابه اما کارایی‌های بسیار متفاوت مواجه می‌شوید. شاید بارها برایتان سوال پیش آمده باشد که سولاردم بهتر است یا آون توستر و یا ماکروفر؟ در نگاه اول همه این دستگاه‌ها از توستر گرفته تا آون توستر، فر گازی و مایکروفر و سولاردوم همگی یکسان و مشابه به نظر بیایند و بتوان از آن‌ها فقط برای گرم کردن مواد غذایی استفاده کرد اما نکته مهم و قابل توجه در خصوص این دستگاه‌ها این است که تفاوت در کار آیی و کاربرد هر کدام از آن‌ها از زمین تا آسمان است. در ادامه با سایت اخبار لوازم خانگی تصلاپرس همراه باشید.

سولاردم بهتر است یا آون توستر یا مایکروفر؟

از آنجایی که انواع مختلفی از دستگاه‌های مخصوص پخت و پز به غیر از اجاق گاز در بازار موجود است و انتخاب مناسب‌ترین دستگاه در میان این حجم از دستگاه‌های مختلف ممکن است سخت و در عین حال گیج کننده باشد، در این مطلب قصد داریم تا در خصوص انواع مختلف توسترها، آون توسترها و تفاوت آن‌ها با دستگاه‌هایی مثل مایکروفر، سولاردوم و فر گازی صحبت کنیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • توستر و آون توستر چیست؟
  • تفاوت توستر و آون توستر چیست؟
  • سولاردوم، مایکروفر و فر گازی چیست و چه ویژگی‌هایی دارند؟
  • هوا پز چیست و چه کاربردی دارد؟
  • تفاوت میان توستر، آون توستر، مایکروفر، هوا پز، فر گازی و سولاردوم چیست؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ماکروفر/ مایکروفر چند لیتری خوبه ؟

توستر و آون توستر چیست؟

حتماً شما زمانی که به دنبال خرید دستگاهی برای گرم کردن مواد غذایی و یا برشته کردن انواع مختلف نان به بازار مراجعه کرده‌اید، با دو نام توستر و آون توستر مواجه شده‌اید. شاید در ابتدا این‌طور به نظر بیاید که توستر همان آون توستر است و تفاوتی بین این دو وجود ندارد.

اما واقعیت این است که این دو نام مربوط به دو دستگاه کاملاً متفاوت و مجزا است که اگرچه ممکن است کاربردهای مشترکی داشته باشند اما مسلماً امکاناتی که روی آون توسترها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد به مراتب بیشتر از امکانات یک توستر است.

توسترها دستگاه‌هایی هستند که از آن‌ها می‌توان برای برشته کردن انواع نان و یخ زدایی از انواع مختلف مواد غذایی استفاده کرد. در واقع نمونه‌های اولیه و بسیار ساده توسترها همان دستگاه‌هایی هستند که روی آن‌ها دو برش یا اسلایس وجود دارد که محل قرار دادن تکه نان تست یا نان معمولی است. روی این دستگاه‌ها دو سینی بسیار نازک تعبیه شده است که به راحتی از دستگاه جدا می‌شوند و شما می‌توانید آن را تمیز کنید.

البته روی برخی از انواع این دستگاه‌ها که ابعاد بزرگ‌تری نیز دارند ۴ برش برای قرار دادن نان تعبیه شده است. از این دستگاه‌ها می‌توان برای برشته کردن یا به نوعی قهوه‌ای کردن انواع شیرینی و کوکی که قابلیت قرار گرفتن در اسلایس‌ها یا تکه‌های روی دستگاه را دارند، نیز استفاده کرد.

به عبارت دیگر کاربرد این دستگاه‌ها فقط برای گرم کردن و برشته کردن مواد غذایی به خصوص انواع نان تعریف شده است. اما آون توسترها نوعی از توسترها هستند که دارای صفحه‌نمایش و امکان ست کردن و تنظیم دستگاه روی درجه‌های مختلف است.  روی نمونه‌ای امروزی این دستگاه‌ها، امکاناتی ارائه می‌شود که کاربر می‌توان از آن‌ها حتی برای پختن برخی از مواد غذایی خاص از جمله انواع سبزی‌ها استفاده نماید.

بیشتر بخوانید: تفاوت ماکروفر و ماکروویو چیست؟

تفاوت توستر و آون توستر چیست؟

اندازه آون توسترها نسبت به توسترهای بزرگ‌تر است. این دستگاه‌ها را می‌توان برای کبابی کردن، بریان کردن مواد غذایی در کنار گرم کردن و برشته کردن آن‌ها استفاده کرد. نکته دیگری که وجود دارد این است که در توسترها برشته شدن مواد غذایی از جمله انواع نام به‌وسیله گرمایی انجام می‌شود این در حالی است که در آون توسترها پخت مواد غذایی یا برشته شدن آن‌ها به‌وسیله اشعه مادون رمزی انجام می‌شود که توسط المنت‌های موجود در قسمت بالا و پایین دستگاه‌ها قرار دارند، تولید و ایجاد می‌شود.

از آنجایی که در آون توسترها از اشعه مادون قرمز برای پخت مواد غذایی استفاده می‌شود، در نتیجه مواد غذایی برشته و خشک می‌شوند. بنابراین اگر قصد برشته کردن و در عین حال پختن مواد غذایی را دارید باید از این دستگاه‌ها استفاده کنید در غیر این صورت باید از فر یا مایکروفر برای پخت و پز استفاده کنید.

