تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

یخچال ماشین چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

آنچه باید در خرید یخچال خودرو بدانید

راهنمای خرید
یخچال خودرو یکی از وسایلی است که وجود آن در ماشین برای اغلب افرادی که مدت زمان زیادی را در طول سال با خودرو خود به شهرها و یا حتی کشورهای مختلف سفر می‌کنند و یا شغل آن‌ها به گونه‌ای است که مدت زمان زیادی را در طول روز در خودرو خود سپری می‌کنند، لازم و ضروری است، حال ببنیم یخچال ماشین چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

تصلا – انواع یخچال‌ خودرو وجود دارد که برندهای مختلف فعال در زمینه تولید یخچال و فریزر به خصوص آن دسته از کارخانه‌هایی که به طور تخصصی اقدام به تولید این محصولات می‌کنند در فهرست کالاهای خود عرضه می‌کنند. از سوی دیگر برای تشخیص مارک اصلی از تقلبی لازم است تا برندها و کارکرد آنها را نیز بشناسید. در رابطه با خرید یخچال خودرو نکاتی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید یخچال/یخچال ایرانی چه مارکی خوبه؟

انواع یخچال‌ خودرو

  • یخچال‌ برقی
  • یخچال‌ برقی و گازی
  • یخچال‌ شارژی
  • یخچال‌ یونولیتی

هر کدام از انواع یخچال‌ های خودرو بنا به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند پاسخگوی نیاز افراد خاصی هستند. از این رو در این مطلب  سعی می‌شود علاوه بر معرفی نکاتی که باید قبل از انتخاب و خرید یخچال خودرو به آن‌ها توجه کنید، به معرفی بهترین یخچال‌ های خودرو که در هر کدام از دسته‌های بالا قرار می‌گیرند، خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: مقایسه یخچال‌های ایرانی برای خرید بهتر

نکاتی که باید در خرید یخچال خودرو به آن‌ توجه کنید

تصویر یخچال خودرو با پنل خورشیدی

یخچال خودرو در واقع یک سیستم خنک‌کننده قابل حمل است که معمولاً قابلیت اتصال به برق شهری را دارند و هم امکان اتصال به برق ۱۲ ولت خودرو برای آن‌ها وجود دارد و کاربران با استفاده از آن می‌توانند مواد غذایی و نوشیدنی‌های خود را در داخل خودرو خنک نگه دارند.

برخی از این یخچال‌ها قابلیت انجماد مواد غذایی را نیز دارند که در واقع به عنوان فریزر شناخته می‌شوند. معمولاً یخچال‌هایی که قابلیت منجمد کردن مواد غذایی را دارند نسبت به یخچال‌هایی که فقط به عنوان دستگاه خنک کننده عمل می‌کنند، قیمت بالاتری دارند. اگر قصد انتخاب و خرید یخچال خودرو را دارید بهتر است به نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم توجه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین یخچال ایرانی کدام مارک است؟

خرید یخچال خودرو برای شما چه کاربردی دارد؟

موضوع مهم این است که قبل از اینکه اقدام به انتخاب و خرید یخچال خودرو کنید باید هدف خود را از خرید چنین دستگاهی مشخص کنید. مثلاً اگر اهل سفر و کمپین هستید بهتر است یخچالی را انتخاب کنی که علاوه بر قابلیت خنک نگه داشتن مواد غذایی قابلیت منجمد کردن آن‌ها را هم داشته باشد و از طرفی ابعاد آن بزرگ باشد تا بتوانید مواد غذایی که برای مدت زمان طولانی نیاز دارید در آن‌ها قرار دهید.

یا اگر در طول روز مدت زمان زیادی را در خودرو خود سپری می‌کنید و نیاز دارید نوشیدنی و مواد غذایی جزئی در ماشین نگه دارید نیاز به یخچالی که قابلیت منجمد کردن مواد غذایی را دارد ندارید و یخچالی که بتواند محتویات خود را خنک نگه دارد برای شما کافی است.

بیشتر بخوانید: یخچال‌های حذاب و خوش‌رنگ اسمگ چه ویژگی‌هایی دارند؟  

ابعاد یخچال ماشین

یخچال‌ های خودرو علاوه بر اینکه از نظر قابلیت و ویژگی از تنوع زیادی برخوردارند، از لحاظ ابعاد نیز در اندازه‌های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. هرچه یخچال بزرگ‌تر باشد مسلماً فضا و ظرفیت بیشتری را برای نگهداری مواد غذایی در اختیار شما قرار می‌دهد اما در عین حال فضای بیشتری را در خودرو شما اشغال می‌کند.

