تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

آیا می‌دانید نحوه صحیح استفاده از ماشین ظرف‌شویی، پودر و مایع ظرف‌شویی چگونه است؟

طرز کار ماشین ظرفشویی و نحوه استفاده از مواد شوینده

راهنمای استفاده
طرز کار ماشین ظرفشویی چگونه است؟ چطور از قرص آن استفاده کنیم؟ همه می‌دانیم که ماشین‌های ظرفشویی از جمله لوازم خانگی هستند که امروزه با توجه به اهمیت پیدا کردن استفاده بهینه از زمان در اکثر خانه‌های ما پیدا می‌شود. اگرچه این وسیله بسیار کاربردی است و در نگاه اول کار کردن با آن ساده است اما برای اینکه بتوانید به صورت کاملاً بهینه از آن استفاده کنید باید نکاتی را بدانید.

تصلا– از آنجایی که استفاده از دستگاه‌های ماشین ظرف‌شویی در اکثر خانه‌ها رواج و گسترش زیادی پیدا کرده است، در این مطلب قصد داریم نکات و مواردی را که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید از ماشین ظرف‌شویی خود به صورت بهینه استفاده کنید، آموزش دهیم. لازم به ذکر است که به‌کارگیری این نکات علاوه بر راحت‌تر کردن کار با دستگاه باعث افزایش طول عمر مفید آن و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

برای نحوه استفاده از ماشین ظرفشویی باید اولاً نحوه صحیح استفاده از آن را بدانید و دوم اینکه موادی را که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ظرف‌های خود را در این دستگاه بشویید بشناسید. برای کار کردن با این دستگاه و شستن ظروف در آن شما نیاز به سه ماده اصلی یعنی مایع مخصوص ماشین ظرف‌شویی، پودر مخصوص این دستگاه و همچنین نمک یا همان مایع جلا دهنده دارید. شما می‌تواند این سه ماده را به صورت جداگانه استفاده کنید و یا اینکه از قرص‌هایی که حاوی هر سه این مواد با هم هستند، استفاده کنید. در ادامه این مطلب راهنمای استفاده از لوازم خانگی به طرز کار ماشین ظرفشویی خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: انواع برنامه‌های شستشوی ماشین ظرفشویی ایرانی  

طرز استفاده از ماشین ظرفشویی

برای آشنایی با طرز کار ماشین ظرفشویی بهتر است آن را به شکل یک ربات تصور کنید که کار آن شستن ظروف است. شما به عنوان کاربر ربات، ظروف را در داخل ماشین ظرف‌شویی قرار می‌دهید، مواد شوینده را به آن اضافه می‌کنید، درجه آب را تنظیم می‌کنید و با زدن چند دکمه با آن فرمان شستن ظرف‌ها را صادر می‌کنید.

به طور کلی عملکرد ماشین‌های ظرف‌شویی به غیر از یکسری موارد که بر اساس ویژگی‌ها و امکانات ماشین ظرف‌شویی است، یکسان است و تفاوت چندانی در عملکرد این دستگاه‌ها برای شستن ظروف وجود ندارد.

در همه ماشین‌های ظرف‌شویی ابتدا آب وارد بخشی به نام لگن یا حوضچه می‌شود. بعد از اینکه آب وارد این قسمت شد، دمای آن به دمایی که کاربر تنظیم کرده است، می‌رسد. از آنجایی که قبل از روشن کردن ماشین، کاربر مواد شوینده مورد نیاز را در جایگاه مخصوص به آن‌ها قرار داده است، در نتیجه مواد شوینده در فواصل زمانی مناسب بسته به تنظیماتی که کاربر انجام داده است، به آب اضافه می‌شوند و ظروف تمیز می‌شوند.

یک نکته مهم در طرز کار ماشین ظرفشویی زمان آبکشی است. برای اینکه آبکشی ظروف انجام شود، آب با فشار بسیار زیاد روی ظرف‌ها از طریق لوله‌های مخصوص پمپاژ می‌شود و به این ترتیب ظروف شسته می‌شوند. در مرحله بعدی آب کثیف از داخل حوضچه یا لگن دستگاه خارج می‌شود و وقتی آب کثیف از لگن خارج شد، آب تمیز برای آبکشی ظروف روی آن‌ها از طریق دستگاه‌های اسپری مخصوص پاشیده می‌شود.

بعد از آبکشی کامل ظرف‌هایی که در داخل ماشین ظرف‌شویی قرار گرفته‌اند، آب دوباره تخلیه می‌شود. اگر دستگاه مجهز به قابلیت خشک‌کردن ظروف باشد و کاربر دکمه مربوط به آن را فعال کرده باشد، خشک کن دستگاه وارد عمل می‌شود و هوای درون محفظه توسط دستگاه خشک کن گرم می‌شود تا ظروفی که در داخل دستگاه قرار دارند کاملاً خشک شوند.

در همه ماشین‌های ظرف‌شویی پیشرفته امروزی که در بازار موجود هستند، یک تایمر یا یک کامپیوتر کوچک تعبیه شده است که کار آن تنظیم مدت زمان اجرای هر کدام از بخش‌های چرخه شستشوی ظروف در دستگاه است. در واقع کار این تایمر یا کامپیوتر کوچک نظارت بر نحوه عملکرد دستگاه است.

