تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

نکات مهم در خرید قابلمه های استیل

کاربرد قابلمه‌های استیل + نکات مهم در خرید و نگهداری

راهنمای خرید
کاربرد قابلمه های استیل چیست و آیا برای پخت غذا بدون نقص هستند؟ همان‌طور که می‌دانید قابلمه های استیل از زمان‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین لوازم آشپزخانه محسوب می‌شوند.

تصویر صنعت لوازم الکترونیک: استیل، همان فولاد ضدزنگ یا Stainless Steel است که از ترکیب آهن با دیگر فلزات، همانند کروم، مولیبدن، نیکل و تیتانیوم ساخته می‌شود. دلایل مختلفی وجود دارند که قابلمه های استیل را به یکی از پراستفاده‌ترین محصولات تبدیل کرده‌اند. سبک بودن، مقاومت در برابر خط و خش و فرسودگی، شفافیت و زیبایی بدون نیاز به سابیدن زیاد از جمله این موارد هستند.

قبل از صحبت درباره کاربرد قابلمه های استیل بد نیست ابتدا درباره مزایا و معایب مختلفی که راجع به این نوع قابلمه‌ها ذکر می‌شوند صحبت کنیم تا ببینیم آیا اساسا انتخاب این نوع قابلمه‌ها کار عاقلانه و مناسبی است یا نه؟

حتما بخوانید: هر آنچه باید درباره قابلمه استیل بدانید

مزایا و کاربرد قابلمه های استیل

خرید قابلمه‌های استیل به جهت نکات مثبت فراوان، طرفداران بسیاری داشته و بسیاری از علاقمندان به آشپزی آن را انتخاب می‌کنند. از جمله این مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زیبایی ظاهری قابلمه های استیل

نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب لوازم مختلف منزل و حتی آشپزخانه، زیبایی ظاهری آن‌ها است که در کنار کارایی لازم، افراد را مشتاق به خرید می‌کند. کاربرد قابلمه های استیل نیز به‌تنهایی باعث استفاده فراوان از آن نشده، بلکه شفافیت بسیار بالای استیل، براق بودن و سطح آیینه مانند این نوع قابلمه‌ها از عوامل مهم تاثیرگذار در جذابیت و شیک بودن این نوع قابلمه‌ها است. با گذشت زمان و بعد از استفاده زیاد، بدون نیاز به سابیدن یا روش‌های نگه‌داری خاص، بدنه این نوع از قابلمه‌ها همچون روز اول درخشان باقی می‌ماند.

حتما بخوانید: سرویس قابلمه استیل کدام برند بهتر است؟

مقاوم بودن قابلمه های استیل

قابلمه های استیل در برابر زنگ‌زدگی، خردگی، خراشیدگی، پوسیدگی و ضربه بسیار مقاوم بوده و به راحتی آسیب نمی‌بینند. این ویژگی‌ها سبب شده تا این نوع قابلمه‌ها، از طول عمر بالایی برخوردار بوده و با یک بار هزینه، سال‌های طولانی بتوان از آن استفاده کرد. از این رو، خرید قابلمه های استیل، یک خرید باصرفه و اقتصادی است که به مرور زمان، زیبایی و کیفیت ابتدایی خود از دست نمی‌دهد.

نگه داری آسان قابلمه های استیل

از جمله مهم‌ترین عوامل در کاربرد قابلمه‌های استیل، چگونگی شست‌وشو و نگه‌داری آن‌ها است. قابلمه‌های استیل به راحتی با آب گرم و مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی شسته شده و هیچ آلودگی و کثیفی روی قابلمه به جای نمی‌ماند. به هین دلیل هنگام استفاده دوباره شاهد هیچ‌گونه لکه، بو یا تغییر رنگی در سطح آن نخواهید بود.
برای شست‌وشو قابلمه‌های استیل درون ماشین ظرفشویی نیز بهتر است این کار را در دمای کمتر از ۵۰ درجه انجام دهید تا مانع از هرگونه تغییر رنگ، تیره شدن یا لکه شدن قابلمه شوید.
همچنین در نگه‌داری قابلمه‌های استیل، برخلاف قابلمه‌های مسی و آلومینیومی، نیازی به سابیدن زیاد و برق انداختن نخواهید داشت و می‌توانید از داشتن ظاهر زیبا و همیشگی آن آسوده‌خاطر باشید.