این موضوع به خصوص زمانی تبدیل به یک مشکل می‌شود که تعداد اعضای خانواده زیاد باشد و همه با هم بخواهند با ماشین به سفر بروند. اگر فضای خودرو نیز محدود باشد مسلماً قرار دادن یخچال خودرو با ابعاد بزرگ می‌تواند باعث شود فضای کافی برای افراد در خودرو وجود نداشته باشد.

تولیدکنندگان یخچال خودرو، این تجهیزات را در ابعاد مختلفی تولید می‌کنند. واحد اندازه‌گیری ظرفیت یخچال لیتر است. به عبارت دیگر برای نمایش ظرفیت یخچال و حجم آن از واحد لیتر استفاده می‌شود. هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد ظرفیت یخچال بیشتر خواهد بود. در برخی از موارد از واحد can یا بطری برای نمایش ظرفیت یخچال استفاده می‌شود. ابعاد یخچال‌ های خودرو به شرح زیر است:

یخچال‌ های با ظرفیت ۲۵ لیتر یا کمتر معادل ۲۷ Can یا بطری

کوچک‌ترین یخچال‌ های خودرو آن دسته از دستگاه‌هایی هستند که ظرفیت آن‌ها ۲۵ لیتر یا کمتر باشد. این یخچال‌ها به یخچال‌های کامپکت یا فشرده معروف هستند و بیشتر برای خنک نگه داشتن حجم کمی از مواد غذایی مثل یک وعده غذا یا چند بطری نوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این یخچال‌ ها می‌توانند برای آن دسته از افرادی که نیاز به مصرف دارو در خودرو دارند و حتماً داروها باید در محل خنک نگهداری شوند انتخاب مناسبی هستند.

یخچال‌ های با ظرفیت ۳۵ لیتر یا ۴۷ Can یا بطری

این یخچال‌ها برای آن دسته از افرادی مناسب است که آخر هفته به سفر یا به کمیپن و اقامت در طبیعت مثل جنگل یا کویر و از این دست می‌روند. ظرفیت و حجم این نوع یخچال‌ها برای نگهداری مواد غذایی مورد نیاز برای دو نفر طی دو روز کافی است. اگر به تنهایی به سفر می‌روید می‌توانید مواد غذایی را که برای یک هفته نیاز به آن‌ها نیاز دارید در این یخچال‌ها نگهداری کنید.

یخچال ماشین با ظرفیت ۵۰ لیتر یا ۷۲ بطری: این یخچال‌ های خودرو برای آن دسته از افرادی مناسب است که همراه با اعضای خانواده خود به مسافرت‌ها و یا کمپ‌های طولانی مدت می‌روند. ظرفیت و حجم این یخچال‌ها به قدری زیاد است که می‌توانند برای نگهداری مواد غذایی مورد نیاز در طول یک هفته مناسب باشند.

یخچال خودرو با ظرفیت ۶۰ تا ۶۵ لیتر یا ۱۰۶ Can یا بطری

یخچال‌ های خودرو با ظرفیت ۶۰ تا ۶۵ لیتر برای خانواده‌هایی که تعداد آن‌ها بیشتر از ۵ نفر باشد مناسب هستند. همچنین بسیاری از تیم‌های ورزشی که به کمپ‌های یک روزه می‌روند می‌توانند برای نگهداری یک وعده غذایی افراد تیم از این یخچال‌ها استفاده کنند.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که همان‌طور که ظرفیت این یخچال‌ ها بسیار زیاد است فضایی که در ماشین اشغال می‌کنند نیز زیاد است. بنابراین استفاده از این دستگاه‌ها بیشتر برای افرادی مناسب است که خودرو آن‌ها فضای کافی هم برای سرنشینان و هم برای قرار دادن یخچال را داشته باشد. از طرفی وزن این یخچال‌ها نیز نسبتاً سنگین است و به همین دلیل قرار دادن آن‌ها در خودرو باعث افزایش وزن بار خودرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی یخچال مسافرتی برقی بدون قابلیت شارژ باتری  

یخچال خودرو با ظرفیت ۸۰ لیتر یا ۱۲۰ Can با بطری

یخچال‌های ۸۰ لیتری همان‌طور که مشخص است از جمله یخچال‌ های خودرو با حجم و ظرفیت بسیار بالا هستند که می‌توان در آن‌ها وعده‌های غذایی مورد نیاز برای مدت یک هفته برای تعداد افراد زیاد مثلاً ۱۰ نفر را در آن‌ها نگهداری کرد.

البته ابعاد و وزن این یخچال‌ها آن‌قدر زیاد است که معمولاً از آن‌ها برای خودروهای عادی و معمولی نمی‌توان استفاده کرد و بیشتر در اتوبوس یا ون مورد استفاده قرار می‌گیرند. این یخچال‌ها از دو بخش یکی فریزر و یکی یخچال تشکیل شده‌اند که قابلت منجمد کردن مواد غذایی را نیز دارند.