بیشتر بخوانید: ماشین‌ ظرفشویی رومیزی چه مزایا و معایبی دارد؟؟

تنظیم دمای آب ظرفشویی

دمای آب برای طرز کار ماشین ظرفشویی اهمیت زیادی دارد. برای اینکه دمای آب تنظیم شود، یک سنسور درون ماشین ظرف‌شویی تعبیه شده است که کار آن تنظیم دمای آب و هوای داخل ماشین ظرف‌شویی است. در واقع این سنسور باعث می‌شود دمای آب نه بیش از حد گرم شود که به ظروف آسیب برساند و نه اینکه بیش از حد سرد باشد که ظروف در داخل دستگاه تمیز نشوند و چربی‌ها و کثیفی‌ها روی دستگاه بماند.

برای اینکه میزان آب در دستگاه متناسب با حجم ظرفی که در آن قرار داده شده است باشد، یک سنسور یا حسگر تعبیه شده است که میزان حجم آب را با حجم ظروفی که در داخل دستگاه قرار گرفته است را تنظیم می‌کند. از طرفی این سنسور قابلیت اندازه‌گیری حجم آب در لگن یا حوضچه ماشین ظرف‌شویی را نیز دارد. بر این اساس زمانی که حجم آب در لگن بیش از حد معمول بالا بیاید، سیستم تخلیه آب در ماشین ظرف‌شویی فعال می‌شود تا آب از داخل لگن تخلیه شود. فعال شدن این سیستم مانع سر ریز شدن آب از درون محفظه ماشین ظرف‌شویی می‌شود.

در برخی از انواع ماشین‌های ظرف‌شویی پیشرفته، سنسورهایی برای تشخیص میزان آلودگی و کثیفی آب نیز وجود دارد. به این ترتیب زمانی که آب به اندازه کافی شفاف و روشن باشد، سنسورها تشخیص می‌دهند که ظروف تمیز شده‌اند و دیگر نیازی به شستشوی اضافه ندارند.

 نحوه گذاشتن ظروف در ماشین ظرفشویی

یکی از مواردی برای طرز کار ماشین ظرفشویی باید بدانید، شناختن بخش‌های مختلف این دستگاه‌ها است. در این بخش ضمن نحوه استفاده از ماشین ظرفشویی به معرفی هر بخش از ماشین ظرف‌شویی می‌پردازیم و شما را با بخش‌های مختلف آن آشنا می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: بررسی برنامه های شستشوی ماشین ظرفشویی ال جی

فضای داخلی ماشین‌های ظرف‌شویی

همه ماشین‌های ظرف‌شویی مجهز به یک محفظه داخلی هستند که در داخل آن چندین قفسه تعبیه شده است. این قفسه‌ها محل قرارگیری ظروف هستند. محفظه ماشین‌های ظرف‌شویی کاملاً آب بندی شده‌اند با این وجود هیچ گاه به صورت کامل پر از آب نمی‌شوند. زمانی که دستگاه اقدام آبگیری اولیه می‌کند، فقط لگن یا حوضچه دستگاه پر از آب می‌شود.

زمانی که حجم مناسبی از آب به داخل لگن دستگاه وارد شد، گرم‌کن‌های تعبیه شده در ماشین ظرف‌شویی اقدام به گرم کردن آب با توجه به دمای تنظیم شده توسط کاربر می‌کنند. بنابراین یکی از قطعاتی که در یک ماشین ظرف‌شویی تعبیه شده است دستگاه گرم کن است. این دستگاه هم برای گرم کردن آب و هم برای خشک‌کردن ظروف کاربرد دارد. البته برخی از انواع ماشین‌های ظرف‌شویی فاقد چنین قطعه‌ای هستند و باید آن‌ها را به شیر آّب گرم متصل کرد. معمولاً دمای آب در ماشین ظرف‌شویی از ۵۵ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود.

بسته به مدل ماشین‌های ظرف‌شویی و اینکه دستگاه در چه ردهای یعنی میان رده یا بالا رده قرار دارد، جنس حوضچه یا لگن در ماشین ظرف‌شویی متفاوت است. در ماشین‌های ظرف‌شویی ارزان قیمت، معمولاً لگن یا حوضچه دستگاه از جنس پلاستیک است. مسلماً این لگن‌ها نسبت به آب با دمای بسیار زیاد مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند. حوضچه یا لگن در ماشین ظرف‌شویی که به عنوان دستگاه رده بالا یا گران قیمت شناخته می‌شود از جنس استیل است که دوام و مقاومت بیشتر چه در برابر مواد شوینده ماشین و چه در برابر آب داغ از خود نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با برنامه‌های شستشوی ماشین ظرفشویی بوش

درون ماشین ظرف‌شویی یک پمپ واتر جت یا پاشش آب وجود دارد که آب را به سمت اسپری‌های مخصوص که برای پاشش آب کاربرد دارند هدایت می‌کند. دستگاه‌های واتر جت در اصل مانند زمانی عمل می‌کنند که آب با فشار زیاد در داخل یک شیلنگ آب در جریان است و شما انگشت خود را روی دهانه شیلنگ قرار می‌دهید.

به این ترتیب حجم زیاد از آن از فضای بسیار کوچکی با فشار به بیرون پاشیده می‌شود. از آنجایی که فشار آب در واتر جت زیاد است و به سمت اسپری آب فشان جریان می‌یابد در نتیجه فشار آب باعث به حرکت در آمدن اسپری آب افشان می‌شود. این چرخش باعث می‌شود آب به همه قسمت‌هایی ظرف‌هایی که در محفظه ماشین ظرف‌شویی قرار گرفته‌اند پاشیده شود.