از آنجایی که ابعاد توسترها از آون توسترها کوچک‌تر است پس به راحتی می‌توانید از این دستگاه‌ها در آشپزخانه خود حتی زمانی که دچار محدودیت فضا هستید نیز استفاده کنید. اما در آشپزخانه‌هایی که کاربر با محدودیت فضا برای تعبیه انواع مختلف فرها و مایکروفر مواجه است می‌تواند از آون توسترها که ورژن ساده فرهای برقی و گازی و یا حتی مایکروفرها هستند استفاده نماید. به همین دلیل می‌توان گفت این دستگاه‌ها جایگزین بسیار مناسبی برای دستگاه‌هایی مثل مایکروفر، فر گازی و حتی سولاردوم هستند.

چون در دستگاه‌های آون توستر از المنت برای تولید اشعه مادون قرمز استفاده می‌شود در نتیجه فضای درون دستگاه به سرعت گرم می‌شود و برای استفاده از آن قبل از قرار دادن مواد غذایی در دستگاه نیازی به گرم کردن اولیه دستگاه ندارید.

اگرچه تعبیه المنت در این دستگاه‌ها به نوعی مزیتی برای آن به حساب می‌آید و باعث می‌شود تا دستگاه سریع‌تر گرم شود اما مصرف برق آون توسترها به دلیل وجود این المنت‌ها تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد و باید به این نکته اشاره کد که این دستگاه‌ها از جمله لوازم خانگی پر مصرف هستند.

بیشتر بخوانید: مشخصات اون توستر خوب/ آون توستر ایرانی خوبه؟

کاربرد توستر در منزل

یکی از مزایای آون توسترها و حتی توسترهای معمولی این است که این دستگاه‌ها به هیچ عنوان باعث گرم شدن محیط اطراف نمی‌شوند. برخی از انواع لوازم خانگی مثل یخچال‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که باعث افزایش دمای محیط اطراف می‌شوند اما خوشبختانه در آون توسترها این اتفاق رخ نمی‌دهند و در نتیجه به خودی خود باعث افزایش مصرف انرژی به خصوص در فصل تابستان برای خنک کردن محیط نمی‌شوند و نیازی به استفاده از دستگاه تهویه در صورت استفاده کردن از آن‌ها نیست.

علاوه بر این تمیز کردن آون توسترها بسیار آسان است و این ویژگی باعث شده تا این دستگاه‌ها یکی از پر طرفدارترین دستگاه‌ها برای خانم‌های خانه دار باشد.

برای تمیز کردن این دستگاه‌ها شما به راحتی می‌توانید سینی داخلی آن را از دستگاه خارج کنید و سپس با استفاده از یک دستمال خیس محیط درونی آن را به راحتی تمیز نمایید.

با وجود اینکه آون توسترها نوعی از توسترها هستند اما همین دستگاه‌ها نیز خود به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. انواع مختلف این دستگاه‌ها در جدول زیر مشخص شده‌اند و توضیح مختصری نیز در خصوص کاربرد و کار آیی آن‌ها آمده است.

تفاوت توستر و آون توستر را میتوان با توجه به انوع محصولات آون توستر متوجه شد:

نوع توضیحات
آون توستر معمولی آون توستر معمولی دستگاهی است که از آن بیشتر برای برشته کردن مواد غذایی از جمله انواع نام و یا سبزی‌ها که پخت آن‌ها به سرعت انجام می‌شود، استفاده می‌شود. در واقع قدرت دستگاه و گرامی تولید شده در آن آن‌قدر زیاد نیست که بتوان از آن‌ها برای پخت و پز مواد غذایی مثل گوشت و یا مواد غذایی این‌چنینی استفاده کرد.
آون توستر فن دار نوع دیگری از آون توسترها که طرفداران زیادی دارد، دستگاه‌های فن دار است. در واقع در این دستگاه‌ها هوای داغ ایجاد شده توسط منبع گرمایشی  به‌وسیله فنی که داخل دستگاه تعبیه شده است به همه بخشه‌ای داخلی محفظه داخلی دستگاه می‌رسد و گرما به طور یکنواخت در آنجا توزیع می‌شود. به این ترتیب پخت مواد غذایی که برای پخته شدن به گرمای بیشتری نیاز دارند مثل انواع گوشت مرغ و ماهی در آن‌ها به راحتی انجام می‌شود.
آن توستر مجهز به المنت در آون توسترهای المنت دار، پخت پز مواد غذایی توسط اشعه مادون قرمز تولید شده توسط المنت حرارتی انجام می‌شود. این اشعه اگرچه می‌تواند مواد غذایی را بسیار سریع بپزد و داخلی‌ترین قسمت مواد غذایی از جمله گوشت قرمز نیز در آن پخته می‌شود اما ایرادی که دارد این است که آب میان بافتی مواد را از بین می‌برد و در نتیجه مواد غذایی در آن خشک و برشته می‌شوند. به همین دلیلی این دستگاه‌ها برای کبابی کردن مناسب هستند.
آن توستر شامل جوجه گردان برخی از انواع آون توسترها دارای یک جوجه گردان نیز هستند. به منظور تعبیه موتور جوجه گردان روی این دستگاه‌ها، فضا و ابعاد در نظر گرفته شده برای آن بیشتر و بزرگ‌تر است. در نتیجه اگر فضای آشپزخانه شما محدود است بهتر است از خریدن این نمونه از توسترها صرف‌نظر کنید.