با توجه به آنچه در این بخش گفته شد، کوچک‌ترین یخچال‌ های خودرو آن دسته از دستگاه‌هایی هستند که ظرفیت آن‌ها کمتر از ۲۵ لیتر است و بزرگ‌ترین یخچال‌ های خودرو یا قابل حرکت دارای ظرفیتی معادل ۸۰ لیتر هستند. برای انتخاب یخچال با ظرفیت مناسب باید به حجم و ظرفیت یخچال و همچنین فضایی که در خودرو اشغال می‌کند توجه داشته باشید.

توجه به نوع یخچال

وقتی قرار است یخچال مناسب برای خودرو خود انتخاب کنید باید علاوه بر ابعاد و ظرفیت به نوع منبع تغذیه آن نیز توجه کنید.

به طور کلی یخچال‌ های خودرو از نظر نوع منبع تغذیه و منبع انرژی به دو دسته Two-Way و Three-Way تقسیم می‌شوند. یخچال‌ های خودرو از نوع Two-Way آن دسته از یخچال‌هایی هستند که از جریان الکتریسیته یا برق به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کنند.

اما یخچال‌ های خودرو از نوع Three-Way آن دسته از دستگاه‌ها و یخچال‌هایی هستند که هم با برق و هم با گاز می‌توانند کار کنند.

در ادامه توضیح می‌دهیم که کدام یخچال را باید برای چه کاربردی انتخاب و خریداری کنید. همچنین مزایا و معایب هر کدام را نیز بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین مدل یخچال فریزر هیمالیا کدام است؟

یخچال‌ خودرو Two-Way

یخچال‌ های خودرو از نوع Two_way از تکنولوژی کمپرسور شبیه به یخچال‌های خانگی استفاده می‌کنند. البته کمپرسور این یخچال‌ها به نحوی طراحی شده است که قابلیت کار کردن با برق تولید شده توسط باتری ۱۲ ولت خودرو را داشته باشند.

البته این یخچال‌ها قابلیت اتصال به برق ۱۲۰ تا ۲۴۰ ولت را نیز دارند. این یخچال‌ها برای انواع مختلف کاربردها از جمله برای نگهداری مواد غذایی، انواع نوشیدنی و حتی دارو مناسب هستند. موتور این دستگاه‌ها به نحوی طراحی شده است که نه تنها با برق خودرو کار می‌کنند بلکه مصرف آن‌ها بسیار کم است و گرمای بسیار کمی تولید می‌کنند.

یخچال‌ های با کمپرسور

برخلاف یخچال‌های گازی، یخچال‌هایی که با کمپرسور کار می‌کنند می‌توانند به صورت یخچال‌های شارژی نیز طراحی شوند. این نوع یخچال‌ها بیشتر برای استفاده‌های کوتاه مدت مثلاً کمپ‌های یک تا دو روزه مناسب هستند.

البته برخی از این یخچال‌ها نیز هستند که با انرژی خورشید کار می‌کنند و برای طبیعت‌گردان و استفاده در طبیعت انتخاب مناسبی هستند. به طور کلی مزایا و معایب این نوع یخچال‌ها را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

مزایا:

  • عملکرد بسیار خوب برای خنک کردن مواد غذایی حتی در شرایطی که هوای محیط و یا ماشین گرم یا شرجی باشد.
  • برخی از انواع این یخچال‌ها قابلیت تبدیل شدن به فریزر و منجمد کردن مواد غذایی را دارند.
  • قابلیت کار کردن حتی در زمین‌های ناهموار یا دارای شیب
  • قابلیت کار کردن با پنل‌های خورشیدی
  • کم‌مصرف و مناسب برای اتصال به باتری خودرو

بیشتر بخوانید: یخچال ال جی از یخچال اینستا ویو تا ساید ال جی  

معایب:

  • معمولاً زمانی که دمای محیط بیرون تغییر می‌کند دچار نوسانات زیاد می‌شود، عملکرد این یخچال‌ها دچار مشکل می‌شود.
  • صدای کمپرسور در شرایطی که محیط بیرون ساکت است، ممکن است آزار دهنده باشد.
  • باتری دستگاه باید به صورت مداوم شارژ شود و در صورت تمام شدن شارژ باتری دستگاه از کار می‌افتد.
  • در صورتی که با پنل خورشیدی کار کند، در طول شب عملکرد دستگاه متوقف خواهد شد.
  • در برخی از موارد برای اتصال به برق ۲۴۰ یا ۱۲۰ ولت باید از آداپتور جداگانه استفاده کنید.