در داخل ماشین‌های ظرف‌شویی بسته به نوع و مدل ماشین یکسری لوله‌های مخصوص وجود دارد که وظیفه اصلی آن‌ها هدایت آب به خارج از ماشین ظرف‌شویی است. محل قرارگیری این لوله‌ها بسته به مدل و اندازه ماشین و دستگاه در قسمت‌های مختلفی از دستگاه است. بخش دیگری که در ماشین‌های ظرف‌شویی امروزی وجود دارد بخش خشک کن است که قبلاً نیز در خصوص آن صحبت کردیم.

این بخش در انتهای ماشین ظرف‌شویی قرار دارد و کار آن کرم کردن آب و همچنین محیط داخلی دستگاه است. البته این بخش در همه دستگاه‌های ماشین ظرف‌شویی قرار ندارد و همچنین فعال بودن آن بسته به تنظیماتی است که کاربر روی دستگاه برای شستن ظروف انجام می‌دهد.

روی همه ماشین‌های ظرف‌شویی که فیلتر تعبیه شده است. معمولاً در ماشین‌های ارزان قیمت بقایای غذا روی این فیلترها گیر می‌کند و کاربر باید آن‌ها را به صورت کاملاً دستی تمیز کند. ما در مدل‌های گران قیمت‌تر فیلتر تعبیه شده در دستگاه مجهز به سیستم تمیزکنندگی خودکار یا همان Self-Cleaning است. در برخی از مدل‌های ماشین ظرف‌شویی یکسری تیغه روی فیلتر دستگاه تعبیه شده است که کار آن خرد کردن بقایای درشت غذایی است که روی آن گیر کرده است. به این ترتیب تخلیه آب کثیف در این دستگاه‌ها راحت‌تر انجام می‌شود.

محفظه ماشین ظرف شویی

بخش دیگری که در ماشین‌های ظرف‌شویی و در داخل محفظه آن قرار دارد، قفسه است. طرز کار ماشین ظرفشویی بسته به اندازه و ظرفیت دستگاه، اندازه و تعداد این قفسه‌ها متنوع است. مسلماً هرچه ماشین ظرف‌شویی که خریداری می‌کنید، پیشرفته‌تر باشد تعداد قفسه‌های آن، شکل قفسه‌ها، جنس آن‌ها و حتی شکل قفسه و قابلیت‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهد بیشتر خواهد بود.

در بسیاری از ماشین‌های ظرف‌شویی امروزی قفسه‌ها قابلیت تنظیم ارتفاع را دارند. برخی از این قفسه‌ها را می‌توانید از داخل ماشین ظرف‌شویی خارج کنید. این قابلیت زمانی کاربرد دارد که بخواهید با ماشین، ظروف بزرگ را بشویید.

در همه ماشین‌های ظرف‌شویی بسته به مدل، اندازه و حتی قیمت دستگاه، امکانات متفاوتی مثل انواع دکمه‌های کنترل و تنظیم عملکرد دستگاه، انواع مختلفی از مدهای شستشو یا چرخ شستشو و مواردی از این دست وجود دارد. معمولاً در ماشین‌های ظرف‌شویی ارزان قیمت کنترل‌ها از نوع مکانیکی هستند که می‌توان آن‌ها بر اساس یک صفحه مدرج و تایمر تنظیم کرد و چرخه‌های مختلف شستشو را روی آن‌ها انتخاب کرد.

اما در ماشین‌های ظرف‌شویی گران‌قیمت معمولاً کنترل‌ها از نوع دیجیتالی هستند و تنظیم چرخه‌ها و ماشین ظرف‌شویی از طریق دکمه‌های فشاری، صفحه‌نمایش‌های LED و تایمرهای کامپیوتری انجام می‌شود. نکته‌ای باید به آن توجه کنید این است که معمولاً اگر نحوه شستشو در دو نمونه از ماشین ظرف‌شویی یکسان باشد، مکانیکی بودن یا دیجیتالی بودن کنترل‌ها تفاوت چندانی در میزان تمیز شدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی ایجاد نمی‌کند.

روش استفاده از ماشین ظرف‌شویی

بعد از معرفی طرز کار ماشین ظرفشویی باید به نحوه شستشوی ظروف در ماشین‌های ظرف‌شویی و همچنین معرفی بخش‌های مهم این دستگاه‌ها هم بپردازیم. در این بخش قصد داریم تا نحوه صحیح استفاده از ماشین ظرف‌شویی را به شما آموزش دهیم. مسلماً کار کردن با ماشین ظرف‌شویی مثل روشن کردن یا خاموش کردن آن کار چندان دشواری نیست و این موارد را معمولاً تکنسین‌های نصب دستگاه بعد از نصب به شما آموزش می‌دهند و یا اینکه در صورت نیاز می‌توانید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

چیزی که در نحوه استفاده از این دستگاه‌ها اهمیت زیادی دارد، مراقبت و نگهداری اصولی از آن است. نگهداری اصولی دستگاه ماشین ظرف‌شویی معمولاً شامل چندین بخش است. تمیز کردن دستگاه، جرم‌گیری، درست چیدن دستگاه و همچنین توجه به هشدارهایی است روی صفحه‌نمایش دستگاه یا از طریق چراغ‌های مختلف برای شما نمایش داده می‌شود.

روش جرم‌گیری صحیح ماشین ظرف‌شویی

اولین و مهم‌ترین کاری که در خصوص مراقبت از ماشین ظرف‌شویی باید انجام دهید جرم‌گیری دورهای ماشین‌های ظرف‌شویی است. در واقع یکی از دلایلی که باعث کدر شدن ظروف در هنگام شستشو در ماشین ظرف‌شویی می‌شود، جرم گرفتن دستگاه است.