نکته آخر در تفاوت توستر و آون توستر

نکته‌ای که در استفاده از آون توسترها باید به خاطر داشته باشید این است که اگرچه امکان استفاده از انواع ظروف به غیر ظروف پلاستیکی که در اثر گرما ذوب می‌شوند، در این دستگاه‌ها وجود دارد اما کارشناسان توصیه می‌کنند که به هیچ عنوان از ظروف فلزی در این دستگاه‌ها استفاده نکنید.

چون در ساخت برخی از انواع ظروف فلزی از موادی استفاده شده است که در اثر گرما دیدن به مواد سمی تبدیل می‌شوند. برای اینکه بهتر متوجه بشوید که آیا ظرف شما مناسب استفاده در آون توستر هست یا نه بهتر است درون ظرف را با آب پر کنید و سپس آن را داخل آون توستر با درجه بالا به مدت یک دقیقه قرار دهید. اگر آبی که درون دستگاه بود جوش آمد اما ظرف شما سرد بود، این ظرف مناسب استفاده در این دستگاه‌ها است اما اگر آب جوش نیامد اما ظرف داغ شد نباید از آن در توستر استفاده شود.

مایکروفر بهتر است یا توستر ؟

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبلی داده شد، شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که با وجود کار آیی نسبتاً قابل قبولی که آون توسترها دارند، آیا بهتر است مایکروفر خریداری کنید یا خرید آون توستر می‌تواند به صرفه‌تر باشد. برای اینکه بتوان به این سؤال پاسخ داد اول باید بدانید مایکروفر چیست و چه کاربردی دارد و سپس بر اساس نیاز خود می‌توانید پاسخ به سؤال تان را پیدا کنید. چون پاسخ بله یا خیر به این سؤال تا حد زیادی به نوع استفاده شما از دستگاه بستگی دارد.

همان‌طور که قبلاً نیز به آن اشاره کردیم ظاهر مایکروفر و آون توستر تا حد قابل توجهی شبیه به هم است. اما کار آیی هر کدام با دیگر از مین تا آسمان متفاوت است. از همه مهم‌تر اینکه عملکرد آن‌ها در پخت و پز مواد غذایی و روش پخت و پز در هر دو آن‌ها تفاوت زیادی با هم دارد.

مزیت استفاده از مایکروفر برای منزل

مایکروفرها در واقع نوعی از دستگاه‌های پخت و پز هستند که سرعت بالایی برای پختن انواع مواد غذایی از سبزی‌ها گرفته تا انواع گوشت از جمله گوشت قرمز را دارند. در این دستگاه‌ها برای پخت مواد غذایی از امواج مایکرو استفاده می‌شود. امواج مایکرو نوعی از امواج رادیویی و تشعشعات مادون قرمز هستند که دارای طول موج کوتاهی هستند. البته طول موج این امواج متفاوت است اما طول موج مناسب برای استفاده در مایکروفرها چیزی در حدود ۲۴۵۰ مگاهرتز است.

نکته جالب این است که امواجی که با فرکانس ۲۴۵۰ ارسال می‌شوند، توسط آب، چربی و قند جذب می‌شوند و در نتیجه ارتعاش مولکولی در مواد غذایی حاوی این مواد ایجاد می‌شوند. این ارتعاش مولکولی باعث ایجاد گرما شده و در نتیجه مواد غذایی پخته می‌شوند.

از همه مهم‌تر اینکه این امواج توسط پلاستیک، شیشه و یا حتی سرامیک به هیچ عنوان جذب نمی‌شوند. به همین دلیل است که در مایکروفر نمی‌توان از ظروف فلزی استفاده کرد اما برخلاف آون توسترها، در این دستگاه‌ها به راحتی می‌توان از ظروف پلاستیکی استفاده کرد.

پخت غذا با مایکروفر بهتر است یا توستر ؟

تفاوت پخت و پز در دستگاهی مثل مایکروفر با فرهای گازی یا حتی آون توسترها در این است که مواد غذایی در این دستگاه‌ها از درون به بیرون پخته می‌شوند. در واقع همان عملیات جنبش مولکولی در مواد غذایی باعث پخت آن‌ها می‌شود. در حالی که در فرها و توسترها مواد غذایی از بیرون به درون پخته می‌شوند. به همین دلیل است که اگر در هنگام پختن کیک داخل فر گازی دمای دستگاه را زیاد کنید به جای اینکه کیک شما سریع‌تر پخته شود، روی آن می‌سوزد در حالی که داخل کیکی همچنان خام و نپخته باقی مانده است.

زمانی که شما از مایکروفر برای پخت انواع مختلف مواد غذای استفاده می‌کنید، امواج رادیویی تولید شده در دستگاه به داخل مواد غذایی نفوذ می‌کنند و مولکول‌های آب و چربی و قند موجود در آن را به طور نسبتاً مساوی در سرتاسر غذا به جنبش در می‌آورند.نکته مهم این است که گرما ذره دره به داخل مواد غذایی نفوذ نمی‌کند بلکه هرجایی که مولکول وجود داشته باشد، گرما نیز وجود دارد.