یخچال‌ های خودرو Three-Way

یخچال‌ خودرو Three-Way به آن دسته از یخچال‌هایی گفته می‌شود که انرژی مورد نیاز آن‌ها با از LPG یا گاز و یا با استفاده از برق ۱۲ یا ۲۴۰ ولت تأمین می‌شود. در این نوع یخچال خودرو هیچ کمپرسوری وجود ندارد به همین دلیل بسیار بی‌صدا هستند.

البته عملکرد آن‌ها در خنک نگه داشتن مواد غذایی به هیچ عنوان به خوبی عملکرد یخچال‌های کمپرسوردار نیست و باید روی سطح صاف و بدون شیب قرار بگیرند تا بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند.

اگر شما برای مدت زمان زیادی در سفر هستید، می‌توانید از این یخچال‌ های خودرو استفاده کنید. فقط باید همراه خود یک سیلندر گاز مایع به منظور تأمین انرژی مورد نیاز این دستگاه به همراه داشته باشید. یک سیلندر گاز مایع می‌تواند انرژی مورد نیاز برای چند هفته بسیاری از انواع یخچال‌های Three-Way قابل حمل را تأمین کند.

معمولاً حجم این دستگاه‌ها بسیار زیاد است و تنها در صورتی می‌توان از آن‌ها در خودرو استفاده کرد که به باتری ماشین متصل شوند و مسیری که خودرو طی می‌کند صاف و هموار باشد.

به طور کلی مزایا و معایب یخچال خودرو که از نوع Three-Way باشد به شرح زیر است:

مزایا:

  • قابلیت کار کردن با انواع منابع نیرو چه برق و چه گاز
  • قابلیت کار کردن با یک سیلندر گاز مایه برای مدت زمان چند هفته
  • نیازی به داشتن سیستم باتری دوگانه خودرو بری تأمین برق مورد نیاز این یخچال‌ها ندارید
  • بسیار بی‌صدا و مناسب برای استفاده در مکان‌های کم صدا

بیشتر بخوانید: معرفی و لیست قیمت یخچال فریزر پارس  

معایب:

  • نیاز به سطح صاف و هموار برای کار کردن
  • عملکرد بسیار بد زمانی که به باتری ۱۲ ولت ماشین متصل می‌شوند
  • نیاز به وجود دستگاه تهویه مطبوع زمانی که از یخچال خودرو در محیط بسته استفاده می‌شود
  • امکان تنظیم دمای یخچال برای کاربر وجود ندارد
  • عملکرد این نوع یخچال خودرو به خوبی عملکرد یخچال‌ های خودرو از نوع کمپرسوری نیست

البته نوع دیگری از یخچال خودرو به نام یخچال‌های ترموالکتریک یا thermoelectric وجود دارد که عملکرد آن‌ها در خنک کردن مواد غذایی موجود در آن‌ها چندان مناسب نیست. مصرف انرژی در این نوع یخچال‌ های خودرو بسیار زیاد است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده این یخچال‌ها نمی‌توانند مواد غذایی را به خوبی خنک کنند و در نتیجه ممکن است مواد غذایی که در آن‌ها قرار داده می‌شود فاسد شوند. این نوع یخچال‌ های خودرو فقط برای نگهداری مواد غذایی برای مدت زمان بسیار کوتاه مثلاً کمتر از ۱۲ ساعت مناسب هستند.

یخچال خودرو از نوع یونولیتی نیز نوع دیگری از یخچال خودرو است که در آن‌ها هیچ سیستم سرمایشی وجود ندارد و بیشتر به عنوان یک نگهدارنده مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روش استفاده از این نوع یخچال‌ها به این شکل است که محفظه درون سبد با یخ پر می‌شود و موارد غذایی روی یخ‌ها قرار می‌گیرد. در برخی از موارد  نیز می‌توان مواد غذایی منجمدشده را در آن نگهداری کرد. این یخچال‌ها می‌توانند تا ۱۲ ساعت از باز شدن یخ مواد غذایی منجمد جلوگیری کنند. این نوع یخچال‌ها بسیار ارزان هستند و قیمت مناسبی دارند.

در هنگام انتخاب و خرید یخچال خودرو حتماً به این نکته که چه نوع یخچال خودرو برای شما مناسب است توجه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین موتور یخچال کدام برند است؟  

آیا بهتر نیست به جای یخچال خودرو یک فریزر خودرو خریداری کنید؟

نکته سومی که در انتخاب یخچال خودرو باید به آن توجه کنید این است که در بازار دو نوع دستگاه یکی یخچال خودرو و قابل حمل و یکی یخچال و فریزر خودرو و قابل حمل وجود دارد.

شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که بهتر است کدام دستگاه را انتخاب کنید؟

آیا خریداری یخچال برای خودرو بهتر است یا انتخاب دستگاهی که قابلیت فریزر شدن دارد انتخاب مناسب‌تری است. برای اینکه بتوانید پاسخ به این پرسش را پیدا کنید به نکاتی که در ادامه این بخش به آن‌ها اشاره می‌شود توجه کنید.

اگر مصرف شما از یخچال خودرو برای خنک نگه داشتن یک وعده غذایی مثل ناهار و نهایتاً کمتر از ۲۴ ساعت از جایی که یخچال و فریزر خانگی در آن وجود دارد دور هستید، مسلماً نیازی به فریزر ندارید.

معمولاً یخچال خودرو که هم مجهز به یخچال و هم مجهز به فریزر باشد، دستگاه‌های تقریباً قیمت گران‌تری نسبت به سایر نمونه‌های یخچال خودرو دارند.

برخی از یخچال‌ های خودرو نیز مجهز به قابلیت عملکرد دوگانه هستند. در واقع دستگاه در اصل به عنوان یخچال کار می‌کند یا عملکرد اصلی دستگاه خنک کردن مواد غذایی است اما امکان تغییر دمای دستگاه وجود دارد می‌توان از آن به عنوان فریزر استفاده کرد.

برخی از انواع یخچال‌ های خودرو قابلیت اتصال به دستگاه خنک‌کننده اضافی دارند و این دستگاه خنک‌کننده می‌تواند یخچال را به فریزر تبدیل کند.

چه مقدار هزینه برای خرید یخچال خودرو باید بپردازید؟

نکته بعدی که در انتخاب و خرید یخچال خودرو باید به آن توجه کنید قیمت آن و هزینه‌ای است که بابت خرید یخچال خودرو می‌پردازید. معمولاً یخچال‌ های خودرو به غیر از یخچال‌های یونولیتی قیمت بالایی دارند.

در بازار لوازم خانگی قیمت یخچال‌ خودرو کمپرسور دار  ۴۰ تا ۵۵ لیتری چیزی از ۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود. البته قیمت یخچال‌ گازی قابل حمل مناسب برای خودرو یا Three_Way کمتر است و از حدود ۸ میلیون به بالا به فروش می‌رسد که البته معایب خود را دارند.

قابلیت‌هایی که یک یخچال ماشین باید داشته باشد؟

علاوه بر نکاتی که در هنگام انتخاب و خرید یخچال ماشین مناسب باید مد نظر داشته باشید و به آن‌ها توجه کنید، هر کدام از یخچال‌های ماشین یکسری قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی دارند که در هنگام انتخاب آن‌ها باید با توجه به نیاز و انتظاراتی که از این دستگاه‌ها دارید، بررسی شود.

به عبارت دیگر بسته به کاربرد یخچال ماشین باید برخی از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها روی آن‌ها ارائه شود که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مصرف انرژی در یخچال خودرو

یکی از ویژگی‌هایی که در هنگام خرید یخچال ماشین باید به آن توجه کنید مصرف انرژی یخچال است. معمولاً همه انواع یخچال‌های ماشین قابلیت اتصال به برق ۱۲ ولت تولید شده توسط باتری خودرو را دارند که البته برخی از آن‌ها عملکرد خوبی در قبال استفاده از برق ۱۲ ولت از خود نشان می‌دهند و برخی دیگر عملکرد چندان مناسبی ندارند.

مصرف انرژی یخچال می‌تواند یک شاخص مناسب برای ارزیابی این موضوع باشد که باتری یخچال خودرو شما تا چه مدت زمانی بدون نیاز به اتصال به منبع انرژی می‌تواند کار کند و از همه مهم‌تر اینکه آیا برای سفرهای طولانی مدت این دستگاه می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد یا نه.

برای مثال اگر مصرف انرژی در یخچال خودرو در حدود ۵ آمپر باشد این یخچال در دسته یخچال‌های پرمصرف قرار می‌گیرد و اگر میزان مصرف انرژی در آن چیزی در اندازه ۱ آمپر باشد این یخچال از جمله دستگاه‌های کم‌مصرف به حساب می‌آید.

نکته‌ای که در این خصوص باید به آن توجه کنید این است که زمانی که شما خودرو خود را در جایی مثل زیر نور آفتاب پارک می‌کند دمای محیط کابین خودرو افزایش می‌آید و اگر یخچال در خودرو شما روشن باشد و کار کند، میزان مصرف انرژی آن تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد چون به توان بیشتری برای پایین و خنک نگه داشتن دمای هوای داخل خودرو نیاز دارد در نتیجه مصرف انرژی در آن افزایش می‌یابد.