حتما بخوانید: راهنمای خرید سرویس قابلمه

پخت غذاهایی با طعم واقعی در قابلمه های استیل

از آنجایی که ظروف استیل لایه محافظی برای جلوگیری از چسبیدن غذا ندارند، در طی پخت غذا هیچ‌گونه مواد شیمیایی وارد غذا نشده و غذاهای طبخ شده بدون تغییر طعم و مزه تهیه می‌شوند. این امر در کنار آشپزی لذت‌بخش‌تر، سلامتی شما را نیز تضمین خواهد کرد.

معایب قابلمه های استیل

علی‌رغم مزایای متعددی که برای قابلمه های استیل برشمردیم، این نوع قابلمه‌ها معایبی نیز دارند که استفاده از آن‌ها را به انتخاب و تصمیم‌گیری شما وابسته می‌کند. به عنوان مهم‌ترین معایب این قابلمه‌ها می‌توان چند نمونه را ذکر کرد:

چسبیدن غذا به قابلمه های استیل

یکی از ویژگی‌های اساسی همه قابلمه های استیل، نبود لایه‌ای محافظ مثل تفلون برای جلوگیری از چسبیدن غذا به قابلمه است. هرچند که از دید بعضی افراد، این مورد از عیوب این نوع قابلمه‌ها نیست و این محصولات بدون وارد کردن مواد شیمیایی به درون غذا، سلامتی و طعم اصیل غذا را حفظ خواهند کرد. بهتر است برای جلوگیری از سوختن غذا، عجله نکنید و با شعله کم اقدام به پخت کنید تا نتیجه‌ای مناسب بگیرید.

حتما بخوانید: راه تشخیص قابلمه چدن اصل از تقلبی

انتقال کم حرارت در قابلمه های استیل

یکی دیگر از معایبی که در کاربرد قابلمه های استیل به چشم می‌خورد، انتقال کم حرارت است. رسانایی کم حرارت در استیل، باعث می‌شود با قرار گرفتن قابلمه استیل روی شعله گاز، حرارت به صورت یکنواخت پخش نشود. به عبارت دیگر قسمتی از آن به شدت داغ شده و حتی باعث سوختن غذا شود، ولی در قسمتی دیگر حرارت به این شدت نباشد.

از این رو برای جلوگیری از سوختن غذا و استفاده از حرارت یکنواخت، بهتر است هنگام پخت در قابلمه استیل، به طور مداوم غذا را هم بزنید.
البته برای حل این مشکل و توزیع یکنواخت حرارت در قابلمه های استیل، برخی تولیدکنندگان کفه این قابلمه‌ها را از جنس آلومینیوم، مس یا دیگر فلزات رسانای حرارت می‌سازند تا حرارت به صورت یکنواخت پخش شود.

مناسب نبودن برای نگه داری طولانی مدت غذا

قابلمه‌های استیل نیز مثل دیگر قابلمه‌های فلزی در نگه‌داری طولانی مدت غذا، با آزاد کردن یون‌های فلزی، ترکیب غذا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال غذاهای اسیدی در تماس با قابلمه استیل، کروم را که یک عنصر مضر برای انسان است، جذب کرده و خطراتی به همراه دارند.
بنابراین پیشنهاد می‌شود برای نگه‌داری طولانی مدت غذاهای اسیدی یا غذاهایی که نمک‌سود شده‌اند، از ظروف استیل استفاده نکنید.

حتما بخوانید: معرفی و قیمت انواع سرویس قابلمه سرامیکی

آیا ظروف استیل سرب دارد؟

در هنگام خرید ظروف استیل، این سوال برای بسیاری از افراد پیش می‌آید که آیا ظروف استیل سرب دارند؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که متاسفانه برخی از تولیدکنندگان، از فلز سرب نیز در ساخت قابلمه‌های استیل استفاده می‌کنند که این نکته ممکن است مضرات بسیاری را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد؛ چراکه مقداری از این سرب‌ها در حین آشپزی آزاد و با مواد غذایی ترکیب می‌شود.
فلز سرب معمولا به دو دلیل در ساخت قابلمه های استیل به کار می‌رود. ابتدا برای سنگین‌تر کردن این نوع ظروف از سرب بهره می‌برند؛ چراکه هنوز هم بسیاری افراد معتقدند ظروف استیل سنگین‌، مرغوب‌تر هستند و دلیل دوم افزایش درخشندگی و براقیت هنگام استفاده از سرب است.