البته نکته‌ای که در رابطه با سوال مایکروفر بهتر است یا توستر وجود دارد این است که ضخامت مواد غذایی مثلاً ضخامت تکه گوشت نیز روی سرعت نفوذ امواج به داخل مواد غذایی اثر می‌گذارد. در واقع اگر تکه‌های مواد غذایی بزرگ و ضخیم باشد احتمال خام ماندن داخل آن‌ها در مایکروفر بیشتر است.

در داخل مایکروفرها قطعه‌ای به نام مگنترون وجود دارد که انرژی برق یا همان الکتریسیته را به امواج رادیویی با طول موج کوتاه تبدیل می‌کند. این امواج همان‌هایی هستند که توسط مواد غذایی مثل آب، چربی و قند به راحتی جذب می‌شوند. هرچه توان دستگاه با به اصطلاح عامیانه دمای آن را بالاتر ببرید در نتیجه انرژی بیشتر به امواج با طول موج بالاتر تبدیل می‌شوند و میزان نفوذ اشعه به عمق مواد غذایی افزایش می‌یابد.

برای اینکه توان برق کمتر از صد در صد در مایکروفرها ایجاد شود، قطعه مگنترون موجود در آن مدام قطع و وصل می‌شود. یعنی اگر شما توان دستگاه را روی ۵۰ درصد قرار دهید، دستگاه مگنترون در نیمی از زمان روشن بودن دستگاه فعال خواهد بود.

تفاوت بین توستر و مایکروفر

برای پاسخ دادن به سوال مایکروفر بهتر است یا توستر بهتر است تفاوت دو دستگاه را نیز بدانید. اکنون که با مایکروفر و عملکرد آن در پخت وپز مواد غذایی آشنا شدید به راحتی می‌توانید تفاوت اصلی میان دستگاه مایکروفر و آون توستر را درک کنید. تفاوت این دو دستگاه عبارت است از:

منبع تامین گرمای دستگاه در توستر و مایکروفر

همان‌طور که قبلاً در چند بخش از این مطلب به آن اشاره شد در دستگاه‌های توستر از نوع آون از المنت‌های گرایشی برای تولید گرما و حرارت مناسب برای پخت مواد غذایی استفاده می‌شود.

به عبارت دیگر عامل اصلی پختن مواد غذایی در این دستگاه‌ها اشعه مادون قرمز تولید شده توسط المنت‌ها است. از طرفی مواد غذایی از بیرون به داخل پخته می‌شوند. اما در مایکروفرها از امواج رادیویی با طول موج کوتاه برای پختن مواد غذایی استفاده می‌شود و مواد غذایی از داخل به بیرون پخته می‌شوند.

کاربرد توستر و مایکروفر برای پختن انواع غذا

یک پاسخ دیگر به سوال مایکروفر بهتر است یا توستر اینست که دستگاه‌های مایکرو فر بیشتر برای پختن انواع مختلف مواد غذایی کاربرد دارند و در بسیاری از موارد می‌توان از آن‌ها به جای اجاق گاز نیز استفاده کرد. از طرفی پخت غذا در این دستگاه‌ها به دلیل روش پخت و به جنس درآوردن مولکول‌ها سریع‌تر انجام می‌شود. اما در دستگاه‌هایی مثل آون توستر بیشتر باید مواد غذایی را پخت که نیاز به کبابی شدن یا برشته شدن دارند. سرعت پخت مواد غذایی در این دستگاه‌ها نسبتاً کم است و در نتیجه مدت زمان بیشتری برای پخت غذا طول می‌کشد.

مصرف انرژی در توستر و ماکروفر

یک نکته مهم و قابل توجه در مایکروفرها که به عنوان مزیت اصلی آن‌ها علاوه رب سرعت پخت به حساب می‌آید این است که مصرف انرژی در این دستگاه‌ها بسیار کم است. اما همان‌طور که گفته شد مصرف انرژی برق در آون توسترها به دلیل وجود المنت بسیار زیاد است.

البته در نمونه‌های جدید آون توسترها که به بازار عرضه شده‌اند، از فناوری‌های جدیدتری استفاده می‌شود که باعث ایجاد امکان ارائه قابلیت‌هایی مثل کانوکشن نیز شده‌اند. کانوکشن فناوری است که در آن حرارت به صورت یکنواخت در همه قسمت‌های دستگاه توزیع می‌شود و همه قسمت‌های مواد غذایی داخل محفظه به صورت کاملاً یکنواخت پخته می‌شوند.

حفظ ارزش غذایی در آون توستر و مایکروفر

یک پاسخ دیگر به سوال مایکروفر بهتر است یا توستر این است که به عقیده بسیاری از کارشناسان اشعه مادون قرمز تولید شده در آون توسترها تا حد زیادی باعث از بین رفتن ارزش مواد غذایی می‌شود.

اما در مایکروفرها به دلیل استفاده از امواج با طول موج کوتاه یا همان امواج رادیویی ارزش مواد غذایی مثل ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید در آن‌ها حفظ می‌شود. البته هنوز بر سر اینکه آیا امواج تولید شده در مایکروفرها برای سلامت کاربران مضر هستند اختلاف نظر وجود ندارد و وحدت نظری در این خصوص بین متخصصان وجود ندارد.