در برخی از یخچال‌ های خودرو یک باتری جداگانه قرار دارد که توسط جریان برق ۱۲ ولت یا ۲۴۰ ولت شارژ می‌شود. این یخچال‌ها به یخچال‌های شارژی خودرو مشهور هستند و بیشتر برای افرادی مناسب هستند که می‌خواهند از یخچال خودرو در جایی به غیر از ماشین استفاده کنند.

مثلاً برای تفریح در جایی کمپ زده‌اند و می‌خواهند یخچال را در کمپ قرار دهند و از آن استفاده کنند. اگر به چنین یخچالی نیاز دارید حتماً در هنگام خرید به این موضوع که باتری قابل شارژ در یخچال خودرو تعبیه شده است، توجه کنید.

توجه به مصرف انرژی در این یخچال‌ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است چون هرچه مصرف انرژی در این یخچال کم‌تر باشد، در نتیجه مدت زمانی که یخچال قادر به نگهداری شارژ است بیشتر خواهد بود. معمولاً قیمت یخچال‌های مجهز به باتری‌های قابل شارژ نسبت به یخچال‌هایی که فاقد این باتری‌ها هستند، بیشتر است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که برای یخچال‌های قابل حمل و یا سیار یا همان یخچال خودرو، نیازی به برچسب انرژی ندارند. به عبارت دیگر روی هیچ کدام از یخچال‌ های خودرو به هیچ عنوان برچسب انرژی قرار داده نمی‌شود چون همه این یخچال‌ها قادر به کار کردن با برق ۱۲ ولت هستند اما ممکن است میزان مصرف انرژی در آن‌ها به اندازه یک یخچال خانگی بزرگ باشد هرچند ابعاد آن‌ها کوچک باشد.

وجود کابل اتصال به برق ۱۲ ولت در بسته‌بندی یخچال خودرو: با وجود اینکه اکثر قریب به اتفاق یخچال‌ های خودرو قابلیت اتصال به باتری ۱۲ ولت خودرو را دارند اما ممکن است کابل اتصال به باتری در بسته‌بندی آن‌ها تعبیه نشده باشد و یا اینکه کابلی که در بسته‌بندی آن تعبیه شده است برای اتصال یخچال به باتری خودرو شما مناسب نباشد.

از این رو حتماً به این نکته توجه کنید که آیا کابل اتصال یخچال به باتری خودرو در بسته‌بندی تعبیه شده است و آیا باتری خودرو شما همخوانی دارد یا خیر. البته بسیاری از یخچال‌ های خودرو را می‌توان از طریق کابل به ورودی فندک خودرو متصل کرد و با آن باتری یخچال را شارژ کرد.

متأسفانه به دلیل وجود نوسانات در این بخش از خودرو اتصال یخچال خودرو به فندک کار معقول و منطقی نیست و بهتر است این کار را انجام ندهید.

نحوه برقراری اتصالات میان قطعات و قطعات استفاده شده در یخچال خودرو: یکی از نکاتی که شاید بسیاری از خریداران لوازم و تجهیزات الکترونیک و یا لوازم خانگی از جمله یخچال خودرو به آن کمتر توجه می‌کنند، نوع قطعات استفاده شده در آن و نحوه نصب و اتصالات برقرار شده بین این قطعات است.

واقعیت این است که یخچال خودرو یا هر وسیله قابل حمل و سیار دیگری به صورت مداوم و مرتب در حال جابجا شدن است. از این رو مقاومت قطعات نسبت به ضربه‌های احتمالی که در حین حرکت ممکن است به آن وارد شود و همچنین اتصالات میان این قطعات و محکم و پایدار بودن این اتصالات از اهمیت خاصی برخوردار است.

همچنین علاوه بر اینکه پایداری اتصالات میان قطعات یخچال خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نحوه قرار دادن آن در خودرو نیز بسیار مهم است. زمانی که قرار است یخچال را در خودرو قرار دهید حتماً از سعی کنید یک جای ثابت برای آن در خودرو خود در نظر بگیرید.

از طرفی برای ثابت نگه داشتن آن در ماشین حتماً از بست‌ها و اتصالات محکم استفاده کنید. به هر حال باید تا حد امکان جلوی جابجا شدن و همچنین ضربه خوردن به یخچال خودرو را بگیرید.

اگر می‌خواهید از یخچال خودرو خود خارج از فضای ماشین مثل فضای کمپ یا حتی در یک اتاق از آن استفاده کنید، باید از کیت‌های نصب یخچال استفاده کنید. این کیت‌های نصب در واقع نوعی ابزار هستند که به شما کمک می‌کنند تا محل و فضای مناسبی را برای قرار دادن یخچال در آن و همچنین اتصال آن به باتری خودرو در صورت نیاز ایجاد کنید.

