تصویر صنعت لوازم الکترونیک

قیمت های روز لوازم خانگی و درصد نوسان قیمت ها در بازار از فروردین الی مهر »»»»» تلویزیون ال ای دی اسنوا 50 اینچ 4K اسمارت مدل SSD-50SA640U 130000000 0.19% *** تلویزیون اسمارت اولترا اچ دی جی پلاس مدل GTV-50LU722S سایز 50اینچ 139000000 0.07% *** تلویزیون ال ای دی تی سی ال43D3000i سایز 43 اینچ 62990000 0.45% *** تلویزیون ال ای دی هوشمند سام الکترونیک مدل50TU6500 سایز 50 اینچ 100000000 0.14% *** تلویزیون برند هایسنس مدلN2179PW سایز 49 اینچ 120000000 0.28% *** قیمت انواع یخچال فریزر »»» یخچال فریزر دوقلو مدلFN15DRH15D برند امرسان 90000000 0.29% *** یخچال و فریزر دو قلو دیپوینت مدل D4 207500000 0.19% *** یخچال و فریزر دوقلو پارس مدل PRH17631EW/W-FRZNF170 147000000 0.38% *** یخچال فریزر ساید بای ساید جی پلاس مدل GSS-K723 173500000 0.09% *** یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-2261 360000000 0.39% *** تغییرات قیمتی انواع جاروبرقی»»»» جاروبرقی مدلSVC-A2200GS برند اسنوا 32000000 0.64% *** جاروبرقی مدلVC-2000W مدل پارس خزر 27350000 0.61% *** جارو برقی مدلBSGL3MULT3 برند بوش 46000000 0.6% *** تغییرات قیمتی انواع ماشین لباسشویی»»»»» ماشین لباسشویی درب از جلو مدلTFU-94407 برند پاکشوما 7کیلوگرم 145000000 0.36% *** ماشین لباسشویی مدلTG72-BW برند ایکس ویژن 7 کیلوگرم 94000000 0.22% *** ماشین لباسشویی مدلSWM-84606 برند اسنو 8 کیلوگرم 160000000 0.13% *** ماشین لباسشویی آبسال مدل REN5207 65500000 0.21% ***

هر آن چه باید درباره مراقبت از ظروف برنجی بدانید

نحوه مراقبت از ظروف برنجی و براق کردن آنها

راهنمای تعمیر و نگهداری
ظروف برنجی از زمان‌های قدیم در تمامی منازل وجود داشته‌اند، زیرا این ظروف فواید و مصارف بسیار بالایی دارند. شما برای مراقبت از ظروف برنجی نیازمند آگاهی از برخی نکات هستید که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. کارایی ظروف برنجی با گذشت زمان کم شده ولی به دلیل ماندگاری بالا و زیبایی که دارند، امروزه به عنوان یک وسیله دکوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صنعت لوازم الکترونیک: ظروف برنجی از آن دسته ظروفی هستند که سریعا کدر می‌شوند و گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند، مخصوصا اگر افراد از روش برق انداختن این ظرف اطلاعی نداشته باشند.

برای مراقبت از ظروف برنجی باید چند نکته را رعایت کنید. نکاتی برای چگونگی استفاده و شست و شوی ظروف برنجی وجود دارد که شما باید بدانید؛ ما در این مقاله چند نکته ساده و مهم درمورد نحوه برق انداختن ظروف برنجی، علت سیاه شدن ظروف برنجی و برخی نکات نگهداری از ظروف برنجی را مورد بررسی قرار خواهیم داد، پس تا پایان همراه ما باشید.

حتما بخوانید: معرفی و قیمت انواع سرویس قابلمه سرامیکی

نحوه مراقبت از ظروف برنجی

با گذشت زمان، ظروف برنجی شما با برخورد با آب، اکسیژن و سایر موارد دچار لکه و زنگ زدگی می‌شود و درخشش خود را از دست می‌دهد ولی نباید نگران باشید؛ زیرا راه‌های ساده و سریعی وجود دارد تا ظروف برنجی شما همانند روز اول شود. بدنه ظرف‌های برنجی از جنس آلیاژ برنج است که استفاده از آنها در طب سنتی پیشنهاد می‌شود.

در زمان گذشته از ظروف برنجی مثل قوری، کتری، قاشق، سماور و… استفاده می‌کردند ولی هم اکنون از آنها برای دکور و تزئینات منزل استفاده می‌کنند. شما ابتدا باید از اینکه ظرف شما از جنس برنج است مطمئن شوید که ما در بخش‌های بعدی به چگونگی تشیخص آن هم خواهیم پرداخت.