 از آون توستر استفاده کنیم یا مایکروفر؟

واقعیت این است که استفاده از هر کدام از این دستگاه‌ها برای پخت مواد غذایی مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد و شما باید با این مزایا و معایب آشنا باشید تا بتوانید دستگاه مناسب را برای پخت و پز خود انتخاب کنید.

اولین نکته در رابطه با سوال مایکروفر بهتر است یا توستر این است که در آون توسترها پخت و پز توسط گرمای تولید شده توسط اشعه مادون قرمز انجام می‌شود. این گرما تا حد قابل توجهی باعث از دست رفتن آب و در برخی از موارد چربی درون مواد غذایی می‌شود. اما مایکروفرها مولکول‌های درون مواد غذایی را به حرکت در می‌آورند و در نتیجه آب میان بافتی و به تبع آن مواد غذایی مفید از جمله ویتامین‌ها و امواج مفید از بین نمی‌روند. مضاف بر اینکه غذاهای پخته شده در این دستگاه‌ها آبدارتر هستند.

اگر بخواهیم دبه سوال مایکروفر بهتر است یا توستر پاسخ دهیم، باید به این موضوع اشاره کنیم که مسلماً ابعاد مایکروفرها و وزن آن‌ها نسبت به آون توسترها بسیار بیشتر است.

در نتیجه فضای بیشتری اشغال می‌کنند و جابجا کردن آن‌ها نیز مشکل‌تر است. از این رو این دستگاه‌ها برای خانه‌ها و آشپزخانه‌هایی مناسب هستند که هم جای ثابت و هم فضای مناسبی برای قرار دادن این دستگاه‌ها در آشپزخانه خود دارند. اگر با محدودیت فضا مواجه هستید بهترین گزینه انتخابی همان توستر از نوعی آون است.

هر چند هزینه خرید آون توسترها نسبت به مایکروفرها کمتر است اما نباید فراموش کرد مصرف انرژی در آن‌ها به خصوص مصرف برق بسیار زیاد است و در نتیجه در مصرف مداوم این دستگاه‌ها شما باید هزینه زیادی بابت برق خود پرداخت کنید. اما در مایکروفرها با وجود اینکه از تکنولوژی پیشرفته‌تری استفاده می‌شود اما مصرف انرژی نسبتاً کم است. علاوه رب این تنوع مایکروفرها در بازار لوازم خانگی بیشتر است و از همه مهم‌تر اینکه برنامه‌های پخت پزی که روی آن‌ها ارائه می‌شود از تنوع بیشتری برخوردار است.

البته کار کردن با آون توسترها نسبت به مایکروفرها ساده‌تر است و نیاز به یاد گرفتن منوها یا برنامه‌های روی دستگاه ندارید. با توجه به آنچه گفته شد، نمی‌توان به صراحت گفت آیا مایکروفر برای خریدن بهتر است یا آون توستر اما به هر حال امکانات، قابلیت‌ها و مزایا استفاده از مایکروفرها بسیار بیشتر است و در نتیجه شاید در شرایط یکسان استفاده از مایکروفر بهتر باشد.

سولاردم بهتر است یا آون توستر ؟

در بازار لوازم خانگی به غیر از مایکروفرها و آون توسترها دستگاه‌های مخصوص پخت و پز متنوع دیگری نیز خرید و فروش می‌شوند که یکی از انواع آن‌ها، سولاردوم‌ها هستند. هرچند ظاهر دستگاه‌های سولاردوم شبیه به مایکروفر است اما تفاوت زیادی میان آن‌ها وجود دارد. شاید برای شما نیز این سؤال پیش بیاید که بین خرید سولاردوم و مایکروفر کدام یک بهتر است و مزایای کدام دستگاه بر دیگری ارجحیت دارد.

آون توستر و سولاردوم

تفاوت سولاردام و مایکروویو

تفاوت عمده سولاردوم با مایکروویو و مایکروفر در این است که در مایکروفر همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد از دستگاه مگنترون برای تولید گرما در داخل دستگاه استفاده می‌شود. این دستگاه در واقع امواج رادیویی با تولید موج کوتاه را تولید می‌کند. چون قدرت نفوذ این امواج در مواد غذای بسیار زیاد است در نتیجه مولکول‌های آب، چربی و قند موجود در مواد غذایی بر اثر تابش این امواج به حرکت در می‌آیند و مواد غذایی پخته می‌شوند.

اما در سولاردوم‌ها نه تنها دستگاه تولید امواج رادیویی وجود دارد بلکه یکسری هیتر یا المنت تولید کننده گرما نیز وجود دارد. از طرفی امواج گرمایی نه تنها از بالا بلکه از قسمت زیرین نیز به مواد غذایی تابیده می‌شود. در حالی که در مایکروفر امواج فقط از یک سمت به مواد غذایی تابیده می‌شوند. شاید شباهت اصلی میان سولاردوم‌ها و آون توستر وجود همین هیترهای تولید کننده گرما باشد. اما قدرت انرژی گرمایی تولید شده در سولاردوم‌ها به مراتب بیشتر از انرژی تولید شده توسط آون توسترها است.

بیشتر بخوانید: سولاردوم چیست و کدام سولاردوم را انتخاب کنیم؟

تفاوت سولاردام و توستر

شکل محفظه درونی سولاردوم و محفظه درونی مایکروفرها و همچنین آون توسترها بسیار متفاوت است. همان‌طور که میدانید محفظه درونی دو دستگاه مایکروفر و توستر به صورت چهارگوش طراحی شده است اما سولاردوم‌ها دارای محفظه درونی به شکل استوانه هستند.