نکات مهم در خرید قابلمه های استیل

بهتر است در هنگام خرید این نوع قابلمه‌ها، به نکات زیر توجه کنید:

  • برای اطمینان از کیفیت قابلمه، ظروف استیل و مواد به کار رفته در آن‌ها باید در هنگام خرید به نکات مختلفی توجه کنید تا خریدی قابل اعتماد و مطمئن داشته باشید. به عنوان مثال اولین نکته موثر در کیفیت کالا، برند محصول است. لذا بهتر است از برندهای معتبر و شناخته شده اقدام به خرید قابلمه های استیل کنید تا سلامت خود و خانواده خود را به خطر نیندازید. برندهای مطرح معمولا نام خود را با استفاده از مواد غیراستاندارد مثل سرب به خطر نمی‌اندازند.
  • از دیگر نکات مهم هنگام خرید ظروف آشپزخانه، داشتن گارانتی و توجه به سلامتی ظاهری، صاف و صیقلی بودن قابلمه و نحوه ساخت و اتصالات قسمت‌های مختلف آن مثل دستگیره‌ها است. دستگیره‌ها باید کیفیت و سایز مناسبی داشته و با اتصال مناسب، به راحتی امکان جابه‌جایی قابلمه را فراهم کنند. بنابراین جنس دستگیره‌ها و پیچ یا پرچ‌ها را در هنگام خرید بررسی کنید. اگر قصد استفاده از قابلمه استیل در فر را دارید، توجه کنید که جنس دستگیره‌ها فلزی باشد.

حتما بخوانید: قیمت سرویس قابلمه تفلون از ارزان‌ترین تا گران‌ترین

نکات مهم در استفاده و آشپزی با قابلمه های استیل

در این قسمت از مقاله کاربرد قابلمه های استیل، شما را با نحوه استفاده از این قابلمه‌ها آشنا می‌کنیم. برای استفاده صحیح از این وسیله، تا انتهای این بخش با ما همراه باشید.

  • پس از خرید قابلمه استیل، بهتر است قبل از استفاده یک لیوان شیر و ۲ لیوان آب را جوشانده و سپس با آب گرم و مواد شوینده بشویید تا سطح ظرف براق بماند.
  • برای جلوگیری از چسبیدن غذاها به قابلمه استیل، پیشنهاد می‌کنیم مقداری کره یا روغن را درون قابلمه سرد ریخته و یکی دو دقیقه صبر کنید تا ظرف با حرارت ملایم داغ شود؛ پس از آن می‌توانید غذا را درون قابلمه بریزید.
  • مطمئن شوید که سطحی که روی آن آشپزی می‌کنید کاملا تراز است. اگر روی سطحی آشپزی کنید که تراز نباشد، روغن در قسمتی از ظرف جمع شده و طرف دیگر بدون روغن باقی خواهد ماند. در این حالت پخت غذا به خوبی و به صورت یکنواخت اتفاق نمی‌افتد.
  • برای هم زدن غذا بهتر است از قاشق‌هایی استفاده کنید که به قابلمه آسیب نمی‌زنند. چاقوهای تیز یا همزن‌ها را به هیچ وجه نباید به این نوع قابلمه‌ها بزنید و در استفاده از قاشق‌های فلزی نیز باید بسیار محتاط عمل کنید.
  • توجه کنید که قابلمه را روی شعله بزرگ‌تر از خود قرار ندهید تا از سیاه و تیره شدن سطح استیل جلوگیری کنید.
  • داغ شدن بیش از حد قابلمه استیل نیز منجر به افزایش چسبندگی می‌شود. اگر مشاهده کردید که روغن شروع به دود کردن کرده، حرارت را کم یا خاموش کنید.
  • نمک می‌تواند زیبایی استیل را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو، پیشنهاد می‌شود نمک را بعد از اینکه غذا پخته شد یا مایعات شروع به جوشیدن کردند، به غذا اضافه کرده و هم بزنید تا استیل تغییر رنگ ندهد.
  • ظروف استیل داغ را بلافاصله با آب سرد پر نکنید.

حتما بخوانید: بهترین مارک قابلمه گرانیتی کدام است؟

شست و شو قابلمه های استیل

بعد از هر بار استفاده، قابلمه استیل را به خوبی با ابر نرم، مایع ظرفشویی و آب گرم شسته و با دستمال پارچه‌ای آب‌گیر خشک و تمیز کنید. درصورتی که مواد غذایی به خوبی از سطح قابلمه پاک نشود، با حرارت دیدن و سوختن در استفاده بعدی، سبب لک یا تغییر رنگ ظرف می‌شود.
برای شست‌وشو قابلمه استیل به هیچ وجه از سیم ظرفشویی، اسفنج‌های زبر یا مواد شیمیایی قوی و سفیدکننده استفاده نکنید. برای پاک کردن مواد غذایی، می‌توانید قبل از شست‌وشو، قابلمه را مدتی در آب گرم قرار دهید تا به خوبی خیس شود یا با ریختن کمی نوشابه مواد غذایی چسبیده را جدا کنید. در صورت لک شدن می‌توانید از سرکه یا آبلیمو برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید.