اگر شما به درستی جرم‌گیری را در این دستگاه انجام دهید تا حد زیادی به شفاف و تمیز شسته شدن ظرف‌ها کمک کرده‌اید. خوشبختانه روش جرم‌گیری در همه انواع ماشین‌های ظرف‌شویی چه برندهای خارجی و چه برندهای داخلی مشابه است و مدل دستگاه تفاوتی در نحوه جرم‌گیری آن ایجاد نمی‌کند. روش‌های مختلفی برای جرم‌گیری دستگاه ماشین ظرف‌شویی وجود دارد که در ادامه چند روش کاربردی را توضیح می‌دهیم.

استفاده از سرکه سفید برای جرم‌گیری ماشین‌های ظرف‌شویی: زمانی که شما از مواد شوینده برای تمیز کردن ظروف در ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌کنید، بعد از مدت زمانی رسوب این مواد شوینده در بدنه ماشین باقی می‌ماند و در نتیجه باعث جرم گرفتن ماشین می‌شود. همچنین مواد غذایی و بقایای آن‌ها نیز در ماشین ظرف‌شویی باعث ایجاد رسوب و جرم می‌شود.

اگر بخواهید جرم و رسوب ناشی از این مواد را از داخل ماشین خود پاک کنید یکی از موادی که می‌توانید از آن استفاده کنید تا جرم مواد از بین برود، سرکه سفید است. برای این کار ابتدا یک لگن یا سینک آشپزخانه خود را پر آب کنید. در این حالت بهتر است از آب گرم استفاده کنید.

سپس یک یا دو فنجان سرکه سفید بسته به میزان جرمی که روی قطعات ماشین ایجاد شده است به آب داخل سینک اضافه کنید. می‌توانید به جای سرکه سفید از آب لیمو نیز در این روش استفاده کنید که البته میزان آب‌لیمو باید بیشتر باشد.

بعد از این کار قطعات ماشین ظرف‌شویی را از آن جدا کنید و به مدت یک تا دو ساعت داخل  محلول آب و سرکه قرار دهید. برای اینکه بتوانید به راحتی قطعات دستگاه را از آن جدا کنید بهتر است از کتابچه راهنمای آن کمک بگیرید.

بعد از اینکه قطعات جدا شدنی دستگاه را در این محلول شستید، از ترکیب آب و سرکه برای تمیز کردن محفظه داخلی دستگاه استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از یک اسپری این محلول را به همه قسمت‌های محفظه درونی دستگاه بپاشید و سپس آن را بشویید. توجه داشته باشید که حتماً درزهای دستگاه را نیز با استفاده از محلول سرکه سفید یا آب لیمو و آب پاک کنید چون در این قسمت‌ها حجم زیادی از جرم قرار دارد.

از بین بردن زنگ‌زدگی در ماشین‌های ظرف‌شویی: یکی دیگر از کارهایی که در هنگام جرم‌گیری ماشین‌های ظرف‌شویی باید انجام دهید حذف زنگ‌زدگی‌هایی است که در دستگاه به مرور زمان ایجاد می‌شود. از آنجایی که برخی از بخش‌ها و قطعات به کار رفته در ماشین ظرف‌شویی به خصوص محفظه درونی آن از جنس فلز است، در اثر مرور زمان به دلیل مجاورت با آب و مواد شوینده زنگ می‌زنند.

این زنگ‌زدگی در بسیاری از موارد باعث بو گرفتن ظروف و داخل دستگاه می‌شود. از این رو بهتر است حتماً زنگ‌زدگی‌ها را از دستگاه خود پاک کنید. برای این کار می‌توانید از نوشابه برای تمیز کردن زنگ‌زدگی دستگاه خود استفاده کنید. کمی نوشابه را داخل یک ظرف اسپری بریزید و آن را به دیواره‌های دستگاه بپاشید. بعد با استفاده از یک پارچه قسمت‌های زنگ زده را پاک کنید.

پاک کردن فیلتر ماشین‌های ظرف‌شویی: برای اینکه فیلتر ماشین ظرف‌شویی را تمیز کنید باید آن را از دستگاه خارج کنید. البته توجه داشته باشید که در برخی از ماشین‌های ظرف‌شویی فیلتر وجود ندارد. از طرفی روش بیرون آوردن فیلتر از داخل دستگاه نیز بسته به مدل و برند سازنده ماشین‌های ظرف‌شویی متفاوت است.

برای اطلاع از اینکه آیا در دستگاه شما فیلتر تعبیه شده است یا نه و اینکه چگونه می‌توانید فیلتر دستگاه خود را خارج کنید به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کنید. بعد از اینکه فیلتر دستگاه را بیرون آوردید می‌توانید برای تمیز کردن آن از محلول سرکه و آب ولرم استفاده کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در برخی از انواع ماشین‌های ظرف‌شویی یک سبد به جای فیلتر قرار دارد که برای خارج کردن فیلتر باید آن سبد را برون بکشید.