یک تفاوت سولاردام و توستر این است که در سولاردوم‌ها پخت و پز با استفاده از ترکیب امواج رادیویی و امواج گرمایی تولید شده توسط هیترها انجام می‌شود و قبلاً نیز به این موضوع اشاره شد که دمای مواد غذایی در عرض کمتر از ۵ دقیقه می‌تواند به چیزی در حدود ۳۲۰ درجه سانتی‌گراد برسد. اما در مایکروفرها فقط از امواج رادیویی استفاده می‌شود و در نتیجه مدت زمان گرم شدن محفظه داخلی دستگاه کمی بیشتر از سولاردوم‌ها است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، سرعت پخت مواد غذایی در سولاردوم‌ها چیزی در دود ۱٫۵ برابر بیشتر از سرعت پخت و پز در مایکروفرها است. هرچه سرعت پخت مواد غذایی بیشتر باشد مزه آن‌ها بهتر است و از طرفی احتمال حفظ شدن مواد و ترکیبات مغذی آن‌ها بیشتر خواهد بود.

اگر بخواهید بین دستگاه‌هایی مثل مایکروفر، سولاردوم و آون توسترها یکی را انتخاب کنید به نظر می‌رسد انتخاب دستگاه‌های سولاردوم به مراتب با صرفه‌تر از خرید آون توسترها است. در واقع این دستگاه‌ها از ترکیب دو تکنولوژی پخت و پز که در دو دستگاه مختلف برای پخت مواد غذایی استفاده می‌شود، بهره می‌برند.

البته به عقیده بسیاری از افراد انتخاب دستگاه‌های مایکروفر از انتخاب سولاردوم‌ها بهتر است اما به هر حال به نظر می‌رسد با توجه به روش پخت و پز در سولاردوم‌ها، خرید این دستگاه‌ها به خرید مایکروفرها ارجحیت داشته باشد.

یک تفاوت سولاردام و توستر اینست است که قیمت این دستگاه‌های سولاردام نسبت به مایکروفرها و توسترها بسیار بالا است و اگر بودجه زیادی برای خرید این دستگاه‌ها نمی‌خواهید مصرف کنید بهتر است مایکروفرها را انتخاب کنید.

فر برقی بهتر است یا گازی ؟

نوع دیگر دستگاه‌های پخت و پز که ظاهری شبیه به مایکروفر، آون توستر و حتی سولاردوم‌ها دارند، فرهای گازی و برقی هستند. اول از همه باید به این موضع اشاره کنیم که این نوع دستگاه‌ها دارای دو نوع رومیزی و توکار هستند که نمونه توکار آن‌ها در کابینت قرار می‌گیرد.

تفاوت دمای فر برقی و گازی

فرها در واقع دستگاه‌هایی هستند که پخت انواع مختلف مواد غذایی در آن‌ها در یک محیط کاملاً بسته انجام می‌شود و دمایی که در آن‌ها برای پخت مواد غذایی ایجاد می‌شود چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد است. معمولاً این دستگاه‌ها دارای چند طبقه مجزا هستند و می‌توانید هم‌زمان دو یا چند ظرف را برای پخت مواد غذایی در آن‌ها قرار دهید.

ساده‌ترین نوع فرها، فرهایی هستند که انرژی گرمایی برای پخت غذا در آن‌ها توسط انرژی گاز تولید می‌شود. نوع دیگری از این فرها، فرهای برقی هستند که تفاوت بین فر گازی و فر برقی اولاً به میزان مصرف انرژی ، نوع انرژی تولید کننده گرما و از همه مهم‌تر زمان پخت و پز و گزم شدن محفظه داخلی دستگاه است.

تفاوت پخت غذا در فرهای گازی و برقی

معمولاً مدت زمان گرم شدن محفظه در فرهای گازی کمتر از فرهای برقی است. از طرفی خطر استفاده از فرهای گازی به مراتب کمتر از فرهایی است که از انرژی برق در آن‌ها استفاده می‌شود. اگرچه فرهای گازی از نظر تکنولوژی استفاده از انرژی گاز تنها یک مدل دارند اما فرهای برقی چند نوع مختلف دارند و در آن‌ها انرژی برق به روش‌های مختلفی به گرما تبدیل می‌شود.

فرهای برقی به ۳ دسته فرهای برقی هالوژنی، فرهای اینداکشنی و فرهای گاز هالوژنی تقسیم می‌شوند. در فرهای هالوژنی از یک لامپ هالوژنی برای تولید گرمای مورد نیاز برای پخت انواع مختلف مواد غذایی استفاده می‌شود.

در این نوع فرها برخلاف مایکروفرها، عملیات پخت مواد غذایی از بیرونی‌ترین بخش آن انجام می‌شود. به همین دلیل اگر دمای فر بیش از اندازه زیاد باشد، سطح مواد غذایی می‌سوزد و درون آن‌ها نپخته یا خام می‌ماند.

فرهای برقی گازی اینداکشن نیز نوعی از فرهای برقی هستند که روش پخت مواد غذایی در آن‌ها به صورت القای مغناطیسی انجام می‌شود. در واقع برای استفاده از این فرها، مواد غذایی در یک ظرف مخصوص قرار داده می‌شود. این ظرف مخصوص می‌تواند گرما را به مواد غذایی برساند. در این روش ظرف به هیچ عنوان گرم نمی‌شود و تنها محتویات داخل آن گرما را دریافت می‌کنند.