کیت‌های نصب مختلفی برای یخچال‌ های خودرو وجود دارد. مشخصه‌ای که باید در هنگام استفاده از این کیت‌ها به آن توجه کنید این است که حتماً با نوع خودرو شما و همچنین یخچال خودرو سازگاری داشته باشند.

استفاده از این کیت‌ها باعث می‌شود نه تنها کار کردن با یخچال و فریزر چه در خودرو و چه در فضای دیگری به غیر از خودرو آسان‌تر شود بلکه چون به شما کمک می‌کنند از دستگاه خود به درستی استفاده کنید در نتیجه باعث افزایش طول عمر دستگاه شما خواهند شد.

در کیت‌های نصب یخچال معمولاً سه ابزار مختلف وجود دارد. یکی از آن‌ها برای ایجاد شیب مناسب برای یخچال است. دیگری قطعه‌ای است که از یخچال و بدنه آن محافظت می‌کند و قطعه دیگر که وجود آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است قطعه ضربه‌گیر و ضدشوک است.

این قطعه باعث جلوگیری از آسیب دیدن یخچال خودرو در صورت ضربه خوردن یخچال می‌شود. همچنین باعث می‌شود شوک‌ها و لرزش‌های ناگهانی به یخچال خودرو آسیب نرساند.

وجود محافظ فیزیکی برای محافظت از بدنه یخچال خودرو

برخی از یخچال‌ های خودرو مجهز به یک محافظ برای جداسازی فضایی که یخچال خودرو در آن قرار می‌گیرد از سایر بخش‌های خودرو است.

این قطعه مانند یک دیوار عمل می‌کند و در واقع یک محفظه امن برای قرار دادن یخچال خودرو در آن ایجاد می‌کند. وجود این لایه حفاظتی به خصوص در یخچال‌های کمپرسوری باعث می‌شود بار اضافه روی کمپرسور یخچال ایجاد نشود و از همه مهم‌تر اینکه در یخچال‌هایی که بدنه آن‌ها فلز است، باعث افزایش طول عمر بدنه یخچال در برابر عواملی مثل رطوبت و گرمای بیش از حد می‌شود.

این دیوار حفاظتی علاوه بر حفاظت از بدنه یخچال باعث می‌شود از سایر قسمت‌های خودرو نیز در برابر گرمای بیش از حدی که ممکن است توسط یخچال تولید شود، محافظت شود.

استفاده از قطعات با مقاومت بالا

یخچال خودرو چون قرار است در محیط‌های طبیعی که ممکن است دارای شرایط سختی باشند، مورد استفاده قرار گیرد، باید دارای ساختار و قطعات با دوامی باشد. کیفیت و مقاومت قطعات یخچال باید به قدری بالا باشد که بتواند وزن فردی که روی آن ایستاده است را تحمل کند.

معمولاً مواد مختلفی از فلز گرفته تا پلاستیک برای ساخت یخچال خودرو استفاده می‌شود. اینکه در یخچال خودرو باید از چه متریال و موادی استفاده شده باشد، بسته به کاربرد آن دارد.

اگر قرار است در مکان‌های صعب‌العبور و یا در شرایط سخت از یخچال استفاده کنید، بهتر است بدنه یخچال خودرو انتخابی شما از فلز ساخته شده باشد.

البته یخچال‌ های خودرو با بدنه پلاستیک چون وزن کمتری دارند برای زمان‌هایی که قرار است دستگاه را زیاد جابجا کنید مناسب است. فایبرگلاس نیز نوع دیگری از متریالی است که در ساخت بدنه یخچال خودرو از آن استفاده می‌شود.

این مواد در برابر خوردگی و زنگ زدن در اثر آب دیدن و رطوبت مقاوم هستند؛ به همین دلیل اگر به سفر دریایی می‌روید و یا قرار است به مکانی مسافرت کنید که در کنار رودخانه یا دریا اقامت داشته باشید، بهتر است یخچال‌هایی که بدنه‌ای از جنس فایبرگلاس دارند، خریداری کنید.

وجود موتور کمپرسوری در یخچال خودرو

کمپرسور در یخچال خودرو شبیه به قلب دستگاه عمل می‌کند. معمولاً یخچال‌های مجهز به موتور کمپرسوری عملکرد بسیار بهتری نسبت به یخچال‌های ماشین دیگر مثل نمونه‌هایی که با گاز کار می‌کنند دارند.

بنابراین انتخاب یخچال کمپرسوری برای خودرو می‌تواند به شما کمک کند تا سال‌های سال بدون نیاز به تعویض یا خریداری دستگاه نو از دستگاه قدیمی خود استفاده کنید. برندهایی مثل SECOP، Sawa، Fuji و Waeco از جمله برندهای بسیار معروف و دارای عملکرد بسیار خوب در ساخت یخچال‌ های خودرو با کیفیت شناخته می‌شوند.