بیشتر بخوانید: انواع برنامه‌های شستشوی ماشین ظرفشویی ایرانی  

جرمگیری و طرز کار ماشین ظرفشویی

تمیز کردن و جرم‌گیری بازوهای ماشین‌های ظرف‌شویی: در ماشین‌های ظرف‌شویی دو بازو در بالا و دو بازوی در پایین دستگاه وجود دارد که کار آن‌ها پاشیدن آب به ظروف در هنگام شستشو و آبکشی است. بازوها را بر اساس آنچه در دفترچه راهنمای دستگاه آمده است از دستگاه خارج کنید. برای نیم ساعت آن‌ها در محلول سرکه و آب ولرم قرار دهید و سپس با استفاده از یک خلال دندان روزنه‌های روی آن را باز کنید. برای تمیز کردن بدنه بازوها نیز می‌توانید از یک مسواک یا برس استفاده کنید. بهتر است سیم برای تمیز کردن بازوهای دستگاه استفاده نکنید چون باعث ایجاد خراشیدگی روی بدنه بازو می‌شود.

در این بخش کلیه مراحلی که باید در جرم‌گیری ماشین‌های ظرف‌شویی انجام دهید را به طور مفصل آموزش دادیم. توجه داشته باشید یکی از اصول استفاده صحیح از هر دستگاهی به خصوص آن دسته از دستگاه‌های که عملیات شستشو چه ظروف و چه لباس را انجام می‌دهند جرم‌گیری آن‌ها است. چون نه تنها به مرور زمان در اثر استفاده از مواد شوینده جرم می‌گیرند، بلکه گچ آب نیز یکی از عوامل جرم گرفتن آن‌ها است.

رفع بوی بد ماشین‌های ظرف‌شویی

چون در ماشین‌های ظرف‌شویی بشقاب‌ها و ظروفی که روی آن‌ها بقایای غذا باقی مانده است شسته می‌شوند و از طرفی ممکن است آب کثیف به درستی از داخل محفظه خارج نشود، احتمال بو گرفتن محفظه دستگاه بعد از مدت زمانی وجود دارد. از بین بردن بوی داخل محفظه و تمیز کردن آن نیز یکی از اصول مراقبتی از ماشین ظرف‌شویی و همچنین استفاده صحیح از دستگاه است.

برای رفع بوی بد داخل ماشین ظرف‌شویی ابتدا با استفاده از روش‌هایی که در بالا گفته شد همه بخش‌های دستگاه به خصوص فیلتر آن را تمیز کنید و سپس در قسمت زیرین دستگاه ماشین ظرف‌شویی مقداری جوش‌شیرین بریزید و اجازه دهید برای چند ساعت بماند. سپس یک‌بار ماشین را روی چرخه آبکشی ست کنید و اجازه دهید محفظه داخلی دستگاه با آب به صورت کامل آبکشی شود.

نکته‌ای که باید برای طرز کار ماشین ظرفشویی در نظر داشته باشید این است که به هیچ عنوان از ترکیب جوش‌شیرین و سرکه در شستن محفظه داخلی دستگاه و به طور کلی برای شستشوی هر بخشی استفاده نکنید. برای رفع بوی بد ماشین ظرف‌شویی یا باید از سرکه سفید و یا از جوش‌شیرین استفاده کنید.

بعد از انجام مراحل جرم‌گیری و رفع بوی بد در ماشین‌های ظرف‌شویی، برای اینکه محفظه دستگاه کاملاً تمیز شود ابتدا یک فنجان سرکه در قسمت زیری دستگاه بریزید و سپس ماشین ظرف‌شویی را به صورت یک چرخه نیمه کاره روشن کنید. بعد از اینکه دستگاه را روشن کردید، بعد از گذشت چند دقیقه آن را خاموش کنید و اجازه دهید تا دستگاه در همین حالت باقی بماند.

بعد از گذشت یک ساعت دوباره دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید چرخه شستشو کامل شود و به اتمام برسد. به این ترتیب می‌شود برای مراقبت بهتر، این کارها را به صورت دورهای هر چند ماه یک‌بار بسته به میزان استفاده‌ای که از ماشین ظرف‌شویی دارید انجام دهید.

بیشتر بخوانید: قرص ماشین ظرفشویی چی بخریم؟؟

برای استفاده از صحیح از دستگاه ماشین ظرف‌شویی به موارد زیر توجه کنید

قبل از اینکه ظروف را در داخل ماشین ظرف‌شویی قرار دهید حتماً باقیمانده‌های غذا که روی آن‌ها مانده است را تمیز کنید. حتی اگر دستگاه شما دارای فیلتر از نوع دندانه‌دار است و خرده‌های غذا را خرد می‌کند، باید قبل از قرار دادن ظروف در ماشین ظرف‌شویی آن‌ها را تمیز کنید. باقی ماندن غذا روی ظروف باعث می‌شود تا نه تنها به مرور زمان دستگاه جرم بگیرد بلکه منع خروج صحیح آب کثیف از دستگاه می‌شود و در نتیجه دستگاه بو می‌گیرد و به قطعات آن نیز آسیب می‌رسد.

در هنگام چیدن ظروف روی قفسه‌های داخل ماشین ظرف‌شویی اولاً آن‌ها را در جای مخصوص قرار دهید. یعنی بشقاب‌ها را در محل مخصوص، لیوان‌ها را در جایگاه مخصوص و قاشق‌ها و چنگال‌ها را نیز در جایگاهی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است قرار دهید. همچنین حتماً کمی فاصله میان ظروف قرار دهید تا آب و مواد شوینده به راحتی بین آن‌ها حرکت کند.

وقتی ظروف را روی قفسه‌ها قرار می‌دهید حتماً یک‌بار بازوی بالا و یک‌بار بازوی پایین یا هر بازوی دیگری که در دستگاه قرار دارد را با دست بچرخانید و مطمئن شوید که بازو به هیچ ظرفی برخورد نمی‌کند. این کار باعث می‌شود که هم مانع شکستن ظروف شوید و هم اینکه بازوی دستگاه آسیب نمی‌بیند.