آخرین نمونه از فرهای برقی فرهای، هالوژنی هستند که در آن‌ها یک صفحه شیشه‌ای که زیر آن یک المنت تعبیه شده است قرار داد. گرمای مورد نیاز برای پخت مواد غذایی در این فرها توسط المنت ایجاد می‌شود.

در پاسخ به سوال فر برقی بهتر است یا گازی باید چند نکته را بگوییم:

  • اول اینکه به دلیل استفاده امواج با طول موج کوتاه در مایکروفرها و همچنین استفاده از المنت‌ها در یا هیترهای هالوژنی، زغالی و سرامیکی در سولاردوم‌ها، پخت مواد غذایی در این دستگاه‌ها سریع‌تر از فرهای گازی و برقی انجام می‌شود.
  • کیفیت غذا و مواد غذایی پخته شده در فرها به مراتب بهتر از کیفیت مواد غذایی پخته شده در مایکروفرها و سولاردوم‌ها و یا حتی آون توسترها است. فرها بیشتر برای آن دسته از افرادی که علاقه زیادی به پخت و پز حرفه‌ای دارند و کیفیت غذا برای آن‌ها از سریع‌تر آماده شدن آن اولویت بیشتری دارد مناسب است.
  • فرها معمولاً دارای طبقات مختلفی هستند و در آن‌ها معمولاً یک جوجه گردان نیز تعبیه می‌شود. در حالی که در سولاردوم‌ها یا مایکروفرها چنین تجهیزاتی در دسترس نیست. قیمت فرها بسیار کمتر از قیمت دستگاه‌هایی مثل مایکروفر و سولاردوم است. در فرهای برقی پخت غذا با گرمای تولید شده توسط المنت‌ها پخته می‌شود که از این لحاظ شباهت زیادی میان فرها و آون توسترها وجود دارد. با آن تفاوت که دمای تولید شده در محفظه فرها بیشتر از دمای محفظه توسترها است.

انتخاب فرها برای آن دسته از افرادی که مدت زمان زیادی از شبانه روز را در خارج از خانه سپری می‌کنند مناسب نیستند. این افراد بهتر است به جای فر برقی یا گازی به فکر خرید مایکروفر یا سولاردوم‌ها باشند.

 فرق هواپز با توستر مایکروفر و سولاردام چیست؟

هوا پزها نیز نوع جدید دستگاه‌های پخت و پز هستند که از ورود آن‌ها به بازار لوازم خانگی چند سال بیشتر نمی‌گذرد. در واقع هوا پزها دستگاه‌های جدید برای پخت و پز هستند که طراحی و تولید آن‌ها تأکید بر روی داشتن تغذیه سالم و داشتن زندگی به سبک سالم است. در این دستگاه برای پخت مواد غذایی مانند سولاردوم‌ها و آون توسترها از امواج نوری برای پخت مواد غذایی استفاده می‌شود.

فرق هواپز با توستر و مایکروفر و سولاردام میتوان به صورت زیر توضیح داد:

هواپز چیست و چه کاربردی دارد؟

این دستگاه‌ها مجهز به یک فن هستند که باعث می‌شود گرمای تولید شده در محفظه دستگاه به صورت کاملاً یکنواخت به همه قسمت‌های مواد غذایی برسد. از این لحاظ شباهت زیادی میان آون توسترهای فن دار و هوا پزها برای یکنواخت نگه داشتن دمای درونی دستگاه وجود دارد. اما تفاوت بزرگی که میان این دو دستگاه وجود دارد این است که پخت و پز مواد غذایی در هوا پزها به صورت کاملاً هوشمند انجام می‌شود. به طوری که برخی از کارشناسان از این دستگاه‌ها با عنوان دستگاه‌های پخت و پز هوشمند نام می‌برند.

در داخل محفظه هوا پزها یک لامپ هالوژنی قرار دارد که گرمای مورد نیاز برای پخت انواع مختلف مواد غذایی را تأمین می‌کند. مهم‌ترین ویژگی پخت و پز در این دستگاه‌ها این است که برای پخت مواد غذایی نیازی به استفاده از روغن و آب نیست. به همین دلیل به عقیده کارشناسان تغذیه مواد غذایی که در این دستگاه‌ها پخته می‌شوند بسیار سالم هستند. هوا پزها شامل ۷ لایه هستند که ۵ لایه آن‌ها وظیفه تولید حرارت برای پخت مواد غذایی را بر عهده دارند.

۲ لایه دیگر نیز برای انتقال گرما استفاده می‌شوند. اگر به دنبال پخت و پز مواد غذایی به روشی سالم هستید، این دستگاه‌ها بهترین انتخاب برای شما هستند. هوا پزها برای پخت مواد غذایی شبیه به بخارپزها عمل می‌کنند با این تفاوت که در این دستگاه‌ها نحوه ایجاد گرما و حرارت برای انجام عملیات پخت و پز متفاوت است. از طرفی سرعت پخت مواد غذایی در این دستگاه‌ها بیشتر از سرعت پخت مواد غذایی در بخارپزها است.