همچنین، قبل از اینکه شروع به تمیز کردن ظروف برنجی کنید، باید بفهمید روی سطح ظرف لایه لاک وجود دارد یا نه؟ باید بدانید که لاک لایه نازک و براقی است که مانع کدر شدن ظروف برنجی می‌شود که این مورد در اغلب اوقات هنگام تمیز کردن ظرف برنجیتان به ظرف آسیب می‎‌زند، پس شما اگر ظروف برنجی که لاک کاری شده‌اند را دارید باید برای برق انداختن و تمیز کردن آن نزد شخص متخصصی بروید.

لازم به ذکر است که ظروف برنجی در زمان کم کدر می‌شوند و تغییر رنگ پیدا می‌کنند، چون چربی و خاک تیره را جذب می‌کنند، بنابراین باید به مراقبت از ظروف برنجی اهمیت زیادی دهید تا تیره نشوند و خراشی هم روی آنها نیفتد.

حتما بخوانید: قیمت سرویس قابلمه تفلون از ارزان‌ترین تا گران‌ترین

انواع ظروف برنجی

ظروف برنجی به دو دسته تقسیم می‌شوند که در این بخش به آنها می‌پردازیم:

  • ظروف برنجی اصل: باید بدانید که این نوع ظروف بدنه‌ای از جنس آلیاژ برنج دارند و به همین دلیل پخت غذا در آن‌ها باعث جذب روی می‌شود.
  • ظروفی که دارای روکش برنجی هستند: این نوع ظروف دارای روکش برنجی با بدنه‌ای از جنس دیگر فلزات هستند و روی آنها لعابی از جنس آلیاژ برنج کشیده شده است.

تشخیص اصل بودن ظروف برنجی

برای اینکه ظروف برنجی را تشخیص دهید، آهن ربا را به بدنه آن‌ها نزدیک کنید، اگر آهن ربا جذب ظرف نشد ظرف شما برنجی است در غیر این صورت ظروف شما برنجی نیست. روش دیگری هم برای تشخیص ظروف برنجی وجود دارد و آن این است که باید با یک چاقو خراش کوچکی را روی ظرف ایجاد کنید، اگر رنگ آن قسمتی که خراشیده‌اید زرد روشن بود، ظروف شما برنجی است.

حتما بخوانید: هر آنچه باید درباره قابلمه استیل بدانید

نکاتی که باید قبل از تمیز کردن ظروف برنجی رعایت کنید:

در این بخش از مقاله قصد داریم تا شما را با نکاتی برای تمیز کردن ظروف برنجی آشنا کنیم:

  • شما نباید از هر روشی برای تمیز کردن ظروفتان استفاده کنید، چراکه بعضی از روش‌ها منجربه از بین رفتن روکش برنجی ظرف شما می‌شوند.
  • لازم به ذکر است که تمیز کردن بعضی از ظروف برنجی بی فایده است، زیرا رنگ بعضی از آن‌ها روشن نیست.
  • برای مراقبت از ظروف برنجی آن‌ها را از بخار آب دور کنید تا ظروف برنجی شما زودتر کدر نشود. توجه کنید که بخار آب در منطقه‌هایی که کنار ساحل هستند چندان روی کدر شدن ظروف شما تاثیری ندارند ولی بخار آب با درصد زیاد و دمای بالا مثل بودن در کنار کتری در حال جوش و… تاثیر مستقیمی روی کدر شدن ظروف دارد.
  • شما باید شیوه صحیح تمیز کردن ظروف برنجی را یاد بگیرید، زیرا تمیز کردن نادرست باعث از بین رفتن روکش ظروف برنجی می‌شود.
  • ظروف برنجی خود را از اسید دور کنید تا باهم تماسی نداشته باشند؛ زیرا اسید به آلیاژ برنج واکنش نشان می‌دهد و باعث لک افتادن ظروف شما، آسیب دیدن میناکاری ظروف و از بین رفتن رنگ روی ظروف می‌شود.
  • از ریختن سرکه ترشی و… که اسید دارند به داخل ظرف برنجی پرهیز کنید.
  • شما باید مراقب رسوبات آب باشید، به دلیل اینکه در بیشتر شهرهای ایران آب رسوب زیادی وجود دارد. اگر رسوبات آب روی برنج بماند ارزش ظرف شما کم می‌‍شود. توجه کنید که اگر روی ظرف شما رسوبات آب ماندگار شد می‌توانید آن را با جلاسنج مثل روز اول کنید.