همچنین از آب با درجه مناسب برای شستشوی ظروف استفاده کنید. آب سرد مانع تمیز شسته شدن ظروف می‌شود اما توجه داشته باشید که آب بیش از حد داغ نیز نه تنها باعث آسیب دیدن ظروف به خصوص قابلمه‌های تفلون یا ظروفی که در آن‌ها رنگ‌های طلایی به کار رفته است می‌شود بلکه باعث آسیب دیدن قطعات داخلی دستگاه نیز می‌شود. بهترین درجه دما برای آب در داخل ماشین ظرف‌شویی چیزی در حدود ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد است.

نحوه استفاده از پودر ماشین ظرفشویی

یکی از مواردی که در طرز کار ماشین ظرفشویی که  اهمیت بسیار زیادی دارد، انتخاب و جای قرص در ماشین ظرفشویی است. برای اینکه بتوانید مواد شوینده مناسبی را برای شستن ظروف در ماشین ظرف‌شویی انتخاب کنید باید این مواد را به خوبی بشناسید و با عملکرد هر کدام و جایگاه استفاده از آن‌ها آشنا باشید.

انواع مواد شوینده برای شستشوی ظروف در ماشین ظرف‌شویی

مواد شوینده مخصوص شستن ظروف در ماشین‌های ظرف‌شویی انواع مختلف و متنوعی دارند. این مواد در شکل‌های مختلف به صورت قرص، ژل، پودر و مایع تولید می‌شوند. علاوه بر مواد شوینده، مواد دیگری نیز با عنوان‌های نمک، جرم‌گیر، جلا دهنده و از این دست وجود دارند که عملکرد آن‌ها همان‌طور که از اسمشان مشخص است برای جرم‌گیری و تمیز کردن محفظه داخل ماشین یا حتی خود ظروف است.

مسلماً اولین و اساسی‌ترین چیزی که باید برای ظروف در ماشین ظرف‌شویی از آن استفاده کنید، مواد شوینده است. از میان همه مواد شوینده و تمیزکننده برای شستشوی ظروف در ماشین ظرف‌شویی که در بالا به آن اشاره شد، قرص ماشین ظرف‌شویی مهم‌ترین ماده شوینده و در عین حال پر مصرف‌ترین آن‌ها است.

استفاده از قرص ماشین ظرفشویی

چیزی که در انتخاب قرص ماشین ظرف‌شویی باید به آن توجه کنید این است که برخی از انواع قرص‌های ماشین ظرف‌شویی همه کاره هستند یعنی در آن‌ها سه نوع ماده شوینده از نمک و پودر گرفته تا ماده جلا دهنده وجود دارد. اگر قرص ماشین ظرف‌شویی خود را از برند معتبری تهیه کنید حتماً دارای این سه جز اساسی هست.

در طی سال‌های اخیر برندهای سازنده قرص‌های ماشین ظرف‌شویی به تکنولوژی‌های مختلفی برای تولید مواد شوینده دست یافته‌اند. برای مثال تکنولوژی کوانتوم در تولید قرص ماشین ظرف‌شویی یکی از آن‌هاست.

نکته بسیار مهم در جای قرص در ماشین ظرفشویی این است که بسیار از افراد تصور می‌کنند زمانی که از قرص ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌کنند دیگر احتیاجی به نمک ماشین ظرف‌شویی و یا جلا دهنده ندارند و این اشتباه بسیار بزرگی است. در واقع با وجود اینکه قرص ماشین ظرف‌شویی مرغوب هر سه جز نمک و مایع جلا دهنده را در خود دارد اما شما حتماً باید به صورت جدا از این مواد استفاده کنید تا هم طول عمر ظروف شما بیشتر شود و هم اینکه عمر دستگاه افزایش یابد.

قرص‌های ماشین ظرف‌شویی در سه مدل قرص‌های معمولی، کوانتومی و همه کاره تولید و به بازار عرضه می‌شوند. شما می‌توانید از قرص‌های کوانتومی در همه ماشین‌های ظرف‌شویی تولید و ساخت هر برندی که باشد استفاده کنید. تکنولوژی به کار رفته در تولید این مواد شوینده باعث می‌شود ظروف در حین استفاده از آن تمیزتر شوند. از طرفی برای قرص‌های کوانتوم یکسری روکش یا پوسته ژله‌ای در نظر گرفته شده است که قابلیت حل شدن در آب را دارد و برای استفاده از آن‌ها نیازی به جدا کردن پوسته دور قرص ندارید.

قرص‌های همه کاره ماشین‌های ظرف‌شویی نیز عملکردی مشابه به قرص‌های کوانتومی دارند و استفاده از آن‌ها باعث درخشندگی ظروف می‌شود. تفاوت این قرص‌ها با قرص‌های کوانتومی در این است که در آن‌ها علاوه بر پودر ظرف‌شویی از مایع جلا دهنده و نمک نیز استفاده شده است. نکته مهمی که باید در این خصوص به آن توجه کنید این است که زمانی که از قرص استفاده می‌کنید نمک و مایع جلا دهنده خیلی کم استفاده می‌شود. پس اگر پس از مدتی متوجه شدید کارایی دستگاه کم می‌شود چند بار از ژل استفاده کنید تا رزین داخل ماشین ظرف‌شویی احیا شده و به حالت اول برگردد.