دستگاه‌های هوا پز در دو نوع هوا پزهای دیجیتالی و هوا پزهای غیر دیجیتالی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. روی این دستگاه‌ها یک صفحه کنترل دیجیتال و همچنین تایمر قرار دارد که برای ست کردن و اعمال تنظیمات مربوط به دستگاه هوا پز استفاده می‌شوند.

دستگاه‌های هوا پز دارای قطعات دیگری مثل قفل ایمنی به منظور حفاظت از کودکان در حین کار کردن دستگاه، کاسه نسوز و شیشه ضد بخار به منظور قرار دادن مواد غذایی داخل دستگاه، المنت حرارتی هالوژنی برای تولید گرما برای پخت مواد  غذایی، توری استیل برای جدا کردن مواد غذایی داخل دستگاه و سرخ‌کن، پایه نان، پایه کوتاه و بلند، دسته درب، بخارپز و سیخ نیز وجود دارد.

هواپز چطور کار میکند؟

عملکرد دستگاه‌های هوا پز برای پخت مواد غذایی به این صورت است که هوای داغ تولید شده در محفظه دستگاه به صورت گردبادی در کاسه مخصوص قرار دادن مواد غذایی به گردش در می‌آید و به این ترتیب گرما از همه طرف به همه بخشه‌ای مواد غذایی می‌رسد. همان‌طور که گفته شد پخت مواد غذایی در این دستگاه‌ها نیازی به روغن و آب ندارد اما نکته مهم این است که اگر بخواهید برای طعم بهتر مواد غذایی از روغن استفاده کنید باید میزان آن بسیار کم باشد.

به این منظور برای جمع شدن روغن مواد غذایی نیز یک بخش در نظر گرفته شده است. وجود این بخش مانع غوطه‌ور شدن مواد غذایی در روغن می‌شود و در نتیجه پخت آن‌ها به صورت کاملاً سالم انجام می‌شود.

از هواپز برای پخت چه غذاهایی می توان استفاده کرد؟

از دستگاه‌های هوا پز می‌توانید برای پخت غذاهای رژیمی و یخ زدایی مانند دستگاه‌های آون توستر، مایکروفر و سولاردوم استفاده کرد. همچنین از این دستگاه‌ها می‌توانید برای پخت انواع گوشت، سبزی‌ها و از این دست استفاده کنید. نکته جالب در خصوص این دستگاه‌ها این است که امکان پخت انواع مختلف پیتزا و فست فودها نیز در این دستگاه‌ها وجود دارد. برخی از کاربران از هوا پزها برای پخت انواع مختلف کیک و شیرینی نیز استفاده می‌کنند.

فرق هواپز با توستر و مایکروفر و سولاردوم

مزایای استفاده از هوا پزها نسبت به آون توسترها، مایکروفرها و سولاردوم‌ها نسبتاً زیاد است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این دستگاه‌ها این است که برای پخت مواد غذایی نیازی به استفاده از روغن نیست. از طرفی می‌توان هم‌زمان دو نوع مواد غذایی مختلف را در دو طبقه دستگاه قرار داد و آن‌ها را به صورت کاملاً هم‌زمان پخت. آشپزی با این دستگاه‌ها با سرعت زیادی انجام می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه کیفیت مواد غذایی و ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در آن‌ها نیز حفظ می‌شود.

هوا پزها در واقع برای انجام گازهایی به غیر از پخت و پز مواد غذایی از جمله خشک‌کردن انواع میوه، کیک و همچنین یخ زدایی نیز می‌توان استفاده کرد. مصرف انرژی در این دستگاه‌ها به خصوص نسبت به آون توسترها بسیار کمتر است. شستشوی این دستگاه‌ها بسیار راحت است و کاربر نباید نگرانی از بابت شستشوی این دستگاه‌ها داشته باشند.

اما هوا پزها مانند آون توسترها، مایکروفرها و سولاردوم‌ها معایبی نیز دارند. یکی از معایبی که برای این دستگاه گزارش شده است، طول کشیدن زمان پختن غذاها در حجم زیاد است. هوا پزها نسبت به فرها حجم کمتری برای پخت و پز دارند. اما ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که کیفیت غذای پخته شده در هوا پز خیلی فراتر از فر است.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا مشخص کنیم سولاردم بهتر است یا آون توستر . همچنین خواستم انواع مختلف آون توسترها، مایکروفرها، سولاردوم‌ها، هوا پزها و فرهای برقی و گازی به صورت کامل توضیحاتی ارائه شود تا شما بتوانید از بین این دستگاه‌ها بهترین نمونه را مناسب با انتظاراتی که دارید انتخاب کنید. بر اساس آنچه گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید که اگر به دنبال پخت مواد غذایی به روشی سالم هستید، بهتر است. اگر بخواهید مواد غذایی را با سرعت بیشتری بپزید می‌توانید مایکروفرها را انتخاب کنید.

فرهای برقی و گازی نیز برای پخت و پز حرفه‌ای مناسب هستند. اما اگر به دنبال دستگاهی ارزان قیمت هستید که با آن بتوانید مواد غذایی را گرم کنید و پخت و پز ساده‌ای انجام دهید بهتر است آون توسترها را انتخاب کنید.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3.1 / 5. تعداد آرا: 13

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    ناشناس
    می 5, 2022

    در توضیحات متن ،هواپزها را بهتر دانستید،اما در نتیجه گیری از همه گفتید الا هواپزها

لینک کپی شد!