انواع کاربرد قابلمه های استیل

علی رغم اینکه بسیاری از افراد معتقدند که تنها برای پخت غذاهای آب‌دار مثل خورش‌ها می‌توان از قابلمه های استیل استفاده کرد، اما تولیدکنندگان ظروف استیل نظر دیگری دارند. آن‌‌ها می‌گویند کاربرد قابلمه های استیل بسیار گسترده‌تر بوده و می‌توانید حتی برای پخت و دم کردن برنج و ماکارونی نیز از آن‌ها استفاده کرده و ته دیگ نیز داشته باشید.
بهتر است هنگام خرید از فروشنده، نحوه استفاده صحیح از قابلمه را جویا شوید. اما بدون شک پخت خورش در قابلمه استیل، به دلیل آبدار بودن آن هیچ مشکلی نداشته و طعمی لذیذ را ارائه می‌کند. البته توجه کنید که مدت طولانی خورش را درون استیل نگه ندارید.

پخت برنج در قابلمه استیل

در پخت برنج در قابلمه استیل اگر نگران چسبیدن ته دیگ به قابلمه هستید، پس از آبکش کردن برنج، مقداری روغن کف قابلمه ریخته و روی شعله قرار دهید تا روغن داغ شود و سپس برنج را داخل قابلمه استیل بریزید.
در مرحله بعد دو راه‌حل پیش روی شما است. شما می‌توانید پس از مدت زمانی که برنج دم کشیده و آماده است، شعله زیر آن را حدودا یک دقیقه، زیاد کنید تا ته دیگ کاملا برشته شده و از قابلمه جدا شود. در راه‌حل بعدی می‌توانید پس از دم کشیدن برنج، زیر آن را خاموش کرده و درب قابلمه را برندارید، در این حالت پس از چند دقیقه که در قابلمه را بردارید ته دیگ جدا می‌شود. البته در روش دوم ته دیگ کمی نرم‌تر خواهد بود که شاید مطابق سلیقه برخی افراد نباشد.
شما می‌توانید هر دو راه را امتحان کنید تا گزینه مناسب برای قابلمه و سلیقه خود را برگزینید.

قابلمه های استیل؛ پرکاربرد، زیبا و سالم

با توجه به کاربرد فراوان قابلمه های استیل در آشپزخانه‌های ایرانی، تصلا در این مقاله تصمیم گرفت تا با معرفی ظروف استیل و ذکر تمامی مزایا و معایب این نوع قابلمه‌ها، شما را در انتخاب و تصمیم‌گیری برای خرید آن یاری کند. همان طور که بیان شد، قابلمه های استیل به دلایل مختلف مثل نبود لایه محافظ در برابر چسبندگی، جزو سالم‌ترین ظروف هستند و ویژگی‌های مختلف مثل زیبا و مقاوم بودن آن، نگرانی‌های شما را از بابت سلامتی و کیفیت غذاهای طبخ شده رفع می‌کند.

به عنوان مهم‌ترین نکته در استفاده از قابلمه استیل، بهتر است بدانید که از مواد غذایی اسیدی و نمکی در این ظروف استفاده نکرده و مدت طولانی مواد غذایی را در ظروف استیل نگه‌‌داری نکنید. البته چسبیدن و سوختن سریع مواد غذایی در قابلمه استیل از جمله مواردی است که بانوان خانه‌دار را نگران استفاده از قابلمه استیل کرده؛ اما با شعله کم می‌توان برای پخت غذاهای مختلف مثل خورش‌ها و انواع برنج از قابلمه استیل استفاده کرد.

راستی، نظر شما راجب این قابلمه‌ها چیست؟ با توجه به مزایا و معایب آن مایل به خرید این نوع محصول هستید؟ کدام ویژگی شما را ترغیب به خرید کرده و چه ویژگی از خرید محصول منصرفتان می‌کند؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 3.2 / 5. تعداد آرا: 5

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

مینا بیگی
۱۴۰۰/۱۰/۳۰
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!