نحوه استفاده از پودر ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از انواع مواد شوینده که برای شستشوی ظروف در ماشین لباسشویی استفاده می‌شود، پودر ماشین ظرف‌شویی است. معمولاً استفاده از پودرها در ماشین ظرف‌شوی هم از نظر میزان استفاده و هم از نظر هزینه به صرفه‌تر از استفاده از قرص هستند. اما نکته‌ای که باید در انتخاب و خرید پودر ظرف‌شویی به آن توجه کنید این است که اولاً حتماً باید از یک برند شناخته شده و مرغوب برای خرید و در ظرف‌شویی استفاده کنید و هم اینکه در کنار استفاده از پودر ماشین ظرف‌شویی حتماً باید از نمک و مایع جلا دهنده ظروف نیز استفاده کنید.

نحوه استفاده از پودر ماشین ظرفشویی اهمیت زیادی دارد. زیرا شستشوی ظروف باعث کدر شدن ظروف می‌شود. اگر قیمت برای شما اهمیتی ندارد و کیفیت شستشو در ماشین مهم است، حتماً قرص ماشین ظرف‌شویی مناسب را خریداری کنید. برای هر بار روشن کردن ماشین ظرف‌شویی باید به تناسب مقدار ظرفی که در ماشین ظرف‌شویی می‌چینید این مخزن را پر کنید. مخزن دو شیار دارد که اگر شما یک سبد را پر کردید تا شیار اول و اگر همه حجم ظرف‌شویی را پر کردید تا شیار دوم  پودر درون ماشین ظرف‌شویی خود می‌ریزید.

ارتباط ژل با طرز کار ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از مواد شوینده برای شستشوی ظروف در ماشین ظرف‌شویی، ژل شستشو است. ژل ماشین‌های ظرف‌شویی یا همان مایع ماشین ظرف‌شویی عملکردی مشابه با عملکرد قرص ماشین ظرف‌شویی دارد و تفاوت اصلی آن‌ها در ظاهر و شکل آن‌ها است.

همان‌طور که گفتیم قرص ماشین ظرف‌شویی در انواع حرفه‌ای و کوانتوم تولید می‌شوند. این قرص‌ها به دلیل داشتن لایه و روکش پلاستیکی و چندکاره بودنشان، قابلیت نصف شدن مانند قرص‌های قدیمی را ندارند؛ حالا فرض کنید شما یک ماشین ظرف‌شویی رومیزی کوچک در خانه دارید یا می‌خواهید از برنامه نیم شور ماشین ظرف‌شویی خود استفاده کنید و تعداد ظرف‌هایتان کمتر از یک ظرف‌شویی پر است! در اینجا به شما پیشنهاد می‌شود حتماً به جای استفاده از قرص ماشین ظرف‌شویی از ژل ماشین ظرف‌شویی استفاده کنید.

یکی از مزایای اصلی استفاده از ژل به جای قرص در ماشین‌های ظرف‌شویی این است که معمولاً قرص‌های ماشین‌های ظرف‌شویی برای شستشوی ظروف در ماشین‌های ۱۲ تا ۱۴ نفرِ طراحی و تولید می‌شوند. اگر شما از ماشین ظرف‌شویی با حجم کمتری برای شستن ظروف استفاده کنید در این صورت بخش زیادی از قرص شما هدر می‌رود و به این ترتیب استفاده از قرص در ماشین ظرف‌شویی از نظر اقتصادی چندان به صرفه نیست.

نکته جالب دیگر این است که زمانی که شما از قرص ماشین ظرف‌شویی برای شستن حجم کمی از ظروف استفاده می‌کنید، اضافه قرص روی ظروف باقی می‌ماند و باعث لیز شدن سطح ظرف می‌شود. بنابراین استفاده از ژل یا ماشین برای شستشوی ظروف در ماشین‌های ظرف‌شویی با ظرفیت پایین مقرون به صرفه‌تر است چون بر اساس حجم ظروفی که در دستگاه قرار دارد اقدام به استفاده از ژل یا مایع شستشو خواهید کرد.

برای استفاده از ژل ماشین ظرف‌شویی قبل از اینکه آن را خریداری کنید باید ببینید که آیا در دستگاه شما محل مخصوصی برای ریختن ژل یا مایع ظرف‌شویی وجود دارد یا نه. برای این کار بهتر است از دفترچه راهنمای دستگاه خود کمک بگیرید. اگر برای ماشین شما امکان استفاده از ژل ظرف‌شویی در نظر گرفته شده بود، باید محل ریختن ژل را در دستگاه خود پیدا کنید. معمولاً محلی که می‌توانید مایع یا ژل ظرف‌شویی را در آن بریزید پشت درب دستگاه کنار نحل قرارگیری قرص است. این بخش دو قسمت می‌شود که یک قسمت دایرهای شکل است و محل ریختن مایع جلا دهنده است و بخش دیگر که به شکل یک مربع است و محل ریختن مایع است.

استفاده از مواد مکمل در ماشین‌های ظرف‌شویی

برخی از مواد شوینده به عنوان مکمل در کنار مواد شوینده اصلی مثل ژل، پودر و قرص ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌شوند.

مواد جلا دهنده قابل استفاده در ماشین‌های ظرف‌شویی: علاوه بر موادی که برای شستشوی ظروف در ماشین‌های ظرف‌شویی استفاده می‌شوند، موادی نیز وجود دارد که یا برای جرم‌گیری ظروف و محفظه داخلی دستگاه استفاده می‌شود و یا اینکه برای جلا دادن به ظروف کاربرد دارند.