حتما بخوانید: راه تشخیص قابلمه چدن اصل از تقلبی

نحوه برق انداختن ظروف برنجی

نحوه مراقبت از ظروف برنجی با سایر ظروف متفاوت است و شما حتما باید دانش کافی برای تمیز کردن ظروف برنجی داشته باشید. در این بخش با بررسی چند روش به چگونگی تمیز کردن آن ظروف می‌پردازیم:

لیمو و نمک

یک روش تمیز کردن ظرف‌های برنجی استفاده از لیمو و نمک است. به این صورت که شما باید یک لیمو ترش را نصف کنید و مقداری نمک روی آن بپاشید و سپس لیمو را روی سطح ظروف برنجی بکشید. این ترکیب باعث می‌شود که جرم‌های روی ظرف برنجی از بین برود. به یاد داشته باشید که اگر ظرف شما بزرگ باشد باید از دو نیمه لیمو ترش استفاده نمایید. بعد از انجام این مراحل باید ظروف برنجیتان را با پارچه‌ای نرم تمیز کنید یا آن را بشویید و بعد از آن ظرف را به خوبی خشک کنید.

حتما بخوانید: سرویس قابلمه استیل کدام برند بهتر است؟

آب و مایع ظرفشویی

لازم به ذکر است که برخی اوقات راه‌هایی که ساده هستند، می‌توانند موثرترین روش برای تمیز کردن ظرف برنجی باشد. اگر به سایر مواد پاک کننده دسترسی ندارید، می‌توانید از آب و مایع ظرفشویی برای تمیز کردن ظروف برنجی استفاده کنید.

شما در ابتدا باید ظرف برنجی را داخل یک ظرف بزرگی مثل قابلمه بگذارید که حاوی آب گرم و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی باشد. سپس باید چند دقیقه صبر کنید و بعد با استفاده از مسواک تمیز یا پارچه برای از بین بردن لک‌های ظرفتان استفاده کنید.

بعد از از بین رفتن لکه‌ها ظرف برنجی را از آب خارج کرده و آبکشی کنید؛ سپس با استفاده از یک دستمال تمیز آن را خشک کنید. همچنین شما می‌توانید درون یک اسپری مخلوط کمی آب و چند قطره هم مایع ظرف شویی بریزید و آن مخلوط را روی ظرف برنجیتان اسپری کنید و بعد از آن هم ظرف را شسته و با پارچه تمیزی خشک کنید.

رب گوجه فرنگی یا سس کچاپ

شما می‌توانید برای تمیز کردن ظروف برنجی از رب گوجه فرنگی یا سس کچاپ نیز استفاده کنید. برای انجام این کار شما باید رب گوجه فرنگی رقیق شده را با آب مخلوط کنید و سپس این مخلوط را روی سطح ظرف برنجی بمالید و بعد یک ساعت صبر کرده و سپس آن را به آرامی شستشو دهید و با دستمال پارچه‌ای مناسب آن را خشک کنید.

حتما بخوانید: بهترین مارک قابلمه گرانیتی کدام است؟

خمیر دندان

خمیر دندان هم روشی دیگر برای مراقبت از ظروف برنجی است که باعث می‌شود ظروف برنجی شما تمیز شود. همانطور که می‌دانید خمیر دندان باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شود و بدین ترتیب بر روی ظروف برنجی هم بسیار تاثیرگذار است.

برای تمیز کردن ظروف برنجی با خمیر دندان شما باید یک خمیر دندان سفید و ساده را برگزینید و یک مقدار کمی از آن را روی سطح ظرف بمالید و سپس تا چند دقیقه صبر کنید. پس از گذشت چند دقیقه ظروف برنجی خود را با دستمال مناسبی تمیز کنید.

به یاد داشته باشید که اگر لکه‌های زیادی روی ظرف شما باشد باید از خمیر دندان بیشتری هم استفاده کنید تا لکه‌ها از بین بروند. بعد از انجام این کارها باید ظرف خود را با آب سرد آبکشی کرده و با یک پارچه میکروفایبر خشک نمایید.

خمیر جوش شیرین

خمیر جوش شیرین هم برای تمیز کردن ظروف برنجی مناسب است. برای تمیز کردن ظروف برنجیتان ابتدا باید مقداری نمک، جوش شیرین و آب لیمو را مخلوط کنید تا خمیری طبیعی درست شود و سپس باید این خمیر را بر روی ظرف برنجی با یک دستمال یا مسواک بکشید و ۳۰ دقیقه صبر کنید. بعد از گذشت زمان موردنظر، ظروف برنجی را با آب شستشو دهید و آنها را خشک نمایید.

ماست

ماست هم یکی از روش‌هایی است که برای مراقبت از ظروف برنجی و تمیز کردن آنها کاربرد بسیاری دارد. برای اینکه لکه‌ها را از سطح ظرف پاک کنید باید مقداری از ماست را بر روی سطح ظرف بمالید و صبر کنید تا خشک شود. ( ماست از اسید لاکتیک تشکیل شده که این مواد در ماست باعث می‌شود که لکه‌های ظروف برنجی از بین برود.)