وجود دریچه و محل قرارگیری اوپراتور یخچال خودرو

زمانی که می‌خواهید یخچال خودرو خود را انتخاب و خریداری کنید، محل قرارگیری فن یخچال و همچنین دستگاه تهویه هوای درون یخچال خودرو را بررسی کنید.

ررسی این موارد از این جهت ضروری است که اولاً باید با محل قرارگیری یخچال در خودرو شما هماهنگ باشد چون فضای روبرو به این بخش باید باز باشد تا عملکرد یخچال مناسب و درست انجام شود. از طرفی کیفیت ساخت و قطعاتی که در این بخش‌ها در یخچال استفاده شده است تأثیر مستقیم روی توانایی دستگاه در خنک کردن مواد غذایی و همچنین مصرف انرژی آن دارد.

وجود دکمه‌های کنترلی و استفاده ساده از آن‌ها در تنظیم عملکرد و دمای یخچال خودرو

معمولاً روی یخچال‌ های خودرو برای کنترل عملکرد دستگاه و همچنین اعمال برخی از تنظیمات از جمله تنظیم دمای دستگاه یکسری دکمه کنترلی قرار دارد.

زمانی که می‌خواهید یک یخچال برای ماشین خود انتخاب کنید حتماً به نحوه قرارگیری دکمه‌های کنترلی، تعداد آن‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها برای اعمال تنظیمات روی دستگاه خود توجه کنید. هرچه استفاده از این دکمه‌ها راحت‌تر باشد، شما با مشکل کمتری در تنظیم عملکرد یخچال خود مواجه خواهید شد.

طراحی فضای داخلی یخچال خودرو و استفاده از سبدهای قابل متحرک در آن. متأسفانه در برخی از انواع یخچال‌های ماشین، قفسه یا سبد متحرک درون فضای یخچال تعبیه نشده است. این مسئله باعث می‌شود دسترسی به موادی که در عمق یخچال قرار گرفته است برای کاربر سخت شود.

به بیان دیگر اگر یخچالی که انتخاب می‌کنید دارای قفسه و سبد متحرک باشد نه تنها می‌توانید از فضای بیشتری در آن استفاده کنید بلکه دسترسی به همه محتویات داخل آن برای شما راحت‌تر خواهد بود. همچنین علاوه بر متحرک بودن قفسه داخل یخچال به قابلیت جدا شدن و تمیز شدن آسان فضای داخلی یخچال و همچنین قفسه یخچال خودرو نیز توجه کنید.

وجود کاور و یا روکش برای بدنه یخچال

از آنجایی که قرار است از یخچال خودرو در فضایی به غیر از فضای خانه استفاده شود و قرار نیست این دستگاه‌ها در فضای ثابتی قرار بگیرند به همین دلیل احتمال خراشیدگی بدنه یخچال در اثر ضربه و یا کشیده شدن سایر وسایل روی بدنه آن وجود دارد.

به همین دلیل وجود یک کاور یا پوشش برای بدنه یخچال می‌تواند از آن در برابر آسیب‌های احتمالی مراقبت کند. در هنگام خرید یخچال خودرو از بین دو یخچال با امکانات مشابه دستگاهی را انتخاب کنید که مجهز به روکش و پوشش بدنه باشد.

وجود لوازم یدکی یخچال خودرو در بازار. قابل حمل بودن یخچال خودرو هر چند یک ویژگی و مزیت مهم برای این دستگاه به‌حساب می‌آید اما همین قابلیت باعث می‌شود طول عمر قطعات آن کمتر از قطعات یخچال ثابتی باشد که در خانه‌های ما وجود دارد.

به عبارت دیگر احتمال خراب شدن قطعات بیشتر است و در نتیجه نیاز به تعویض آن‌ها در یخچال افزایش می‌یابد. یکی از نکاتی که در هنگام انتخاب بهترین یخچال خودرو باید به آن توجه کنید، در دسترس بودن لوازم یدکی یخچال خودرو در بازار است.

سعی کنید یخچال و دستگاهی را انتخاب کنید که قطعات آن در بازار همیشه موجود و در دسترس باشد تا در صورت نیز بتوانید بدون نیاز به تعویض یخچال، قطعات را عوض کنید.

در این مطلب سعی شد علاوه بر معرفی انواع یخچال‌ های خودرو به نکات و ویژگی‌هایی که در هنگام انتخاب و خرید یخچال خودرو باید به آن‌ها توجه کنید اشاره شود و درباره آن‌ها صحبت کنیم.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3 / 5. تعداد آرا: 10

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

    بیگی
    نوامبر 8, 2022

    مطلب تان عالی بود، ممنون

لینک کپی شد!