یکی از این مواد، با نام جلا دهنده شناخته می‌شوند. استفاده از این مواد باعث می‌شود اثر لک آب روی ظروف باقی نماند و ظروف تمیزتر و شفاف‌تر شوند. استفاده از این مواد بیشتر برای شستشوی ظروف کریستالی و یا شیشه‌ای کاربرد دارد. مواد جلا دهنده باعث شکسته شدن ساختار آن در حین شستشوی ظروف می‌شوند و در نتیجه آب با سطحی یکنواخت روی ظروف را می‌گیرد.

به این ترتیب در طرز کار ماشین ظرفشویی وقتی ظروف خشک می‌شوند، جای لکه آب روی آن‌ها باقی نمی‌ماند. پس بهتر است جلا دهنده را نیز در لیست خرید مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی خود قرار دهیم تا همیشه ظروف درخشانی داشته باشیم و دیگر احتیاج به پولیش کشیدن ظروف خود با دستمال نداشته باشیم باز هم دقت فرمایید که قرص ماشین ظرف‌شویی نمی‌تواند جای جلا دهنده در ماشین ظرف‌شویی را برای شما بگیرد.

بوگیر ماشین‌های ظرف‌شویی

یکی دیگر از موادی که در طرز استفاده از ماشین ظرفشویی به عنوان ماده شوینده استفاده می‌شود، بوگیر است. همان‌طور که از نام این ماده شوینده مشخص است، وظیفه اصلی آن از بین بردن بوی داخل محفظه ماشین ظرف‌شویی است. معمولاً باقی ماندن آب کثیف در داخل محفظه ماشین ظرف‌شویی، ماندن رطوبت در محفظه دستگاه، و یا جرم گرفتن دستگاه باعث ایجاد بوی بد در ماشین ظرف‌شویی می‌شود. برای اینکه از شر بوی بد در ماشین ظرف‌شویی خلاص شوید باید از موادی که به عنوان بوگیر کاربرد دارند استفاده کنید.

برای استفاده از بوگیر در ماشین ظرف‌شویی آن را در طبقه بالایی دستگاه آویزان کنید. بهتر است قبل از اینکه ماده بوگیر را در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید، یک‌بار درون دستگاه را در حالت آبکشی بشوید، درب آن را برای مدت زمان حداقل دو ساعت باز نگهدارید تا رطوبت از آن خارج شود و سپس بوگیر را در طبقه بالای آن آویزان کنید. با قرار دادن بوگیر درون محفظه دستگاه نه تنها ماشین شما بو نمی‌گیرد بلکه این کار مانع رشد باکتری‌ها در دستگاه می‌شود. چون معمولاً باکتری‌ها در فضای بسته و مرطوب سریع‌تر رشد می‌کنند و باقی ماندن آن‌ها باعث بروز برخی از بیماری‌های آلرژیک در افراد می‌شود.

ارتباط نمک با طرز کار ماشین ظرفشویی

نمک یکی از مهم‌ترین مواد مکمل در کنار مواد شوینده قابل استفاده در ماشین‌های ظرف‌شویی است. این ماده باعث می‌شود میزان سختی آب تا حد قابل توجهی کاهش یابد. کاهش سختی آب در هنگام شستشوی ظروف باعث می‌شود ظروف به خصوص آن دسته از ظرف‌هایی که از جنس شیشه یا کریستال هستند دچار آسیب و خش نشوند و همیشه شفاف به نظر برسند.

در ماشین ظرف‌شویی برای اینکه ظروف شسته شوند از فشار آب استفاده می‌شود. زمانی که سختی آب زیاد باشد، در نتیجه ظروف دچار خش می‌شوند. برای همین همیشه باید نمک را در ماشین ظرف‌شویی استفاده کنید. حتی زمانی که می‌خواهید در ماشین ظرف‌شویی ظروف سرامیک یا چینی را شستشو دهید، نیز باید از نمک استفاده کنید.

سعی کنید که نمک با کیفیت مناسب در ماشین ظرف‌شویی همیشه باشد، حتی اگر از شوینده‌هایی استفاده می‌کنید که نیاز به نمک ندارند. نمک باعث تحریک رزین‌هایی می‌شوند که در ته ماشین ظرف‌شویی قرار دارند. این رزین‌ها هستند که باعث نرم شدن آب شده و در نتیجه ظرف‌ها بهتر شسته شده می‌شوند، و مهم‌تر اینکه املاح موجود در آب در ماشین رسوب نمی‌کند. در صورت عدم وجود نمک، این رزین‌ها در طی مدت کارایی خودشان را از دست می‌دهند. معمولاً در ماشین‌های ظرف‌شویی برای نمک محل خاصی در نظر گرفته می‌شود که محل آن را می‌توانید با مراجعه به  دفترچه راهنمای دستگاه پیدا کنید.

در پایان

در این مطلب طرز کار ماشین ظرفشویی سعی کردیم در خصوص مواد شوینده قابل استفاده در ماشین ظرف‌شویی، انواع آن، روش‌های مختلف نگهداری از ماشین ظرف‌شویی و همچنین نکاتی که در هنگام استفاده از مواد شوینده در ماشین ظرف‌شویی باید به خاطر داشته باشید، صحبت کردیم.

منبع

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 1 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

سمیه شماعی زاده هستم. کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و زبانشناسی رایانشی، عاشق دنیای فناوری و اطلاعات! از حدود 5 سال پیش کار تولید محتوا رو شروع کردم و در حال حاضر عضو گروه تحریریه تصلا هستم.
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!