کرم تارتار همراه با آب لیمو

کرم تارتار با آب لیمو برای تمیز کردن ظروف برنجی موثر است؛ شما می‌توانید مقداری از کرم تارتار و آب لیمو تازه را درون کاسه‌ای بریزید و باهم مخلوط کنید تا حالت خمیری به دست آید. سپس خمیر را تا مدت زمانی ۳۰ دقیقه بر روی سطح ظرف برنجی بگذارید و سپس آن را شستشو دهید.

آرد و سرکه سفید

یکی دیگر از بهترین روش‌های مراقبت از ظروف برنجی استفاده کردن از آرد و سرکه سفید می‌باشد. شما باید درون ظرفی آرد، نمک و مقداری سرکه سفید بریزید تا حالت خمیری به دست آید؛ سپس این خمیر را تا مدت زمانی یک ساعت بر روی سطح ظروف برنجی خود بگذارید تا ظرف شما تمیز شود و بعد از آن هم خمیر را از روی تمام سطوح ظروف برنجیتان پاک کرده و آن را خشک کنید.

حتما بخوانید: راهنمای چیدمان ظرف در ماشین ظرفشویی

تمیز کردن ظروف بـرنجی لاک کاری شده

تغییر رنگ ظروف برنجی برای اغلب افراد نگران کننده است، به خصوص که اگر ظروف برنجی لاک کاری شده باشد، زیرا تمیز کردن ظروفی که لاک کاری شده باشند نیاز به مهارت و یادگیری بعضی چیزها دارد که ما در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

شما در ابتدا باید با دستمالی که نرم است گردوغبار و چربی‌های ظروف برنجی لاکی را تمیز کنید و سپس بعد از آن سطح ظرفتان را بـا پارچه‌ای از جنس پنبه به مخلوط مواد شوینده مایع و آب آغشته نمایید.

همچنین شما می‌توانید برای تمیز کردن و برق انداختن ظروف برنجی با روکش لاک از مخلوط آب و صابون هم استفاده کنید.

بعد از اینکه تمام مواد شوینده را روی ظروف برنجی آغشته کردید، می‌توانید با یک پارچه تمیز و نرم به آرامی آن را خشک کنید. برای اینکه روکش لاکی ظروف برنجی خود را از بین ببرید، از آب داغ استفاده کنید.

مثلا می‌توانید ظرف خود را درون قابلمه‌ای پرآب قرار دهید تا چند دقیقه در همان حالت بجوشد؛ چرا که آب داغ باعث می‌شود روکش لاکی ظرف شما نرم شود. سپس می‌توانید ظرف خود را از قابلمه خارج کنیده و کمی صبر کنید تا سرد شود. با این روش روکش لاکی ظروف برنجی شما به‌راحتی از سطح ظرف جدا می‌شود.

توجه کنید که باید برای حذف روکش لاکی از دستکش استفاده کنید و در یک محوطه باز ظرف برنجی را روی یک روزنامه قرار دهید و بعد از آن روی سطوح ظرف برنجی پاک کننده جلا بمالید و صبر کنید ۱ تا ۲ دقیقه روی آن بماند؛ سپس با پارچه‌ای نرم ظرف برنجی خود را تمیز کنید.

فراموش نکنید که برای جلا دادن ظروف برنجی باید تمام لکه‌های روی ظرف را تمیز کنید. شما می‌توانید برای تمیز کردن گوشه ظروف برنجی هم از یک مسواک نرم استفاده کنید.

نکته مهم: برای اینکه ظرف شما درخشندگی اول را داشته باشد و تغییر رنگ ندهد باید همواره ظروف برنجیتان را با پارچه‌ای نرم تمیز کنید و برای جلوگیری از خراشیده شدن ظرف‌های برنجی پس از اینکه آنها را تمیز کردید، یک دستمال نرم را به روغن معدنی یا روغن برزک آغشته کنید و با آن ظروف برنجی را تمیز کنید.

حتما بخوانید: در مورد مزایا و معایب استفاده از ظروف مسی چه می دانید؟

حرف پایانی 

با رعایت تمامی نکاتی که در این مقاله گفته شد دیگر نیازی نیست نگران خراب شدن ظروف برنجیتان باشید. درحالت کلی به دلیل اینکه ظروف برنجی از آلیاژ برنج ساخته شده‌اند از مقاومت بالایی درمقابل ضربه‌ها برخوردار هستند. ما در این مقاله به بررسی نحوه مراقبت از ظروف برنجی، نحوه برق انداختن ظروف برنجی، علت سیاه شدن ظروف برنجی و مواردی از این قبیل پرداختیم. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و بتوانید توسط این مطالب از ظروف برنجی خود نگهداری کرده و آنها را تمیز کنید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنید

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد آرا: 1

امتیازی تاکنون داده نشده! اولین نفر باشید

مینا بیگی
۱۴۰۰/۱۰/۲۶
نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید

لینک کپی شد!